Tribuna Sibiului, mai 1968 (Anul 1, nr. 63-87)

1968-05-03 / nr. 63

Anul I nr. 63 MAREA DEMONSTRATE A OAMENILOR MUNCII DIN CAPITALA (Urmare din pag. I) în tribune se află numeroşi oaspeţi de peste hotare. Fanfara militară intonează Imnul de stat al Republicii Socialiste România. Tovarăşul Dumitru Popa, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., primsecretar al Comitetului municipal Bucureşti al P.C.R., deschide mitingul oamenilor muncii din Capitală. Ia cuvîntul tovarăşul Emil Bodnaraş, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. De Aerul proaspăt al dimineţii de mai vibrează de sunetele înalte ale trompetelor pioniereşti, anunţînd începerea marii demonstraţii. Copiii păşesc solemn, fluturînd tricolorul scump al ţării şi drapelul organizaţiei lor. Un grup de pionieri urcă la tribuna oficială, oferind conducătorilor partidului şi statului nostru buchete de flori, o dată cu gîndul de caldă recunoştinţă pentru Partidul Comunist Român, părintele iubit al tinerelor vlăstare din ţara noastră, îşi fac apariţia coloanele de oameni ai muncii. De la înălţimea tribunei, coloana pare un adevărat fluviu din ale cărei vii unduiri se înalţă mii de steaguri roşii şi tricolore, pancarte pe care sînt înscrise urări pentru întărirea solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, pentru triumful păcii pe toate meridianele pămîntului. Demonstranţii poartă cu dragoste portretele conducătorilor partidului şi statului. Numeroase care alegorice, aflate în fruntea colectivelor din marile întreprinderi, însoţite de grafice şi panouri, ilustrează prin graiul cifrelor vigoarea şi dinamismul economiei bucureştene. Succesul cu care oamenii muncii din Capitală se prezintă la marea demonstraţie a zilei de 1 Mai materializează sensul profund ştiinţific şi realist al hotărârilor celui de-al IX-lea Congres şi ale Conferinţei Naţionale a Partidului Comunist Român. Oamenii muncii din industria bucureşteană înaintează prin faţa tribunelor, aducînd cu ei bucuria muncii şi dragostea de viaţă, entuziasmul şi hotărîrea de a ■contribui cu toate energiile lor creatoare la înfăptuirea neabătută a politicii partidului, la dezvoltarea pe mai departe a patriei socialiste. Hotărîrile Plenarei C.C. al P.C.R. din 22—25 aprilie 1968, faţă de care întregul popor îşi manifestă sprijinul şi adeziunea deplină, demonstrează încă o dată capacitatea partidului nostru de a soluţiona ştiinţific, în spiritul înaltului umanism socialist, problemele pe care le ridică mersul înainte al societăţii româneşti, consecvenţa şi fermitatea cu care conducerea partidului acţionează pentru înlăturarea lipsurilor, nedreptăţilor şi abuzurilor săvîrşite în trecut pentru ca asemenea fapte să nu mai poată avea loc un viitor. Prin măsurile luate, partidul promovează neabătut democratismul şi umanismul real în viaţa de partid, de stat şi obştească. Profesori, ingineri, învăţători, medici, alţi oameni de ştiinţă, artă şi cultură păşesc în coloane, exprimîndu-şi prin urale şi ovaţii ataşamentul lor faţă de politica partidului, hotărîrea de a-şi aduce contribuţia la înfăptuirea marilor sarcini ale construcţiei socialiste. Păşind umăr la umăr cu muncitorii şi ţăranii, intelectualitatea demonstrează unitatea societăţii noastre socialiste, faptul că prin munca lor unită se asigură dezvoltarea spirituală şi materială a patriei, în panouri şi grafice, purtate de colective ale unor institute de cercetări ale Academiei şi departamentale se înfăţişează succesele dobîndite în diverse sectoare, care au ca efect ridicarea activităţii productive la un nivel superior, în rînd cu profesorii lor, în marea piaţă demonstrează solii tineretului studios, schimbul de mîine al intelectualităţii româneşti. Tineretul nostru studios salută măsurile privind dezvoltarea şi perfecţionarea învăţămîntului de toate gradele, adoptate în recenta plenară a C.C. al P.C.R. Ca în fiecare an, demonstraţia s-a încheiat cu parada sportivilor, o trecere în revistă a celor care au ridicat tricolorul românesc pe catargele victoriei. Apoi, în piaţă, din mii de piepturi răsună imnul de luptă al clasei muncitoare din întreaga lume — Internaţionala. (Agerpres) 1 (Urmare1 din pag. I) toţi cetăţenii ţării, indiferent de naţionalitate — temelia de granit a societăţii noastre socialiste. Dezvoltarea impetuoasă a economiei, ştiinţei şi culturii, adîncirea continuă a democraţiei socialiste creează condiţii tot mai prielnice pentru participarea constructivă a maselor largi la conducerea treburilor obşteşti şi de stat. O importanţă deosebită, principială şi practică pentru dezvoltarea democraţiei socialiste revine hotărîrilor recentei Plenare a Comitetului Central al Partidului Comunist Român, puternică manifestare a forţei şi vitalităţii partidului nostru, care demonstrează în mod grăitor înalta sa responsabilitate faţă de popor, faţă de principiile umanismului socialist şi hotărîrea neşovăitoare de a asigura întărirea şi respectarea deplină a legalităţii socialiste, a drepturilor şi libertăţilor democratice consfinţite de Constituţia ţării. Poporul nostru se înfăţişează la această tradiţională sărbătoare cu un bilanţ de realizări înălţător. Fermitatea şi abnegaţia cu care toţi oamenii muncii înfăptuiesc programul de dezvoltare multilaterală a patriei noastre, creşterea continuă a rolului conducător al Partidului Comunist Român în toate domeniile vieţii sociale stau chezăşie obţinerii unor noi şi însemnate succese în desăvîrşirea construcţiei socialiste, în ridicarea economică şi culturală a României. Cu prilejul sărbătoririi zilei de 1 Mai, poporul român, profund animat de nobilele sentimente ale solidarităţii cu cei ce muncesc din toată lumea, cu toate forţele revoluţionare şi antiimperialiste, îşi reafirmă hotărîrea de a milita în viaţa internaţională pentru colaborare şi înţelegere între popoare, pentru convieţuirea lor paşnică, pentru afirmarea libertăţii, independenţei fiecărei naţiuni, întemeiată pe principiile independenţei şi suveranităţii, egalităţii în drepturi, neamestecului în treburile interne, politica externă a Roma(Urmare din pag. I)mân se bucură de un uriaş prestigiu în faţa întregului popor. Climatul nou statornicit în ultimii ani în viaţa societăţii noastre, ideile îndrăzneţe, novatoare promovate de partid în toate domeniile vieţii economice, politice şi sociale, măsurile cutezătoare luate pentru edificarea şi mai puternică a procesului desăvîrşirii construcţiei socialiste — au asigurat şi asigură cimentarea continuă a coeziunii ce există între partid, guvern şi popor, a unităţii oamenilor muncii de toate naţionalităţile în înfăptuirea politicii partidului. Zilele acestea, atenţia întregului popor a fost captată de lucrările plenarei Comitetului Central, plenară care a dezbătut şi stabilit măsuri de excepţională însemnătate pentru activitatea partidului şi a ţării, pentru dezvoltarea României socialiste. Măsurile privind dezvoltarea învăţămîntului de toate gradele, întărirea rîndurilor partidului şi intensificarea activităţii de educare a comuniştilor, îmbunătăţirea activităţii organelor de partid, de stat şi obşteşti privind rezolvarea scrisorilor, sesizărilor şi cererilor oamenilor muncii, îmbunătăţirea pregătirii de luptă şi politică a forţelor noastre armate, afirmarea poziţiei consecvente a partidului şi statului în domeniul activităţii internaţionale, hotărîrea privind reabilitarea unor activişti de partid — reflectă deosebit de puternic grija partidului pentru ridicarea calitativă a procesului construcţiei socialiste, pentru asigurarea dezvoltării continue a democraţiei socialiste, pentru aplicarea consecventă a normelor de relaţii tovărăşeşti şi a păniei socialiste slujeşte neclintit intereselor poporului român, cauzei colaborării şi înţelegerii între popoare. Ea este o contribuţie constructivă la rezolvarea marilor probleme ale lumii contemporane! Aprobînd în întregime linia politică externă şi activitatea internaţională a partidului şi guvernului, recenta Plenară a Comitetului Central a exprimat încă o dată, cu toată claritatea, hotărîrea de a acţiona în continuare neobosit pentru întărirea colaborării şi prieteniei cu toate ţările socialiste, pentru dezvoltarea raporturilor frăţeşti cu toate partidele comuniste şi muncitoreşti, pentru îmbunătăţirea relaţiilor şi a înţelegerii din mişcarea comunistă internaţională, pentru întărirea unităţii tuturor forţelor antiimperialiste, pentru colaborare cu toate ţările lumii, fără deosebire de orînduirea socială. Cu prilejul acestei sărbători internaţionaliste, transmitem un salut frăţesc şi calde felicitări partidelor comuniste şi popoarelor din Albania, Bulgaria, Cehoslovacia, China, Cuba, Republica Populară Democrată Coreeană, Republica Democrată Germană, Iugoslavia, Mongolia, Polonia, Ungaria, Uniunea Sovietică, Republica Democrată Vietnam şi le urăm din toată inima să obţină realizări tot mai mari în dezvoltarea economiei şi culturii, în ridicarea nivelului de trai al poporului, în construirea socialismului şi comunismului ! Adresăm salutul nostru fierbinte poporului vietnamez, şi îl asigurăm de deplina noastră solidaritate şi de tot sprijinul nostru internaţionalist în lupta sa eroică împotriva agresorilor imperialişti americani, pentru apărarea patriei sale, pentru dreptul de a decide în mod suveran asupra propriilor sale destine ! Transmitem salutul nostru tovărăşesc partidelor comuniste, clasei muncitoare, tuturor forţelor democratice şi progresiste din întreaga lume, care luptă pentru libertate, pace şi o viaţă mai bună ! Transmitem, de asemenea, un cald salut prietenesc popoarelor care ţin sus steagul luptei împotriva exploatarea demnităţii umane, specifice societăţii noastre. Primite şi aprobate cu bucurie de toţi oamenii muncii, lucrările plenarei, măsurile şi obiectivele stabilite de ea au declanşat şi în judeţul nostru un puternic entuziasm, o deosebită hotărîre a tuturor celor ce muncesc de a traduce în viaţă în mod exemplar politica partidului. Tovarăşi, Cu prilejul zilei de 1 Mai poporul nostru îşi reafirmă sentimentele sale de puternică solidaritate frăţească cu toate forţele sociale din lume care luptă împotriva imperialismului, pentru pace, democraţie şi progres social. Dînd glas sentimentelor întregului popor, recenta plenară a Comitetului Central al partidului a subliniat cu pregnanţă că partidul şi statul nostru vor milita neabătut şi în viitor pentru întărirea coeziunii tuturor forţelor progresiste din lume, a unităţii mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. Susţinem cu toată hotărîrea această politică deoarece sîntem pe deplin convinşi că în condiţiile actuale, cînd cercurile reacţiunii mondiale, în frunte cu imperialismul american, se amestecă brutal în treburile altor popoare, cînd se atentează la independenţa şi suveranitatea lor, se impune ca o cerinţă imperioasă întărirea unităţii şi coeziunii ţărilor socialiste, a partidelor comuniste şi muncitoreşti, unirea într-un singur front a tuturor forţelor progresului. Oamenii muncii din judeţul Sibiu, asemeni întregului nostru popor, îşi vor aduce din plin şi pe viitor contribuţia la înflorirea României socialiste, la afirmarea ei şi mai putării şi asupririi coloniale, împotriva politicii neocolonialiste a imperialiştilor, pentru libertate, independenţă şi afirmarea fiinţei lor naţionale ! In viaţa internaţională au loc evenimente care, prin amploarea şi complexitatea lor, exercită o puternică înrîurire asupra dezvoltării lumii contemporane, avînd o mare însemnătate în promovarea intereselor majore ale popoarelor, în înfăptuirea idealurilor lor de libertate şi pace. în ciuda acţiunilor agresive ale imperialismului, caracteristica dominantă a situaţiei internaţionale rămîne creşterea forţelor sociale înaintate, a mişcărilor de masă, fără precedent în istorie, a luptelor populare pentru eliberarea socială şi naţională, pentru a feri omenirea de o conflagraţie mondială. Prestigiul crescînd al României socialiste — factor activ în cadrul acestei, vaste confruntări — constituie pentru poporul nostru un imbold de a munci mereu mai bine, de a-şi intensifica eforturile în marea operă constructivă pe care o făureşte, de a-şi aduce o contribuţie sporită la triumful cauzei socialismului şi păcii. Avem convingerea că, clasa muncitoare, ţărănimea, intelectualitatea noastră — unite mai strîns ca oricînd în jurul Partidului Comunist Român, al Comitetului său Central — îşi vor mobiliza toată capacitatea şi forţa creatoare şi vor obţine noi victorii în construcţia economică şi social-culturală, făcînd să strălucească tot mai puternic România socialistă. Trăiască 1 Mai, Ziua solidarităţii şi frăţiei internaţionale a celor ce muncesc ! Sub conducerea Partidului Comunist Român, a Comitetului său Central, înainte spre noi victorii în desăvîrşirea edificiului României socialiste ! Trăiască unitatea şi coeziunea ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, a tuturor forţelor democratice şi antiimperialiste ! Să triumfe pacea în întreaga lume eternică în frontul celor mai înaintate forţe din lume, cărora le sunt scumpe interesele fundamentale ale umanităţii şi păcii, în numele Comitetului judeţean de partid şi al Consiliului judeţean popular adresez, muncitorilor, ţăranilor, intelectualilor, femeilor şi tinerilor din judeţul Sibiu urări de sănătate şi fericire lor şi familiilor lor, noi izbînzi în înfăptuirea politicii înţelepte a partidului nostru, pentru prosperitatea poporului român. Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni! Trăiască Partidul Comunist Român — forţa politică conducătoare a societăţii noastre! Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie — Republica Socialistă România! Cuvintarea tovarăşului EMIL BODNARAŞ Cuvintarea tovarăşului NICOLAE GAVRILESCU în armoniile exuberante ale costumului săliştenesc Florile primăvăratice ale costumului săsesc Harnicii constructori de autocisterne din Mediaș și-au prezentat cu mândrie la demonstrație o parte din produse. Masă tovărăşească oferită de Comitetul Central al partidului Comitetul Central al Partidului Comunist Român a oferit, după marea demonstraţie de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală, o masă tovărăşească în parcul Palatului Snagov. Au luat parte tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Emil Bodnaraş, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Ilie Verdeţ, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Janos Fazekas, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Ştefan Voitec, membrii supleanţi ai Comitetului Executiv, secretarii C.C. al P.C.R., vicepreşendinţi ai Consiliului de Stat şi ai Consiliului de Miniştri. Au luat parte, de asemenea, membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători ai unor instituţii centrale şi organizaţii obşteşti, numeroşi membri de partid din ilegalitate şi alţi vechi militanţi ai mişcării muncitoreşti din ţara noastră, activişti de partid, generali şi ofiţeri superiori, conducători ai unor mari întreprinderi bucureştene, oameni de ştiinţă, cultură şi artă, în timpul mesei, care s-a desfăşurat într-o atmosferă caldă, tovărăşească, a luat cuvîntul, primit cu puternice şi îndelungi aplauze, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al C.C. al P.C.R. (Agerpres) TRIBUNA SIBIULUI Masă tovărăşească oferită de Comitetul judeţean de partid în ziua de 1 Mai, după demonstraţia oamenilor muncii din Sibiu, Comitetul judeţean de partid a oferit o masă tovărăşească la restaurantul Bulevard. Au participat membrii Biroului Comitetului judeţean de partid, conducători ai organelor municipale de partid şi de stat, ai organizaţiilor de masă şi obşteşti, oameni de cultură şi artă. Au luat parte, de asemenea, numeroşi membri de partid din perioada ilegalităţii, vechi militanţi ai mişcării muncitoreşti din ţara noastră. Tovarăşul Nicolae Gavrilescu, prim-secretar al Comitetului judeţean de partid, a felicitat pe cei prezenţi cu prilejul zilei de 1 Mai — ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. Demonstraţia noastră de astăzi — a subliniat vorbitorul — a constituit o puternică manifestare a dragostei şi ataşamentului fierbinte al oamenilor muncii din Sibiu faţă de Partidul Comunist Român, a hotărîrii lor de a munci cu şi mai mult elan pentru obţinerea de noi succese în desăvîrşirea construcţiei socialiste. în încheiere, tovarăşul Nicolae Gavrilescu a toastat pentru Partidul Comunist Român, pentru Comitetul său Central, în frunte cu tovarășul Nicolae Ceaușescu.  Pag. 3 4 Mitingul şi demonstraţia oamenilor muncii din Sibiu (Urmare din pag. I) nului de stat al Republicii Socialiste România. Mitingul oamenilor muncii a fost deschis de tovarăşul Aurel Cristea, prim-secretar al Comitetului municipal de partid, primarul municipiului Sibiu. Despre semnificaţia zilei de 1 Mai a vorbit tovarăşul Nicolae Gavrilescu, prim-secretar al Comitetului judeţean Sibiu al P.C.R., preşedintele Consiliului popular judeţean provizoriu. Cuvintarea a fost subliniată de puternice aplauze şi urale, într-o impresionantă desfăşurare de bucurie, entuziasm şi optimism, au trecut apoi prin faţa tribunei coloanele de demonstranţi: pionierii, colectivele întreprinderilor şi instituţiilor sibiene, oameni de toate vîrstele şi profesiile, animaţi de puternicul sentiment al patriotismului şi internaţionalismului socialist, de devotament şi dragoste nemărginită pentru Partidul Comunist Român şi politica sa înţeleaptă, pentru patria noastră scumpă — România socialistă. Cu acordurile atît de cunoscute ale Internaţionalei, izbucnite din mii de piepturi, s-a încheiat marea demonstraţie a oamenilor muncii din Sibiu închinată zilei de 1 Mai — puternică manifestare a unităţii întregului nostru popor în jurul Partidului Comunist Român, în frunte cu Comitetul său Central, a hotărârii de neclintit de a înfăptui neabătut obiectivele trasate de Congresul al IX-lea al partidului.