Tribuna Sibiului, mai 1970 (Anul 3, nr. 683-707)

1970-05-03 / nr. 683

SĂRBĂTORIREA ZILEI DE 1 MAI ÎN JUDEŢUL NOSTRU Prima zi de mai, sărbătoarea muncii şi a solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, a fost întîmpinată, ca pretutindeni în ţara noastră, cu însufleţire de către oamenii muncii, români, maghiari, germani din judeţul Sibiu. Nenumărate veşti, înserate şi în paginile ziarului nostru, au mărturisit entuziasmul şi însufleţirea cu care colectivele de muncă din întreprinderile industriale, de pe şantierele de construcţii, de pe ogoare au muncit doritori să raporteze partidului succese de seamă în toate domeniile de activitate. Măreţul program stabilit de Congresul al X-lea al partidului, prevederile plenarelor şi angajamentelor au mobilizat energiile şi spiritul creator al maselor de oameni ai muncii care au întîmpinat această sărbătoare cu rezultate dintre cele mai bune. In 1 Mai, dis-de-dimineaţă, în municipiile şi oraşele judeţului nostru, coloane de oameni, îmbrăcaţi sărbătoreşte, purtînd steguleţe roşii şi tricolore, lozinci şi pancarte cu grafice ale realizărilor, portrete ale dascălilor clasei muncitoare şi ale conducătorilor partidului nostru s-au pregătit să inunde pieţele pentru mitinguri şi demonstraţii. Condiţiile atmosferice nefavorabile, ploaia persistentă au împiedicat ţinerea acestor tradiţionale manifestaţii Ziua de 1 Mai a fost însă sărbătorită în toate municipiile şi oraşele judeţului nostru, în unele comune, cu aceeaşi însufleţire. In sălile cluburilor, ale caselor de cultură şi căminelor culturale au avut loc adunări festive, precum şi programe artistice la care şi-au dat concursul formaţii profesioniste şi de amatori, într-un veritabil festival al cîntecului şi jocului. Sălile arhipline, însufleţirea care a domnit pînă seara tîrziu a probat acelaşi entuziasm cu care cei ce muncesc şi-au petrecut zilele de sărbătoare, propria lor sărbătoare, Iri Sibiu, pe scenele cluburilor .Independenţa", „7 Noiembrie", C.F.R. şi pe cea a Casei de cultură a municipiului, mii de oameni, tineri şi vîrstnici, femei şi bărbaţi, au petrecut ore agreabile în compania unor formaţii artistice bine cunoscute. La clubul .Independenţa", au concertat, în cursul zilei de 1 Mai, ansamblul .Cindrelul", fanfara, taraful şi soliştii uzinei .Independenţa", orchestra de muzică populară, soliştii şi dansatorii de la U.P.A.S. -- cunoscuţi mesageri ai cîntecului şi jocului popular românesc pe meridianele lumii —, formaţia de muzică uşoară a aceleiaşi uzine, formaţii ale şcolii sanitare şi Grupului şcolar „Independenţa". In după amiaza zilei de ieri, pe aceeaşi scenă, s-au produs orchestre, solişti de la „13 Decembrie", A.M.E.T., I.C.S., orchestra de muzică uşoară „Solaris", cea mixtă de copii a clubului C.F.R. La clubul „7 Noiembrie", după-amiaza marii sărbători a cunoscut aceeaşi animaţie. Spectacolele Ansamblului folcloric al U.T.C., orchestrelor de muzică uşoară „Andromeda* şi „Steaua roşie" au fost primite cu numeroase aplauze. Tot aici, în 2 Mai, s-au produs artiştii amatori de la întreprinderea poligrafică, „Republica", „Igiena" şi Uzina mecanică. Manifestări asemănătoare au avut loc pentru cei care au fost, în aceste zile, oaspeţii clubului C.F.R. şi ai Casei de cultură a municipiului. N-au lipsit din program dansul şi filmul, care au încheiat zilele bogate în manifestări sărbătoreşti. In municipiul Mediaş, 1 Mai a prilejuit numeroase manifestări culturalartistice la care au participat mii de oameni ai muncii. în sala „I.L. Caragiale", în sălile cantinelor „Tîrnava" şi „Vitrometan", medieşenii au petrecut ore plăcute alături de orchestrele şi formaţiile de amatori din localitate. In sala „I.L. Caragiale“ a Casei de cultură a municipiului au prezentat programe: orchestra şi soliştii, formaţiile de dansuri, fanfarele de la „3 Mai" şi „Automecanica". (Continuare în pag. a II-a) CARNAVALUL TINEREŢII ... Şi pentru că zeiţa Fortuna n-a fost de loc amabilă cu noi, tinerii Sibiului, ne-am hotărît să-i facem în ciudă şi, adăpostindu-ne de ploaia măruntă sub bolta Casei de cultură, am petrecut la Carnavalul tineretului, începutul a fost inaugurat de parada măştilor. Prin faţa juriului ad-hoc s-au perindat în ritm de sambă braziliană prinţi şi prinţese, saltimbaci şi cavaleri, cowboy şi ţigăncuşe, îngeraşi şi drăcuşori, babe-cloanţe... Juriul a desemnat cel mai reuşit costum: „cowboy-ul din Texas“, purtat de tînărul Mihai-Dieter Schuster. Acordurile formaţiei „Spectral“ condusă de Mişu Fîrtonea, invitau tinerii la dans. A fost de fapt un preludiu la noul concurs cu premii: cea mai bună pereche de dansatori. Orchestra a interpretat pe rînd un tango argentinian, un vals vienez, un rob îndrăcit, un chearleston şi, bineînţeles nelipsitul twyst. Disputa a fost pasionantă. Decizia se lăsa aşteptată. In cele din urmă juriul a hotărît: cea mai bună pereche de dansatori a fost cea formată din Ioan Mitroi (tapiţer) şi Rodica Palea (elevă). Laureaţilor le-au fost înmînate, o dată cu aplauzele generoase ale asistenţei, premiile: o sticlă cu spumos şi o cutie cu ciocolată. Şi din nou dans... De data aceasta, în faţa tinerilor a evoluat formaţia de cîntece şi dansuri populare româneşti a Ansamblului tineretului, condusă de prof. Viorel Nistor. Au fost prezentate dansuri de pe Valea Hîrtibaciului, din Crihalma şi Sălişte. Tinerii dansatori au făcut o adevărată risipă de virtuozitate. Taraful ansamblului, condus de tînărul Gheorghe Ghiorghica, a prezentat apoi o suită de melodii populare din folclorul Mărginimii Sibiului. Au fost invitaţi, apoi, poeţii din sală să-şi demonstreze talentul într-un concurs de catrene umoristice. Cel mai bun a fost cel realizat de Rodica Palea, elevă la Şcoala sanitară. Timpul s-a scurs cu repeziciune. Se apropia finalul carnavalului şi cu aceasta, cel mai atractiv număr al programului: alegerea lui „Miss Carnaval ’70“. Dispute şi iar dispute. In cele din urmă, gongul a anunţat: coroniţa şi colanul de „Miss Carnaval ’70“ a fost oferit tinerei Rodica Palea. Şi o dată cu acestea i s-a înmînat şi „Marele premiu al Carnavalului tineretului“, o sticlă de şampanie. LUCIAN JIMAN SIBIUI PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNITI-VAT ORGAN AI COMITETULUI JUDEŢEAN SIBIU AL P.C.R.1 AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN Anul III nr. 683 Duminică, 3 mai 19704 pagini 30 bani Tainele chimiei se pătrund în laborator Măsuri primite cu satisfacţie şi bucurie Recent a fost dată publicităţii Hotărîrea Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., a Consiliului de Stat şi a Consiliului, de Miniştri cu privire la majorarea unor salarii tarifare, reducerea şi reaşezarea impozitului pe salarii şi alte venituri. Această hotărîre se adaugă unui şir întreg de alte măsuri pe care partidul nostru le-a luat pentru înfăptuirea unei cit mai echitabile repartiţii după cantitatea şi calitatea muncii depuse, urmărind cu consecvenţă realizarea prevederilor Congresului al X-lea cu privire la sporirea continuă a salariului real. Generalizarea experimentării noului sistem de salarizare şi majorarea salariilor în toate ramurile economiei naţionale a fost primită de către toţi oamenii muncii cu o deosebită satisfacţie. Este o dovadă în plus că partidul nostru, consecvent învăţăturii marxist-leniniste, acordă o deosebită importanţă perfecţionării relaţiilor de producţie socialiste, în special repartiţiei. Generalizarea noului sistem de salarizare a constituit deci un act de aplicare consecventă a principiilor de dreptate şi echitate socială. Pe acesta linie, a grijii necontenite a partidului pentru ridicarea nivelului de trai al salariaţilor, pentru asigurarea unui raport mai raţional între veniturile diferitelor categorii de oameni ai muncii se înscrie şi recenta hotărîre, prin care salariul minim pe întreaga economie sporeşte de la 700 lei la 800 lei, majorîndu-se totodată toate salariile tarifare de pînă la 1 200 lei lunar. In felul acesta, la nivelul întregii economii naţionale ciştigul salariaţilor va spori anual cu 600 milioane lei. După cum rezultă din hotărîre, peste 2 milioane de oameni ai muncii, ca urmare a majorării salariilor tarifare şi reducerea impozitelor celor cu salarii de pînă la 1 200 lei, vor beneficia anual de venituri suplimentare de pînă la 1 miliard lei. De asemenea, impozitele altor aproape 2 milioane de salariaţi cu venituri între 1 200—1 700 lei, rămîn nemodificate. Totodată, înfăptuirea consecventă a politicii de dreptate şi echitate socială, justa aplicare a principiului socialist de repartiţie, face necesară îmbunătăţirea sistemului de aşezare a impozitului, în mod progresiv, după cîştigurile realizate. Oamenii muncii din judeţul nostru au primit cu satisfacţie noua dovadă a grijii partidului pentru îmbunătăţirea nivelului de trai, reflectată în hotărîrea cu privire la majorarea unor salarii tarifare, reducerea şi reaşezarea impozitului pe salarii și alte venituri. Datorită faptului că pînă în prezent în industria ușoară, alimentară, (Continuare in pag a l1-a) Semănatul impune să fie folosită din plin fiecare oră bună de lucru Precipitaţiile căzute în ultimele zile au determinat o stagnare a ritmului în care se execută însămînţările de primăvară în judeţul nostru. Pentru recuperarea rămînerii în urmă este necesar ca fiecare oră prielnică activităţii în cîmp să fie folosită din plin, toate forţele de lucru existente în unităţi să lucreze cu maximum de randament. Atenţie deosebită trebuie acordată eliminării excesului de apă de pe terenurile agricole, în lanurile de grîu, orz sau secară, acolo unde apa bălteşte, trebuie executate de urgenţă şanţuri de scurgere. Tot pentru aceste culturi, să nu fie neglijate nici erbicidările şi aplicarea îngrăşămintelor chimice. Şi pe terenurile destinate culturilor de primăvară, acolo unde există la suprafaţă, este necesar să se întreprindă măsuri de scurgere a excesului de umiditate, pentru a facilita pregătirea patului germinativ şi executarea însămînţărilor, în unităţile în care plantatul cartofilor de toamnă nu s-a terminat încă, se impune ca în următoarele zile să se mobilizeze toate forţele de lucru, atît mecanice cit şi manuale, pentru încheierea grabnică a acestei lucrări. Orice întîrziere în plantarea cartofilor diminuează substanţial producţia de tuberculi. In atenţia lucrătorilor din agricultură trebuie să stea, în aceste zile, intensificarea ritmului de executare a însămînţării porumbului. Secţiile de mecanizare au datoria de a asigura funcţionarea ireproşabilă a tractoarelor, grapelor cu discuri şi a semănătorilor pentru porumb. De asemenea, lucrătorii din agricultură au de executat, în aceste zile, un mare volum de lucrări în legumicultura, însămînţările şi plantările în cimp, întreţinerea culturilor timpurii, recoltarea verdeţurilor. Cadru din Expoziţia cercurilor inovatorilor din întreprinderile judeţului Sibiu, organizată în cinstea zilei de 1 Mai de către Consiliul judeţean al sindica telor ASPECTE DE LA SPECTACOLELE CE AU AVUT LOC CU PRILEJ**1. ZTLET DF. 1 MAI Fanfara uzinei „Independenţa" Sibiu Taraful uzinei „Independenţa“ Sibiu Fotos Fr. MSS ! Declaraţia Republicii România cu situaţia din Guvernul Republicii Socialiste România a luat act cu adîncă îngrijorare de apariţia unor noi elemente de încordare în regiunea Asiei de sud-est. Războiul din Vietnam, dus împotriva poporului vietnamez nu a luat încă sfirşit, în Cambodgia a fost înfăptuită o lovitură de stat reacţionară. Trupe saigoneze, sprijinite de aviaţia Statelor Unite au pătruns pe teritoriul acestei ţări. Populaţia civilă este supusă terorii şi masacrelor. în Laos se intensifică acţiunile militare americane împotriva forţelor patriotice. Toate acestea creează noi pericole atît pentru situaţia din Asia de sudest, cit şi pentru pacea lumii, aduc prejudicii popoarelor din această parte a lumii în lupta lor pentru apărarea libertăţii şi independenţei, pentru dezvoltarea economică şi socială de sine stătătoare. Republica Socialistă România urmăreşte, cu simpatie şi se pronunţă neabătut în sprijinul luptei popoarelor pentru eliberarea de sub dominaţia imperialistă, pentru cucerirea şi apărarea independenţei naţionale, pentru afirmarea şi promovarea dreptului lor inalienabil şi imprescriptibil de a-şi hotărî singure soarta. Guvernul Republicii Socialiste România a luat cunoştinţă cu satisfacţie de întrunirea conferinţei la nivel înalt a popoarelor din Indochina, la care au participat: delegaţia poporului cambodgian, condusă de Norodom Sianuk, şeful statului Cambodgia, preşedintele Frontului Naţional Unit; delegaţia poporului laoţian, condusă de prinţul Sufanvong, preşedintele Frontului Patriotic din Laos; delegaţia poporului Republicii Vietnamului de sud, condusă de Nguyen Huu Tho, preşedintele Prezidiului C.C. al Frontului Naţional de Eliberare din Vietnamul de sud, guvernului Socialiste privire la Indochina preşedinte al Consiliului Consultativ al Republicii Vietnamului de sud) delegaţia poporului Republicii Democrate Vietnam, condusă de Fam Van Dong, şeful guvernului Republicii Democrate Vietnam. Guvernul român îşi exprimă solidaritatea cu cauza dreaptă a acestor popoare, pentru apărarea libertăţii, independenţei şi dreptului de a decide de soarta lor şi sprijină obiectivele luptei lor nobile, în conformitate cu principiile fundamentale ale acordurilor de la Geneva. Guvernul român salută înţelegerea privind hotărîrea popoarelor respective de a colabora între ele în apărarea libertăţii şi independenţei fiecărei ţări, pe baza respectului reciproc,in lupta împotriva agresiunii imperialiste. Manifestîndu-şi îngrijorarea faţă de pericolul pe care îl reprezintă extinderea conflictelor militare în Indochina, guvernul şi poporul român declară încă o dată că trebuie să înceteze agresiunea Statelor Unite în Vietnam, să fie retrase trupele acestora şi ale aliaţilor lor din Vietnamul de sud, consideră necesar că trebuie să se pună capăt acţiunilor agresive contra popoarelor din această parte a lumii. Interesele păcii cer imperios să se respecte drepturile sacre ale popoarelor la libertate şi independenţă, impun ca popoarele vietnamez, laoţian şi cambodgian să fie lăsate să-şi hotărască singure, fără nici un amestec din afară, calea dezvoltării lor, să-şi construiască viitorul în conformitate cu interesele şi aspiraţiile lor. Guvernul şi poporul român îşi reafirmă deplina solidaritate şi întregul sprijin faţă de lupta dreaptă a popoarelor din Indochina pentru libertate, independenţă şi apărarea fiinţei lor naţionale, pentru cauza progresului şi păcii în lume. Retrospectivă pe drumul victoriilor noastre Ne-am obişnuit ca la marile sărbători să facem o retrospectivă într-o existenţă puternică şi creatoare, să ne trecem în revistă succesele izvorîte din eforturile minţii şi braţului nostru, frumuseţile create prin munca pe care o cinstim. Doar două luni s-au scurs de cînd ziarul nostru publica însufleţitoarea chemare a Uzinei de piese auto Sibiu invitînd la valorificarea superioară de către toate unităţile economice din judeţ a potenţialului de Inteligenţă tehnico-inginerească, prin subordonarea ei nemijlocită nevoilor stringente ale producţiei materiale. Zilele care au trecut de atunci au adăugat noi succese şi iniţiative acestei rodnice competiţii, care sînt tot atîtea dovezi elocvente că in încercarea de a explora „zăcămintele inestimabile ale inteligenţei tehnice, Chemarea şi-a atins scopul, declanşînd în oameni şi colective energii nebănuite şi fantezie. Pornită din mijlocul unei uzine înscrisă ferm pe spirala revitalizării şi afirmării şi cuprinzînd o suită de angajamente mobilizatoare, ideea de bază a Chemării devine cu fiecare zi o realitate tot mai pregnantă, polarizînd pasiunea specialiştilor, lărgindu-le considerabil orizontul iniţiativelor. Recent, conducerea U.P.A.S. a cerut fiecărui inginer să propună 3 teme de studiu şi cercetare cu aplicabilitate imediată. în acest mod se scontează pe obţinerea a peste 150 propuneri ce urmează a fi rezolvate în cursul acestui an. Rezultatele obţinute încă de la început nu lasă, aşadar, nici o îndoială în privinţa performanţelor pe care timpul le va cerne generos... # »• Au intrat înşirul evenimentelor fireşti sărbătorile prin care un colectiv îşi măsoară o vîrstă, un jubileu trecînd în timp un prag cu împliniri şi semnificaţii deosebite... Şi întinzînd mîna spre fila de calendar care, căzînd, va marca evenimentul nu poţi să nu stărui cîteva clipe asupra sensurilor adîncă pe care o asemenea zi te dezvăluie... Uzina medieşană „Emailul roşu" îşi va sărbători curînd semicentenarul... Prilej fericit pentru oamenii ce-i oferă astăzi tinereţe şi vigoare, să-şi regleze tirul eforturilor perpetue St.««?« tot mai îndrăzneţe. Există însă în „metabolismul" puternic al uzinei o pîrghie cu totul deosebită, care timp de mai bine de două decenii a pregătit perseverent, tenace succesele de astăzi, istoria emailului românesc şi propria sa istorie. Acesta este LABORATORUL I U nind oameni de vîrste diferite, dar cu preocupări şi strădanii comune, el le-a solicitat de-a lungul multor ani de muncă pasionată puterea maximă, sclipirea minţii şi scînteienie nepreţuite ale inteligenţei, plăiodindu-le laolaltă în strălucitorul email românesc, care astăzi se găseşte în apropierea celor mai bune emailuri din lume. Iar uzina, cu experienţa şi înţelepciunea celor 50 de ani ai săi, nu va uita să-şi sărbătorească laboratorul, oamenii sau pasionaţi şi modeşti, răsplătind, peste ani, frumuseţea entuziasmului şi dăruirii. # ... La 22 aprilie colectivul de muncă al Uzinei metalurgice demetale neferoase Copşa Mică raporta indeplinirea sarcinilor de plan pe primele 4 luni ale acestui an Vestea, îmbucurătoare desigur, a venit la ceva aşteptat şi de la sine înţeles. Ce dovezi se mai pot aduce atunci în sprijinul unui prestigiu cucerit prin munca rodnică a unui colectiv care de ani de zile s-a specializat (Continuare in pag a lla) EMIL DAVID ■wv,wwwwwWvwvwwwvv.vvvv. Citati * în pag.a III-