Tribuna Sibiului, octombrie 1971 (Anul 4, nr. 1122-1148)

1971-10-24 / nr. 1142

Anul IV, nr. 1142 (Urmare din pag. a II-al „ ----------------------------------4 ,diului se fac de către organul care le-a înființat. ART. 40. — Centralele înzestrează, după caz, la înfiinţare, unităţile prevăzute la art. 38 cu fonduri fixe şi le pot dota cu mijloace circulante necesare desfăşurării activităţii, cu avizul Ministerului Finanţelor, sta-SECŢIUNEA I Dispoziţii comune ART. 42. — Colectivul de muncă al fiecărei unităţi socialiste de stat poartă răspunderea pentru gospodărirea patrimoniului încredinţat şi pentru rezultatele economice obţinute de unitate. In calitatea sa de participant la administrarea avuţiei naţionale, fiecare om al muncii răspunde în faţa colectivului pentru îndeplinirea sarcinilor proprii de muncă şi, împreună cu întregul colectiv, pentru bunul mers al activităţii generale a unităţii. Conducerea unităţilor socialiste de stat se realizează pe baza principiului conducerii colective, prin participarea nemijlocită a oamenilor muncii la dezbaterea şi soluţionarea problemelor activităţii economico-sociale a unităţii, la elaborarea şi înfăptuirea măsurilor necesare pentru îndeplinirea sarcinilor de plan, pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi de viaţă ale întregului colectiv. Organele prin care se exercită conducerea colectivă a unităţilor socialiste de stat sunt: comitetele oamenilor muncii pentru conducerea activităţii economice şi sociale, consiliile oamenilor muncii pentru conducerea activităţii economice şi sociale denumite în prezenta lege comitetele oamenilor muncii şi respectiv consiliile oamenilor muncii, precum şi adunările generale ale oamenilor muncii. Comitetele şi consiliile oamenilor muncii se constituie din cadre cu funcţii de răspundere, specialişti cu experienţă, reprezentanţi aleşi ai oamenilor muncii. In unităţile unde lucrează oameni ai muncii din rîndul naţionalităţilor conlocuitoare, din comitete şi consilii vor face parte şi oameni ai muncii aparţinînd acestor naţionalităţi. Constituţia Republicii Socialiste România consacră rolul Partidului Comunist Român de forţă politică conducătoare a întregii societăţi. Fiecare organizaţie de partid în sfera sa de activitate exercită conducerea politică a vieţii economico-sociale, urmăreşte şi controlează înfăptuirea in bune condiţii a sarcinilor ce decurg din programele de dezvoltare economică şi socială elaborate de partid. Secretarii organizaţiilor de partid fac parte din comitetele oamenilor muncii. ART. 43. — Comitetele oamenilor muncii se organizează la întreprinderi şi la unele unităţi componente ale centralelor, stabilite de acestea. Consiliile oamenilor muncii se organizează la centrale. Preşedintele comitetului oamenilor muncii este directorul sau conducătorul unităţii respective, iar al consiliului oamenilor muncii, directorul general al centralei; numirea locţiitorului preşedintelui se aprobă de comitet, respectiv de consiliul oamenilor muncii, la propunerea directorului, respectiv a directorului general. Pentru conducerea operativă a activităţii unităţilor socialiste, comitetele oamenilor muncii de la unităţile mari şi complexe pot constitui colective de conducere operativă, iar consiliile oamenilor muncii își constituie birouri executive. Adunările generale ale oamenilor muncii se organizează la întreprinderi şi respectiv la unităţi componente ale centralelor şi la centrale. ART. 44. — Organele de conducere Colectivă au caracter deliberativ, desfăşurîndu-şi activitatea în prezenta a cel puţin două treimi din numărul membrilor şi adoptă hotărîri cu votul a cel puţin jumătate plus unu din numărul total al membrilor. În caz de divergenţă între preşedinte şi majoritatea membrilor, problema asupra căreia nu s-a realizat un acord se supune , în cazul comitetului şi consiliului oamenilor muncii, conducerii organului căruia îi este subordonată unitatea, iar pentru colectivul de conducere operativă şi biroul executiv, comitetului şi respectiv consiliului oamenilor muncii —, pentru a decide. ART. 45. — Şedinţele de lucru au loc cel puţin o dată pe trimestru, la consiliul oamenilor muncii, o dată pe lună la comitetul oamenilor muncii şi decadal la biroul executiv şi colectivul de conducere operativă. De asemenea, aceste şedinţe pot avea loc şi ori de cite ori este nevoie la iniţiativa preşedintelui sau la cererea a cel puţin o treime din numărul membrilor. ART. 46. — Pentru analiza unor probleme de mare complexitate sau care interesează întreaga activitate a centralei, a întreprinderilor şi a celorlalte unităţi componente, precum şi pentru elaborarea unor propuneri de rezolvare a acestora şi de aplicare a propunerilor aprobate, organele de conducere colectivă pot constitui grupe de lucru cuprinzînd specialişti din cadrul sau din afara unității respective; pentru specialiştii din alte unităţi se va cere acordul conducerii acestora. ART. 47. — La şedinţele comitetului şi ale consiliului oamenilor muncii pot fi invitaţi delegaţi ai organelor centrale, ai băncilor, organizaţiilor economice şi instituţiilor interesate în examinarea problemelor puse în discuţie; de asemenea, în funcţie de specificul problemelor ce urmează a fi analizate, pot fi invitaţi specialişti atît din cadrul unităţilor respective, cit şi din afara lor. ART. 48. — Comitetele şi consiliile oamenilor muncii au obligaţia să prezinte în faţa adunării generale a oamenilor muncii bilanţul activităţii unităţii, situaţia economică financiară a acesteia, sarcinile pentru perioada următoare şi măsurile organizatorice şi tehnice în vederea realizării lor. Comitetele şi consiliile oamenilor muncii răspund în faţa adunărilor generale ale oamenilor muncii de modul cum s-au adus la îndeplinire sarcinile de plan şi mărtind şi modul de utilizare a acestora. ART. 41. — Sistemul de premiere din beneficii, prevăzut de reglementările în vigoare, se poate aplica unităţilor prevăzute la art. 38 independent de rezultatele pe ansamblul centralei din care fac parte, în situaţia în care se urmăresc şi evidenţiază distinct rezultatele activităţii economice proprii. ştirile cu privire la asigurarea condiţiilor de muncă ale lucrătorilor. ART. 49. — Comitetele, consiliile oamenilor muncii şi organele de conducere colectivă operativă răspund de activitatea unităţilor respective faţă de conducerea colectivă a organului ierarhic superior; totodată fiecare membru răspunde în faţa organului de conducere colectivă din care face parte atît pentru îndeplinirea sarcinilor ce-i sînt repartizate, cît şi pentru întreaga activitate a unităţii. Comitetul şi consiliul oamenilor muncii răspund faţă de adunarea generală a oamenilor muncii pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin. SECŢIUNEA A II-A Organizarea şi funcţionarea comitetului oamenilor muncii ART. 50. — Comitetul oamenilor muncii al întreprinderii sau al unităţii componente a centralei cuprinde 9 pînă la 25 membri; numărul acestora se stabileşte de către organul căruia îi este subordonată unitatea în funcţie de numărul de personal permanent, potrivit anexei la prezenta lege; la stabilirea numărului de membri se va ţine seama de volumul producţiei, complexitatea şi dispersarea activităţii. Din comitetul oamenilor muncii fac parte: a) directorul sau conducătorul unităţii şi directorii pe specialităţi sau, după caz, inginerul şef şi contabilul b) şeful controlului tehnic de calitate; c) şefii unor compartimente de muncă, conducători ai celor mai importante secţii de producţie, specialişti de înaltă calificare din unitate, precum şi oameni de ştiinţă. Membrii comitetului oamenilor muncii din rîndul acestor cadre sunt numiţi de către organul căruia îi este subordonată întreprinderea sau unitatea componentă pe baza propunerilor adunării generale a oamenilor muncii şi cu consultarea directorului sau conducătorului unităţii respective; membrii comitetelor oamenilor muncii din afara întreprinderii se numesc cu acordul conducerii unităţii din care fac parte de trei pînă la unsprezece reprezentanţi ai oamenilor muncii aleşi la fiecare doi ani, din rîndul muncitorilor, maiştrilor şi personalului tehnic, economic, de altă specialitate şi administrativ în adunările generale ale oamenilor muncii, numărul acestora se stabileşte în limitele prevăzute în anexă, de acord cu comitetele uniunilor sindicatelor pe ramură, de către organul căruia îi este subordonată întreprinderea sau unitatea componentă; e) secretarul organizaţiei Partidului Comunist Român din unitatea respectivă; f) preşedintele comitetului sindicatului ca reprezentant de drept al conducerii sindicatului din unitatea respectivă, delegatul comitetului sindicatului la unităţile fără comitete sindicale proprii; g) secretarul organizaţiei Uniunii Tineretului Comunist din unitatea respectivă. ART. 51. —«La şedinţele comitetului oamenilor muncii va participa un reprezentant al consiliului oamenilor muncii al centralei din care face parte unitatea, sau al organului căruia îi este subordonată în funcție de specificul problemelor ce urmează a fi analizate. ART. 52. - Comitetul oamenilor muncii al întreprinderii sau al unităţii componente a centralei are următoarele atribuţii: a) aprobă planul cincinal şi planurile anuale; b) stabileşte măsuri tehnico-organizatorice şi analizează periodic aplicarea lor în vederea realizării sarcinilor de plan, mobilizării rezervelor din unitate şi valorificării superioare a potenţialului ei economic» c) stabileşte măsuri pentru încheierea la timp a contractelor economice» d) aprobă balanţele materiale pentru care îndeplineşte funcţia de coordonator» e) efectuează, în cazuri justificate, modificări ale sarcinilor anuale de producţie în unităţi naturale la sortimentele care alcătuiesc grupele de produse ce se aprobă prin planul de stat, cu acordul beneficiarilor şi cu condiţia respectării sarcinii totale anuale la grupele de produse respective, precum şi a indicatorilor valorici stabiliţi prin plan şi buget; f) stabileşte măsuri pentru aprovizionarea cu materiile prime şi materialele necesare înainte de începerea procesului de producţie; g) analizează şi ia măsuri pentru îndeplinirea ritmică a planului de export-import, realizarea obligaţiilor prevăzute în contracte, respectarea termenelor de livrare şi ridicarea eficienţei activităţii de comerţ exterior; h) stabileşte măsuri pentru îmbunătăţirea organizării producţiei şi a muncii şi asigură acestei activităţi un caracter continuu şi sistematic; adoptă programul de studii specific acestui domeniu de activitate; f) stabileşte structura organizatorică elaborată pe baza normelor generale stabilite pe ramură sau subramură, precum şi regulamentul de organizare şi funcţionare; hotărăşte înfiinţarea şi gradarea secţiilor de producţie şi a şantierelor de construcţii-montaj pe baza metodologiei în vigoare; stabileşte măsuri pentru perfecţionarea sistemului informaţional şi mecanizarea prelucrării datelor; j) aprobă normativele de muncă locale şi numeşte comisiile care aprobă normele de muncă, cu acordul organului sindical din unitate; stabileşte programul de elaborare şi reexaminare a normelor şi a normativelor de muncă; k) aprobă normele de consum de materii prime, materiale şi combustibili pentru activităţile la care nu sunt întocmite norme departamentale sau cu caracter republican; l) aprobă, în limitele stabilite, potrivit legii, documentaţiile tehnicoeconomice şi achiziţionarea de utililaje pentru investiţiile prevăzute în plan, precum şi pentru lucrările de perfecţionare a tehnicii şi tehnologiei, modernizări, reutilări, dezvoltări; achiziţionarea de utilaje şi obiecte de inventar din categoria fondurilor fixe, care sunt cuprinse global în planul de investiţii şi nu figurează in cadrul unui deviz general; m) analizează periodic şi răspunde de modul cum sunt exploatate, întreţinute şi reparate fondurile fixe din dotare şi ia măsuri în vederea asigurării unei utilizări cit mai raţionale a acestora; n) analizează evoluţia acumulărilor băneşti şi rentabilitatea, structura cheltuielilor şi a stocurilor de valori materiale şi ia măsuri pentru utilizarea cu maximum de eficientă a fondurilor de producţie; o) analizează modul cum se realizează gestionarea bunurilor materiale, stabileşte măsuri pentru asigurarea integrităţii patrimoniului unităţii respective şi stabileşte măsuri in limita competentelor legale, pentru recuperarea pagubelor aduse avutului obştesc; p) aprobă bilanţul; aprobă volumul total al cheltuielilor ce se pot face pe seama preţului de cost pentru acţiuni de publicitate şi reclamă; r) asigură luarea tuturor măsurilor pentru cunoaşterea şi aplicarea legilor şi hotărîrilor partidului şi guvernului; totodată asigură condiţiile materiale şi sprijină activitatea de ridicare a nivelului conştiinţei socialiste în scopul dezvoltării unei atitudini înaintate faţă de muncă, de apărare şi gospodărire a avutului obştesc, de educare cetăţenească a oamenilor muncii; s) organizează recrutarea, selecţionarea, încadrarea, orientarea şi promovarea personalului; răspunde de organizarea şi buna desfăşurare a activităţii de perfecţionare a pregătirii profesionale a personalului; t) hotărăşte, în condiţiile legii, încadrarea şi eliberarea din funcţie a inginerilor şefi adjuncţi, contabililor şefi adjuncţi şi directorilor adjuncţi, precum şi a şefilor de secţii şi de serviciu; u) aprobă împreună cu comitetul sindicatului regulamentul de ordine interioară şi ia măsurile necesare pentru buna desfăşurare a activităţii comisiilor de judecată; v) aprobă, împreună cu comitetul sindicatului, proiectul contractului colectiv de muncă şi analizează periodic îndeplinirea prevederilor acestuia, realizarea măsurilor de protecţia muncii, de combatere a poluării mediului ambiant; repartizează spaţiul locativ; w) analizează periodic modul în care directorul şi Colectivul de conducere operativă aduc la îndeplinire hotărîrile comitetului oamenilor muncii; 7) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege şi însărcinări stabilite de organul căruia îi este subordonată unitatea. ART. 53. — Colectivul de conducere operativă se compune din 3—-7 membri şi este alcătuit din directorul sau conducătorul unităţii, directorii pe specialităţi sau, după caz, inginerul şef, contabilul şef, precum şi alte cadre de conducere şi specialişti din cadrul unităţii numiţi de comitetul oamenilor muncii. La dezbaterea principalelor probleme privind realizarea sarcinilor economice precum şi a celor care privesc drepturi şi obligaţii ale oamenilor muncii, participă şi preşedintele comitetului sindicatului. ART. 54. — Colectivul de conducere operativă are următoarele atribuţii principale: a) organizează şi urmăreşte îndeplinirea sarcinilor de plan pe unitate, secţii şi sectoare de activitate; stabileşte măsuri pentru folosirea deplină a capacităţilor de producţie, utilizarea raţională a forţei de muncă şi a timpului de lucru; b) modifică — în cazuri justificate — sarcinile de plan anuale şi trimestriale ale secţiilor şi sectoarelor de activitate, cu respectarea nivelului indicatorilor aprobaţi pe total unitate, pe an şi trimestre, precum şi a obligaţiilor rezultate din contractele încheiate; c) aprobă în limitele stabilite de comitetul oamenilor muncii: — executarea lucrărilor de mică mecanizare şi alte lucrări necuprinse în planul de investiţii şi care se realizează din credite bancare; — realizarea unor investiţii în regie sau antrepriză care, potrivit dispoziţilor legale, pot fi executate din resurse proprii, lăsate la dispoziţia unităţii, precum şi cele din fondurile atribuite în acest scop de organul căruia îi este subordonată Întreprinderea şi celelalte unităţi componente ; d) nominalizează obiectivele de investiţii în cadrul volumului stabilit de organul căruia îi este subordonată întreprinderea,in poziţii globale şi care se finanţează din fonduri centralizate sau credite bancare; e) aprobă planul şi nominalizarea lucrărilor de reparaţii capitale în limita planului valoric stabilit de organul căruia îi este subordonată întreprinderea; f) ia măsuri pentru aplicarea corespunzătoare a normelor de protecţie a muncii; g) stabileşte măsuri pentru aplicarea corectă a sistemului de remunerare a muncii şi de premiere; stabileşte măsuri pentru aplicarea şi respectarea legislaţiei muncii; h) aprobă încadrarea şi eliberarea din funcţie a cadrelor de conducere care nu au fost prevăzute la art. 52 lit. t, cu consultarea comitetului sindicatului; i) asigură, potrivit prevederilor legale, condiţii pentru funcţionarea corespunzătoare a cantinelor şi realizarea acţiunilor cu caracter socialcultural pentru oamenii muncii din unitate; j) în unităţile comerciale şi cele care prestează servicii pentru populaţie, analizează şi adoptă măsuri pentru îmbunătăţirea aprovizionării populaţiei, realizarea planului de desfacere, a planului de încasări in numerar, reducerea cheltuielilor de circulaţie, folosirea mai bună a bazei tehnico-materiale, introducerea formelor moderne de servire; k) prezintă rapoarte în faţa comitetului oamenilor muncii asupra modului în care au fost aduse la îndeplinire hotărîrile luate; l) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege şi însărcinări stabilite de comitetul oamenilor muncii al unităţii. ART. 55. — Directorul Întreprinderii, respectiv conducătorul unităţii componente a centralei, asigură conducerea curentă şi aduce la Îndeplinire hotărîrile comitetului oamenilor muncii, colectivului de conducere operativă, adunării generale a oamenilor muncii şi sarcinile stabilite de organul căruia îi este subordonată unitatea; în acest scop: a) ia măsurile necesare, potrivit dispoziţiilor legale, pentru realizarea prevederilor de plan, buna organizare a producţiei, asigurarea condiţiilor corespunzătoare de muncă, prevenirea accidentelor şi a îmbolnăvirilor profesionale, îmbunătăţirea activităţii unităţii respective; b) asigură aplicarea principiului muncii colective în activitatea desfăşurată de către comitetul oamenilor muncii şi colectivul de conducere operativă; c) adoptă măsuri pentru îmbunătăţirea tehnologiilor de fabricaţie, aprobă normele interne de Întreprindere, organizează controlul tehnic de calitate pe faze de fabricaţie, asigură documentaţiile tehnice pentru realizarea de produse noi şi modernizarea celor existente; d) analizează şi stabileşte măsuri pentru aprovizionarea ritmică a secţiilor de producţie cu materii prime, materiale, combustibil şi energie; adoptă măsuri pentru reducerea consumurilor de materii şi materiale, eliminarea cheltuielilor neproductive, optimizarea stocurilor de valori materiale; e) stabileşte, cu acordul beneficiarului, preţuri şi tarife la produsele şi serviciile lăsate în competenţa unităţii, precum şi adaosuri sau bonificaţii, conform reglementărilor legale; f) asigură informarea operativă a membrilor comitetului oamenilor muncii şi colectivului de conducere operativă asupra desfăşurării activităţii unităţii respective şi a pricipalelor probleme şi măsuri luate pe parcurs; g) stabileşte delegările de atribuţii pe trepte ierarhice şi compartimente de muncă in cadrul unităţii respective pe baza structurii organizatorice şi a regulamentului de organizare şi funcţionare; ia măsuri pentru organizarea controlului îndeplinirii sarcinilor; h) încadrează şi eliberează din funcţie personalul de execuţie din unitate şi cel care nu este prevăzut in competenţa organelor de conducere colectivă, cu consultarea comitetului sindicatului. ART. 56. — Directorul întreprinderii, respectiv conducătorul unităţii componente cu personalitate juridică, angajează unitatea în relaţiile cu persoanele juridice şi fizice şi in fata organelor jurisdicţionale. De asemenea, poate da împuternicire de reprezentare în acest scop şi altor cadre din unitatea respectivă. SECŢIUNEA A III-A Organizarea şi funcţionarea consiliului oamenilor muncii ART. 57. — Consiliul oamenilor muncii al centralei este format din cel mult 35 persoane şi se compune din: a) directorul general ai centralei şi directorii din centrală; b) directori şi conducători ai unităţilor componente; c) 3 pînă la 10 membri dintre specialiştii din cadrul centralei şi din afara acesteia, cadre didactice, oameni de ştiinţă, reprezentanţi ai organelor financiar-bancare şi alte cadre cu experienţă îndelungată şi înaltă calificare; numărul acestora este stabilit de conducerea colectivă a organului in subordinea căruia se află centrala, în funcţie de complexitatea activităţii acesteia. Membrii consiliului oamenilor muncii prevăzuţi la lit. b şi c se numesc de conducerea colectivă a organului căruia îi este subordonată centrala, la propunerea directorului general, iar pentru cei din afara centralei, şi cu acordul conducerii unităţii din care fac parte; d) un reprezentant al sindicatelor, din unităţile aparţinind centralei. In cazurile cind consiliul oamenilor muncii dezbate probleme de importanţă deosebită pentru ansamblul activităţii centralei, cum sunt aprobarea planului, a bilanţului, studii generale de dezvoltare in perspectivă, la dezbateri vor participa şi directorii unităţilor componente, chiar dacă nu sunt membri ai consiliului oamenilor muncii. La dezbaterea unor probleme care privesc activitatea unei anumite unităţi vor fi invitaţi directorul, secretarul comitetului de partid şi preşedintele comitetului sindicatului din unitatea respectivă. ART. 58. — în cazurile în care centrala se constituie pe structura unei unităţi, consiliul oamenilor muncii poate exercita atribuţiile comitetului oamenilor muncii al unităţii respective. în acest caz, pentru dezbaterea şi rezolvarea problemelor care privesc numai activitatea unităţii pe structura căreia s-a constituit centrala, consiliul îndeplineşte atribuţiile comitetului oamenilor muncii. Din componenţa sa fac parte membrii consiliului oamenilor muncii din aparatul centralei ,conducătorul unităţii respective, precum şi reprezentanţii oamenilor muncii, secretarul organizaţiei de partid, preşedintele comitetului sindicatului, secretarul organizaţiei Uniunii Tineretului Comunist din unitatea respectivă şi specialiştii stabiliţi de consiliul oamenilor muncii. ART. 59. — în cadrul centralei funcţionează Consiliul tehnico-ştiinţific. Componenţa consiliului tehnico-ştiinţific, precum şi regulamentul de organizare şi funcţionare al acestuia, se aprobă de consiliul oamenilor muncii. ART. 60. — Consiliul oamenilor muncii are următoarele atribuţii: a) aprobă planul cincinal şi planurile anuale, defalcarea indicatorilor de plan pe întreprinderile subordonate şi celelalte unităţi componente şi măsurile necesare pentru realizarea acestora; aprobă balanţele materiale pentru care centrala îndeplineşte funcţia de coordonator, precum şi balanţele sortimentelor care compun produsele sau grupele de produse, la care balanţele se aprobă de Consiliul de Miniştri sau de conducerea organului căruia îi este subordonată centrala; b) aprobă pentru întreprinderile subordonate şi celelate unităţi componente modificarea sarcinilor de producţie pe sortimente, determinate de cererile justificate ale consumului intern, precum şi de îndeplinirea sarcinilor de export, fără modificarea indicatorilor de bază stabiliţi prin plan şi buget. c) aprobă înfiinţarea şi gradarea secţiilor, şantierelor, atelierelor depozitelor şi altor unităţi similare direct subordonate; aprobă, în cadrul indicatorilor de plan stabiliţi, înfiinţarea de unităţi proprii de cercetare cu acordul organului căruia îi este subordonată centrala; d) aprobă măsurile de profilare a unităţilor componente; e) aprobă planul de studii în domeniul cercetării şi valorificării cercetărilor, al standardizării, invenţiilor şi inovaţiilor; f) analizează periodic şi răspunde de modul cum se desfăşoară activitatea de cunoaştere, încadrare, promovare şi perfecţionare a pregătirii cadrelor; asigură pregătirea cadrelor necesare noilor obiective ce urmează să se dea in funcţiune; g) dezbate periodic activitatea economică-financiară şi stabileşte măsuri de îmbunătăţire a acesteia, aprobă situaţia economică-financiară a întreprinderilor subordonate; aprobă volumul total al cheltuielilor ce se pot face pe seama preţului de cost pentru acţiuni de publicitate şi reclamă; stabileşte, de la caz la caz, drepturile unităţilor componente de a avea subcont de decontare la bancă; h) aprobă constituirea fondului prevăzut la art. 24, 25 şi modul de utilizare a acestuia; aprobă modul de utilizare pe destinaţiile legale a fondului de rezervă constituit; i) stabileşte limite de competenţe pentru unităţile componente privind încasări şi plăţi; j) stabileşte numărul de personal tehnic, economic, de altă specialitate şi administrativ pentru aparatul centralei, al întreprinderilor subordonate şi al celorlalte unităţi componente în limita planului de muncă şi salarii aprobat, pe baza normelor de muncă; k) aprobă structura organizatorică a centralei pe baza normelor generale stabilite potrivit legii; aprobă regulamentul de organizare şi funcţionare al centralei; regulamentul de funcţionare al consiliului oamenilor muncii; regulamentul de ordine interioară; aprobă nomenclatorul de funcţiuni specifice pentru unităţile din subordine pe baza nomenclatoarelor de funcţii stabilite pe ramură; l) hotărăşte, în condiţiile legii, încadrarea şi eliberarea din funcţie a directorului sau a conducătorului din întreprinderile subordonate şi celelalte unităţi componente. Pentru Întreprinderile subordonate mari și complexe stabilite de ministere, alte organe centrale ale administrației de stat sau de comitetele executive ale consiliilor populare, numirea și eliberarea directorului se fac cu acordul ministrului sau conducătorului acestora; m) aprobă, in condiţiile legii, reduceri de stagiu pentru cadre cu o pregătire excepţională care ocupă funcţii de conducere, cu excepţia conducerii centralei; n) analizează modul de realizare a măsurilor privind asigurarea condiţiilor de muncă şi de viaţă ale oamenilor muncii şi îmbunătăţirea acestora; o) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege şi însărcinări stabilite de organul căruia li este subordonată centrala. ART. 61. — Biroul executiv se compune din 5—9 membri şi este alcătuit din directorul general, directorii centralei, alte cadre de conducere şi specialişti din cadrul acesteia numiţi de consiliul oamenilor muncii, precum şi reprezentantul sindicatului. ART. 62. — Biroul executiv are următoarele atribuţii: a) organizează şi urmăreşte îndeplinirea sarcinilor de plan în întreprinderile subordonate şi celelalte unităţi componente; b) aprobă modificarea sarcinilor de producţie în unităţi naturale sau satural-convenţionale, la produsele şi sortimentele nominalizate departamental, in cazul renunţării de către beneficiari la contractele încheiate sau din lipsă de comenzi la nivelul sarcinilor stabilite, sporind producţia la alte sortimente care au asigurată desfacerea, cu respectarea sarcinilor valorice de producţie şi a acumulărilor băneşti planificate; c) aprobă, potrivit legii, studiile tehnico-economice, precum şi proiectele în fază unică, inclusiv indicatorii tehnico-economici şi graficele de realizare pentru lucrările de investiţii, documentaţia tehnico-economică pentru lucrările de mică mecanizare, documentaţia tehnico-economică pentru investiţii necentralizate; d) numeşte, potrivit legii, comisia de recepţie a obiectivelor de investiţii; aprobă punerea în funcţiune şi măsurile pentru realizarea indicatorilor tehnico-economici la investiţiile din competenţa sa de aprobare; e) aprobă transferul de fonduri fixe la alte centrale sau întreprinderi din cadrul aceluiaşi organ central căruia îi este subordonată centrala, în limita competenţelor stabilite de către acesta; 1. analizează şi ia măsuri pentru îndeplinirea ritmică a planului de export-import, realizarea obligaţiilor prevăzute în contracte, respectarea termenelor de livrare şi ridicarea eficienţei activităţii de comerţ exterior; g) aprobă suplimentări la planul de export, în tot cursul anului, la produsele a căror balanţă nu se supune aprobării Consiliului de Miniştri; h) aprobă planurile de transport cu mijloace proprii pentru unităţile componente, urmăreşte utilizarea corespunzătoare a acestora şi ia măsuri în vederea evitării transporturilor neeconomicoase; i) aprobă preţuri şi tarife la produsele şi serviciile lăsate în competenţa centralei, precum şi adaosuri sau bonificaţii cu acordul beneficiarului, conform reglementărilor legale; j) aprobă în cazul propunerilor de invenţii, inovaţii sau raţionalizări, potrivit legii, angajările de cheltuieli pentru proiectare, construire a prototipurilor şi experimentări, precum şi restituirea sumelor utilizate in aceste scopuri către cei care le-au avansat; k) aprobă trecerea pe seama cheltuielilor de producţie a lipsurilor de valori materiale constatate la inventariere şi scăderea din contabilitate a altor pagube dacă nu se datoresc culpei cuiva; l) aprobă funcţiile care au dreptul la decontarea cheltuielilor de transport în localităţile de reşedinţă; aprobă încadrarea personalului cu domiciliu la distanţe de peste 50 km; m) aprobă normativele de consum şi de stoc la toate materialele şi produsele din competenţa sa; n) aprobă normele şi normativele de muncă unificate pe grup de unităti componente, cu acordul organelor sindicale corespunzătoare; o) aprobă numărul de muncitori specialişti pentru întreprinderile subordonate şi celelalte unităti componente, in cadrul cotei stabilite de organul căruia îi este subordonată Centrala, pe baza reglementărilor în vigoare; p) stabileşte numărul membrilor comitetului oamenilor muncii şi, împreună cu uniunea sindicatelor pe ramură, numărul reprezentanţilor oamenilor muncii pentru întreprinderile subordonate şi celelalte unităţi componente, aprobă pe baza propunerilor adunării generale a oamenilor muncii şi cu consultarea directorului sau a conducătorului unităţii şi numeşte membrii comitetului oamenilor muncii din rîndul cadrelor prevăzute la art. 50 lit. c; r) hotărăşte încadrarea şi eliberarea din funcţie a şefilor de serviciu, a şefilor de secţie şi a conducătorilor celorlalte compartimente de muncă din structura centralei care nu sunt prevăzute în competenţa altor organe de conducere colectivă; aprobă încadrarea şi eliberarea din funcţie a inginerilor şefi, contabililor şefi şi a celorlalţi conducători pe funcţiuni din întreprinderile subordonate şi celelalte unităţi componente; numeşte locţiitorul directorului sau al conducătorului unităţii; s) numeşte, cu avizul inspectoratelor şcolare judeţene, cadrele didactice şi de conducere ale şcolilor profesionale şi de specializare postliceală şi ale liceelor de specialitate subordonate centralei; t) aprobă premierea personalului din aparatul centralei, precum şi a personalului de conducere din unităţile in subordine; aprobă regulamentele de acordare a salariilor pentru personalul din unitățile în subordine; u) aprobă planul de pregătire a cadrelor, in limita fondurilor alocate prin plan; v) aprobă, potrivit legii, micșorarea sau anularea cotelor de diminuare a salariilor în cazul neindeplinirii sarcinilor, pentru conducerea unităţilor în subordine; w) aprobă efectuarea de ore suplimentare cu acordul uniunii sindicatelor pe ramură în limitele prevederilor legale; x) aprobă măsurile privind asigurarea condiţiilor de muncă şi de viaţă ale oamenilor muncii şi îmbunătăţirea acestora; îndrumă, coordonează şi controlează îndeplinirea masurilor de protecţia muncii; y) prezintă rapoarte în faţa consiliului oamenilor muncii asupra modului în care au fost aduse la îndeplinire hotărîrile luate; z) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege şi însărcinări stabilite ele consiliul oamenilor muncii al centralei. ART. 63. — Directorul general asigură conducerea curentă și aduce la îndeplinire hotărîrile consiliului oamenilor muncii, biroului executiv, adunării generale a oamenilor muncii și sarcinile stabilite de organul căruia îi este subordonată centrala. In acest scop: a) ia măsuri operative pentru realizarea prevederilor de plan pe întreaga centrală și pe fiecare unitate în subordine și asigură aducerea la îndeplinire a hotărîrilor luate de organele colective de conducere ale centralei; b) asigură aplicarea principiului muncii colective in activitatea desfăşurată de către consiliul oamenilor muncii şi de biroul executiv; c) stabileşte măsuri operative şi asigură elaborarea de propuneri pentru îmbunătăţirea activităţii de cercetare-dezvoltare, aprovizionare-desfacere şi a celorlalte activităţi ce se exercită de centrală pentru unităţile in subordine; d) iniţiază studii, cercetări şi analize cu privire la sporirea eficienţei economice a activităţii centralei şi a unităţilor în subordine; organizează activitatea de prognoză şi prospectare; e) organizează controlul îndeplinirii sarcinilor în cadrul centralei şi unităţilor în subordine; f) asigură controlul activităţii economico-financiare şi gestionare de fond a unităţilor; răspunde pentru luarea măsurilor necesare asigurării integrităţii avutului obştesc şi buna gospodărire a fondurilor materiale şi băneşti, pentru adoptarea măsurilor necesare în vederea îndeplinirii integrale şi la timp a sarcinilor de plan, pentru respectarea principiilor şi normelor disciplinei socialiste şi dă dispoziţii în limita competenţelor legate pentru recuperarea pagubelor aduse avutului obştesc; g) asigură informarea operativă a membrilor consiliului oamenilor muncii şi biroului executiv asupra desfăşurării activităţii centralei şi a principalelor probleme şi măsuri luate pe parcurs; h) aprobă delegările de atribuţii pe trepte ierarhice şi compartimente de muncă pe baza structurii organizatorice şi a regulamentului de organizare şi funcţionare a centralei; i) încadrează şi eliberează din funcţie personalul de execuţie din centrală şi cel care nu este prevăzut în competenţa organelor de conducere colectivă. ART. 64. — Directorul general angajează centrala in relaţiile cu persoanele juridice şi cele fizice, precum şi în faţa organelor jurisdictionale. De asemenea, el poate da împuterniciri de reprezentare în acest scop altor cadre din unitatea respectivă. SECȚIUNEA A IV-A Adunarea generală a oamenilor muncii ART. 65. — Adunarea generală a oamenilor muncii constituie forma superioară a conducerii colective, forul prin care clasa muncitoare, masele de oameni ai muncii participă în mod organizat la conducerea activităţii economico-sociale, la dezbaterea şi soluţionarea problemelor legate de îndeplinirea programelor de producţie, exercită controlul asupra organelor de conducere. Expresie a democratismului orinduirii socialiste, adunarea generală reprezintă un mijloc de dezvoltare a conştiinţei socialiste a oamenilor muncii, de întărire a disciplinei şi responsabilităţii lor sociale, de stimulare a iniţiativei creatoare a maselor în buna gospodărire a avutului obştesc. Adunarea generală a oamenilor muncii are în principal următoarele atribuţii: a) dezbate planul cinciinal şi planurile anuale îmbunătăţite, precum şi măsurile ce se impun în vederea mobilizării cit mai depline a rezervelor interne prin reducerea consumurilor specifice şi a cheltuielilor de producţie, asigurării creşterii productivităţii muncii, a eficienţei activităţii economice, îmbunătăţirii condiţiilor de muncă şi social-culturale ale oamenilor muncii; b) aprobă angajamentele colectivului de muncă privind depăşirea indicatorilor de plan şi măsurile tehnicoorganizatorice care să asigure îndeplinirea sarcinilor de plan şi a angajamentelor asumate; c) aprobă contractul colectiv de muncă, care se semnează de către conducătorul unităţii din partea organului colectiv de conducere şi de către preşedintele comitetului sindicatului din partea oamenilor muncii; d) analizează mersul îndeplinirii sarcinilor de plan, al angajamentelor şi al prevederilor din contractul colectiv, pe baza dării de seamă prezentate de organul de conducere colectivă şi adoptă măsuri în vederea îmbunătăţirii activităţii în perioada următoare; aprobă programul de elaborare şi reexaminare a normelor şi normativelor de muncă, analizează modul cum s-au adus la îndeplinire măsurile stabilite în şedinţa anterioară; e) aprobă, în condiţiile legii, formele de remunerare a muncii ce se utilizează în unitate; f) analizează şi stabileşte măsuri pentru continua îmbunătăţire a activităţii de ridicare a conştiinţei socialiste a oamenilor muncii, pentru îmbunătăţirea activităţii cultural-educative de masă; g) aprobă darea de seamă anuală asupra activităţii unităţii şi a organului de conducere colectivă, modul de utilizarea a beneficiilor în condiţiile şi după criteriile prevăzute prin dispoziţii legale; h) alege reprezentanţii oamenilor muncii care fac parte din organele de conducere colectivă şi hotărăşte revocarea celor care nu au desfăşurat o activitate corespunzătoare, propune pe ceilalţi oameni ai muncii care urmează să facă parte din comitetul oamenilor muncii. ART. 66. — La întreprinderi, respectiv la unităţile componente ale centralelor, se organizează adunări generale ale oamenilor muncii, iar la cele mari sau cu largă răspîndire teritorială, adunări generale ale reprezentanţilor oamenilor muncii; la acestea din urmă se vor organiza în prealabil, adunări ale oamenilor muncii pe secţii, ateliere, sectoare, şantiere, exploatări sau altele similare. Cu acest prilej se vor alega prin vot deschis reprezentanţii oamenilor muncii pentru adunarea generală. La adunările generale pe întreprinderi şi respectiv la unităţile componente ale centralei vor participa membrii comitetului oamenilor muncii, reprezentanţi ai organelor ierarhic superioare unităţii, precum şi al organelor de partid şi organizaţiilor de masă. ART. 67. — Numărul reprezentanţilor oamenilor muncii aleşi pentru adunările generale pe întreprindere şi respectiv la unităţile componente ale centralei se stabileşte de comitetul sindicatului împreună cu comitetul oamenilor muncii, în funcţie de numărul personalului permanent şi al posibilităţilor concrete de ţinere a adunării respective. Reprezentanţii oamenilor muncii pentru adunarea generală vor fi aleşi pe o perioadă de un an. In cazul neindeplinirii sarcinilor de plan, ca urmare a unei activităţi proprii necorespunzătoare sau în cazul unor abateri disciplinare săvirşite de reprezentanţii oamenilor muncii In perioada pentru care au fost aleşi, cei în cauză vor putea fi revocaţi şi înlocuiţi de adunările oamenilor muncii pe secţii, ateliere, sectoare, şantiere, exploatări, de care au fost aleşi. ART. 68. — Adunarea generală a oamenilor muncii sau a reprezentanţilor acestora din întreprinderi şi respectiv unităţi componente ale centralelor se convoacă semestrial in şedinţe ordinare de comitetul sindicatului de comun acord cu comitetul oamenilor muncii. Adunarea generală mai poate fi convocată la cererea a cel puţin o treime din numărul oamenilor muncii sau a reprezentanţilor acestora, după caz. In unităţile cu activitate sezonieră, adunările generale ale oamenilor muncii se vor organiza la începutul şi încheierea campaniilor. Dunarea generală a oamenilor muncii sau a reprezentanţilor acestora este valabil constituită, dacă participă cel puţin două treimi din numărul total al personalului sau din numărul total al reprezentanţilor aleşi. ART. 69. Adunarea generală a oamenilor muncii pe centrală se compune din membrii consiliului oamenilor muncii, ai comitetelor oamenilor muncii sau ai colectivelor de conducere operativă din întreprinderi şi celalalte unităţi componente, reprezentanţi ai oamenilor muncii din aparatul centralei, al căror număr se stabileşte de biroul executiv împreună cu comisia organizaţiilor sindicale ale unităţilor componente ale centralei. La adunările generale ale oamenilor muncii din centrale vor participa, din partea ministerelor sau a celorlalte organe centrale sau locale, ministrul, respectiv conducătorul organului central sau local, adjuncți ai acestora sau alți membri ai colegiului, reprezentantul sindicatelor delegat de uniunea sindicatelor de ramură. ART. 70. — Adunarea generală a oamenilor muncii pe centrală se convoacă o dată pe an de comisia organizaţiilor sindicale ale unităţilor în subordine decomun acord cu consiliul oamenilor muncii şi are loc după încheierea bilanţului anual şi desfăşurarea adunărilor generale ale oamenilor muncii din unităţile in subordine. Adunarea generală a oamenilor muncii este valabil constituită dacă participă cel puţin două treimi din numărul total al membrilor. ART. 71. — Răspunderea pentru organizarea adunării generale a oamenilor muncii pe centrală revine comisiei organizaţiilor sindicale ale unităţilor componente ale centralei şi consiliulului oamenilor muncii, iar pe întreprinderi şi celelalte unităţi componente, comitetului sindicatului şi comitetului oamenilor muncii, care asigură pregătirea materialelor ce se supun dezbaterii, aduc la cunoştinţa oamenilor muncii ordinea de zi, organizează alegerea reprezentanţilor oamenilor muncii pentru adunările generale şi asigură condiţiile bunei desfăşurării a acestora. ART. 72. — Adunarea generală a oamenilor muncii sau reprezentan(Continuare in pag. a IV-a) CAPITOLUL X III Conducerea unităților socialiste de stat Tribuna Sibiului Padina 3