Tribuna Sibiului, februarie 1976 (Anul 28, nr. 5852-5855)

1976-02-05 / nr. 5852

Ieri şi-a început lucrările cel mai larg reprezentativ forum al poporului nostru. Congresul consiliilor populare judeţene şi al preşedinţilor consiliilor populare Intr-o atmosferă de puternică vibraţie patriotică, de interes major al opiniei noastre publice, au început ieri la Bucureşti lucrările primului Congres al consiliilor populare judeţene şi al preşedinţilor consiliilor populare municipale, orăşeneşti şi comunale, eveniment care se înscrie cu semnificaţii istorice în viaţa patriei. Importanţa Congresului rezidă în faptul că este chemat, pornind de la bilanţul strălucit al cincinalului precedent, să dezbată, să aprofundeze şi să aprobe obiectivele şi sarcinile privitoare la viitoarea dezvoltare a ţării noastre, a tuturor judeţelor şi localităţilor. Amploarea şi importanţa problemelor ce figurează pe ordinea de zi a Congresului şi-au găsit o reflectare strălucită în expunerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, preşedintele Republicii Socialiste România. Intreprinzînd o analiză cuprinzătoare a devenirii realităţilor româneşti în deceniile de după preluarea puterii de către cei ce muncesc, de pe poziţiile materialismului dialectic şi istoric, la lumina experienţei revoluţionare proprii a partidului şi poporului nostru, expunerea a învederat cu pregnanţă capacitatea şi forţa creatoare exemplare ale unui popor liber, deplin stăpîn pe destinele sale. In contextul amplelor mutaţii structurale din societatea românească, perioada ultimului cincinal, prin modul realizării sale, prin volumul impresionant al împlinirilor şi calitatea înfăptuirilor prezintă tabloul unei dezvoltări de un dinamism fără precedent, dovadă decisivă a hotărîrii poporului nostru de a acţiona neabătut pentru accelerarea dezvoltării ţării, a forţei mobiliza (Continuare în pag. a IlI-a) Acţiuni dedicate Congresului ŞEICA MARE. Deputat în circumscripţia comunală nr. 15 — satul Buia — Mitică Filip, primarul din Şeica Mare, a trecut în cîteva zile pe la toţi gospodarii. Explicîndu-le în detaliu perspectivele dezvoltării comunei, primarul a prezentat fiecărui gospodar sarcinile ce-i revin în acest an. La apel au răspuns şi cetăţeni ca Valeriu Canciu, Marton Silaghi, Ion Coşa şi alţii care n-au încheiat niciodată pînă acum vreun contract. In acest fel toţi gospodarii din circumscripţia 15 au semnat cel puţin un contract pentru creşterea şi predarea în acest an a unui porc la fondul de stat. Nistor Irodim, deputat în circumscripţia vecină — nr. H — s-a angajat să încheie un număr mai mare de con(Continuare în pag. a V-a) Ianuarie—o lună foarte rodnică în industria judeţului Bilanţul primei luni a anului în industria judeţului relevă elemente îmbucurătoare şi optimiste. Planul producţiei globale industriale a fost îndeplinit, realizindu-se suplimentar produse în valoare de 49 milioane lei. Productivitatea muncii înregistrează o creştere cu 9,4 la sută faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, întregul spor de producţie realizindu-se pe seama acestui indicator calitativ. Rezultatele obţinute — prefigurate de altfel de bilanţurile parţiale ale decadelor — evidenţiază şi un alt fapt remarcabil: atenţia sporită pe care colectivele de muncă au acordat-o ritmicităţii producţiei, bilanţul lui ianuarie consemnind atingerea cotei matematice aferente unei luni. Marea majoritate a întreprinderilor din judeţ au obţinut bune rezultate economice. Intre ele, vom consemna colective binecunoscute pentru hărnicia lor: „Balanţa", „7 Noiembrie", „Dumbrava", Întreprinderea mecanică Sibiu, întreprinderea de şuruburi Mediaş, „Textila" Cisnădie, întreprinderea de piele şi încălţăminte Agnita, „Progresul" Orlat, „Victoria", Industria laptelui ș.a. Conferinţă Conf. univ. dr. Bogdan Stugren (Cluj-Napoca) conferenţiază marţi, 10 februarie, ora 18, la „Sala albastră“ a Muzeului Brukenthal pe tema „Biologia populaţiei“. Manifestarea are loc în cadrul universităţii populare Sibiu. . 9999999999999999999999999999999999 De două ori „Felix C 256“ la Sibiu! La mai puţin de un an şi jumătate de la intrarea în funcţiune a primului „Felix C 256“ la Centrul teritorial de calcul electronic Sibiu, evenimentul se repetă. Deci, din această săptămînă, de două ori „Felix“ la Sibiu, adică, practic o premieră de primă mărime în domeniul fascinant al informaticii. D insemnătatea evenimentului ne-a fost confirmată într-o discuţie purtată zilele trecute cu directorul C.T.C.E. Sibiu, IOAN GRECU: — Punerea in funcţiune a celui de-al doilea calculator la centrul nostru a fost determinată de avansul important cîştigat in pregătirea celor mai importante întreprinderi din raza noastră de activitate pentru implementarea sistemelor informatice. In prezent, colaborăm cu peste 40 de mari unităţi economice din judeţele Alba, Hunedoara si Sibiu, iar cererile sunt in continuă creştere. Practic, primul nostru calculator lucrează in trei (Continuare în pag. a IV-a) CADRAN POLITIC Marţi, 3 februarie a.c. a avut loc şedinţa de lucru a Comitetului Central al Partidului Comunist Român, prezidată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al partidului, în cadrul căreia au fost luate în discuţie rezultatele privind îndeplinirea planului cincinal de dezvoltare economico-socială a Republicii Socialiste România, în perioada 1971— 1975. Comitetul Central a constatat că obiectivele stabilite de Congresul al X-lea şi Conferinţa Naţională ale Partidului Comunist Român cu privire la cincinalul 1971—1975 au fost realizate în bune condiţiuni şi înainte de termen. S-au asigurat modernizarea şi dezvoltarea puternică a forţelor de producţie. Îmbunătăţirea repartizării teritoriale a acestora, s-au înregistrat rezultate bune în dezvoltarea intensivă a agriculturii, au avut loc transformări înnoitoare în toate domeniile de activitate, în toate judeţele ţării, s-a realizat creşterea continuă al nivelului de trai material şi spiritual al întregului popor. S-a dovedit încă odată rolul hotărîtor al politicii de industrializare socialistă pentru progresul tot mai accelerat al ţării, sporirea bunăstării celor ce muncesc, ridicarea gradului de civilizaţie a întregii societăţi. In hotărîrea în legătură cu Îndeplinirea planului cincinal 1971—1975, adoptată de Comitetul Central se relevă, prin(Continuare în pag. a V-a) DEZBATERILE IDEOLOGICE — temei în îmbunătăţirea generală a activităţii educativ-formative _ SIMION SCUTEA, secretar al Comitetului judeţean Sibiu al P.C.R. In aceste zile, conform hotărîrii Comitetului Politia Executiv al C.C. al P.C.R.„ încep dezbaterile asupra modului în care s-au realizat sarcinile din Programul partidului pentru îmbunătăţirea activităţii politico-ideologice şi cultural educative, ridicarea nivelului general al cunoaşterii şi educaţia socialistă a maselor, pentru aşezarea relaţiilor din societatea noastră pe baza principiilor eticii şi echităţiii socialiste şi comuniste, hotărîrile adoptate de cel de-al XI-lea Congres în domeniul muncii politicoideologice şi cultural-educative. Potrivit practicii profund democratice a partidului nostru aceste dezbateri se vor organiza în întregul partid, în toate organizaţiile de masă şi obşteşti, în instituţiile ideologice şi cultural-educative. Pînă la 15 martie a.a. vor avea loc dezbateri în adunările generale ale organizaţiilor de partid şi U.T.C., în plenare cu activul din unităţile economice, comune, oraşe, municipii, în adunări şi plenare ale comisiilor şi comitetelor femeilor şi organizaţiilor de pionieri, urmînd ca pînă la sfîrşitul lunii martie să aibă loc plenare ale comitetelor judeţean de cultură şi educaţie socialistă, U.T.C., ai femeilor, consiliilor judeţene ale organizaţiei pionierilor, C.J.E.F.S., uniunile judeţene ale C.A.P., cooperaţiei de consum şi meşteşugăreşti. Organele şi organizaţiile de partid, de masă şi obşteşti sunt chemate să facă din aceste dezbateri evenimente de importanţă şi semnificaţie majoră în activitatea lor. Pregătirea temeinică a dezbaterilor este sarcina organelor de partid. membrii comitetelor (continuare în pag. a lil-a) r TRĂINICIA ] deziderat social major In condiţiile socialismului familia cunoaşte pentru prima dată un temei moral nou, principii şi norme cu un conţinut etic de mare frumuseţe. Ea trebuie să fie o instituţie socială cu un rol principal în afirmarea omului, în educarea copiilor. De aceea n-avem dreptul să rămînem indiferenţi atunci cind o familie este pe cale de-a se destrăma. „Formula“ destul de des întrebuinţată: „Nu vă amestecaţi în viaţa mea personală" nu poate fi valabilă, căci nu poate exista o viaţă personală care să nu intereseze societatea. Astăzi responsabilitatea socială trebuie să fie integrală. De aceea nu putem rămîne pasivi in faţa numeroaselor cazuri de divorţ semnalate în ultima perioadă. Cifrele sînt destul de edificatoare în acest sens, faţă de anul 1974, în 1975 numărul acţiunilor de divorţ introduse a crescut cu peste 30 la sută; în 1974 acţiunile admise au reprezentat 67,94 la sută din totalul celor introduse, iar în Ln 1975 procentul a crescut la 69,75. Cum se explică această stare de lucruri? Cazurile care duc sau favorizează divorţurile sunt multiple. Pe primul loc într-o ierarhie a acestor factori se află consumul de alcool, fiind urmat îndeaproape de violenţă şi infidelitate (cu care de cele mai multe ori se asociază). „Mecanismul" pare destul de simplu: consum sistematic şi exagerat de alcool — diminuarea venitului destinat întreţinerii familiei — beţie — certuri — violenţe — infidelitate (adesea se contractează cu multă uşurinţă stări de concubinaj) — divorţ. De pe lista cauzelor care generează divorţuri nu lipsesc de asemenea: imixtiunile rudelor în problemele familiale ale tinerilor căsătoriţi, lipsa de cunoaştere reciprocă (Continuare în pag. a Vll-a) NICOLAE MALAU vicepreşedinte al Tribunalului judeţean Sibiu".