Tribuna Sibiului, octombrie-decembrie 1980 (Anul 32, nr. 7213-7291)

1980-10-01 / nr. 7213

pele insal taritățeviiînări din de cou să iînt“ •i a elel :stie: i’ni3t* a ~din ia acea: ireze- 11,15; 20,30 ora . o- 16,30. Tinecprea uşii, o- 20. „Nau; 16; rogre- i Iri- 11,15; 21. gi, te 14,30; 20,30. Adinserii, 0; 20. 3octo„Eliorele I: : -Hirn. o-KF.RT) ?a se ir. Ce- j nporar I va va su- I îoderat operavor fi 6 şi 9 maxişi 18 ^VS: ■*/ 16 t la 20. ULUI: 3la 17 Mare“, 30l mibrie 0 şi dubulenţa“, şi susţine e de în eaiubito- folk pe so-Iva- Anul XXXII, nr. 7 213 TRIBUNA SIBIULUI ȘEDINJA COMITETULUI POLITIC EXECUTIV AL C.C. AL P.C.R. (Urmare din pag. I) urma examinării problemelor esenţiale ale vieţii politice mondiale. In acest sens, Declaraţia comună semnată la încheierea vizitei proclamă necesitatea respectării de către toate statele a principiilor egalităţii depline în drepturi, respectului independenţei şi suveranităţii, nerecurgerii la forţă şi la ameninţarea cu forţa, neamestecului în treburile interne ale statelor, a dreptului fiecărui popor de a-şi alege liber calea dezvoltării sale. Comitetul Politic Executiv apreciază însemnătatea faptului că România şi Zambia se pronunţă pentru rezolvarea pe cale politică a stărilor de încordare şi conflict existente în diferite regiuni ale globului, pentru oprirea cursei înarmărilor şi adoptarea unor măsuri concrete de dezarmare, în primul rînd de dezarmare nucleară, pentru realizare de progres în domeniul cooperării şi securităţii în Europa, pentru sprijinirea luptei de eliberare naţională a popoarelor din Africa, împotriva imperialismului, colonialismului şi neocolonialismului, rasismului şi apartheidului, pentru lichidarea subdezvoltării şi instaurarea unei noi ordini economice internaţionale, pentru unirea şi conlucrarea strînsă a tuturor statelor şi popoarelor, a partidelor politice, a forţelor progresiste, înaintate de pretutindeni pentru a pune capăt tensiunii din viaţa internaţională şi a asigura reluarea şi continuarea politicii de destindere, colaborare şi pace, de respect al independenţei naţionale. Comitetul Politic Executiv a aprobat în unanimitate documentele, înţelegerile, şi concluziile la care s-a ajuns cu prilejul vizitei şi a stabilit măsurile corespunzătoare pentru înfăptuirea în bune condiţii a obiectivelor de colaborare şi cooperare prevăzute, pentru amplificarea continuă a relaţiilor româno-zambiene, spre binele celor două popoare, în interesul cauzei păcii şi colaborării internaţionale. Comitetul Politic Executiv a ascultat, de asemenea, o informare prezentată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu privind vizita oficială de prietenie efectuată în ţara noastră, în perioada 13-17 septembrie de tovarăşul Samora Moises Machet, preşedintele Partidului FRELIMO, preşedintele Republicii Populare Mozambic. Comitetul Politic Executiv a aprobat întru totul rezultatele fructuoase ale convorbirilor dintre tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşul Samora Moises Machel şi a apreciat că vizita înaltului sol al poporului mozambican. Declaraţia comună semnată de cei doi conducători de partid şi de stat, celelalte documente încheiate reprezintă o importantă contribuţie la extinderea relaţiilor tradiţionale de prietenie, solidaritate militantă şi colaborare dintre Partidul Comunist Român şi Partidul FRELIMO, dintre Republica Socialistă România şi Republica Populară Mozambic, spre binele popoarelor român şi mozambican, al politicii de pace, destindere, independenţă naţională şi colaborare între toate naţiunile. Comitetul Politic Executiv subliniază însemnătatea deosebită a hotărîrilor convenite de cei doi preşedinţi cu privire la dezvoltarea în continuare a relaţiilor româno-mozambicane în domeniile politic, economic, tehnico-ştiinţific şi cultural, a cooperării în producţie, a diversificării schimburilor comerciale, apreciind că acestea vin în sprijinul eforturilor României şi Mozambicului în direcţia progresului lor economic şi social. Comitetul Politic Executiv a dat o înaltă apreciere schimbului de păreri în problemele esenţiale ale vieţii internaţionale actuale şi îşi exprimă deplinul acord cu concluziile la care au ajuns tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Samara Moises Machel cu privire la principalele mutaţii din lumea contemporană, subliniind hotărîrea României şi Mozambicului de a conlucra mai strîns pe planul vieţii internaţionale, pentru a-şi aduce o contribuţie tot mai însemnată la lupta tuturor popoarelor pentru eliminarea încordării, a politicii imperialiste de dominaţie şi opresiune, pentru reluarea şi continuarea politicii de destindere şi cooperare, pentru soluţionarea, pe cale paşnică, prin tratative, a tuturor problemelor litigioase din diferite zone ale globului, pentru respectarea în relaţiile dintre state a principiilor egalităţii în drepturi, independenţei şi suveranităţii naţionale, nerecurgerii la forţă şi la ameninţarea cu forţa, neamestecului în treburile interne, a dreptului fiecărui popor de a-şi alege singur calea dezvoltării economice şi sociale. S-a relevat, de asemenea, importanţa faptului că România şi Mozambic se pronunţă cu hotărîre pentru lichidarea subdezvoltării şi edificarea unei noi ordini economice internaţionale, pentru sprijinirea luptei de eliberare naţională a popoarelor din Africa, împotriva imperialismului, colonialismului şi neocolonialismului, a rasismului şi apartheidului, pentru reglementarea problemelor litigioase dintre ţările africane prin negocieri directe între părţile interesate. S-a relevat, totodată, importanţa pe care România şi Mozambicul o acordă mişcării de nealiniere în lupta împotriva imperialismului, pentru făurirea unei noi ordini economice internaţionale şi promovarea principiilor de drept internaţional în relaţiile dintre state. Comitetul Politic Executiv subliniază, de asemenea, însemnătatea hotărîrii Partidului Comunist Român şi Partidului FRELIMO de a întări colaborarea cu toate partidele comuniste şi muncitoreşti, cu toate partidele şi forţele progresiste, democratice, antiimperialiste pe baza principiilor deplinei egalităţi în drepturi, încrederii şi întrajutorării reciproce, a dreptului fiecărui partid de a-şi stabili în mod independent politica internă şi externă în conformitate cu interesele şi condiţiile concrete din ţările respective. Comitetul Politic Executiv a luat, de asemenea, cunoştinţă de rezultatele vizitei oficiale de prietenie efectuate în ţara noastră de preşedintele Republicii Zimbabwe, tovarăşul Canaan Sodindo Banana, împreună cu tovarăşa Janet Banana. Comitetul Politic Executiv a luat act cu deplină satisfacţie de sentimentele de recunoştinţă exprimate de preşedintele Republicii Zimbabwe faţă de preşedintele României, faţă de Partidul Comunist Român şi poporul român pentru solidaritatea şi sprijinul politic, diplomatic, moral şi material acordat în anii grei ai luptei de eliberare naţională, a poporului Zimbabwe, pentru prietenia şi colaborarea ţării noastre cu noul stat independent şi a reafirmat solidaritatea partidului nostru, a întregului popor român cu idealurile de independenţă, libertate şi progres social ale poporului Zimbabwe, cu eforturile depuse de guvernul condus de Robert Mugabe pentru consolidarea independenţei, refacerea economică a ţării, reconcilierea naţională, dezvoltarea şi edificarea unei noi societăţi. Comitetul Politic Executiv îşi exprimă deplinul acord faţă de rezultatele remarcabile ale dialogului la nivel înalt româno-zimbabwe şi consideră că înţelegerile convenite între cei doi preşedinţi, acordurile semnate, vor ridica, pe o treaptă nouă, superioară, legăturile de prietenie şi solidaritate statornicite între ţările noastre, vor da un nou impuls colaborării în toate domeniile de activitate între România şi Zimbabwe. Comitetul Politic Executiv a dat o înaltă apreciere schimbului de vederi şi concluziilor la care au ajuns cei doi preşedinţi în problemele actuale ale situaţiei politice internaţionale, relevînd însemnătatea faptului că România şi Zimbabwe se pronunţă cu hotărîre pentru intensificarea eforturilor tuturor statelor, ale popoarelor, ale forţelor înaintate de pretutindeni pentru eliminarea politicii imperialiste, colonialiste şi neocolonialiste, pentru împiedicarea agravării climatului internaţional, reluarea şi continuarea cursului spre destindere, bazat pe respectarea cu stricteţe a principiilor egalităţii în drepturi, independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului în treburile interne, nerecurgerii la forţă şi la ameninţarea cu forţa, pe recunoaşterea dreptului fiecărui popor la dezvoltare liberă şi independentă. S-a relevat, totodată, însemnătatea pe care o au pentru consolidarea păcii şi securităţii internaţionale soluţionarea pe cale paşnică, prin tratative a problemelor litigioase din diferite zone ale globului, oprirea şi limitarea cursei înarmărilor şi realizarea unor măsuri concrete de dezarmare, în primul rînd de dezarmare nucleară, lichidarea subdezvoltării şi a decalajelordinttre ţările bogate şi sărace, şi edificarea unei noi ordini economice şi politice internaţionale, care este de interes vital pentru toate statele indiferent de sistemul lor economico-social şi de nivelul lor de dezvoltare. Comitetul Politic Executiv apreciază importanţa pe care cei doi preşedinţi o acordă înfăptuirii securităţii şi cooperării pe continentul european, în întreaga lume. In ce priveşte situaţia pe continentul african, a fost relevată marea însemnătate a victoriei poporului Zimbabwe în cucerirea independenţei şi crearea unui stat propriu şi s-a subliniat necesitatea sprijinirii în continuare a luptei poporului namibian pentru libertate şi independenţă, a poporului din Africa de Sud împotriva politicii de discriminare rasială şi de apartheid, pentru eliminarea totală a colonialismului şi neocolonialismului din Afria, pentru găsirea de soluţii paşnice disputelor dintre statele africane, în interesul unităţii şi al cooperării mai strînse dintre ele. Comitetul Politic Executiv a apreciat, totodată, voinţa României şi Zimbabwe de a colabora mai strîns în cadrul diferitelor organisme internaţionale, a Grupului celor 77 şi al mişcării de nealiniere, pentru apărarea păcii, întărirea securităţii internaţionale, înfăptuirea dezarmării şi promovarea cooperării şi prieteniei între toate popoarele. Aprobînd în unanimitate rezultatele vizitelor preşedinţilor Republicii Zambia, Republicii Populare Mozambic şi Republicii Zimbabwe, Comitetul Politic Executiv a indicat măsuri în vederea înfăptuirii înţelegerilor stabilite, pentru dezvoltarea şi mai puternică a relaţiilor de prietenie şi colaborare dintre România şi cele trei ţâri africane. ★ Comitetul Politic Executiv a soluţionat totodată, o serie de probleme ale activităţii curente de partid şi de stat. Pag. 3 ÎNALTĂ CONŞTIINŢĂ MUNCITOREASCĂ (Urmare din pag I) ghiuri de cale ferată şi locomotive, arbori cardanici şi cuplaje cardanice pentru autocamioane grele, pentru autobasculantele de 50 şi 100 tf şi pentru tractoarele grele, agregate de frînă pentru aceleaşi tipuri de maşini, servodirecţii hidraulice pentru autocamioane cu volan pe dreapta, o gamă foarte largă de arcuri spirale înfăşurate la rece şi la cald pentru autovehicule, motoare termice lente şi rapide, precum şi pentru utilajele tehnologice realizate de industria românească, arcuri de suspensie lamelare pentru autocamioane grele şi autotrenuri frigo- grifice, autobasculante de 25 tf, remorci auto şi trailer de 30 tf. încercaţi să vă închipuiţi cit efort a necesitat punerea în fabricaţie a acestor produse, cîteva doar din cele peste 10 500 fabricate aici, şi vă veţi convinge că acest colectiv, pe drept cuvînt denumit harnic şi priceput, entuziast şi pasionat, merită toate laudele. Pentru a se ajunge aici, procesul de producţie cerea multe şi nenumărate modernizări. Ce s-a făcut, în mare, în acest sens, ne spune tovarăşul Ioan Simion: „am introdus controlul activ pe maşinile de rectificat prin folosirea aparaturii fabricată în ţară, am realizat prin tragere la cald şi subţierea pereţilor prin tragere la rece a cilindrilor de frînă pneumatici pentru autovehicule, eliminînd astfel complet importul de asemenea produse realizînd economii anuale ce depăşesc 15 milioane lei-valută. Nitrurarea pieselor şi sculelor în băi de săruri ne aduce economii anuale de cca. 250 000 lei, iar executarea canelurii cu profil evolventic la articulaţiile arborilor cotiţi cardanici adaugă anual, economiilor noastre încă 1,5 milioane lei. Alimentarea automată a maşinilor de rectificat spira de aşezare pentru arcurile de supape şi ambreiaje contribuie anual cu o economie de 5,6 milioane lei. Şi la acestea s-ar mai putea adăuga încă multe alte tehnologii noi, aplicate în premieră în acest rodnic cincinal“. După cum se poate observa, la I.P.Ai S. s-a depus o muncă susţinută, noul fiind îmbrăţişat de fiecare membru al colectivului. Dar ce izbîndă poate fi mai frumoasă, mai elocventă decit aceea obţinută pe frontul muncii, în întrecere cu timpul şi cu tine însuţi? Ce altă satisfacţie mai mare poate înlocui preschimbarea ideii tale în valoare, dăruită societăţii pentru mai binele ţării tale? Pentru că, toate noutăţile consemnate mai sus poartă nume de oameni, lista de nume este prea lungă pentru a o consemna, poartă numele celor care cu fapta minţii şi a mîinilor au izvodit, cu încredere în ziua de mîine, cu dorinţa de a îndeplini întocmai sarcinile şi indicaţiile secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, milioane de lei economii, care, ţinînd sus, mereu sus steagul întrecerii socialiste au izbutit performanţa ca într-un cincinal să sporească producţia industrială a întreprinderii lor cu un miliard de lei, din care, cea mai mare parte pe seama creşterii productivităţii muncii. Se numeşte acest exemplu oferit de oamenii muncii de la I.P.A.S. înaltă conștiință muncitorească, prinos adus grijii pe care le-o poartă partidul, secretarul său general. O iniţiativă demnă de luat in seamă Am scris în repetate rînduri despre eforturile desfăşurate de mecanizatorii şi cooperatorii din cadrul Consiliului unic agroindustrial Nocrich în realizarea la timp a lucrărilor agricole. Am anintit deseori şi de condiţiile mai grele de climă şi sol din această zonă, în care recoltele se realizează cu eforturi suplimentare. Direcţia generală a agriculturii judeţului şi Trustul S.U.A. analizînd stadiul lucrărilor agricole de toamnă din Consiliul unic agroindustrial Nocrich, după consultări largi cu organele de partid şi de stat din zonă, cu mecanizatorii şi cooperatorii, au hotărît ca duminică, 28 septembrie, principalele forţe mecanice din zonă să fie concentrate la Marpod. La ora 7 mecanizatorii de la Alţîna în frunte cu primarul comunei, Olimpiu Achim, au început munca. Tot atunci au început activitatea şi ceilalţi mecanizatori veniţi in ajutor. S-a lucrat cum se spune „pe brînci“. La ora prînzului prin grija consiliului de conducere al C.A.P. Marpod (preşedinte W. Schneider) mecanizatorilor li s-a asigurat mîncare caldă. La terminarea lucrului, aşijderi. Bilanţul zilei a fost mai mult decit fructuos. S-au executat arături pe 70 hectare şi pregătirea terenului în vederea semănatului pe alte 135 hectare. S-a semănat cu păioase de toamnă o suprafaţă de 40 hectare. I. FLESCHIN Odată cu începerea campaniei de prelucrare a sfeclei de zahăr au început să sosească pentru zootehnie primele cantități de borhot. Imaginea de față prezintă pe conducătorul auto Viorel Popa, preluînd o încărcătură de borhot pentru Complexul de vaci al A.E.I. Loamneţ Spectacol de gală Luni seara, la cinematograful „Pacea“ şi respectiv, Casa de cultură a sindicatelor din Sibiu au avut loc două spectacole de gală cu noul film românesc .......Am fost şaisprezece", producţie a Casei de filme numărul patru. Au participat: actorii Sebastian Papaiani, Alexandru Renan, Mircea Bodolan şi Atanasie Toma, producător-delegat. în completare a fost prezentat filmul documentar ,,Burebista", producţie a studioului „Al. Sahia", regia Olimpia Daicovici.