Tribuna Sibiului, octombrie-decembrie 1983 (Anul 35, nr. 8142-8220)

1983-10-01 / nr. 8142

a 11 05 bii si omâne I Qinci imini â cîn- Ora , La ătrîină cotor), tasitatea teaua. a difotbal. directă 17,30 Seijing ■ptemeveniilitice. •tiintiîul si Coteriei. seri. Jurnal 19 20 săral cXreenei- Film (co-21.05 ;fîrie:dor) uri? al vitaţii •acea: Bucue 9; 18.15; credible u- Ru- 12; 18.30; tului: iduci- 2. 14; •:pen- Pa- 16; ibrie: Bucu- 16; Proidiui“. e 9. 20.' ilăreorele 20.30. „Inmntele orele ). -Ste-Vasorele tune-10. 1.. o-LUI: '— si i7 '•JSi ’iu Horst •cază fi în ă. cu Izoslab. slab. mirinsen•360, ronnade. local Anul XXXV, nr. 8 142 TRIBUNA SIBIULUIPag. 3 PACE, DEZARMARE,COLABORARE! Dorinţa noastră unanimă — să învăţăm în linişte şi pace într-o atmosferă vibrantă de puternică însufleţire, ieri, peste 1000 de elevi şi cadre didactice de la Liceul „Gheorghe Lazăr“ din Sibiu, s-au adunat intr-un miting în cadrul căruia şi-au exprimat adeziunea deplină la iniţiativele pentru pace ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu, preşedintele Republicii Socialiste România, la însufleţitoarele chemări ale Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste. Adunarea a fost deschisă de tovarăşul Andrei Porolisseinu, directorul liceului care în cuvîntul său a subliniat ataşamentul deplin al tuturor participanţilor la nobilele ţeluri ale marii mişcări pentru pace şi dezarmare nucleară iniţiată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, exprimîndu-şi sentimentele de aleasă stimă şi consideraţie faţă de strălucita si neobosita activitate desfăşurată de preşedintele Republicii Socialiste România, consacrată dezarmării si păcii. liniştii fericirii si progresului întregii omeniri In cuvîntul lor, profesorii Maria Borzea, Anca Sîrghie, Lucian Ciovică Leonte Kövér Si elevii Ivona Marta si Remus Brad au înfierat înarmarea, şi-au exprimat dorinţa de a munci şi a învăţa sub cerul senin al păcii, angajîndu-se să facă totul, aşa cum ne învaţă tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pentru viitorul de aur al patriei, pentru dreptul la o viaţă liberă si fericită. In încheiere, într-o atmosferă de vibrant patriotism, participanţii au adoptat textul unei telegrame adresată tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al partidului, preşedintele Republicii. Hîndoreanu, preşedinta Comitetului municipal al femeilor, preşedinta cooperativei, a subliniat importanta luptei împotriva înarmării nucleare, împotriva războiului, necesitatea unirii tuturor forţelor progresiste din întreaga lume pentru apărarea păcii. In cuvîntul lor, Gertrude Stoica, Ion Munteanu, Doina Rădulescu si Minerva Oană şi-au exprimat deplina adeziune faţă de Apelul pentru dezarmare şi pace al F.D.U.S. angajîndu-se în numele tuturor cooperatorilor meşteşugari să nu precupeţească nici un efort în lupta pentru pace, împotriva înarmării nucleare şi războiului, în încheiere, într-o atmosferă de înaltă responsabilitate politică, participanţii la adunare au adoptat textul unei telegrame adresată tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al partidului, preşedintele Republicii. ■aParticipantă la adunări au trimis scrisori ambasadelor U.R.S.S. şi S.U.A. la Bucureşti, ambasadelor tuturor statelor europene, precum şi mesaje către Organizaţia Naţiunilor Unite, în care se adresează chemarea pentru curmarea cursei înarmărilor, în primul rînd a celor nucleare, pentru înfăptuirea dezarmării şi asigurarea păcii. în lume să domnească PACEA! Cîteva sute de oameni ai muncii de la cooperativa meşteşugărească „Igiena“ din Sibiu s-au intîlnit ieri intr-o vibrantă adunare consacrată luptei pentru pace, pentru oprirea cursei înarmărilor. Adunarea s-a constituit într-o expresie pregnantă a adeziunii unanime faţă de activitatea neobosită a tovarăşului Nicolae Ceauşescu pentru realizarea celui mai de preţ ideal al omenirii — Pacea —, la ideile pline de semnificaţie ale Apelului pentru dezarmare şi pace al F.D.U.S. Deschizînd adunarea, Maria Pentru copiii metalurgiştilor şi chimiştilor din Copşa Mică tainele şcolii par un simplu exerciţiu cu zimbet Foto: Fred MSS SESIUNEA POPULAR (Urmare din pag I) subliniat importanta documentelor supuse analizei sesiunii pentru realizarea în bune conditiuni a sarcinilor cuprinse în planul economicosocial în profil teritorial pe acest an, pe întregul cincinal. Reliefîndu-se rezultatele bune obţinute de I.J.G.C.L., s-a subliniat totodată necesitatea îmbunătăţirii permanente a organizării muncii în vederea înlăturării neajunsurilor ce se mai manifestă în acest sector şi ridicării întregii activităţi de o treaptă calitativ superioară şi de eficientă. Referindu-se la activitatea Centrului judeţean de proiectare, tovarăşul Vasile Bărbuleţ a apreciat că proiectul de hotărîre adoptat de sesiune pune bazele unui program de lungă durată care se cere a fi înfăptuit întocmai, la toate eşaloanele şi în toate detaliile. Manifestîndu-şi satisfacţia pentru rezultatele deosebite obţinute de judeţul nostru în ediţia a IV-a a Festivalului naţional .Cîntarea României“, vorbitorul a accentuat importanţa desfăşurării unei mai ample şi mai susţinute activităţi politico-educative şi cultural-artistice de dezvoltare a conştiinţei socialiste a maselor de creştere necontenită a nivelului de cunoaştere, pen CONSILIULUI JUDEŢEAN tru formarea omului nou, în deplin consens cu obiectivele şi sarcinile reieşite din cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu la Consfătuirea de lucru pe problemele muncii organizatorice si politico-educative de la Mangalia, din august a.c. In încheiere, tovarăşul Vasile Bărbuleţ s-a referit pe larg la unele probleme ale activităţii curente. In context, a fost subliniată necesitatea ca toate comitetele şi birourile executive ale consiliilor populare, celelalte organe locale ale puterii şi administraţiei de stat să acţioneze cu mai multă fermitate şi responsabilitate pentru înfăptuirea tuturor prevederilor planurilor economico-sociale în profil teritorial, a sarcinilor cuprinse în programele locale de autoconducere şi autoaprovizionare. Un accent deosebit trebuie pus pe organizarea superioară a producţiei şi a muncii, pe întărirea ordinii şi disciplinei în toate unităţile economice, în vederea demarării corespunzătoare a muncii pe trimestrul IV, ultimul trimestru al anului. în ce priveşte agricultura, a fost reliefată importanţa unirii eforturilor tuturor factorilor pentru încheierea campaniei de recoltări, fără nici o pierdere, precum şi pentru executarea celorlalte lucrări de sezon la un înalt nivel calitativ şi de eficienţă. A fost exprimată încrederea că toţi oamenii muncii din judeţul nostru, sub conducerea şi îndrumarea permanentă a organelor şi organizaţiilor de partid, vor acţiona cu forţe sporite şi cu o sporită responsabilitate, în spirit revoluţionar, pentru obţinerea unor rezultate superioare în toate domeniile de activitate. NE-AM INTERESAT PENTRU DV. Examene de preselecţie Oficiul judeţean de turism Sibiu organizează, în zilele de 27 şi 28 octombrie 1983, examene de preselecţie pentru ghizi interpreţi şi ghizi monitori de schi. Pot participa la aceste examene locuitori ai judeţului Sibiu, absolvenţi de liceu, care îndeplinesc condiţiile legale de încredinţare a unei gestiuni şi sunt încadraţi în producţie. Examenul va consta într-o probă orală, pe bază de bilet, care are drept scop verificarea cunoştinţelor de istorie, geografie, de politică internă şi internaţională. în plus, pentru cei ce vor să devină ghizi-interpreţi, se organizează o probă de verificare a cunoştinţelor de limbi străine. După cum am fost informaţi de către serviciul personal al O.J.T., organizatorul concursului, limbile străine la care se poate susţine examen în acest an sunt germana şi limbile slave (rusă, cehă, slovacă, polonă, bulgară şi sîrbo-croată). Cei care vor fi declaraţi reuşiţi la examenul de preselecţie vor urma un curs de pregătire, fără scoatere din producţie, pe o perioadă de 5 luni, urmînd ca la finalizarea acestuia să susţină examenul de atestare ca ghid , interpret sau ghid monitor de schi. Cei interesaţi pot obţine relaţii suplimentare la O.J.T. Sibiu, serviciul personal, telefon 1 21 40. Cadran raţier Feriţi copiii de accidente! Doua recente evenimente ne obligă să revenim asupra unui subiect adesea tratat in cuprinsul prezentei rubrici. Este vorba de educaţia rutieră a celor mai mici participanţi la trafic, şi din acest punct de vedere rolul dascălilor trebuie să se facă mai mult simtit iar in al doilea rînd, se cuvine să accentuăm obligaţiile deosebite ce revin părinţilor în direcţia supravegherii propriilor odrasle, inclusiv a jocului acestora înainte ca neatenţia, zburdălnicia si lipsa de discernământ a copiilor să-i aducă în situaţii limită, cu consecinţe ireparabile de atitea ori. Iată „filmul" a două accidente clasice, le putem spune, cu copii ajunşi victime. • Joi, 22 septembrie, ora 18:30 str. Măgurii din Cisnădie. In imediata apropiere a părţii carosabile, mai multi puştani se jucau cu o minge. Printre ei se afla si Nicușor Gidei, elev în clasa I la Scoala generală nr. 3 din localitate. Desi a observat grupul de copii, Mathias Dengel (tractorist la S.M.A. Sibiu) nu a sesizat pericolul, încercarea lui Nicusor de a-si recupera mingea ajunsă de carosabil surprinzîndu-1 nepregătit. Cînd a frînat (maşina ARO 3-SB-3758) era prea tîrziu. Accidentat grav. Nicusor deceda cîteva zile mai apoi la spital... Joi. 29.IX., evenimentul a fost prelucrat în fața elevilor școlii cisnădiene, dar — ne întrebăm — s-ar mai fi produs acest trist şi stupid accident dacă jocul copiilor ar fi fost supravegheat cel puţin de un părinte? • Miercuri, 28 septembrie, ziua în amiaza mare, pe raza comunei Axente Sever un alt minor scăpat de sub supravegherea părinților a fost accidentat de un autovehicul. Este vorba de Constantin Olungei (6 ani) care se juca în dreptul imobilului de la nr. 1 şi exact în momentul în care a văzut apropiindu-se Dacia 2-SB-691 (condusă de Corneliu V. Frăţilă) a încercat să traverseze şoseaua prin faţa maşinii. Tocmai pentru că ... traiectoriile copiilor sunt atît de imprevizibile — mai ales cind ei se găsesc în apropierea părţii carosabile — s-a atras mereu atenţia asupra conduitei preventive, recomandîndu-li-se conducătorilor auto ca atunci cînd tranzitează localităţi rurale să adapteze viteza la condiţiile concrete de drum! Spunem aceasta şi pentru că, după cum se ştie, în aceste zile numeroşi elevi dau o mină de ajutor la strîngerea recoltei. Iată de ce cadrele didactice care-i însoţesc sînt rugate să-i supravegheze îndeaproape în special la urcarea şi coborîrea din mijloacele auto care îi transportă, nepermiţîndu-le să traverseze imprudenţi sau să staţioneze pe partea carosabilă! Nerăbdare costisitoare... La S.M.A. Dealul Ocnei, frezorul Mircea Dogaru este cunoscut ca un meseriaş serios şi harnic. Poate tocmai de aceea nu mică a fost mirarea colegilor cînd au aflat ce-i trecuse, mai deunăzi, din minte. Să rememorăm faptele. In urmă cu cîtva timp, M.D. şi-a cumpărat un Moskvici (I SB-3556), dar a neglijat — greşeală adesea întîlnită — să-şi perfecteze actele de vînzare-cumpărare, altfel spus să intre în legalitate. Nici permis de conducere nu avea dar, cu maşina la ... dispoziţie, n-a rezistat tentaţiei şi, din cînd în cînd, pleca în plimbări ferite de ochi indiscreţi. Era firesc ca mama sau soţia lui, care-i cunoşteau năravul, să-i atragă atenţia că riscă inutil. N-au făcut-o şi, în duminica aceea (25 septembrie a.c., cînd nici măcar n-avea număr bun de circulat?!), la adăpostul întunericului şi al ploii, M. Dogaru, a plecat din nou la plimbare, sperînd ca infracţiunea pe care o comitea să rămînă necunoscută. Dar, în timp ce se strecura imprudent într-o coloană de maşini cu intenţia de a scăpa printr-un filtru al miliţiei plasat la ieşirea din Sibiu înspre Mediaş, manevra i-a fost depistată şi, în ciuda grabei cu care s-a depărtat de locul cu pricina, a fost ajuns legitimat şi, fireşte pus să dea socoteală. Şi cînd te gîndeşti că, printre colegi, M. D. trecea drept un om incapabil de asemenea fapte. Oare va învăţa ceva din această întîmplare? Rubrică realizată de Sorin CRIVAT, (cu sprijinul serv. circulaţie al Miliţiei jud. Sibiu) la Sibiu şi Mediaş Noi zone pentru construirea locuinţelor proprietate personală în regie proprie Crearea şi dezvoltarea condiţiilor pentru executarea de locuinţe proprietate personală în regie proprie constituie o preocupare continuă a consiliilor populare. Venind în întîmpinarea dorinţei şi solicitărilor populaţiei. Consiliul popular judeţean a aprobat detaliile de sistematizare a trei noi zone din municipiile Sibiu şi Mediaş. Este vorba de str. „13 Aprilie“ şi „Piaţa Prahova" din Sibiu si str. „Avram Iancu" din Mediaş. In zeie următoare vom reveni în paginile ziarului cu amănunte şi precizări despre prevederile hotărîrii Consiliului popular judeţean cu privire la cele trei noi zone de construire a locuinţelor proprietate personală în regie proprie. Invitaţie la clubul „Femina“ Marţi, 4 octombrie, clubul „Femina“ din Sibiu îşi redeschide activitatea. Astfel la data anunţată, ora 17, în sala „Studio“ a Casei de cultură a sindicatelor, deschiderea va fi prefaţată de o „Expunere pe marginea recentelor decrete, cu privire la maorarea retribuţiei personalului muncitor; aplicarea formei de retribuire în acord global, stimularea unităţilor şi a oamenilor muncii în realizarea şi depăşirea producţiei pentru export". în partea a doua a programului, cooperativele meşteşugăreşti „îmbrăcămintea“, „Textila“, „Arta Sibiului“ și „Igiena“ din Sibiu, prezintă o interesantă paradă a modei pentru toamnă și iarnă. Sunt invitate să participe femei din municipiul Sibiu (cartiere, comisiile de femei, microcluburile din întreprinderi ș.a.).