Tribuna Sibiului, august 1988 (Anul 40, nr. 9643-9662)

1988-08-04 / nr. 9643

In tarii inotură a Rote »rlevie- 1 2. pro j *ro:în-9; .45; irsă ,30; Şi Pisil 17; Jlui 10; US: nr“, 16 .UI: Eur-Şi :ea: îar,15; Şi t gese,45; ! 18 teugei do- 16 rele ilar ilar :ru: iaj R.: lori II: 24; sau oaliu: :ia)3; 91: IU) va ;tafi Lorerţite eva de■mme itre iar itre Anul XL, nr. 9643 TRIBUNA SIBIULUI ŞEDINŢA COMITETULUI POLITIC EXECUTIV AL CC. AL P.C.R. (Urmare din pag. I)ductive, pentru îndeplinirea integrală a planului pe luna în curs, pe trimestrul III și pe întregul an 1988. Comitetul Politic Executiv a examinat, în continuare, RAPORTUL PRIVIND PARTICIPAREA DELEGAŢIEI ROMÂNE LA LUCRĂRILE CELEI DE-A 44-A ŞEDINŢE A SESIUNII CONSILIULUI DE AJUTOR ECONOMIC RECIPROC, CARE A AVUT LOC, IN LUNA IULIE, LA PRAGA. Comitetul Politic Executiv a aprobat activitatea desfăşurată în cadrul sesiunii de către delegaţia română, subliniind că aceasta a acţionat, în conformitate cu mandatul aprobat, pentru îndeplinirea indicaţiilor şi orientărilor date de secretarul general al partidului, preşedintele Republicii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, cu privire la perfecţionarea activităţii C.A.E.R., creşterea rolului acestui organism în dezvoltarea economiei fiecărei ţări membre, intensificarea colaborării economice pe principiile deplinei egalităţi, ale conlucrării internaţionale echitabile, reciproc avantajoase. Comitetul Politic Executiv a stabilit sarcinile ce revin Comitetului de Stat al Planificării şi Ministerului Comerţului Exterior şi Cooperării Economice Internaţionale, care, împreună cu ministerele economice, trebuie să ia toate măsurile ce se impun în vederea pregătirii şi încheierii neîntirziate a convenţiilor de colaborare economică, cooperare şi specializare în producţie cu ţările membre ale C.A.E.R. şi să se acţioneze cu hotărîre pentru îndeplinirea lor. Comitetul Politic Executiv a reafirmat hotărîrea ţării noastre de a participa activ la colaborarea în cadrul C.A.E.R., la realizarea acordurilor de lungă durată pînă in anul 2009, la perfecţionarea activităţii organizaţiei, pornind de la convingerea că promovarea cooperării şi specializării in producţie Intre ţările membre trebuie să contribuie efectiv la progresul economic şi social al fiecărei ţări în parte, la dezvoltarea generală a socialismului. In continuare, Comitetul Politic Executiv a analizat RAPORTUL PRIVIND EVOLUŢIA PRINCIPALELOR FENOMENE DEMOGRAFICE ÎN SEMESTRUL I 1988, COMPARATIV CU SEMESTRUL I 1987. Din datele prezentate reiese că în prima jumătate a anului 1988 sporul natural al populaţiei, atît pe ansamblu, cit şi la 1000 de locuitori, a fost mai mare decit în aceeaşi perioadă a anului precedent. Natalitatea se menţine, în general, la acelaşi nivel, iar mortalitatea generală şi infantilă este în scădere faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Comitetul Politic Executiv a cerut Consiliului Sanitar Superior, Ministerului Sănătăţii, direcţiilor sanitare, tuturor factorilor cu răspundere în acest domeniu, să analizeze concret, pe fiecare judeţ, modul în care se asigură înfăptuirea politicii partidului şi statului nostru în domeniul demografiei şi să ia, în continuare, măsuri corespunzătoare pentru ocrotirea sănătăţii tuturor cetăţenilor, pentru creşterea mai puternică a natalităţii şi diminuarea mortalităţii generale şi infantile, pentru mărirea sporului natural al populaţiei. Pornind de la faptul că numărul întreruperilor ilegale de sarcină se menţine incă foarte mare, s-a cerut consiliilor populare, Ministerului Sănătăţii şi organelor sanitare să ia măsuri ferme pentru a se pune capăt acestor practici, pentru creşterea răspunderii tuturor cadrelor medico-sanitare, în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin, pentru respectarea riguroasă a prevederilor legii în acest domeniu. Subliniind importanţa deosebită a acestei probleme, Comitetul Politic Executiv a cerut de asemenea, să se desfăşoare o intensă activitate politico-educativă pentru creşterea răspunderii tuturor cetăţenilor faţă de asigurarea vigorii şi tinereţii întregului popor, faţă de viitorul naţiunii noastre socialiste. În continuare, Comitetul Politic Executiv a dezbătut şi soluţionat unele probleme ale activităţii internaţionale. De asemenea, în cadrul şedinţei Comitetului Politic Executiv au fost rezolvate şi alte probleme curente ale activităţii de partid şi de stat. agricolă LA 21 (Urmare din pag. I) a campaniei, ii evidenţiază pe mecanizatorii Vasile Vasu, Andrei Cremer, Ioan Căldărar şi pe toţi cei veniţi in ajutor din judeţele din sudul ţârii. Un aspect deosebit pe care l-am aflat de la şeful fermei vegetale este grija de a nu se pierde nimic din recoltă. Pentru realizarea acestui deziderat, echipe de cooperatori string manual griul de pe suprafeţele unde acesta a fost culcat la pămînt de ploaie şi vînt. Şi pentru lucrătorii ogoarelor din Arpaşu de Jos timpul este preţios, pe solele recoltate presele eliberează terenul de paie pentru a se trece neîntîrziat la arat şi însămînţat cultura a doua. De fapt, am constatat că, în Consiliul unic agroindustrial Avrig, deşi atenţia este îndreptată în principal către seceriş, nici celelalte lucrări nu sunt neglijate. Terenul a fost eliberat de paie pe o suprafaţă de peste 850 hectare, evidenţiindu-se C.A.P. Săcădate, (unde această lucrare a fost finalizată deja), C.A.P. Avrig (203 hectare eliberate) şi C.A.P. Scoreiu (150 hectare). De asemenea, pe o suprafaţă de 329 hectare culturile duble au fost însămânţate. Fruntaşi sunt şi la această lucrare C.A.P. Avrig (95 hectare), C.A.P. Sacadate (90 hectare), C.A.P. Racoviţa (57 hectare). Totodată, se cer menţionate preocupările deosebite pentru ca recolta să ajungă în bune condiţii în bazele de recepţie. Reprezentantul Grupului de Pompieri al Judeţului Sibiu, a avut satisfacţia să constate că, şi pe cîmp, paza contra incendiilor este asigurată. In încheiere, o singură concluzie: în unităţile agricole de pe raza C.U.A.S.C. Avrig buna organizare a muncii a condus la finalizarea secerişului în perioada optima. Spectacol de muzică populară Casa de Cultură a Ştiinţei şi Tehnicii pentru Tineret Sibiu organizează luni, 8 august a.c., ora 9, la Teatrul de vară din Parcul Tineretului, un spectacol extraordinar de muzică populară. In spectacol vor evolua Ansamblul de cîntece şi dansuri, taraful şi solişti ai instituţiei organizatoare, îşi dau concursul Maria Popa, Nineta Sticlaru, Nicolae Cristea şi Dumitru Giurcă- Notar. Invitaţii de onoare sunt Sofia Vicoveanca, Iancu Furdui, Laurenţiu Varga-Lali (momente de satiră şi umor) şi Zeno Turdeanu (prezentare şi momente vesele). Biletele s-au pus în vînzare la Agenţia teatrală şi prin organizaţiile U.T.G. din întreprinderi şi instituţii. (N. M.). Este inutil să mai amintim ce importanţă are, în unităţile agricole, respectarea normelor P.S.I. în timpul diverselor lucrări şi, mai ales, la depozitarea furajelor. In urma raidului întreprins de Grupul judeţean de Pompieri şi de ziarul nostru în C.U.A.S.C.urile Ocna Sibiului, Miercurea Sibiului şi Iacobeni, vă prezentăm citeva cazuri semnalate pe teren. ... Primul popas, pe tarlaua „După Tarcea“, aparţinînd C.A.P. Săcel. Aici, se lucra la secerişul griului cu o formaţie compusă din 3 combine. La faţa locului ne-am putut convinge de existenţa postului mobil de incendiu dotat cu toate cele necesare (lopeţe, cazmale, mături de nuiele, găleţi, coase, stingătoare). De asemenea, se afla la marginea punctului de recoltare, un tractor cu plug şi o cisternă de apă, cu o capacitate de 3 000 t. Din păcate, aceleaşi aspecte pozitive nu le-am întâlnit şi în baza furajeră a unităţii. Aceasta este neîmprejmuită şi nu este dotată cu paratrăsnete. Conducerea unităţii şi-a luat angajamentul că, in cel mai scurt timp, aspectele negative sesizate de organele de control vor fi înlăturate. C.A.P. Amnaş. Atenţia noastră a fost îndreptată asupra bazei furajere. Şi aici am constatat lipsa gardului împrejmuitor şi aparatrăsnetelor. Preşedintele unităţii, Ioan Miriams, ne-a asigurat că, în cel mult o lună de zile, baza furajeră va fi pusă la punct şi pe linia P.S.I. C.A.P. Apoldu de Sus. De grija conducerii unităţii privind instruirea şi respectarea normelor P.S.I. de către toţi participanţii la campania de recoltare a griului şi depozitare a furajelor, ne-am convins pe deplin. Pe tarlaua „în Zăpori“ se lucra la secerişul griului cu o formaţie compusă din patru combine. Acestea erau echipate cu mijloace de stingere a incendiilor. Postul mobil de combatere a incendiilor este bine dotat. De asemenea, exista un tractor cu plug și o cisternă cu apă. Baza furajeră este bine dotată cu mijloace de stingere a incendiilor și este asigurată, prin paratrăsnete, împotriva descărcărilor atmosferice. întîlnim la tot pasul semnalizatoare prin care se interzice fumatul în preajma și în incinta bazei furajere. In schimb, la C.A.P. Dobîrca baza furajeră nu este împrejmuită și nu este dotată cu mijloace de stingere a incendiilor. Nu există nici un indicator care să interzică fumatul. Numai astfel putem înţelege de ce Gheorghe Iancu fuma chiar lingă o şiră de baloţi cu paie ... Datorită acestui fapt a fost sancţionat contravenţional. Aşteptăm totodată, măsuri care să înlăture gravele deficienţe întîlnite la tot pasul. în continuare, iată citeva constatări surprinse în unităţi din Consiliul unic agroindustrial Iacobeni. In urma semnalelor critice apărute în ziarul nr. 9632 din 22 iulie a.c., la I.A.S. Ruja au fost remediate toate deficienţele. Astfel, la punctul de recoltare al fermei conduse de Augustin Cîmpeanu s-au luat măsuri suplimentare de siguranţă, asigurîndu-se, la punctul de recoltare, două cisterne a cite 3 000 t cu apă, în loc de una cît prevăd normele. De asemenea, au fost instruiţi toţi mecanizatorii şi lucrătorii care participă la campania de recoltare. Aceleaşi constatări pozitive despre activitatea şefului de fermă din Brădeni, inginer Teofil Paripaş, care a luat toate măsurile de siguranţă împotriva incendiilor, înlăturînd neregulile constatate de pompieri. In contrast, redăm, în continuare, şi citeva aspecte negative constatate în alte unităţi din componenţa C.U.A.S.C. Iacobeni. • La crescătoria de pui a C.A.P. Merghindeal — ferma Deal» Frumos — pentru asigurarea temperaturii necesare creşterii puilor, în sistemul de încălzire se introduc lemnete aşa cum sunt aduse din pădure (lungi), iar la circa 30 a se află baza furajeră. La ,aceeaşi cooperativă, o echipă de electricieni executa instalaţii electrice pentru mulsul mecanic, folosind conductori din P.U.G. montaţi pe lemne, contrar normelor. • Şi încă o abatere destul de gravă — la capătul grajdurilor de la Dealu Frumos sint cazate 9 familii care au copii Intr» 4—6 ani, care oricînd se P°*i juca cu focul in incinta bazei furajere. • La C.A.P. Noistat, posti» P.S.I. era ţinut în secția S.M.A., iar combinele reed» tau la circa 2 km. Se poate asigura o intervenţie operativă şi eficientă în caz de incendiu?! In concluzie, putem spune că majoritatea conducerilor unităţilor agricole au luat măsuri pe linia P.S.I., care să asigure desfăşurarea, fără evenimente, a actualei campanii de recoltare a griului şi de depozitare a furajelor. Dar, mai există şi unităţi care neglijează protecţia recoltelor împotriva incendiilor. In aceste unităţi vom reveni pentru a vedea la faţa locului dacă deficienţele semnalate au fost înlăturate. Raid-anchetă realizat de Petrică BOTEZ, cu sprijinul Grupului de Pompieri al Judeţului Sibiu Recoltele temeinic ocrotite împotriva pericolului de incendiu Pog. Manifestări politico-educative consacrate aniversării a 40 de ani de la constituirea primelor şantiere naţionale ale tineretului In această perioadă, se împlinesc 40 de ani de la constituirea primelor şantiere naţionale ale tineretului. Aniversarea acestui important eveniment prilejuieşte organelor şi organizaţiilor U.T.C. desfăşurarea unor bogate acţiuni cu caracter economic şi politico-educativ. Astfel, în cinstea „Zilei Brigadierului“, Comitetul U.T.C. de la LA.C.M. Sibiu organizează, în intervalul 1—6 august a.c., o „Săptămînă-record în colectarea materialelor refolosibile“. • Semnificaţia şi importanţa acestui eveniment vor constitui şi tema principală a unui ciclu de emisiuni ce va fi prezentat de către organizaţia U.T.C. de la întreprinderea „Victoria“ la staţia de radioamplificare. • Tinerii de la Cooperativa „îmbrăcămintea“ Sibiu vor participa azi, 4 august, ora 15, la o masă rotundă avînd ca temă „Romantismul revoluţionar — trăsătură edificatoare a tinerilor brigadieri de pe şantierele naţionale ale tineretului“. • In aceeaşi zi, la întreprinderea „Mecanica“ din Sibiu, va avea loc un concurs gen „Cine ştie cîştigă“, avînd ca temă „Tineretul în amfiteatrele muncii pe şantierele naţionale ale tineretului“. • Vineri, 5 august a.c., ora 15, la întreprinderea „Flamura Roşie“ va fi prezentată expunerea „Locul şi rolul tinerei generaţii în înfăptuirea obiectivelor dezvoltării economico-sociale a patriei“. In zilele de 4 şi 5 august a.c., Comitetul Municipal Sibiu al U.T.C. organizează un simpozion dedicat împlinirii a 40 de ani de la constituirea primelor şantiere naţionale ale tineretului în ţara noastră. • Astăzi, 4 august, ora 15, Comitetul Municipal Sibiu al U.T.C. organizează o sesiune omagială de creaţie tehnico-ştiinţifică. La această sesiune, care se va desfăşura la sediul Comitetului Municipal Sibiu al U.T.C., vor participa cu referate şi comunicări, axate pe teme de creaţie tehnica ştiinţifică, tineri din unităţile economice ale municipiului Sibiu. • Azi, 4 august, uteciştii de la întreprinderea „În Decembrie“ Sibiu vor audia expunerea „Tineretul — importantă forţă socială in dezvoltarea multilaterală a României socialiste“. • Comitetul U.T.G. de la întreprinderea „Mecanica“ Sibiu organizează azi, 4 august, sub genericul „Prin vers şi eiii cinstim eroii neamului“, O seară de muzică și poeziei • Vineri, 5 august, ora 15, 16 Întreprinderea „7 Noiembrie“ va fi prezentată expunerea „Omagiul luptei eroice a poporului român pentru libertate, dreptate şi independenţă". Grupaj realizat de Nicu MIHALACHE Expresie convingătoare (Urmare din pag. I) de lei începînd chiar din această lună. Este deosebit de elocventă grija cu care partidul nostru înconjoară tînăra generaţie, modul în care o sprijină acum, cînd ea se află la începutul activităţii, în plin proces de afirmare. Retribuţiile membrilor familiei noastre vor creşte în condiţiile în care se menţine stabilitatea preţurilor cu amănuntul şi rămîn neschimbate chiriile, ceea ce reprezintă o sporire substanţială a veniturilor noastre. Ne angajăm să muncim şi în continuare spornic, eficient, la un nivel calitativ tot mai înalt, pentru că, numai aşa, sîntem convinşi, vom trăi mai bine Numai prin aplicarea fermă a principiului socialist de repartiţie, în raport cu canti» tatea şi calitatea muncii depuse, legarea mai fermă a veniturilor fiecărui om al muncii de rezultatele obţinute se poate realiza stimularea permanentă a oamenilor, ruralizarea scopului suprem al politicii partidului, bunastarea şi fericirea poporului". (Maria RASA, muncitoare in secţia bumbac, atelierul rachete).