Tribuna Sibiului, iulie-septembrie 1989 (Anul 41, nr. 9924-10001)

1989-07-01 / nr. 9924

Anul XLI, nr. 9 924 ire ziţiei cantetul Cenvor avea socială, pe jrii prevăaţilor peniv-lea al ierilor Inului Cenilor comurtid se va efectivul ive, astfel ra nu va mai mare olului Mucureşti, de arilor sur judeţene micipal de jumătate al organutivivităţii orico-ideoleperioada esului alui Comu-i intra în ml victorirependenţei politice a •nobilizamu turilor şi citare ecoitriei, eviundămindecisiv, de itate al to- Ceauşescu, oderne, casieri de supremelei de stat, clarviziune cele mai igres şi ciexprimarea pentru tot ! Nicolae general al i face spre întregului as dorinţei ilor, a na- i avea meidului şi a jură a făulişte multi, i Înaintării ei spre colaurarea Int de pace, •are între ilor şi al dări de -ecum şi al linia nume şi cultur evidenţia ■cedent ori•a învăţârtei şi cul•donate cu le tovarăşa ire aduce oă la elabor politicii partidului erinţele or:id pentru alegeri vor e întărirea rolului eonii nostru covital al inunităţii de citoare, perşi metodeorganelor şi artid, dinativităţi ecoociale, creşmuncă, lup.ror organede partid. . .a lor de iştilor, a cemuncii penemplară a amelor de ico-socialâ a carea socieilateral dezrea patriei lism. I ■ Sub preşedinţia tovarăşului I I III Nicolae Ceauşescu, secretarul I I ■ general al Partidului Comunist Român, în zilele de 27—28 iu- ■ » nie a.c. s-au desfăşurat lucrările Plenarei Comitetului Cen-11 1 trai al Partidului Comunist Român, care a dezbătut — într-un spirit de puternică răspundere comunistă, revoluţionară, de totală angajare patriotică şi încredere deplină în socialism, în politica profund ştiinţifică şi umanistă a partidului şi statului, confirmată în mod strălucit de viaţă, de realizările fără egal obţinute în edificarea noii orînduiri — probleme de cea mai mare însemnătate pentru dezvoltarea economico-socială a României în viitorul cincinal şi in perspectiva anilor 2000—2010, pentru înfăptuirea Programului partidului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a patriei spre comunism. Plenara a avut următoarea ordine de zi: 1. Cu privire la convocarea celui de-al XIV-lea Congres al Partidului Comunist Român. 2. Proiectul Programului-Directivă al Congresului al XIV- lea al P.C.R. cu privire la dezvoltarea economico-socială a României în cincinalul 1991— 1995 şi orientările de perspectivă pînă in anii 2000—2010. 3. Proiectul Tezelor pentru Congresul al XlV-lea al Partidului Comunist Român privind dezvoltarea societăţii româneşti, perfecţionarea conducerii economico-sociale, dezvoltarea democraţiei muncitoreşti-revoluţionare, creşterea rolului Partidului Comunist Român şi activitatea ideologică, politicoeducativă, ridicarea nivelului a de cunoaştere ştiinţifcă, de citirea exerfis-conştiinţei revoluţionare, raportul de forţe şi caracteristicile fundamentale ale situaţiei internaţionale. 4. Cu privire la realizarea planului pe primele 6 luni ale anului şi măsuri pentru îndeplinirea planului pe semestrul II şi pe întregul an 1989. 5. Cu privire la proiectul Planului naţional unic de dezvoltare economico-socială a Republicii Socialiste România în anul 1990. Plenara a dat cea mai înaltă apreciere magistralei cuvîntări rostite de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, amplă şi profundă analiză ştiinţifică a drumului parcurs în dezvoltarea economico-socială, în formarea naţiunii şi a statului naţional unitar român, în dezvoltarea generală a forţelor de producţie, a ştiinţei, culturii, a marilor realizări obţinute în construcţia socialismului, a stadiului actual al societăţii româneşti, cu deosebire în perioada de rodnice împliniri inaugurată de istoricul Congres al IX-lea, a programului de muncă şi luptă revoluţionară al comuniştilor, al întregului popor în perioada 1991—1995 şi pînă dincolo de orizonturile mileniului trei, pe baza aplicării consecvente a legităţilor generale, a principiilor socialismului ştiinţific la condiţiile şi realităţile concrete din ţara noastră. Plenara îşi însuşeşte întru totul tezele, ideile şi orientările de deosebită însemnătate teoretică şi practică cuprinse în excepţionala cuvîntare a secretarului general al partidului şi hotărăşte în unanimitate ca acest document fundamental al muncii şi acţiunii comuniştilor, al întregului nostru popor să stea la baza activităţii de pregătire a Congresului al XIV- lea al partidului, care, aşa cum l-a definit tovarăşul Nicolae Ceauşescu, se va înscrie în istorie drept Congresul victoriei definitive a socialismului, al triumfului principiilor socialismului ştiinţific în transformarea revoluţionară a societăţii româneşti, al independenţei depline economice şi politice a ţării. Cu sentimente de aleasă mîndrie patriotică şi adîncă recunoştinţă, participanţii la plenară subliniază, şi în acest cadru, rolul decisiv, contribuţia hotărîtoare ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu la fundamentarea şi elaborarea proiectului Programului-Directivă şi a proiectului Tezelor pentru Congresul al XIV-lea al Partidului Comunist Român, a măreţelor planuri şi programe de dezvoltare economico-socială a ţării, la perfecţionarea organizării şi conducerii tuturor sectoarelor de activitate, la progresul multilateral al României socialiste. Plenara aduce un profund şi înflăcărat omagiu secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, strălucit militant şi patriot revoluţionar. Erou între eroii neamului, luptător neînfricat pentru cauza clasei muncitoare, a socialismului, pentru aplicarea fermă în viaţă, în deplină concordanţă cu realităţile concrete ale României, a legilor generale ale dezvoltării sociale, a principiilor socialismului ştiinţific, a concepţiei înaintate, materialist-dialectice şi istorice despre lume şi viaţă, ctitorul de geniu al României moderne, om politic de excepţie al lumii contemporane, al mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, promotor activ al celor mai nobile aspiraţii de independenţă, pace şi libertate, de largă colaborare între toate popoarele. Plenara exprimă, totodată, cele mai calde şi respectuoase sentimente de stimă şi respect tovarăşei Elena Ceauşescu, eminent om politic şi savant de largă recunoaştere internaţională, militant de frunte al partidului şi statului nostru, care aduce o contribuţie deosebită la elaborarea şi înfăptuirea programelor de dezvoltare a ţării, la organizarea şi modernizarea activităţii din toate sectoarele vieţii economice şi sociale, la progresul ştiinţei şi tehnicii, al invâţămîntului şi culturii naţionale. Dînd glas voinţei ferme, de nestrămutat a comuniştilor, a întregului popor, de a acţiona strîns uniţi în jurul partidului, al secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de a face totul pentru a asigura îndeplinirea exemplară a politicii interne şi externe a partidului şi statului nostru, Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român hotărăşte: 1. Plenara aprobă în unanimitate propunerile Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. cu privire la convocarea Congresului al XIV-lea al Partidului Comunist Român şi hotărăşte ca înaltul forum al comuniştilor români să aibă loc în zilele de 20—25 noiembrie 1989. Plenara aprobă propunerile privind ordinea de zi a Congresului al XIV-lea al Partidului Comunist Român şi hotărăşte ca acesta să dezbată următoarele: — Raportul Comitetului Central cu privire la activitatea Partidului Comunist Român In perioada dintre Congresul al XlII-lea şi Congresul al XIV- lea şi sarcinile de viitor ale partidului. — Raportul Comisiei Centrale de Revizie. — Proiectul Programului-Directivă cu privire la dezvoltarea economico-socială a României în cincinalul 1991—1995 și orientările de perspectivă până în anii 2000—2010. — Alegerea secretarului general al Partidului Comunist Român, a Comitetului Central al partidului şi a Comisiei Centrale de Revizie. Plenara a aprobat în unanimitate propunerile privind convocarea Congresului al XIV- lea, organizarea adunărilor şi conferinţelor pentru dări de seamă şi alegeri în toate organizaţiile de partid, precum şi normele de reprezentare pentru alegerea delegaţilor la Congres. 2. Plenara a dezbătut şi aprobat în unanimitate proiectul Programului-Directivă al Congresului al XlV-lea al P.C.R. cu privire la dezvoltarea economico-socială a României in cincinalul 1991—1995 şi orientările de perspectivă pînă în anii 2000—2010. Plenara apreciază că direcţiile dezvoltării viitoare a patriei, elaborate pe baza orientărilor şi cu contribuţia decisivă, determinantă ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu, corespund pe deplin marilor posibilităţi şi resurse de care dispune economia noastră naţională, puternicei baze tehnico-materiale create în anii socialismului, cu deosebire după Congresul al IX- lea, uriaşei capacităţi de creaţie a poporului român. Prin prevederile sale, proiectul Programului Directiva asigură creşterea în continuare în ritmuri superioare a forţelor de producţie, a industriei, agriculturii, a ştiinţei şi culturii, dezvoltarea intensivă şi echilibrată a tuturor ramurilor şi judeţelor ţării, participarea tot mai activă a României la diviziunea internaţională a muncii, sporirea permanentă a avuţiei naţionale, a nivelului de trai material şi spiritual al întregului popor. Plenara îşi însuşeşte întru totul aprecierea tovarăşului Nicolae Ceauşescu privind necesitatea de a se acţiona cu mai multă fermitate pentru dezvoltarea cercetării tehnico-ştiinţifice — cerinţă logică pentru înfăptuirea Programului partidului, pentru făurirea cu succes a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintarea spre comunism — astfel incit România să devină, în această perioadă, pînă la sfîrşitul mileniului al doilea şi începutul mileniului al treilea, o puternică forţă a progresului tehnico-ştiinţific, cu un înalt nivel de dezvoltare in toate domeniile. 3. Plenara a dezbătut şi aprobat în unanimitate proiectul Tezelor pentru Congresul al XIV-lea al Partidului Comunist Român privind dezvoltarea societăţii româneşti, perfecţionarea conducerii economico-sociale, dezvoltarea democraţiei muncitoreşti-revoluţionare, creşterea rolului Partidului Comunist Român şi activitatea ideologică, politico-educativă, ridicarea nivelului de cunoaştere ştiinţifică, de cultură, a conştiinţei revoluţionare, raportul de forţe şi caracteristicile fundamentale ale situaţiei internaţionale, întemeiate pe aprecierile şi orientările de excepţională însemnătate cuprinse în expunerile secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, la şedinţa Comitetului Politic Executiv din aprilie 1988 şi plenarele C.C. al P.C.R. din noiembrie 1988 şi aprilie 1989, larg dezbătute de comunişti, de oamenii muncii şi adoptate de întregul partid şi popor ca documente programatice ale edificării noii orînduiri In actuala etapă istorică, plenara subliniază că Tezele pentru Congresul al XlV-lea — care reprezintă gîndirea şi conştiinţa revoluţionară, voinţa întregii naţiuni — definesc obiectivele şi linia politică generală a construcţiei socialiste din România în actuala etapă şi în perspectivă, constituie o generalizare magistrală a experienţei româneşti, o nouă şi strălucită contribuţie a secretarului general al partidului la dezvoltarea şi îmbogăţirea creatoare a teoriei şi practicii revoluţionare, a socialismului ştiinţific. Comitetul Central hotărăşte ca proiectul Programului-Directivă şi proiectul Tezelor pentru Congresul al XIV-lea al Partidului Comunist Român să fie date publicităţii şi larg dezbătute de întregul nostru partid şi popor. 4. Plenara a dezbătut şi aprobat in unanimitate raportul Cu privire la realizarea planului pe primele 6 luni ale anului şi măsuri pentru îndeplinirea planului pe semestrul II şi pe întregul an 1989. In spiritul sarcinilor şi orientărilor tovarăşului Nicolae Ceauşescu, plenara hotărăşte ca organele şi organizaţiile de partid, de masă şi obşteşti să acţioneze cu fermitate, cu înaltă răspundere comunistă, revoluţionară pentru realizarea exemplară a tuturor indicatorilor planului pe anul în curs, înfăptuirea neabătută a programelor stabilite in fiecare domeniu de activitate. Plenara cheamă comuniştii, pe toţi oamenii muncii să acorde o atenţie prioritară adoptării măsurilor tehnico-organizatorice care se impun în vederea eliminării lipsurilor manifestate în diferite sectoare de activitate, recuperării într-un timp cit mai scurt a tuturor restanţelor, concomitent cu îndeplinirea ritmică, lună de lună a prevederilor de plan. Insuşindu-şi pe deplin aprecierile, orientările şi indicaţiile formulate de secretarul general al partidului în cuvîntarea rostită în cadrul lucrărilor, plenara cere guvernului, ministerelor, centralelor industriale, întreprinderilor, organelor şi organizaţiilor de partid să adopte cele mai eficiente măsuri pentru realizarea integrală a producţiei fizice, îndeosebi a celei destinate exportului, asigurarea materiilor prime şi energiei, reducerea consumurilor materiale şi a cheltuielilor de producţie, pentru ridicarea continuă a nivelului tehnic şi calitativ al produselor, creşterea mai puternică a productivităţii muncii, a eficienţei economice şi rentabilităţii în toate domeniile de activitate. Plenara cere, de asemenea, să se acţioneze cu toată hotărlrea pentru întărirea în toate domeniile a ordinii şi disciplinei, a spiritului revoluţionar în muncă. Plenara apreciază că sunt create toate condiţiile pentru obţinerea în acest an a celei mai bune producţii agricole de pînă acum, atît la cereale, cit şi în legumicultură, pomicultură, viticultură şi în celelalte sectoare şi cere Ministerului Agriculturii, tuturor organelor agricole, unităţilor agricole de stat şi cooperatiste, consiliilor populare să acţioneze cu toată răspunderea pentru strîngerea şi depozitarea operativă şi fără pierderi a recoltei de cereale păioase, pentru executarea la timp şi la un înalt nivel calitativ a tuturor lucrărilor de întreţinere a culturilor. Plenara îşi exprimă convingerea că organele şi organizaţiile de partid, ministerele, centralele şi întreprinderile, comuniştii, toţi oamenii muncii din industrie şi agricultură, dînd dovadă de înalt spirit revoluţionar, vor acţiona cu hotărîre şi abnegaţie pentru realizarea în cele mai bune condiţii a planului pe acest an şi pe 1990, asigurînd astfel ridicarea nivelului general de dezvoltare economico-socială a patriei noastre, creşterea bunăstării materiale , şi spirituale a întregului popor. 5. Plenara a dezbătut şi aprobat în unanimitate raportul Cu privire la proiectul Planului naţional unic de dezvoltare economico-socială a Republicii Socialiste România in anul 1990. Plenara a dat o deosebită apreciere contribuţiei determinante a tovarăşului Nicolae Ceauşescu la fundamentarea ştiinţifică a proiectului de plan pentru dezvoltarea economicosocială a ţării pe anul 1990. In cadrul dezbaterilor s-a subliniat că noile prevederi, elaborate în spiritul orientărilor secretarului general al partidului, asigură continuarea procesului de dezvoltare intensiv-calitativă a tuturor ramurilor economiei naţionale, lărgirea bazei de materii prime şi energetice, creşterea productivităţii muncii, realizarea unei eficienţe sporite în toate domeniile. Plenara apreciază că proiectul de plan creează, prin prevederile sale, condiţii pentru sporirea avuţiei naţionale, ridicarea nivelului de trai şi a gradului de civilizaţie al întregului popor, contribuie la realizarea obiectivului strategic al actualului cincinal — trecerea României la un stadiu superior, de țară socialistă mediu dezvoltată. Plenara hotărăște ca proiectul de plan pe 1990 să fie larg dezbătut de către colectivele de oameni ai muncii din întreprinderi, centrale, ministere, institute de cercetare, din unităţile agricole de stat şi cooperatiste, din toate sectoarele, să fie analizat şi să se stabilească noi măsuri, să se prezinte noi propuneri pentru perfecţionarea şi înfăptuirea neabătută, în condiţii cste mai bune a obiectivelor privind dezvoltarea viitoare a patriei noastre. Pornind de la complexitatea sarcinilor prevăzute în proiectul de plan, plenara cere, totodată, guvernului, ministerelor, organelor centrale de sinteză, centralelor industriale şi întreprinderilor, organelor şi organizaţiilor de partid, de masă şi obşteşti să acţioneze cu toată răspunderea pentru Pregătirea temeinică a tuturor condiţiilor în vederea îndeplinirii exemplare a sarcinilor de plan pe anul 1990. NO rA HOTARIREA Plenarei Comitetului Central al Partidului Comunist Român din 27-28 iunie 1989 Plenara îşi exprimă convingerea că dezbaterea acestor documente de importanţă excepţională pentru viitorul socialist şi comunist al patriei va determina un nou şi puternic avînt în întreaga viaţă politică, economică şi socială a ţării, o analiză profundă a activităţii fiecărei organizaţii de partid, a fiecărei unităţi economice şi sociale, a organizaţiilor democraţiei muncitoreşti-revoluţionare, va contribui la mobilizarea largă a oamenilor muncii la înfăptuirea luminosului program de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism. Să facem astfel îneît dezbaterea largă a documentelor pentru Congresul al XlV-lea în întregul partid şi ca întregul popor să exprime in cel mai înalt grad gîndul şi voinţa tuturor comuniştilor, ale întregii naţiuni, să fie expresia unei profunde dezbateri democratice, muncitoreşti-revoluţionare, a participării poporului la făurirea în mod conştient a propriului său viitor, de bunăstare şi fericire, a comunismului. Adunările generale ale organizaţiilor de bază şi conferinţele de partid să constituie o puternică manifestare a forţei şi unităţii partidului - garanţia supremă a realizării programelor de dezvoltare economico-socială, a îndeplinirii în cele mai bune condiţii a rolului partidului de centru vital al întregii naţiuni, de forţă politică conducătoare în toate domeniile. Plenara adresează organelor şi organizaţiilor de partid, comuniştilor, eroicei noastre clase muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor făuritorilor de bunuri materiale şi spirituale din patria noastră chemarea de a se angaja cu toate forţele şi de a acţiona cu cea mai mare hotărîre pentru îndeplinirea exemplară a sarcinilor şi orientărilor cuprinse în strălucita cuvîntare a tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi în documentele adoptate, pentru infăptuirea în cele mai bune condiţii a prevederilor planurilor şi programelor de dezvoltare economico-socială a patriei, in vederea realizării unei calităţi noi, superioare a muncii şi vieţii întregului nostru popor. Strîns uniţi în jurul partidului, al secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, sub a cărui înţeleaptă şi clarvăzătoare conducere România înaintează ferm pe calea construirii celei mai drepte şi mai umane societăţi - societatea socialistă şi comunistă -, să acţionăm cu cea mai înaltă răspundere comunistă, revoluţionară, pentru a întimpina cu noi şi noi victorii cea de-a 45-a aniversare a revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă şi marele forum comunist din noiembrie — Congresul al XIV- lea al partidului . TRIBUNA SIBIULUI Pag. 3