Tribuna, septembrie 2003 (Anul 119, nr. 3809-3834)

2003-09-15 / nr. 3821

Judeţean La Laslea funcţionează, deja din 1992, prima - şi până acum singura - unitate medical-socială creştină din judeţ, în fapt unicul spital privat de la noi. Cartea de vizită a acestei unităţi este impresionantă, iar realitatea locului poate şoca chiar şi un nespecialist. Unitatea de la Laslea este, fără doar şi poate, una model. Dotarea şi personalul pot fi calificate doar la superlativ, iar numărul mare de programe pe care le desfăşoară AMC LUKAS, de care aparţine spitalul este, de asemenea, impresionant, tratament şi îngrijire pentru bolnavi în fază terminală și cazuri sociale deosebite, fără familie, în 15 locuri; recuperare neuromotorie, după accidente vasculare în zece locuri; cabinet medical pentru asistență ambulatorie; serviciu de îngrijire la domiciliu în 17 sate; farmacie; un serviciu social prin intermediul căruia sunt distribuite ajutoare familiilor nevoiaşe, un program de ajutor pentru dezvoltare în mediul rural. Impresionant pentru orice vizitator la Spitalul LUKAS de la Laslea este modul de tratare a pacienţilor. Practic, accentul este pus pe persoana, nu atât pe boala sa. Conducătorul acestui aşezământ, dr. Petru Oprean, ghidul nostru prin Spitalul Lukas, îşi cunoaşte fiecare pacient internat aici, ştie cine Rázván MARCU cont. în pag. 10 14 septembrie 2003 Tragerea LOTO 6/49 NOROC dir? 10 ■ *** ullm. leSIM v iMéhhtomúét MÍCKnf jísÉMbilt INFORMAȚII 08010 100100 NUMĂR UNIC DE TELEFON fără suprataxă sau la tel: 229.224; 229.r09 Constantin Catrina îţi aminteşte cu plăcere "Pentru mine, cea mai frumoasă amintire * şeful învăţământului sibian va fi, azi, gazda ministrului Educaţiei, care deschide anul şcolar la Sibiu * Catrina spune că şcolile arată mai bine decât în anii trecuţi şi este optimist cu privire la evoluţia învăţământului . - Domnule inspector şcolar general, sunteţi în învăţământ de o viaţă. Ce înseamnă, pentru dv., prima zi de şcoală? - Vreau să vă spun că păstrez multe amintiri din şcoală, dar, pentru mine, cea mai frumoasă amintire este prima zi când am păşit pragul şcolii, la şase ani şi câteva luni. Imi amintesc că eram extrem de emoţionat şi de doritor să merg la şcoală. Păstrez cu plăcere în suflet şi amintirea învăţătoarei mele, un dascăl de excepţie care mi-a marcat întreaga carieră. De fiecare dată, în prima zi de şcoală, retrăiesc acele momente... Florin STAICU cont. în pag. 2 Ministrul Athanasiu deschide, la Sibiu, noul an de învăţământ Alexandru Athanasiu, va onora, azi, festivitatea de deschidere a noului an şcolar la Sibiu. “Acest lucru nu este întâmplător, căci Sibiul este, prin tradiţie, unul din centrele importante din sistemul de educaţie românesc", afirma, recent, la o întâlnire cu presa, ministrul secretar de Stat, Ioan Cindrea. Referitor la această vizită, prefectul Mircea Silvestru Lup spune că ea este importantă şi că oficialităţile locale sunt pregătite pentru a răspunde exigenţelor ministeriale. în contextul amintit, prefectul a prezentat şi programul ministrului pe durata şederii sale la Sibiu. Astfel, la ora 9.30, Alexandru Athanasiu va fi prezent la festivitatea de deschidere a anului şcolar de la proaspătul Colegiu “Octavian Goga”. După acest eveniment, ministrul va descinde în teritoriu, vizitând Gura Râului (ora 11) şi localitatea Cristian. Aici, în clădirea şcolii, care este veche de peste 60 de ani, ministrul va susţine, în premieră, prima conferinţă de presă în mediul rural. După revenirea la Sibiu, programul va avea un caracter de lucru, bazat pe întâlniri într-un cadru mai restrâns cu reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean şi respectiv cu Senatul Universităţii “Lucian Blaga” (în jurul orei 13). Ultimul punct de pe traseu va fi rezervat întrevederilor cu staff-ul Facultăţii de Medicină “Victor Papilian”, un bun prilej pentru ministrul Educaţiei şi Cercetării de a se informa asupra stadiului investiţiei demarate de această facultate. ■A.POPESCU Starea de sărăcie nu presupune, decât în foarte rare cazuri, vinovăţia săracului. Teoria că săracii sunt răspunzători de sărăcia proprie este un fals, strecurat cu abilitate, în anumite situaţii, de anumiţi observatori, niciodată săraci. Din cealaltă direcţie ne lovim de teoria, şi ea falsă, după care sărăcia ar fi o stare absurdă. Adevărul este că, fără să fie absurdă, sărăcia noastră cea de toate zilele generează absurdul. Când un copil de 13 ani încearcă să se sinucidă, auzind că părinţii săi nu-l mai pot trimite la şcoală, ne aflăm în faţa absurdului complet. Suicidul infantil este cel mai cutremurător “accident" uman. O mostră de absurd ne aduce în faţă şi constatarea, pe care cineva o scoate din nişte calcule sinistre, din care ar deduce că în România s-ar mânca mai bine dacă ne-am pricopsi cu un război. Cum ar fi cu putinţă? Ni se explică: în caz de război, conducerea de stat ar raţionaliza pâinea şi carnea, favorizându-i pe cei săraci, adică pe cei care compun majoritatea populaţiei ţării. Absurdul generat din sărăcie n-are frontiere, după cum şi sărăcia tinde să se globalizeze. O soluţie absurdă a năzărit în mintea unui politician din Columbia. Acesta a propus, cu toată seriozitatea, micşorarea numărului săracilor din Bogota prin sterilizarea bărbaţilor săraci. Măsura n-a fost adoptată, dar sugestia s-a dat De fapt, controlul natalităţii prin metoda sterilizării a mai fost încercat şi de alţii, înaintea ingeniosului columbian. Revenind la sărăcia noastră, vom spune că garanţiile ministrului Popescu, de la sfârşitul lunii august cum că scumpirile de la energia electrică şi de la gazele naturale nu vor antrena scumpirea altor produse, au fost tot nişte absurdităţi. Stă mărturie explozia preţurilor, scăpată de sub controlul, altfel sever şi extins, al autorităţilor. Mihai BRATU Stimaţi tititvi ai şcolii, ceiagi elevi, începutul fiecărui an şcolar reprezintă pentru cei de la catedră, din bănci sau pentru părinţi şi foştii elevi, deopotrivă, un moment de referinţă, de etope, dar şi de aducere aminte a rolului fundamental, decisiv, pe care şcoala II are informarea şi modelarea personalităţii umane. Suntem pe deplin conştienţi de importanţa pe care o depn educaţia, in general, şi ştiinţa de carte, în special, la dezvoltarea patrimoniului spiritual, naţional şi universal, oferind totodată deschiderea spre bunăstare, fericire şi acces la beneficiile culturii. Baza materială a învăţământului din judeţul Sibiu, adevăratul tezaur uman pe care îl formează institutorii, învăţătorii şi profesorii din teritoriu, grija atentă a administraţiei publice locale faţă de formarea şi perfecionarea generapilor viitoare, îndreptăţesc convingerea ce o nutrim, şi anume că anul şcolar care începe astăzi va dovedi, încă o dată, că învăţământul sibian promovează capacităţi de excepţie. Debutul noului an şcolar 2003-2004 îmi oferă fericitul prilej de a vă transmite, în numele Consiliului Judeţean Sibiu şi al meu personal, urări de succes, performanţă intelectuală şi bucurie a cunoaşterii. Constantin MORAR, preşedintele Consiliului Judeţean Sibiu