Tribuna, aprilie 2005 (Anul 121, nr. 4294-4319)

2005-04-15 / nr. 4306

Pagina 24 Cartea săntămânii "Trebuie să congelăm puţin Rusia ca să nu putrezească" Autor prolix şi polivalent, Alexandru Pintescu (n. 1947, Zalău) are în "palmares" volume de versuri, eseuri, traduceri. Ultimul dintre ele - asupra căruia stăruim astăzi - "Stalin şi hholocaustul roşu" a apărut la Editura Dacia din Cluj, oraş în care autorul a absolvit facultăţile de Drept şi, respectiv, Filosofie. "Cartea, în întregul ei, este o sinteză asupra unei epoci şi are ca pandant ideea Rusiei ca tradiţie democratică, aptă să răspundă pozitiv exigenţelor lumii contemporane". Aşa a perceput-o editorul, în vreme ce mie mi se pare că autorul a dorit să sublinieze mai mult tendinţele dominatoare, hegemonice, care i-au caracterizat pe conducătorii Rusiei, în perioada ţaristă, ca şi în perioada comunistă, pentru ca nici astăzi, ultimii dintre conducătorii ei "luminaţi" (Gorbaciov, Elţîn, Putin) să nu accepte un rol de plan secund în istoria lumii. Sigur, poate mă înșel eu, orice carte lăsând loc la multiple interpretări. Tomul este alcătuit din nenumărate capitole, pe care autorul le începe cu unul sau mai multe motto-uri, citate din diferiţi scriitori, oameni politici, filosofi etc. şi abordând subiecte dintre cele mai diverse: Rusia şi mitul Eurasiei, Testamentul lui Petru cel Mare şi dinastia Romanovilor, Autocraţie şi ortodoxie, Slavofilişti şi occidentalişti, Rusia şi virusul libertăţii, Democraţii revoluţionari: Herzen, Cernâşevski, Dobroliubov, Bielinski, Decembriştii, Narodnia Volia, Steaua polară, Nihilism, narodnicism, anarhism, Tolstoi şi tolstoianismul, Marx, Engels şi Rusia, Primii marxişti ruşi: Fedorov, Neceaev, Plehanov, Buharin, A.V. Lunacevski, Torţionarii secolului XX şi "teroarea roşie", Emigraţia internă şi disidenţa, "Dezgheţul" şi "războiul rece". Probabil că volumul este neinteresant pentru adolescenţii de astăzi, care sunt cu ochii, urechile şi gândul la Occident, fără să înţeleagă că "vecinul de-aproape îţi este mai de folos decât fratele de departe". Istoria noastră este mai legată de a ruşilor decât de a francezilor, nemţilor, englezilor şi americanilor, iar dacă aş fi dascăl de Politologie, sociologie, istorie, geografie, nu mi-aş lăsa învăţăceii să bâjbâie spre Vest şi să nu ştie nimic despre Est, prezentându-le faptele şi lăsându-i să tragă concluzii (nu să înveţe toate prostiile din manuale alternative scrise de istorici de la curtea partidelor aflate la guvernare). Rusia este o ţară, încă mare, şi are un popor puternic, iar cine încearcă să le minimalizeze forţa face o eroare capitală. în încheiere, iată câteva dintre acele citate de care aminteam mai sus, edificatoare: "Nu judecaţi poporul rus după infamiile pe care le comite atât de des, ci după acele lucruri mari şi sacre, după care tânjeşte mereu şi din străfundurile ticăloşiei sale (Dostoievski) ■ Ruşii singuri nu fac nimic, totul se face numai cu ei (Merejkovski) ■ Va veni o zi în care întreaga lumină va veni din nord (Voltaire) ■ Russland über alles (Sestov) ■ Trebuie să congelăm puţin Rusia ca să nu putrezească (Leontiev) ■ Ceasul comunismului a sunat. Edificiul său de beton însă nu s-a prăbuşit. Şi să nu se întâmple ca în loc de eliberare să fim striviţi sub dărâmăturile lui (Soljeniţîn). Niciodată nu-i târziu să citeşti o carte bună. (n.r.d) actualități 15 aprilie 2005 Tribuna concurs TALON DE PARTICIPARE nr. 13 Nume, prenume......................................... Adresa:...................................................... Actul de identitate:................................... CÂȘTIGĂ O MAȘINA DE SPĂLAT! Decupează 15 taloane şi uimitele pe adresa redacţiei: Sibiu, str. G. Coşbuc nr. 38 Reuniune militară Academia Forţelor Terestre "Nicolae Bălcescu" din Sibiu a anunţat ieri că este angajată în organizarea şi găzduirea unui eveniment remarcabil, pe tărâm militar european, de mare impact mediatic naţional şi internaţional. Este vorba de Conferinţa Internaţională a Cadeţilor Creştini, eveniment care are loc în România. Activităţile vor începe în 18 aprilie, la ora 8.30, pe platoul AFT "Nicolae Bălcescu" Sibiu. Participanţii sunt aşteptaţi să sosească la conferinţa la finele acestei săptămâni. Adrian POPESCU La concursul "Europa în şcoală” , elenă din Sibiu a câştigat locul II Casandra Cristinean, din Sibiu, elevă a Colegiului Naţional Brukenthal, a obţinut locul II la faza naţională a concursului "Europa în şcoală". Evenimentul a fost organizat de Comitetul Naţional Român "Europa în Şcoală" şi Agenţia Naţională a Taberelor şi Turismului Şcolar din România şi a fost patronat de Comunitatea Europeană, Uniunea Europeană, Parlamentul European şi Fundaţia Culturală Europeană. Casandra s-a pregătit împreună cu profesorul Gheorghe Pârcălăboiu, în cadrul Clubului Copiilor şi a concurat la secţiunea arte plastice - grafică. De asemenea, eleva sibiancă va participa şi la un concurs organizat de Ambasada Emiratelor Unite, cu tema "Să povestim despre ţara noastră". La final, Marele Premiu: O excursie la Rio de Janeiro pentru două persoane timp de o săptămână ■ A* la vid» ASCULTA STARFM PE 93,8! Poţi câştiga zeci de milioane de lei în fiecare zi. S. MAIERioteca»ASTRA