Tribuna, octombrie-decembrie 1892 (Anul 9, nr. 219-292)

1892-11-25 / nr. 263

Pag. 1052 Am onoare a aduce la cunoscinţa publică, cămi-a sosit dela Marea Neagră o cantitate mare de Lapardon (Aufisch) de un gust foarte bun şi plăcut. Preţul unui chilogram 1 fl. 60 cr. Se capătă loco gara Braşov şi la cerere expedez şi prin poştă cu rambursă dela 1 chilo pănă la orice sumă voiu primi comanda. Mai dispun de o cantitate de cel mai bun și mai fin cleiu de moron (Hausenblase) pentru destilat. Preţul unui chilogram 15 N. [6309] 2—2 Comandele se efectuează prompt. Cu deosebită stmă A. V. Sfetescu in Satuimig (Săcele) lânga Braşov. A apărut: Clara Milici IV ogelă de I. Targhenea. Traducere din limba rusă de finea Hodoţ. Institut Tipografic în Sibiiu. INSTITUT TIPOGRAFIC în Sibiiu. Au ieşit de sub tipar: A doua ediţiune din TINEREA VITELOR I de Jingen Brote, president al „Reuniunii române de agriculturii din comitatul Sibiiu“. Preţul unui exemplar 18 cf. v. a. „The Gresham“ Societate de asigurare pe vieaţă în Londra. Filială pentru Austria: Filială pentru Ungaria: Viena, I., Gisellastrasse 1. 1 Budapest, Ferencz - József tér 5 és 6 szám. în casa societăţii. T în casa societăţii. Activele societăţii la 30 Iunie 1891.......................frc. 117,550.797.— Venite anuale de premii și interese la 30 Iunie 1891 1 20,725.259.— Solviri pentru contracte de asigurare și de rente și pentru răscumpărări etc. dela fundarea societății (1848) . . ............................................... în ultimul period de gestiune s-au insinuat la societate pentru........................................................... oferte noue, prin care suma totală a ofertelor insinuate dela fundarea societăţii se urcă la : Prospecte şi tarife, pe baza cărora societatea extradă poliţe, precum şi formulare de declaraţiuni se dau gratuit prin domnii ageriţi din toate oraşele mai mari, precum şi prin cnee. 41-52 Agentura generală pentru Transilvania din Cluj. 249.311.449.— 61,372.000.— 1.728.184.555.— • i mm mmm m Institut tipografie în Sibiiu. A eşit de sub tipar şi se află de ventrare la Institutul tipografic, societate pe acţii în Sibiiu UNIVORIALUL archiepiscopului şi metropolitului Andreiu baron de Şaguna sau luptele naţionale-politice ale Românilor 1846 —1873 de NICOLAE POPEA, archimandrit-vicar archiepiscopesc. Tomul I. Preţul 1 fl. 30 cf.W Institutul Tipografic din Sibiiu. A eşit de sub tipar: Ps cd Călindarul Poporalei pe anul comun 183i Anul VIII. ----------••hHf..—----SIBIIU. „Institutul Tipografic.“ PD Cuprinsul: Călindarul astronomic şi bisericesc, cu poveţe economice pe fiecare lună. — Cronologie pe anul 1893. — Genealogia domnitorilor europeni. — Posta. — Corespondenţa telegrafică. — Raportul între măsurile noue şi vechi. — Scara timbrelor. — Autorităţile bisericesci în Ungaria. — „Făr’ de noroc“, novelă de Ioan Russu-Şirianul; „Femeia numai după urs nu se duce“, poveste. — Economic: Ceva despre pâne; Un nou pom preţios; Cât costă urina? Curăţirea pălăriilor de pâslă; Care găină când produce oue multe. — Poesii: „Vântul“, de G. Coşbuc; „Craiul ielelor“, de Goethe, trad. de S. Pau; „Cortegiul“, de N. Ţincu; „Musica“, de N. G. Radulescu; „în copilăria mea“, de M. Grigoriadi de Bonachi; „Ca astăzi“, de Veronica Micle; „Poet şi critic“, de G. Coşbuc. — Partea hazlie: Reporter modern; Un lăudăros; Nu-i de vină; Calcă-n popă; Ţiganul şi iepuroaica. — Doine poporale. — Tîrgurile din Ardeal, Ungaria, Bucovina şi România. — Inserate. Vendetorilor se dă rahatul cuvenit. I. Cărţi cu preţuri foarte reduse. Renasterea limbii româneşci, în vorbire şi scriere, învederată şi apreciată de Dr. Grigorie Silaşi, (op complet). Broşura I., II. şi III. Preţul broş. I. II. câte 35 cr. — Broşura III. 25 cr. Toate trei împreună 80 cr. Merinde de la şcoală sau învăţături pentru popor, culese din Ziarul unui şcolar de Dr. George Popa. — Opul acesta, pentru poveţuirile lui valoroase, are să ocupe un loc de frunte în bibliotecile noastre poporale. Dl autor a avut nimerita idee, de a publica prin opul de faţă un chiar de şcoală ce ’şi-l făcuse ca elev de anul I, al şcoalei poporale superioare din Câmpeni, va selipă Pe când era an 4-lea an de şcoală, în acest chiar se cuprind diferite impresiuni din copilărie, atât din şcoală cât şi afară de şcoală, o colecţiune bogată de diferite povăţuiri primite de la învăţătorul său, pe care autorul le-a prelucrat şi desvoltat cu multă îngrijire. Cele mai fundamentale principii cu privire la morală, religiune, naţionalitate, igienă, economie, istorie etc. etc., se află în acest op aşa că singur numai câteva din cele 32 capitole, cum ar fi d. e. capitolul despre fumat, despre curăţirea trupului etc., ar fi deajuns pentru a merita să nu lipsească din nici o bibliotecă poporală românească. Opul cuprinde 289 pag. 8°. — Preţul unui exemplar 60 cr. Barbu cobzarul. Novelă originală de Emilia Lungu. Preţul 10 cr. Cântăreaţa. Novelă de Dem. Danu. Preţul 15 cr. Idealul perdut. Novelă originală de Paulina C. Z. Rovinaru. Preţul 10 cr. Opera unui om de bine. Novelă originală. — Continuarea novelei „Idealul perdut“ — de Paulina C. Z. Rovinaru. Preţul 10 cr. Miseriile sociale. Novelă de Paulina C. Z. Rovinaru. Preţul 15 cr. Proba de foc. Comedie într’un act de A. Cotzebue, localisata de Irina Sonea-Bogdanul 10 cr. 365 Anecdote şi Glume adunate, prelucrate şi arangiate de Tit V. Gheata. Cuprinsul acestui op este foarte petrecător, aşa că cetind numai o pagină dii el, caută se rîdi oricât ai fi fost de năcăjit şi Ptaimit altmintrelea. Preţul 40 cr. Colectă de recepte, din economie, industrie, comerciu şi chimie. Preţul 40 cr. Economia pentru şcoalele poporale de T. Roşu. Ed. II. Preţul 15 cr. I." Spicuire din istoria pedagogiei la noi — la Români. De Vasilie G. Borgovan. Preţul 10 cr. Nu mă uita- Colecţrijug (jgYgrSUli funebrale, urmate de iertăciuni, epitjjffi ş. a. Preţul 25 cr. Cuvântări bisericfgsci la toate sărbătorile de peste an de I. Papim," Un volum de peste 24 coaie 8° mare, hârtie fotă. — Numele dlui I. Papiu este mult mai bine cunoscut clerului român, decât se fie de lipsă a mant^comanda acest nou product al d-sale. Clerul rormfrf a învățat a-’i apreţui scrierile d-sale pentru însenyfiata lor valoare literară. — Noul tom de predici rece încă toate volumurile de predici edate pănă cum prin întocmirea sa având o notiţă istorică la fiecare sărbătoare, care arată timpul introducerii, fasele prin care a trecut şi modul cum s’a stabilit respectiva sărbătoare. Preţul unui exemplar cu porto francate 1 fl. 50 cr. ..,.v* * •vv. i" ■ ^ 1. Yicyv. v • ■", ■" *• .v" u Dela tipografia „Aurora“ A. Tudoraim din Gherla taţi; 10. — dela consoţi de aceeaşi ocupaţiune; IR - dela binefăcători, amici, cunoscuţi şi dela, toţi creştinii adunaţi. Recomandăm clerului român acest bogat volum de cuvântări funebrale şi iertăciuni lucrate a măsurat tuturor cerinţelor preoţfrja'fungente la caşuri funebrale.— Preţul unui ex.-^pdat franco e 1 fl. 50 cf. Cuvântări bisericesci. Tomul III., scrise de loan Papiu. — Acest tom cuprinde predici de Dumineci şi se extinde' pe 12 coaie 8° mare. — Preţul unui exemplar l fl. Orientul catolic sau concordanţele tradiţiunii, în de 306 limbi — română şi latină — tractează despre prizmurul bisericii şi se extinde pe 22 coaie 8° mare. — Scrisă de Ioan Papiu. — Opul acesta a fost recensat favoritor şi lăudat şi de foile străine. — Preţul unui exemplar e numai 1 fl. 50 cr. Predice pentru Duminecile de peste an, compuse şi elucrate după Catechismul lui Deharbe de Vasiliu Criste, tom. I. de la Dumineca vameşului şi a fariseului pănă la Dumineca X. după Rusalii. Preţul cu porte francat e 90 cr. Ifigenia în Tauria. Tragedie în 5 acte, după Euripide, trad. în versuri de P. Dulfu. Preţul 20 cr. Carmen Sylva. Prelegere publică ţinută în salele gimnasiului din Fiume prin Vincenţiu Nicoară, profes. gimnas. — Cu portretul M. Sale reginei României. Preţul 10 cr. Poesii de Vasiliu Ranta-Buticescu. Un volum de 192 pagine cuprinde 103 poesii bine alese şi arangiate. Preţul redus (dela 1 fi. 20 cr.) la 60 cr. Tesaurul de la Petroasa sau Cloşca cu puii ei de aur. Studiu archeologic de O. Olinescu. Preţul 15 cr. Catecheşe pentru pruncii şcolari din şcoalele poporale. După George Mey, preot în Schwerzkirch din diecesa de Rottenburg, Titu Budu, paroch gr.-cat. în Sat-Şugatag, protopopul distr. Mara, adm. vicarial al Maramureşului etc. etc. Ediţiunea II. Preţul unui exemplar 60 cr. Geografia şi Istoria în şcoala poporală. Manual compus conform plan. de lecţiuni al dlui Vas. Petri, pentru clasa IV., V. şi VI., de Teodor T e tr iş o r. Preţul 45 cr. Din trecutul Silvaniei. Legendă de Victor Russu. Preţul unui exemplar 60 cr. Influenţa mândriei. Novelă de Paulina C. Z. Rovinaru. Preţul unui exemplar 15 cr. Instrucţiune practică pentru căuşele matrimoniale, scrisă în usul păstorilor sufletesci prin Dr. Iuliu Simon, prof. de s. teologie. Preţul 1 fl. 20 cr. -1-10 cr. portopostal. 283 pag. II. Cărţi noue. „Nopţi de iarnă“. Novele pentru popor de George Simu. Preţul 1 fl. Chiuituri de care strigă feciorii în joc de loan Pop Reteganul. Preţul 40 cr. Starostele, adecă datini dela nunţile Românilor ardeleni. Adunate de I. P. Reteganul. Preţul 25 cr. Trandafiri şi viorele. Poesii poporale de loan Pop Reteganul. Edit. II. Amplificată de loan Pop Reteganul. Preţul 60 cr. Versuri de dor, adunate dinpoeţii români de A. Preţul 25 cr. Calendarul „Aurorei“ pe an. comun 1893. Preţ. 30 cr. Toate aceste 6opuri dispuse deodată costă numai 2 fl. 55 cr. expedate franco. I0. Cele mai ieftine cărţi de rugăciuni: Mărgăritarul sufletului. Carte bogată de rugăciuni şi cântări bisericesci, foarte frumos ilustrată. Preţul unui exemplar broşurat e 40 cr., legat 50 cr., legat în pânză 80 cr., legat mai fin 1 fl., legat în piele 1 fl. 60 cr., în lux 2.50—3.80. Micul mărgăritar sufletesc. Cărticică de rugăciuni şi cântări bisericesci — frumos ilustrată, pentru pruncii şcolari de ambele sexe. Preţul unui exemplar broşurat e 15 cr., — legat 22 cr., legat în pânză 26 cr. ’ Cărticică de rugăciuni şi cântări pentru pruncii şcolari de ambele sexe. Cu mai multe icoane frumoase. Preţul unui exemplar broşurat e 10 cr., 50 — 3 fl., 1005 fl., — legat 12 cr. Visul Preasfintei Fecioare Maria, Nasoătoarei de Dumneceu, urmat de mai multe rugăciuni frumoase. Cu icoane frumoase. Preţul unui exemplar legat şi expedat franco e 12 cr. Epistolia D. N. Isus Christos. Preţul unui ex. legat şi expedat franco e 15 cr. A se adresa la tipografia „Aurora“, A. Todoranu in Gherla Szamos-Ujvár. De aici se pot procura tot soiul de cărţi scolastice şi utensiuni de scris. Resultatele fîlosofiei sau cunoscinţele cele mai de frunte despre natura spirituală a omului, despre relaţiunile şi scopul lui, expuse în mod poporal de profesorul Dr. Iosif Frapporti şi prelucrate în traducere liberă (cu facultate de la autorul) de Ioan Papiu. — Acest op, care se extinde pe 11 coaie 8°, e foarte acomodat ca premiu pentru cei ce absoalvă şcoala poporală, se vinde cu preţul numai de 50 cf. exemplarul. Manual catechetic pentru primii ani şcolastici, prelucrat după I. A. Fritz de Basiliu Raţiu, fost profesor de sf. scriptură, catechetică şi metodică în seminarul archidiecesan din Blaj, actualmente vicar archiepiscopesc în Făgăraş. — Acest op de mare însemnătate pentru literatura catechetică română este o prelucrare liberă, schimbând unele aplicări practice cu altele recerute de relaţiunile şi lipsele băieţilor noştri, care ceremoniile bisericesci înlocuindu-le cu cele prescrise şi unitate în biserica noastră română. în note se arată şi procederea ce are se o observe catechetul faţă cu discipulii sei. Această scriere are se fie un îndreptar în mâna catecheţilor, învăţătorilor şi a părinţilor la instrucţiunea religioasâ-morală ce au se o dee micilor băieţi. — Preţul unui exemplar din acest op, care poartă clausula aprobării preaven. Ordinariat metropolitan din Blaj şi care cuprinde 222 pag. 8°, având mai multe poesii în text, peste 60 cr. Amicul bun. Colecţiune de lectură solidătoare de caracter în direcţiune religioasă-morală, de Ioan Papiu. Preţul 10 cr. Dumnedeeasca liturgie a celui dintru sfinţi părintelui nostru Ioan Chrysostom, compusă din operele acelui sfânt părinte, de loan B o r o ş i u, paroch gr.-cat. şi asesor consistorial. Preţul unui exemplar cu portofrancate 25, se pot procura următoarele cărţi Codrean craiul codrului. Baladă de George Preţul 6 cr. Ultimul Sihastru. Tradiţiune de George Sim Preţul 6 cr. Bunica şi nepoţelul. Schiţă din sfera educaţiunii. După Ernest Legouvé, de G. Simu. Preţul 6 cr. , , Prin moarte la victorie. Comedie într’un act dr. Kotzebue, localisata de Irina Sonea-Bogdan Preţul 10 cr. El trebue să se însoare. Novelă de Marita Schwartz, traducere de N. E. Negruţiu. Pretul 15 cr. Branda sau nunta fatală. Schiţă din emigrarea lui Dragoş. Novelă istorică naţională. Preţul 15 cr. Numerii 76 şi 77. Naraţiune istorică după Wachsmann, de Ioan Tanco. Preţul 20 cr. A. Co , îu. Pre j ie Simul. :OJ Cuvântări funebrale şi iertăciuni pentru diferite caşuri de moarte, întocmite de loan Papiu. —Acest volum de peste 24 coaie cuprinde: 8 cuvântări acomodate pentru orice caşuri ordinare de moarte întâmplate în timpuri diferite ale anului, 10 la caşuri ordinare, însă mai speciale de moarte, 4 la înmormântarea oamenilor bătrâni, 5 la înmormântarea pruncilor, tinerilor şi a junilor, 9 lacaşuri de moarte speciale; — apoi pe mai bine de 4 coaie urmează o mulţime de iertăciuni precedate de o introducere generală în iertăciuni, şi anume: 1. Iertăciunile bărbatului dela muiere; 2. — ale muierii dela bărbat; 3. — ale părintelui dela fiu; 4. — ale mamei dela fii; 5. — ale fiilor dela părinţi; 6. — ale fratelui sau surorii dela fraţi şi surori ; 7. — ale nepoţilor dela moşi, moaşe, buni, bune, străbuni, străbune; 8. — ale nepoţilor dela unchi şi matuşe; 9. — dela neamuri şi consângeni mai depăr [4330] 7—10 tRIBUNA Editura şi tiparul Institutului Tipografic în Sibiiu, sub responsabilitatea lui loan Popa Necşa. Nr. 263