Tribuna, aprilie-iunie 1992 (Anul 108, nr. 598-660)

1992-04-01 / nr. 598

M no O Hachburn Anul évin. nr. 598 Miercuri, 1 aprilie 1992 La un colţ de... cotitură Ultima Convenţie Naţională a F.S.N. a declanşat un exploziv val de luări de poziţii şi spectaculoase demisii, mai cu seamă în permanent televizatul parlament al ţării. Senatori şi deputaţi care întorc spatele Frontului şi devin independenţi, alţii care-şi schimbă rapid culoarea politică, alţii care cheamă la formarea de noi partide (vezi F.S.N. 22 decembrie) etc. Toate acestea, parcă, pe fondul unei „descătuşări“ aşteptate. Dar, nu oricum. Ci, la un colţ de cotitură Dincolo de acest carusel al luptei politice — transferat inoportun şi deranjant din planul vieţii interne a unui partid,in planul activităţii parlamentare din care părţile se învinuiesc reciproc de comunism, metode dictatoriale, scenarii EDITORIALUL 1z...1 U E I tip congres PCR etc. etc. etc., poziţia a doi membri ai Camerei Deputaţilor, şi anume demisia lor din Front pentru a reprezenta în parlament Partidul socialist al muncii, a avut darul să înmărmurească asistenţa şi, prin intermediul radioului şi televiziunii, opinia publică. Reacţia a fost imediată, declanşând procedurile adoptării unor norme juridice in măsură să împiedice acum sau în viitor intrarea pe uşa din spate in parlament a unui partid şi, cu atît mai mult, a unuia de extremă stingă. Evenimentele politice din cursul zilei de luni vin să demonstreze clar — chiar dacă unora le place sau nu — că în F.S.N. există reformatori şi conservatori. Aceştia din urmă făcîndu-şi simţită prezenţa pe o scală ce merge de la „independenţă", la aderarea făţişă la comunism. Nu este exclus şi nici imposibil ca victoria grupului Român la Convenţia Naţională a F.S.N. să fi fost obţinută şi prin mijloace mai puţin ortodoxe. Dar, indiferent de acestea, modul de a reacţiona ai celor care au pierdut partida vorbeşte mai elocvent decit toate declaraţiile de intenţii sau discursurile despre răspunderea faţă de binele naţiunii. Cine nu ştie să piardă nu va şti niciodată să ciştige! TRIBUNA m Alma Mater Sibiniensis Habemus RECTOR! Luni, după-amiază, timp de aproape 5 ore, s-a desfăşurat şedinţa de alegere a conducerii Universităţii din Sibiu. Reuniunea Senatului Universităţii — formată din 41 membri, din care 10 studenţi — a fost condusă cu dezinvoltură şi tact, dar mai ales cu acribie întru respectarea metodologiei şi a normelor democraţiei, de decanul de vîrstă al Senatului, dl. conf. dr. Ioan Iliescu. Candidaţi pentru funcţia de rector, d-nii conf. dr. Dumitru Ciocoi-Pop şi conf. dr. ing. Moise Ţuţurea. A fost prezentată o informare — istorie a activităţii desfăşurate pentru înfiinţarea instituţiei academice sibiene de către dl. conf. dr. ing. Moise Ţuţurea, rectorul numit prin decizie a Ministerului Invăţămîntului şi Ştiinţei. Au fost trecute în revistă eforturile, reuşitele şi neîmplinirile privind creşterea Universităţii, sporirea bazei sale materiale, spaţii, dotări, etc. etc spor calitativ al procesului de asigurare şi pregătire ale cadrelor, relaţii interuniversitare, condiţii sociale pentru studenţi, perspective. A fost (re)prezentată electorilor metodologia de desfăşurare a alegerilor. Cei doi candidaţi şi-au prezentat platformele program, intenţiile, viziunea asupra imperativelor creşterii continue a acestui copil iubit al Sibiului şi al ţării. S-a trecut la votare. (De notat că studenţii senatori au un fel de ... drept de veto, rectorul ales trebuind să întrunească 2/3 din opţiunile acestora). A fost nevoie de 3 tururi de scrutin, la primele două nici unul dintre cei doi candidaţi neîntrunind majoritatea coroborată cu... douătreimea studenţească. La cel de al treilea tur de scrutin dl. DUMITRU CIOCOI-POP a obţinut 16+6 voturi, dl. Moise Ţuţurea 14+3, două voturi fiind anulate Dl. conf. dr. Dumitru Ciocoi-Pop. Rectorul ales, şi-a propus echipa, fiind aleşi de Senat în calitate de prorectori: dl. conf. dr. Constantin Oprean (25 voturi) şi dl. prof. dr. Viorel Florea (24 voturi), iar secretar ştiinţific dl. conf. dr. Gh.Iorin Stoicescu (34 voturi pentru). Studentul Alexandru Presa a fost desemnat de colegii studenţi — senatori ca membru al biroului Senatului. Mulţumind pentru greaua togă de responsabilitate pe care senatorii i-au aşezat-o pe umeri. RECTORUL Universităţii, conf. dr. Dumitru Ciocoi-Pop şi-a reafirmat, în expresie inspirată, voinţa de a fi un slujitor devotat al Universităţii în întregul ei, a chemat la unire în cuget şi acţiune, în dobîndirea şi continuitatea întru valoare, prestigiu şi prestanţă socială, naţională şi internaţională. Alocuţiunea a răsunat ca un autentic jurămînt. Hnbemus RECTOR. GAUDEAMUS IGITUR! Victor DOMŞA Poartă de intrare în cetate Foto: Andrei BUTA Precizare Contestarea candidaturilor depuse pentru alegerea Consiliului judeţean Sibiu se poate face numai pînă joi, 2 aprilie a.c. (şi nu pină in 12 aprilie, cum a apărut din eroare, în ziarul nostru de ieri). Concert vocalsimfonic extraordinar Orchestra simfonică a Filarmonicii „W.A. Mozart“ din Sibiu prezintă vineri, 3 aprilie, ora 18, la Biserica parohială romano-catolică din Piaţa Mare — Sibiu — un concert vocal-simfonic extraordinar J.S. Bach — „Matthäus — Passion", execuţie integrală, capodoperă ce evocă emoţionant patimile Mîntuitorului nostru Iisus Christos. Dirijor Cristian Florea. Solişti: Bianca Manoleanu — soprană, Carmen Oprişanu — mezzosoprană, Szilagyi Zslot — tenor, Florian Diaconescu — tenor, Pompei Hărăşteanu — bariton, Gheorghe Roşu — bas. O bolnavă (cardiacă) în greva foamei! Luni dimineaţa, la redacţia ziarului nostru s-a prezentat d-na Gabriela Ghintu, care ne-a solicitat să o însoţim la domiciliul mamei sale. Ana Popa, str. N. Bălcescu, nr. 9, ap. 1, care, de la ora 7, se află în greva foamei... Ne-am conformat. La faţa locului se afla şi un ofiţer al Poliţiei municipiului Sibiu, sosit în urma înştiinţării primite de la protestatară. Firesc, ne-am interesat despre motivul care a determinat-o pe femeie să apeleze la această disperată formă de protest. Reproducem, de pe banda de magnetofon, opiniile celor două femei. ★ Ana Popa: Sunt cardiacă, pensionată pe motiv de boală, de 2 ani. Am declarat greva foamei în locul fiicei mele, deoarece de mai multă vreme Primăria municipiului Sibiu tărăgănează soluţionarea problemei locuinţei fiicei mele, care este şomeră. Noi nu avem pile, cunoştinţe şi relaţii, iar conducerea Primăriei nu este interesată de noi. I-am votat şi ne-am pus toate speranţele în ei, am crezut că vor fi mai drepţi şi mai buni ca cei din trecut, dar s-au dovedit mai răi ca ceilalţi... Fiica mea are o fetiţă de 6 ani, handicapată (are +10 dioptrii), locuieşte tot aici în curte, într-o singură cameră. Eu am primit o locuinţă pe str. Turnului nr. 5, dar nu mă pot muta incă acolo, pentru că I.L.L.-111 lucrează de mîntuială la repararea apartamentului, care nu este încă terminat... Fiica mea este îndreptăţită să se mute aici, în locul meu, unde este o cameră și o bucătărie, chiar dacă WC-ul este în curte Dar cei de la Primărie vor să bage aici o domnişoară de la I.P.L., care n-are familie ... Am fost de mai multe ori la Primărie, dar nu vor să ne rezolve problema .. Gabriela Ghintu. ..Eu am absolvit Liceul C.F.R. şi am lucrat, ca electrician, la S.C. COMPA S.A. (fostă I.P.A.S.), iar de curind, prin decizia semnată de şeful serviciului personal, urmează ca, din 6 aprilie a.c., să trec în şomaj, datorită reducerii activităţii şi, deci, a personalului. M-au obligat, mai întîi, să-mi iau concediul de odihnă ... Din 1985, locuiesc tot în această curte, într-o singură cameră, fără bucătărie, baie. WC... în anul 1986, am născut fetiţa, iar în 1989 am divorţat de soţul meu, cu care am locuit aici. Camera o primise soţul de la I.P.A.S. Prin hotărirea de divorţ, fiica mea mi-a fost încredinţată s-o cresc. Soţul a plecit. Eu nu cer Primăriei o nouă locuinţă. Am cerut doar să-mi aprobe un schimb de locuinţă, să pot să mă mut aici, în locul mamei, unde pot să-i asigur fiicei mele condiţii mai bune... La toamnă, va începe şcoala ... Dar, de 4 luni, mi se refuză să mi se facă contractul pe această locuinţă. De la I.L.L. mi se cere să aduc o adeverinţă că S.C. COMPA S.A este de acord cu schimbul de locuinţă. De două ori aici a fost la S.C. COMPA S.A.. Am vorbit cu şeful serviciului administrativ. Mi s-a spus că locuinţa mamei nu este a S.C. COMPA, ci a Primăriei, pentru că mama este pensionară şi, în plus, eu fiind acum şomeră, nu mai am ce căuta pe la ei... Eu am, din 15 decembrie 1991, repartiţie dată de Primărie pentru această locuinţă, dar I.L.L.-ul nu vrea să-mi încheie contractul. Chiar azi dimineaţă, la ora 7,30, am fost, a nu ştiu cita oară, la dl. ing. Tuşineanu, şeful spaţiului locativ de la Primărie, care mi-a spus să nu mă mai duc la dumnealui pînă nu am hîrtia aia. Eu cred că lucrurile se tergiversează ca această locuinţă să-i fie repartizată acelei domnişoare de la I.P.L.“... Ana Popa: „Nu înţeleg ura d-lui Tuşineanu pentru noi ... Pe la începutul lunii martie, dînsul l-a trimis aici, acasă la mine, pe ziaristul Bogdan Ion de la „Radical“, care ne-a spus nouă, mie şi fetei mele, că trebuie să dăm bani ca să obţină fata această locuinţă . Dar nu ne-a spus cui anume să-i dăm bani... Nu știu dacă vroia banii pentru el sau (continuare în pag. a IV-a) A consemnat: : Lucian UMAN La orizont o nouă criză: APA! Din multitudinea problemelor discutate în şedinţa obişnuită, de lunea, de la Primăria Sibiu — cele mai multe vizînd aprovizionarea populaţiei şi diferitele aspecte de gospodărire a oraşului — una ne-a reţinut cu prioritate atenţia, avînd deja un grav precedent. Rezerva de apă în principala sursă de aprovizionare a Sibiului — lacul de acumulare de la Gura Rîului — a ajuns la numai 2,9 milioane m.c., faţă de circa 9 mil. m.c., cît ar fi necesar la această dată pentru a ne scăpa de griji în restul anului (după cum preciza dl. Solomon, directorul Agenţiei apă-canal). în acest context, s-a discutat foarte mult despre aplicarea unor măsuri ferme menite să stopeze, în primul rînd, enorma risipă de apă, care continuă atît la marii consumatori, cît şi la cei casnici. De aceea, vor începe imediat controale la toţi consumatorii, iar pentru neregulile constatate se vor aplica pe loc amenzi. După un termen acordat pentru remedieri, dacă nu le fac, se va opri furnizarea apei. Mai aflăm, cu această ocazie, că există mulţi restanţieri „grei“ la plata furnizării apei, este cazul societăţilor comerciale INDES S.A., COMPA SA.. COCHET S.A. etc., ale căror datorii către agenție se ridică la cîteva milioane lei(?). O altă măsură, de larg interes pentru sibieni se referă la hotărirea luată ca, începînd cu 1 aprilie, să fie oprită furnizarea căldurii la blocuri. Apa caldă menajeră va fi în continuare furnizata după vechiul program ,dar, probabil, cu o pauză intre orele 10—14 (în vederea evitării risipei de apă). ... Si, totuşi, dată fiind iminenta criză de apă — sintem convinşi că sibienii n-au uitat-o pe cea precedentă — ne aşteptam să fim informaţi (cît de cit) asupra stadiului lucrărilor la noua nducţiune Sadu, începută exact din acest motiv N. ACNÎM IN PAGINA A III-A: TRIBUNAtinerilori