Tribuna, aprilie-iunie 1992 (Anul 108, nr. 598-660)

1992-06-10 / nr. 646

Tribuna Alegerile din vară se vor ţine la toamnă? Animaţi de cele mai bune intenţii era cit pe ce să anunţăm ultima sută de metri înainte de adoptarea legii electorale. Mergeam pe aşa-zisa opţiune a mai tuturor forţelor politice ale ţării privind ţinerea alegerilor cit mai repede cu putinţă. Care opţiune s-a dovedit pînă la urmă a fi un „bluff“ 21 S’ as'». z I L E I iar dezbaterile din parlament un show demn de un adevărat cabaret politic. In care a excelat din /îou „cel mai vestit comic“ „al parlamentului“ — cum l-a etichetat o parte a presei, care a vorbit cînd ca un F.S.(D)N.-ist cînd ne-a dezvăluit că soarta noastră se hotărăşte la Washington, cînd ca un P.R.M.-ist sau P.U.N.R.-ist cînd a făcut aluzie la „via Budapesta“. Paradoxal, aproape toată lumea a părut pînă la urmă mulţumită de amînare sau măcar împăcată cu ideea că „alegerile din vară se vor ţine la toamnă“. Sunt, elocvente în acest sens pregătirea şi derularea votului, cu „Carpaţi“ pe masă şi „Kent“ în buzunar. In mod ciudat, marele încins şi... supărat al respingerii datei alegerilor a fost F.S.N. care „s-a retras“ temporar, de la lucrări. Vom avea, totuşi, alegeri în toamnă, atunci cînd se numără bobocii? Că n-a fost respectată o înţelegere bazată pe acordul tuturor forţelor politice aceasta nu mai miră pe nimeni. Contează acum mai mult consecinţele acestei amînări. Pe plan intern — prelungirea stării de instabilitate şi provizorat, creşterea tensiunii politice, paşi nesiguri pe calea aplicării reformei. Compensate parţial de ... recoltele bogate pe care le vor stringe ţăranii eliberaţi de grija alegerilor (!?!) Pe plan extern — stagnare, conservarea unei imagini deteriorate despre ţară, atitudine de expectativă şi circumspecţie în ce priveşte încheierea unor acorduri cu România. Peste tot numai pagubă despre care am fost avertizaţi în mod repetat, încă o dată au prevalat interesele de grup, calculele meschine ale luptei pentru putere şi nu interesele naţionale! TRIBUNA L S. C. „ALCOMSIB“ S.A. Sibiu . w „ * w w . anunța cumpărătorii că restanța de ulei pe lună februarie se distribuie numai pînă la data de 11.06.1992 inclusiv V---'-- ■ ■ w.y.s V?’*At,-«. Anul CVIII, nr. 646 Miercuri, 10 iunie 1992 8 pagini 10 lei CISNADIE - Ziua eroilor neamului In prezenţa autorităţilor locale, la iniţiativa veteranilor de război din Cisnădie, preşedinte Ioan Mirton, joi, 4 iunie ac., Garda militară a dat onorul pentru depunerea de coroane şi pentru începerea solemnităţii de pomenire a martirilor îngropaţi în cimitirul eroilor. Festivitatea s-a desfăşurat într-o adîncă reculegere şi cinstire. Fanfara clubului elevilor a intonat imnul ţării, elevii şcolilor din oraş au cîntat cîntece cu adîncă semnificaţie patriotică, urrmînd apoi o slujbă religioasă, învăţătoare I. BALAŞIU 100 de ani de la declanşarea Mişcării Memorandiste Răsunetul intern al Memorandului (In Transilvania) Autorităţile ungare, de la prim-pretori la prefecţi, de la agenţi secreţi la şefi locali ai jandarmeriei, nu mai conteneau în aceşti ani cu rapoarte „strict confidenţiale“ înaintate guvernului de la Budapesta, în care constatau că românii organizează „manifestaţii antistatale, antimaghiare şi propovăduiesc cu mult curaj nu numai cultura românească, dar şi ideea daco-română“. In Transilvania, agitaţiile şi frămîntările naţionale ale populaţiei româneşti, au fost însoţite de altele, de ordin social şi economic, în care au fost antrenaţi — într-un plan larg — toţi exploataţii şi asupriţii, indiferent de limba pe care o vorbeau, exasperaţi de situaţia creată lor de potentaţii monarhiei dualiste. Erau interesate în înlăturarea marilor nedreptăţi sociale diverse clase şi grupuri sociale, partide şi grupări politice, de la ţărănime şi proletariatul din ateliere şi fabrici pînă la burghezie şi moşierime. Muncitorimea s-a ridicat, în acţiunile sale revendicative, şi pentru lichidarea exploatării de clasă, dar şi împotriva asupririi naţionale. Perioada este, de asemenea, densă în agitaţii şi revolte ale ţărănimii, nu doar ale celei româneşti. Sunt constatate în nu(continuare în pag. a IV-a) Mihai RACOVIŢAN lii pagina a I l-a manifestările de la liceul «Gh. Lazăr» CINE NE VA CONDUCE? Candidatură anti Manolescu Ne-am referit într-un comentariu la candidatul propus Convenţiei Democratice de Solidaritatea Universitară şi de Alianţa Civică pentru a fi desemnat candidat la preşedinţie. Unul din cei mai bine informaţi publicişti, redactorul şef al săptămînalului ‘ „Expres“, Ilie Şerbănescu, pomenit o vreme prin presă ca avînd funcţia de consilier economic al liderului Partidului Alianţei Civice, numeşte fără echivoc această variantă drept una mai mult contra Nicolae Manolescu, decît una pro Emil Constantinescu. „In Convenţie par să fie, notează el cu amărăciune, prea mulţi preşedinţi şi prim miniştri“. La rîndul ei, redactorul şef al săptămînalului Grupului pentru Dialog Social, „22“, scriitoarea Gabriela Adameşteanu, care nu poate fi suspectată de lipsă de simpatii faţă de Alianţa Civică, notează, cu referire directă la candidatul acesteia: „Nu Măgureanu îi împinge acum, în al 15-lea ceas, de la spate pe fiecare dintre micii lideri bovarici ai opoziţiei să se arunce cu capul înainte în campania prezidenţială (...) ca nişte ageamii între-ale înotului într-un bazin de performanţă“. Considerînd candidatura d-lui Emil Constantinescu demnă de luat în seamă, dar nu acum, ci doar mai devreme, Gabriela Adameşteanu o taxează acum astfel: „(...) deşi pare o adevărată diversiune, e numai o frivolitate". Argumentul ei este că noua propunere barează şansele d-lui Nicolae Manolescu, descris ca „singurul candidat «prezidenţiabil» al opoziţiei la această oră“. In ceea ce-l priveşte pe dl. Manolescu însuşi, care a făcut una din cele mai strălucite cariere de critic şi istoric literar fără a face concesii vremurilor, domnia sa găseşte că documentul prin care Alianţa Civică a anunţat neaşteptatul său concurent este scris într-o desăvîrşită limbă de lemn şi declară că n-a înţeles din el decît că Alianţa Civică nu îl doreşte. Să reamintim că şi dl. Manolescu a surprins mediile politice anunţîndu-şi intenţia de a candida la preşedinţie în numele partidului său în cadrul unei conferinţe de presă desfăşurate în decembrie anul trecut, care ară(continuare în pag. a IV-a) OBSERVATOR Recurs extraordinar în procesul lui Nicu Ceauşescu După cum s-a mai anunţat, Procuratura Generală a declarat recurs extraordinar împotriva sentinţei din iunie 1991 a Secţiei Militare a Curţii Supreme de Justiţie, prin care inculpatul Nicu Ceauşescu a fost condamnat la 16 ani închisoare pentru infracţiunea de genocid şi nerespectarea regimului armelor şi muniţiilor. Luni, 8 iunie a.c. la primul termen, completul de judecată condus de dl. Teofil Pop, preşedintele Curţii Supreme de Justiţie, a amînat judecarea cauzei pentru data de 22 iunie a.c., în vederea depunerii, de către Procuratura Militară, a probelor solicitate de apărare. Lucian JIMAN TRIBUNA tinerilor (în pagina a IlI-a) Doar dacă aveţi bani mulţi mai puteţi spera la un apartament Recent, la Sibiu, a fost recepţionat un bloc de locuinţe. Fireşte, a fost un eveniment mult aşteptat, cunoscut fiind faptul că numărul solicitanţilor este extrem de mare în municipiul de pe malurile Cibinului. Dată fiind această stare de lucruri, ne-am interesat la dl. Constantin Cândea, şeful O.J.G.V.L. Sibiu, despre ce se va întîmpla cu celelalte blocuri de locuinţe aflate în diverse faze de execuţie. Şi iată ce am aflat: „Situaţia la care vă referiţi comportă două aspecte: primul este cel al blocurilor în curs de finalizare, şi care au fost repartizate anterior, pentru cea mai mare parte dintre ele încheindu-se şi contracte de închiriere cu Agenţia de Fond Locativ,n.n. Din alte surse am aflat că aceşti cetăţeni plătesc chirie pentru spaţii în care nu locuiesc. Cine îşi permite oare asemenea abuzuri şi cu ce drept A.F.L. încasează aceste sume? Aşteptăm ca organele în drept să facă lumină în acest caz. In această situaţie se află blocul 20 din Parcul Tineretului, bl. 18 din Turnişor şi 101 din str. Lungă, iar în Mediaş bl. 3 (zona centrală), 7 şi 8 de pe Şoseaua Sibiului. Pentru aceste blocuri, oficiul nostru, în funcţie de valoarea realizată pînă la această dată şi luînd în calcul preliminările făcute de constructor, a stabilit valoarea pe metru pătrat de suprafaţă utilă, valori, diferite pentru fiecare tip de apartament (cu una, două sau trei camere), în funcţie de opţiunile fiecărui beneficiar de contract de închiriere, O.J.C. V.L.-ul va întocmi actele de vînzare-cumpărare. Pînă aici lucrurile par simple, în realitate problema este mai complicată. De la buget nu s-au mai alocat fon Dumitru MANIȚIU (continuare in pag. a IV-a)