Tribuna, iulie-septembrie 1992 (Anul 108, nr. 661-726)

1992-07-01 / nr. 661

Tribuna EDITORIALUL ZILEI Caruselul sfidării Recent încheiatul forum al românilor din diaspora — iniţiativă salutară necesară a Fundaţiei Culturale Române, sprijinită efectiv de Ministerul Afacerilor Externe — a trecut poate mai puţin observat decit merita. In planul opiniei publice, fapt explicabil dacă ţinem seama că finalul său a coincis cu anunţarea primelor candidaturi oficiale la funcţia de preşedinte al României. Ca de obicei „pe fază“, radioul ne-a adus citeva păreri semnificative vizavi de rezultatele acestuia. Se pare că, deşi timid, în pofida divergenţelor de ordin politic ce fragmentează, uneori, paroxistic diaspora română, s-a ajuns la un consens în ceea ce priveşte necesitatea şi oportunitatea transformării românilor din străinătate în veritabili ambasadori ai vocaţiei şi dorinţei românilor pentru democraţie şi libertate. Să dea Domnul ca acest consens să prindă roade cît mai rapid. Oportunitatea unui astfel de demers a fost confirmată — dureros am spune — dacă mai era nevoie — la debutul lucrărilor sesiunii de vară a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, luni, la Budapesta, la care delegaţia română participă în virtutea statutului său de invitat special. Spre stupoarea delegaţiei noastre — sau cel puţin a majorităţii ei — la sesiune a fost difuzat un documentar elaborat de Ministerul Afacerilor Externe al Ungă ! distribuit celor peste 300 de participan 35 de ţări cu titlul „Minorităţile maghii bazinul Carpatic". Conţinutul acestuia repezintă o gravă şi grosolană denature e a realităţilor româneşti. Spre edificarea *. nervoastră, stimaţi cititori, iată cîteva.. * « acestui documentar: „naţionalismul continuă să existe în România şi continuă să fie o politică de stat şi o ideologie oficială"; ......maghiarii din România sunt neliniştiţi, cu deosebire de discriminările cu caracter economic, concedieri după criterii etnice, discriminări când vor să obţină autorizaţii pentru privatizare şi refuzul autorităţilor de a restabili sistemul de învăţămînt în limba maghiară" ... „figurile proeminente ale minorităţii maghiare, episcopul László Tőkés, scriitorul Sitte András şi poetul şi omul politic Géza Szöcs sunt deseori victimele atacurilor verbale, jignindu-i în drepturile şi demnitatea lor umană şi, din cînd în cînd, chiar victime ale atrocităţilor fizice". Şi, pentru ca aceste aberaţii să pară verosimile, să-şi atingă scopul evident diversionist pentru care au fost elaborate, a urmat un moment aproape incredibil. Unul din membrii delegaţiei române — aţi ghicit, nimeni altul decit „poetul şi omul politic” Géza Szöcs — fără măcar a informa delegaţia română din care face parte, a înmînat biroului Adunării Parlamentare a Consiliului Europei un document al U.D.M.R. prin care se cere — nici mai mult nici mai puţin — trimiterea unei comisii de anchetă a organizaţiei la Cluj-Napoca unde chipurile, este, Pe cale să se declanşeze un grav conflict inter-etnic în urma modului în care îşi exercită prerogativele primarul ales al municipiului. Sfidare şi obrăznicie fără margini! Manevră grosolană avînd ca scop denigrarea ţării şi poporului român, precum şi transferul unor probleme interne ale exerciţiului democratic în planul preocupărilor organismelor internaţionale în care dorim să intrăm cu drepturi depline. Nutrim convingerea că o astfel de declaraţie, din care nu poate nimănui scăpa caracterul ei provocator şi incitant, făcută de un parlamentar, membru al delegaţiei române, nu va rămîne fără nici o urmare în cadrul forului legislativ. A venit încă o dată momentul să ne întrebăm: „Quousque tandem abutere ..Şi fie-ne iertat — fără absolut nici un proces de intenţii — nu putem să nu ne amintim vizavi de grupări şi alianţe politice proverbul românesc: „Spune-mi cu cine te însoţeşti . . TRIBUNAL Privatizare, da! Dar nu eludînd legea! Avem în faţă un fluturaş — reclamă al firmei „Dragonul“ SRL, din Sibiu. Principala sa activitate este cea de autoservice şi firma propune posibililor clienţi două tipuri de abonamente (de 5 OOO şi 20 000 lei), care dau beneficiarului dreptul la o serie de reparaţii gratuite şi facilităţi asigurate de atelierul firmei. Nepunînd acum în discuţie cît de avantajos poate fi un asemenea abonament (sau din contră), ideea în sine merită salutată. Dar altceva ne-a adus în contact cu firma amintită. Adresa la care figurează societatea — str. Negoi nr. 82 — şi unde şi funcţionează atelierul autoservice este ocupată ilegal de firmă. Sesizarea ne-a parvenit printr-un „memoriu“ semnat de 7 dintre vecinii de pe stradă, deranjaţi de activitatea desfăşurată aici. Deci, casa respectivă, compusă din 3 camere, bucătărie, dependințe, garaj, curte etc., (continuare în pag. a II-a) Nicolae ACTUM mi Telespectator De a baba oarba Serialul „Navetiştii huilei“, recent încheiat, a provocat un amalgam de sentimente, de la revoltă pînă la disperare, incit senzaţia finală este de năucitoare neputinţă. Un idivid scelerat, caz tipic ,de paranoia, în loc să se afle după gratii sau într-o clinică de psihiatrie, continuă să zburde în libertate. Ba mai mult, Cozma Miron se transformă un acuzator, şi numeşte pe membrii guvernului „tîmpiţi“, iar pe cei investii să efectueze ancheta par mentară îi avertizează că-şi pierd timpul de pomană. Probabil că ştie el ce vorbeşte, din moment ce o viaţă de om secerată de teroristul din Valea Jiului a fost plătită prin doi ani cu suspendare, iar alte vieţi şi pagubele imense semănate in drum de şuvoiul negru se pierd treptat în labirintul justiţiei ca într-un stupid joc de-a baba oarba. Temeiul oricărei încrederi, în statul de drept, in respectul legilor sau persoanelor investite să le apere este pulverizat. Or, unde dispare legea, începe desfrîul fărădelegii. După ce şi-a pus semnătura pe un document alături de cea a unui infractor, l-ara auzit pe preşedintele ţării făcînd o declaraţie stupefiantă, împotriva huliganilor huilei nu se pot lua măsurile fireşti pentru a se menaja „liniştea noastră“ şi a evita să fie supărată hoarda din Valea Jiului. (continuare in pag. a II-a) Ileana STOICA Societatea „Avram iancu“ Joi, 2 iulie, ora 17, la Liceul „Octavian Goga“ din Sibiu se va constitui Filiala Sibiu a societăţii cultural-patriotice „Avram Iancu". Societatea nu se subordonează nici unui partid politic şi îşi propune valorificarea şi cultivarea tradiţiilor şi slujirea dezvoltării generale a ţinuturilor Ţării Moţilor. Informaţii la tel. 41 28 11. Şedinţa săptăminală a Primăriei ... Mai ofensivă, mai directă, mai eficientă şedinţa de luni a Primăriei, faţă de alte dăţi. Dar, înainte de a consemna citeva detalii, trebuie să subliniem o realizare de mare importanţă, deocamdată doar cu titlu de „simplă informaţie“. Graţie eforturilor d-lui prefect Nicolae Nan, intervenţiilor făcute la Guvern şi conlucrării active cu K.G.N. Tîrgu Mureş — Exploatarea Sibiu, s-au găsit soluţii pentru rezolvarea problemei livrării apei calde în cvartalele de locuit, aşa incit, la orele cînd citiţi aceste rînduri, in apartamente există apă caldă ... Aşadar, să vedem ce se mai rezolvă (sperăm), din „portofoliul problemelor“ care condiţionează mai buna gospodărire a oraşului reşedinţă de judeţ? ■ Elaborarea unui grafic de finalizare a acţiunii de revopsire a marcajelor pe arterele de circulaţie, cu un accent deosebit pe calitatea lucrărilor ■ Descongestionarea traficului auto şi a circulaţiei pietonale în Oborul sibian (în zilele de tîrg) I Executarea toaletării pomilor şi vegetaţiei care „maschează“ indicatoarele rutiere ■ Regîndirea sistemului de blocare a accesului auto (abuziv) în zona centrală a orașului ■ Accelerarea ritmului de reparare a străzilor, inclusiv a pavajelor ■ Desfundarea și repararea jgheaburilor și burlanelor la imobilele fondului locativ de stat, cu precădere în zona centrală. ■ Cosirea ierburilor din parcuri şi zone verzi, inclusiv din Parcul Sub Arini ■ Depistarea grabnică a „platformelor de gunoi" improvizate ad-hoc de cetăţeni certaţi cu estetica stradală, ridicarea gunoaielor şi igienizarea respectivelor zone ■ Măsuri de sancţionare a ţiganilor care-şi „instalează", pe unde-i taie capul, „atelierele de bijuterii" .. ■ ■ Intensificarea activităţii de „patrulare nocturnă“ în scopul prevenirii producerii de atac la persoane, furturi de şi din maşini ş.a. ■ îmbunătăţirea iluminatului stradal în toate zonele oraşului. Intensificarea controalelor în pieţele agroalimentare şi accelerarea procesului de trecere în „locaţie de gestiune“ a unor unităţi comerciale „tip alimentara“, paralel cu îmbunătăţirea desfacerii produselor de carne şi a berii către populaţia oraşului ■ Repararea operativă a defecţiunilor la reţelele de distribuţie a apei potabile (volumul apei la barajul de la Gura Rîului înregistrează peste 11 mil. m.c.) H Sporirea controalelor sectorului urbanistic al Primăriei şi amendarea drastică a locatarilor ce aduc modificări apartamentelor din fondul locativ de stat... ■ Declanşarea operațiunii de predare, de la Prefectură la Primărie, a societăților de profil în gospodărirea oraşului. Lucian JTMIN Guvernul — pata în loc să-şi dea demisia, aşa cum era normal. Guvernul Stolojan a primit, dimpotrivă, împuterniciri sporite. Să ne explicăm astăzi în ce priveşte aprecierea pentru a prezenta mîine informaţia. Atunci cînd a fost investit, în buimăceala ultimei mineriade, Guvernul Stolojan, numit pe drept cuvînt de criză, a primit un mandat clar din partea forţelor politice reprezentate în Parlament şi a preşedintelui: să organizeze în decurs de şase luni alegeri corecte şi să gestioneze între timp economia. Dacă cel de-al doilea obiectiv a fost cum-necum îndeplinit, în mod relativ onorabil, potrivit majorităţii comentatorilor, care se raportează la moştenirea anarhică pe care a preluat-o, primul nu a putut fi nicidecum atins. Nu este nicidecum vina finanţistului premier că nu a putut face decât demonstraţia că declinul economic poate fi vremelnic stopat. Decalarea calendarului politic a să şi legifereze amînat şi obţinerea unor împrumuturi vitale pentru susţinerea cu materii prime a industriilor din amonte. Aceasta este cel puţin explicaţia oferită de guvernanţi pentru faptul că economia a revenit la tendinţa de scădere a producţiei. Criticile — atîtea cite au fost — venite mai cu seamă din tabăra tinerilor liberali şi a cercurilor cotroceniste s-au referit mai cu seamă la faptul că a lăsat să se „isărească“ „mugurii“ economiei, acordînd prioritate ajustărilor financiare, motiv pentru care i s-a şi reproşat că a lăsat cale liberă „dictaturii bancherilor“. Cu atît mai puţin i se poate imputa premierului Stolojan amînarea alegerilor pentru toamnă. Cu riscul de a repeta lucruri răsştiute, este cazul să reamintim aici că primul ministru a fost singurul demnitar de vază care a pledat, cu argumente cu continuare în pag. a II-al OBSERVATOR Cine ne va conduce ? /'japonia nu-şi onorează^ contribuţia la menţinerea picii mondialei