Tribuna, aprilie-iunie 1993 (Anul 109, nr. 853-921)

1993-04-01 / nr. 853

Pagina 2 (urmare din pag. 1) Aceste deficienţe se datoresc faptului că legiuitorul a omis să ţină seamă de ierarhizarea firească a unităţilor administrative, de la comună pînă la departamentul central al administraţiei, care este o realitate obiectivă și nu poate fi înlăturată prin construcţii artificiale cu scopul aplicării unor principii. Judeţul, de fapt, nu-i decit o creaţie (artificială) a legii, în vreme ce localitatea este o realitate obiectivă, o colectivitate socială pentru mai binele căreia s-a înfiinţat administraţia. Localnicul, cînd are necazuri, nu merge la prefectură, ci la primărie (Numai în probleme mari şi cînd au plîngeri împotriva primarului se duc oamenii cu jalba la prefectură). De aceea, mi s-ar părea firesc şi necesar ca prefectura, prin serviciile sale (nu prin direcţii) să sprijine prin competenţele ei superioare (pentru ajutor, nu pentru dispoziţii!) dezvoltarea democratică a localităţilor. Or, în litera Legii 61/1991 localităţile sunt private de acest ajutor firesc datorat de judeţ. Nu pledez pentru revenirea la vechea administraţie, care a avut şi ea multe păcate, dar consider că nu era rău ca actuala lege să se inspire din tradiţia şi legile administraţiei dinainte. Pentru a preveni fricţiunile între conducătorii oraşelor reşedinţă de judeţ şi ai prefecturilor (unde competenţele sunt aproape egale), soluţia optimă ar fi ca aceste oraşe să se subordoneze direct administraţiei centrale, prefecturile rămînînd cu sarcina grea de a ajuta restul localităţilor. Autonomia şi descentralizarea nu sînt scopuri în sine, ci mijloace pentru o mai bună administraţie, în ajutorul oamenilor. Un alt principiu important consacrat în lege (art. 1,7 şi 11) este cel al legitimităţii şi credibilităţii autorităţilor (prin alegeri sau numiri) pentru ca titularii acestor autorităţi să polarizeze interesele şi încrederea populaţiei din teritoriu. Sub acest aspect, vîrsta de 30 de ani şi un titlu universitar mi se par condiţii insuficiente pentru numirea unui prefect. In Franţa - de exemplu - prefectul este un funcţionar public, numit de guvern pe bază de concurs şi avînd studii juridico-administrative, pe care guvernele următoare îl pot accepta sau nu. La noi s-ar putea adopta (de exemplu) numirea ca prefect, de către guvern, a celui mai reprezentativ şi bun gospodar din judeţ, ales dintre deputaţii, senatorii, primarii, consilierii locali şi judeţeni reuşiţi în alegeri, indiferent de partidul căruia îi aparţin, în legislaţia veche, amestecul prefectului în treburile organelor ministeriale sau centrale de la nivelul judeţului era limitat la prevederile exprese din legi sau în cazurile de stare excepţională (de necesitate). Dar autonomia, descentralizarea şi legimitatea autorităţilor - ca principii administrative - nu se pot înfăptui fără asigurarea mijloacelor materiale necesare. Ca primă măsură, în acest scop, s-ar impune restituirea către comune, oraşe şi, eventual, judeţe a tuturor bunurilor avute înainte de comunizare (păşuni, imobile, poduri, dreptul de tîrg, de monopol al cîrciumii comunale etc). Apoi, ar fi nevoie de o nouă lege a finanţelor şi contabilităţii administraţiei locale, care să prevadă pe seama localităţilor acele impozite a căror sporire depinde de buna administrare şi gospodărire. Tot aşa, ar fi bine ca primarii şi ceilalţi salariaţi să fie plătiţi din bugetul local, în afară de secretar. Acesta din urmă să fie salarizat şi numit de departamentul administraţiei publice locale Secretarului îi trebuie încredinţate responsabilităţi sporite, să semneze alături de primar şi să fie solidar răspunzător pentru cele semnate, tot aşa cum subprefectul sau şefii serviciilor prefecturii să fie obligaţi să contrasemneze toate actele prefectului. Gheorghe MICU N.R. “Reflecţiile" d-lui Micu ni s-au părut interesante, de bun simţ şi, nu în ultimul rînd, de actualitate. De aceea le şi publicăm, mai ales că nu vin din partea unui novice, acum, la aproape 80 de ani, avînd în spate o viaţă în care, nu numai că a lucrat, dar a fost şi pasionat de problemele administraţiei. Totodată, la această rubrică pe care am numit-o (nu prea original) "Sfatul... bătrînilor", aşteaptă şi alte opinii în diverse domenii ale vieţii noastre. Cine n-are bătrîni, să-i cumpere _______Sfatul..! hâtrînîlri.............................., Legea 61/1991 - um copil născut mort! Informaţiil Informații a Festivalul de Umor Cazon "Podul minciunilor" în perioada 2-4 aprilie, la Sibiu, în organizarea Inspectoratului General pentru Cultură al Ministerului Apărării Naţionale şi a Cercului Militar se va desfăşura cea de a lll-a ediţie a Festivalului de Umor Cazon "Podul minciunilor1". Programul desfăşurării este următorul : vineri, 2 aprilie, ora 17, prima gală-concurs la care participă formaţii şi interpreţi din cercurile militare; sîmbătă 3 aprilie, ora 10, holul central al Cercului Militar-vernisajul expoziţiei de caricaturi şi fotografie, ora 10,30, sala mare, a doua gală - concurs la care participa formaţii şi interpreţi din instituţiile militare de învăţămînt superior ale M.Ap.N şi M.I. Duminică, 4 aprilie, ora 16, va avea loc festivitatea de premiere, concurs de epigrame cu premii şi gala laureaţilor. .■„■■■■■■„„■„■■■..I................. I.O.N. Cit costă apa? în cursul lunii februarie a.c. secţiile şi agenţiile de gospodărie comunală din localităţile judeţului au venit cu propuneri de preţ pentru apa potabilă. Iată o variantă de preţ - lei/mc pentru populaţie şi (terţi): Avrig -137,38 (181,15), Ocna Sibiului - 215,28 (257,95), Sălişte - 88,05 (92,30), Tălmaciu - 66,65 (71,04), Cisnădie - 20,95 (25,19), Agnita - 46,04 (50,51) , Dumbrăveni - 42,71 (49,07), Mediaș - 31,63 (36,56) şi Sibiu 15,02 (19,80). Pentru Sibiu s-a aprobat la 8 februarie 11 (23) lei. Taxa vamală pentru importul de medicamente De la 15 martie 1993 s-a introdus taxa vamală pentru importul de medicamente. Scumpirea acestora va fi compensată de guvern prin acordarea Ministerului Sănătății a 3 miliarde lei. Noua măsură legislativă are însă în vedere protejarea industriei românești de medicamente, ale cărei comenzi au scăzut în 1992 la jumătate. In paralel, se intenţionează diminuarea (pînă la zero) a taxei vamale la importul de materii prime pentru medicamente. Maeştri în recital Inspectoratul pentru Cultură al Judeţului Sibiu şi Muzeul Brukenthal organizează, în cadrul ciclului "Maeștri în recital“, un recital al sopranei Maria Slătinaru - Nistor, în program: lucrări de Giacomo Carissimi, Robert Schumann, Richard Wagner, Henri Duparc, Richard Strauss. La pianionul Abdula. Concertul va avea loc sîmbătă, 3 aprilie, ora 18, în saloanele baroc ale Muzeului Brukenthal. Atenţie la intersecţie Intersecţia dintre străzile Andrei Şaguna şi Mitropoliei este după toate probabilităţile cea mai periculoasă din municipiul Sibiu, fiind teatrul unor accidente frecvente. Se pare că de vină ar fi şi ...semaforul care induce în eroare şoferii (precum proprietarul autoturismului 5- SB-2866, care s-a izbit pe str. Şaguna de o camionetă, in ziua de 25 martie, în jurul orei 10). Aşadar, atenţie mărită înainte de a vă angaja în această intersecţie! • DILEMELE TRANZIŢIEI - Se pare că sărăcia tinde să devină bunul nostru naţional. Bugetul pe 1993 o dovedeşte din plin. Dar poate că nu-i de mirare atîta timp cît în România nu există primatul legii, autoritatea instituţiilor statului. Şi atîta timp cît corupţia şi minciuna înfloresc nestingherite. Mă sperie efectul lor în perspectivă. Dar poate că nu-i de mirare atîta timp cît încercînd sufleteşte să te pregăteşti de sfintele sărbători, nu te poţi apropia cu punga de niscaiva delicatesuri care să bucure mai întîi copiii. Cu ce am rămas în aceşti ani? Cu dilemele tranziţiei... • ÎN GARDĂ - Dacă presa, radioul, televiziunea nu mai contenesc să informeze zilnic despre tineri care atacă, fură, violează, omoară, dacă colecţia de arme şi muniţii recuperată de organele vamale şi poliţieneşti de la Giurgiu, Borş, Nădlac, Sculeni, abia încape într-o autoutilitară, dacă jaful patrimoniului cultural naţional se face la vedere, cu complicitatea celor chemaţi să vegheze asupra lui, dacă "drogurile" încearcă să-şi facă o piaţă aici, în România, cred că cei care ar trebui să-şi caşte OCHII şi URECHILE sunt deja ÎN GARDĂ. Altminteri, ne mănîncă gata pe toţi • VIAŢA LA ROMÂNI ÎN ANUL 1993 De la IRSOP cetire 9 din 10 persoane consideră că societatea românească este străbătută de o corupţie generalizată, iar 7 din 10 văd lenea şi ineficienţa ajunse la praguri alarmante. 67 din 100 persoane doresc ca Guvernul să stopeze creşterea preţurilor şi să ridice veniturile. 58 din 100 persoane sunt sceptice în privinţa posibilităţii Guvernului de a stopa criza economică în acest an. 43 la sută din populaţie consideră că România se află pe un drum bun, alţi 43 la sută apreciază că ne aflăm pe un drum greşit, iar 14 la sută sunt PosLx#rtx iva/uxnjx/ indecişi. Fiecare al doilea român îşi doreşte să fie sănătos. Banii sunt pe locul doi. Cu toate că banii se cîştigă azi greu şi se devalorizează rapid, un procent de 38 la sută din populaţie strînge la CEC "bani albi" pentru “zile negre". Persistă iluzia valorii leului. Fiecare al doilea român se teme de un eventual război. • 2 la sută apreciază activitatea de pînă acum a Guvernului ca foarte bună. • 26 la sută - destul de bună. • 44 la sută - nu prea bună. • 22 la sută - foarte proastă.• 6 la sută sunt indecişi.» Fiecare alt român vrea un guvern autoritar. • O SIMPLĂ INTEROGAŢIE TRISTĂ - Evenimentele cotidiene reflectate cu atîta aplomb de presa de toate culorile mă face uneori să mă întreb: azi, oamenii sînt înnebuniţi să cunoască necazurile altora, ca un exorcism, sau pentru că îi sperie peste măsură propria suferinţă, propriul necaz? • DE LA REVOLUŢIE, NICI O EVOLUŢIE? Cînd uşile PUTERII rămîn ferecate, cînd altele sînt trîntite furioase în nasul celor necăjiţi, cînd “nasuri fine" se strîmbă la mirosul specific al sărăciei, cînd democraţia noastră este aşa de zgomotoasă şi revendicativă, îmi vine să-ntreb şi să scriu cu litere mari: Chiar, de la revoluţie, nici o evoluţie? • DIN FOIŞORUL ACESTUI SFÎRŞIT DE VEAC - lumea pare ca şi acum 2000 de ani, o luptă nebună, nebună, nebună între înger şi drac, între bogat şi sărac. • RĂUL NECESAR - "Democrația este cea mai proastă formă de guvernare. Dar după excluderea celorlalte tipuri de putere cunoscute" îi plăcea să spună lui Wiston Churchill. Din păcate, celebrul aforism este plin de "actualitate". Pentru că, dintre toate relele deacum, democrația este singurul rău necesar. Ioan VIDRIGHIN Anul CIX, nr. 853/ joi 1 aprilie 1993 TRIBUNA Gunoaie, gunoaie şi iarăşi gunoaie...Parcă ne-am săturat de atîtea GUNOAIE apărute după această iarnă. Cazul pe care vi-l prezentăm nu este singular în orşul nostru. Multe din magazinele care îşi au sediul pe Şoseaua Alba lulia - magazinul Şatra, magazinul Porto, Banca Bankcoop, restaurantul PUMA, nu au tomberoane, iar gunoiul rezultat din activităţile lor zilnice este aruncat în toonberoanele asociaţiei de locatari. Acum asociaţia şi-a făcut tobogane la fiecare bloc, dar agenţii economici susnumiţi aruncă gunoiul pe jos, în spatele blocurilor. Oare este atât de greu ca aceşti agenţi să-şi cumpere tomberoane şi apoi să-şi asigure transportul? TAT A TPIVTFA JLJLw amIX XZ/J.W JL JLJT AGENŢILOR ECONOMICI Direcţia generală a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a judeţului Sibiu comunică următoarele: Potrivit Precizărilor Ministerului Finanţelor nr. 2398/ 24.03.1993, societăţile comerciale cu capital de stat vor vira pînă la data de 15 aprilie 1993 dividendele rămase după deducerea impozitului, în proporție de 70% la fodul proprietății de stat, cont nr. 40 016 80 90 0206, deschis la Banca Română de Dezvoltare - Sucursala municipiului București, iar diferența de 30% la fondul proprietăţii private, la care sunt arondate, astfel: • Fondul proprietăţii private I Banat Crişana cont 40.72.01.36.41 deschis la Banca Agricolă - filiala Arad; • Fondul proprietăţii private II Moldova Bacău cont 30.98.70.101 deschis la Banca Comercială Română - Sucursala Bacău; • Fondul proprietăţii private III Transilvania Braşov cont 40.72.99.60.83.267 deschis la Banca Dacia Felix - Sucursala Braşov; • Fondul proprietăţii private IV Muntenia Bucureşti cont 40.87.60.191 deschis la Banca Comercială română - Sucursala municipiului Bucureşti; • Fondul proprietăţii private V Oltenia Craiova în contul Agenţiei Naţionale pentru Privatizare nr. 64.41.00.148 deschis la Banca Comercială Română - Sucursala municipiului București. Impozitul pe dividende în cotă de 10% se va vira în contul 60.06.307 deschis la Banca Comercială, pe seama administraţiei sau circumscripţiei financiare teritoriale, iar societăţile comerciale din mediul rural în contul 60.06.30.711 al Direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat Sibiu, deschis la Banca Comercială Sibiu. Amintim că pentru neplata la termen a dividendelor și a impozitului aferent se aplică o majorare de 0,3% pentru fiecare zi de întîrziere. Program TVR JO11 aprilie 1992 7.00 TVM * Telematinal 10.00 TVR Iași 11.00 TVR Cluj 12.00 Film artistic "Scumpa mea secretară" (SUA, 1948) 13.40 Desene animate 14.00 Actualități 14.15 Ora de muzică 15.00 Preuniversitaria 15.30 Teleșcoală * Curs de limba engleză 16.00 Repere moldave 16.30 Repere transilvane 17.00 Actualităţi 17.05 Magazin în limba germană 18.05 Povestea vorbei 18.35 Tele-discul muzicii populare 19.00 Spectacolul lumii * Japonia fără crizanteme 19.30 Nils Holgersson Desene animate 20.00 Actualităţi 20.35 Sport 20.45 Film serial DALLAS Ep. 219 21.40 Reflecţii rutiere 22.00 Microrecital Mircea Vintilă 22.15 Azi în prim plan 23.00 Actualităţi 23.15 Confluenţe * Mănăstirea Cotroceni 24.00 închiderea programului VINERI 2 aprilie 1993 7.00 TVM * Telematinal 10.00 TVR Iaşi 11.00 TVR Cluj 12.00 Film serial "Din voia Domnului" (Ep. 11)13.00 Descoperirea Planetei * Costa del Sol (Spania) 13.30 Desene animate 14.00 Actualități 14.15 Ora de muzică 15.00 Preuniversitaria 15.25 Telescoală 15.50 Tragerea Loto 16.00 SOS. NATURA! 16.30 Arte vizuale 17.00 Actualități 17.05 Gong! "Richard al lll-lea" de W. Shakespeare (partea a ll-a) 17.35 Pro Patria 18.35 Rămîi, satule, cu dor... 19.00 Cultura în lume 19.30 Desene animate Nils Holgersson 20.00 Actualităţi 20.35 Sport 20.45 Film serial "Destinul familiei Howard" (Ep. 62) 21.45 Meridianele dansului 22.15 Azi în prim plan 23.00 Actualităţi 23.15 Magazin cinematografic 0.15Întîlnirea de la miezul nopţii 1.00 închiderea programului. • T Cinema Sibiu - Pacea “Uite cine, cu cine vorbeşte", orele 9. 11; 13; 15; 17. 19. Arta "Patul conjugal“, orele 9.30; 11.30; 13.30; 15.30; 17.30; 19.30. Tineretului “Ultimul samaritean", orele 11; 13; 15; 17; 19. Mediaș - Progresul "Soldatul universal", orele 10; 12;15; 14;30; 17; 19. Central - “Furia roșie", orele 11; 14; 16; 18. Cisnădie - "De unde vine teroarea", orele 11; 17; 19. Dumbrăveni - "Terminator II", ora 18. la telifosi 41.28.101 Tribuna în legătură directă cu cititorii săi • Cititorul și colaboratorul nostru A. Tentu ne sesizează că în noaptea de luni spre marţi la Palatul Brukenthal s-au tras focuri de armă. Ofițerul de serviciu a reuşit să-l dezarmeze pe "terorist" identificîridu-l în persoana unuia dintre paznici ce se afla sub influența alcoolului. In apărarea sa "teroristul" a invocat drept motiv al îmbătării sale necazul pricinuit de primăria municipiului de a evacua Muzeul de Istorie. „ • Ana Moga, Apaldul de Sus. In legătură cu modul în care s-au împărţit "churechile" am stat de vorbă cu primarul comunei Miercurea Sibiului, prof. Bălănel Mareş. Soluţia cea dreaptă - e de părere dumnealui - ar consta în împăcarea oamenilor prin acceptarea unei soluții de pace. In acest sens, chiar în această săptămînă, se va deplasa la Apaldul de Sus, în calitate de mediator de pace. • Asociaţia locatarilor din cartierul Vasile Aaron, Sibiu aduce mulţumiri firmei CIBINIUM H & P pentru modul în care a igienizat zona de referinţă. In constrast sînt amintite “serviciile" efectuate de Salubritatea SA care servicii se reduceau la încasări pentru servicii neprestate. Concurența nu iartă. Ăsta ne face să credem - rămînînd la cazul în speță - că ceea ce astăzi ni se pare a fi o victorie sau un miracol mîine va deveni un fapt normal și banal. • Ana Nicoară, Bulevardul Mihai Viteazul, bloc 21, ap. 40 Sibiu. Imediat după telefonul dumneavoastră am luat legătura cu secretarul primăriei din Miercurea Sibiului, Cornelia Blaga, care ne-a comunicat că cererea dumneavoastră este înregistrată şi aprobată de primărie, la anexa 19, poziţia 85, şi figuraţi cu o suprafaţă de 0,57 ha. Pentru restul problemelor va trebui să vă deplasaţi la Apoldu de Sus. • Ileana Cândea, pensionară, Sibiu. Ne supuneţi unui adevărat tir de întrebări: De ce Poliţia şi SRI-ul nu s-a debarasat de vechile cadre. De ce-i rectivează pe pensionari? De ce preoţii aceşti, după cum îi numiţi "intermediari între credincioşi şi Dumnezeu", nu plătesc impozit? De ce tineretul de astăzi umple barurile în vreme ce librăriile le duc dorul? De ce "Tribuna" nu face mai multă educaţie tineretului? De ce vînzătoarele au un comportament ireverenţios faţă de cumpărători? Toate aceste întrebări - ziceţi dumneavoastră - v-au adus în starea în care vă e ruşine să spuneţi că sînteţi român. Deşi nici pe noi - că oameni nu ne ocolesc astfel de întrebări care ne dor - şi încă multe altele! - încercăm să ne păstrăm echilibrul şi să ne încurajăm în încrederea că nemulţumirile care se degajă din ele se constituie în energia care - în timp - ne va vindeca de rău şi chiar de invocata ruşine. Nu disperaţi, vă rog! Ion Onuc NEMEŞ Casa de Presă și Editură SRL Tribuna Str. G. Coșbuc - 2400 Sibiu Teltfon: 412810,413183,412506,413333 Fux: 412026 Telex: 69247 TRBSB ISSN 1220 - 3157 Tiparul: Paginare computerizată. I gitU*"