Tribuna, iulie-septembrie 1993 (Anul 109, nr. 922-987)

1993-07-01 / nr. 922

Pagina 2 99Am dat 100.000 lei mită Dl. Ilie Oltean, şomer, în vârstă de 33 de ani, şi-a instalat un cort şi întreaga familie (şapte copii, cel mai mic având doar o lună) în faţa Primăriei Sibiului, solicitând locuinţă. Este originar din satul Caşolţ, comuna Roşia şi a ocupat abuziv un apartament pe Aleea Haiducului, bl. T 14 (2), ap. 44, din care a fost evacuat. Afirmă, cu seninătate, că a dat numitei Iuliana Coraş, fostă funcţionară la Primăria Sibiului, suma de 100.000 lei pentru a i se facilita primirea unei locuinţe. Acum se consideră îndreptăţit să primească un apartament, „în disperare - spune el - am apelat la această ultimă formă de protest“. Am solicitat şi opinia reprezentanţilor Primăriei, respectiv a domnilor Aurel Maxim, viceprimar şi Ioan Sturz, şef serviciu, care precizau: „Şi ei, ca şi cea care a primit, dacă este aşa, sunt nişte infractori. Ei nu vor mai primi locuinţă. Considerăm că încadrarea la trafic de influenţă a Iulianei Coraş este incorectă şi a fost făcută pentru a i se uşura situaţia. Corect ar fi fost luare de mită. Intrarea în Sibiu a familiei Oltean s-a făcut prin intermediul unui anume Herţa, care prin contract s-a obligat să le asigure spaţiu de locuit. Noi nu avem nici o obligaţie faţă de această familie“. Singura soluţie în acest caz este ca familia Oltean să se întoarcă la Caşolţ, unde a locuit până în urmă cu câtva timp, şi să încerce să-şi rezolve problemele de locuit cum vor putea, pentru că Primăria Sibiului nu-i o societate de binefacere. D. MANIȚIU tt însemnări din sala de concert închiderea stagiunii muzicale 1992-1993 înaintea plecării într-un nou turneu în Franţa, de această dată cu un program de muzică de operă, sub bagheta maestrului Petre Sbârcea, orchestra simfonică a filarmonicii sibiene şi-a susţinut concertul de închidere a stagiunii muzicale 1992-1993 cu lucrări din creaţia compozitorilor P.I. Ceaikovski şi J. Brahms. Pentru început am ascultat Concertul pentru vioară şi orchestră în Re major, pagină de excepţie din creaţia muzicală a marelui compozitor rus care, în transpunerea patetică a tânărului solist Gabriel Croitoru, a reuşit să schimbe atmosfera spectacolului muzical dintr-una sobră, protocolară, întruna intimă, caldă, familială, pătrunsă de fiorul plăcut al romantismului sfârşitului de secol XIX. Vioara solistă, condusă cu mână sigură şi pricepută, a sunat egal prin toate strunele, când cu ton grav, apropiat de violă şi violoncel, când cu ton strălucitor şi catifelat de soprană în registrele înalte, în Simfonia a TV-a în mi minorde J. Brahms maestrul Petre Sbârcea a ştiut să exploateze în mod ingenios resursele orchestrei, a recurs la diferite libertăţi de formă şi ritm, atribuind momente de evidenţiere diferitelor compartimente. Tuturor acestor solicitări ansamblul a făcut faţă onorabil prin talent şi măiestrie, prin competenţă şi înalt profesionalism, punând în valoare bogata experiență de care dispune, adăugând repertoriului său două pagini simfonice de o rară frumuseţe. Nicolae SCUTEA TRIBUNA COTELE ADMITERII ŞI... COTELE BURSELOR Conform cifrelor anunţate de Ministeru învăţământului numărul de locuri scoase la concursul de admitere ’93 este satisfăcător în cazul admiterii pentru liceu, şcoli profesionale şi complementare (de ucenici) şi în scădere, faţă de sesiunea din anul trecut în cazul admiterii pentru învăţământul superior şi cel postliceal. Iată cotele planului de şcolarizare 1993/1994: admitere liceu - învăţământ de zi fel. a IX-a) - 180.000 locuri * admitere liceu - învăţământ seral (cls. a IX-a) - 10.000 locuri * învăţământ profesional (an I) - 79.000 locuri * învățământ complementar (an I, ucenici) - 48.000 locuri * admitere învățământ postliceal - 14.820 locuri * învăţământ superior (an I) - 46.000 locuri * învăţământ postuniversitar - 15.000 locuri. Sistemul de burse acordat elevilor şi studenţilor a înregistrat următoarele modificări: pe lângă bursa şcolară (în valoare de 8210 lei) şi bursa de merit - 2460 lei, ministerul va acorda elevilor cu succese deosebite (câştigătorii olimpiadelor, ai unor mari concursuri artistice etc.) burse speciale, ale căror valori, urmează să fie stabilite până în toamnă. Pentru studenţi: bursa de merit - 23.000 lei - se va acorda pentru medii între 9,50 şi chiar 9,80 -10 * bursa socială de studiu - 20.000 lei - pentru medii între 7,50 şi chiar 8 în sus, fiind necesară şi o adeverinţă de venituri pe membru de familie * bursa socială de excepţie -18.000 lei - pentru studenţii cu situaţie materială grea şi cu medii inferioare celor menţionate mai sus. Bursierii statului român în străinătate vor primi lunar 1000 dolari. Fără comentarii... C. JALE Un prim verdict în scandalul corupţiei urmare din pag. 1 opoziţiei în privinţa următoarelor persoane, Elena Stolojan, s-a constatat că „nu este vorba de o infracţiune, întrucât demersurile sale pe lângă gen. Florică în favoarea foştilor săi colegi de la Arctic nu au avut un scop personal“. Gheorghe Bidescu, (directorul general adj. al Direcţiei Generale a Vămilor): Nici acesta nu a fost găsit vinovat de corupţie, dar, datorită cercetării acestui caz, s-a confirmat existenţa unor tensiuni serioase între poliţie şi direcţia generală a vămilor, determinată de diferenţele de salarizare. Vasile Mureşan a fost găsit vinovat şi s-a recomandat Ministerului de Interne „să analizeze cazul şi să aplice măsuri drastice“. Menţionăm că, la această persoană, iniţial au existat diferenţe de opinii între raportorii opoziţiei şi cei ai fracţiunii FDSN, ca şi în cazul d-lui Cico Dumitrescu, raportorii majorităţii parlamentare afirmând că „nu pot impune Executivului, şi anume Ministerului de Interne ce măsuri să ia“, dar în final, deoarece dl. Vasile Mureşan „a făcut o foarte proastă impresie tuturor, ambele rapoarte l-au găsit vinovat“. Ioan-Mihai Popa (şeful direcţiei juridice din Ministerul Finanţelor), s-a constatat că „nu este implicat în acţiuni de corupţie şi, la dispoziţia ministrului finanţelor Florin Georgescu, a preluat cazul Ana Electronic, pe care l-a soluţionat înaintea Gărzii Financiare. în acest caz, toţi membrii comisiei au „avut confirmarea stării de tensiune dintre Garda Financiară şi conducerea Ministerului de Finanţe“. Col. Mihai Aghachi (SRI), s-a constatat că, întradevăr, există un contract încheiat între SRI şi Octavian S. Andronic (directorul general al firmei Eson), contract încheiat fără licitaţie, în favoarea firmei particulare şi „într-un mod ilegal, prin schimbarea destinaţiei clădirii“. In raportul Comisiei, la acest caz, se propune rezilierea contractului şi se atenţionează Comisia parlamentară de control a SRI, Ionel Roman, s-a hotărât că nu avea voie să primească în audienţă în sediul Parlamentului, mai ales că această audienţă nu a fost înregistrată şi mai ales că „nu avea nici o calitate să intervină pentru nimeni la gen. Florică“. Datorită acestor fapte, raportorul va cere trimiterea în faţa Comisiei de disciplină şi imunităţi a Parlamentului şi va cere FDSN-ului să nu-i mai acorde d-lui Roman în sesiunea viitoare funcţia de secretar. Cornel Dinu, nu a fost găsit vinovat pentru tranzacţiile imobiliare dezvăluite în presă, iar pentru garantarea tipografiei „România Azi“ dosarul său este la Procuratură şi Comisia parlamentară nu poate interveni. Octavian Andronic (redactor şef la ziarul Libertatea): nu a fost găsit vinovat. în privinţa d-lui Viorel Hrebenciuc, sursa a declarat reporterului MEDIAFAX că acesta e mai mult ca sigur că va fi găsit vinovat de ambele fracţiuni ale Comisiei, în tot cazul, fracţiunea opoziţiei „îl consideră vinovat pentru că a dat telefoane, a făcut abuzuri, a chemat la raport“ şi se va propune probabil trimiterea dosarului la Procuratură. Conform sursei, George-Ioan Dănescu „iniţial a comis o gravă greşeală, apărându-se pe sine ca persoană şi neînţelegând că e chemat datorită funcţiei sale guvernamentale. Ulterior s-a repliat şi s-a apărat, spunând că nu a ştiut de acţiunile contraamiralului Cico Dumitrescu şi de aceea a lui Vasile Mureşan.“ Se pare că raportorii opoziţiei îl vor găsi vinovat iar cei ai majorităţii, nevinovat. Florin Georgescu, ministrul finanţelor, datorită analizării acestui caz, Comisia a realizat „nu numai tensiunile existente între Ministerul Finanţelor şi Garda Financiară, tensiuni provocate de dl Georgescu“, dar şi faptul că „decapitarea gen. Florică s-a datorat unor măsuri politice, generalul dovedindu-se prea incomod şi intransigent“. Nu se ştie care va fi poziţia raportorilor în acest caz, cei ai opoziţie înclinând însă spre vinovăţie. Cu ocazia audierilor, s-a constatat că „în proporţie de 88% toate afirmaţiile gen. Florică s-au dovedit adevărate, chiar dacă nu toate cazurile au fost penale“. în încheiere, sursa parlamentară a conchis: „Decapitarea Gărzii Financiare a fost evident o măsură politică, iar cauzele care au dus la scandalul Florică nu au ţinut de vendetta, ci de faptul că au existat intervenţii şi presiuni asupra membrilor Gărzii, tensiuni între aceasta şi Ministerul Finanţelor (căruia îi este subordonată). De asemenea, un alt motiv mai este şi nerespectarea legii de către Poliţia Economică şi SRI.“ întâlnire S.C. BIOTECHNIC SRL Sibiu, firmă cu capital integral german, filială a firmei H+P LABORTECHNIC GmbH MÜNCHEN, producătoare de aparatură medicală și de laborator, organizează miercuri, 7 iulie a c., ora 11, în „Salonul Alb“ al restaurantului „împăratul Romanilor“ din Sibiu o întâlnire cu reprezentanţi ai unor instituţii sau firme interesate în achiziţionarea de aparatură medicală sau de laborator. ii DIRECŢIA DE POŞTA SIBIU Vă oferă începând cu 1 iulie 1993 serviciile: POSTFAX şi MVF (mandate cu valoare fixă). POST FAX - serviciul ce permite primirea şi transmiterea copiei unui document în câteva minute în ţară şi în câteva ore în Germania. Serviciul asigură: Rapiditate maximă: puteţi transmite copia unui document sub or ce formă ar fi el (manuscris, dactilografiat sau plan), doar în câteva minute. Securitate şi confidenţialitate. Originalul documentului transmis rămâne la dispoziţia dvs. La recepţie se va asigura introducerea copiei transmise în plic, în vederea înmânării către destinatar. Garanţie asigurată Puteţi avea dovada efectuării transmisiei prin confirmarea recepţiei de la Oficiul poştal destinatar şi dacă solicitaţi, distribuirea poate fi confirmată telefonic sau telegrafic. Prezentarea se face la Oficiul Poştal Sibiu, iar distribuirea conform dorinţelor dvs.: distribuire simplă, expres, distribuire telefax, distribuire la ghişeu (post-restant, o căsuţă poştală), distribuirea la ghişeu cu avizarea telefonică a destinatarului. M.V.F. sunt mandate cu valoare fixă de 1.000 lei şi 2.000 lei, având cuprinse pe formular valoarea de expediat. Valoarea prestaţiei este mai mică decât pentru un mandat poştal obişnuit. M.V.F. se pot cumpăra de la orice oficiu poştal şi se pot expedia ulterior datei de cumpărare. Deci atunci când aveţi de expediat mai multe mandate de 1.000 de lei sau 2.000 lei, pentru uşurinţă, operativitate şi economie folosiţi noul serviciu poştal - M.V.F. FOLOSIŢI CU ÎNCREDERE NOILE SERVICII POŞTALE! Anul CIX, nr. 922/joi, 1 iulie 1993 OGRAMUL JOI, 1 IULIE 7.00 TVM * Telematinal 10.00 TVR Iaşi 11.00 TVR Cluj-Napoca 12.00 Film artistic ,Navarro. Bancnote însângerate“ (Franţa, 1990) 13.30 Desene animate 14.00 Actualităţi 14.15 Ora de muzică 15.00Trasee şi popasuri de vacanţă 15.30 Teleşcoala * Curs de limba engleză 16.00 Actualităţi 16.05 Repere moldave 16.35 Repere transilvane 17.05 Magazin în limba germană 18.05 Povestea vorbei 18.35 Tele-discul muzicii populare 19.00 Itinerare spirituale * De la Troia la Bizanţ 19.30 Desene animate 20.00 Actualităţi 20.35 Rosturi, rostiri 20.40 Sport 20.45 Film serial „DALLAS“ ep. 245 21.45 Reflecţii rutere 22.00 Microrecital 22.15 Studioul economic * TVA 23.00 Actualităţi 23.15 Confluenţe 24.00 închiderea programului. VINERI, 2 IULIE 7.00 TVM * Telematinal 10.00 TVR Iaşi 11.00 TVR Cluj-Napoca 12.00 Film serial „Hoțomanii“ 13.00 Descoperirea Planetei 13.30 Desene animate 14.00 Actualităţi 14.15 Ora de muzică 15.00 Album de vacanţă 15.25 Teleşcoală 16.00 Actualităţi 16.05 Cheia succesului 16.35 Portativul preferinţelor muzicale 17.05 Arte vizuale 17.35 Pro Patria 18.35 Flori de pe Mureş 19.00 Cultura în lume 19.30 Desene animate 20.00 Actualităţi 20.35 Sport 20.40 Film serial „Destinul familiei Howard“ 21.45 Învingătorul 22.15 Viaţa parlamentară 22.45 Gong! 23.15 Actualităţi 23.30 Magazin cinematografic 0.30 întâlnirea de la miezul nopţii 1.20 închiderea programului. SÂMBĂTĂ, 3 IULIE 9.00 Bună dimineaţa ...de la Cluj- Napoca 10.00 Actualităţi 10.10 Ba da! Ba tu! 11.00 Film serial pentru copii, „ Aventurile lui Black Beauty“ Ep. 43 11.30 Tradiţii 12.00Alfa şi omega 13.00 Ora de muzică 14.00 Tranzit TV - Ora 25 * Desene animate (ora 14.05) * Știri (ora 14.30) * Atlas (ora 14.40) * Film serial: „Cascadorul“ (oea 15.10) * Tenis (ora 16.00) Finala probei feminine- Turneul internațional de la Wimbledon * Comedie „Familia Simpson“ (ora 18.00) * Mapamond (ora 18.25) * Topul muzical european (ora 18.55) * Teleenciclopedia (ora 19.15)* Actualități (ora 20) * Editorialul săptămânii (ora 20.35) * Topul muzical european (ora 20.40) * Film „Caracatiţa“ (ora 21.00) * Știri (ora 22.55) 23.05 Film serial „Midnight Caller“ 24.00 Mahalia Jackson şi invitaţii săi. 1.15 închiderea programului. Conferinţă de presă Joi, 1 iulie a.c., ora 12, la sediul Filialei Sibiu a Crucii Roşii va avea loc o conferinţă de presă prilejuită de Ziua Crucii Roşii din România. fără bătrâneţe Zilele trecute, Liceul „Gh. Lazăr“ din Sibiu - acest lăcaş etalon al învăţământului sibian şi românesc, care a dat ţării pleiade întregi de cărturari- a trăit Un moment emoţionant, absolvenţii promoţiei 1933 sau întâlnit cu prilejul împlinirii a 60 de ani de la susţinerea bacalaureatului. Mulţi dintre tinerii, care în urmă cu şase decenii porneau cu încredere în viaţă, de-a lungul anilor, au căzut în lupta cu vicisitudinile istoriei, dar nici unul n-a pătat numele de român şi de fost elev al liceului „Gh. Lazăr“. Cei care au reuşit să învingă toate adversităţile, care au fost cruţaţi şi de război, care n-au cedat în faţa presiunilor şi capcanelor politice au ajuns la o vârstă venerabilă. Ei sunt „bătrânii noştri“, ei sunt memoria noastră vie, ei sunt sprijinul şi sfătuitorii noştri în momentele de cumpănă. Să-i iubim şi să-i respectăm. Să-i respectăm şi să aplecăm urechea la vorba lor izvorâtă din înţelepciune. Să nu uităm că cei ce n-au bătrâni trebuie să-i cumpere. _________________________________ n.r.d