Tribuna, octombrie-decembrie 1993 (Anul 109, nr. 988-1052)

1993-12-04 / nr. 1033

Prima secvenţă, la Salonul Mondial de Invenţii “Eureka" de la Bruxelles, România a obţinut locul 1 în clasamentul neoficial al celor 31 de state participante. Inventatorii din ţara noastră au cucerit cu acest prilej 39 de medalii, din care 32 de aur, iar standul românesc a fost recompensat cu Premiul special pentru modul de prezentare şi valoarea de ansamblu a exponatelor. A doua secvenţă: pentru tânăra echipă română de câştigători ai olimpiadelor internaţionale abia au ajuns 3 autocare! Purtaţi pe un itinerar extraordinar prin Europa, prin generoasa contribuţie a unor sponsori, copiii de aur ai României au lăsat o impresie deosebită, inclusiv în hemiciclul Consiliului Europei... ... Am evocat aceste două informaţii din realitatea recentă şi apropiată pentru încărcătura lor de semnificaţii: în competiţia cea mai “fierbinte” din lume, cea a inteligenţei şi creativităţii, suntem în top, ne batem adesea cu succes pentru primele locuri! Iată o realitate mai mult decât reconfortantă. Dincolo de pasiuni politice dezlănţuite până la paroxism, dincolo de ticăloşenie şi intoleranţă, mai sunt români care gândesc, care îşi pun sclipirea minţii în slujba ştiinţei, care realizează în premieră absolută proiecte pe care alte naţii ar oferi bani grei! Şi încă un fapt paradoxal: oamenii aceştia îşi văd liniştiţi şi cu folos de pasiunea lor, de treaba lor în vreme ce ţara şi naţia ce i-au zămislit par încovoiate de durere şi neputinţă, par condamnate de alţii să piară... Nu ştim ce se va alege din aceste inteligenţe mondiale născute din vâna nepieritoare a poporului român. Nu ştim dacă vreodată, vreun premiu Nobel va poposi în România. Nu ştim nici măcar dacă ţara este atât de boemă şi zbuciumată şi risipitoare cu talentele şi valorile ei va avea ceva de câştigat de pe urma fiilor săi iluştri şi adesea alungaţi pe alte meridiane. Un lucru îl ştim azi însă cu certitudine: câtă vreme pământul acesta va rodi asemenea capacităţi, el nu-i de vânzare şi nici de scos la mezat. TRIBUNA una INDEPENDENT DIN JUDEȚUL SIBIU Anul CIX, nr. 1033 Sâmbătă, 4 decembrie 1993 4 pagini, 50 lei (la abonați - 25 lei) 9! Pentru medieşeni producţia de articole de echitaţie şi curele de transmisie, articole tehnice şi de protecţie dar şi de încălţăminte şi tăbăcărie minerală este strâns legată de tradiţie, de faima numelui Samuel Rares. Societatea Comercială “Med Impact” este cea care continuă firul istoriei unei industrii ce a debutat în 1881 cu o tăbăcărie. Cum au fost obţinute cele 11 stele din partea E.E.C. - Euromarket Award de către Med Impact aveam să aflăm de la directorul comercial ing. Elena Irimescu. “Avem peste 100 de ani de activitate, perioadă în care Europa, Statele Unite şi Australia ne-au cunoscut ca nişte parteneri perfecţi dar şi tradiţionali. “Mocasinul“cusut manual şi articolele de echitaţie sunt punctele noastre forte. In primul caz preconizăm să avem pentru 1994,60% din producţia destinată exportului, iar în cazul celei de-a doua să păstrăm procentajul de 90- 95%. Preţurile pe piaţa mondială le-am stabilit cu 10- 30% sub preţul pieţei concurente, ţinând cont şi de coşul cetăţeanului. Firma noastră nu se îmbogăţeşte pe seama altora ci datorită calităţii produselor noastre. Societatea noastră produce cca 3600 perechi de încălţăminte pe zi, iar vânzările pe zi sunt de peste un milion lei, în consecinţă nici probleme de şomaj nu avem. Din cei 2100 salariaţi nu am disponibilizat pe nimeni, în schimb am renunţat la serviciile celor cu abateri disciplinare sau pregătire necorespunzătoare pentru un flux de muncă unde nu se admit rebuturi. Dovadă stă poate şi relaţia cu sindicatul, o relaţie de colaborare. Pentru a vă forma o imagine asupra societăţii noastre să vă spunem că salariul mediu la noi este de 80.000 lei. Toate aceste aspecte coroborate ne-au permis să fim competitivi, competitivitate oglindită recent la Euromarket Award când E.E.C. ne-a încununat eforturile parteneriale cu cele 11 stele. Pe “trofeul” primit erau inserate următoarele cuvinte: “Pentru contribuţia dv. la dezvoltarea schimburilor internaţionale şi comerciale cu E.E.C.” Singura problemă ne-o ridică sistemul de plăţi între bănci şi faptul că suntem blocaţi de a putea face retehnologizări - în unele sectoare cu utilaje noi - şi de a avea un plan de investiţii stabil - mă refer la materiale auxiliare - unde TVA şi taxele vamale nu au criterii clare, în momentul în care aducem utilaje absolut necesare actualelor cerinţe competiţionale, utilaje care nu se produc în ţară şi taxele sunt înrobitoare, cum se poate vorbi de stimulare. Nu mai departe, ar trebui studiate problemele creditelor şi dobânzilor mici. Cum asemenea probleme nu ne afectează doar pe noi, ci “n” întreprinderi aşteptăm cu toţii mai multă mobilitate mai sus, dar şi un loby în acest sens al celor ce reprezintă puterea de guvernământ în teritoriile ţării”. Admim l’OI’KM lî O fostă tăbărărie fondată in 1D01 a cucerit in 101KI Europa MED IMPACT A OBTINUT 11 STELE DE LA E.E.C SE MAJOREAZĂ BIRSELE STUDENŢILOR Ministerul învăţământului a hotărât să mărească bursele de merit ale studenţilor la 33.800 lei. Acest plafon acoperă costul mesei la cantină şi tariful de cazare în cămine. Bursa socială de studiu va fi de 23.600 lei şi se acordă numai acelor studenţi care provin din familii cu un venit lunar sub 50.000 lei. Bursa socială se majorează la 21.200 lei. Precizăm că toate aceste burse se acordă retroactiv începând cu luna octombrie a..c. De asemenea, bursa pentru studenţii din Republica Moldova şi Ucraina, cât şi pentru cetăţenii străini bursieri ai statului român se va majora la 33.800 lei, iar bursa pentru învăţământul postuniversitar şi doctoranzi din cele două republici, cetăţeni străini bursieri ai statului român, va fi de 36.500 lei. 1 Decembrie 1993 - Alba lulia _ Domnul Petre Roman în timp ce era „agresat“, în pagina a ll-a citiți declarația unui martor ocular. "Misterul" de la Cciritas Mulţi sunt românii care au depus la Caritas şi la fel de mulţi sunt cei ce doresc să afle ce? şi cum? în problema mai sus menţionată, iată că Agenţia de impresariat “Royal” F.M., la solicitarea publicului, reia în data de 5.dec.93, la ora 19.30, spectacolul “Mister la Caritas”. Spectacolul găzduit la Casa Sindicatelor Sibiu va avea între protagonişti pe cunoscuţii actori Florin Piersic şi Florin Piersic jr. în acelaşi spectacol îşi mai dau concursul Carmen Stoica, Gabriel Dorobanţu, Carmen Rădulescu şi Lucian Rădulescu. (R€P) TRIBUNA SPORTURILOR Luni, 6 decembrie, la toate chioşcurile găsiţi ziarul dumneavoastră preferat “Tribuna sporturilor”. Am pregătit un sumar divers, incitant. Citiţi-ne şi nu veţi regreta! fi-Serviciul Public Medical de Urgenţă şi Catastrofa şi-a început activitatea! Din ziua de 2 decembrie 1993, la Sibiu a început să funcţioneze oficial Serviciul Public Medical de Urgenţă şi Catastrofă, fiind astfel al 3-lea centru din ţară - după Tg. Mureş şi Oradea - unde au fost înfiinţate şi şi-au început activitatea astfel de servicii pentru intervenţii externe. Cu această ocazie, principalii factori implicaţi în organizarea acestui serviciu - în mai puţin de 1 an de când a apărut ideea, preluată după Tg. Mureş - au ţinut ieri o conferinţă de presă la sediul Grupului de Pompieri al judeţului Sibiu, unde funcţionează serviciul de urgenţă. Au participat d-nii: Nicolae Cosma, vicepreşedinte al Consiliului judeţean; col. Nicolae Tatu, comandantul Grupului de pompieri; general maior dr. Victor Palada, şeful Spitalului Militar Sibiu; dr. Marcel Popescu, directorul Direcţiei sanitare judeţene; dr. Stelian Rusu, medic şef Staţia de salvare Sibiu; dr. Marcel Costache, Facultatea de medicină Sibiu şi dr. Raed Arafat, medic voluntar din Tg. Mureş. S-au spus lucruri deosebit de interesante despre rolul acestui serviciu, modul de organizare şi funcţionare (aspecte asupra cărora vom reveni în ziarul nostru de marţi). Până atunci, în caz de urgenţă extremă puteţi apela la telefon 961! N ACHIM F.M.I. PUNE... PE JAR GUVERNUL Desfăşurarea cu succes a ultimei runde de negocieri cu F.M.I. (Fondul Monetar Internaţional) a pus... pe jar Guvernul. Se preconizează ca “Scrisoarea de intenţie” şi “Memorandum”-ul să fie definitivate în perioada 29 noiembrie - 6 decembrie (pentru includerea unor date statistice “la zi"), în această perioadă aflându-se la Bucureşti şi o misiune a F.M.I. în cercurile guvernamentale există certitudinea semnării scrisorii de intenţie cu F.M.I. în jurul datei de 10 decembrie. Iar pentru urgentarea procedurii de ratificare, Guvernul a solicitat ca, imediat ce documentele în cauză vor fi adoptate, Parlamentul să le ia în discuţie şi să aprobe de urgenţă un set de legi strict necesare pentru punerea în aplicare a măsurilor corelate de politica financiar-bancară, restructurare şi privatizare, convenite (dictate?) în cursul negocierilor. In acest context, priorităţile pe agenda de lucru a Guvernului sunt: respectarea calendarului stabilit de comun acord cu F.M.I, dinamizarea activităţii Fondului Proprietăţii de Stat, găsirea unor forme de colaborare mai eficiente între toate organismele direct implicate în restructurare şi privatizare. Primul ministru a ajuns la concluzia că tot acest sistem de măsuri “necesită o întărire a disciplinei” şi a dispus ca exigenţa miniştrilor să crească, mai ales la eşaloanele 2 şi 3, unde s-a apreciat că există surplus de personal. Ca atare, premierul a propus ca toţi cei ce îndeplinesc condiţiile de vârstă - cu excepţia personalităţilor de mare valoare - să fie scoşi la pensie. N-ar strica să fie extinsă această măsură şi la celelalte eşaloane... (N.A.) . ............... Corespondenţă specială din Franţa 111 . STRASBOURG-ul sărbătoreşte Marea Unire Ziua naţională a Marii Uniri n-a rămas uitată nici aici, în (aproape) capitala Europei, la Strasbourg. Noul sediu al reprezentanţei permanente pe lângă C.E. a României - situat în plin centru al Strasbourgului - s-a dovedit neîncăpător pentru toţi cei invitaţi să participe la recepţia oferită de domnia sa Consulul General, Nicolae Micu, pentru a marca importantul eveniment politic şi social. Bineînţeles importanţa pe care o are acum, când ne desparte doar puţin timp de mult lăudata primire a României în C.E., sărbătorirea acestei zi naţionale aici, “sub ochii noştri”, nu poate fi pusă la îndoială. Trebuie privită şi ca o şansă în plus pe care o avem pentru a ne prezenta în cel mai plăcut şi diplomatic mod posibil. Ce poate fi mai corect şi obiectiv decât o recepţie oficială care devine atât de călduroasă încât chiar şi sensul de “oficial” se pierde undeva în spatele discuţiilor prieteneşti. Ce distincţie se va mai face între om politic şi profesor de universitate? Sau între studenţi şi diplomaţi? Căci toţi au fost prezenţi: trimişi ai Ministerului Afacerilor Externe din Bucureşti (aflaţi săptămâna aceasta la CE pentru a participa la unele lucrări pe comisii), ataşaţi şi diplomaţi ai majorităţii misiunilor diplomatice aflate la Strasbourg (şi nu sunt puţine) oficialităţi locale, profesori de la Universitatea (60.000 studenţi) Vechiului Burg de pe malul Rinului, studenţi şi, nu în ultimul rând, reprezentanţi de seamă ai comunităţii româneşti (în special ai “Amicalei Franco-Române”, asociaţie care regrupează o mare parte a celor de origine română din Franţa). Seara a întrecut, cred, toate aşteptările. Cele aproximativ 100 de persoane prezente au petrecut cu siguranţă momente deosebit de călduroase. Şi asta s-a datorat nu în ultimul rând bucătăriei care a servit cam tot ce se poate imagina la o asemenea recepţie. De la specialităţi româneşti până la fine sortimente exotice. N-a lipsit Feteasca, cum n-a lipsit nici Cabernetul de Sibiu, iar sărmăluţele în foi de viţă (ei da, puteţi să zâmbiţi) i-au încântat pe toţi, trecând peste orice diferenţă de opinii şi/ sau culori politice. Este o imagine alegorică, desigur, dar ambianţa din seara de întâi decembrie a fost într-adevăr o reuşită deplină, iar asta s-a datorat în primul rând grijii gazdelor. Şi chiar dacă nu s-au închegat legături politice vitale, cred că cel mai important lucru al acestei seri a fost apropierea şi sinceritatea care au caracterizat întâlnirile şi dilogul politic sau nonpolitic. Poate că de data asta, cine ştie, chiar am reuşit să pornim cu dreptul... Ce mai rămâne altceva de spus, de aici din (aproape) capitala Europei, decât “La mulţi ani, România”. Un gând simplu şi călduros pentru o ţară care sperăm să lase cât mai repede în urmă complicaţiile social-politico-economice şi să încălzească încet-încet privirile reci şi circumspecte ale unora. De la Strasbourg, cu prietenie, Emil OLTEANU