Tribuna, ianuarie-martie 1994 (Anul 110, nr. 1053-1115)

1994-01-04 / nr. 1053

Anul CX, nr. 1053 Marți, 4 ianuarie 1994 6 pagini, 60 lei (la abonați - 40 lei) Trecerea în noul an 1994, a conturat - dincolo de urările de bine şi veselia sărbătoririi revelionului - prin mesajele oficiale transmise cu această ocazie, cât şi prin evenimentele din acest segment de timp, un tablou nu prea încurajator. Şefi de state şi guverne au ţinut să enumere în preocupările lor, pentru acest an, acţiuni ofensive împotriva şomajului, sărăciei, criminalităţii, urii şi învrăjbirii. La Sarajevo, chiar în momentul în care se transmitea la TV concertul de Anul Nou, cu participarea extraordinară a vedetei americane Barbara Hendricks, glasurile bombelor, obuzelor şi mortierelor încercau să oprească glasul artei aducând suferinţă, în altă ţară europeană poliţia a trebuit să intervină energic pentru a calma spiritele aprinse dintre turci şi kurzi. Zonele conflictuale ale globului au cunoscut doar o linişte aparentă, tulburată, parcă sistematic în dorinţa de a atrage atenţia că lumea este şi continuă să fie bolnavă la acest final de mileniu. Dar dincolo de toate atmosfera de sărbătoare cu care a fost întâmpinat Anul Nou pretutindeni a îmbrăcat, din nou, semnul voinţei de primenire. A momentului de refuz al dictonului de Ev Mediu- adu-ţi inainte că trebuie să mori în beneficiul celui lansat de romantism - adu-o aminte că trebuie să trăieşti (să te bucuri de viaţă). Pe acest fond ar trebui abordate şi complexele probleme ale României anului 1994 şi, forţând poate un pic nota - să nu trecem cu vederea faptul că la finele misiunii lor căluşerii din Transilvania (mai precis cei din jurul Orăştiei) au ars capra în spiritul unei tradiţii ce cheamă alungarea relelor. Şi dacă capra nu mai există avem şi noi toţi motive să nu ne mai ocupăm de ea, adică de capra vecinului. Şi să purcedem şi fără a ne “pupa în piaţă publică” la actul de jidire pentru ţară şi deci pentru fiecare dintre noi. Iar filtrul prin care suntem chemaţi să percepem “culorile” să fie unul singur: naţional-românesc, produs din generozitatea şi nobleţea diamantine ale adevăratului spirit al acestui popor. __________________________________________TRIBUNA. Sub semnul urgenţei Din data de 1 ianuarie şi până în 3 dimineaţa, la serviciul de urgenţă al Spitalului judeţean Sibiu s-au înregistrat 126 cazuri (!), repartizate pe interne şi chirurgie. D-na asistentă şefă Iustina Chinchişan, ne-a enumerat câteva genuri de cauze: viroze respiratorii, colici biliare, distonie neurovegetativă, entorse, fracturi, accidente de circulaţie (3 persoane), plăgi tăiate etc. La urgenţă s-a lucrat în aceste zile în regim de urgenţă. Până în dimineaţa zilei de 3 ianuarie, ora 7, la serviciul de salvare s-au înregistrat 100 chemări (apeluri). Dl. dr. Stelian Rusu, şeful staţiei, a adăugat listei de cazuri- indigestii, decompensări psihice la bolnavi mai vechi - intoxicaţii cu gaz metan şi stări febrile. Decir un singur incendiu De la Grupul de pompieri Sibiu, dl. lt. col. Gheorghe Pop ne-a informat că anul 1994 a debutat sub bune auspicii din punctul de vedere al pompierilor militari. A fost înregistrat un singur incendiu şi anume cel izbucnit în data de 1 ianuarie în jurul orei 4,20 în locuinţa domnului Munteanu Ion din Tălmaciu. A ars o singură încăpere, în legătură cu cauza incendiului sau putut stabili următoarele: familia Munteanu, plecând în altă parte să petreacă Revelionul a lăsat un geam deschis spre stradă. Cineva, nu se ştie cine, a aruncat pe geam un muc aprins de ţigară. Deci, acţiune intenţionată (motivată eventual şi de o euforie bahică). Victimele muntelui în zilele ce au urmat Revelionului, datorită neatenţiei şi lipsei de prevedere, doi turişti au suferit accidente grave (fractură de coloană, traumatism cranian) în apropierea cabanei Negoi, iar la cabana Bărcaciu un turist a decedat. Vom reveni cu amănunte,v "DORIM UN SIBIU LINIŞTIT ŞI SIBIENI DE SUFLET"... Oameni la datorie... Rachete multicolore brăzdau feeric bolta cerească, înspuiată de stele. Văzduhul vuia de bubuituri înfundate, explozii sacadate de petarde... Frânturi de prelung “La mulţi ani!” reverberau în aerul rece al nopţii... Veselia oamenilor inundase străzile şi pieţele bătrânului oraş: anul 1993, cu bune, cu rele, s-a dus! Anul 1994, întâmpinat cu molipsitoare SPERANŢA a venit! Bine-ai venit, An Nou! ... Ora 0,10, în faţa Monumentului Eroilor din Decembrie 1989 de la Institutul Militar “Nicolae Bălcescu” şi-n faţa Monumentului martirilor sibieni ai Ministerului de Interne, femei, bărbaţi şi copii aprindeau lumânări şi se rugau pentru iertarea şi odihna celor dispăruţi, atât de tragic, în urmă cu o continuare în pag. VI Lucian JIMAN “1993 A FOST UNUL UNOR ACŢIUNI DEOSEBIT DE BUNE” Ultima conferinţă de presă ţinută de conducerea filialei sibiene a P.R.M. la finele anului trecut a debutat cu o poziţie tranşantă a d-lui Ioan Andrei, preşedintele organizaţiei judeţene: “Pentru a nu mi se mai răstălmăci spusele, v-am pregătit în scris punctele noastre de vedere vizavi de diversele aspecte şi probleme ale vieţii politice şi economico-sociale a ţării”. Vă vom prezenta şi noi acum la început de an, câteva din luările de poziţie. “La şedinţa Consiliului Naţional a P.R.M. a participat şi primul ministru, dl.Văcăroiu, care a prezentat principalele probleme care stau în faţa Guvernului, greutăţile care le-a avut de înfruntat şi perspectivele pentru anul 1994. Domnul Văcăroiu a fost asigurat de sprijinul parlamentarilor şi membrilor P.R.M. Cu această ocazie domnia sa a precizat că “îi face o deosebită plăcere să participe la întâlnirea noastră, constatând tot timpul că P.R.M. a avut faţă de guvern o poziţie foarte corectă. Iată de ce anul 1993, an pe care l-am considerat o etapă pe calea reformelor, o etapă dificilă, a fost anul unor acţiuni deosebit de dure, dar necesare pentru a depăşi această perioadă a tranziţiei, de a face un pas pe linia unei societăţi democratice”. A fost prezentată preocuparea Guvernului pentru protejarea categoriilor defavorizate, dar că, din păcate, “s-au întâmpinat obstrucţii”, respectiv faptul că de două luni şi jumătate s-a dezbătut în Parlament problema alocaţiei lunare care trebuia acordată acestor categorii de oameni pentru a-i sprijini cu o sumă minimă, dar care ar reprezenta circa 60-70 la sută din costul energiei termice. Alocaţia trebuia să fie acordată începând cu data de 1 noiembrie, dar nici până acum nu sa acordat. Deşi Parlamentul a aprobat această alocaţie, domnul Frunda György (senator UDMR) a făcut intervenţie la Curtea Constituţională pentru a se constata dacă proiectul este legal sau nu ?!?” Interesantă ni s-a părut opinia referitoare la situaţia agriculturii româneşti. “Ceea ce s-a întâmplat în agricultura românească nu s-a întâmplat în nici o ţară din estul Europei. Au fost continuate în pag. II ________________________Dumitru MANIŢIU 1994 vâzut din turnul de control # Cum poate să fie într-un turn de control, decât ameţitor, dacă am băut şampanie..., înspăimântător, dacă socotim abisul de sub picioare, halucinant, dacă ne orientăm după artificii şi confeti. # De aici am văzut primele ore aparţinând lui 1994, aici am încercat să mă “îmbăt” vizionând programul TVR, cu şi fără sare şi piper, de aici îmi venea să strig în gura marea“urare”ceam îmbrăţişato de la Ilaşcu “vă iubesc, popor român”. # Şi noi te iubim parte din drapelul ţării, căci nu eşti fricos şi nu te-ai pitulat de timp. * Cine crede că va evada din el se amăgeşte deoarece timpul este deasupra tuturora...şi acolo este şi Biserica, şi acolo suntem sau ar trebui să vin ş. ..u„ , ,„vam despărţit de 1993 şi reproducem notele şi contranotele “la cumpăna dintre ani” stări înşirate de mitropolitul Transilvaniei I.P.S. dr. Antonie Plămădeală. „Ne-a ajutat Dumnezeu să mai facem un pas pe scara vieţii şi să păşim şi în Anul Nou 1994. Se cuvine să dăm slavă lui Dumnezeu că am ajuns această zi cu sănătate şi, fiecare, cu reînnoită speranţă pentru viitor. Să mulţumim Celui de Sus pentru fiecare clipă în plus cu care ne binecuvântează viaţa noastră pământească. Să ştim întotdeauna să preţuim clipa. Ea poate fi tocmai ceea ce ne mai trebuia ca să ne împlinim destinele, să dăm sens vieţii noastre, dacă n-am ajuns încă la un sens coerent, creator, luminos. Fie că această zi de început de an, zi de răscruce dintre ani, să ne fie un nou imbold spre preţuirea clipei continuate în pag. VI REP: ADRIAN POPESCU ! Foto: Andrei BUTA ... Şi s-au plimbat cinci urşi uriaşi pe uliţele Sibiului, în ritm de tobe şi în colind de fluier, ca să ne mute gândul bun în poveste şi speranţele în Noul An. La mulţi ani! Numai şi numai cititorilor ziarului Tribuna “Vocea Americii" despre români şi diaspora română Nicholas Dima (SUA) cunoscut scriitor, ziarist şi reporter la “Vocea Americii”, prezent la Reuniunea “Unitate istorică - Unitate culturală”, a susţinut la Sibiu un interesant material având ca temă “Identitatea românească. De la stat naţional la integrare europeană”. La sfârşitul lucrărilor ne-am bucurat de exclusivitatea următorului interviu: “Iată mă aflu în România, aici la Sibiu nu în calitate de reporter ci ca persoană particulară, în postura de scriitor şi publicist alături de participarea la festivităţiile Unirii am susţinut şi un material ce este rodul al mai multori ani de cercetare, de discuţii, experienţă occidentală, toate ducându-mă la concluzia că fiecare om are dreptul de a exista pe acest pământ, fiecare ţară are dreptul de a exista şi de a fi ea însăşi şi că trebuie găsit în toate un compromis între dreptul naţionalităţilor şi cel al statelor naţionale, precum şi al minorităţii şi al întregii societăţi umane contemporane. ___________________ continuare în pag. II _____________________________________Adrian POPESCU. Bătând şaua să priceapă iapa într-un editorial recent, redactorul şef al “Tineretului liber”, Ilie Şerbănescu relatează că, aflându-se la o recepţie într-o discuţie cu un ministru al actualului guvern, unul dintre fruntaşii ţărănişti s-a băgat netam-nesam în vorbă, numai pentru a-l critica pentru un articol în care condamna economia socială de piaţă, termen care figurează în doctrinele PNŢCD şi PSM. Distinsul gazetar, redutabil economist, membru al asociaţiei reformatoare SOREC (unde se află în aleasa companie a unor economişti de talia lui Mişu Negriţoiu, Mircea Coşea, Daniel Dăianu, Varujan Vosganian ş.a.), coroborează acest gest cu articolul critic publicat pe aceeaşi temă, în “Cronica română”, de purtătorul de cuvânt al PNŢCD, profesorul Radu Vasile. Din cele două fapte, diriguitorul “Tineretului liber”, devenit un ziar rentabil nu Spre un guvern de coaliţie numai pe tărâm politic, ci şi,mai mult, pe cel economic , trage concluzia, ca adept al ideii unui guvern de coaliţie, că se bătea şaua ca să priceapă iapa Ilie Şerbănescu lasă să se înţeleagă că, în acest mod, fruntaşii ţărănişti vroiau să transmită semnale de împuşcare spre Cotroceni. Mai mult decât atât el credea că “o parte din conducerea PNŢCD ar dori să participe necondiţionat la guvernare, spre deosebire de o altă parte, care pune condiţii, între altele pe aceea a cooptării la un asemenea guvern a celorlalte formaţiuni politice din CDR. “Este vorba, se spune, de o fracţiune care şi-ar fi anunţat doleanţele pentru portofolii precum Externele, Internele, Administraţia locală, dar, Doamne fereşte Finanţele, Industria, Agricultura, adică tot ceea ce are legătură directă cu reforma”, notează, cu unele fireşti precauţiuni, Ilie Şerbănescu, continuare în pag. II OBSERVATOR - 7