Tribuna, aprilie-iunie 1994 (Anul 110, nr. 1116-1180)

1994-06-10 / nr. 1166

întrucât vara e în toi şi vacanţa parlamentară bate la uşă, vajnicii aleşi ai naţiunii sau hotărât să ne mai ofere un “număr”, probabil drept recompensă că am fost cuminţi şi i-am lăsat să-şi facă în voie mendrele. Şi uite-aşa a apărut, acum, îndelung aşteptatul raport al “comisiei Vonica”, adică al celor care au anchetat pe îndelete o parte din actele de corupţie semnalate de presă în perioada de jaf şi degringoladă ce a urmat lui decembrie 1989. Circa 1000 de pagini au scris “incoruptibilii” noştri, şi pentru că nu avem nici un motiv să credem că le-au redactat doar pentru demonstrarea absenţei corupţiei, rezultă clar proporţiile incredibile ale acesteia. Un roman - fluviu, cu tot ce trebuie: mister, groază, lovituri de maestru, suspans etc. etc. Fără să contestăm munca uriaşă a “săpătorilor parlamentari” la temelia corupţiei, ne întrebăm însă şi noi, ca toată lumea: cui foloseşte şi ce va urma? Pentru că, logic ar fi ca după 1000 de pagini de dezvăluiri senzaţionale măcar o parte din “eroii” romanului să treacă după gratii sau să plătească cel puţin pentru eroii şi hoţii. Credeţi într-o asemenea perspectivă, stimaţi cititori? Haida de! Am citit şi noi cu atenţie câteva din cazurile anchetate. Concluziile sunt mai mult decât hilare: se face trecerea în revistă a abuzurilor şi fărădelegilor, se constată paguba adusă ţării, se menţionează şi răspunderile, după care începe... politica. Adică, dacă cei bănuiţi de ilegalităţi aparţin guvernului, comisia Vonica îi scoate basma curată, în vreme ce raportul opoziţiei îi face praf şi le cere capetele. Dacă vinovaţii sunt de partea cealaltă, îi pune la zid comisia Vonica, şi-i mângâie pe creştet strângându-i matern la piept grupul opoziţiei sau deputatul Emil Cojocariu care au redactat rapoarte paralele şi independente. Şi uite-aşa, aceeaşi întâmplare poate căpăta orice culoare neagră dacă o priveşti dintr-o parte, albă dacă o analizezi din cealaltă parte. Şi iar vom ajunge la concluzia paradoxală că avem 1000 de pagini de corupţie, dar nici un caz concret, o nesfârşită listă de răufăcători, dar nici un vinovat! Din nou, ca la noi la nimenea! TRIBUNA Jazzul este pentru ureche ceea ce este un “Picasso” pentru ochi: o dulce otravă cu aer de nebunie străfulgerând esteticul cu efect regenerator. Pentru Fred Nuss Festivalul de jazz nu este doar un prilej de a-şi manifesta talentul fotografic ci şi o întoarcere în timp cu ani, cu vise şi cu iubiri. Atunci i se aburesc ochii şi trăieşte fiecare clipă ca un june cu părul alb realizând cele mai fantastice poze: Jazz, Jazz, Jazz! De astăzi, alături de marii nebuni ai blues-ului - Fred Nuss! NOUL AMBASADOR AL OLANDEIÎN VIZITĂ LA SIBIU Sâmbătă, 11 iunie a.c., Sibiul va primi vizita ambasadorului Olandei, d-na MONIQUE FRANK. Domnia sa va avea convorbiri cu reprezentanţi ai Primăriei şi Prefecturii. Peste 200 mii lei pentru un gardian public începând cu această lună, Primăria Sibiu plăteşte, din bugetul propriu, 40 gardieni publici. Pentru fiecare gardian aceasta cheltuieşte peste 200 mii lei lunar. Sperăm ca gardienii publici să-şi facă rapid simţită prezenţa în oraş. (I.S.) ^ Daca s-ar vrea, s-ar putea, dar ieri, în prezenţa prefectului şi primarului Sibiului a avut loc, la Prefectura judeţului, analiza spaţiilor cu altă destinaţie decât cea de locuit, solicitate de Direcţia Muncii şi Protecţiei Sociale şi Inspectoratul de Poliţie al judeţului Sibiu, în urma discuţiilor s-a putut desprinde ideea că nimeni, oricât de mare sau mic ar fi, n-ar renunţa la un bun, chiar temporar, pentru a veni în ajutorul aproapelui care se găseşte într-o situaţie critică... în această situaţie, se află O.M.P.S. (Oficiul de pensii pentru ţărănime), care din cauza şantierului de construcţii existent este în imposibilitate de aşi mai organiza activitatea. Din toate variantele discutate, în final s-a stabilitcă ar fi posibilă mutarea Oficiului de pensii pentru ţărănime în localul ocupat de S.C. Păltiniş S.A. din Piaţa Mare, condiţionat de repartizarea unui spaţiu corespunzător acesteia. Serviciul de evidenţă a populaţiei din cadrul Inspectoratului judeţean de Poliţie, serviciu deosebit de important, căruia i s-a aprobat investiţia ca evidenţa populaţiei să fie computerizată, are nevoie de 6-7 camere pentru buna desfăşurare a activităţii. Şi, în orice caz, deliberările nu au avut o finalitate concretă, urmând ca, împreună cu Direcţia Sanitară a judeţului, să se găsească posibilităţi în localul Policlinicii cu plată, unde s-ar putea organiza acest serviciu. Titus DUNĂREANU. J • , fondat înm de insuviciu ,luna COTIDIAN INDEPENDENT. APARE LA SIBIU Anul CX, nr. 1166 serie nouă Vineri, 10 iunie 1994 8 pagini, 100 lei (la abonaţi- 60 lei) La Sibiu, întru cinstirea celor ce au dat jertfa supremă de Ziua eroilor şi Ziua înălţării Domnului Iisus Hristos la ceruri, la monumentele eroilor s-au depus coroane şi jerbe de flori. Au fost prezente oficialităţi din partea Primăriei, Prefecturii, Consiliului judeţean, Garnizoanei militare Sibiu, veterani de război, reprezentanţi din înteprinderi sibiene. Un sobor de preoţi a oficiat o slujbă de pomenire. Glorie veşnică eroilor neamului. Foto: Andrei BUTA 2L . ) VIRTUŢILE UNUI OREZ VITAL Nu cred să existe, în ţara noastră, întreprinderi industriale (mă rog, societăţi comerciale, cum sunt denumite acum) care să nu fie afectate, mai mult sau mai puţin, în structurile lor de bază, de “seismul” provocat de reforma sistemului economic în actuala perioadă de tranziţie... M-am convins, o dată în plus, de acest adevăr irefutabil, vizitând, deunăzi, S.C. GEROMED Mediaş (fosta întreprindere de geamuri), aflată într-un complex proces de restructurare, de adaptare, “din mers", la rigorile economiei de piaţă. Abandonând, la poartă, şi cea mai măruntă prejudecată, mi-am rezervat iniţiativa şi interesul gazetăresc de a aborda coordonatele fundamentale ale acestuiproces împreună cu dl. ing. Eduard FIKĂL, preşedintele Consiliului de administraţie al societăţii, omul şi specialistul de care se leagă, motivat, nădejdile colectivului de salariaţi în redresarea producţiei, obişnuit a fi, de-a lungul întregii istorii a întreprinderii, în “topul" unităţilor de profil din ţară. Am discutat îndelung, şi am ajuns la concluzia că între conducerea societăţii şi salariaţi există un “modus vivendi”, dorinţă şi voinţă de a gândi, organiza şi realiza o producţie de maximă eficienţă, care să permită nu “supravieţuirea” ei (care, practic, nu se pune), ci relansarea sa pe orbita unităţilor de faimă în industria românească. Argumentele pentru materializarea acestui crez vital în pagina opt a ziarului. Lucian JIMANI La Cluj-Napoca DEZVELIREA MONUMENTULUI “MIŞCAREA MEMORANDISTĂ* Aseară, în municipiul Cluj- Napoca, în cadrul manifestărilor ocazionate de aniversarea Centenarului Procesului MEMORANDULUI, în prezenţa unor înalte oficialităţi şi a unei impresionante asistenţe, a avut loc ceremonialul dezvelirii monumentului “MIŞCAREA MEMORANDISTĂ”. Amănunte, în pag. a 8-a, în corespondenţa transmisă de trimişii noştri speciali EMIL DAVID şi LUCIAN JIMAN. Corespondenţă specială din München de la redactorul nostru Ion Onuc Nemeş Intronizarea I.P.S. dr. Serafim ca mitropolit al Mitropoliei Ortodoxe Române pentru Germania şi Europa Centrală Impresionantă festivitatea de diaspora o nouă patrie spirituală, luterană, unde se celebrează intronizarea I.P.S.dr. Serafim Făgărăşanu în înalta funcţie ierarhică de arhiepiscop şi mitropolit al Mitropoliei Ortodoxe Române pentru Germania şi Europa Centrală. Impresionantă prin valoarea de simbol a acestei instituţii a Bisericii Ortodoxe Române, ce oferă credincioşilor din şi, în acelaşi timp, impresionantă prin numărul credincioşilor, al clericilor, al reprezentanţilor mai multor biserici şi culte din Europa, a personalităţilor din viaţa politică şi publică a Germaniei aflate de faţă. Ceremonia intronizării a avut loc duminică, 5 iunie, la biserica Sf. Luca din München, biserică continuare în pagina 8 şi liturghia pentru românii ortodocşi. Intronizarea a fost oficiată în numele Sfântului Sinod al Bisericii Mame de I.P.S. dr. Daniel, mitropolitul Moldovei şi Bucovinei. A fost o zi binecuvântată de toţi, o zi de rugăciune, de reculegere sufletească, de