Tribuna, octombrie-decembrie 1994 (Anul 110, nr. 1247-1311)

1994-11-25 / nr. 1286

! Puţine certitudini au crescut pe ruinele fostului lagăr socialist. Una dintre ele - de proporţiile unui flagel - este mafia. O spunem nu numai noi, ci şi agenţia Prance Presse intr-o recentă analiză a criminalităţii în Europa răsăriteană. Tabloul este realmente sumbru, în Bulgaria, vânzarea de droguri aduce reţelelor mafiote beneficii anuale estimate la mai mult de 8 milioane dolari, numărul toxicomanilor a crescut de peste 100 de ori, bisericile sunt jefuite de icoane şi picturi. în Polonia, turiştii sunt prădaţi de bande înarmate, ţara ajungând pe un neinvidiat loc 2, după Olanda, în producţia de amfetamine (un produs asimilat stupefiantelor), în Cehia, furturile de maşini ţerroriALui înmatriculate în Occident a devenit o practică obişnuită. în Ungaria, ucrainenii controlează la Budapesta prostituţia şi traficul cu arme şi droguri. în România, ce să mai vorbim, ştim cu toţii. Practic, de la declanşarea războiului în fosta Iugoslavie, ţara noastră a devenit o rută privilegiată pentru traficul de droguri. Bucureştiul este adesea teatrul unor lupte sângeroase între bande rivale din China sau ţările arabe. Asasinate la comandă, trafic de droguri şi arme, furturi de maşini, reţele de prostituţie - iată elementele unor realităţi dezolante care exercită o presiune psihică teribilă asupra oamenilor cinstiţi şi dezorientaţi. Nesiguranţa şi teroarea se strecoară în suflete, în vreme ce bandiţii hălăduiesc şi strâng peste noapte averi la care alţii nici nu îndrăznesc sâ viseze. Acesta este statul de drept mult visat9 Aceasta e democraţia spre care am alergat văzând în ea salvarea de toate chinurile tiraniei7 Acesta e viitorul în care au crezut tinerii ucişi în decembrie '897 Acestea sunt temeliile lumii drepte şi luminoase la care au visat milioane de oameni înghesuiţi după cortina de fier. Cumpute şi cufui iuiatoare întrebări* peste care nu putem trece cu nepăsarea indolentului care crede că dacă te faci că nu le vezi, necazurile şi durerile lumii nu există TRIBUNA Premieră la Teatrul "Radu Stanca" Astăzi, ora 19, pe scena Teatrului "Radu Stanca" din Sibiu are loc spectacolul în" premieră cu piesa Caty și hipopotamul" de Mano Vargas Llosa, în regia lui Gabriel Martini în atenţia consumatorilor casnici de energie electrică Ca urmare a intenţiei F.R.E. Sibiu, anunţată prin presă în august 1994, de a se trece etapizat la un nou sistem de citire, facturare şi încasare a energiei electrice consumate de abonaţii casnici începând cu 1 decembrie 1994 sistemul se introduce experimental pe un sector de 9500 abonaţi din municipiul Sibiu. Consumatorii vor primi, prin poştă, factura reprezentând energia electrică consumată de la ultima factură achitată până la ultima citire a conturilor şi energia prezumată pentru o lună de consum (calculată ca medie lunară după consumul realizat de fiecare abonat pe un an). De asemenea, factura cuprinde și valoarea abonamentului radio pe continuare în pag. 8 Anul CX,nr. 1286 serie nouă Vineri, 25 noiembrie 1994 , FONDAT ÎN 1884 DE KM SLAVICI I mtm tmmtm&nd & mmmKiKimiKKmmmimi - -*■■■ -nmm •una COTIDIAN INDEPENDENT. APARE LA SIBIU 8 pagini 100 lei (la abonați- 60 lei) MFILMUL MARII UNIRI DE LA 1 DECEMBRIE 1918 (4) întrucât în 16 octombrie 1918 se deschideau lucrările Camerei Deputaţilor a Parlamentului Ungariei, într-o încercare disperată de a salva "Ungaria Mare", contele Tisza István negând oprimarea naţionalităţilor în Ungaria şi încercându-se aruncarea responsabilităţii declanşării războiului în cârca Austriei, spre a obţine‘Ungaria o pace “mulţumitoare” pentru ea, cei trei deputaţi români în Parlamentul Ungariei (da, dragi cititori, 3 deputaţi la o populaţie de 3 milioane de români în 1918; faceţi o comparaţie cu numărul deputaţilor UDMR în Parlamentul român actual). St. Cicio Pop, Vaida Voevod şi Th. Mihaîi s-au prezentat oficial la Cameră, anunţându-l pe preşedinte că Vaida va face o declaraţie în numele grupului parlamentar român. Dezbaterile se anunţau a fi dramatice, deruta şi confuzia guvernanţilor din Viena şi Budapesta erau totale, dar căutându-se cu febrilitate tot soiul de soluţii de salvare, într-o atmosferă teribil de tensionata, de-a dreptul periculoasă, a citit Vaida în ziua de 18 octombrie Declaraţia de la Oradea, însoţită de un amplu discurs-demonstraţie a opresiunii seculare la care au fost supuşi românii în Ungaria. "Aveam impresia, scrie Vaida în amintirile sale, că mulţimea din sală nici nu-şi dădea seama de importanţa conţinutului Declaraţiei şi a comentariului ce-l făceam. Nu-şi dădeau seama că ea era un apel la forurile internaţionale şi în acelaşi timp un apel către toţi românii, să stea neclintiţi, solidari pe baza unirei naţionale, în aşteptarea ordinului pe care îl vor primi din partea reprezentanţilor aleşi de ei, întruniţi în Conferinţă naţională, ca singur factor de drept de a hotărî şi de a se pronunţa în numele întregului neam. Nu-şi dădeau seama că după noi se vor orienta şi ceilalţi nemaghiari, reluându-ne tactica". continuare în pag. 2 Mihai RACOVIŢAN " 1 \ Depunerea jurământului militar Sâmbătă, 26 noiembrie a.c., în instituţiile militare din Garnizoana Sibiu va avea loc depunerea jurământului. Dacă în 5 noiembrie au jurat credinţă patriei studenţii militari, sâmbătă este rândul soldaţilor, în termen. D.T. Citiți ! ! luni, 28 noiembrie 1994 , Tribuna I Sporturilor) Sumoafte Membrii Ligii de Cooperare Cultural-Ştiinţifică“România- Franţa" sunt invitaţi să participe la adunarea ce se va desfăşura vineri, 25 noiembrie a.c., ora 18 la Cercul Militar din Sibiu. în cadrul adunării vor fi dezbătute probleme organizatorice şi impresii de călătorie în Aquitania. Indirect cu localităţile judeţului Azi, Primăria Ca peste tot în localităţile judeţului, şi la Valea Viilor viaţa oamenilor se desfăşoară în ritm alert acum în prag de iarnă. Din datele furnizate de d-na Maria Bâcilă, angajată a Primăriei, am reţinut că lucrările de recoltat au fost încheiate realizându-se următoarele producţii pe terenurile cultivate atât în Valea Viilor cât şi în Motiş: 600 t porumb/ 303 ha, 1130 t cartofi/ 80 ha, 604 t sfeclă furajeră/ 20 ha, 3241 legume/ 25 ha. “Pentru anul ’95 terenul a fost pregătit şi însămânţat: 120 ha cu grâu şi doar 5 ha cu orz deoarece oamenii rămân cu el nevândut. Am fi dorit să arăm întreaga suprafaţă de 500 ha dar nu am reuşit să o facem decât pe 120 ha, aceasta din lipsă de motorină", în privinţa efectivelor de animale, locuitorii Valea Viilor Văii Viilor dispun de 7120 păsări, 1149 ovine şi caprine, 1061 porcine, 378 bovine, 110 cabaline, 83 iepuri, 16 animale de blană şi 69 familii de albine. Iar dacă în alte localităţi situaţia transportului este o problemă, la Valea Viilor necazul stă în cu totul altă parte. Pe fondul unei dotări învechite, a unor instalaţii depăşite fizic şi moral, aprovizionarea cu curent electric se face precar, motiv pentru care multe din aparatele electrocasnice ale locuitorilor iau des drumul centrelor de depanare. Şi pentru că tot se apropie anotimpul rece, să mai menţionăm faptul că în cele două localităţi încălzirea se face diferit: la Valea Viilor cu gaz metan, iar la Motiş cu lemne. Dan TOMOZE! în pagina a lll-a S et etet etcofafri etici fatettct&eteti, etici pen&teeti#, ect vefeceic’ - de vorbă cu sculptorul GAVRIL ABRIHAN - Născut la 12 februarie 1950, la Rus (Maramureș), absolvent al Institutului de Arte Plastice “Ion Andreescu” din Cluj în 1976, membru al Uniunii Artiștilor Plastici din 1980, Gavril Abrihan s-a afirmat în sculptură nu atât prin prolificitate (pentru că nu este un nerăbdător), cât prin temeinicia cu care îşi elaborează lucrările, a căror gestaţie durează, nu o dată, ani de zile. Cu toate acestea, la 44 de ani, în mai puţin de două decenii de activitate, a reuşit să-şi edifice o operă care să-l reprezinte între confraţi, dar şi în faţa marelui public, continuare în pag. 5 N.I. DOBRA i în prag de iarnă... soare la Dumbrăveni! La şase luni de la dezastrul care s-a abătut asupra localităţii Dumbrăveni, Guvernul a iniţiat o acţiune concretă de Remediere a pagubelor produse de grindina căzută pe 24 mai a.c. De curând, S C. Duser S.A. Dumbrăveni (serele) a primit suma de 5,4 miliarde lei pentru revigorarea activității. A devenit Pământul neîncăpător? Aşa susţin unii. La Conferinţa Internaţională asupra populaţiei, care a avut loc la Cairo, s-a estimat că, în anul 2030, Pământul va avea o populaţie de 8,5 miliarde locuitori şi nu prea-i în stare să suporte atâta lume. Conceptul de “populaţie limitată", atât de drag economistului englez Malthus, este vehiculat tot mai des în zilele noastre, fără să se ţină cont de evoluţia societăţii, de creşterea potenţialului productiv, de descoperirea unor noi resurse. Este greu să prevezi ce va fi peste un an, doi, zece, darmite peste 50. Vorbind doar de resursele alimentare ale lumii, Herve Le Bras, director la Institutul Francez pentru Studii Demografice, a remarcat că în Asia producţia de cereale a sporit în ultimul deceniu cu 45 %, în vreme ce previziunile estimau o creştere cu 5-14 %. În acelaşi timp, Ucraina, care era grânarul Uniunii Sovietice, a ajuns în situaţia de a importa cereale din... Anglia. America de Sud are imense resurse şi teritorii vaste puţin populate, dar şi probleme grave de subnutriţie datorită unui sistem de proprietate aberant, continuare în pag. 2 (n.r.d.)