Tribuna, aprilie-iunie 1995 (Anul 111, nr. 1376-1440)

1995-04-01 / nr. 1376

Nevinovaţi vinovaţi In timp ce liderul sindical al televiziunii, Dumitru Iuga, se apropie de capătul puterilor, parlamentarii noştri s-au ciorovăit îndelung, în cursul zilei de joi, pentru stăpânirea instituţiei din Calea Dorobanţi. Mai întâi pe chestiuni de procedură, aşa cum ne-au obişnuit aleşii noştri, indiferent ce ar dezbate. Apoi, pe probleme de fond. Pentru ca dezbaterile să se încheie, iarăşi după tipic, în coadă de peşte. Nici că se putea altfel, pentru că, în forul legislativ, ultima zi de lucru e joi. Iar la sfârşit de săptămână, ne-apucă dorul de ducă, oameni suntem, ce Dumnezeul Astfel, hotărârea a fost reportată - se putea altfel? - pe săptămâna viitoare. Nu neapărat pe luni, aşa cum s-a stabilit. Legi de extremă urgenţă, despicate articol cu articol, dar amânate din aceeaşi mereu invocată lipsă de cvorum, mai pe şleau spus chiur, au aşteptat votul final nu o zi-două, ci săptămâni şi chiar luni de-a rândul. Aşa că Dumitru Iuga n-are decât să mai rabde. Chiar dacă, în aceeaşi zi de joi, se afla în cea de a 28-a zi de grevă a foamei. Cu două mai multe decât i-au trebuit anul trecut, pentru a obţine, la 17 iunie, adoptarea legilor privind societăţile naţionale de radio şi televiziune. De către aceleaşi camere reunite ale aceleiaşi legislaturi.. Ale aceluiaşi parlament. Legi promulgate prompt de preşedintele Ion Iliescu. Ele stipulau, între altele că peste două luni, adică până în ziua de 17 august a anului trecut, parlamentul să numească consiliile de administraţie ale celor două societăţi. De radio şi de televiziune. Obligaţie nesocotită până astăzi. Este chiar unul din motivele pentru care Dumitru Iuga a recurs din nou la acelaşi procedeu extrem, cel care i-a adus data trecută succesul. Un altul este că actualul director al Departamentului de Emisiuni Informative, Paul Șoloc, a fost preferat de comisiile de specialitate ale forului parlamentar, filoozofului Gabriel Liiceanu pentru unul din cele 13 posturi în consiliul de administraţie al televiziunii. Fost deţinut politic şi lider autoritar, nu şi necontestat al SLRTVR, Dumitru Iuga susţine că îşi riscă viaţa pentru respectarea legii. Doina Cornea îl descrie ca pe un “martir” al adevărului şi ca “oglindă" a moralităţii parlamentului. Pentru editorialistul “Adevărului’,, el nu este decât un “artist al (continuare în pagina 8) VASAS Ferenc LUCIAN BLAGA 1895 - 1995 CENTENARUL LUCIAN BLAGA constituie de departe cel mai important eveniment cultural al anului. Această sărbătoare a spiritului românesc, în ce are el mai pur şi mai durabil va reverbera din Lancrăm în toată ţara. Va face să vibreze mereu înspre lumină taina acestui neam de poeţi. Căci, LUCIAN BLAGA spune cum nu se poate mai frumos. Constantin Noica - "auncă, de la periferia Europei, o uimitoare idee prin care negativul e convertit în pozitiv şi îngrădirea omului în sursa lui de creaţie”. in acest context aniversar salutăm iniţiativa lăudabilă a Academiei Române de a propune forurilor în drept atribuirea numelui marelui poet universităţii din Transilvania. I. VIDRIGHIN l,irijicii fuliilentului protejează societăţile cu capital ile stat? Cu catva timp in urmă Camera Deputaţilor a adoptat Legea insolvabilităţii comeriale cu 172 voturi pentru, 12 împotrivă şi 42 de abţineri. De reţinut că prevederile acestei legi nu se aplică în cazul regiilor autonome, care urmează să facă obiectul unei legi speciale. în acest context, deputatul PNŢCD, Mircea Ciumara, declara că “neintroducerea regiilor autonome transformă Legea falimentului într-o lege de protecţie a sectorului de stat împotriva sectorului privat, într-o lege de concurenţă neloială în care societăţile private sunt supuse riscului de faliment pe când cele de stat nu. De aceea, ea devine ostilă procesului de privatizare şi sectorului privat”. Sinceri să fim lucrurile nu stau chiar aşa, în orice caz, impactul catastrofic al acestei legi abia de-acum se va face simţit. I. V. Foarte important de la Caritas începând de azi, se reiau plăţile la jocul de întrajutorare “Caritas” din Cluj Napoca după următorul program: în zilele lucrătoare de la 8-24, iar duminica de la 8-15. Plăţile vor fi făcute de la casieriile de pe strada Vasile Funaru nr. 12 bis şi Maria Potcoavă nr.1. Datorită scăderii importante a dobânzilor, dl. Ioan Stoica anunţă că sumele ce urmează a fi încasate de depunători vor fi de 1:6 şi nu 1:8 cum s-a anunţat la început. Cu acest prilej patronul jocului îşi cere scuze pentru încurcăturile care s-au produs prin arestarea sa şi asigură participanţii că îşi vor reprimi banii depuşi. d. Ioan Stoica . IUL. 2805 mat mm mm sima COTIDIAN INDEFENDENT. APARE LA SIBIU Anul CXI, nr. 1376 serie nouă Sâmbătă, 1 aprilie 1995 8 pagini 150 lei (la abonaţi- 80 lei) 51 CONSILIUL JUDEŢEAN SIBIU ORGANIZEAZĂ CONCURS pentru elaborarea stemei judeţului Sibiu Concursul este dotat cu trei premii pentru locurile I-III, în care se includ şi costurile legate de realizarea modelelor şi a notei explicative sau de fundamentare a lor, întrucât rezultatele concursului anterior nu au fost avizate de comisia naţională de resort, ofertanţii sunt obligaţi a atesta calitatea profesională şi a se documenta în prealabil asupra criteriilor şi condiţiilor de prezentare a ofertelor la Direcţia Urbanism a Consiliului Judeţean (1 exemplar color, unul sub semne convenționale și unul contur alb-negru). Termenul de depunere a proiectelor este până în ziua de 15 mai 1995. Festivalul International de Teatru Tânăr Proemst Programul zilei de sâmbătă, 1.04.1995 Casa de Cultură a Sindicatelor, ora 18 - Teatrul “Ivan Vazov” (Bulgaria) “La nuit enchantée” Teatrul “Radu Stanca”, ora16 - Teatrul “Damascus Mime Center” (Siria) - Dawn and Twilight of a Girl Named Yasmeen, ora 21 (continuare în pagina 8) Foto: Andrei BUTA Aspecte din spectacolul "Adunarea păsărilor" al teatrului Ţăndărică după regia și scenografia lui Cristian Pepino ’’ Consiliul Judeţean Sibiu Comunicat Şedinţa ordinară a Consiliului Judeţean din 30 martie 1995 nu a putut adopta, din motive de norme juridice imperative, aprobarea Bugetului judeţean Sibiu pe 1995. Rezolvarea cea mai urgent posibilă a acestei probleme se va putea aborda cel mai devreme în jurul datei de 20 aprilie a.c. într-o şedinţă extraordinară. Dintre problemele la ordinea zilei, cele mai multe discuţii le-au suscitat: 1. Raportul preşedintelui Consiliului Judeţean şi 2. Informarea prefectului privind activitatea serviciilor publice judeţene. La primul punct, consilierii au dat o bună apreciere atât Raportului cât şi activităţii ca atare. Cu această ocazie, din dorinţa de a scuti cetăţenii judeţului de posibila implicare a prefectului într-o demitere din motive penale, s-a propus adoptarea unei Moţiuni prin care să i se solicite d-lui prefect retragerea prin demisie. Urmare a explicaţiilor d-lui prefect, a documentelor prezentate, emise de Parchet, a unor discuţii clarificatoare, s-a consideratneoportună adoptarea Moţiunii, respinsă cu 12 - respingere; 3 - adoptare şi 23 abţineri, Consiliul considerând că nu se poate substitui justiţiei şi lasă pe dl. prefect să-şi asume toată răspunderea. Se poate aprecia că această dispută şi discuţie a întrunit elementele unei adevărate democraţii, dovedind că persoanele publice sibiene înţeleg să poarte dispute doar pe probleme principiale şi nu personale, cum eronat s-a înţeles în ultima perioadă. La al doilea punct s-au pus întrebări, s-au cerut lămuriri, s-au adus critici la care dl. prefect a dat lămuriri, îndeosebi principiale şi teoretice, dar concluzia a fost că situaţia este departe de a fi pozitivă, reproşându-se Guvernului şi Parlamentului grave întârzieri în continuarea reformei legislative şi în blocarea autonomiei locale şi descentralizării, în deschiderea şedinţei, preşedintele Consiliului Judeţean, anunţând decesul prematur al consilierului Ioan Bobolea, a evocat personalitatea dispărutului şi s-a ţinut un moment de reculegere. Sibiu. 30.03.1995  Azi, în Cisnădie Deschiderea oficială a Căminului pentru copii Azi, la ora 10:30, în Cisnădie, se va desfăşura deschiderea oficială a noului cămin pentru copiii abandonaţi. La eveniment vor participa reprezentanţi ai oficialităţilor alături de conducerea Crucii Roşii din Passau, reprezentanţi ai Băncii Naţionale din Bayern şi ai televiziunii bavareze. (D.T.) Premieră teatrală Duminică, ora 21, în ruinele sălii Thalia din Sibiu va avea loc o premieră teatrală cu spectacolul “Priveşte-ţi ochii” de Cristian Cârcu, student la Facultatea de Litere din Cluj-Napoca, cel care semnează şi regia acestui spectacol. Grupul de tineri sibieni ne propune un nou concept de spectacol de teatru menit să redea spectatorilor ingenuitatea. -“Tribuna sporturilor” - Prin câştigarea titlului de campioană naţională la baschet masculin de către echipa sibiană CSU FOREST Sibiu, sportul polarizează alături Festivalul Internaţional de Teatru Tânăr Profesionist - Sibiu '95, viaţa sibienilor, în “Tribuna sporturilor” de luni amatorii de sport vor putea găsi cronici, note, informaţii la zi din competiţiile naţionale şi internaţionale care îl vor conecta la pulsul vieţii sportive, vor putea afla în amănunțit evoluţia echipelor sibiene în campionatele interne. CATASTROFĂ AVIATICĂ în ziua de 31 martie 1995, la ora 9,11 a.m., ora României, a avut loc un accident de aviaţie în care a fost implicat un avion al Companiei TAROM de tip A 310-324 înmatriculat YRLCC care executa zborul RO 371, pe ruta Bucureşti-Bruxelles. La bordul aeronavei de aflau 49 pasageri și echipajul format din 10 persoane; comandant de aeronavă a fost dl.Ilie Batanoiu. Accidentul s-a produs la aproximativ 3 minute după decolarea de la Otopeni, pe raza comunei Balotești, în vecinătatea gării acesteia. Aeronava a fost distrusă complet, iar în urma accidentului nu există supraviețuitori. Pentru investigarea accidentului, în scopul elucidării cauzelor lui, prin Ordin al Ministrului Transporturilor a fost numită o comisie de specialiști. Comunicatul este semnat de conducerea Companiei TAROM. (Alte amănunte în pagina a 8-a.) 'Jandarmeria română' la cea de a 145-a aniversare în cadrul manifestărilor ocazionate de aniversarea a 145 de ani de la adoptarea primei legi a Jandarmeriei române, ieri, la Batalionul de jandarmi din Sibiu, a avut loc un simpozion dedicat acestui eveniment. La manifestare au participat ofiţeri şi subofiţeri ai unităţii, invitaţi. Cu această ocazie, dl. maior Vasile Sălăgean, comandantul batalionului, a prezentat un bine documentat istoric al Jandarmeriei române. Comunicarea d-nei Liliana Pop, arhivist principal la Arhivele Statului, a suscitat un viu interes, domnia sa referindu-se la instituţia jandarmeriei în TransilvarîEST cu referiri directe la Sibiu, dar mai ales prin citarea unor prevederi înscrise întrun regulament emis în anul 1850, care statornicea drepturile şi obligaţiile jandarmului, precizări extrem de actuale şi astăzi. Ele se referă la integritatea morală a jandarmului, comportamentul său, cunoştinţele pe care trebuie să le aibă, inclusiv cunoaşterea unei limbi străine de către un subofiţer etc. în intervenţiile lor, dl. col. Nicolae Suciu, col. (r) Gheorghe Gherasim, subl. (r) Gheorghe Mitran şi lt. col. Virgil Cristea s-au referit la activitatea jandarmeriei în perioada 1918-1945 în judeţul Sibiu, a fost rememorată participarea acestei instituţii la cel de al ll-lea război mondial şi ulterior până la desfiinţarea ei, cu ample referiri la funcţia sa benefică pentru apărarea ordinii şi liniştii publice din România, cât şi referitor la locul şi rolul trupelor de jandarmi în cadrul sistemului de apărare a ţării. Nu au lipsit nici exprimările unor poziţii personale privind modul de recrutare a cadrelor, durata şcolarizării, statutul jandarmului şi necesitatea adoptării legii privind activitatea acestei instituţii publice, în continuarea manifestărilor ocazionate de această aniversare, duminică va fi depusă o coroană de flori la Monumentul Eroilor de pe Calea Dumbrăvii din Sibiu, iar luni, 3 martie, într-un cadru festiv va avea loc depunerea jurământului militar de către noul contingent de jandarmi, D. MANICIU