Tribuna, iulie-septembrie 1995 (Anul 111, nr. 1441-1506)

1995-07-01 / nr. 1441

wIt* : _ IM ■ 1859-Ia fiinţă, printr-un decret semnat de Al.I. Cuza, Direcţia de Statistică a Moldovei. Primul director, Ion Ionescu de la Brad 191? - încetează din viaţă Titu Maiorescu (n.1840), critic literar şi om politic conservator, prim-ministru al României 1935- Dr. Daniel Danielopolu fondează Academia de Medicină din România 1990 - înalt Prea Sfinţia Sa Daniel Ciobotea este instalat mitropolit al Moldovei şi Bucovinei 1867 - înfiinţarea Confederaţiei Canadiene 1990 - Intră în vigoare Tratatul de stat privind uniunea economică, monetară şi socială dintre RDG şi RFC .1991 - Tratatul de la Varşovia îşi încetează valabilitatea 1995 - Spania preia preşedinţia semestrială a Uniunii Europene 1504-Moare Ştefan cel Mare, sanctificat de Biserica Ortodoxă Română: Binecredinciosul Voievod Ştefan cel Mare şi Sfânt 1838 - Bariţi ii scoate, la Braşov. Foaie pentru minte, inimă şi literatură 1849- Nicolae Bâlcescu şi Cezar Bolliac semnează,împreună cu guvernatorul Ungariei, Lajos Kossuth, Proiectul de pacificare, document care recunoaşte naţiunea română şi drepturile ei 1880 - România şi Elveţia stabilesc relaţii diplomatice 1897 - Apare, la Cernăuţi, revista Patria, care susţine idealurile luptei naţionale din Bucovina 1919-îşi începe activitatea, la Bucureşti, compania Cărăbuş 1976 - Proclamarea Republicii Socialiste Vietnam Iff. ms, i ' mMă s&ub imgMi Citeşti şi te cruceşti. Citeşti şi ai impresia că România este o ţară cât oraşul Cisnădie. Căci altminteri nu poţi da crezare “Scrisorii deschise către parlamentarii din oraşele-martir” semnată de aşa-zişii “deţinuţi politici în libertate”, respectiv, de “NOI -cei vii şi cei morţi - am schimbat cursul istoriei României în Decembrie 1989”. Ni se spune în fiulTCHIMLUI, mdi I această scrisoare publicată de un ziar din Capitală, că cei 8143 de beneficiari ai Legii 42/90 - “urmaşi, invalizi, răniţi şi luptători, sau, mai bine spus, carnea de tun din Decembrie 1989” prin faptul că s-au hotărât să iasă în stradă în Decembrie 1989 au căutat să redea libertatea și demnitatea poporului român... Cazul este unic în istorie. Nici în antichitate, la Maraton, nu s-a întâmplat o asemenea minune. Ca 8000 de oameni să salveze de la dezastru, să elibereze de dictatură un popor format din 23 de milioane de oameni. Fascinant. Aşadar, evenimentele din decembrie 1989 sunt reduse pur şi simplu la ieşirea în stradă a câtorva mii de oameni. Nu ni se spune dacă între aceştia se numără sau nu Barbu Petrescu, primarul general al Capitalei, din acea vreme, cel care a avut marea inspiraţie de a organiza mitingul din 21 decembrie, de a aduna, adică la un loc zeci de mii de oameni, nedeclaraţi în vremea aceea nici luptători şi nici revoluţionari, căci luptători erau cei din gărzile patriotice şi revoluţionar era unul singur, ‘Împuşcatul’’. Şi nici azi nu se cunoaşte numele celui sau celor care a strigat sau au strigat primii "Jos Ceauşescu”. Domnilor, noi venim din istorii. Poporul nostru, neamul nostru românesc a trecut prin nenumărate răscoale şi revoluţii. Nimeni, niciodată, însă, nu s-a revendicat în luptător sau revoluţionar pentru a cere drepturi mai multe decât poporul de rând. Căci, dacă-i aşa, atunci milioanele de oameni care au ieşit în stradă, în toate oraşele ţării, nu doar în cele martire trebuie recunoscuţi ca luptători şi tot românul s-ar preschimba într-un privilegiat. Iar Europa ar trebui să recunoască această calitate românilor şi fiecăruia să-i dea o pensie în dolari, pentru ca acesta să nu mai muncească, doar să trăiască, şi, eventual să dea lecţii de revoluţionarism şi de luptător altor popoare. Propuneţi domnilor deţinuţi politici în libertate acest lucru la ONU, la Consiliul Europei, la toate uniunile economice şi politice europene şi mondiale. Şi, abia atunci, vorba lui Alecsandri, vom ajunge un popor liber şi ferice. Şi încă ceva. Ce-ar fi să sugeraţi Parlamentului României să organizeze un simpozion sau o conferinţă internaţională pentru a defini calitatea de “Deţinuţi politici în libertate” şi drepturile ce li se cuvin unor asemenea deţinuţi?! TRIBUNA LA AVRIG, O BIJUTERIE PE BANCĂ Ieri la orele amiezii, în centrul Avrigului s-a inaugurat noul sediu al Băncii Agricole S.A. Evenimentul a adunat la tradiţionalul pahar de şampanie o sumedenie de personalităţi: domnii Nicolae Chelu, vicepreşedintele Băncii Agricole din România, Ioan Vraciu, vicepreşedinte al Consiliului Judeţean, Constantin Ibieniu, subprefectul judeţului, Gligor Ciortea, director general al D.G.A., Gheorghe Bunea, director general al D.G.F.P.C.F.S., Emil Cutrea, director al Curţii de Conturi a judeţului, Nicolae Coroianu, comisar şef al Gărzii Financiare ş.a. Vom reveni cu amănunte şi imagini în numărul viitor al ziarului. Deocamdată, o singură constatare: noul sediu este, realmente, o bijuterie arhitectonică. “Preffiiri numa' sprijini fiiiiiiH'iui Festivalui de Juzz A declarat ieri, în cadrul conferinţei de presă a Prefecturii, dl. Nicola Iordan, directorul general al instituţiei. “Şi asta a continuat domnia-sa - fiindcă instituţia prefectului are bugetul stabilit de Secretariatul General al Guvernului, până în cel mai mic amănunt. Ce putem noi face şi ceea ce dl. subprefect Iiceniu a şi făcut, este să chemăm la discuţie - spre a reuşi o sensibilizare - diferiţi agenţi economici sponsori” Problema Festivalului de Jazz a fost una dintre cele discutate cu prilejul conferinţei, despre celelalte subiecte abordate ziarul nostru oferindu-vă amănunte în ediţiile TRIBUNA Viitoare. R. MARCU Noile tarife pentru transportul in comun cu troleibuze, autobuze și tramvaie începând de astăzi, 1 iulie a.c., Regia Autonomă de Transport Urban Sibiu va practica următoarele tarife: * La autobuze și troleibuze: • o călătorie în interiorul localităţii - 250 lei • un abonament lunar pentru o linie interioară - 7500 lei • un abonament similar, cu preţ redus, pentru elevi, studenţi şi militari - 3750 lei • un abonament lunar pentru două linii, în interiorul localităţii - 12800 lei • un abonament similar, cu preţ redus, pentru elevi, studenţi şi militari - 6400 lei * La tramvaie: o călătorie pe ruta Cimitir - SC Sintex SA - 200 lei • un abonament lunar pe aceeaşi rută - 6000 lei • un abonament similar, cu preţ redus, pentru elevi, studenţi şi militari - 3000 lei • o călătorie pe ruta Sibiu - Răşinari - 250 lei • un abonament lunar pe ruta Sibiu - Răşinari - 7500 lei • Abonamente pentru călătorii nelimitate, valabile pentru toate mijloacele de transport din interiorul localităţii -16000 lei • Aceleaşi abonamente, cu preţredus, pentru elevi, studenţi şi militari - 8000 lei Aşa după cum se poate observa din lecturarea acestei noi liste de tarife, procurarea abonamentelor este foarte avantajoasă, în cadrul acestora, pentru cei care au multe drumuri de efectuat zilnic, cel cu călătorii nelimitate este soluţia optimă. (T.ARON) Prefectura şi relaţiile cu cetăţenii în luna iunie, la Prefectura judeţului s-au înregistrat 312 scrisori, din acestea fiind verificate până în prezent 205 (alte 107 se află în curs de rezolvare). Acestea au fost primite din partea diferitelor instituţii (Preşedinţie, Guvern, Parlament etc.) şi a cetăţenilor. De asemenea, în aceeaşi lună, la Prefectură au fost primiţi în audienţă 28 de cetăţeni ale căror cereri formulate cu aceste ocazii au fost repartizate spre rezolvare, în funcţie de competenţă, consiliilor locale, comisiilor de aplicare a Legii fondului funciar și altor instituții.___________________(R.M.)_ 5051 Poliţiei nu glumeşte! în luna iunie a acestui an s-au efectuat 128 controale, care s-au concretizat în stabilirea unui număr de 104 infracţiuni şi 751 contravenţii. Amenzile aplicate s-au ridicat la 33.409.250 lei. Pe linia circulaţiei rutiere au fost aplicate 2.356 sancţiuni contravenţionale în valoare de 52.792.900 lei. Legat de acelaşi subiect vă informăm, stimaţi cititori, că s-au înregistrat 9 accidente grave de circulaţie, în urma cărora au rezultat 11 răniţi. (R. MARCU) SI LUNI, LA SIBIU, ÎN PREMIERĂ ABSOLUTĂ LASASE IASIA.Voi MERCEDES, Luni, 3 iulie, ora 11, la parterul magazinului “Dumbrava" veţi putea admira cel mai nou model de Mercedes, clasa E. Pentru a afla amănunte ne-am adresat domnilor Lucian POPA, general manager şi Adrian RAGNAR THIESS, director executiv la S.C. AUTO TRADING SRL, reprezentanţa Mercedes Benz în judeţul Sibiu. Ce-ar fi de spus, înainte de orice, despre această premieră? - Noua clasă E înlocuieşte linia foarte cunoscută W 124, care s-a vândut timp de zece ani în 31 de variante şi în peste 2,5 milioane de exemplare. Să precizăm, totodată, că noua linie E a limuzinei Mercedes aduce o adevărată revoluţie în design-ul exterior şi în tehnica înglobată. Noul model conţine 12noutăţi tehnice mondiale, dintre care amintim: sistemul adaptiv de suspensie este controlat electronic; farurile sunt cu xenon, reglarea înălţimii fiind instantanee; autoturismul dispune de senzori de ploaie pentru reglarea automată a vitezei ştergătorului de parbriz şi de sistem electronic de reglare a tracţiunii ş.a.m.d. - Despre dimensiunile noului model, ce ne puteţi spune? Noul autoturism depăşeşte ca dimensiuni exterioare modelul anterior doar cu 5 cm (lungimea unei cutii de chibrituri!), acesta permiţându-le designerilor mărirea spaţiului interior până la dimensiunile interioare ale vechii clase S. O altă performanţă a designerilor vizează coeficientul de continuare în pagina 8 A consemnat: Mircea BIȚU. Vă propunem pentru astăzi: ♦ Marţi, la Sibiu:Expoziţia”Pieţele oraşelor din Europa” ♦ Şedinţa Consiliului Judeţean Sibiu ♦ Prefectura cere revocarea Deciziei 66 a Delegaţiei Permanente a Consiliului Judeţean (pag.2) ♦ Caleidoscop (pag.3) ♦ Vânătoreşti şi nu prea...Fief ori patrimoniu naţional? ♦ Festivalul folcloric”Florile Oltului” ♦ Ancheta Tribunei:Agnita- Asociaţiile de locatari, în pragul falimentului? (pag.4) ♦ în ajutorul bolnavilor cu afecţiuni oculare. Lentilele de contact asigură o certă ameliorare a vederii ♦ Protecţia şi refacerea mediului în atenţia specialiştilor români şi germani (pag.5) ♦ S.C Remat Sibiu program (pag 8). m? îx im M m mici ii m COTIDIAN INDEPENDENT. APARE LA SIBIU Anul CXI, nr. 1441 serie nouă Sâmbătă, 1 iulie 199 8 pagini 150 lei (la abonaţi - 80 lei) Cooperaţie meşteşugărească - realităţi şi perspective în zilele de 1-2 iunie a.c., au avut loc, la Constanţa, lucrările celui de al doilea Congres al Cooperaţiei Meşteşugăreşti ECO-COOP. în legătură cu acest eveniment am solicitat amănunte d-lui Aurel MARGINEANU, preşedintele Cooperaţiei Meşteşugăreşti Sibiu, care ne-a oferit, cu amabilitate, datele care urmează. Congresul a avut la bază două documente: 1. Cinci ani de tranziţie (Raport asupra activităţii economicofinanciare); 2. Strategia dezvoltării Cooperaţiei Meşteşugăreşti în perioada 1995-2000. S-a apreciat că, după 1990, la nivel macroeconomic, au apărut dezechilibre între cerere și ofertă, la nivelul resurselor valutare şi necesitatea de importuri de produse, utilaje şi tehnologii, s-a instalat un blocaj financiar, crescând necesităţile de capital lichid şi s-a accentuat diferenţa dintre evoluţia salariilor şi preţurile de vânzare către populaţie. Evoluţia în structură a cifrei de afaceri realizată de Cooperaţia Meşteşugărească pentru piaţa internă, în preţuri comparabile, a fost următoarea: continuare în pagina 2 Viorel ANDRIESCU livrări servicii colaborări 1989 1990 1994 40 35,5 36,4 28,127,3 32,1 31,9 37,2 31,5 26.500 titluri de proprietate Din cele 51.291 titluri de proprietate câte s-au anunţat la conferinţa de presă a Prefecturii, ce a cuprins aspecte ale lunii iunie, s-au emis 26.500. De asemenea, aflăm că s-au eliberat 7.580 decizii pentru acţionarii la societăţile agricole. (R.M.) Un veritabil eveniment, sub semnul iubirii de oameni Ieri dimineaţă, la sediul Grupului de Pompieri Sibiu au avut loc festivităţile de inaugurare a sediului Staţiei de Intervenţie şi Asistenţă Medicală de Urgenţă şi Descarcerare, rod al unei generoase şi benefice colaborări între grupul sibian de pompieri, Facultatea de Medicină, Staţia de Salvare şi formaţii depompieri din Germania şi Olanda. Prietenii din Wuperthal au asigurat dotarea staţiei cu maşini, iar cei olandezi din Wert, au asigurat mobilierul, centrala termică, caloriferele şi alte accesorii necesare alinierii acestei instituţii publice la standardele europene. Festivitatea a fost onorată de prezenţa domnului general maior Emil Marinescu, şeful Statului Major al Comandamentului trupelor de pompieri, a dlui. Romeo Trifu, preşedintele Consiliului Judeţean Sibiu, a dlui. Constantin Ilioniu, subprefect, a dlui. It. col. Nicolae Şuteu continuare în pagina 8 Octavian RUSU