Tribuna, octombrie-decembrie 1995 (Anul 111, nr. 1507-1569)

1995-10-24 / nr. 1522

In pag. a ll-a ♦ Top 10 RTS - Ediția a XIII-a ♦ Consilierii municipali recidivează ♦ Corespondență de la Paris - Atenţie la semnale Anul CXI, nr. 1522 serie nouă Marți, 24 octombrie 1995 8 pagini - 150 lei (la abonați- 80 lei) • 1 km T ÎN184DE ION SLAVICI / I b u n a COTIDIAN INDEPENDENT. APARE LA SIBIU £ —..■■■ . ■■-------——-—==$N Marea familie a Naţiunilor Unite îşi serbează, pe continentul american, ...nunta de aur. Cu tot tacâmul, fireşte, sindrofii, protocoale zero, lume bună, discursuri, cocktailuri, zâmbete, fotografii de familie pentru viitorime... Ca în orice familie, momentele festive adună laolaltă toţi membrii, oricât de diferiţi ar fi şi la orice distanţă s-ar afla... Ca în orice familie, există, după o vreme, norocoşi ai soartei şi nefericiţi ai aceleiaşi soarte, rude sărace şi rude bogate, reuşiţi şi nereuşiţi în viaţă... Ca în orice familie, armonia nu este deplină şi profundă, ci mai curând un “ambalaj" pentru ochii lumii, o rezultantă a dorinţelor mai mult decât o rezultantă a realităţilor... Ca în orice familie numeroasă, problema principală este cea a banilor, a surselor financiare pentru supravieţuire sau pentru un trai mai bun... Cum-necum, cu pasivitate sau cu emoţii, cu duritate sau cu blândeţe, cu agitaţie sau cu vorba bună, familia Naţiunilor Unite a rezistat, iată, o jumătate de secol. Ea reprezintă, probabil, unul din puţinele lucruri bune, dătătoare de optimism care s-au petrecut pe Planetă, în această lume nebună, nebună, nebună. Singurul punct de echilibru într-o istorie a dezechilibrelor de tot felul. Singurul loc în care dezbinaţii şi dezrădăcinaţii au şansa să se aşeze la aceeaşi masă, în mod civilizat şi, eventual, să spere într-o conciliere. Bogaţi sau săraci, îndoctrinaţi politic sau apolitici, înveninaţi sau senini, membrii marii familii a Naţiunilor Unite s-au adunat în aceste zile pentru a-şi vorbi unii altora, pentru a se asculta unii pe alţii. Altă familie mai mare, mai bună nu avem. O altă alegere este imposibilă. Să sperăm, deci, că ea va rezista tuturor seismelor şi capcanelor istoriei, dincolo de această “nuntă de aur”. Să nădăjduim că ea va face în aşa fel încât, prin vreme, să fie... puţin mai bine pentru fiecare membru al său. TRIBUNA A 91 -a Adunare Generala a ASTREI cu tema “Confluente culturale romaneşti" După cum am relatat la timpul potrivit, sâmbătă şi duminică, respectiv în zilele de 21 şi 22 octombrie, a avut loc la Sibiu cea de-a 91-a Adunare Generală a ASTREI cu tema “Confluenţe culturale româneşti”. Au fost prezenţi români din Albania, Austria, Bulgaria, Croaţia, Germania, Iugoslavia, Macedonia, Republica Moldova, Ucraina, Statele Unite ale Americii şi de la toate despărţămintele ASTREI din ţară. După oficierea unui Te Deum în catedrala Mitropolitană, în sala mare a Casei de Cultură a Sindicatelor a avut loc deschiderea festivă a adunării, festivitate onorată de prezenţa I.P.S. dr. Antonie Plămădeală, mitropolitul Ardealului, şi de ing. Romeo Trifu, preşedintele Consiliului Judeţean Sibiu. Au urmat comunicările în plen după care lucrările adunării s-au desfăşurat pe următoarele secţiuni: Acţiuni ale societăţilor culturale neguvernamentale în contemporaneitate şi în viitor; Cultură şi ştiinţă; Perspective ale societăţilor culturale, continuare în pag. 8 ________Ion Onuc NEMEŞ Preşedintele Consiliului Judeţean Sibiu, ing. Romeo Trifu, ne da o veste extraordinară. Sibiul va avea o mare şi modernă bibliotecă în cadrul celei de a 91-a Adunări Generale a Asociaţiunii ASTRA, preşedintele Consiliului Judeţean Sibiu, ing. Romeo Trifu, a anunţat că Sibiul va avea o nouă, mare şi modernă bibliotecă. Programată şi susţinută de conducerile Prefecturii, Consiliului Judeţean, Primăriei, Universităţii “Lucian Blaga” şi Bibliotecii ASTRA, ideea s-a întâlnit cu o mare receptivitate din partea Guvernului României, personal a primului ministru Nicolae Văcăroiu. Există promisiuni şi resurse ca, încă din acest semestru al anului, să demareze elaborarea studiului de fezabilitate şi de întocmire a proiectului pentru viitoarea bibliotecă, iar la anul să înceapă lucrările de construcţie propriu-zise. Chiar dacă în entuziasmul său, preşedintele consiliului anticipa un termen de finalizare a lucrărilor de doi-trei ani, vom fi fericiţi că inaugurarea acestei importante instituţii de cultură va avea loc chiar la sfârşitul acestui secol şi 1 mileniu. Vom reveni. Ion Onuc NEMEŞ 1 pag. a lll-a ♦ Note de călătorie - Ierusalim: Mii de ani de istorie pe metru pătrat ♦ Ca-n Vestul sălbatic... ♦ Scrisori de la cititori ♦ Simpozion al firmei “Herbalife” Sibiu pag. a IV-a ♦ Legea învăţământului a fost interpretată eronat şi dăunător . Fără sponsori bogaţi hemodializa rămâne, pentru unii, doar o şansă ratată de supravieţuire în pag. a Vlll-a H în ziarul de mâine ♦ Forţele politice parlamentare de opoziţie şi sindicatele susţin revendicările studenţeşti ♦ Studenţii au ocupat Piaţa Universităţii ♦ Ţălnar continuă cu F.C. Inter! * 1863 - A murit poetul Andrei Mureşanu (n.16.XI.1816) * - Sărbătoarea națională a Zambiei * - “Ziua Organizației Națiunilor Unite” (intrarea în vigoare a Cartei ONU - 1945) * 1995 - Participanții la sesiunea extraordinară a Adunării Generale ONU, la care participă şefi de stat sau de guvern din cele 185 de state membre vor adopta “Declaraţia semicentenară”, 50 de ani de la crearea ONU, la 24 octombrie 1945 * - începe “Săptămâna Mondială a Păcii”, proclamată de Adunarea Generală a ONU la 5 iulie 1995, pentru a marca 50 de ani de la înfiinţare (24-31) [calendar] ! 24octombrie! Marea privatizare SuibMTI›*r**«i cupounoir şi c›T(hiciif~‘lor iberigc leul şi anevoios * F.P.P. III Transilvania ar fi soluţie * Marea majoritate a cetăţenilor deţinători de cupoane nominative de privatizare şi carnete cu certificate de proprietate sunt dezorientaţi, nu ştiu unde să le subscrie pentru a le transformam acţiuni. Zilnic, la redacţie, pe stradă sau chiar acasă, sunt întrebat: “unde mă sfătuiţi să-mi bag cuponul?”. Trebuie să recunosc că răspunsul nu este uşor de dat şi asta din foarte multe motive pe care nu mi-am propus să le detaliez de această dată, în încercarea de a lămuri cât de cât cititorii noştri asupra desfăşurării acţiunii de subscriere, am purtato discuţie pe această temă cu dl. ing. Mihai Gâlea, directorul Reprezentanţei Sibiu a F.P.P. III Transilvania. Cum decurge subscrierea cupoanelor şi a carnetelor cu certificate de proprietate? - Lent şi anevoios. Consider că această etapă este cea mai importantă parte a programului de privatizare şi de aceea participarea populaţiei este componenta de bază a acestui proces. Pentru că doar prin participarea activă a tuturor deţinătorilor de titluri, acel 30 la sută din capitalul social al societăţilor comerciale poate să intre în posesia cetăţenilor, sub formă de acţiuni. Subscrierea decurge lent şi din cauza formularisticii continuare in pag. 8 A consemnat Dumitru MANIŢIU INIŢIATIVA 23 de ani, curaj şi hotărâre! Se mai întâmplă, uneori, să vezi zâmbete gâtuite de emoţia începutului. Un început, un start, la care s-au aliniat mulţi şi puţini au rămas căci afacerile, în orice fel de economie s-ar desfăşura, nu iartă. La numai 23 de ani, Adrian Răulea a fost, ieri, gazda inaugurării expoziţiei firmei ADCARTRANS SRL, al cărei director este, în spaţiul destinat expoziţiei, situat în Piaţa Mare nr. 4, la magazinul Metasib, tânărul sibian aduce în atenţia cumpărătorului, deocamdată, frigidere şi maşini de spălat de o înaltă ţinută şi performanţă, la un preţ ce sfidează concurenţa locală. Cu reducere de 5% pe timpul expoziţiei, 23 - 27 octombrie, firma ADCARTRANS SRL înseamnă într-adevăr o soluţie pentru casele noastre. între invitaţii prezenţi la inaugurare, în număr considerabil, am remarcat şi persoana d-lui Traian Muntean, prefectul judeţului, care şi-a manifestat încântarea faţă de iniţiativa tânărului Adrian Răulea. Succes şi viaţă lungă în economia de piaţă. Dan T. Foto: Fred MSS Tricolorei pe vârful It/toldoveciJiu în cinstea Zilei Armatei Române, un grup de 10 montaniarzi, conduşi de col. Nicolae Popirad şi maior Ioan Părăian, va efectua o escaladă pe vârful Moldoveanu, pentru a arbora, cu prilejul Zilei de 25 Octombrie, drapelul României. Acţiunea este sponsorizată de SIBGUARD SRL, CerculMilitar Sibiu și U.M. 01512.^. • Să ne cunoaștem cetatea • Glorie nepieritoare eroilor bravei armate române! rimintit între I vadimiada şi studenţia dă o nouă escaladă a preţurilor din considerente (nemărturisit) şi politice. Sfidarea preşedintelui ţării şi a ministrului apărării de către generalul Paul Cheler, comandantul, până de curând, al armatei a patra, “Transilvania”, care a contestat nu doar decizia trecerii sale nu în rezervă, ci direct în retragere, ci şi actul normativ (noua lege privind statutul cadrelor militare) în baza căreia s-a luat această hotărâre. Demiterea, din funcţia de director general al regiei Romtelecom, a lui Andrei Chirică, fost ministru al telecomunicaţiilor, pe motive politice, după cum susţin continuare în pag. 2 VASAS Ferenc "Combaterea traficului de droguri, arme şi opere de artă" * tema unui seminar în desfăşurare la Sibiu * De ieri, Hotelul “împăratul Romanilor” este gazda unui deosebit de interesant seminar ce se va desfăşura sub egida PHARE, bucurându-se, totodată, de prezenţa unor reprezentanţi de seamă din partea Inspectoratului General al Poliţiei, Direcţiei Generale a Vămilor şi din partea carabinierilor, vameşilor şi poliţiştilor ■ italieni. “Seminarul ni s-a comunicat ieri la conferinţa de presă la care au participat: dr. Mihai Ştefan, directorul Direcţiei de Supraveghere şi Control Vamal din cadrul Direcţiei Generale a Vămilor, d-na Mihaela Dragoş, şef Serviciu Antidrog, Muniţii, Arme din cadrul aceleiaşi Direcţii se doreşte a fi un schimb de experienţă mai aprofundat între lucrătorii italieni şi români, un prilej de cunoaştere a modurilor de lucru ale participanţilor sau, mai pe scurt, o modalitate de prezentare a modului în care se obţin drogurile, de cunoaştere a precursorilor, deci şi - de asemenea - un schimb de idei şi tehnici de lucru”. Dar, cu alte amănunte, în ediţiile noastre viitoare. Razván MARCU Conferinţele municipale ale subfilialelor PUNR Mediaş şi Sibiu peuneriştii îşi strâng rândurile Vineri, 20 şi sâmbătă, 21 octombrie a.c., au avut loc la Mediaş, respectiv Sibiu, conferinţele municipale ale PUNR. Pe ordinea de zi a celor două conferinţe au figurat prezentarea dărilor de seamă asupra activităţii desfăşurate, o informare din partea parlamentarilor acestei formaţiuni politice, domnii Mircea Vâlcu, senator şi Teodor Radu, deputat şi, în final, alegerea noilor consilii. Atât la Mediaş, cât şi la Sibiu, participanţii la dezbateri au analizat pe larg strategia partidului privind dezvoltarea numerică şi în teritoriu, dar mai ales pregătirea în vederea participării cu liste complete în alegerile locale. Ca preşedinte al subfilialei Mediaş a fost ales dl. Mircea Vâlcu, senator, iar ca preşedinte executiv, dl.ing. Gelu Gusău, în timp ce, la Sibiu, preşedinte a fost ales dl.ing. Remus Furtună, iar ca vicepreşedinţi, ing. Anton Dădârlat şi prof. Ioan Mălai. Ne-am convins de un lucru: PUNR-iştii strâng puternic rândurile, având convingerea că la viitoarele alegeri vor avea câştig de cauză. D. MANIŢIU