Tribuna, octombrie-decembrie 1995 (Anul 111, nr. 1507-1569)

1995-11-25 / nr. 1546

Insula. Stăm cu mâna întinsă către Răsărit şi-n palmă nu pică nici Basarabia, nici Bucovina, nici Insula Şerpilor, nici Tezaurul ascuns în subteranele Moscovei, nici condamnarea Tratatului Ribentrop-Molotov. Dimpotrivă, noi stăm cu mâna întinsă către răsărit şi unii vor să ne rupă mâna de tot. Căci ce altceva poate însemna recenta hotărâre adoptată de Duma de stat din Rusia privind declararea Transnistriei teritoriu strategic rusesc, decât amputarea unei speranţe? Ce altceva poate însemna această izbucnire imperială a Rusiei, decât umilirea speranţei care ne-a rămas? Iar pe de altă parte, cam în acelaşi timp, o oficialitate guvernamentală ucraineană a încercat să ne scoată de sub ochi şi chiar din vise, Insula Şerpilor, despre care până în 1945 copiii din România învăţau la şcoală că-i a noastră. Am avut şi noi o insulă naturală în Marea Neagră şi ne-au înhăţat-o sovieticii sub privirile blânde ale occidentului, insulă care a rămas moştenire Ucrainei. Căci, după dezmembrarea imperiului bolşevic şi sovietic, în loc ca marile puteri să se aşeze în jurul unei mese rotunde, aşa cum au făcut odinioară la Teheran şi Yalta, să restabilească graniţele fireşti ale noilor ţări care şi-au dobândit independenţa, au lăsat totul pe seama întâmplării. Şi iarăşi a învins dreptul celui mai tare. Şi iarăşi a fost învins adevărul istoric. Şi iarăşi unele ţări europene au fost umilite de nepăsarea celor mari şi tari. Pentru că, să fim drepţi, nici Germania n-a făcut prea multe declaraţii împotriva pactului Ribentrop-Molotov. După cum nici Germania şi nici Italia n-au încriminat odiosul Diktat de la Viena. Şi se cădea să se întâmple aceste lucruri cu prisosinţă. Căci prea am avut de suferit de pe urma lor. Dar marile puteri se prefac şi astăzi că nu văd şi nu aud ce se întâmplă în Europa şi nu numai în urma dezmembrării imperiului sovietic. Iar Răsăritul jubilează. Nici usturoi n-a mâncat şi nici gura nu-i miroase. Culmea, şi astăzi ca şi ieri, tot ruşilor li se dă dreptate. Şi dreptatea lor este apărată. Ca un bun de preţ al lumii occidentale. Păcat! TRIBUNA mV"" ....—tW I mu hi i .ftaâ.v iggffî ^ gBgw, hmmmsmmmMmmmmmm ’ COTIDIAN INDEPENDENT. APARE LA SIBIU Anul CXI, nr. 1546 serie nouă Sâmbătă, 25 noiembrie 1995 4 pagini cu supliment -150 lei (la abonați - 80 lei) In replică, dl. prefect Traian MUNTEAN precizează: Optimismul domnului Sorin Şerbu, fostul primar de Sibiu, este nejustificat” Ca urmare a articolului publicat în cotidianul “Tribuna”, din 21 noiembrie 1995, intitulat “Dl. Sorin Şerbu mai are tăria să declare: sunt optimist”, vă rog să oferiţi cititorilor, prin intermediul ziarului dumneavoastră, informaţia corectă în ceea ce priveşte procesul domnului Sorin Inocenţiu Şerbu, întrucontinuare în pag. 2 cât domnia sa s-a rezumat la a oferi informaţii incomplete în acest sens. Astfel, domnul Sorin Inocenţiu Şerbu a amintit doar faptul că la termenul din data de 16 noiembrie 1995, Curtea Supremă de Justiţie a admis excepţia de neconstituţionalitate a art.46 din Legea nr.69/ 1991 privind administraţia publică locală, invocată de acesta, urmând ca dosarul să fie înaintat Curţii Constituţionale spre soluţionare. Ceea ce a “uitat” domnul Sorin Şerbu să amintească este faptul că i s-a respins de către Curtea Supremă de Justiţie, la acelaşi termen de judecată, cererea prin care a solicitat suspendarea Ordinului nr.226/2 martie 1995, emis de prefectul judeţului Sibiu, privind suspendarea domniei sale din funcţia de primar. Traian MUNTEAN, prefectul judeţului Sibiu ScriitonulRadu Selejan la 60 de ani Joi seara, la Cercul Militar din Sibiu a fost sărbătorit scriitorul şi colegul nostru Radu Selejan, la împlinirea a 60 de ani de viaţă, sărbătoare dublată şi de lansarea noilor sale cărţi, volumul de poezii ‘Fără puncte cardinale” şi volumul de teatru ce cuprinde piesele “Ana lui Manole" şi “Ulise a rămas la Troia”, cărţi editate de Casa de Presă şi Editură “Tribuna”, coperta volumelor purtând semnătura artistului plastic Adrian Popescu. Despre creaţia scriitorului sărbătorit - creaţie ce însumează douăzeci de volume de poezie, proză, teatru, reportaje - au vorbit Emil David, director general al Casei de Presă şi Editură “Tribuna", universitarii Ilie Guţan, Ioan Mariş şi Dumitru Ciocoi-Pop, rectorul Universităţii “Lucian Blaga”din Sibiu. Au recitat din creaţia poetică a lui Radu Selejan actorii Alexandru Bălan și Ion Buleandră. Ion Onuc NEMEŞ Foto: Fred NUSS Cu notaru-s mânios/ Că face cartea pe dos... Folclorul nu mai este valabil de când cu birourile notarilor publici * După cum se cunoaşte, din 17 noiembrie a.c. notariatele de stat s-au desfiinţat, activitatea fiind preluată de notarii publici. Unul din noile birouri ale notarilor publici , din Sibiu se află pe B-dul Vasile Milea, bloc 9, ap.66, scara 6 - parter, (lângă Policlinica cu plată), şi aparţine d-nei Liliana Veştemea. I-am trecut şi noi pragul pentru a afla care sunt speranţele şi problemele notarilor publici la început de drum. Deocamdată, fireşte, se creează clientela pentru o ofertă deosebit de diversificată de servicii: contracte imobiliare, testamente, acte legate de societăţile comerciale, contracte de ipotecă, declaraţii diverse, procuri, legalizări acte şi traduceri, succesiuni, consultaţii notariale. Imaginaţi-vă, deci, că aveţi de creeat o societate comercială sau, să zicem, de vândut o casă şi nu ştiţi cum să procedaţi. Nimic mai simplu: va adresaţi notarului şi el vă rezolvă integral problema. Economisiţi în acest mod timp, umblătură, nervi. Fireşte, serviciile se plătesc, pe de o parte taxele pentru stat (la Administraţia Financiară - Trezoreria Sibiu), pe de altă parte onorariile notarului (la biroul notarial respectiv). Dar, dacă vă gândiţi că, mai ales “timpul e bani”, veţi vedea că, de fapt, pe această cale economisiţi. D-na Liliana Veştemean îşi permite chiar să facă o sugestie, tot în interesul beneficiarilor de servicii notariale: taxele pentru stat să se predea la birourile notariale şi acestea să le verse direct în Trezoreria Sibiu, evitându-se drumurile suplimentare şi aşteptările pe la ghişeele CEC. N-ar fi rău cine are urechi de auzit, să audă! Reţineţi, în final, câteva amănunte despre biroul notarial de pe V. Milea: telefon fax: 444988; program: zilnic 8-19, sâmbăta 10-13 (pentru urgenţe), duminica liber. E. DAVID Foto: Fred MSS ! Ministrul Apărării Naţionale la Azi, 25 noiembrie 1995, la ora 8,30,vor avea loc festivităţi de depunere a jurământului militar, de către militari din Garnizoana Sibiu, şi militari în termen de la Institutul Militar de Artilerie şi Geodezie “Ion Vodă”, unde şi-a anunţat participarea şi dl. Gheorghe Ţinea, ministrul apărării naţionale. Adrian POPESCU Pentru meciul cu Steaua TÂLNARAREPROBLEMEMARI Ieri, la prânz, interiştii au plecat la Bucureşti în vederea partidei cu campioana. Din lotul deplasat lipsesc Blid (suspendat o etapă), Glăvan şi Pogăcean, ambii accidentaţi, în poarta interistă va reapare tânărul Holom, rezerva lui fiind juniorul Gabriel Stănilă. Meciul va fi condus de gălățeanul V. Anghelinei. Derby-ul etapei de astăzi, Rapid-Dinamo,se va transmite la TVR (programul 1), de la ora 16 înregistrat. Guvernul României cu ochii pe hotelul “Cimitelul” Ieri la prânz am primit prin fax o scrisoare semnată de dl. Dumitru Iacob, managerul S.C. Păltiniş S.A. Am înţeles din scrisoarea pe care o vom publica in extenso în ziarul nostru de marţi, 27.11., că după retragerea S.R.I., Guvernul României a pus acum ochii pe... hotelul “Cindrelu”din Păltiniş, pe care şi-l doreşte pentru Regia de Protocol!? Nu vom admite nici acest nou abuz, domnule ministru Dan Matei Agaton. M.B. 4M 1a fill 3-lea salariu pentru Mari Ministrul secretar de stat, Dan Mircea Popescu a anunţat că bugetarii, cei mai oropsiţi în privinţa veniturilor, vor primi al 13 - lea salariu, în sfârşit şi o veste bună! . 60.000 DM pentru chirurgia laparoscopică * chirurgia sibiană în ultimul timp chirurgia românească a dovedit lumii că nu poate să fie neglijată. Un merit pentru această reputaţie o are şi şcoala chirurgicală sibiană. Că aşa stau lucrurile aveam să constatăm şi cu ocazia dialogului purtat cu domnul doctor Doru Dumitrescu, şeful secţiei chirurgie II din cadrul Spitalului Judeţean Sibiu, dialog din care am reţinut pentru dumneavoastră următoarele: “Nu doresc să clasific sau să ierarhizez chirurgia sibiană la nivel naţional, în schimb doresc să confirm profesionalismul şi seriozitatea acesteia. Poate că eforturile spitalului nostru, în achiziţionarea unui aparat pentru laparoscopie, o tehnică operatorie actuală, spune suficient atât despre situaţia chirurgicală din Sibiu dar şi despre dorinţa, chirurgilor de a se perfecţiona. Aparatul, se află în protore, valorează aproximativ 60.000 DM, şi momentan a fost achitată o parte din suma menţionată. Poate că nu ar fi inutil şi un sprijin financiar din exteriorul spitalului. Prin noua achiziţie se facilitează în special chirurgia căilor biliare continuare în pag.2 în pas cu Europa , dar şi a altor afecţiuni. Rezultatele sunt deosebite mai ales în reducerea perioadei de spitalizare a pacienţilor, cu un confort deosebit pentru bolnav. Este o cucerire nouă a tehnicii medicale care, repet, este foarte importantă pentru evoluţia post-operatorie a bolnavilor. Mare parte din chirurgii din Sibiu au făcut cursuri de iniţiere, iar doctorul Popovici a şi făcut primele operaţii. Urmează ca printr-o strategie mai abilă să se găsească soluţii de acces la noua metodă pentru cât mai mulţi chirurgi. Să nu uităm că una din cheile chirurgiei este activitatea intensă alături de impulsul iniţial - dragostea pentru semen, alături de răbdare, putere de muncă deosebită şi, nu în ultimul rând, o rezistenţă fizică demnă de un maratonist. Spun toate aceste lucruri cu mâna pe inimă, gândindu-mă şi la generaţia de mâine. O spun şi din experienţa proprie, de peste 35 de ani de chirurgie. Practic, dacă ar fi să-mi rememorez activitatea pot să vă spun că imediat după absolvirea facultăţii am A. POPESCU » Două cadavre intr-o singură zi ! In data de 21 noiembrie, într-o cameră de pe str. Nicolae Bălcescu, nr. 28, Sibiu, a fost găsit spânzurat Palfalvi Balaj, 63 ani, pensionar. în aceeaşi zi, în imobilul de Pe Bulevardul Spitalelor dinSibiu, în data de 21 noiembrie a.c. a fost accidentat uşor, de un autope str. Tractorului nr. 9, a fost descoperit cadavrul fetiţei Ana Maria Strngaie, de 2 ani şi jumătate. Pare- se că era bolnavă, mititica de ea. Dumnezeu s-or odihnească! turism marca "Dacia” 1310, Nicolae Brana, 65 ani, în timp ce traversa prin loc nepermis şi fără să fie atent. awa.