Tribuna, februarie 1996 (Anul 112, nr. 1590-1610)

1996-02-01 / nr. 1590

Anul CXII, nr. 1590/joi, 1 februarie 1996 TRIBUNA Cronica Radio Contact începem cronica de astăzi cu felicitările de rigoare pe care le adresăm noilor realizatori ai emisiunii “By request", Cristina şi Dorin, care au adăugat emisiunii un plus de tinereţe. Am mai atenţionat şi în alte cronici despre modul defectuos de exprimare al unor redactori însă, se pare, că acest lucru nu a fost privit la modul serios. Apropo de acesta, este de ajuns să amintim doar emisiunea din dimineața zilei de sâmbătă, 27 ianuarie, când realizatoarea acesteia a făcut câteva confuzii Se pare că cei de la Radio Contact trebuie să-i ofere un miel lui Rod Steward, deoarece unii dintre redactorii acestuia pronunţă mereu Red (să fie oare vorba despre Ovidiu Red, de la TV Cinemar?). Este incontestabil faptul că emisiunile realizate de Andy Ghişoiu, unul dintre cei mai vechi redactori ai acestui post de radio, sunt reuşite. Este de ajuns să amintim numai două dintre ele:“Dela blues la rock" şi “Party all the night, party all the time”. Până săptămâna viitoare, toate cele bune. Dana ANCUŢA Marius ZOLTÁN “Sătul de toate astea-n viaţă mi-aş dori pieirea, Doar că de mor pustie-mi las iubirea" Glasul adevărat al acestor versuri shakespeariene poate că oferă cea mai bună definiţie a acestui fenomen studiat de mii de ani de toţi oamenii, indiferent de loc şi epocă, indiferent de ocupaţii şi concepţii. Considerată rostul vieţii, iubirea a oferit şi oferă o veşnică temă de meditaţie. Pentru mulţi dintre oameni, dragostea, sub diferitele ei forme de exprimare şi înţelegere, constituie calea spre fericire. Pentru alţii, constituie impulsul lăuntric care poate da forţa necesară împlinirii idealurilor în viaţă. “Dragostea învinge totul" - spuneau romanii, iar concepţia este împărtăşită continuu de cei ce au puterea să-şi trăiască adevăratele sentimente până la capăt. Dar dacă acestea sunt nişte concepţii generale despre dragoste, atunci haideţi să vedem ce înţeleg prin ea tinerii din ziua de azi! Mini-ancheta ce urmează abordează ideile pe care le au adolescenţii despre dragoste, întrebările care le-au fost puse au fost de genul: “Cum trebuie să arate persoana pe care crezi că ai putea s-o iubeşti?"; “Crezi că ai răbdare să cunoşti omul până la capăt sau doar aspectul fizic contează?”; “Ce calităţi ar trebui să aibă persoana iubită?”; “Ce semnifică dragostea pentru tine?” Răspunsurile... Mătăcuţă Cosmin, 18 ani: "Aş dori să fie sinceră şi să aibă încredere în mine. Ca să te apropii să le cunoşti (n.a. pe fete) trebuie să fie frumoase, ca să stârnească interesul. Iubirea implică o serie de sentimente deosebite, care fiind trăite sincer la cotă maximă atât de băiat cât şi de fată, fac relaţia lor să tindă spre perfecţiune...” AP., 17 ani: “La început, aspectul exterior. După aceea, restul... Iubirea e ceva ciudat... bun sau rău...” R.D., 17 ani: "întâi, încerc să descopăr ce fel de om este, dacă ne potrivim... Iubirea,... o împlinire deplină a sentimentelor”. I.D., 17 ani: “Mă interesează, mai întâi, aspectul exterior (brunet, înalt cu ochii verzi) şi după aceea caracterul inteligent şi tupeist. Dragostea, un sentiment profund şi sincer, între două persoane bazat pe prietenie”. R., 16 ani: “Contează, în primul rând, cum arată - înalt, şaten sau brunet, în nici un caz blond, ochii mari frumoşi de preferinţă negri să fie bine educat, să mă respecte. Ca să poată exista o relaţie trebuie să-l cunosc bine. Aprob personalitatea, dar trebuie să-şi modeleze concepţiile după ale mele. Dragostea e o relaţie puternică, din punct de vedere sentimental, care se bazează pe încredere şi respect reciproc, concesii din partea ambilor şi o dăruire totală. Nu-mi plac jumătăţile de măsură”. F.R., 17 ani: “Femeia ideală... frumoasă şi deşteaptă, din păcate pleonasm până acum. Să nu fie absurdă şi să-ţi inhibe personalitatea... şi să nu-ţi mănânce zilele”. Cruţiu Cosmin: “Să arate marfă (cum zic bucureşteniii), să aibă păr şi să fie vopsită. Să aibă un zâmbet deschis şi braţele deschise 24 din 24”. Dan Băiaşu, 17 ani: “Să fie frumoasă şi să arate bine, şi cel mai important lucru e să te simţi bine împreună cu ea... Dacă nu e frumoasă, aş putea să-i fiu prieten, dar nu s-o iubesc”. S.C., 15 ani: “în primul rând, trebuie să arate bine. Să fie înţelegătoare, să nu facă exces de gelozie şi să fie sinceră. Dragostea... un sentiment curat care leagă două persoane...” Dragoş Gheorghe, 17 ani: “Să fie înaltă, cu pârul lung, să fie faină şi să nu fie proastă. Iubirea, nu ştiu ce-i aia...” Alina Oprişor, 17 ani: “Băiatul perfect nu există. Trebuie să mă domine, să fie manierat, atent, inteligent... Iubirea e ca o clădire ce se construieşte în timp. Cu timpul, devine mai măreaţă şi mai puternică. Fundamentul este foarte important. Cu fiecare ceartă distrugi, însă, puţin din strălucirea şi măreţia ei”. D.F., 16 ani: “Nu trebuie să fie neapărat foarte frumos. Să fie simpatic, să ştie să se poarte în orice situaţie şi, bineînţeles, deştept şi să ştie să danseze foarte fain. Dragostea... o potrivire perfectă a firilor”. Acestea sunt o parte din ideile şi concepţiile pe care le au unii tinerii despre dragoste. Dacă gândiţi altfel, am fi bucuroşi dacă aţi scrie părerea dv. şi aţitrimite-o pe adresa redacţiei. Pe curând! Daniel SCURTU Management şcolar Curs de perfecţionare pentru învăţământul preuniversiar Catedra de management şi marketing a Facultăţii de Inginerie din cadrul Universităţii “Lucian Blaga”, împreună cu Casa Corpului Didactic din Sibiu, au editat şi tipărit lucrarea Management şcolar, care vine în întâmpinarea managerilor din învăţământul preuniversitar, antrenaţi în realizarea reformei învăţământului, constituind, în acelaşi timp, un îndrumar util în vederea adaptării la condiţiile actuale. Autorii au căutat să cuprindă principalele aspecte legate de dezvoltarea cunoştinţelor şi abilităţilor managerilor şcolari, în concordanţă cu cerinţele elaborate de Ministerul învăţământului, stipulate în Programul de Perfecţionare. Lucrarea, fiind structurată pe conceptele fundamentale specifice managementului, are caracterul unui manual care oferă unui cerc larg de cadre didactice şi de manageri şcolari, cunoştinţele necesare în conducerea activităţilor din învăţământul preuniversitar. Se poate procura de la sediul Casei Corpului Didactic din Sibiu, str. Oituz nr.31, tel. 42.27.51. L.S. COLECTIVUL DE REDACŢIE: LUCIAN SĂLCUDEAN MARIUS ZOLTÁN COSMIN GEAMANU CEZAR SANDULESCU OVIDIU SOICA FALI VECSEI RÁZVÁN OPRIŞ ADRESA REDACŢIEI: str. OITUZ, nr. 31 tel/fax: 42.25.54. CBN top 10 ediţia $0,27 ianuarie 1996 1 2 No Mercy - Missing 2 3 La Bouche -1 love to love 3 1 Madonna - You’ll see 4 7 Double Vision - Knockin' 5 5 Culture Beat - Inside out 6 NE Just Friends - The present that I want 7 4 Mariah Carey feat. Boyz II Men - One sweet day 3 6 Scooter - Back in the UK. 9 NE Simply Red - Remembering the first time 10 9 Captain Jack - Captain Jack Topul se difuzează în fiecare sâmbătă, începând cu ora 20,30, şi în reluare lunea, la ora 23,10. Adresa la care puteţi trimite scrisori este: TV CINEMAR, str. Someşului nr. 57, et. 6, pentru CEN top 10. . Realizator: Ovidiu ROŞU Incredibil! Doamne, unde au ajuns româncele noastre! Rămâi trăznit, nu alta, dacă ar fi să dăm crezare corespondentului Mediafax la Sofia, precum şi cotidianului bulgar “Duma”! Despre ce-i vorba? Cică, anul trecut, autorităţile turceşti au expulzat, din această ţară, exact 1391 de românce şi 1548 rusoaice, care practicau ilegal prostituţia!!! Se specifică faptul că acestea nu vor mai avea posibilitatea de a intra în Turcia, deoarece pe paşapoarte li s-a aplicat interdicţia de a tranzita teritoriul turcesc. Doamne, unde au ajuns unele din româncele noastre! L.J. “Am sprijinit multe acţiuni pentru tineret şi o voi face şi în continuare” Domnul Dorin Cioabă, preşedintele Societăţii Comerciale Rom Cor S.A., a avut amabilitatea de a răspunde câteva întrebări, într-un scurt interviu. - Domnule Cioabă, da când aţi intrat în afaceri şi ce va îndemnat s-o faceţi? - Imediat după revoluţia din '89, împreună cu tatăl meu ne-am propus să deschidem o societate particulară, astfel din februarie 1990. i-am dat drumul, iar din 1992 am rămas singur... - Care credeţi că este cea mai bună afacere în zilele noastre? - Dacă vrei să faci afaceri, în primul rând trebuie să începi cu ce ştii tu să faci, cu ce îţi place. Acest lucru este cel mai important. Dacă eşti, cât de cât, într-un domeniu, atunci trebuie să se lege ceea ce ştii cu ceea ce faci. Este mult mai simplu. Ai un pas înainte faţă de ceilalţi. - Cu ce se ocupă S.C. Rom Cor S.A.? ! Această societate pe acţiuni este structurată în trei domenii de activitate. Pe de-o parte, produce şi comercializează materriale şi materii prime. Pe de altă parte, această societate oferă credite prin casa de amanet. Iar cea de a treia latură, comercializează bunuri de larg consum prin magazinul “Supermarket”. Ce planuri “mai mari” aveţi cu firma dv.? - în asociere cu o firmă din străinătate, vom încerca să deschidem o linie de îmbuteliat bere. De asemenea, avem în proiect înfiinţarea unei linii comerciale bazate pe produse lactate. Rămâne să vedem în ce măsură vom reuşi toate acestea. Ce sfaturi daţi tinerilor care vor să intre în afaceri? - Nici vârsta mea nu este chiar atât de înaintată, aşa că... Este bine ca tinerii să se iplice în astfel de treburi, fiecare pe domeniul lui, aşa cum am făcut şi eu. Dacă termină nişte studii într-un anumit domeniu, atunci acel domeniu să fie munca lui. Aşa este şi în afaceri. Dacă ştii să faci ceva, ai posibilităţi şi curaj, atunci poţi să încerci. Aţi sprijinit multe acţiuni pentru tineret în Sibiu. Pe viitor, veţi rămâne acelaşi prieten al tinerilor? - îmi place să văd cum tinerii din Sibiu se implică şi organizează tot felul de acţiuni. Am sprijinit multe acţiuni şi o voi face şi în continuare şi ar fi bine să acorde sprijin mai multe firme, pentru ca realizarea acestor acţiuni să fie pe placul tuturor tinerilor. Ei merită așa ceva. A consemnat: Vecsei Pali Presupuneţi că sunteţi adolescent. Ce părere aveţi despre această penurie de...distracţii? Dl. Aurel Maxim - viceprimarul judeţului Sibiu: “Personal, nu sunt de acord cu acest lucru. Ar fi necesare mai multe condiţii pentru ca tinerii să se distreze. Noi am asigurat o serie de manifestări: Challenge Day, Festivalul internaţional de jazz, Mersul pe jos, Orăşelul copiilor, deci, Consiliul Local nu a stat nepăsător. Va trebui să găsim şi alte oluţii pentru ca tinerii să o distreze decent. Nu vreau să îngrădesc dorinţa de distracţie decentă a tinerilor. Sunt convins că, până în prezent, tinerii au avut audienţă totală la mine. Ar fi bine ca tinerii să vină cu propuneri, care vor fi analizate cu toată atenţia şi pe care le vom pune în practică”. P.S. Având în vedereeventualitatea “staţionării”, în viitor, a d-lui Aurel Maxim la vice “cârma” oraşului nostru, propunem, şi sperăm (în acelaşi timp) ca aceste promisiuni să se materializeze... Fiind primii care am primit vestea (!), am îndrăznit să-i propunem d-lui viceprimar sprijinul (material) pentru ediţia jubiliară a “Festivalului Balul Adolescenţilor Milionari 1996” (ediţia a V-a). Efectul produs: se observă în fotografia de mai sus. Cosmin GEAMANU Foto: A. BUTA. Pagina 3 Te uiţi şi câştigi Cu puţin timp în urmă, prin intermediul firmei CRD, sibienii s-au putut bucura de prezenţa unui nou post CV, intitulat PRO TV. Prezenţa sa la Sibiu are un impact pozitiv asupra telespectatorilor, fapt confirmat şi prin audienţa mare de care se bucură. Pentru a cunoaşte şi “faţa nevăzută” a postului Pro Tv, iată câteva date ce ne-au fost oferite de d-ra Ivorneţă, public relations manager. La 1 decembrie 1995, Pro Tv devine, dintr-o televiziune specializată în sport şi ştiri, o reţea de televiziune generală cu acoperire naţională, care transmite programe de filme, ştiri şi sport, emisiuni de divertisment şi, în curând jocuri, şi concursuri. Noua grilă de programe se remarcă prin densitatea programelor de calitate. Dintre emisiunile care se bucură de audienţă maximă amintim, doar: “Ştirile Pro Tv”, “Procesul etapei”, “Doar o vorbă să-ţi mai spun”, “Rătăciţi în tranziţie”, “Deşteaptâ-te române’’ etc. Noul Pro Tv îndeamnă cea mai mare investiţie de capital într-o firmă privată din România. Cele douăzeci de milioane de dolari investiţi de Centrul European Media Enterprises, unul dintre cei mai mari investitori în mass media din Europa, se concretizează într-un program care restructurează schema de organizare a actualei televiziuni, programe de training şi specializare a celor 350 de angajaţi ai Pro Tv, reutilarea televiziunii cu tehnologie de ultimă oră, extinderea şi împrospătarea continuă a fondului de 1000 filme şi50 de seriale, extinderea sediului televiziunii printr-o nouă clădire, care se va alătura celei de pe B-dul Carol. Dincolo de masiva investiţie de programe americane de calitate, noul Pro Tv rămâne o televiziune solid ancorată în realitatea românească, în toate aspectele ei reprezentative. (va urma) Marius ZOLTÁN