Tribuna, iunie 1997 (Anul 113, nr. 1930-1949)

1997-06-03 / nr. 1930

Pagina 2 Tribuna acuatitățe II Puterea şi-a potrivit ceasul urmare din pagina 1 Dar Constituţia nu vorbeşte, în legătură cu asumarea răspunderii guvernamentale, despre un pachet de legi, ci doar despre un proiect de lege sau despre o declaraţie de politică generală. La rigoare “pachetul” poate fi asimilat “declaraţiei”. Chestiune de interpretare, cum apar multe, din cauza ambiguităţii legii fundamentale, dar şi a absenţei unor legi organice, promise de Constituţie, dar neelaborate, nedezbătute şi neadoptate încă. Puterea nu a adoptat acestă linie. La protestele Opoziţiei, liderii ei au replicat cu promisiunea că fiecare act normativ din “pachet” va fi dezbătut şi adoptat în procedură normală de Parlament. Nu a remarcat nimeni, până acum, că, poate, apelându-se la o asemenea procedură, legile decad la regimul ordonanţelor guvernamentale, fie ele şi de urgenţă, şi acelea îşi produc efectele de la adoptarea lor de către Cabinet, chiar dacă, ulterior, ele sunt aprobate de Parlament. Precedente în materie de abuz guvernamental, pe această cale, de tr anexare chiar a Legislativului la Executiv, există. De pe vremea fostei Puteri, care, totuşi, protestează. Şi bine face, căci acesta este unul din rolurile Opoziţiei, chiar dacă, acum, argumentul lui Victor Ciorbea în favoarea procedurii pare greu de combătut: orice întârziere pe calea Reformei ameninţă cu “bulgarizarea" economiei. Iar protestul a luat forma parlamentară cea mai puternică din câte există: o moţiune de cenzură semnată de parlamentari ai PDSR, PUNR şi PRM. Primele două şi-au făcut mâna până acum cu trei, respectiv o moţiune simplă. Chiar votate, acestea din urmă nu ar fi reclamat din partea Guvernului decât măsuri în chestiunea punctuală atacată prin document, eventual şi un raport ulterior către Parlament de “executare silită”. Spre deosebire de acestea, o moţiune de cenzură votată de majoritatea parlamentarilor ar antrena căderea Cabinetului. Şi chiar acest lucru îl cere acum Opoziţia: “acest guvern trebuie să plece!” Moţiunea de cenzură a fost depusă săptămâna trecută în Parlament. Ea va fi dezbătută, în şedinţa comună, ori tot azi, marţi, ori, cel mai târziu, joi. Spre deosebire de Opoziţie, Puterea are posibilitatea de a potrivi calendarul politic. Iar “momentul Ciorbea” a fost ales cât se poate de abil. Căci legea fundamentală admite o singură moţiune de cenzură pe sesiune. Cu o singură excepţie: când Guvernul îşi asumă răspunderea, în această situaţie, în cel mult trei zile, se poate iniţia o altă moţiune de cenzură, cu aceleaşi efecte constituţionale: întărirea Guvernului prin reconfirmarea sprijinului parlamentar, sau, dimpotrivă, îndepărtarea lui şi formarea altuia, care să se bucure de încrederea majorităţii Legislativului. Iar Opoziţia şi-a epuizat “muniţia politică” în moţiunea de cenzură deja depusă, care face o radiografie nemiloasă Guvernului Ciorbea. Dacă ea cade, ce să mai spună într-o alta? Se va schimba realitatea atât de mult într-o singură săptămână încât Opoziţia să poată deschide alte fronturi de luptă? Puţin probabil. Cu toate acestea, Puterea ar trebui să-și pregătească, calmă și cuminte, alte garnituri ministeriale. Despre aceasta, cu alt prilej. Ne pregolim so pictăm fernnchea! După multe zile friguroase, lumina şi căldura soarelui s-au abătut şi asupra meleagurilor sibiene. Mângâiaţi de razele craiului bolţii albastre, copacii au înfrunzit şi înflorit, oferind privirilor un peisaj “pictat" chiar de mama natură, tabloul revenirii la viaţă, tabloul renaşterii. Mergând pe aleile Academiei Trupelor de Uscat te întâmpină o imagine de poveste: verdele ierbii ce pare că îţi sădeşte în suflet o perlă de speranţă, ronduri pline cu flori multicolore,care răspândesc o mireasmă plăcută, copaci falnici, martori muţi la o mulţime de evenimente importante prin care a trecut Institutul Militar “Nicolae Bălcescu”, devenit, în urmă cu doi ani, Academie. în acest decor l-am rugat pe domnul colonel C-tin Ioniţă să ne răspundă la câteva întrebări referitoare la studenţii ATV care v vor pleca în SUA pentru un schimb de experienţă. D-le colonel, din câte se ştie, un pluton de elevi din anul III al ATU se pregătesc pentru a participa la un exerciţiu în SUA. Dacă până acum la aceste exerciţii au participat ofiţeri şi sergenţi angajaţi pe bază de contract, este o noutate participarea acestor studenţi la exerciţiu. Credeţi că in procesul de învăţământ această activitate este benefică ? - Intr-adevăr, este o noutate că la acest gen de exerciţiu participă un pluton de studenţi, dar vă pot spune că e benefic pentru procesul de învăţământ, deoarece aceşti studenţi, după participarea la exerciţiul din SUA şi după absolvirea ATU, vor fi nişte nuclee în jurul cărora se vor pregăti alte contingente de militari. - Ce ne puteţi spune despre felul în care se derulează pregătirea ? - Am urmat un program de pregătire special, pentru că în planul de învăţământ al ATU nu este prevăzută o asemenea pregătire. în urma acestui program, băieţii răspund foarte bine la obiectivele pe care trebuie să le îndeplinească pe parcursul exerciţiului din SUA. în prezent, suntem la un stadiu al acumulărilor cantitative şi vom trece să ne desfăşurăm activitatea (pe o perioadă de două săptămâni) la Babadag. Am fost vizitaţi de câţiva ofiţeri şi sergenţi din armata americană care s-au declarat extrem de mulţumiţi de nivelul de pregătire a studenţilor la data respectivă. Toţi studenţii selecţionaţi în prima fază au făcut faţă standardelor stabilite? Pentru prima dată am selecţionat cu 10-12 mai mulţi studenţi, pentru a avea posibilitatea să vedem care îndeplinesc cel mai bine standardele. în prezent, au mai rămas numai patru în plus faţă de numărul total de studenţi care trebuie să participe, şi ne vom defini asupra lotului care va pleca în SUA abia după reîntoarcerea de la Babadag. Cei 37 de studenţi vor fi însoţiţi de 2 ofiţeri şi un subofiţer. - Care sunt ultimele informaţi referitoare la acest exercipui? - Exerciţiul se va desfăşura în perioada 11 iunie - 4 iulie. în această perioadă, programul va cuprinde două părţi: o parte de pregătire comună cu celelalte naţiuni ale Tratatului NATO, şi o a doua parte care se va desfăşura într-un teren mlăştinos, la o temperatură cuprinsă între 36-42 grade C. Mulţumim, iar studenplor ce vor participa la această acpune le dorim succes! Romeno POPR LOBBY PRO NATO Prezent la inaugurarea unui monument la Pécs, în amintirea germanilor exilaţi din Ungaria în perioada 1945-1946 (moment prielnic pentru Ungaria să ceară scuze germanilor), dr. Paul Philippi, preşedintele FDGR, a avut convorbiri cu preşedintele Ungariei, Árpád Göncz. Dr. Paul Philippi confirma, în cadrul dialogului, că “minorităţile din România consideră Tratatul de prietenie româno-ungar un bun preţios" şi că “participarea minorităţii ungare în Guvernul României reprezintă pentru toţi un semnal pozitiv”. Dl. Philippi afirma că “ar fi de dorit ca aceste realizări pozitive să primească recunoaştere şi în ceea ce priveşte primirea celor două ţări în structurile europene, dar, în primul rând, în NATO".  ..................nr .\. i'orisn Oaspeţi olandezi la Mediaş In aceste zile, o importantă delegaţie reprezentând oraşul Jaure din Olanda, localitate înfrăţită cu municipiul Mediaş, se află în vizită în oraşul de pe Târnavă. Din delegaţie fac parte primarul, viceprimarul şi secretarul oraşului, consilieri locali, membri ai unor formaţiuni politice, reprezentanţi ai poliţiei, pompierilor şi ai unor societăţi de construcţii de locuinţe. De asemenea, sunt prezenţi şi reprezentanţi ai unor societăţi nonguvernamentale care au relaţii cu Fundaţia Civitas Mediensis şi o echipă de baschet băieţi. Cu ocazia acestei vizite se va analiza ce s-a realizat până în prezent din contractul de înfrăţire dintre cele două oraşe şi se vor stabili noi planuri de colaborare. ♦ “Casa oraşelor înfrăţite” în ultima şedinţă a Consiliului Local Mediaş, s-a stabilit ca locuinţa de pe strada Marţian Negrea nr. 43 să se numească “Casa oraşelor înfrăţite". In această clădire se preconizează organizarea unor expoziţii de produse specifice, organizarea de întâlniri între oameni de afaceri, acţiuni culturale şi alte activităţi. TD.M.) Conferinţă de greşi Mâine în Sala Albastră a Muzeului Brukenthal, va avea loc, cu începere de la ora 18.00, o conferinţă de presă organizată de către grupul de specialişti ai Institutului de Perfecţionare Clinic Milano. Acţiunea se înscrie în agenda de colaborări internaţionale a Direcţiei Sanitare a judeţului Sibiu. Se aşteaptă atât participarea corpului medical sibian, cât şi a celor interesaţi d le patologia la sân. Lucian SĂLCUDEAN • “Un atac din afară din partea unei flote formate din nave extraterestre asupra Pământului este iminent. Evenimentul poate avea loc doar peste câteva luni.” Sunt cuvintele dr. Marvin Greibconsultat recent de NASA, care a avut acces la un raport guvernamental top-secretreproduse recent de “Weekly World News”. Este singurul lucru care ne lipsea. • Societatea Vinaalcool Bacău va lansa în luna iulie pe piaţa românească o nouă băutură pentru copii: şampanie nealcoolizată. O sticlă va costa între 3.500-4.000 lei şi conţinutul va avea gust de fructe. Probabil este pentru... antrenament. • România va avea, conform Legii de reorganizare administrativ - teritorială 59 de judeţe în loc de 41 cât are în prezent. Noile judeţe propuse sunt: Romanaţi, Tecuci, Covurlui, Tutova, Odorhei, Târnava Mică, Târnava Mare, Turda, Someş, Dorohoi, Rădăuţi, Câmpulung, Severin, Caraş, Muscel, Râmnicu Sărat, Ilfov. în plus, judeţul Giurgiu se va reorganiza şi se va numi Vlaşca, Harghita se va numi Ciuc, iar Covasna se va numi Trei Scaune. • începând de duminică s-au majorat tarifele pentru serviciile de telecomunicaţii. Abonamentul telefonic în reţele automate costă 15.000 lei pentru linie individuală şi 8.400 pentru cuplaţi. Instalarea unui telefon costă 400.000 lei pentru centralele digitale cu acces la reţeaua telefonică internaţională, iar cel legat în centralele analogice care au acces prin operatoare costă 300.000 lei. Pentru protecţia socială a abonaţilor la domiciliu (sic!) primele 50 de impulsuri sunt gratuite. Ceea ce nu înţeleg eu, de ce se plăteşte TVA la convorbirile telefonice? Dacă vorbesc cu nevastă-mea la telefon, care este valoarea nou creată? • Agenţia pentru Protecţia Mediului împreună cu Registrul Auto Român şi Poliţia Rutieră au făcut măsurători sub aspectul poluării la maşinile noi, abia ieşite din fabrica de autoturisme Piteşti. La mai bine de jumătate emisiile poluante erau mai mari decât cele normale. Probabil se aşteaptă... creşterea exportului şi a preţurilor. • A fost declanşată, deocamdată la nivelul Capitalei, acţiunea de înlocuire a Buletinului de identitate cu Cartea de identitate. Aceasta din urmă este imprimată pe un carton special, plastificat, având dimensiunile 10,5 X 7,5 mm şi are o mare rezistenţă mecanică. Imprimarea datelor personale şi a codurilor numerice se face individual, iar fotografia posesorului este realizată concomitent cu prelucrarea cărţii, prin intermediul unor procedee electronice. Preţul este de 12.000 lei. • De ieri, la IPJ Sibiu a început eliberarea noului tip de Certificate de înmatriculare a autovehiculelor. Ele costă 48.000 lei şi, deocamdată, se eliberează pentru autovehiculele noi. • Prin Hotărârea nr. 10 împăratul Iulian I l-a destituit din funcţia de bulibaşă al romilor din Târgu Jiu şi din toate funcţiile, pe Ceangheli Stănescu, pentru grave prejudicii aduse etniei. Bravo! Urmează, probabil, alţi mari... făurari de averi ilicite. • De duminică a intrat în circulaţie trenul Intercity “Marea Neagră” pe relaţia Bucureşti- Constanţa. Vagoanele sunt prevăzute cu sisteme speciale de închidere a uşilor, instalaţii de climatizare a aerului, staţii de radioficare şi sunt deservite de un personal specializat. Costul unui drum este 42.600 lei. Trenul va circula zilnic, fără oprire, pe ruta amintită după următorul program:plecări spre Constanţa- orele 6.50; 13.10; 18.25. De la Constanţa spre Bucureşti plecările sunt:orele 9.30; 15.45 şi 21.05. • Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale a elaborat un proiect de ordonanţă de urgenţă prin care ar urma ca salariile celor mai importanţi funcţionari publici să crească până la dublul valorii actuale, prin majorarea coeficienţilor de ierarhizare. Decalajul maxim între preşedinte şi un muncitor ar fi de 30 de ori. Cu noi cum rămâne?! • Joi seara, în jurul orei 22.30, ministrul de stat Ulm Spineanu a fost ţinta unui atentat. O maşină marcă BMW s-a “lipit” de maşina ministrului şi în momentul în care garda de corp s-a pregătit să riposteze, mașina agresoare a dispărut. Se pare că a fost o măsură de intimidare la adresa ministrului Reformei. • La conducerea modernului World Trade Center ar putea fi numit, în curând, Virgil Măgureanu care, se pare, îl are concurent pentru această funcţie pe Iosif Boda. Bătaie mare pentru posturi bine plătite, garantate de stat. • Specialiştii din Ministerul Transporturilor au comunicat vineri că până în anul 2000 vor fi modernizaţi peste 1800 km de drumuri naţionale. Aceste modernizări vor costa aproximativ 600 mii. dolari proveniţi de la organismele financiare internaţionale, la care se adaugă alte 350 mii. dolari proveniţi din capital autohton. Adrian ZOGRAFI 3 iunie 1997 Cartea cu temă sportivă Cunoscut iubitorilor sportului din Sibiu şi din ţară dintr-o bogată şi fructuoasă activitate de antrenor, metodist şi pedagog în domeniul sportului, lect.univ. Dionisie Marian Turcu, de la Universitatea “Lucian Blaga” se prezintă acum publicului şi ca autor de cărţi cu tematică sportivă. Cele două volume pe coperta cărora figurează ca autor se numesc: “Judo în imagini şi cuvinte” şi “File din istoria educaţiei fizice şi a sportului din România”. Este o autentică izbândă a învăţământului superior sibian, dacă ne gândim la istorie şi metodică tinereţea acestui profil şi, nu în ultimul rând, la relativ puţinătatea literaturii de specialitate dedicată acelui binom de o remarcabilă notorietate consacrat în arhicunoscuta maximă latinească mens sana in corpore sano. Cartea “File din istoria educaţiei fizice şi a sportului din România", un volum de peste 400 pagini, adună între coperţile sale date, fapte şi realizări de la primele menţiuni privitoare la educaţia fizică - sec. al XVIII- lea până la organizarea predării acesteia şi a diferitelor sporturi în zilele noastre, în învăţământul academic. Tabloul acestei evoluţii este completat fericit cu opiniile şi mărturisirile în temă ale unor personalităţi de marcă ale culturii şi civilizaţiei româneşti de talia unor Nicolae Iorga, Constantin Brâncuşi şi Henri Coandă, cărora autorul le şi consacră scurte medalioane (Nicolae Iorga - cronicar sportiv; Brâncuşi şi sportul; Henri Coandă, polisportiv). Tratată cronologic, informaţia despre evoluţia educaţiei fizice şi a sporturilor în România este permanent pusă în legătură cu evoluţia domeniului în Europa, evidenţiind sincronismul remarcabil între teorie şi practică, al mişcării sportive româneşti cu cea din lumea largă. Evidenţiind remarcabilele tradiţii în domeniul educaţiei fizice ale acestor meleaguri transilvane, autorul pledează implicit şi convingător pentru ducerea lor mai departe. Component al echipei campioane de judo a actualei Academii Naţionale de Educaţie Fizică şi Sport - ANEFS - profesor de educaţie fizică şi antrenor cu remarcabile succese, Dionisie Marian Turcu pune la dispoziţia cititorilor, prin cea de-a doua carte - Judo în imagini şi cuvinte - un bogat material teoreticaplicativ şi pedagogic-metodic pentru învăţarea acestui sport, conferind lucrării atractivitate, punând la dispoziţia cititorului, a antrenorilor, a studenţilor şi a tuturor celor care doresc să se iniţieze şi să se perfecţioneze în tainele acestei tinere, la noi, dar atât de îndrăgite şi de spectaculoase discipline sportive un ghid de orientare de un profesionalism de anvergură autentică. Vom încheia citând cuvintele prof.univ.dr. Ioan Hântău, Dan, o autoritate în domeniu, şeful catedrei de judo la ANEF Bucureşti: “Dionisie M. Turcu nu este deci numai un bun pedagog şi antrenor - lucrarea de faţă ne întăreşte această convingere - ci şi un remarcabil teoretician, calitate ce se regăseşte de asemenea în concepţia care a stat la baza elaborării lucrării de faţă". O carte ce încununează frumos un sfert de secol de pasiune, binemerită elogiu şi recunoştinţă... Victor DOMȘA ■dJ