Tribuna, august 1997 (Anul 113, nr. 1973-1994)

1997-08-01 / nr. 1973

Pagina 2 : Tribum wut du un du Um 1 august 1997 Frisoane APR Liderii noului partid, pe cale de constituire, sub conducerea lui Teodor Meleşcanu, au declarat că, de e să ajungă la putere, vor să intre în Palatul Victoria pe uşa din faţă şi nu pe cea de serviciu. Cu toate acestea, creşterea rapidă, depăşind aşteptările cele mai optimiste, a Alianţei pentru România (APR) dă frisoane multor partide. De PDSR nu mai vorbim aici, căci ultimele sale acţiuni nu vizează decât oprirea hemoragiei de cadre, contracararea APR, inclusiv prin măsuri sugerate de membrii acesteia când erau încă în partidul condus de Ion Iliescu: reformarea partidului, atragerea tineretului (dar prin seri dansante) şi a presei (dar prin conferinţe de presă pantagruelice). Merită, în schimb, să ne ocupăm de grijile legate de APR ale unora din partidele arcului guvernamental, în speţă, de ale PD, cel mai neliniştit. Unul dintre corifeii acestuia, Alexandru Sassu, scrie, în Naţional, că “gruparea Meleşcanu" a fost “inventată” cu “misiunea clară de a înlocui, în centrul-stănga politicii româneşti cele două partide social-democrate, PD şi PDSR". De notat, în paranteză, hazul situaţiei: până acum, partidul lui Petre Roman contesta pretenţia pedesereilor de a se da social-democraţi. Un alt parlamentar al PD, care continuă să editorialească în Ziua, când şi când, îşi înmoaie pana în aceeaşi cerneală: “Cine a servit un sezon politic un partid de tip PDSR poate produce orice fel de surpriză”. Avertismentul caută urechi ţărăniste: “Dacă somnul coaliţiei continuă, somn întrerupt doar de stupide dispute, s-ar putea să asistăm în curând la revanşe dintre cele mai zglobii...” Aprehensiunea, nespusă până la capăt, a PD- iştilor e legată de o eventualitate evocată de presă, excedată de pretenţiile şi şantajele PD, CDR ar putea să renunţe la un aliat atât de năbădăios şi să îl înlocuiască prin APR. Eventualitate discutabilă. APR a crescut, într-adevăr, ca Făt-Frumos. Are 5 senatori şi 20 de deputaţi. Cifra lor va mai putea creşte până la toamnă, când procesul va lua, probabil, sfârşit. Dar nu cât să ofere un sprijin parlamentarilor suficient pentru un guvern CDR. Apoi, ce interes ar avea APR să intre în guvern? Mai cu seamă întrunul care şi-a asumat, cel puţin declarativ, misiunea de sacrificiu de a reforma economia? Câteva posturi de miniştri şi miniştri adjuncţi pentru vârfurile APR? Tentant, nici vorbă! Dar interesele de perspectivă ale APR ar fi iremediabil sacrificate. Imaginea lui ar fi a unui partid ca oricare altul. Dacă nu cumva mai rea, l-au trădat pe Iliescu numai pentru că nu au vrut, nu au putut, să mai aştepte câţiva ani, vor neapărat ciolanul puterii, aici şi acum. Este greu de crezut că oameni politici ca Meleşcanu, Coşea, Enache, Sălăgean, Boda, care şi-au păstrat faţa curată atunci când alţii şi-o mânjeau cu voluptatea automaculării, nu văd acum dincolo de lungul nasului. De aceea, trebuie să ne imaginăm o APR nu guvernamental, ci una gata să sprijine, selectiv, guvernul altora. Nu acesta e pericolul ce paște APR, ceea ce o poate da peste cap e chiar succesul ei neașteptat. Despre aceasta, cu alt prilej, VASAS Ferenc Corespondenţa din Bucureşti Programul PHARE pentru Dezvoltarea Societă ii Civile ! Ieri, coordonatorul Programului de finanţare PHARE al Fundaţiei pentru Dezvoltarea Societăţii Civile din România - FDSC, d-na Anca Danteş, prezentă la Sibiu, a făcut cunoscut Programul de finanţare şi a acordat asistenţă (ONG-urilor) celor interesaţi să depună proiecte de finanţare. Acest program are un buget de 3,75 milioane ECU, pentru perioada 1996-1998, destinaţi finanţării proiectelor ONG-urilor prin programe de instruire, informare, cooperare, centre de resurse pentru ONG şi finanţării proiectelor şi programelor cu caracter novator. Programul se adresează organizaţiilor neguvernamentale -ONG- din România, cu scopul sprijinirii acestora, recunoşterii publice a rolului ONG în dezvoltarea societăţii civile şi dezvoltării unui sector neguvernamental puternic din România. Se vor finanţa, de exemplu (cu prioritate), contribuţii la adunăriile generale ale asociaţiilor cu un număr mare de membri, seminarii, traininguri, cheltuieli excepţionale, cheltuieli pentru demararea activităţii în cazul organizaţiilor la început de drum etc. în perioada 15 iulie 1996 - 30 mai 1997, 215 organizaţii au primit aproximativ 1.400.000 ECU, pentru proiectele depuse la Programul de finanţare al Fundaţiei pentru Dezvoltarea Societăţii Civile. Cei interesaţi în astfel de proiecte pot solicita detalii la telefon 01/6752648. Pali VECSEI  Preţul ţigaretelor româneşti s-a majorat, începând cu 30 iulie, cu circa 20 %. Nu ne rămâne decât să ne lăsăm de fumat . Din lipsa banilor pentru întreţinerea lucrărilor hidrotehnice, digurile de pe Prut, Someş şi Dunăre nu mai suportă o nouă viitură * Noi suntem fericiţi că avem diguri * FPS va disponibiliza, în baza unei hotărâri de guvern, 10 milioane dolari pentru eliberarea a 40 de nave româneşti arestate în porturile lumii * Astăzi, se întruneşte Biroul Central de Coordonare şi Control (BCCC) al PNŢCD. Cu această ocazie, va fi luat în dezbatere şi proiectul de lege al senatorului Răzvan Dobrescu, privind modificarea Legii 112/1995, a caselor naţionalizate în iunie. PE SCURT: $ comparativ cu octombrie 90, puterea de cumpărare a românului s-a redus la jumătate ❖ India va depăşi un miliard de locuitori până în anul 2000. Populaţia acestei ţări creşte în fiecare an cu 18 milioane persoane echivalentul populaţiei Australiei. Populaţia României scade în schimb, în fiecare an . Cantităţi mari de aur românesc falsificat au umplut pieţele din Plovdiv (Bulgaria). Kilograme de tablă aurită adusă din România se vând la toate colţurile de stradă. Inele şi alte podoabe din acest metal nu se deosebesc, ca aspect exterior, de cele autentice. Ţiganii îşi vând marfa la preţuri modice, de 1 - 2 dolari pentru un gram, faţă de 9 -12 dolari pentru un gram, reuşind să înşele mulţi creduli . CEC-ul are, în momentul de faţă, un fond de 210 miliarde lei, pentru acordarea de credit populaţiei în conformitate cu prevederile Legii locuinţei. Se aşteaptă doar apariţia Normelor Metodologice pentru aplicarea Legii 114/1996. Să sperăm că aşteptarea să nu fie prea lungă . Presa a început să publice din nou date despre cazul reţelei internaţionale de traficanţi de copii pentru organe, deconspirată la Iaşi. Ce nu fac unii pentru un pumn de dolari ? Banca “Columna" a făcut un “cadou" de 5 milioane dolari unei firme elveţiene. Afacerile băncii “Columna”precizează ziarul “Evenimentul zilei” - sunt, de fapt, o excrocherie fără margini, banca fiind golită de banii care au fost “vărsaţi” în conturi ale diverselor societăţi care aparţin, faptic, tot imperiului şi tot celor care patronează din umbră afacerile “Columnei” * Cătălin Hanagea este noul director al Serviciului de Informaţii Externe (SIE). Emil Constantinescu îşi promovează oamenii de încredere în funcţii cheie . Camera Reprezentanţilor din Congresul american a aprobat, recent, legea privind alocarea de la buget a sumei de 248 de miliarde de dolari destinată Apărării. Salariile vor fi mărite cu 2,8 %, iar forţele armate vor fi dotate cu echipament de înaltă tehnologie. Cine are, îşi poate permite. Noi nu. __________Dumitru MANIŢIU I Cornel Jucan a fost numit directorul Sucursalei Sibiu a Băncii Internaţionale a Religiilor Surse confidenţiale ne-au informat că, începând cu 1 august 1997, dr.ec. Cornel Jucan a fost numit în funcţia de director al Sucursalei Sibiu a Băncii Internaţionale a Religiilor, Iată o decizie menită să arunce într-un con de umbră cercetările pe care Poliţia şi Procuratura sibiană le-au declanşat în privinţa fostului director al Credit Bank Sibiu. Oricum, până la proba contrarie, prezumţia de nevinovăţie este o certitudine menită sâ-i apare imaginea publică. Ioan VIDRIGHIN Unele ştiri provin de la A.M. PRESS Primarul Sibiului a dispus efectuarea unui control in zona Consulatului German T au fost închise unităţi comerciale şi chioşcuri ale firmelor de asigurări . Zona Consulatului General al Germaniei din Sibiu, de pe str. Hegel, a fost în atenţia primarului de Sibiu, Dan Condurat, care a dispus, ieri, efectuarea unui control în locul cu pricina. Inspectorii Primăriei au verificat autorizaţiile de funcţionare ale firmelor din zonă, dispunând, dată fiind, în mai multe cazuri, lipsa acestora, închiderea unităţilor, atât a celor cu profil comercial, cât şi a celor în care se încheiau asigurări medicale pentru Consulat. Răzvan MARCU păcate, neconforme cu eforturile pe care, de bună voie, le-am făcut. Fără să acuzăm pe cineva, putem spune că s-a plătit preţ bun pe marfă puţină. Totuşi, n-au fost bani aruncaţi. Ratând NATO, unde am fost încurajaţi să aspirăm, unde aveam motive să aspirăm, să credem că “se poate” şi unde am fost sprijiniţi, n-ar trebui să ne treacă prin gând să mai facem eforturi asemănătoare legate de Uniunea Europeană, unde nu ne încurajează nimeni să forţăm intrarea şi unde, judecând corect, la rece, nici nu suntem pregătiţi să intrăm. Pericolul unei campanii de amploare, dedicată asedierii imediate a U.E. este evident. Ar fi, de această dată, un efort gratuit pe care, însă, unii încearcă să ni-l propună. Deocamdată, domnul Al. Herlea, ministrul Integrării Europene, a deschis pârtia cu un dineu oferit ambasadorilor statelor membre ale U.E. acreditaţi la Bucureşti. Sigur că s-a toastat pentru apropiata intrare a României... Sâmbătă Eitim "Turnul Babei" va fi inmun indirect de la lin Cunoscuta emisiune de divertisment “Turnul Babei”, difuzată sâmbăta pe TVR1, va fi transmisă în direct de la Sibiu, din Muzeul Civilizaţiei Populare Tradiţionale ASTRA din Dumbravă. Emisiunea va începe la ora 14.45 şi va dura până la ora 17, iar în cuprinsul ei este înscris şi un film despre Sibiu, realizat, la sfârşitul lunii iunie, de Paul Şoloc şi Cristian Amza. Vor fi, aşadar, prezenţi în Muzeul ASTRA (pe scena de pe lac), moderatorii Cristian Ţopescu şi Christel Ungar, iar ca invitaţi de onoare - Veta Biriş şi senatorul de Sibiu, dr. Corneliu Bucur. Cei ce doresc să participe ca sponsori la emisiune sunt rugaţi să fie prezenţi la Muzeul din Dumbravă, de la ora 14. Intrarea gratuită, în caz de vreme nefavorabilă, emisiunea se va desfăşura în Studioul “ASTRA-Film”, din Piaţa Mică nr. 12. R. MARCU  Pagubele produse de inundaţii ■ depăşesc 1200 de miliarde de lei! Pagubele produse de ■ inundaţiile din ultimele zile se cifrează la 217 miliarde de lei, a afirmat, joi, secretarul ad- junct al guvernului, Radu Stroe. El a furnizat această cifră, în cadrul conferinţei de ■ presă a PNL, imediat după ce Viorel Mihai Raicu, secretar * de stat la Ministerul Mediului, | anunţase că pagubele se | ridică la 105 miliarde de lei. Raicu a afirmat că s-au * înregistrat doi morţi, au fost | avariate 575 de case, 75 de * km de drumuri şi 3.800 de ha I de teren arabil. El a calificat situaţia din zonele afectate i drept “dezastruoasă” şi a ■ criticat “obtuzitatea celor care i împart bugetul”, pentru că nu I au alocat, încă, sumele I necesare reparaţiilor şi despăgubirilor. El a mai afirmat că premierul ■ Ciorbea i-a cerut ministrului J de Finanţe, Mircea Ciumara. I să cuprindă în bugetul rectificat fonduri destinate zonelor afectate de inundaţii. Soldaţi japonezi - | condamnaţi ! la închisoare în Liban... ! Un tribunal libanez a ■ condamnat, joi, la închisoare, | cinci soldaţi ai Armatei Roşii | japoneze. Cei cinci (patru bărbaţi şi o femeie) au fost ■ arestaţi la Beirut, în luna februarie a acestui an. Ei au fost condamnaţi pentru | falsificare de documente şi intrare în Liban cu paşapoarte false. Peste 100 de persoane au încercat să intre ilegal in Italia Poliţia italiană a reţinut, joi, I 102 persoane care încercau să intre ilegal în Italia, la ■ bordul unei ambarcaţiuni de pescuit. Trei membri ai ■ echipajului au fost arestaţi, când ambarcaţiunea au ancorat în insula Lampedusa. ■ Aceştia vor fi acuzaţi de introducerea de imigranţi I ilegali în Italia. Miercuri noaptea, paza de coastă a interceptat o altă navă, cu 59 de persoane la ■ bord, care încerca să ajungă I în Lampedusa, venind din Tunisia. Poliţia afirmă că toţi ■ imigranţii vor fi expulzaţi în următoarele 15 zile.