Tribuna, martie 1998 (Anul 114, nr. 2124-2149)

1998-03-02 / nr. 2124

Pagina 2 REGIA AUTONOMA DE GAZE NU TREBUIE MUTATĂ DIN MEDIAŞ! urmare din pag. 1 A fost prezentat cu ocazia şedinţei extraordinare un Comunicat din partea noii conduceri ROMGAZ, comunicat adus la cunoştinţa celor aflaţi în sală de chiar directorul general adjunct al regiei, ing. Augustin Oprea şi care a fost primit bine de cei prezenţi, cu toate că a fost total neaşteptat. Potrivit comunicatului, conducerea operativă a ROMGAZ, desemnată până la numirea noului Consiliu de Administraţie pregăteşte un program de reorganizare şi restructurare a ROMGAZ RA. „Facem precizarea că acest program prevede rămânerea tuturor structurilor existente în Mediaş, mai mult, activitatea de explorare şi producţie gaze urmând a fi dezvoltată“ - se precizează în comunicat. Cu toate acestea se pare că pericolul mutării Regiei rămâne, ba chiar mai mult, lui i se adaugă măsurile propuse de Banca Mondială de a fi spartă Regia în 3 ori 4 societăţi. „îmi permit să o spun deschis: nu am încredere în comunicatul ROMGAZ. Şi asta pentru că, aşa cum ni s-a demonstrat şi până acum, dacă nu-i convine cuiva ceva schimbă conducerea“ - a punctat deputatul Mircea Valcu, dând de înţeles şi, într-o oarecare măsură pe bună dreptate, că degeaba agreează noua conducere ROMGAZ ideea rămânerii la Mediaş, căci ea ar putea deranja pe alţii, de mai sus. La rândul său, fostul director general ROMGAZ, Emil Blaga, a făcut o trecere în revistă a situaţiei pe care a lăsat-o în urmă amintind de cererea scrisă a Băncii Mondiale adresată primului ministru Victor Ciorbea de a fi divizată Regia precum şi de piedicile pe care le-a întâmpinat la diferite nivele atunci când a dorit să fie implementat programul propus (întocmit de regie de restructurare. „Am elaborat un studiu ce avea la bază prevederi ale statutului fostei Societăţi Naţionale de Gaz ce a funcţionat între 1924 şi 1948. Studiul a fost semnat în luna august a anului trecut de secretarii de stat şi pus în mapă pentru a primi semnătura ministrului. A apărut însă propunerea domnului Cataramă care susţinea că ar fi bine să fim înglobaţi în Societatea Naţională de Petrol ... Am reuşit să-i convingem-însă nici acest pericol nu a dispărut total - că nu e o variantă bună. Am propus ulterior un compromis Băncii Mondiale, de împărţire a regiei în centre de creşteri, apoi transformarea în centre de profit şi căpătarea de către fiecare a personalităţii juridice. Ele urmau să funcţioneze în sistem holding. Am elaborat în baza tuturor documentelor o expunere de motive pentru a fi elaborate actele normative necesare. Din păcate nici acum nu știm dacă restructurarea ROMGAZ se va face prin hotărâre de Guvern sau prin lege.“ Fostul director, de altfel şi consilier local, a făcut şi scurte referiri la modul în care a fost schimbat considerându-l un mod de a ascunde în spate interese necurate. Dl. Blaga a aflat de schimbarea sa din presă, însă nu regretă funcţia şi, cu toate că decizia a fost luată de nişte colegi de-ai dânsului de partid, nu se va retrage din PNŢCD. „Nu vreau să fiu considerat victimă. La nivel central se consideră probabil că eu voi fi ţapul ispăşitor, că partidul a găsit omul care se punea contrareformei şi o stopa aşa cum era acuzat PNŢCD-ul că face şi a trebuit să găsească vinovatul. Eu nu mă consider vinovat că aş fi întârziat reforma, cu atât mai mult cu cât, la ROMGAZ, reforma a început în 1992“ - a afirmat dl. Blaga. în urma discuţiilor s-a conchis că optime ar fi două variante: prima ca ROMGAZ să se transforme în Societate Naţională cu toate activităţile şi să cuprindă ca acţionari angajaţii (2 până la 5% din părţile sociale) şi investitorii strategici de altfel absolut necesari, iar a doua împărţirea pe centre de profit. Oricum ar fi, însă, esenţial este ca ROMGAZ să rămână la Mediaş, acolo unde se află de circa 79 de ani. Fireşte, ca cetăţean al acestui judeţ oricine pune problema şi economic rezultând astfel nenumărate beneficii ale rămânerii ROMGAZ în Mediaş (un simplu exemplu este procentul de 35% din impozitul pe salarii care rămâne pe plan local). Cei prezenţi la discuţiile de la Primăria Mediaş şi-au exprimat unanim dorinţa ca restructurarea să se facă prin lege şi nu prin vreo ordonanţă ori hotărâre a Guvernului, acte normative care ar putea ascunde diverse interese. Şi fiindcă problema a fost discutată într-un cadru în care aproape toţi cei prezenţi erau înregimentaţi politic nu au lipsit luările de poziţii de acest gen care deşi slujeau aceeaşi cauză găseau diverşi vinovaţi între care cel mai ...“agreat“ a fost PNŢCD- ul, partid din care, la Bucureşti, fac parte câţiva din cei ce susţin fărâmiţarea regiei şi mutarea ei. Ca o concluzie, Consiliul Local Mediaş a luat oficial poziţie prin emiterea unei hotărâri conform căreia structurile ROMGAZ rămân în municipiul de Târnară. De asemenea, programul de restructurare a Regiei ce va fi elaborat de conducerea ROMGAZ va fi supus aprobării Consiliului Local. La această hotărâre au aderat şi preşedintele Consiliului Judeţean, Nicolae Nan (care, de altfel, a promis că odată întocmit, programul cu pricina va fi discutat şi în Consiliul Judeţean) şi prefectul interimar Ioan Ispas. De altfel, domnia sa şi-a exprimat rezerva vizavi de modul în care se iau deciziile referitoare la unele obiective de pe plan local, la Bucureşti. „Vă mărturisesc că eu nu mi-am dat nici un aviz referitor la schimbarea directorului Blaga“ - a afirmat prefectul interimar Ispas. La rândul lor, parlamentarii prezenţi (şi între ei mei unul de la PNŢCD ori CDR!) au exprimat întregul sprijin pentru cauza judeţului. ROMGAZ trebuie să rămână la Mediaş şi nu trebuie distrusă! Conform unei decizii recente, Consulatul SUA la Bucureşti acceptă solicitări de viză fără interviu personal pentru următoarele categorii de cetăţeni români: 1. Solicitanţii care au mai călătorit în Statele Unite şi care pot demonstra acest lucru cu viza americană existentă fie în paşaportul curent, fie în paşaportul expirat. Solicitanţii cu viza existentă în paşaportul expirat trebuie să prezinte paşaportul expirat. Nu se acceptă fotocopii ale vizei; solicitanţii care călătoresc într-o excursie de grup trebuie să prezinte o scrisoare din care să reiese itinerariul urmat şi costul excursiei. 2. Solicitanţii veniţi din partea unor corporaţii americane bine cunoscute şi care călătoresc în interes de afaceri (exemplu: Coca-Cola, Pepsi, IBM, McDonald’s etc.), solicitanţii trebuie să prezinte o scrisoare din partea companiei, prin care se declară scopul şi datele călătoriei. 3. Solicitanţii care călătoresc în interes de afaceri din partea unor firme străine şi româneşti, mari şi bine cunoscute, trebuie să aibă o scrisoare din partea firmei, prin care se declară scopul şi datele călătoriei, precum şi o scrisoare din partea companiei sau organizaţiei pe care o vor vizita în SUA; în eventualitatea unei călătorii în cadrul unei misiuni economice, solicitanţii trebuie să aibă scrisori din partea camerelor de comerţ şi a companiilor pe care misiunea economică le va vizita; dacă scopul călătoriei este participarea la o expoziţie, reuniune sau târg, solicitanţii trebuie să demonstreze necesitatea prezenţei fiinei lor la acel eveniment. 4. Solicitanţii în vârstă de peste 62 ani trebuie să demonstreze că au venituri suficiente pentru a-şi plăti călătoria sau să aibă o declaraţie de suport. 5. Solicitanţi care deţin viza canadiană sau călătoresc în Orientul îndepărtat (de exemplu în Japonia, Singapore, Australia) trebuie să prezinte paşaportul cu vizele respective şi date despre călătoriile precedente, precum şi o declaraţie care să explice scopul şi datele călătoriei. Solicitanţii trebuie să demonstreze faptul că dispun de venituri suficiente pentru a plăti călătoria sau să prezinte o declaraţie de suport. 6. Solicitanţii/solicitantele ai/ale căror soţii/soţi au mai călătorit în SUA trebuie să prezinte paşapoartele soţiilor/soţilor, cu viza americană şi ştampila de intrare în SUA. Copii ale certificatelor de căsătorie. 7. Solicitanţii care sunt copii minori şi ai căror părinţi au mai călătorit în SUA trebuie să prezinte paşapoartele părinţilor, având viza americană şi ştampila de intrare în SUA. Copii ale certificatelor de naştere. Toţi ceilalţi solicitanţi sunt rugaţi să se prezinte pentru interviul pentru viză la Consulatul American de luni până joi. Solicitările care se înscriu în categoriile sus-menţionate sunt primite între orele 14-15, de luni până joi. Grupurile mai mici de zece solicitanţi vor fi procesate după o zi lucrătoare. Grupurile de zece sau mai mulţi solicitanţi vor fi procesate după două sau trei zile lucrătoare. Nu se primesc solicitări sau plăţi prin poştă. Taxa de solicitare în valoare de 20 de dolari poate fi plătită numai în dolari americani. Privilegiile depunerii solicitărilor prin curier vor fi ridicate acelor agenţii de turism care încalcă aceste reglementări. Consulatul American reaminteşte faptul că legea americană a imigrării presupune că toţi solicitanţii sunt potenţiali imigranţi, în consecinţă, în conformitate cu legea americană, fiecare solicitant trebuie să demonstreze contrariul, dovedind existenţa unor legături puternice cu ţara de origine, care să îl determine să revină din SUA după o scurtă vizită. De asemenea, solicitanţii trebuie să dovedească faptul că situaţia lor financiară din România este suficient de puternică pentru a nu îi determina să muncească ilegal în SUA. Ioan VIDRIGHIN Tribuna cUvene Agenda vieţii spirituale • începând de astăzi am intrat în cel mai însemnat dintre posturile rânduite de Biserică, postul Sfintelor Paşti. Sf. Evanghelie a săptămânii (Mt 6,14-21) ne vorbeşte despre post împreună cu iertarea şi milostenia. Iertare, post şi milostenie - o treime de fapte bune cu ajutorul cărora putem străbate această perioadă făcând o adevărată pocăinţă. Cea dintâi greşeală pe care suntem tentaţi să o facem când vorbim despre post este aceea de a-l reduce numai la postul trupesc, adică la reţinerea de la anumite mâncăruri, confundând postul cu dieta medicală. A vedea în post numai acest aspect înseamnă a vedea numai o latură exterioară şi a nesocoti conţinutul lui adevărat, care este mai ales o înnoire lăuntrică, un conţinut de fapte bune Postul fără fapte bune este ca o nucă fără miez, miezul său constând în întoarcerea la Dumnezeu şi îndreptarea vieţii. Postul este rezultatul liberei voinţe a omului, un act de cult, de preamărire a lui Dumnezeu prin înfrânare. Dieta medicală poate vindeca, uneori, trupul, dar sufletul rămâne fără folos. Postul la rândul său ajută sănătăţii trupeşti dar, unit cu rugăciunea şi cu faptele bune, vindecă şi bolile sufleteşti. „ Am intrat în perioada Babelor, personaje din mitologia populară, în concepţia populara curentă. Zilele Babei său Babele coincid cu perioada 1-9 martie, cunoscută ca perioadă de interferenţă, de prag între iarnă şi primăvară, purtătoare a prognozelor populare asupra schimbărilor vremii. Prima zi, 16 martie, a fost consacrată Babei Dochia, care potrivit legendei şi-a dus oile la munte în primele zile ale lunii martie şi după ce şi-a lepădat pe rând cele nouă cojoace îngreunate de ploi a semidivinitate populară, Baba Dochia are un alai de 9 babe. • Dintre cărţile de spiritualitate mai recente, vă semnalăm: .Mica Filocalie a Rugăciunii inimii*, „Dostoievski şî creştinismul rus“ de Nichifor Crainic; .Trup şi existenţă sau Organicismul* a pr. Zosim Oancea; „Cartea fiului risipitor - o parabolă biblică în 6 lecturi pentru omul contemporan* - ediţie îngrijită de diac. Ioan I. Ică jr.; .Rugăciunea - experienţa Vieţii Veşnice* a arhim. Sofronie; „Comentariu la Apocalipsa* de Savvas Agouridis ş.a. • Miercuri, 4 martie, calendarul creştin ortodox face pomenirea Cuviosului Gherasim de la Iordan. Cuv. Gherasim era de neam din părţile Lichiei, din tinereţe a îmbrăcat haina monahală şi s-a dus mai întâi în pustia Tebaidei din Egipt. Aici va duce o viaţă aspră, iar apoi a venit în Palestina, sălăşluindu-se în pustia Iordanului, întru care strălucea ca o stea luminoasă şi a făcut o mănăstire lângă râul Iordan. Mănăstirea Cuv. Gherasim era ca la 35 de stadii de ierusalim. Aici avea sub ascultare peste 70 de călugări cărora le-a dat o rânduială strictă: post, rugăciune şi lucru de mână. Datorită vieţii sale îmbunătăţite, se spune că Sfântului Gherasim i-a slujit şi un leu al pustiei. Iar după ce Cuviosul s-a mutat la Domnul, în anul 475, leul nu s-a mai întors la mănăstire. Gh. DOBRIN I urmare din pag. 1 I Primăria cu oamenii ei care muncesc la curăţenia ora- Işului, cu inspectorii ei, se I osteneşte cât poate, iar I locuitorii urbei nu mai fac absolut nimic. Ne amintim că, anul trecut, ■ în capitală, primarul general I Viorel Lis, împreună cu Viorel ■Popescu de la Radiodifu- Iziune, au lansat, la începutul I lunii martie, lozinca: „Intr-o I lună, să facem Bucureştiul • lună*. A trecut şi luna aprilie I şi Bucureştiul tot înmormân■ tot în gunoaie a rămas, deşi, zi de zi, Radio Actualităţi ■ transmitea ce şi cum şi unde I s-a muncit pentru ca Bu■ cureştiul să ajungă .lună*. Am relatat cele de mai sus ,gândindu-ne la faptul că, SUA Sibiul fiind mai mic decât Bucureştiul, mai uşor de abordat din punct de vedere al curăţeniei, mai lesne de controlat, ar putea privi cu un oarecare optimism spre un fel de „lună a curăţeniei“, pentru ca vara ce va veni să nu ne găsească „îngropaţi” până la glezne în gunoaie şi mizerie. Căci prea multe hârtii, prea multe pungi de plastic, prea multe beţe-n roţile curăţeniei se lăfăie pe prea multe din străzile Sibiului, pe care câinii vagabonzi se mişcă în voie. Prea multe ciori dau centrului oraşului, bulevardului Victoriei, Parcului Astra, aspectul de closete naturale ale cârâietoarelor. Ceva trebuie făcut şi cu câinii vagabonzi de prin toate cartierele şi cu ciorile care pătează cerul senin al oraşului. Aşadar, cineva trebuie să hotărască ce va fi cu ceea ce se numeşte „curăţenia generală a oraşului*. Altminteri, gunoaiele şi gropile şi ciorile şi câinii vagabonzi vor aduce prejudicii nu numai locuitorilor Sibiului, ci şi oaspeţilor acestora, urbea noastră lăudându-se că-i „oraş turistic*. Şi totuşi, cu toate că sunt multe, foarte multe de făcut, primăvara a venit prea repede în acest an. Bună doar pentru declanşarea operaţiunii de „curăţenie a oraşului*. A cărui frumuseţe n-o pot da doar florile şi spaţiile verzi şi trandafirii, ci şi curăţenia. Poate că în primul rând curăţenia şi grija de gospodar, nu au UJ Expoziţie de fotografie Ministerul Culturii, Institutul Goethe din Bucureşti şi Muzeul Naţional Brukenthal organizează expoziţia de fotografie „CHARGESHEIMER 1924-1972. Vernisajul expoziţiei va avea loc marţ, 3 martie, ora 13, la Casa Artelor din Piaţa Mică. V. IOAN 2 martie 1998 te