Tribuna, aprilie 1999 (Anul 115, nr. 2456-2479)

1999-04-01 / nr. 2456

Ca o lacrima vie Basarabia Aleea Clasicilor ■ un panteon al culturii române (IV) Aleea Clasicilor din Parcul Central al începem "lectura" pe partea stângă. Nicolae Chişinăului este singurul panteon al culturii române pe care îl avem. Unitară prin concepţia de realizare şi cuprinzătoare în plan evolutiv istoric, aleea este o istorie ilustrată sculptural a culturii române din ceasurile afirmării sale și până în zilele noastre. k înşiruite de o parte și de alta a aleii, k chipurile sculptate în bronz oferăm trecătorului o "lectură" esențializată a ceea ce însemnăm pentru noi înşine, şi ceea ce reprezentăm în planul culturii universale prin zestrea de spirit cu care am îmbogăţit patrimoniul cultural mondial. Milescu Spătarul (1636 -1708), Constantin Stamati (1786 -1869), Constantin Negruzzi (1808 - 1868), Alexandru Hâjdeu (1811 - 1872), Vasile Alecsandri (1819 - 1890), Ion Creangă (1837 -1889) şi în simetrie pe partea dreaptă: Dimitrie Cantemir (1673 - 1723), Gheorghe Asachi (1788 - 1869) Alexandru Donici (1806 - 1866), Alecu Russo (1819 - 1859), Bogdan Petriceicu Hasdeu (1838- 1907) şi, iată-i, faţă în faţă pe Mihai Eminescu (1850 -1889) cu prietenul său humuleştean, Creangă. Ion Onuc NEMES continuare în pag. 14 FONDAT ÎN ISSI DE SLAVICI una Preliminariile Campionatului European MkQiiiirodmdIg COTIDIAN INDEPENDENT. APARE LA SIBIU Anul CXV, serie nouă, nr. 2456 Joi, 1 aprilie 1999 16 pagini • 1000 lei (la abonați • 500 lei) Varianta în limba română pe INTERNET http://www.tribuna.ro, http://www.tribuna.logon.ro E-mail: tribuna@verena.net, tribuna@logon.ro detalii în pag.8 MIERIBIM telefonice se scumpesc cu 26,22 începând cu 1 aprilie, Societatea Naţională de Telecomunicaţii ROMTELECOM a scumpit - pentru a doua oară în acest an - tarifele serviciilor-telefortice cu 26,22 %, la "indicaţia" grecilor de la OTE, că de-aia le-am vândut pachetul majoritar de acţiuni. Un abonament lunar costă 58.000 lei, "cuplaţii" plătesc 32.500 lei, iar valoarea unui impuls telefonic saltă de la 310 lei la 400 lei, în timp ce grecoteii se ocupă cu majorările, în urma noilor "reaşezări" tarifare, RomTelecom a... ieftinit convorbirile nocturne între orele 23 - 7, un impuls fiind echivalent cu 10 minute de pălăvrăgeală. Tot ai noştri... Propunem să venim la serviciu de la 11 noaptea, să ne culcăm la 7 dimineaţa şi să-njurăm vremurile când vrem. Chiar şi-n greceşte... Rareş BIŢU Privitor la casele naţionalizate, Coaliţia a hotărât Contractele de vânzare-cumpărare, încheiate deja, rămân valabile După coate aplicate din ambele părţi, reprezentanţii partidelor din coaliţie angajaţi în negocierile privind retrocedarea imobilelor au căzut de acord, cele cu destinaţia de locuinţe care au fost naţionalizate vor fi retrocedate în natură, în funcţie de...posibilităţi. Contractele de vânzare-cumpărare deja încheiate nu vor fi anulate, iar foştii proprietari vor primi - în aceste cazuri - despăgubiri, în cazul fostelor întreprinderi, se va aplica restituirea sau despăgubirea după caz. Liderii Coaliţiei vor mai hotărî şi cuantumul despăgubirilor şi modalităţile de plată (acţiuni, active etc.). Negociatorii mai au de rezolvat şi problema despăgubirilor, pentru foştii proprietari de locuinţ care nu au primit bunurile în natură, surse bugetare în acest scop fiind - deocamdată - de negăsit. Rareş BITU SIBIU r1 Se pare că infarctul premierului începe să fie profitabil pentru ţărănişti, în special, şi pentru coaliţia aflată la putere, în general. Facem această afirmaţie după ce i-am auzit vorbind luni, 19 martie, la conferinţa de presă, pe Remus Opriş, lider ţărănist şi purtător de cuvânt al P.N.Ț.C.D. Adică, domnul doctor nu presupunea, ci afirma, cu certitudine, că greva generală din luna aprilie a.c. nu va mai avea loc, deoarece revendicările sindicaliștilor au fost rezolvate în cea mai mare măsură, îndeosebi în ce privește adoptarea legilor solicitate de liderii confederaţiilor sindicale. Că poporul român e milostiv, zicem noi, și i s-a înmuiat inima auzind că Radu Vasile a făcut infarct... Ion Crişanu continuare în pag. 14 DESTĂINUIRI MEDIEVALE într-un Sibiu medieval, înconjurat de puternice ziduri de apărare, bastioane, porţi de pătrundere în cetate etc, aveau să fie ridicate o serie de construcţii, unele excelând prin ingeniozitate arhitecturală, majoritatea adaptate particularităţilor constructive ale zidurilor existente. Era firească, aşadar, abordarea (în secret!) a unor soluţii de comunicaţii între cele mai importante construcţii (ca de pildă biserici, turnuri, bastioane, cazărmi etc) sub forma unei tuneluri subterane sau încăperi izolate, despre existenţa cărora nu se cunoşteau prea multe amănunte. Evident, în asemenea locuri se mai păstrau, de regulă, şi anumite tezaure ce trebuiau ferite de invadatorii avari sau, dimpotrivă, erau folosite în scop de refugiu, în caz de pericol extrem. Recent, cu ocazia unor dislocări în terenul (încă plin de enigme!) din perimetrul centurilor de fortificaţie ale "Oraşului roşu" (astfel era denumit Cibinium, datorită zidurilor sale de apărare din cărămidă!) a fost dat la iveală un asemenea "culoar" subteran, aflat la mică adâncime, conservat surprinzător de bine. Urmează să se întreprindă, aici, cercetări ale specialiștilor, în urma cărora se vor face cuvenitele comunicări massmedia. Vă redăm, deocamdată, câteva imagini în premieră din misteriosul subteran, urmând să revenim cu amănunte. Text și foto: Fred MSS ft ISLA*.*Lt Medicamente din import s-au scumpit cu 40 %! Toate medicamentele din import s-au scumpit cu aproximativ 40 %. Preşedintele Consiliului Farmaciştilor din judeţul Sibiu, doamna Aurelia Răzdiaconu, ne-a declarat că, deja, în farmaciile sibiene aceste medicamente se găsesc la noile preţuri. "Această creştere se datorează devalorizării continue a leului în raport cu dolarul", ne-a mai precizat doamna Răzdiaconu. în schimb, preţurile la medicamentele româneşti au rămas aceleaşi. Farmaciştii sibieni aşteaptă, în următoarele săptămâni, noua listă a medicamentelor compensate. Preşedintele Consiliului Farmaciştilor Sibieni mai speră că vor fi modificate şi preţurile de referinţă pe care Casele de Asigurări de Sănătate le compensează la medicamente. Florin STAICU