Trybuna Ludu, październik 1958 (XI/274-304)

1958-10-01 / nr. 274

2 TRYBUNĄ LUDU__________________________________________________________________________ Życzymy narodowi chińskiemu nowych zwycięstw w budownictwie socjalistyczny m Przemówienie few. Stefana Jędrychowskiego Dziewięć lat temu powstała Chińska Republika Ludowa. Powstała ona w rezultacie rozgromienia przez naród chiński najeźdźców japońskich, a następnie zwycięstwa odniesionego w wojnie domowej przez postępowe siły Chin z Komunistyczną Partią Chin na czele nad siłami czangkaiszakowskiej reakcji, popieranymi przez amerykańskich imperialistów. Rewolucyjna i narodowowyzwoleńcza walka narodu Chińskiego nie toczyła się w oderwaniu, lecz przy ścisłym wzajemnym oddziaływaniu i powiązaniu z rewolucyjnymi, ruchami postępowymi całej ludzkości. Wielka Październikowa Rewolucja Socjalistyczna w Rosji i powstanie Związku Radzieckiego otworzyły drogę wyzwolenia narodów półkolonialnych, kolonialnych i wywarły ogromny, pobudzający wpływ na losy chińskiej rewolucji. Zwycięstwo Związku Radzieckiego nad hitlerowskimi Niemcami i pokonanie miUtarystycznej Japonii ułatwiło narodowi chińskiemu wypędzenie najeźdźców, pokonanie wewnętrznych sił reakcji i utworzenie Chińskiej Republiki Ludowej. Z drugiej strony zwycięstwo chińskiej rewolucji, powstanie Chińskiej Republiki Ludowej i jej rozwój wywarły niezaprzeczalnie głęboki wpływ na sukcesy wzłkl narodowowyzwoleńcze] i ruchów postępowych we wszystkich krajach Azji i Afryki, ujarzmionych w przeszłości przez imperializm. Chińska Republika Ludowa ■wchodzi w skład wielkiej rodziny państw socjalistycznych i jest gorącym orędownikiem niewzruszonej jedności obozu socjalistycznego. Jej przynależność do obozu socjalistycznego pomnaża wielokrotnie siłę tego obozu, a zarazem jeszcze bardziej wzmacnia siły i znaczenie Chińskiej Republiki Ludowej. Nikt z rozsądnie myślących ludzi nie może dziś negować roli i międzynarodowego znaczenia wielkiego mocarstwa chińskiego, jego niezaprzeczalnego prawa do zabierania głosu i do pełnego współudziału w regulowaniu najważniejszych spraw międzynarodowych. Próby ignorowania faktu istnienia przeszło 600-mllionowego narodu, po raz pierwszy w dziejach reprezentowanego przez w pełni odzwierciedlający i realizujący jego dążenia rząd ludowy, próby niedopuszczenia prawdziwych przedstawicieli Chin do Organizacji Narodów Zjednoczonych, utrzymywanie fikcji, że zbankrutowana klika czangkaiszekowska stanowi przedstawicielstwo Chin są żałosnym dowodem krótkowzroczności politycznej amerykańskich kół imperialistycznych i muszą się wkrótce skończyć sromotnym bankructwem. Z tego już dziś zdaje sofre sprawę coraz większa liczba polityków zachodnioeuropejskich i amerykańskich. Nieuznawanie chińskiej rewolucji jest tak samo skazane na niepowodzenie, jak w swoim czasie próby nieuznawania socjalistycznej rewolucji w Rosji. Naród polski zawsze domagał się i będzie domagał się przyznania Chińskiej Republice Ludowej należnego jej miejsca i praw w życiu międzynarodowym, w Organizacji Narodów Zjednoczonych we wszystkich organizacjach międzynarodowych. Następnie tow. Jędrychowski omawia wspaniały rozwój polityczny, gospodarczy, społeczny i kulturalny Chin Ludowycfr. Po zjednoczeniu kraju państwo ludowe skoncentrowało olbrzymie środki na rzecz rozwoju gospodarczego. Pierwszy pięcioletni plan rGzwoju gospodarki narodowej, obejmujący lata 1953—1957, został pomyślnie zrealizowany. W okresie tym stworzono w Chinach fundamenty socjalistycznej industrializacji. Wraz ze środkami lokalnymi państwo wydatkowało na inwestycje zwiększające wartość majątku trwałego — 55 miliardów juanów. Znaczną część tych środków skierowano na rozwój przemysłu ciężkiego. Przy pomocy tych nakładów zbudowano około 8.000 obiektów. Stworzono zupełnie nowe, nieistniejące przedtem gałęzie przemysłu, jak np. przemysł lotniczy, samochodo. wy, obrabiarkowy, produkcję urządzeń dla elektrowni, hut i kopalń, hutnictwo stali szlachetnych, metali nieżelaznych itp, Również w dziedzinie wzrostu produkcji rolnej Chińska Republika Ludowa odnosi znaczne sukcesy Rozszerzone posiedzenie Biura Politycznego KC KP Chin na podstawie oceny urodzaju i dotychczasowych wyników zbiorów uznało za realne do osiągnięcia w tym roku zebranie 300—350 min. ton zbóż, podczas gdy w r. 1957 zebrano w Chinach 185 min. ton zbóż. Oznacza to ponad 500 kg zbóż na głowę ludności. Warto zaznaczyć dla porównania, że USA w urodzajnym 1956 r. zebrały 134 min. ton zbóż, czyli 760 kg na głowę ludności, a jeżeli odliczyć zboże paszowe — kukurydzę — ok. 300 kg na głowę ludności. Ogromnemu rozwojowi sił wytwórczych towarzyszyło także polepszenie warunków życiowych szerokich mas ludowych. Przeciętne płace robotników i pracowników umysłowych wzrosły w 1957 r. o 42,7 proc. w porównaniu z r. 1952, a dochód chłopów zwiększył się w tym czasie o 30 proc. Nie ulega wątpliwości, że Chińska Republika Ludowa mogła osiągnąć tak wielkie sukcesy tyiko na gruncie zrealizowanych w krótkim czasie socjalistycznych przeobrażeń we wszystkich dziedzinach gospodarki. Przeobrażenia te umocniły w świadomości szerokich mas ludowych zaufanie do partii, wiarę w przyszłość i wyzwoliły oogromną energię i entuzjazm mas dla realizacji planów rozwoju gospodarczego Chin, ■Wielkie przeobrażenia w stosunkach społecznych, rozwoju gospodarki i w dziedzinie kultury, Komunistyczna Partia Chin przeprowadza w ostrej często walce politycznej i ideologicznej z przeżytkami starego, z resztkami dawnych klas panujących, z pozostałościami obcej ideologii w świadomości mas pracujących. W szczególności prowadzona ostatnio od szeregu miesięcy kampania na rzecz poprawy stylu pracy 1 walka z elementami prawicowymi przyczyniają się dó przezwyciężenia w drodze krytyki i samokrytyki obcych poglądów 1 błędów w praktycznej rc. altzacjl programu partii i wiadzy ludowej. Podziw dla osiągnięć Chińskiej Republiki Ludowej w rozwoju swego kraju i budowie socjalizmu nie jest jedynym uczuciem, jakie chcemy wyrazić w 9 rocznicę powstania Chińskiej Republiki Ludowej. Naród polski łączy z narodem chińskim głęboka przyjaźń i serdeczna, braterska sympatia. Już od dziesiątków lat polskie masy pracujące żywiły uczucia sympatii i przyjaźni dla wielkich Chin walczących, podobnie jak i Polska, o wyzwolenie narodowe i społeczne przeciwko zaborcom zewnętrznym i wewnętrznej reakcji. Po wyzwoleniu wspólność celów i idei, przyświecających naszym krajom w budowle socjalizmu, jak i coraz liczniejsze kontakty bezpośrednie na gruncie współpracy gospodarczej, naukowo-technicznej czy kulturalnej, jeszcze bardziej zbliżyły do siebie nasze narody. Polska zawsze popierała i popiera niezaprzeczalne prawa Chińskiej!’ Republiki Ludowej du zjednoczenia wszystkich swoich iłem z Tajwanem włącznie, domaga się uznania rządu Chin Ludowych za jedynego przedstawiciela Chin w ONZ i innych organizacjach międzynarodowych, popiera chińską politykę obrony pokoju i rozwoju przyjaznych stosunków ze wszystkimi krajami na podstawie tzw. pięciu zasad. Z zadowoleniem przyjmujemy stanowisko Chińskiej Republice Ludowej wobec spraw międzynarodowych, szczególnie blisko nas obchodzących, a w szczególności jej negatywne stanowisko wobec remilitaryzacji i odrodzenia rewizjonistycznych i agresywnych tendencji w Niemczech zachodnich, uznanie naszej granicy zachodniej za nienaruszalną granicę pokoju, po- Darcie dla Warszawskiego. obronnego Paktu stanowiącego realną gwarancję naszej niepodległości i nienaruszalności naszych granic przed odwetowymi dążeniami zachodnioniemieckich imperialistów i ich protektorów Pomyślnie rozwija się wymiana handlowa i współpraca gospodarcza między naszymi krajami. Obroty handlowe polsko-chińskie wzrosły z_48 min. zł dewizowych w 1950 r. do 328,5 min. zł dewizowych r. 1957, tj. przeszło sześciokrotw ni ^ W ostatnich lata-h Chińska Repuil ka Ludowa Jest pod względem wielkości obrotów 6 na święcie, a pierwszym w Azji naszym partnerem handlowym. W tym roku w związku z nadzwyczajnymi zamówieniami chińskimi, związanymi z przyspieszeniem industrializacji w Chińskiej tempa Republice Ludowej, wzajemne Obro tv zwiększą Sie prawdopodobnie 0 ponad 6n proc. w porównaniu z rokiem 1957. Przeszło 80 proc. wartości naszego eksportu do Chińskiej Republiki Ludowej stauowią maszyny i urządzenia, a po s’ ronić przywozu 56 proc. materiiiy i surowic przemysłowe, a około 40,5 proc. tóWary spożywcze. Wymiana towarowa z Chińską Republiką Ludową przyczynia się do zaopatrzenia naszego kraju w cenne surowce i artykuły konsumpcyjne, które w przeciwnym razie trzeba b> było kupować na rynkach kapitalistycznych za wolne dewizy, a jednocześnie przyczynia się do' rozwoju naszego przemysłu maszynowego jako eksportowej gałęzi przemysłu. Zawarta w kwietniu br. wielole nia umowa o wymianie hand’owej w latach 1959—3962 przewiduje coroczny wzrost obrotów c co najmniej 10 proc. w stosunku do roku poprzedniego, a szybkie tempo budownictwa przemysłowego w Chinach 1 osiągnięcia chińskiego rolnictwa stwarzają bardzc pomyślne perspektywy dla dalszego rozwoju wymiany handlowej. Na podstawie umowy zawartej w rp u 1954 r. rozwija się także współpraca naukowo-techniczna: po ega,iąca na wzajemnym przekazywaniu sobie przez oba kraje własnych doświadczeń naukowo-technicznych i produkcyjnych 1 wzajemnej pomocy technicznej Współpraca Chińskiej Republiki Ludowej z Radą Wzajemnej Pomocy Gospodarczej, do której należy ZSRR i europejskie kraje demokracji ludowej, otwiera nowe dalsze perspektywy rozwoju dwustronnych Wielostronnych stosunków gosi podarczych. Również pomyślnie i z ogromną korzyścią dla wzajemnego bliższego poznania się naszych narodów rozwija się polsko-chińska współpraca kulturalna. Coraz częstsze są także kontakty i wzajemne wizyty delegacji masowych organizacji społecznych, związków zawodowych, organizacji młodzieżowych i kobiecych. Powstanie i rozwój Towarzystwa Przyjaźni Polsko-chińskiej, które liczy już 17 oddziałów wojewódzkich oraz szereg kól powiatowych i środowiskowych, a także powstanie w dniu wczorajszym w Pekinie Towarzystwa Przyjaźni Chińsko - Polskiej przyczynia się z pewnością do pogłębienia wzajemnej znajomości i do jeszcze większego zbliżenia obu naszych narodów. Towarzysze i Obywatele! Gdy dziś w 9 rocznicę powstania Chińskiej Republiki Ludowej chcemy przekazać narodowi chińskiemu naisze najserdeczniejsze życzenia, gdy pragniemy mu gratulować jego dotychczasowych osiągnięć i życzyć spełnienia wszystkich najśmielszych zamierzeń, jakie stawia sobie Chińska Republika Ludowa, nie możemy przejść obojętnie wobec faktów, które mącą radosny nastrój rocznicy i stanowią ciemną chmurę na jasnym horyzoncie. Mam na myśli sytuację w Cieśninie Taiwańskiej, zbrojne prowokacje ze strony czańgkaiszekowców i ich protektorów, ciągłe naruszanie chińskich wód terytorialnych przez amerykańskie siły zbrojne bezprawnie okupujące chiński Taiwan. Naród polski doskonale rozumie uczucia narodu chińskiego, jego gorące dążenia do wyzwolenia i zjednoczenia Taiwanu 2 ojczyzną, jego oburzenie i nie nawiść w stosunku do kliki zdrajców, która pod ochroną obcych wojsk usadowiła się na Taiwanie i zakłóca stamtąd normalne, pokojowe życie wybrzeży chińskiego kontynentu. Stany zjednoczone bezprawnie okupowały Taiwan, interweniując w chińskiej wojnie domowej na rzecz reżimu czangkaiszekowskie, go. W ten sposób mieszają sie one w wewnętrzne sprawy Chin gwałcą suwerenne prawa Chińskiej Republiki Ludowej. Jest to postępowanie sprzeczne z Kartą Narodów Zjednoczonych i zasadami prawa międzynarodowego. Wyjściem z obecnej sytuacji, które położyłoby kres konfliktowi międzynarodowemu w Cieśninie Taiwańskiej, jest wycofanie wojsfc amerykańskich z chińskiego terytorium, pozostawienie wewnętrznych spraw chińskich do załatwienia samym Chinom, uznanie Chińskiej Republiki Ludowej przez Stany Zjednoczone i przyznanie Chinom Ludowym należnego im miejsca w ONZ. Mamy nadzieję, że toczące się w Warszawie rozmowy ambasadorów Chin i USA przyczynią się do uregulowania tych spraw w duchu pokoju, poszanowania suwerennych praw każdego narodu. Należałoby tylko życzyć sobie, aby ros sądek zwyciężył nad uporem : wojowniczą awanturniczością niektórych kół politycznych zza Oceanu. Wszyscy rozumni ludzie wiedzą dziś, że mimo ni« uznawania Chin Ludowych przez USA i głosującą wraz z nimi część delegatów w organach ONZ, Chiny Ludowe są wielkim światowym mocarstwem, którego znaczenie mię dzynarodowe wzrasta z każdym rokiem. W 9 rocznicę powstania Chińskiej Republiki Ludowej naród polski życzy narodowi chińskiemu pomyślnego i szyb kiego rozwoju we wszystkich dziedzinach i nowych zwycięstw w budownictwie socjalistycznym. Przekazujemy narodowi chińskiemu nasze jak najbardziej serdeczne uczucia przyjaźni głębokiej sympatii, Wzmacnia i pogłębia się nasza przyjaźń Przemówienie ambasadora Wang Ping-nana Naród chiński pod kierownictwem Komunistycznej Partii Chin dzięki żmudnej pracy w ciągu dziesięciu lat uczynił ■wielki, krok na drodze budownictwa socjalistycznego. Obecnie kraj nasz przystąpił do zwycięskiej realizacja drugiego planu pięcioletniego budownictwa socjalistycznego i wysunął odważne hasło, by w ciągu 15 lat, lub w krótszym czasie dogonić i prześcignąć Anglię pod względem globalnej produkcji ważniejszych wyrobów przemysłowych. Rok bieżący jest pierwszym rokiem drugiej pięciolatki. Osiągnęliśmy już wielkie sukcesy i przewidujemy dalsze poważne osiągnięcia. W różnych dziedzinach życia zaznaczył się wielki skok naprzód. Dlaczego nasz przemysł w bieżącym roku może rozwijać się w tak szybkim tempie' Dzieje się to dlategó, że naród nasz pod przewodnictwem Komunistycznej Partii Chin, po przeprowadzeniu ogólnonarodowej kampanii poprawy stylu pracy, znacznie podniósł SMćóją świadomość ideologiczną energicznie realizuje generalną i linię partii w budownictwie socjalistycznym, a mianowicie: „Wytężając wszystkie siły, energicznie dążąc naprzód, budować socjalizm według zasady: więcej, szybciej, lepiej i oszczędniej". Również i dlatego, że kierowaliśmy się następującymi zasadami: równoczesnego rozwoju przemysłu I rolnictwa, równoczesnego rozwoju przemysłu budowlanego zarówno przez władzę centralną jak i terenową, równoczesnego rozwoju przedsiębiorstw wielkich, średnich i małych. Dzięki realizacji tych zasad przemysł nasz, tak jak kwiaty, rozkwitł wszędzie w całym kraju. Podam przykład: Zorganizowaliśmy ogólnonarodową kampanię na rzecz produkcji surówki. W ciągu jednego roku w 24 prowincjach, rejonach autonomicznych i miastach zbudowano kilkaset pieców wielkich, średutch i ma. łych o pojemności od 3 do 250 metrów sześciennych, których globalna produkcja wynosi 20 min ton surówki rocznie. Budowa przemysłu przez cały naród nie tylko rozwiązuje zagadnienie tempa rozwoju przemysłu, iccz również rozwiązuje zagadnienie jego rozmieszczenia Obecnie na wsi chińskiej rozwija się wielka kampania na rzecz komun ludowych. W komunach ludowych nie tylko można jednocześnie rozwijać rolnictwo, leśnictwo, hodowlę, rybołówstwo i produkcję uboczną, lecz również można połączyć w jedną całość przemysł, handel, kulturę, oświatę oraz wojsko. Utworzenie komun ludowych konkretnie rozwiązało zagadnienie formy organizacji przejścia do komunizmu. Również wielki krok naprzód zaznaczył się w dziedzinie kultury i oświaty. Jeśli chodzi o 0- światę, to po dyskusji polemicznej, która odbyła się w naszym kraju, problem ten został już słusznie rozwiązany. Ustaliliśmy zasadę: oświata i szkolnictwo muszą wiązać się -z pracą produkcyjną. Realizacja tej zasady przyspieszyła szybki rozwój oświaty i szkolnictwa. Według danych z końca czerwca br. w 1240 powiatach wszystkie dzieci w wieku szkolnym uczęszczają do szkól podstawowych. Silami społeczeństwa założono G8 tys. szkól średnich. Władze terenowe otworzyły ponad 400 wyższych uczelni. W 444 powiatach w zasadzie już zlikwidowano analfabetyzm. Również w szybkim tempie rozwija się twórczość literacka i artystyczna, kinematografia, opera i teatr. Rośnie potężna armia inteligencji proletariackiej. Nasze przyjazne stosunki z krajami obozu socjalizmu ze Związkiem Radzieckim na czele znacznie się rozwinęły w tym okresie. Należy podkreślić, . że w ciągu ostatniego roku również poważnie rozwinęły się stosunki pomiędzy Chinami a Polską. W Polsce powstało Towarzystwo Przyjaźni Polsko - Chińskiej. Pragnę przekazać Wam radosną, dobrą wiadomość, że w celu pełnego rozwoju pracy w dziedzinie pogłębienia przyjaźni chińsko-polskiej, w Pekinie — stolicy Chin — już oficjalnie powstało Towarzystwo Przyjaźni Chińsko-Polskiej. W tym roku delegacja rządowa z wicepremierem Jaroszewiczem na czele odwiedziła Chiny i podpisała z naszym rządem długoterminowe układy handlowe. Obroty handlowe między obu naszymi krajami osiągnęły poważny wzrost — z tego obie strony są zadowolone. Delegacje chińskie reprezentujące różne dziedziny życia przebywały również w Polsce. Niedawno bawił w Polsce chiński Zespół Opery i Tańca. Wszystko to poważnie przyczyniło się do wzmocnienia i pogłębienia przyjaźni między obu naszymi narodami. Ostatnio Stany Zjednoczone, mimo wielokrotnych ostrzeżeń naszego kraju i zdecydowanych sprzeciwów narodów całego świata, uporczywie dokonują prowokacji militarnych i stosują pogróżki wojenne. Nieustannie rozszerzają, swoją agresję przeciwko Chinom. Jest prawdziwe źródło napiętej sytc tuacji w Cieśninie Taiwańskiej. W imię złagodzenia i usunięcia napięcia w strefie Taiwanu Stany Zjednoczone muszą niezwłocznie zaprzestać prowokacji zbrojnych i pogróżek wojennych przeciwko Chinom i muszą wycofać wszystkie swoje siły zbrojne ze strefy Taiwanu oraz zaprzestać ingerencji w wewnętrzne sprawy Chin. Z radością widzimy, że rząd : naród polski potępiły akty prowokacyjne i agresywne Stanów Zjednoczonych na Dalekim Wschodzie i udzieliły moralnego poparcia naszemu narodowi w jego walce o integralność terytorialną i suwerenność. Jesl to wyraz internacjonalizmu cechującego stosunki między obu naszymi krajami. Naród chiński ma przyjaciół na całym świecie Przyjęcie w Pekinie • Przemówienie premiera Czou En-laia PEKIN (PAP). 30 września premier Rady Państwowej ChRL Czou En-lai wydał przyjęcie z okazji 9 rocznicy powstania Chińskiej Republiki Ludowej. Wzięli w nim udział przedstawiciele przeszło 70 krajów i regionów świata. Na przyjęciu premier Czou En-lai wygłosił przemówienie oświadczając m. in.: Przewodniczący Mao Tse-tung powiedział, że natród chiński ma przyjaciół na całym świecie. Dzisiejsze spotkanie jest nowym potwierdzeniem tych słów. Obecnie nasi towarzysze przyjaciele mogą zobaczyć, że i naród chiński w niespotykanym w dziejach tempie pomyślnie przekształca stare Chiny i buduje nowe Chiny socjalistyczne. W dalszym ciągu przemówienia premier Czou En-lai nawiązał do prowokacyjnych poczynań USA na Dalekim Wschodzie Chiny — powiedział on m. in. — zawsze opowiadały się za uregulowaniem sporu między Chinami i USA w strefie Taiwanu drogą rokowań pokojowych bez u(Cekania się do pogróżek lub użycia siły. Kierując się właśnie tą zasadą zaproponowaliśmy wznowienie rozmów chińsko-amerykańskich na szczeblu ambasadorów i wiązaliśmy nasze nadzieje z tymi rozmowami. Ale USA konsekwentnie wykorzystały pokojowe rokowania do zamaskowania swych planów zmierzających do rozszerzenia agresji, od chwili wznowienia rozmów chińsko-amerykańskich w Warszawie USA wciąż dokonują przerzutów i koncentracji swych sił zbrojnych z Japonii i z innych baz wojskowych USA oraz nieustannie gwałcąc wody terytorialne i wietrzny naszego kraju-obszar po W chwili obecnej sprawa jesi całkowicie jasna. Kluczem do likwidacji napięcia i niebezpieczeństwa wojny w strefie Cieśniny Taiwańskiej nie jest bynajmniej manewr z tzw. „zaprzestaniem ognia”, do którego uciekają się USA, ale niezwłoczne zaprzestanie przez nie i granią z ogniem i wycofanie wszystkich amerykańskich sil zbrojnych z Taiwanu, Wysp Peskadorskich i Cieśniny Taiwańskiej. Naród chiński jest niezachwiany w swej woli odzyskania- wysp Quemoy i Matsu na wodach wewnętrznych oraz wyzwolenia swego terytorium — Taiwanu i Wysp Peskadorskich. Jeśli USA ignorując niejednokrotne ostrzeżenia narodu chińskiego, będą kontynuowały swe prowokacje wojenne wobec naszego kraju i rozszerzały agresję przeciwko Chinom, to agresorzy amerykańscy dojdą do tego, że pętla, którą sobie założyli, będzie się coraz bardziej zaciskać, w wyniku czego nie uda im się już z niej wyzwolić. W toku budowy swego kraju 1 w walce o zachowanie suwerenności państwowej i integralności terytorialnej naród chiński także cieszył się i cieszy sympatią i poparciem ze strony narodów wszystkich krajów. Jesteśmy wdzięczni miłującym pokój krajom i narodom całego świata, zwłaszcza rządom i narodom Związku Radzieckiego i pozostałych krajów socjalistycznych, za udzielone przez nie silne poparcie naszemu narodowi w walce przeciwko agresji amerykańskiej. Naród chiński nie szczędząc sił będzie umacniał braterską jedność obozu socjalistycznego ze Związkiem Radzieckim na czele. Depesze gratulacyjne Chruszczowa i Woroszyłowa MOSKWA (PAP). Z okazji S rocznicy proklamowania Chińskiej Republiki Ludowej, pierwszy sekretarz KC KPZR i przewodniczący Rady Ministrów ZSRR N. Chruszczów oraz przewodniczący Prezydium Radj Najwyższej ZSRR K. Woroszyłow wystosowali depeszę gratulacyjną do przywódców ChRL Zapowiedź ewakuacji wojsk obcych z Jordanii i Libanu NOWY JORK (PAP). Na przedpołudniowym posiedzeniu Zgromadzenia Ogólnego NZ w dniu 30 września sekretarz generalny Hammarskjceld złożył sprawozdanie z przeprowadzonej na Bliskim Wschodzę misji powierzonej mu na podstawie rezolucji uchwalonej w sierpniu br. przez nadzwyczajną Sesję Zgromadzenia: Ogólnego NZ. H ammarsk j oeld oświadczył, że rząd USA poinformował go o zamiarze wycofania wszystkich swych wojsk z Libanu przypuszczalnie do końca października br„ „o ile sytuacja międzynarodowa związana ze sprawą bezpieczeństwa Libanu nadal będzie się polepszać“. W październiku zaczną również opuszczać Jordanię wojska brytyjskie. W chwili obecnej toczą się rozmowy na ten temat między rzą. darni W. Brytanii i Jordanii, w środę zaś opublikowany zostanie w związku z tym oficjalny komunikat. Ewakuacja wojsk zakończy się niezwłocznie, „jak tyiko pozwoli na to sytuacja w tej strefie”. Po referendum we Francji Wybory powszechne w listopadzie? Deklaracja Biura Politycznego FPK PARYŻ (PAP). We wtorek odbyło się 4-godzinne posiedzenie rządu francuskiego. Omawiano na nim —■ jak donosi agencja France Presse — ordynację wyborczą i sprawę przeprowadzenia „pierwszych wyborów parlamentarnych piątej republiki“ Nie podano oficjalnie terminu wyborów, ale jak się dowiaduje korespondent agencji Associated Press, mają się one prawdopodobnie odbyć 16 listopada br. Druga tura wy. borów tam, gdzie pierwsze glosowanie nie da wyników, ma się odbyć 30 listopada br. PARYŻ (PAP). Biuro Polityczne Francuskiej Partii Komunistycznej ogłosiło we wtorek deklarację, w której czytamy m. in.: „Republikanie pragnęli zmiany politycznej w kraju. Wobec rozbicia sił lewicy propagandzie oficjalnej udało się wykorzystać to naturalne dążenie na rzecz władzy jednego człowieka. Zostało to ułatwione wskutek plebiscytarnej [konsultacji- narodowej. formy Francuzi wypowiedzieć się mieli na temat człowieka, a nie jego programu. W zamieszaniu wywołanym' takim postawieniem sprawy można było dodać do siebie głosy mające bardzc różne, a często całkowicie sprzeczne znaczenie. Dalszy rozwój wydarzeń musi wydobyć na jaw te wszystkie sprzeczności”. na Deklaracja wskazuje, że nie możznaleźć rozwiązania problemu algierskiego, zadowalającego równo, cześnie zwolenników integracji i zwolenników rokowań. Masy ludowe przekonają się niebawem prawdziwym charakterze polityki de o Gaulle’a i znajdą sposoby realizowania swych dążeń na drodze demokratycznej. Znajdą one zawsze pomoc i oparcie we Francuskiej Partii Komunistycznej. Wyniki referendum w Algierii są nieważne stwierdza rząd aigierski KAIR (PAP). Algierskie ministerstwo informacji opublikowało we wtorek oświadczenie, że tymczasowy rząd Republiki Algierskiej uważa wyniki referendum na terytorium Algierii za „niebyłe i nieważne”. Zastosowane podczas referendum środki samowoli j interwencji armii francuskiej okupującej kraj, odebrały glosowaniu wszelką legalność — głosi oświadczenie. Konfederacja „Arian" zamiast paktu bagdadzkiego? SOFIA (PAP). Rozmowy prowadzone ostatnio przez prezydenta Turcji Bayara w Kabulu, Karaczi i Teheranie na temat utworzenia konfederacji czterech państw — Turcji, Pakistanu, Iranu i Afganistanu — która miałaby zastąpić istniejący obecnie jedynie na papierze pakt bagdadzki, są żywo komentowane w kołach politycznych Ankary. Zdaniem tureckiej prasy opozycyjnej i niezależnej, projekt konfederacji ochrzczonej „Arian” nie ma większych nazwą szans urzeczywistnienia ze względu na poważne rozbieżności między Afganistanem a Pakistanem na tle wzajemnych roszczeń terytorialnych. Burzyciel Warszawy Reinefarth deputowanym do Landtagu BONN (PAP). Zachodnioniemiecka agencja DPA podaje, że były generał policji i SS Heinz Reinefarth został w czasie ostatnich wyborów w Sz ezwik-Holsztynie wybrany deputowanym do Landtagu z ramienia partii przesiedleńców (BHE). RZĄD WŁOSKI ZGADZA SIĘ NA ZAINSTALOWANIE WE WŁOSZECH BAZ RAKIETOWYCH a RZYM. Włoski minister obrony Antonio Segni oświadczył we wtorek w izbie deputowanych, że rząd Włoch wyraził zgodę na instalowanie na terytorium włoskim baz dla wyrzutni rakietowych. Nr 274 Chruszczów, Eisenhower i de Gaulle odwiedzą wystawę w Brukseli? BRUKSELA (PAP). Końcowe tygodnie Expo obfitują w pogłoski na temat przyjazdu do Brukseli rozmaitych czołowych przywódców po. litycznych. I tak obok powtarzającej się wiadomości o oczekiwanym w październiku przyjeżdzle Chruszczowa i Eisenhowera pojawiła się obecnie nowa pogłoska: C października do stolicy Belgii przybyć ma de Gaulle, ,,0 ile pozwoli na to rozwój wydarzeń”. Z pobytu delegacji Sejmu PRL w Rumunii BUKARESZT (PAP). Dnia 30 września, w drugim dniu swego pobytu w Rumunii, delegacja polskich parlamentarzystów uczestniczyła w godzinach popołudniowych w uroczystej akademii, która odbyła się Bukareszcie z okazji święta naw rodowego Chińskiej Republiki Ludowej. W czasie dłuższej przerwy między oficialną częścią a częścią arlyayczną delegacja spotkała się z obecnym na akademii kierojynictwem partii i rządu Rumuńskiej Republiki Ludowej. W godzinach porannych delegacja polska złożyła wieniec u stóp monumentalnego pomnika bohaterów ojczyzny, Dalsze okręty i samoloty USA dla czangkaiszekowców 18 ostrzeżenie ChRL • Wizyty amerykańskich dowódców na Taiwanie WASZYNGTON (PAP). Jak donosi agencja Associated Press, z Taipeh, rzecznik armii amerykańskiej oświadczył we wtorek, że USA dostarczają obecnie czangkaiszekowcom szeregu wielkich okrętów transportowych i samolotów typu „C-19“ dla „złamania blokady komunistycznej“ wokół Quemoy. Rzecznik poinformował, że jeden z okrętów o wyporności 22.000 ton, obsługiwany przez marynarzy amerykańskich, udał saę w kierunku wysp przybrzeżnych. PEKIN (PAP). Jak donosi agencja Nowych Chin, 30 września 13 amerykańskich samolotów myśliwskich wtargnęło do obszaru powietrznego nad wodami terytorialnymi Chin w rejonie miasta Siamin w prowincji Fukien, a 5 amerykańskich okrętów wtargnęło w tymże rejonie na chińskie wody terytorialne. Rzecznik ministerstwa spraw Zagranicznych ChRL upoważniony jest do stwierdzenia: W związku z tą poważną prowokacją wojskową USA rząd ChRL składa 18 ostrzeżenie. PARYŻ (PAP). Do Taipeh przybył we wtorek z czterodniową wizytą generał Randolph McCall Pate, dowódca korpusu piechoty morskiej USA; towarzyszy mu szef sztabu głównego, generał Roy M. Gulick. Generał Pate przeprowadzi rozmowy z Czamg Kai-szeklom oraz dowódcami amerykańskimi, a następnie dokona inspekcji oddziałów piechoty morskiej, które przybyły ostatnio na Taiwan z Japonii. Nota rządu chińskiego do W. Brytanii PEKIN (PAP). Jak podaje agencja Nowych Chin, w związku z decyzją rządu ChRL o rozszerzeniu pasa wód terytorialnych rząd brytyjski wystosował do Chin Ludowych notę, w której wyraził niezadowolenie i dezaprobatę z powodu tej decyzji. Dnia 30 września br. chińskie ministerstwo spraw zagranicznych przekazało brytyjskiemu charge d'affaires w Pekinie odpowiedź na notę brytyjską. Nota rządu ChRL podkreśla, iä stanowisko rządu brytyjskiego jest bezpodstawną ingerencją w sprawy rządu chińskiego, który posiada suwerenną władze na swym terytorium. Rząd Chińskiej Republiki Ludowej wyraża głębokie niezadowolenie z powodu stanowiska brytyjskiego i oświadcza, że nic może tolerować żadnych posunięć zmierzających do ingerowania w Wewnętrzne sprawy Chin. Przed wprowadzeniem w życie planu Macmillana Problem cypryjski wszedł ponownie w stan krytyczny Fala strajków protestacyjnych LONDYN (PAF). Wydarzenia z ostatnich 24 godzin pozwalaj a sądzić, że problem cypryjski wszedł ponownie w stan krytyczny. Władze brytyjskie zdecydowane są wprowadzić z dniem 1 października w życie plan Macmillana, co napotyka na ostry sprzeciw rządu greckiego. Jak wiadomo, plan brytyjski prze. widuje przyznanie Cyprowi na okres 7 lat samorządu z tym Jednak, że na czele władz administracyjnych wyspy stanie gubernator brytyjski, który zarządzać będzie Cyprem przy pomocy specjalnie wydelegowanych przedstawicieli rządów Turcji ł Grecji. Ateny wystosowały w poniedziałek wieczorem poważne ostrzeżenie do Foreign Office, w którym podkreślają, że wprowadzenie planu brytyjskiego zaostrzy sytuację i utrudni rokowania na temat wyspy. Jak podaje agencja AFP, w poniedziałek rozpoczęły się znowu zamachy wymierzone przeciw brytyjskim siłom zbrojnym na Cyprze. Dwaj żołnierze angielscy jadący samochodem, wpadli na minę. Zostali oni ciężko ranni. LONDYN (PAP). We wtorek po południu wybuchła na Cyprze fala strajków na znak protestu przeciwko wprowadzeniu w życie brytyjskiego planu administrowania wyspą. We wszystkich większych miastach zamknięte zostały sklepy z wyjątkiem spożywczych, chociaż i te znacznie ograniczyły sprzedaż. Nieczynna była także większość biur i miejsc rozrywkowych; hasło strajku podjęli dokerzy greckiego pochodzenia zatrudnieni w porcie Famagus a, toteż ruch w porcie niemal zamarł. Dulles usiłuje przerzucić częściowo odpowiedzialność na Czang Kai-szeka WASZYNGTON (PAP). Prawie wyłącznym tematem wtorkowej konferencji prasowej Dullesa była sytuacja w strefie Cieśniny Taiwańskiej. Dulles powiedział, że gdyby doszło do „zaprzestania ognia” w Cieśninie Taiwańskiej i byłyby podstawy do przypuszczenia, iż można polegać na tym zaprzestaniu ognia, to, jego zdaniem, byłoby niedorzeczne utrzymanie silnych liczebnie sił zbrojnych Czang Kai-szeka na wyspach Quemoy i Matsu. W odpowiedzi na dalsze pytania dotyczące lansowanej przez USA koncepcji „zaprzestania ognia“ Dulles wyjaśnił, że według jego opinii może nastąpić „zaprzestanie ognia“ de facto, a nie koniecznie na podstawie pisemnego porozumienia. Dulles wyraził pogląd, że na ogół mniejsze jest obecnie prawdopodobieństwo wzmożenia i rozszerzenia działań wojennych, niż wydawało mu się przed dwoma tygodniami. Jeclen z dziennikarzy zapytał Dullesa, co sądzi o oświadczeniu chińskim, że dostarczenie czangkaiszekowcom pocisków zdalnie kierowanych „Sidewinder” — i to w czasie trwania rozmów warszawskich — jest aktem złej woli. „Dostawy pocisków „Sidewinder” jedynie przypadkowo zbiegiy się z rozmowami warszawskimi” — odpowiedział sekretarz stanu USA. Na pytanie, czy gotów byłby spotkać się 7, Czou En-laiem, Dulles odpowiedział, że „nie widzi powodu do podniesienia szczebla roko- I wań z Chinami”. Sekretarz stanu USA zaznaczył, że spotkania na I najwyższym szczeblu maja tę ujemną stronę, że trzeba na nich „po* deimować decyzje szybkie i ostateczne”. Dulles oznajmił, że rząd amerykański nie uważał za słuszną politykę rozbudowy sił zbrojnych przez nacjonalistów chińskich na wyspach przybrzeżnych. Wobec tego jednak —- tłumaczył dalej sekretarz stanu USA — że czangkaiszekowcy zajmowali w tej sprawie zdecydowane stanowisko, rząd USA nie próbował się temu przeciwstawić. Rząd USA odniósł się do rozbudowy czangkaiszekowskich sił zbrojnych na wyspach przybrzeżnych pobłażliwie, jakkolwiek bez aprobaty. Zapytany wręcz, czy rząd USA omawiał z Czang Kaiszekiem sprawę wycofania wojsk ewentualnego czangkaiszekowskich z Quemoy i Matsu, Dulles uchylił się od jasnej odpowiedzi, oświadczając, ze „rząd USA jest w ścisłym kontakcie z Czang Kai-szekiem“. Dulles dodał, że nie chce przez to powiedzieć, iż Czang Kaiszek zawsze się zgadza ze stanowiskiem USA, ani też, że rząd USA zawsze akceptuje poglądy Czang Kai-szeka pod każdym względem. Jak stwierdzają w kolach dziennikarskich, wypowiedzi wtorkowe Dullesa świadczą, te w Istocie rzeczy nie zmienił on swego dotychczasowego stanowiska, jakkolwiek widoczna była tendencja Dullesa w kierunku unikania dalszego zaostrzenia sytuacji na konferencji prasowej. Podkreśla się, że odbywająca się jednocześnie na terenie Objętym konfliktem — to strefie Cieśniny Taiwańskiej — systematyczna koncentracja wojsk amerykańskich i dalsze wyposażanie ćzangkaiszeko wców w nowoczesne rodzaje broni przyczyniają się do zaognienia sytuacji. Aluzje Dullesa, który dawał do zrozumienia, że między Departamentem Stanu a Czang Kai-szekiem istnieją pewne rozbieżności, miały có‘ najmniej dwa cele: jednej strony sekretarz stanu USA z — nie mogąc ignorować nacisku amerykańskiej ooinii publicznej, jak również wyraźnych zastrzeżeń sojuszników USA co do obecnej polityki dalekowschodniej rządu amerykańskiego — chciał przerzucić odpowiedzialność na .,samodzielnego" Czang Kai-szeka, drugiej zaś strony była to próba z przedstawienia rządu USA w roli niezgodnej z rzeczywistym stanem rzeczy, w roli , .strony słabszej", która ,,musiała ustąpić" wobec ..silnego stanowiska” Czang Kaiszeka. Eisenhower; USA pozostaną wierne zobowiązaniom danym Czang Kai-szekowi NOWY JORK (PAP). Podczas ceremonii wręczania listów uwierzytelniających przez nowego czangaiszekowskiego ambasadora Jeha prezydent Eisenhower oświadczył, że „agresja, jakiej dokonuje rząd komunistycznych Chin w Cieśninie Taiwańskiej, i zagrażanie pokojowi nie spowodują stosowania polityki ustępstw“. Nasze dwa kraje pozostaną wierne wiążącym je zobowiązaniom — dodał prezydent zapewniając, łż naród amerykański pragnie gorące uniknąć wojny.