Trybuna Ludu, luty 1961 (XIV/32-59)

1961-02-01 / nr. 32

A J- fta. iabu es-fi Trybuna Ludu " NR 32 (4344) ROK XIV__________________________ €/ WARSZAWA - ŚRODA 1 LUTY 1961 ROKU WYDANIE A Cena 50 gr W marcu milionowa tona Stocznia Gdańska szósta w Europie GDAŃSK. Ilość zwodowanych i oddanych do eksploatacji statków przez Stoćznję .Gdańską w 1960 r. stawia ją pod względem tonażu w rzędzie 6 największych europejskich stoczni. Jeśli chodzi natomiast o ijóść zbudowanych jednostek (28 statków w I960 r.) — Stocznia Gdańska zajmuje zdecydowanie pierwsze mieisce. ,W marcu br. zakład ten obchodzić będzie jubileusz zwodowania* milionowej tony. Na milion ten złoży się 309 jednostek - od pierwszego statku rudowęglowca „Sołdek” spuszczonego na wodę w 1949 r. Jubileuszową milionową tonę przekroczy Stocznia po zwodowaniu drugiego tankowca o nośności 19 tys. ton, co nastąpi za kilka tygodni. Stocznia Gdańska, specjalizująca się w produkcji eksportowej, buduje statki dla 7 różnych zagranicznych armatorów, z których największym jest Związek RacTziecki. Statki z Gdańska - to: rudówęglowce, trawlery rybackie, 10-tysięczniki, drobnicowce, statki do przewozu drewna, trawlery-przetwórnie, bazy rybackie oraz zbiornikowce 19 tys. DWT. (PAP) Nowy wydział huty „Warszawa" Na zdjęciu fragment trawiarni uruchomionego w dn. 31 stycznia nowego wydziału w hucie „Warszawa”. Szerszą informację o nowym wydziale zamieszczamy na str. 6 Belgijsko interwencja w Kongo zatacza coraz szersze kręgi Sprzeczne informacje o działaniach wojennych w Prowincji Wschodniej i Równikowej • Dziś posiedzenie Rady Bezpieczeństwa • Apel Gizengi do ONZ LONDYN (PAP). Doniesienia agencji zachodnich na temat sytuacji w Kongo są niejasne. Jałt podaje agencja UPI, oddziały Mobutu, po przejściu granicy, Równikową dzielącej Prowincję od Prowincji Wschodniej, posunąć się miały w głąb Prowincji Wschodniej w kierunku Stanleyville. W Leopoldville korespondent tej agencji, utrzymuje, że wojska Mobutu osiągnęły miasto Izangi, położone nad rzeką Kongo. Nadchodzą również wiadomości, że Mobutu korzysta szeroko z pomocy interwentów belgijskich. Część belgijskich oficerów, którzy niedawno przybyli do Katangi do służby w „Legii Cudzoziemskiej” przerzucona została na północ i bierze bezpośredni udział w operacjach przeciwko wojskom legalnego rządu. Aktywne Jest również belgijskie lotnictwo, dostarczające posiłków i sprzętu wojskowego dla oddziałów Mobutu w Prowincji Równikowej ' Wschodniej. Oficjalnie Mobutu nie ogłosi! żadnego komunikatu o ofensywie. Przed odjazdem do Nowego Jorku doradca wojskowy sekretarza generalnego ONZ, gen. Rikhye podał we wtorek dziennikarzom w Leopoldville nieco odmienną ocenę sytuacji. O. świadczył on, że wojska wierne Lumumbie 1 wojska Mobutu grupowane są w rejonie pogranicza Prowincji Równikowej i że „obserwatorzy przewidują możliwość ofensywnych działań na szeroką skalę z obu stron”. Rikhye powiedział, ie dowództwo ONZ nosi się z zamiarem wzmocnienia swych oddziaiów w tej strefie Konga. Uskarżał się on jednocześnie, w związku z wycofaniem przez wiele rządów ich kontyngentów spod dowództwa ONZ, na brak dostatecznych sil wojskowych. Obserwatorzy w Leopoldville przypominają w związku z tym, że niedawne Hammarskjoeld próbował przerzucić na rządy krajów, które wycofały swe oddziały w Kongo, odpowiedzialność za dalszy rozwój sytuacji. Rikhye potwierdził następnie fakt bombardowania ludności cywilnej w rejonie Manono (północna Katanga* — obszar (Dokończenie na str. 2) Pomyślny start hutników KATOWICE. Pomyślnie rozpoczęli hutnicy realizację tegorocznych zwiększonych zadań produkcyjnych. Plan stycznia — pierwszgo miesiąca nowej 5-Iatki — przekroczony został we wszystkich podstawowych asortymentach. Załogi hut podległych Zjednoczeniu Hutnictwa Żelaza i Stali wyprodukowały w tym miesiącu dodatkowo ok. (i tys. ton surówki, 1,5 tys. ton stali oraz 6 tys. ton wyrobów walcowanych. Nadwyżka w produkcji koksu sięga 1,7 tys. ton. Do najlepiej i najrytmiezniej pracujących należały załogi hut „Pokój”, „Dzierżyński” i „Łabędy”. POZNAN. Wszystkie fabryki podległe Zjednoczeniu Przemysłu Budowy Taboru Kolejowego „Tasko” wykonały 31 stycznia pomyślnie swoje planowe zadania. Warto dod|ć, iż w styczniu wiele zakładów przystąpiło do produkcji nowych typów wagonów i lokomotyw. Mimo silnych mrozów, które w styczniu skomplikowały prace kolei przewieziono ponad ustalony miesięczny plan ok. 112 tys. ton. Tak więc plan został Wykonany w 100,5 proc. (PAP) W ZSRR powstaje instytut ekonomiki światowego systemu socjalistycznego MOSKWA (PAP). W ZSRR powstaje Instytut Ekonomiki Światowego Systemu Socjalistycznego. Jest on organizowany zgodnie z decyzją Prezy dium Akademii Nauk ZSRR. Jak oświadczył korespondentowi agencji TASS wiceprezes Akademii Nauk ZSRR, K. O- strowitianow, Instytut zajmować się będzie wszechstronnym badaniem ogólnych problemów gospodarczych i zasadniczych prawidłowości rozwoju świato-wego systemu socjalistycznego jak również badaniem zagadnień współzawodnictwa gospodarczego obu systemów światowych. Ostrowitianow stwierdził, że stworzenie w ramach Akademii Nauk ZSRR instytutu o takim profilu jest ściśle związane z zadaniami, jakie postawiła moskiewska narada przedstawicieli partii komuni. stycznych i robotniczych. Przed uczonymi-ekonomistami ZSRR i innych krajów socjalistycznych — powiedział Ostrowitianow — otwiera się obecnie szerokie pole działalności. na Przypomniał on, że jak wskazane naradzie moskiewskiej, zbliża się czas, gdy socjalizm wysunie się na pierwsze miejsce pod względem udziału w produkcji światowej. Utworzenie specjalistycznego ośrodka naukowo-jbadawczego dla opracowania problemów ekonomiki światowego systemu socjalistycznego umożliwi skoncentrowanie sił naukowych na aktualnych problemach współczesności i podniesienie ogólnego poziomu teoretycznego badań w dziedzinie ekonomiki socjalizmu Nowy instytut krzewiąc głębokie naukowe zrozumienie procesów zachodzących we współczesnej ekonomice światowej, dopomoże w ogólnonarodowej walce o pokój, demokrację i socjalizm. Instytut Ekonomiki Światowego Systemu Socjalistycznego składać się będzie z wydziałów: ogólnych problemów społecznogospodarczych światowego systemu socjalistycznego, planowania i międzynarodowego socjalistycznego podziału pracy, ekonomiki przemysłu i transportu, ekonomiki rolnictwa, handlu zagranicznego i kształtowania cen na światowym rynku socjalistycznym, kontaktów gospodarczych krajów socjalistycznych z kapitalistycznymi oraz siabo rozwiniętymi. W instytucie tworzy się również wydział informacji i statystyki naukowej o dwóch sektorach: socjalistycznych krajów Europy i socjalistycznych krajów Azji. Nowy prezydent Brazylii objął władzę NOWY JORK (PAP). We wto. rek zaprzysiężony został nowy prezydent Brazylii Janio Quadros. Uroczystość objęcia władzy odbyła się w nowej stolicy brazylijskiej — mieście Brasilia. Na posiedzeniu kongresu brazylijskiego Quadros złożył przysięgę obiecując w niej bronić konstytucji republiki oraz strzec praw i swobód obywatelskich. Depesza gratulacyjna z Polski Przewodniczący Rady Państwa Aleksander Zawadzki wystosował depeszę z życzeniami do prezydenta Republiki Stanów Zjednoczonych Brazylii Janio da Silva Quadrosa w związku z objęciem urzędu prezydenta. (PAP’ Sejm uchwalił 13 projektów ustaw Nowe prawo budowlane •Zasady prawidłowego rozwoju aniast i wsi • Ochrona wód przed zanieczyszczeniem SPRAWOZDAWCA PARLAMENTARNI „TRYBUNY LUDU” INFORMUJE: Przedmiotem wtorkowych plenarnych obrad Sejmu, na które przybyli członkowie Rady Państwa z jej przewodniczącym, *ow- .Zawadzkim i członkowie rządu z premierem, tow. J. Cyrankiewiczem, było 13 rządowych projektów ustaw. Wiele z nich stanowi dalszy etap w porządkowaniu naszej gospodarki narodowej. Do nich zaliczyć należy przede wszystkim trzy ustawy z dziedziny budownictwa: o prawie budowlanym, planowaniu przestrzennym i terenach budowlanych na obszarach wsi, ponadto - ustawa o ochronie wód przed zanieczyszczeniem, o zasadach i trybie wywłaszczenia nieruchomości oraz o łączności i dozorze technicznym. Pozostałe ustaw kodyfikuje dotychczasowe przepisy, m. in. w dziedzinie 6 sądownictwa wojskowego, straży przemysłowej oraz szkolenia zawodowej kadry podoficerów WP. Otwierając o godz. 10 posiedzenie Sejmu, marszałek Czesław Wycech zaproponował — zgodnie z wnioskiem konwentu seniorów — by nad trzema projektami ustaw, dotyczącymi problemów budownictwa, planowania przestrzennego i terenów , budowlanych na obszarach wsi, przeprowadzić łączną dyskusję. Izba zaakceptowała tę propozycję i jako pierwszy zabrał głos tow*. pas. Władysław Wilk, który zreferował projekt ustawy „o prawie budowlanym”. Ponieważ tym sprawom poświęciliśmy sporo miejsca na łamach naszej gazety, ograniczymy się tylko do najważniejszych zagadnień poruszonych w sprawozdaniu poSła-referenta. Potrzebę opracowania nowego aktu ustawodawczego, który by w sposób właściwy i jednolity regulował podstawowe problemy budownictwa, podyktował burzliwy rozwój gospodarki i z tym związany rozwój inwestycji i budownictwa. Zmieniające się warunki i postęp techniczny, nowe materiały rozwiązania konstrukcyjne, zai decydowały, że ustawa otrzymała charakter ramowy, a więc będzie ustalać podstawowe kierunki, którym budownictwo ma odpowiadać. Ustawa dokonuje podziału budownictwa na powszechne i specjalne: że szczególną troską traktuje o nadzorze budowlanym i kwalifikacjach kadr, zaostrza kary za samowolę budowlaną oraz utrzymuje jednolitość władzy budowlanej w kraju, czemu Sejm dał już wyraz, uchwalając ustawę o Komitecie Budownictwa, Urbanistyki i Architektury. Jednym słowem projekt ustawy obejmuje sprawy związane z procesem powstawania inwestycji budowlanych, począwszy od sporządzenia założeń aż do oddania budowlanych, a nadto obiektów sprawy utrzymania w należytym stanie tych obiektów. Kolejny projekt ustawy „o planowaniu przestrzennym” zreferował pos. Jerzy Rumianek (ZSL). Projekt ustawy zastępuje dekret o planowanym zagospodarowaniu kraju z 22. IV. 1946 r. Głównym założeniem ustawy jest zasada jedności planowania przestrzennego i gospodarczego. Ustawa ustala, ie organami administracji naczelnymi państwowej w sprawach planowania przestrzennego są: Komisja Planowania przy Radzie Ministrów — w zakresie zagospodarowania przestrzennego całego kraju i planów regionalnych oraz Komitet Budownictwa, Urbanistyki i Architektury — w zakresie planów miejscowych. Projekt ustawy określa szczegółowo ‘ tryb opracowywania tych planów i ich zatwierdzanie. Wprowadza również pewne ,,novum”, mianowicie — obowiązek wysłuchania i rozpatrzenia opinii ludności i zainteresowanych instytucji, na temat sporządzonych projektów planu. Trzeci projekt ustawy z serii „budowlanych”, mianowicie „o terenach budowlanych na obszarach wsi” przedstawił Izbie pos. Aleksander Jaźwiński (ZSL). Wniesienie pod obrady Sejmu tej ustawy podyktowała potrzeba uregulowania na terenie wiejskim spraw związanych z osadnictwem i zabudową, zwłaszcza, że istnieje tam zwyczajowe prawo „budujemy, jak kto chce i gdzie kto chce”. Za Wprowadzeniem na tych obszarach skoordynowanego ładu przez wyraźne wyodrębnienie terenów, jako ośrodków mieszkalnych, przemawia wiele względów natury ekonomicznej, jak i społecznej. Przyjęty rwyezaj „budowania na swoim”, przy wzrastającym rozdrabnianiu gospodarstw, powoduje zmniejszanie areału użytków rolnych, a nadto komplikuje takie m. in. problemy, jak całkowita elektryfikacja wszystkich zagród we wsi, postęp mechanizacji produkcji rolnej, budowa wodociągów itp. Ustawa kładzie kres bezładnej zabudowie, przyjmując zasadę, żc budownictwo mieszkaniowe i gospodarcze może być realizowane tylko na terenach wyznaczonych — bez dowolnej zmiany. Nie ogranicza jednak powstawania, poza terenem budowlanym, obiektów gospodarczo uzasadnionych, Kluczowe ustawy budownictwa W łącznej dyskusji nad tymi projektami ustaw zabrało głos 8 posłów. Wszyscy oni w pełni poparli intencje projektodawców, gdyż — jak stwierdził tow pos. Leon Brudziński — ustawy ie są kluczowymi, porządkującymi sprawy zagospodarowania przestrzennego kraju i regulującymi sprawy budownictwa. Zamykają one owocny wysiłek Sejmu obeonej kadencji nad uregulowaniem zagadnień budownictwa. W tym kompleksie ustaw brak jest jednak — zdaniem tow. Brudzińskiego — ujtawy o gospodarce terenami w miastach, oo dałoby pełne, kompleksowe rozwiązanie' tej trudnej problematyki. Następnie pos. Brudziński, koncentrując głównie swą uwagę na niektórych sprawach planowania przestrzennego, uznał za konieczne przyspieszenie tych prac w odniesieniu dc małych miast, do których coraz mocniej „wchodzimy” z budownictwem mieszkalnym oraz do terenów wiejskich, aby w latach 1962—1963 prace te były na tyle zaawansowane, by można było wejść do poszczególnych wsi z racjortalnie, pod każdym względem, rozplanowanym budownictwem. Pos. Leon Lutyk (ZSL) skoncentrował uwagę na korzyściach synchronizacji planowania przestrzennego i gospodarczego. Pozwoli to nam, m. in., w odniesieniu do terenów wsi i małych miasteczek uniknąć wadliwej lokalizacji inwestycji, czy to w obrębie PGR, czy spół. dzielni produkcyjnych, czy też w dziedzinie drobnych gospodarstw indywidualnych; wadliwego rozmieszczenia sieci osiedleńczej itd. A przecież posiada ono jeszcze niemniej ważne aspekty społeczne i polityczne. Sądzę — stwierdził pos. Lutyk — że chłopi będą planowaniu przestrzennemu zawdzięczali Pos. Wł. Witold Spychalski (SD) stwierdził, że planowanie przestrzenne, to „zgodne i współmierne połączenie wszystkich elementów”. Dążenie doosiągnięcia możliwie najpełniejszej harmonii, można wyczytać w poszczególnych artykułach ustawy o planowaniu przestrzennym, nieodłącznym od planowania gospodarczego. Ważnym przepisem ustawy jest bezpośredni udział władz terenowych w pracach dotyczących wszechstronnego rozwoju województwa, powiatu, gromady oraz konieczność wysłuchania opinii społeczeństwa na temat projektów planu. Pos. prof. Jerzy Hryniewiecki, wyrażając zadowolenie „budowlanych” z okazji debaty nad trzema ustawami, wyraził równocześnie żal, że czwarta tego typu ustawa o terenach budowlanych dla miast nie dotarła jeszcze do Sejmu. Apelował, by projekt tej ustawy jak najszybciej został opracowany, gdyż może to w poważnej mierze utrudnić przygotowanie > lokalizacji dia obiektów planu 5-letniego (Dokończenie na str. 4) „Santa Maria” ma zawinąć dziś do brazylijskiego portu Recife 620 pasażerów opuści statek NOWY JORK (PAP). Jak podaje agencja UPI, kapitan Galvao oświadczył we wtorek, że transatlantyk „Santa Maria“ zawinie w środę do brazylijskiego portu Recife, aby wysadzić na ląd 620 pasażerów statku. Rozgłośnia radiowa w Recife zakomunikowała, że „Santa Maria“ wpłynie do portu w środę około 7 rano. O zamiarze wpłynięcia dc portu Recife oznajmił Galvac po blisko trzygodzinnej rozmowie z amerykańskim kontradmirałem Smithem. Przybył on na pokład „Santa Maria“ we wtorek rano, aby omówić warunki i szczegóły wysadzenia na ląd pasażerów transatlantyku. W depeszy do głównej kwatery floty atlantyckiej Norfolk (Wirginia) admirał Smith podał, że rozmowa z Galvao była „ogólnie biorąc udana“. Jak. kolwiek nie uzgodniono wszystkich spraw. Smith przypłynął do „Santa Marii“ amerykańskim niszczycielem „Gearing“. Transatlantyk znajdował się wówczas o 55 mil ha południowy wschód od Recife Do wtorku wieczór nie było wiadomo, jak postąpi wobec grupy Galvao nowy rząd brazylijski. W czasie, gdy na pokładzie „Santa Marii“ kapitan Galvao konferował z kontradmirałem Smithem, w mieście Brasilia — nowej stolicy brazylijskiej, odbywała się uroczystość zaprzysiężenia nowego prezydenta tego kraju, Janio Quadrosa. Nie powiedział on dotychczas wyraźnie, co zrobi w sprawie grupy Galvao. Nowy brazylijski minister spraw zagranicznych de Melo Franco oświadczył we wtorek, że Quadros nie powziął jeszcze ostatecznej decyzji w tej kwestii. Minister dodał jednak, że nie sądzi, aby Brazylia miała automatycznie zwrócić „Santa Marię“ rządowi portugalskiemu, gdyby transatlantyk zawinął do jakiegoś portu brazylijskiego. (Dokończenie ńa str. 21 Kolejarze oszczędzają sial • Patronat studentów toruńskich nad sępoleńską wsią Korespondenci„ Tr GDAŃSK. °koło 7 Proc-.. kra^ wej produkcji stali „konsumuje” kolej. Kolejarze mogą więc również w poważnej mierze przyczynić się do powodzenia batalii o oszczędności stali. Przystępując do tej — bardzo długofalowo pomyślanej — akcji, opracowała Gdańska DOKP program poczynań na rok 1961 i dalsze lata. Oszczędności stali metali nieżelaznych zamierzają gdańscy kolejarze uzyskać głównie przez wprowadzenie postępu technicznego, którego wyrazem będzie m. in. zastępowanie stali i metali kolorowych zamiennikami, głównie tworzywami sztucznymi, oraz coraz szersze stosowanie nowoczesnej technologii obróbki metali. Np. służba trakcji dzięki stosowaniu tulei z tworzyw bakelitowych do mechanizmów, parorozdzielczych wszystkich serii parowozów . zobowiązuje się zaoszczędzić rocznie około 35 ton brązu. Inny przykład. Prowadzona obecnie akcja zastępowania stalowych sprężyn zderzakowych do wagonów amortyzatorami gumowymi pozwala w okręgu gdańskim zaoszczędzić ponad 500 ton stali. Poważnym źródłem oszczędności jest również wprowadzanie regeneracji części stalowych nawierzchni, jak szyn, czy rozjazdów i — wreszcie — coraz szersze stosowanie toru bezstykowego. (ab) BYDGOSZCZ. KoI° Zrzeszenis * Studentów Polskich przy Uniwersytecie im Mikołaja Kopernika w Toruniu, zmierzając do aktywizacji kulturalnej najbardziej zaniedbanych rejonów województwa, objęło ostatnio patronat nad powiatem sępoleńskim Studenci udzielą ludności wiejskiej pomocy w organizowaniu i rozwijaniu pracy placówek kulturalno-oświatowych, wygłaszać będą różne prelekcje, organizować dyskusje na tematy kulturalne, spotkania ludności z pisarzami, poetami i malarzami itd. Powiat sępoleński odwiedzać będą studenckie zespoły artystyczne z programem opracowanym specjalnie dla potrzeb wsi. (k. ch.) Amerykanie wystrzelili kabinę kosmiczną z szympansem ni NOWY JORK (PAP). Uczeamerykańscy wysłali we wtorek w przestrzeń 16-kilogramowego szympansa. ab> wypróbować działanie urządzeń kabiny „Merkury”, której w przyszłości ma polew cieć pierwszy amerykański kosmonauta. 3-metrowa kabina z szympansem miała wzbić się na wysokość 185 km, a potem opaść do Atlantyku w miejscu, gdzie czekały na nią statki patrolowe. Rakieta wystartowała pomyślnie, ale wkrótce po wzlocie pojazdu ogłoszono, że kabina poleciała o 60 km wyżej, 225 dalej i 1600 km na godzinę szybciej, niż planowano. NOWY JORK (PAP). W środę wieczorem w bazie Canaveral oznajmiono, że jeden ze statków wyłowił kabinę z szympansem. Z dalszych informacji, jakie nadeszły z Nowego Jorku wynika. że szympans jest żywy i czuje się dobrze. Wiosenna pogoda w lutym Junty — miesiąc srogich roro* zów zaczyna się w tym rok-L niemal wiosenną pogodą. Jak zapowiada P1HM — dziś w zachodnich dzielnicach kraju termometry mogą wskazywać ponad 10 stopni ciepła. W Warszawie temperatura wyniesie ok, plus 5 stopni. W przeważające• części kraju okresami będzie pad at deszcz. W stolicy zachmurzenie będzie początkowo duże i wystąpią opady deszczu. W ciągu ania możliwe są jednak przejaśnienia. Nad Polskę w dalszym, ciągu napływa iwlgotne i ciepłe powietrze polarno-morskie. Najbliższe dni nie wróżą zdecydowanej zmiany pogody. Mrozy na razie — daleko (Her) W NUMERZE: JERZY BOGUSZ Typizacja na cenzurowanym JANINA BOROWSKA Wywiadówka (Kredą na tablicy) LUDWIK KRASUCKI Znamienny proces (Państwo i momopole I A. MARIAŃSKA Od jednego do piętnastu KOMENT 0 chemii 1 o proporcjach (Z perspektywy tygodnia) JAN KLIGERT Współczesność w mikronach MARIAN PODKOWINSK] Preceptor z łaski Hitlera (Od stałego koresponden ta „Trybuny Ludu’* z Bonn) Z. BRONIAREK „Lekarski business" w USA (Od stałego koresponden ta „Trybuny Ludu” z Waszyngtonu) ROMAN SZYDŁOWSKI Czy Kazimierz Brandys jest autorem ..Sedanu"? (Aby „fakty” stały się faktamij Spotkanie dziennikarzy z tow. A. Zawadzkim 31 stycznia odbyło się w Belwederze z okazji obchodów 300-lecia prasy polskiej spotkanie przedstawicieli polskiego dziennikarstwa z Przewodniczącym Rady Państwa Aleksandrem Zawadzkim. W spotkaniu wzięli również udział członkowie kierownictwa partii, Rady Państwa i rządu: J. Cyrankiewicz, St. Jędrychowski, E. Ochab, M. Spychalski, R. Zambrowski, Cz. Wycech, St. Kulczyński, O. Lange, Z. Nowak, E. Szyr, J. Tokarski i inni Na spotkanie przybyli członkowie Zarządu Głównego Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich redaktorzy naczelni szeregu pism, wybitni publicyści, dziennikarze prasy, codziennej i periodyków, pracownicy szeregu redakcji warszawskich terenowych, Dziennikarze przybyli na spotkanie z małżonkami, Obecni byli bawiący w kraju na uroczystościach SM-iecia prały: prezes Międzynarodowej Organizacji Dziennikarzy J. M. Herman oraz delegacje dziennikarzy ze Związku Radzieckiego, Chin I.udowy i innych krajów socjalistycznych. Gospodarz spotkania A, Zawadzki powitał zebranych, życząc dziennikarstwu polskiemu dalszych pomyślnych osiągnięć w pracy dla dobra Polski Ludowej. Gospodarzowi spotkania w imieniu dziennikarstwa podziękował Przewodniczący ZG Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich M. F. Rakowski. Spotkanie, które przeciągnęło się do późnych godzin wieczornych upłynęło na serdecznych i bezpośrednich rozmowach członków kierownictwa partii i centralnych władz państwowych z dziennikarzami. (PAP) W Tow. Satiukow „Trybunie Ludu" W dniu 31 stycznia odwiedził naszą redakcję naczelny redaktor „Prawdy”, tow. P. Satiukow. Wizyta tow. Satiukowa przebiegła w serdecznej, przyjacielskiej atmosferze, Foto: A. MARCZAH