Trybuna Ludu, maj 1962 (XV/119-149)

1962-05-01 / nr. 119

D Nasze ZIEIE świąt pierwszomajowych sq wymownym skrótem przeżywanego przez nas okresu, stanowiq klucz, walnie utatwiajqcy zrozumienie najważniejszych spraw naszego wieku. Narodziło się to święto w dobie szczytowej, zdawałoby się prosperity kapitalizmu: dobiegał końca podział świata między państwa i firmy kapitalistyczne, Europa i świat zdawały się być ostatecznie „uporządkowane" na kapitalistyczny lad, w gazetach pełno było zapowiedzi okresu niezmqconej pomyślności ustroju. Gdy święto majowe liczyło sobie lat piętnaście wybuchła rewolucja lat 1905 - 1907. Gdy liczyło sobie lat dwadzieścia siedem - wybuchła Wielka Socjalistyczna Rewolucja Październikowa. W roku 1945 dzień ten upłynął pod znakiem klęski III Rzeszy, w której zamiarze istniało zniesienie z powierzchni ziemi pierwszego państwa socjalizmu. Od tego czasu 1 Maja stał się świętem nie tylko robotniczym, ale i państwowym w całej grupie państw Europy i Azji, które weszły na drogę nowego ustroju. Dziś jest świętem narodowym jeanej trzeciej ludzkości. Popatrzmy na mapę świata - wtedy jeszcze bardziej uwydatnię się główne cechy przeżywanej przez nas epoki. Lat temu trzydzieści panowanie kolonialne imperializmu zdawało się niczym nie zamqcone. Dziś likwidacja kolonializmu jest w końcowej fazie, a w roku obecnym można już bez przesady mówić o tym, że za Azją i Afrykę wielkimi krokami podężać poczynajo uciemiężone przez imperializm jankesowski narody Ameryki Łacińskie, Weźmy do ręki dane statystyczne. Lat temu trzydzieści produkcja socjalistyczna stanowiła ułamek produkcji światowej. Dziś stanowi jej potężna przeciwwagę, a program XXII Zjazdu KPZR wytyczył nieodleglę już od nas perspektywę, kiedy socjalizm prześcignie kapitalizm pod względem wszystkich podstawowych wskaźników ekonomicznych. Wszystko to dowodzi, że najbardziej znamiennę cechę dnia dzisiejszego jest zmiana warty, przejęcie inicjatywy i dominocji na arenie światowej przez nowe siły społeczne, przez klasę robotnicza ‘ wyłoniony przez niq ruch, kierujący się marksizmem-leninizmem - zwycięską ideologię naszej epoki. Prawa reakcji zastępujemy prawami postępu. Wilcze prawa konkurencji zastępuję nowe zasady - zasady solidarności i współpracy między ludźmi. Kryteria majątku i urodzenia zastępowane sę przez kryteria zdolności, talentu, wartości charakteru. Polityka szowinizmu i wojny zastępowana jest przez politykę przyjaźni i pokoju. Marks I Engels pisali w „Manifeście Komunistycznym”, it proletariat ma do zdobycia cały świat. Zdobywa go - dla ludzkości, dla Człowieka, dla pokoju. Taka jest też rango zrodzonego z idei socjalizmu, zorganizowanego przez klasę robotniczę - święta 1-maioweao. H ASŁA majowe maję także swoją nieodpartą wymowę. Zbadajmy ich skuteczność - realizację formułowanych przez nas w ten dzień postulatów. Domagaliśmy się rok temu pokoju w Algierii, solidaryzowaliśmy się z walkę wyzwoleńczą narodu olgierskiego. Mrnął rok - cieszymy się z sukcesu, jakim zakończyła się ta wieloletnia, wytrwała walka. Żądaliśmy rokowań rozbrojeniowych, w których na równych provach uczestniczyliby przedstawiciele państw neutralnych. Rokowania takie trwają. Wysuwaliśmy żądania w sprawie pokojowego rozwiązania kwestii Berlina zachodniego. Dziś widać wyraźnie, źe próba rozpalenia do białości „kryzysu berlińskiego" wzięta w łeb że dzięki postawie państw socjalistycznych dojrzewają rokowania w tej sprawie. Nie wszystkie nasze hasła zostały już urzeczywistnione. Jeśli Jednak wydłużymy skalę, jeśli wrócimy do nich za trzy, pięć lat - przekonamy się znowu, jak znaczny szmat drogi za nami, ile wywalczyły siły, manifestujące swą solidarność pod czerwonym sztandarem majowego święta. Przed rokiem nieśliśmy w pochodach portrety z uśmiechniętą twarzą pierwszego Kosmonauty, mjr. Gagarina. Po roku widzimy jak posunęły się prace nad zdobyciem Kosmosu. W tym okresie nasz ruch wzbogacił się o dokument niezwykłej wagi - program budowy komunizmu, sięgający szczytów i określający marzenia niemniej śmiałe od podboju Kosmosu, W obu wypaakach żróclem nadziei, pionierem wytyczającym nowe sziak jest nowy ustrój, nasza ideologia, siły wyzwolone przez socjalizm. A u nas? Pomyślnie zakończyliśmy pierwszy rok nowej pięciolatki. Wiele dokonaliśmy w dziedzinie porządkowania gospodarki. Budownictwo mieszkaniowe osiągnęło niespotykany rozmach. Znaczne sukcesy zanotowało rolnictwo. Trwają prace nad budowo szkół - i reformą szkolną. Umacniamy rady narodowe, toczymy walkę o to, aby szybsze było tętno prac samorządu robotniczego. Stać nas na nowe zadania, na śmielsze plany rozwojowe - świadczą o tym niedawne uchwały X Plenum KC, traktujące postęp techniczny jako jedną z podstawowych dźwigni naszego rozwoju. A więc - hasia pierwszomajowe nie są tylko wyrazem pobożnych życzeń. Są one programem, wcielanym w życie wytrwałą pracą w dniach powszednich w naszym kraju i w całym, zwartym i solidarnym obozie socjalizmu, urzeczywistnianym w skali światowej przez współdziałanie wszystkich komunistów, wszystkich bojowników o prawa robotnicze, o wolność, postęp i pokój. P IĘKNĄ treść wyraża nasze doroczne wiosenne święto. Treść ludzką - i, jak świadczą, nieodparte fakty, - treść coraz bardziej zwycięską. NIECH WIĘC W ŚWIĘTO MAJOWE WZNIESIE SIĘ NAD ŚWIATEM CZERWONY SZTANDAR SOLIDARNOŚCI LUDZI PRACY, WYRAŻAJĄCY GŁÓWNĄ TREŚĆ NASZEJ EPOKI - WALKĘ O POKOJ I SOCJALIZM. NIECH SIĘ ŚWIĘCI 1 MAJA! I r*\r ri 11 11 £| j 11 f i 81 _____uc«ie>m I JbL m. y JLr %JL m A €JA msua AA. vH AA L.partii Rob°tnk»i_l KR 119 (4788) ROK XV WARSZAWA — WTOREK 1 MAJA 1962 ROKU WYDANIE A Cena BO & Ifir Jilf jam! Obchody 1 -majowego święta • 0 godz. 10.80 rozpcczyra się manifestacja ludności stolicy @ Przemówienie wygłosi tcw. WŁ. GOMUŁKA PonierJziałek był co prawdo dniem normalnych zajęć, al« świąteczny, l-majowy nostrój dominował w wielkich miastach i osiedlach, w zakładach pracy i na wsi. Kraj nasz wzbogacił się w tym dniu o nowe obiekty przemysłów« ł so. cjcrlno-kulturalne. Przekazano do użytku nowe oddziały fabryk, nowe srkO' ły i szpitale, domy i świetlice. Budowa wielu tych obiektów została zakończona przedterminowo, dzięki realizacji zobowiązań załóg robotniczych na cześć 1 Maja. Wiele obiektów powstało przy wydatnej pomocy społeczeństwa. W przeddzień majowego święta odbywały się też w całym kraju liczne akademie. Manifestacja w Warszawie rozpocznie się 1 Maja o godz. 10. Po odegraniu hymnu narodowego i oddaniu 24 artyleryjskich salw honorowych przemówienie wygłosi I sekretarz KC PZPR Władysław Gomułka. Przemówienie będzie transmitowane przez radio i telewizję na cały kraj. Pochód otworzą poczty sztandarowe PZPR oraz organizacji politycznych i społecznych. Za nimi przejdzie grupa weteranów ruchu robotniczego, młodzież i chłopi z, Mazowsza, następnie — kolumny manifea stantów z poszczególnych dzielnic stolicy. Trasa pochodu (odcinek ul. Marszałkowskiej między ską a PI. Konstytucji) Świętokrzypodobnie jak cała Warszawa jest barwnie przybrana. Trybuna honorową została ustawiona przy ul. Marszałkowskiej na wprost Pałacu Kultury. Na budynku PKO znajdują się portrety Władysława Gomułki, Aleksandra Zawadzkiego 1 Józefa Cyrankiewicza, a obok olbrzymi transparent, z napisem: „Niech żyje i rozkwita Polska Rzeczpospolita Ludowa”. Na przeciw trybuny na wieży okrytej czerwonymi i narodowym flagami — portrety Marksa i Lenina. Inne fragmenty dekoracj: obrazują nasze budownictwo i gospodarkę. Wzdłuż ulicy Marszałkowskiej w pobliżu trybuny ho(Dokończenie na sir. 2) 1 Maja - w radio i TV 1 moja o godz. 9.55 w programie ł, II, i III oraz na falach wszystkich rozgłośni Polskiego Radia się transmisja z manifestacji rozpocznie 1-majowej ludności stolicy. Do transmisji warszawskiej włączone będą krótkie reportaże dźwiękowo z obchodów 1-majowych w kraju 5 zagranicą. Blisko 6 godzin trwać będzie w tyrr roku międzynarodowy reportaż l-ma. jowy w telewizji. Dzięki Interwizji będzie można oglądać na ekranach naszych telewizorów manifestacje od. bywające się w Moskwie, Berlinie, Pradze i Eudapeszcie. Kamery polskiej TV przekażą relacje z Warszaw) (transmitowane częściowo prz»z stałe i sieć Interwizji) - a także z Katowic Krakowa. Międzynarodowy reportai telewizyjny rozpocznie się w programie ogólnopolskim o godz. 7.30. Lubin • Płock • Rybnik • Tarnobrzeg • Puławy Wiosna 1962 na budowach pięciolatki (INFORMACJE WŁASNE) W licznych miejscowościach naszego kraju trwaj? intensywne prace, inwestycyjne. Buduje się domy mieszkalne, całe nowe dzielnice mieszkaniowe; miliardy złotych inwestujemy w rolnictwo. Budujemy szkoły i szpitale, teatry i kina. Rozwija się budownictwo wodne i drogowe. Postępuje elektryfikacja kolei. Podstawą wszakże gospodarki jest przemysł i wobec tego inwestycjom przemysłowym należy się największa uwaga. Na łamach naszej gazety staramy się systematycznie informować Czytelnika o przebiegu prac na najważniejszych budowach w kraju. T31T1 razem więc tylko błyskawiczne meldunki donoszące o aktualnym stanie prac na niektórych placach budowy. Coraz bliżej do wielkiej miedzi Na terenach zagłębia lubińsko-glogowskiego trwa. głębienie sześciu szybów. Najbliże, złoża miedzi jest szyb wschód ni, który osiągnął już głębokość 319 metrów. Wszystkie szyby budowane są systemem mrożeniowym, gdyż warunk: geologiczne złoża są bardzo trudne. Budowane kopalnie: Lubin Polkowice I, Polkowice II i Sieroszowice będą kopalniami dużymi. Każda z nich będzie 4 razy większa od kopalni miedzi „Konrad”, największej z istniejących w Polsce. Terminy robót są bardzo napięte. Są one możliwe do zrea. lizowa.nia przy zastosowaniu dużej mechanizacji robót szybowych, jaka istnieje w zagłębiu lubińskim. Obok mechanizacji wprowadza się tu i inne zdobycze postępu technicznego. Dzięki temu realizacja napiętych planów inwestycyjnych przebiega pomyślnie W roku bieżącym ma być wykonane 1000 metrów bieżących szybów Budowa lubińskiego Zagłębia miedziowego miała poważne kłopoty z niedoboreżn mieszkań i miejsc w hotelach robotniczych. Obecnie sytuacja poprawi się w tej dziedzinie, gdyż w roku bieżącym remontuje się w Lubiniu 785 izb i oddaje 1.400 miejsc w hotelach robotniczych. Od 1 maja czynna będzie nowa kawiarnia. Oddano już do użytku nowe kino, a trzy bloki remontuje się i przeznacza na ośrodek zdrowia Płock pokonuje trudności Drugi rok trwa już budowa płockiej rafinerii i zakładu petrochemicznego. Nie jest to budowa łatwa i nie obeszło się bez trudności. Plan inwestycyjny pierwszego kwartału został wykonany W około 70 procentach, co w stosunku do planu rocznego stanowi około 10 procent. Zaważyła tu i kapryśna aura i słabości organizacyjne budowy, na które cierpi ona niemal od urodzenia-Kwiecień przyniósł znaczną poprawę w stanie zaawansowania robót. Poczyniono szereg zmian organizacyjnych, które rokują przyśpieszeni« prac. Kierownictwo budowy jest zdania, że w drugim kwartale powinno się odrobić opóźnienie. tak żeby w półroczu wykonać około 40 proc. planu rocznego. Dostawy urządzeń, pochodzących z importu przebiegają jólanowo, Jest pewna poprawa, w dostawach urządzeń krajowych, zwłaszcza prefabrykatów Dobrze postępują prace montażowe parku zbiornikowego, które wykonuje „Mostnsta'” Płocki kombinat związany jest nierozerwalnie z rurociągiem naftowym. Budowniczowie jego ńiedawno zameldowali, że osiągnęli półmetek Około 350- km rur ułożonych w ziemi, bądź po-spawanych w wielokilometrową „nitkę”. Na wschodnim odcinku rurociągu ułożono już ponad 120 km rur na zachodnim — ponad 220. Na budowach ROW Przypomnijmy: Rybnicki O- kręg Węglowy to wielki,teren inwestycyjny, o powierzchni -tysiąca kilometrów kwadratowych, kryjący w podziemiach złoża 6 mid. ton węgla energetycznego, a przede wszystkim koksującego. W bieżącej 5-latce na inwestycje — budowę nowych dziesięciu kopalń, zaplecza socjalnego, wydatkuje się 13.5 miliarda złotych Obecnie dwie kopalnie — „Pierwszy Maja” (od maja 1960 r.), oraz „Szczygłowice’ (od września 1961 r.) wstępnie eksploatowane, są jui przj czym budowa ich trwa nadal Co słychać na budowach ROW? Oto informacje uzyskane przez nas w Rybnickim Zjednoczeniu Przemyślu Węglowego. Kopalnia „Pierwszy Maja” otrzymaia w br. duże urządzenie wyciągowe, zainstalowane w głównym szybie wydobywczym, oraz urządzenie wentylacyjne na jednym z szybów Urządzenia te pozwolą ns zwiększenie pierwotnie założo. nego na br. wydobycia o prawie połowę (obecnie przekracza ono 1.000 ton na dobę), znakomitego węgla koksującego Szybkie tempo budowy notuje się w kopalniach „Jastrzębie” i „Moszczenica”, oraz w sąsiedniej „Zofiówce”. W ostatnich dniach oddano na „Jastrzębiu” i „Mo-szczenicy’ dwa kilkusetmetrowe, nowe szyby wydobywcze. W tych dniach na „Moszczenicy” przystępuje się do głębienia kolejnego szybu. Z inwestycji socjalnych — najnowszą jest od. danie do użytku drugiej części dużej łaźni dla załogi. Na „Zofiówce” od marca trwa głębienie pierwszego szybu. Na pozostałych kontynuuje się prace badawcze i mrożeniowe. Na kolejnej kopalni ROW-u — „Boryni” — krzątają się robotnicy, przeprowadzający roboty przygotowawcze do głębienia szybów. Wre także praca przy projektanckich stołach. Na ukończeniu są kompletne projektj następnych kopalń ROW — „Pniówka” i „Czyżowice”, przygotowywane przez Gliwickie Biuro Projektowania Nowych Kopalń. Budowa tych kopalń zacznie się w roku 1964. Tarnobrzeska siarka wędruję w świat Kombinat siarkowy w Tarnobrzegu należy do tych, które nie przestają być wielk? budową, mimo że już od przeszło roku są normalnie pracującym zakładem. Pc uruchomieniu w grudniu 196C roku produkcji siarki rafinowanej oddano tu do użytku fabrykę kwasu siarkowego i fabrykę superfosfatu pylistego Obie one osiągają projektowaną moc produkcyjną. Trudności występują w oddziałach flotacji i rafinacji siarki. Są one przejściowe i wynikły z faktu, że ruda siarkowa, wydobywana obecnie w Piasecznie, jest rudą o niższej zawartości siarki, niż to przewidywano. Istniejące urządzenia flotacyjne nie mogą przerobić większej niż przewidywano ilości rudy. Dobudowuje się więc jeszcze jedną „nitkę1’ flotacyjną. Aby zwiększyć wydobycie rudy siarkowej w kopalni Piaseczno buduje się jeszcze jeden taśmociąg. Te trudności techniczne nic wpiywają na realizację zobowiązań eksportowych. Polska siarka wędruje do kilku krajów. Ogółem eksportujemy około 80 tys. ton siarki rocznie. O- koło 60 tys. ton zużywamy w kraju. Dla lepszego wykorzystania naszego „żółtego skarbu” rozpoczęto w kombinacie tarnobrzeskim budowę fabryki kwasu siarkowego, opartej o przeróbkę keku, tj. odpadów porafinacyjnych. . W budowie znajduje się również fabryka superfosfatu granulowanego. W roku 1964 rozpocznie się budowę kopalni Machów, Pierwsze bloki „piątych Azotów1 Na terenie budowy Zakładów Azotowych w Puławach tak zwanych „Piątych Azotów” widać tylko wielki plac, przypominający polanę wśród lasu Plac ten zaludnia się sprzętem mechanicznym, powstaje pierwsze bloki. T0 budowa zaplecza: magazynów, biurowca hoteli robotniczych. Na tym placu stanie kombinat, przerabiający gaz ziemny, importowany ze Związku Radzieckiego na tanie nawozy azotowe, a później i na inne produkty chemiczne. Pełną parą pracują tyiurć projektowe, szykujące dokumentację techniczną. Trwają obecnie prace nad zatwierdzaniem projektu wstępnego Dużo więcej z przyszłych „Azotów” widać w samyrr miasteczku Powstaje nowe o siedle mieszkaniowe, i myślą o przyszłych fachowcach, którzy tu przybędą. Powstaje w mieście dom towarowy i kilks nowych bloków. (ck) i (im) W dniu Majowego Święta serdeczne życzenia składa Czytelnikom REDAKCJA W NUMERZE: J. RUSZCZYĆ Czerwień majowych sztandarów L. KRASUCKI Otwarte oczy R. MARKIEWICZ Przez 7 państw biegnie prąd (Korespondencja własna z Czechosłowacji) Z. BRONIAREK Święto pracy i prawo do pracy (Korespondencja własna z Waszyngtonu) M. ŁUCK] Jałta - Odessa Kijów (Korespondencja własna z ZSRR A. KOWALSKI Na temat „doścignięcia" K. GROSICKA Zadecydował przypadek... W’. SADKOWSKI Lektury filozoficzne (Na półce z książkami) .1. sieradziNski 25 lat temu (Też bvł maj) J. ADAMOWSKI Kobiece miasto