Trybuna Ludu, styczeń 1968 (XX/1-30)

1968-01-02 / nr. 1

wszystkich krajów ^ 11^ ^L/" gj 1 Ji j J*|| H j ]| B |f gj 11 li Polskiej" Zjednoczone) ------łączcie się? Bill li J M^Jr 11 BMI A \ JH M. Partii Robotniczej NR 1 (6828) ROK XXI ®/ WARSZAWA — 2 STYCZNIA 1968 R. WYDANIE A Cena 50 gr, Przemówienie noworoczne Przewodniczącego Rady Państwa i OK FJN tow. Edwarda Ochabami Towarzysze i Obywatele! Drodzy Przyjaciele! U progu nowego roku prag1 nę w imieniu Rady Państwa Ogólnopolskiego Komitetu Frontu Jedności Narodu przekazać wszystkim ludziom pracy w mieście i na wsi najlepsze życzenia i serdeczne pozdrowienia noworoczne, Pragnę również przekazać wyrazy uznania i wdzięczności milionom robotników, chłopów i pracowników wszystkich dziedzin gospodarki narodowej, którzy swym rzetelnym trudem zapewnili wykonanie i przekroczenie niełatwych zadań Narodowego Planu Gospodarczego w roku 1967. Szczególnie serdeczne słowa i myśli kierujemy ku tym, którzy pracują w ciężkich warunkach, na przykład w górnictwie pod ziemią, w hutnictwie przy robotach gorących, w działach szkodliwych dla zdrowia, w transporcie borykającym się nieraz z trudnościami stwarzanymi przez zimę, mrozy i zawieje. Braterskie pozdrowienia ślemy żołnierzom, milicjantom, marynarzom, pracownikom służby zdrowia i tysiącom robotników, którzy wieczoru sylwestrowego nie spędzą w gronie swych rodzin, lecz na posterunkach służbowych, w zakładach o ciągłym ruchu. cy Wysiłek milionów ludzi pradał piękne rezultaty w ciągu dwu pierwszych lat realizacji bieżącego planu 5-letniego. Zwłaszcza zasługują na podkreślenie rezultaty osiągnięte w przemyśle i rolnictwie, co pozwala nam sądzić, że również zadania dalszego wzrostu gospodarki i kultury narodowej w roku 1968 będą w pełni wykonane, a Polska Ludowa umocni swą pozycję w braterskiej rodzinie krajów socjalistycznych i w życiu międzynarodowym, Wspólnie z bratnimi krajami socjalistycznymi będziemy przeciwdziałać knowaniom sil militaryzmu i imperializmu. Będziemy pomagać ofiarom agresji w Wietnamie i w krajach arabskiego wschodu, bę-dzicmy nadal konsekwentnie chronić sprawy pokoju i w imię pokoju współdziałać z wszystkimi ludźmi dobrej woli. Horyzont międzynarodowy pokrywają liczne ciemne chmury, ale mimo to ludzie pracy z ufnością patrzą w przyszłość. Rozwój historyczny niesie wzrost sił pokoju, postępu i socjalizmu, wzrost systematyczny choć nierównomierny, wzrost tych sił, do których należy przyszłość całej ludzkości. Trzydziestodwumilionowa Polska Ludowa stanowi silne i niezłomne ogniwo w wielkim międzynarodowym froncie walki o wolność wszystkich narodów, o braterstwo wszystkich ludzi pracy, o pokój na całym święcie. Z wiarą w przyszłość, skupieni wokół naszej partii i programu Frontu Jedności Narodu będziemy wytrwale pracować w imię naszych wielkich humanistycznych ideałów, w imię zwycięstwa naszej wielkiej socjalistycznej sprawy. Wszystkim rodakom w kraju i za granicą życzę wszelkiej pomyślności oraz najlepszych rezultatów w pracy dla Polski Ludowej, w pracy dla dobra pokoju i przyjaźni między narodami wszystkich ras i wszystkich kontynentów. Niech żyje i umacnia się Front Jedności Narodu pracy i walce o pokój I sow cjalizm, Niech żyje i rozkwita nasza Ojczyzna — Polska Ludowa. Przewodniczący Rady Państwa tow. Edward Ochab wygłasza przemówienie noworoczne. CAF — Dąbrowiecki Jesme jeden akt agresji Artyleria izraelska ostrzelała obóz uchodźców arabskich KAIR (PAP). Jak donoszą i Ammanu, jordański rzecznik wojskowy oświadczył, że w dniu 1 bm. artyleria izraelska ostrzelała obóz uchodźców arab. skich na wschodnim wybrzeżu Jordanu. Trzy osoby zostały zabite, a 6 rannych. t KAIR (PAP). Sekretarz generalny Światowej Rady Pokoju, Romesh Chandra, oświadczy! w dniu 30. XII. na konferencj prasowej w Kairze, iż światowa opinia publiczna winna zdecydowanie potępić agresorów izraelskich i rozwinąć jeszcze szerszą kampanię za wycofaniem okupacyjnych izraelskich wojsk z terytoriów arabskich oraz wystąpić w obronie sprawiedliwych postulatów narodów arabskich Chandra stwierdził następnie, iż agresja Izraela przeciwko państwom arabskim oraz amerykańska wojna w Wietnamie świadczą o nasileniu się agresywności światowego imperializmu, a w pierwszym rzędzie imperializmu USA. Dlatego też — podkreślił — jest dziś rzeczą bardziej niż kiedykolwiek konieczną zjednoczenie wszystkich sił antyimperialistycznych, * PARYŻ (PAP). Specjalny wysłannik sekretarza generalnego ONZ na Bliskim Wschodzie. Gunnar Jarring powrócił w sobotę wieczorem z Kairu do Nikozji. Jarring odmówił złożenia deklaracji dotyczącej jego rozmów z przywódcami krajów arabskich i z przedstawicielami rządu izraelskiego. Tragiczna powódź w Hrazylii MEKSYK (PAP). Tragiczny przebieg miały dwa ostatnie dni ubiegłego roku na dużym obszarze Brazylii. Padające od kilku dni deszcze spowodowały wielką powódź w południowej części kraju w stanie Bahia. Wezbrane wody rzeki Cachoeria i jej dopływów zalały 50- tysięczne miasto Itabuna oraz okolice. Itabuna jest stolicą największego w Brazylii obszaru uprawy kakao. Powódź wyrządziła wiele szkód w samym mieście i zniszczyła znaczne obszary plantacji. Łączność z nawiedzonym klęską żywiołową obszarem jest całkowicie przerwana. Wiadomości stamtąd uzyskuje się przy pomocy radioamatorskich stacji krótkofalowych. Pierwsze informacje mówią, że W samym Itabuna woda podniosła się na wysokość około 3 metrów. Wstępne ustalenia szacują liczbę ofiar śmiertelnych na około 200 osób. Ponad 40 tysięcy ludzi straciło dach nad głową. Gubernator stanu Bahia Luis Viana zwrócił sie do władz federalnych o podjęcie akcji pomocy dla zrujnowanego przez powódź obszaru. Rządowa organizacja planowania rozwoju północno-wschodniej części Brazylii wystosowała telegram do ministra Spraw Wewnętrznych, żądajae wvasvgnowania 2 milionów, nowych kruzeiros na żywność i lekarstwa oraz na sfinansowanie pierwszej fazy odbudowy zniszczonego regionu. TOTO-LOTEK 15, 19, 23, 35, 39, 41 (28) (Banderola nr 4074] SYRENKA 8, 21, 22, 32, 45 MAŁA SYRENKA 5, 7, 10, 13, 14, 19 {Banderola nr 7171) POWITANIE NOWEGO R0K,U x.~ Na tysiącach zabaw sylwestrowych, w domach przy telewizorach I radioodbiornikach, na wielu imprezach rozrywkowych witaliśmy Nowy Rok 1968. W niedziele w wieczór sylwestrowy o godzinie 2Q Przewodniczący RadiT~P3itttWa | Ogólnopolskiego Komitetu Frontu Jedności Narodu tow. Edward Ochab wygłosił przemówienie noworoczne przed kamerami t^ewiziL-LznikrofonaroLRoitsSiego Radia._________ Na zabawie sylwestrowe) w Komitecie Centralnym PŻPR toast noworoczny wzniósł tow. Władysław Gomułka. Tradycyjnym zwyczajem żegnano stary rok i witano rok nowy — 1968 na zabawie sylwestrowej w Komitecie Centralnym PZPR. Spotkanie przebiegało w miłej, bezpośredniej atmosferze. Na kilka minut przed godz. 23.00 przy stołach w Sali Dębowej zajmują miejsca: I Sekretarz KC PZPR tow. Władysław Gomułka, członkowie Biura Politycznego i sekretariatu KC, członkowie KC PZPR. Z chwilą, gdy wskazówki zbiegają się na godzinie 12 o. raz rozlegają się dźwięki uderzeń zegara, oznajmiające Nowy Rok — 1968, milknie ożywiony gwar i rozbrzmiewa tradycyjne ..Sto lat”. Toast wzniesiony przez tow. Władysława Gomułkę obecni przyjmują gorącymi oklaskami. (Tekst toastu zamieszczamy obok). Następnie uczestnicy spotkania składają sobie życzenia. Bez przerwy podchodzą do tow. Władysława Gomułki i pozostałych członków kierownictwa partii i rządu, gorąco życząc zdrowia, pomyślności w życiu osobistym i dalszych sukcesów w pracy dla naszego kraju. Amerykanie pogwałcili noworoczne zawieszenie broni w Wietnamie Samoloty USI zbombardowały zaludnione rejony prowincji Thanh Hoa i Han Ha w DRW LONDYN (PAP). — Agencja Reutera donosi, że w niedzielę o godz. 18 czasu sajgońskiego (tzn. o 11 czasu warszawskiego) weszło w życie zawieszenie broni, proklamowane ha okres Nowego Roku. Stany Zjednoczone i reżim sajgoński ograniczyły czas trwania rozejmu do 36 godzin, pomimo że Front Wyzwolenia Narodowego ogłosił ze swej strony 3-dniowe wstrzymanie się od działań wojskowych. Rzecznik dowództwa amerykańskiego oświadczył. że wkrótce po wejściu w życie rózejmu, ustały walki na wszystkich frontach. Ostatnie dni przed wejściem w życie rozejmu przyniosły Stanom Zjednoczonym bardzo dotkliwe straty. Rzecznik amerykański że w 16-godzinnej oświadczył, bitwie w rejonie wsi Thon Tham Khe wojska amerykańskiej piechoty morskiej straciły 48 zabitych. a 81 Amerykanów zostało według rannych. W bitwie tej, źródeł USA, zginęło 27 żołnierzy Frontu Wyzwolenia Narodowego. HANOI (PAP). Jak donosi Wietnamska Agencja Informacyjna, mimo układu o noworocznym zawieszeniu działań wojennych, samoloty amerykańskie 31 grudnia niejednokrotnie naruszały obszar powietrzny DRW w szeregu prowincji i zbombardowały gęste zaludnione regiony w prowincjach Thanh Hoa i Nan Ila. Oddziały obrony przeciwlotniczej Wietnamskiej Armii Ludowej strąciły w dniu 1 stycznia samolot' amerykański, który krążył nad terytorium prowincji Thanh Hoa. Artyleria przeciwlotnicza — według ostatnich informacji — strąciła 31 grudnia samolot amerykański nad prowincją Kuang Binh. Apel papieża o zakończeniu wojny w Wietnamie RZYM (PAP). W piefwszym dniu 1968 r. papież Paweł VI zwrócił się z apelem do wszystkich państw zamieszanych w konflikt wietnamski, aby próbowały podjąć wszelkie kroki w celu zakończenia „tego bolesnego konfliktu”. Papież obchodzi dzień 1 stycznia jako dzień modłów o pokój światowy. Orędzie Ho Chi iVJinha HANOI (PAP). Prezydent Demokratycznej Republiki Wietnamu Ho Chi Minh ogłosił orędzie do narodu wietnamskiego z okazji Nowepo Roku. Głosi ono, ze od roku 1965, kiedy imperialiści amerykańscy rzucili setki tysięcy żołnierzy do bezpośredniej agresji w Wietnamie Południowym oraz rozpętali niszczycielską akcję wojskową przeciwko DRW, naród wietnamski uzyskał w walce z napastnikami wiele wspaniałych sukcesów. Do końca roku 1967 siły zbrojne i bohaterska ludność Wietnamu Południowego wyeliminowały z walki setki tysięcy żołnierzy amerykańskich oraz żołnierzy marionetkowego reżimu sajgońskiego i satelitów USA. Nad Wietnamem Północnym zestrze. łono 2.680 samolotów amerykańskich. DOKOŃCZENIE NA STR. i szpalta 5 Rozwój współzawodnictwa pracy i czynów społecznych w 1968 r. Posiedzenie Prezydium i Komitetu Wykonawczego CRZZ 30 grudnia 1967 r. odbyło sie w Warsząwip pnrT przpwodnictwem Ignacego Logi-Sowińskiego wspólne posiedzenie Broa»diurrTi Komitetu Wykonawczego CKZ.Tr.——----b Na posiedzeniu został zatwierdzony nlan nraev Prez.yd iUhTTJKomitetu--. Wykonaw.czego__CRZZ na. 1- kw, 1968 r. ora? plan posiedzeń plenarnych CRZZ~~na"T96~5" r. Tematem obrad plenarnych będą m. in. takie zagadnienia jak: zadania związków zawodowych w zakresie rozwoju spółdzielczego budownictwa mieszkaniowego, działalność wychowawcza zw. zaw. w środowisku pracy oraz rola samorządu robotniczego w podnoszeniu efektywności gospodarowania i zarządzania w przedsiębiorstwach. Następnie rozpatrzono problemy socjalistycznego współzawodnictwa pracy na przykładzie wybranych zakładów ze szczególnym uwzględnieniem współzawodnictwa w zakresie poprawy jakości produkcji i produkcji eksportowej Uczestnicy posiedzenia wysłuchali też informacji o zobowiązaniach produkcyjnych i czynach społecznych, podjętych i zrealizowanych przez załogi budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych oraz przez załogi zakładów przemysłu włókienniczego, odzieżowego i skórzanego w 1967 r. DOKOŃCZENIE NA STR. i szpalty 6—8 Sylwestrowy wieczór i pierwszy dzień 1968 r. Wesoło, spokojnie i w dobrym nastroju minęła w całym kraju noc sylwestrowa. Nie zawiodła pogoda. Termometry wskazywały temperature poniżej zera, w wielu rejonach prószył śnieg. Nowy Rok powitano — jak Polska długa i szeroka — tysiącami balów i zabaw. Nie wszystkim dane było świętować. Noc sylwestrową i Nowy Rok spędziły pracowicie załogi zakładów wymagających ciągłej produkcji, liczni pracownicy komunikacji i łączności, służby zdrowia, MO, straży pożarne! itp. Hucznie witali Nowy Rok śląscy górnicy i hutnicy. W zakładowych domach kultury, w kawiarniach i restauracjach odbyło się tysiące zabaw sylwestrowych. Gwarem i muzyką rozbrzmiewały aule 8 wyższych uczelni. Pełen atrakcji był bal-gigant na ok. 500 par w katowickiej Hali Parko wej, który zainaugurował III wielki karnawał śląski. Ponad 6 tys. mieszkańców woj. katowickiego oraz gości s całego kraju bawiło się w beskidzkich miejscowościach wypoczynkowych. Przy wznoszeniu noworocznych toastów nie zapomniano o tych hutnikach, którzy pracując na nocnej zmianie wytapiali w nowym, 1968 roku — pierwsze tony stali-Noc sylwestrowa upłynęła na Śląsku bardzo spokojnie. Nie zanotowano poważniejszych wypadków. W Zagłębiu Konińskim nie wszyscy mogli beztrosko witać Nowy Rok. Wielu ludzi spędziło noc sylwestrową przy stanowiskach pracy. Pracowały 3 wielkie elektrownie: „A- damów”, „Konin” i „Pątnów”. Ok. 40 tys, ton paliwa dostarczyły w ciągu dwóch minionych^ dni świątecznych tym siłowniom kopalnie węgla brunatnego „Adamów”. „Gosławice”. „Kazimierz” i „Pątnów”. Czynne były dwie hale elektrolizy tlenku glinu w hucie aluminium „Konin”. Nowy Rok w Zakopanem . jego okolicy witała rekórdowa liczba około 40 tys. gości, w tym również liczni turyści zagraniczni — z Anglii, Austrii, Belgii, CSRS, Francji, NRD. Szwecji, Węgier i ZSRR. W noc sylwestrową panowała w Tatrach piękna zimowa pogoda. mrozu. Notowano tu 14 stopni Znakomicie udały się DOKOŃCZENIE NA STR. S szpalty C—8 Lekki mróz W mało zimowej scenerii przyszedł Nowy Rok. Gdzieniegdzie trochę popadało, ale większe śniegi zdarzały się czasami w listopadzie. Temperatury również nie styczniowe. Także dzisiaj nadejścia prawdziwej zimy spodziewać się jeszcze nie należy. lemperatura dniem od minus 4 stopni na wschodzie do 0, a nawet plus 1 w dzielnicach zachodnich. Dla WARSZAWY dyżurny synoptyk PIHM przewiduje że. z okresowymi zachmurzenie duprzejaśnieniami i rozpogodzeniami. Możliwe niewielkie opady śniegu. Wiatry słabe umiarkowane z kierunków południoi wych I południowo-zachodnich. Maksymalna temperatura dniem okofc minus 2 stopni C. (jol) Narodziny pięcioraczków w Australii LONDYN (PAP). 31.XII przyszły na świat w szpitalu w Brisbane pierwsze australijskie pięcioraczki: trzy dziewczynki i dwóch chłopców. Ich rodzice — 36-letnia Patricia i 34-letni Roger Braham — mają już czworo dzieci, dziewczynki w wieku 5 i 7 lat oraz bliźniaki, chłopca i dziewczynkę, urodzone przed rokiem. Matka czuje się dobrze, zaś pięcioraczkom — jak stwierdzili lekarze — nie zagraża niebezpieczeństwo, lecz muszą one być przetrzymywane w inkubatorach przez około 10 dni. W chwili obecnej żyje na święcie jedynie C rodzin pięcioraczków. Najstarsze i nich, to urodzone 24 lata temu w Argentynie rodzeństwo Diligentis, zaś najmłodsze — to rodzeństwo Mkutuse z Południowej Afryki, urodzone przed dwoma laty. Jak wiadomo, ze słynnych kanadyjskich Dięcioraczków, urodzonych przed 33 laty, rodzeństwa Dionne, jedno zmarło w 1954 r. Toast tow. Wł. Gomułki DROGIE TOWARZYSZKI TOWARZYSZE! Kiedy w tę noc sylwestrohvą wysłuchaliśmy przed chwilą dźwięków 12 uderzeń zegara, które zamknęły żywot iroku starego — 1967 i jednocześnie otworzyły pierwszą kartę księgi życia roku nowego 1968 — to pierwsza nasza reakcja na tę zmianę czasu kalendarzowego wyraża się w pytaniu: jakim będzie ten rok nowy? Co niesie dla każdego z nas, dla naszego kraju i narodu, dla świata i ludzkości? I chociaż nikt na pytanie to odpowiedzieć nic może, to przecież wszyscy witamy ten rok nowy z ufnością i optymizmem, składamy sobie wzajemnie najlepsze życzenia, wierzymy, że nie zawiedzie on naszych nadziei, jesteśmy przeświadczeni, że będzie lepszy od swego poprzednika. Ta wiara w lepsze jutro jest cenną wartością człowieka i narodu, jest źródłem z którego wszyscy czerpiemy wolę i siłę do pracy i walki o realizację celów osobistych i społecznych, jakie przed sobą stawiamy. Rok 1967, który przeszedł już do historii, w sumie był rokiem korzystnym dla naszego kraju. W ciągu tego minionego rpku zwiększyliśmy nasz majątek ogólnonarodowy, rozbudowaliśmy ekonomikę kraju, osiągnęliśmy znaczny przyrost produkcji w przemyśle i rolnictwie, zwiększy! się dochód narodowy wytworzony pracą całego narodu, miał miejsce dalszy postęp w dziedzinie oświaty i nauki, służby zdrowia i ubezpieczeń spolecznvch. Nasza socjalistyczna ojczyzna Polska Ludowa przybrała nowych sił, umocniła swe pozycje w Europie ł świecie. Dziś, kiedy wchodzimy w nowy rok, pragnę w imieniu Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej złożyć z tego miejsca gorące podziękowania wszystkim ludziom pracy, którzy swym trudem i wysiłkiem przyczynili się do osiągnięć naszego kraju w roku ubiegłym. W nowym roku życzymy sobie wszyscy, abyśmy mogli powiększyć i pomnożyć dobrą spuściznę roku ubiegłego a zarazem usunąć niedostatki i ujemne pozycje z jego bilansu. Pomyślna realizacja zadań nakreślonych w Narodowym Planie Gospodarczym na rok nowy — 1968 — trzeci z kolei rok bieżącej pięciolatki będzie tym łatwiejsza irr większe poczucie odpowiedzialności, dyscypliny zawodowej i społecznej cechować będzie każdego człowieka pracy, Wśród życzeń noworocznych których spełnienia pragniemy wszyscy szczególnie gorąco i które powszechnie w świecie zajmuje miejsce czołowe, jest życzenie, aby rok nowy rozproszył zwisające nad naszym globem ziemskim chmury wojny, aby umocnił naszą socjalistyczną i ogólnoludzką ideę pokoju. Pod tym względem rok ubiegły pozostawi! nam złą spuściznę. Pożar wojny szaleje nadal w Wietnamie, a odpowiedzialny za to Imperializm amerykański przygotowuje rozszerzenie jego płomieni na całe Ir.dochiny. Nad Bliskim Wschodem ciągle wisi niebezpieczeństwo ponowmego wybuchu działań wojennych wskutek aneksjonistycznycli planów Izraela wobec państw arabskich. W interesy pokoju godzi również polityka Bonn zmierzająca do obalenia tery. torialnego status Quo w Europie na Wszystko to musimy mleć uwadze w całokształcie naszej polityki. Nasze życzenia i dążenia do zapewnienia pokoju staną się tym bardziej możliwe do urzeczywistnienia. im większy wkład wnosić będzie każdy z nas. każdy obywatel naszego kraju w budowę siły Polski Ludowej, w umacnianie moralno - politycznej jedności narodu. Niech rok 1968 będzie pomyślny i sprzyjający dla naszej socjalistycznej ojczyzny dla naszej walki o pokój, dla naszych przyjaciół i sojuszników, dla wszystkich narodów i państw pragnących żyć w pokoju i przyjaźni, dla wszystkich krajów i narodów walczących o swoją wolność. Z okazji Nowego Roku, w imieniu Komitetu Centralnego partii składam wam wszystkim jak najlepsze życzenia. Życzę młodzieży, aby się dobrze uczyła I rzetelnie pracowała, aby chowała się zdrowo i rozumnie korzystała z lat młodości, aby wyrosła na twórczych, dzielnych obywateli 1 patriotów swej ojczyzny. Życzę wszystkim ludziom pracy, aby w swej działalności zawodowej dużo zadowolenia. znajdowali aby pomnażając dofobek we wszystkich dziedzinach budownictwa socjalistycznego wiązali swe własne dobro z dobrem społecznym, swą własną pomyślność z pomyślnością Polski Ludowej. Życzę wszystkim członkom partii jak najlepszych wyników w pracy zawodowej i społecznej, organizacyjnego I Ideologicznego umacniania swych organizacji partyjnych, dobrego przygotowania V zjazdu naszej partii. W nowym roku życzę wszystkim dużo zdrowia, szczęścia ł radosnych dni. Wesołej zabawy — drodzj towarzysze. DOSIEGO ROKU. ZA POMYŚLNOŚĆ NASZEJ OJCZYZNY — POLSKI LUDOWEJ. Na zabawie sylwestrowej w KC PZPR Foto CAF — Sokołowski Pozdnmienia noworoczne ministra Obrony Narodowej Marszałka Polski, tow. M. Spychalskiego ŻOŁNIERZE! Nowy, 1968 rok witamy — my, żołnierze Ludowych Sii Zbrojnych Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej — dobrym wykonaniem podwyższonych zadań obronnych mijającego, 1967 roku. Meldunek taki składamy kierownictwu Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej — przewodniej sile naszej klasy robotniczej i naszego budującego socjalizm narodu, składamy kierownictwom związanych z partią nierozerwalnym sojuszem stronnictw politycznych, składamy naczelnym władzom państwowym oraz Ogólnopolskiemu Komitetowi Frontu Jedności Narodu, jednoczącemu Wszystkich Polaków patriotów, Jednocześnie przekazuję wam w imieniu tych, Polskę do coraz prowadzących nowych zwycięstw, kierownictw życia politycznego, państwowego i społecznego najserdeczniejsze po- DO KOŃCZENIE NA STR. S szpalty 7—8 W 1967 r. -123,9 mlnto«/" węgla kamiennego KATOWICE. 30 grudnia 1961 roku górnictwo węgla kamiennego wykonało swoje rocznt zadania produkcyjne, wydobywając 123,5 min ton. Dodatkowe wydobycie wyniesie ok. 400 tys. ton. Wydobycie węgla kamiennego wyniesie zatem w 1967 roku ogółem 123,S min ton, tj. o około 2 min ton więcej niż w roku 1966, przy czym ponad 1,3 min ton tego przyrostu nastąpi w węglu koksowym. Dzięki przekroczeniu zadań produkcyjnych, a szczególnie zadań dotyczących węgła lepszych gatunków — można było w pełni pokryć potrzeby ludności miast i wsi oraz pokryć z nadwyżką wszystkie potrzeby przemysłu i komunikacji, zwiększając równocześnie ilość węgla przeznaczonego na eksport. Eksport w roku 1967 wyniósł 24 min ton, czyli osiągną! poziom nie notowany od 10 lat Wszechstronnie rozwinął się postęp techniczny, który umożliwił uzyskanie przyrostu wydobycia poprzez wzrost wydajności. Osiągnięto również dalszą poprawę w dziedzinie bezpieczeństwa piracy. (PAP) Składanie życzeń w Belwederze Jak co roku, 1 bm. w godzinach południowych wyłożona była w Sali Pompejańskiej w Belwederze księga życzeń noworocznych. Do wyłożonej księgi życzenia pomyślnego Nowego Roku dla Rady Państwa PRL i jej przewodniczącego Edwarda O- chaba wpisywały delegacje: Frontu Jedności Narodu, organizacji politycznych i społecznych, rad narodowych przedstawiciele świata nauki i kultury, stowarzyszeń twórczych, przedstawiciele duchowieństwa różnych wyznań licznó delegacje załóg zakładów pracy z Warszawy i całego kraju, młodzieży oraz osoby prywatne. Życzenia noworoczne wpisywali do księgi również szefowie i członkowie przedstawicielstw dyplomatycznych akredytowani w Polsce. Przy wpisywaniu życzeń obecni byli: sekretarz Rady Państwa — Julian Horodecki i dyrektor Gabinetu Przewodniczącego Rady Państwa — Franciszek Nowak. (PAP) Spotkanie w URM z udziałem tow. W. Gomułki i tow. J. Cyrankiewicza Z okazji Nowego Roku odbyło się rinin grudnia w Urzędziejtady-Ministrów spotkanie z udziałem I Sekretarza KC PZPR Tow. YYladyslawa Gomułki, "Prezesa Rady Ministrów tow. Józefa Cyrankiewicza. za-T] stępcy' członka Biura Politycznego i sekretarza KC tow. Bolesława Jaszczuka, wiceprezesów Rady Ministrów, ministrów, kierowników urzędów i instytucji centralnych, przewodniczących Stołecznej _ i Warszawskiej Wojewódzkiej Rady Narodowej oraz dyrektorów URM. W czasie spotkania I Sekretarz KC PZPR tow. Władysław Gomułka i premier tow, Józef Cyrankiewicz wygłosili przemówiema, w których’poruszyli niektóre problemy gospodarcze i polityczne oraz złożyli zebranym, jak również pracownikom wszystkich resortów, rad narodowych, zjednoczeń 1 przedsiębiorstw — życzenia noworoczne. (PAP) I stycznia br. Pierwsze statki w Gdańsku i Gdyni Portowcy zakończyli stary rok dobrymi wynikami — przeładowali blisko 26,3 min ton, a więc o milion ton więcej niż w roku 1966. Pierwszym statkiem, który zacumował w Gdyni w Nowym Roku, był „Elisabeth Bake”. Wkrótce po nim wszedł polski „Dęblin”. Natomiast w Gdańsku pierwsze w 1968 r. zameldowały się: „Satelit” bandery fińskiej oraz „Bora” bandery NRF. 1 stycznia w portach w Gdańsku i Gdyni przebywało łącznie 85 statków. (PAP)