Trybuna Ludu, kwiecień 1971 (XXIII/91-120)

1971-04-22 / nr. 112

CZWARTEK, 22 KWIETNIA 1971 R. — NR IM ___________ TRYBUNA LUDU ____________________________________________ '' NA X ZJEŹDZIE BUŁGARSKIEJ PARTII KOMUNISTYCZNEJ Obrona pokoju i wolności narodów naszym wspólnym zadaniem Przemówienie tow. L. Breżniewa Państwa socjalistyczne — powiedział Sekretarz Generalny KC KPZR Leonid Breżniew — stały się dzisiaj siłą, która wywiera potężny wpływ na rozwój wydarzeń na całym świecie. Wpływ systemu socjalistycznego przenika obecnie do wszystkich dziedzin życia międzynarodowego na całej kuli ziemskiej. Osiągnięcia naszych krajów w budowie socjalizmu i komunizmu pobudzają dziesiątki milionów ludzi w byłych koloniach i krajach zależnych do kształtowania nowego życia, pobudzają masy pracujące w krajach kapitalistycznych do walki o obalenie władzy wyzyskiwaczy. Nieustannie zwiększająca się potęga państw socjalistycznych, ich sojusz z rewolucyjnymi wyzwoleńczymi siłami antyimperialistycznymi na całym świecie — powiedział mówca — jest dziś decydującym czynnikiem w walce o uratowanie ludzkości przed niebezpieczeństwem światowej wojny rakietowo-jądrowej. Tam natomiast, gdzie imperialiści chwytają za broń starając się zdławić walkę wyzwoleńczą, spotykają się z coraz bardziej stanowczą i zdecydowaną odprawą. Przekonują się na własnym doświadczeniu, na czym polega solidarność internacjonalistyczna sił rewolucyjnych, jak skuteczne jest poparcie udzielane przez kraje socjalistyczne bojownikom przeciwko agresji imperialistycznej Najbardziej znamiennym tego przykładem jest pomyślna walka patriotów Wietnamu, Laosu i Kambodży przeciwko agresorom amerykańskim .i fiasko imperialistycznych planów obalenia postępowych reżimów w krajach arabskich Dobrze zdajemy sobie sprawę z tego — kontynuował Leonid Breżniew — że kraje socjalizmu tym lepiej wykonają swoją historyczną misję, im ściślejsza będzie zwartość ich szeregów i im bardziej harmonijna będzie ich działalńość na arenie światowej. «I# Sekretarz Generalny,., KPZR wysoko ocenił ważki wkład komunistów bułgarskich do umocnienia wspólnoty socjalistycznej. Bułgarska Partia Komunistyczna stwierdził Leonid Breżniew — w pracy nad rozwojem socjalistycznej integracji gospodarczej, w obronie zdobyczy socjalistycznych na arenie międzynarodowej, w opracowywaniu kroków w zakresie dalszego umocnienia Układu Warszawskiego zawsze występowała i występuje z. pozycji konsekwentnego internacjonalizmu socjalistycznego. Leonid Breżniew zaznaczył, że Związek Radziecki i Bułgaria, podobnie jak inne państwa socjalistyczne — członkowie Układu Warszawskiego, ożywione są jednomyślną wolą aktywnego i konsekwentnego prowadzenia leninowskiej polityki obrony pokoju i wolności narodów. Nikt i nigdy — podkreślił mówca — nie naruszy naszej jedności. Jednym z konkretnych tego dowodów jest także wspólny charakter programów naszych partii w sprawach polityki zagranicznej przedłożonych na XXIV Zjeździe KPZR i tutaj na Zjeździe BPK. Leonid Breżniew stwierdził następnie, że X Zjazd BPK, który ma zatwierdzić program Bułgarskiej Partii Komunistycznej, zapoczątkuje nowy doniosły etap w życiu partii i kraju. Projekt programu wytycza konsekwentny kurs na budowę rozwiniętego społeczeństwa socjalistycznego, na coraz pełniejsze zaspokajanie materialnych i duchowych potrzeb mas pracujących. I to jest rzecz najważniejsza. Siła socjalizmu na tym właśnie polega, że ustrój socjalistyczny służy interesom ludu pracującego. W tym tkwi tajemnica jego trwałości, tym tkwi źródło zaufania luw du, zaufania, którym cieszą się komuniści kierujący działalnością w rewolucyjnym przeobrażaniu społeczeństwa na zasadach marksizmu-leninizmu. Leonid Breżniew zaznaczył, że uchwały XXIV Zjazdu KPZR otwierają przed komunistami i przed całym narodem radzieckim szeroki« perspektywy budownictwa komunistycznego. Uchwały zostały jednomyślnie zaaprote bowane przez naród radziecki i obecnie rozpoczęła się praca nad wprowadzeniem ich w życie. We wszystkich dziedzinach — powiedział Breżniew — nasze wysiłki zmierzać będą do rozwiązania głównego zadania — dalszego wzrostu materialnego i kulturalnego poziomu życia narodu. Jest to trzon całej naszej polityki. Dosłownie każdego dnia przychodzą wiadomości o nowych zwycięstwach ludzi radzieckich na froncie pracy, kultury, nauki i techniki. Jednym ze wspaniałych tego przykładów — oświadczył mówca — jest pomyślne wystrzelenie na orbitę kosmiczną w dniu 19 kwietnia stacji naukowej „Salut”. Jest to nie tylko nowy wielki krok w badaniu i opanowywaniu kosmosu, lecz także ważny etap dalszego posuwania się naprzód w tym doniosłym dla całej ludzkości dziele. Leonid Breżniew wskazał na ważne znaczenie, jakie ma dzisiaj twórczy rozwój teorii marksistowsko - leninowskiej komunistyczne wychowanie mas pracujących i nieprzejednana walka przeciwko ideologii i moralności starego świata. Nasze pozycje w walce idei są mocne jak nigdy dotąd — stwierdził mówca. — Po naszej stronie jest prawda osiągnięć socjalizmu. Dysponujemy najsilniejszą bronią — nauką marksistowsko - leninowską, która pomaga nam w znajdowaniu słusznych odpowiedzi na nowe sprawy, jakie stawia życie. Siła naszych idei tkwi w tym, że znajdują one potwierdzenie w całym rozwoju społecznym, który krok po kroku prowadzi ludzkość dc socjalizmu. Nasi przeciwnicy zdając sobie z tego sprawę, usiłują wszelkimi środkami oczernić nasze ideały. Chcieliby wzbudzić wątpliwości na temat historycznej słuszności wielkiej sprawy, o którą walczą komuniści. Oto dlaczego ofensywa przeciwko ideologii burżuazyjnej, walka przeciwko różnego rodzaju tendencjom oportunistycznym, rewb zjonistycznym i nacjonalistycznym była i pozostaje dla nas jednym z najaktualniejszych zadań. Leonid Breżniew zaznaczył następnie, że budowa socjalizmu w każdym kraju posiada swoje cechy specyficzne. Jednocześnie historia dowiodła, iż wspólne prawidłowości w rozwoju wszystkich krajów socjalistycznych mają decydujące znaczenie. Dlatego też nie jest rzeczą przypadku — powiedział Leonid Breżniew — źe istnieje na przykład głęboka wzajemna więź między sprawami, jakie omawia X Zjazd Bułgarskiej Partii Komunistycznej i zadaniami, jakie omawiał XXIV Zjazd KPZR. Z natury rzeczy w centrum uwagi obu zjazdów znajduje się takie zadanie, jak zapewnienie istotnego zwiększenia dobrobytu mas pracujących. XXIV Zjazd KPZR i X Zjazd BPK ukazują raz jeszcze, że takie sprawy, jak rozwój demokracji socjalistycznej, umocnienie jedności klas i grup społecznych społeczeństwa socjalistycznego, przy kierowniczej roli klasy robotniczej stale znajdują się w polu widzenia komunistów w krajach socjalistycznych. Nawiązując do wspaniałych osiągnięć, o których była mowa w referacie sprawozdawczym KC Bułgarskiej Partii Komunistycznej, Leonid Breżniew stwierdził, że są one wynikiem pracy narodu, wynikiem polityki partii komunistycznej, która niezłomnie prowadzi naród bułgarski drogą socjalistyczną. Na wszystkich etapach swej historii — powiedział on — Bułgarska Partia Komunistyczna działała w ścisłej bratniej współpracy z naszą partią, z rewolucjonistami naszego kraju, nierozerwalna przyjaźń bojowa komunistów radzieckich i bułgarskich była, jest i będzie silnym ogniwem wspólnego frontu krajów socjalistycznych, wspólnego frontu sił rewolucyjnych. Leonid Breżniew. zapewnił komunistów bułgarskich, iż KPZR pozostanie niezmiennie wierna leninowskim tradycjom intemacjonalistycznym. będzie wszechstronnie umacniać i rozwijać przyjaźń i 'współpracę ź komunistami bułgarskimi, z komunistami innych krajów socjalistycznych i ze wszystkimi swymi wapćlbojownikami w walce o socjalizm i komunizm. Sukcesy każdego z naszych krajów umacniają cala socjalistyczna wspólnoto Przemówienie tow. E. Gierka DRODZY TOWARZYSZE! się Przyjechaliśmy do Was, jak przyjeżdża do bliskich przyjaciół, aby wziąć udział w doniosłym wydarzeniu w życiu Waszej partii i Waszego narodu, aby dzielić satysfakcję z dotychczasowych osiągnięć Ludowej Republiki Bułgarii i perspektyw dalszego socjalistycznego budownictwa. Idziemy tą samą drogą, ku tym samym celom, sukcesy każdego z " naszych krajów wzbogacają i umacniają więc a całą socjalistyczną wspólnotę, śuma naszych zamierzeń określa przyszłość tej wspólnoty. Przyjmijcie przyjacielskie pozdrowienia i najlepsze życzenia od Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej dla Waszego Zjazdu, dla Bułgarskiej Partii Komunistycznej. Za Waszym pośrednictwem, towarzysze delegaci, chcemy także przekazać pozdrowienia i życzenia od narodu polskiego dla bratniego narodu bułgarskiego Obecny X Zjazd Waszej partii odegra niewątpliwie wielką rolę w budownictwie socjalistycznej Bułgarii, jak stwierdził w swoim referacie towarzysz Todor Żiwkow, dotychczasowy dynamiczny rozwój socjalistycznego budownictwa stworzył mocne ekonomiczne i społeczne podstawy dla jeszcze szybszego marszu naprzód we wszystkich dziedzinach, dla wydatnego wzrostu stopy życiowej ludzi pracy Waszej ojczyzny. Oznacza to wejście Waszego kraju w nowy etap społeczno-ekonomicznego rozwoju, etap zbierania owoców dotychczasowych wysiłków, bardziej wszechstronnego i harmonijnego postępu Osiągnięcia Ludowej Republiki Bułgarii są znane naszej partii i polskiemu społeczeństwu. Odnosimy się do nich ze szczególnym uznaniem, widzimy w nich ważny wkład do umacniania socjalistycznej wspólnoty. Przebudowując swój kraj każda z naszych partii i każdy z naszych narodów uczestniczy jednocześnie w utrwalaniu światowego systemu socjalistycznego, w historycznym procesie postępu ludzkości. Jesteśmy pewni, że kierując się zasadami marksizmu-leninizmu będziecie pomyślnie prowadzić swój naród szlakiem socjalizmu, ku nowym horyzontom. Życzymy Wam powodzenia w tym. wielkim dziele, życzymy Wam nowych sukcesów. DRODZY TOWARZYSZE! Uczestniczyliśmy niedawno w XXIV Zjeździe Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego. Był on wydarzeniem o historycznej doniosłości nie tylko dla KPZR i narodów Kraju Rad, ale także dla całego systemu państw socjalistycznych, dla międzynarodowego ruchu komunistycznego i dla kształtowania Sytuacji światowej. Partia Lenina — wypróbowana awangarda światowych sił socjalizmu — wzbogaciła swoim XXIV Zjazdem nas wszystkich ł każda z naszych partii wyciąga dziś z jego dorobku ważne wnioski dla swojej działalności. ne Zjazd KPZR określił główprawidłowości obecnego etapu rozwoju systemu socjalistycznego. Istotą Ich jest uznanie, że nadrzędnym celem społecznej produkcji w naszym ustroju jest dobrobyt ludzi pracy osiągnięty dzięki postępowi społeczno-ekonomicznemu na bazie przyspieszonego wzrostu wydajności pracy i wdrażania osiągnięć rewolucji naukowo-technicznej. Realizacja tych prawidłowości socjalistycznego rozwoju umacniać będzie naszą wspólnotę, zwiększy jej możliwości rywalizacji z kapitalizmem, rozszerzy jeszcze bardziej wpływ socjalizmu w świecie. Jest to więc doniosły i nieprzemijający wkład Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego do teorii i praktyki socjalistycznego budownictwa, DRODZY TOWARZYSZE Właśnie tą drogą wydatnego polepszenia poziomu życia ludzi prący w oparciu o wyższą dynamikę wzrostu całej gospodarki — zamierza iść również nasza partia. Podkreśliliśmy to z całą mocą na odbytym kilka dni temu IX Plenum KC, na którym delegacja nasza składała sprawozdanie z XXIV Zjazdu KPZR. Wytyczając zadania dalszego budownictwa socjalistycznego w Polsce wychodzimy ze wspólnych dla naszych krajów prawidłowości rozwoju socjalizmu, a jednocześnie z analizy społecznej i ekonomicznej sytuacji w naszym kraju. Przezwyciężamy polityczne trudności, umacniając więź partii z klasą robotniczą i z innymi grupami ludzi pracy. O- becnie wypracowujemy program dynamicznego rozwoju na dalsze lata. We wszystkich naszych poczynaniach wychodzimy z leninowskich zasad kierowniczej roli partii i jej więzi z masami, w nich bowiem tkwi główne źródło siły partii, jej zdolność pokonywania trudności i niezłomnego marszu drogą socjalizmu. Naród polski jest dumny ze swojego dotychczasowego dorobku. Pod kierownictwem naszej partii w minionym ćwierćwieczu przeobraził gospodarczy, społeczny i kulturalny krajobraz kraju, włączył się do wielkiej socjalistycznej wspólnoty, która każdemu z naszych zapewnia krajów pokój, bezpieczeństwo i pomyślne warunki dla rozwoju. Polska klasa robotnicza, cały naród, są gorąco związane z socjalizmem, z nim wiążą swe dotychczasowe osiągnięcia, z nim też wszystkie plany, zamierzenia i nadzieje na przyszłość. Idziemy pewnie drogą socjalizmu ramię przy ramieniu z bratnimi krajami naszej wspólnoty, DRODZY TOWARZYSZE! Całe dotychczasowe doświadczenie dowodzi, że jednym z głównych źródeł sukcesów każdego z naszych krajów jest prżyjaźń, sojusz i współpraca z Krajem Rad. Jest to niepodważalna prawda w rozwoju Polski Ludowej, jest to z pewnością niepodważalna prawda innych bratnich krajów. Przemawiając na XXIV Zjeździe KPZR nasza delegacja wyraziła swój stosunek do podstawowych problemów dotyczących jedności ruchu komunistycznego i robotniczego, stwierdzając, iż solidarność z KPZR i Związkiem Radzieckim jest fundamentalnym warunkiem jedności sił socjalizmu, najbardziej dowodnym probierzem rzeczywistego działania każdej partii na rzecz tej jedności. Nasza partia, podobnie jak Bułgarska Partia Komunistyczna, przywiązuje ogromne znaczenie do umacniania jedności krajów socjalistycznej wspólnoty, na bazie ideologii marksizmu-leninizmu, na bazie wspólnych celów, w oparciu o zasady proletariackiego internacjonalizmu. Dziś i w przyszłości jedną z decydujących przesłanek dalszego pogłębiania naszego zespolenia jest gospodarcza integracja krajów Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej. Poprzez nią każdy z naszych krajów może osiągnąć szybszy postęp w rewolucji naukowo-technicznej, a także w rozwiązywaniu problemów wzrostu dobrobytu ludności, zwiększając jednocześnie siłę całej naszej wspólnoty. Nasza partia jest zdecydowana również umacniać i doskonalić współdziałanie bratnich państw w ramach Układu Warszawskiego. Podjęta i realizowana wspólnie pokojowa ofensywa naszych krajów przyniosła postęp w odprężeniu, zapoczątkowała normalizację stosunków, stworzyła warunki dla zwołania konferencji w sprawie bezpieczeństwa i współpracy w Europie. W tym trwającym procesie .likwidaćjl skutków zimnej wojny, szczególne znaczenie miałaby jednoczesna ratyfikacja przez NRF układów z ZSRR i Polską. Nasz kraj sprzyjać Będzie wszelkim poczynaniom służącym osiągnięciu tego ce’lT Wspólnota socjalistyczna otworzyła przed Europą perspektywy trwałego pokoju, powszechnego bezpieczeństwa i szerokiej współpracy. Czynić będziemy nadal wszystko, by ją przybliżać i zrealizować, by Europa wniosła swój wkład do światowego pokoju. Życzymy Wam, towarzysze delegaci, owocnych obrad waszego jubileuszowego X Zjazdu, życzymy Wam dalszych osiągnięć w budowie socjalistycznej Bułgarii, w pracy dla wszystkich jej obywateli'. Niech żyje Komunistyczna Partia Bułgarii, przewodniczka narodu bułgarskiego, budującego socjalizm! Niech żyje i umacnia się Jedność i współpraca Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej i Bułgarskiej Partii Komunistycznej, braterska przyjaźń narodów Polski i Bułgarii budujących socjalizm! Niech żyje i zwycięża wspólnota socjalistyczna i cały światowy ruch komunistyczny i robotniczy! Budowa rozwiniętego społeczeństwa socjalistycznego programem bułgarskich komunistów • ' ■ ■‘i ■ "UM Referat sprawozdawczy KC wygłoszony przez tow. T. Żiwkowa SOFIA (PAP). Jak już informowaliśmy, we wtorek 20 bm„ w pierwszym dniu obrad X Zjazdu BPK Todor Żiwkow wygłosił referat sprawozdawczy. Podajemy skrót referatu. X Zjazd Bułgarskiej Partii Komunistycznej — oświadczył Todor Żiwkow — rozpoczyna swe obrady w rzeczowej, jednocześnie odświętnej atmoa sferze panującej na sali Zjazdu i w całym kraju. I jest to całkowicie zrozumiałe. Lata bowiem, które minęły od IX Zjazdu partii przepełniają nasze serca uczuciem zadowolenia i dumy z wielkich sukcesów, uzyskanych przez nasz naród pod kierownictwem Bułgarskiej Partii stycznej, z sukcesów, Komuniktóre pozwalają nam wytyczyć nowe, śmiałe i zupełnie realne plany na przyszłość. Był to również okres szerokiej międzynarodowej działalności naszej partii na rzecz umocnienia jedności i zwartości ruchu komunistycznego i robotniczego, na rzecz dalszego umacniania autorytetu Bułgarskiej Partii Komunistycznej, jako partii marksistowsko-leninowskiej, partii do głębi internacjonalistycznej. W jednym szeregu z narodami ZSRR, z bratnimi krajami socjalistycznymi X Zjazd naszej partii rozpoczyna się w chwili, gdy my i cała postępowa ludzkość żyje pod ogromnym wrażeniem XXIV Zjazdu komunistycznej Partii Związku Radzieckiego — wydarzenia, które raz jeszcze ukazało z całą siłą ogromny ideowo-teoretyczny i organizatorski geniusz partii Lenina, wielkie Sukcesy produkcyjne ludzi radzieckich, nieograniczone możliwości gospodarcze i duchowe kraju, budującego komunizm. Wielkie osiągnięcia naszych braci radzieckich umacniają naszą wolę kroczenia wspólnie w jednym szeregu z komunistami radzieckimi i narodem ra- Szieekim w gigantycznej bitwie o komunistyczną przy-Todor Żiwkow podkreślił, że sukcesy ' wspólnoty stycznej w ogromnej socjaliosiągnięte zostały dzięki mierze olbrzymim osiągnięciom Związku Radzieckiego, który także dzisiaj jest ostoją światowego socjalizmu, walki o pokój, o zrozumienie wzajemne i współpracę. Nie ma dziś na świecie obiektywnie patrzącego człowieka, któ. ry by nie zdaAval sobie sprawy 2 tego, że jeśli ludzkość nie płonie dziś w ogniu nowej wojny światowej, jeżeM imperializm nie może brutalnie narzucać swojej woli wyzwolonym niedawno krajom, jeśli państwa socjalistyczne pomyślnie budują nowe jutro — to zawdzięczamy to Związkowi Radzieckiemu — obejmującym szóstą część kuli ziemskiej silnemu, pokojowemu, po bratersku szczodremu i gotowemu przyjść z po. mocą każdemu narodowi, który walczy o swą wolność i niezależność. o lepsze życie. Uchwały XXIV Zjazdu KPZR — zaznaczył następnie mówca — wytyczyły nowy wspaniały program rozwoju Związku Radzieckiego i program umocnienia pokoju na całym świecie, program, który w pełni popiera nasza partia i nasz naród Bułgaria kształtuje swoje stosunki z bratnimi krajami socjalistycznymi na niewzruszonej podstawie internacjonalizmu socjalistycznego. W minionym okresie — kontynuował Todor Żiwkow — odnowiliśmy układy o przyjaźni, współpracy i pomocy wzajemnej ze Związkiem Radzieckim, Polską, Węgrami, Czechosłowacją i Rumunią. Po raz pierwszy podpisaliśmy taki układ z Niemiecką Republiką Demokratyczną. Zawarliśmy układ o przyjaźni i współpracy z Mon golią. Rozwinęły się nasze stosun. ki z Kubą i Demokratyczną Republiką Wietnamu, rozszerzyły się nasze dwustronne stosunki z Koreańska Republiką Ludowo-Demo kratyczną. Prowadząc tę politykę nasza partia i rząd dokładają starań, aby doprowadzić do normali. zacji stosunków międzypaństwowych z Chińską Republiką Ludo wą, nie zważając na poważne rozbieżności Ideologiczne i polityczne. W okresie sprawozdawczym oświadczył następnie mówca — antysocjalistyczne i prawicowe slty rewizjonistyczne w Czechosło. • — wacji, zachęcane i popierane prżei reakcję międzynarodową, usiłowały dokonać wyłomu w świeci« socjalizmu, oderwać Czechosłowa. cję od światowej wspólnoty socjalistycznej. Jak wiadomo, Bułgaria wypełniła swój obowiązek in. ternacjonaiistyczny i sojuszniczy. Razem z oddziałami sojuszniczych armii krajów socjalistycznych Bulgaria udzieliła narodowi czechosłowackiemu internacjonali. stycznej pomocy. Cieszymy się szczerze, że komuniści czechosłowaccy przezwyciężyli trudności i oczyścili swoje szeregi z prawicowych rewizjonistów, zespolili par. tię pod sztandarem marksizmuleninizmu. Nie ziściły się nadziej« wrogów socjalizmu. Czechosłowa. cja jest mocnym i niezachwianym członkiem naszego bratniego obo zu, rozwija się I będzie się rozwi. jać Jako kraj socjalistyczny. W imieniu całej partii i narodu bułgarskiego Żiwkow wyraził bra. terską solidarność z bohaterskimi narodami Demokratycznej Republiki Wietnamu, Kuby 1 Koreań. skiej Republiki Ludowo-Demokra. tycznej, które, wbrew prowoka. cjom i jawnym agresywnym działaniom sił imperialistycznych, po myślnie budują socjalizm pod kie. rownictwem swoich okrytych chwałą partii. Niewątpliwie jednym z najdonioślejszych wydarzeń nie tylko w życiu naszego ruchu, lecz także na arenie międzynarodowej, była w ostatnich latach międzynarodowa narada partii komunistycznych i robotniczych, która odbyła się w Moskwie w 1969 roku. Dokumenty uchwalone przez naradę moskiewską wywierały i będą wywierać głęboki wpływ na cały rozwój sytuacji międzynarodowej. W ostatnim czasie — kontynuował mówca — przywódcy chińscy wykorzystując jubileusz Komuny Paryskiej wznowili oszczercze napaści . na międzynarodowy ruch komu nistyczny, na kraje wspólnoty socjalistycznej, na Komu nistyczną Partię Związku Ra dzieckiego, partię, która już 7f lat jest niezmiennym chorą żym światowego ruchu komu nistycznego. Bułgarska Partia Komunistyczna kategorycznie potępia napaści i oszczercze wymysły przywódców chińskich, ich wysiłki dokonania rozłamu w naszym ruchu, w szeregach krajów socjalistycznych oraz osłabienia frontu antyimperialistycznego. Nasza partia również nadal będzie energicznie zwalczać prawicowy i „lewicowy“ rewizjonizm, nacjonalizm i antyradzieckość, będzie wnosiła wkład do dalszego umocnienia jedności i zwartości światowego systemu socjalistycznego, międzynarodowego ruchu komunistycznego i robotniczego, solidarności i jedności działania wszystkich antyimperialistycznych sił całego świata. Todor Żiwkow oświadczył, że Bułgarska Partia Komunistyczna i naród bułgarski solidaryzują się z narodowowyzwoleńczym ruchem narodów i udzielają mu braterskiego internacjonalistycznego poparcia Pierwszy sekretarz KC BPK potępił zdecydowanie amerykańską agresję w Wietnamie jak również interwencję w Laosie i Kambodży oraz próbę zastosowania w praktyce doktryny „Azjaci pri* ciwko Azjatom“. Porażki, których doznają USA i ich sojusznicy na polach bitew w Wietnamie Południowym, Kambodży i Laosie __ powiedział T. Żiwkow — potwierdzają ponownie, że pomimo rozszerzania wojny nie uda im się rozwiązać indochińskiego zagadnienia na drodze militarnej. Agresorzy maja tylko jedno wyjście — usunąć się z Indochin, pozostawiając narodowi wietnamskiemu, narodom Laosu i Kambodży rozstrzyganie własnych spraw wewnętrznych. Ku takiemu jedynie realnemu i sprawiedliwe mu rozwiązaniu zmierzają poko jowe propozycje rządu DRW Jak również Tymczasowego Rządu Rewolucyjnego Republiki Wietnamu Południowego, które wysoko oceniamy i popieramy w całej peł ni. Jak podkreślił T. Żiwkow, główną odpowiedzialność za niebezpie czną sytuację na Bliskim Wschodzie ponoszą Stany Zjednoczone które udzielają poparcia Izraelowi uzbrajają go, dodają zachęty jegc agresywnej polityce i zaborczyrr zakusom. Oświadczył on, że Bułgaria popiera słuszną walko naro dów arabskich i wysitki zmierza iące do pokojowego rozstrzygnie cia konfliktu na drodze ścisłegf wykonania rezolucji Rady Bezpie czeństwa z listopada 1967 r. Co się tyczy stosunków Bułgarii z krajami kapitalistycz nymi, to, jak zaznaczył mówca, ożywiły się one i rozsze rzyły. Częstsze stały się polityczne kontakty na różnych szczeblach rządowych. Nasz« stosunki z tymi krajami oparte są na zasadach pokojowege współistnienia, na podstawie wzajemnych korzyści — oświadczył mówca. Pokojowe współistnienie, szeroka współpraca międzynarodowa Poruszając sprawę zwołania ogólnoeuropejskiej konferencji poświęconej zagadnieniom pokoju, bezpieczeństwa współpracy, mówca podkreśli! i przychylny oddźwięk, jaki wywołała propozycja krajów socjalistycznych w tej kwestii wśród społeczeństw krajów europejskich i rządów szeregu państw Europy zachodniej. Jesteśmy przekonani — dodał on — że mimo wysiłków Stanów Zjednoczonych i ich zauszników z NATO, ogólnoeuropejska konferencja odbędzie się ponieważ odpowiada ona żywotnym interesom narodów europejskich i jest nakazem czasów, w których żyjemy. Jak oświadczył Todor Żiwkow, ważne znaczenie dla dalszego polepszenia atmosfery politycznej w Europie mają podpisane w 1970 r. układy między Związkiem Radzieckim a NRF i między Polską a NRF, a także konieczność pomyślnego rozstrzygnięcia problemów istniejących między NRF a NRD i Czechosłowacją Wielkie znaczenie będą miały tutaj także: międzynarodowe uznanie NRD z punktu widzenia prawa międzynarodowego, normalizacja jej stosunków z krajami zachodnioeuropejskimi oraz przyjęcie NRD dc ONZ i innych organizacji międzynarodowych. Witamy z zadowoleniem oznajmił Todor Żiwkow — realistyczne propozycje radzieckie w sprawie osiągnięcia powszechnego i całkowitego rozbrojenia, przedstawione 2 trybuny XXIV Zjazdu KPZR. Rząd bułgarski nadal podejmuje poważne wysiłki w celu polepszenia atmosfery politycznej na Bałkanach, rozwijania stosunków dobrego sąsiedztwa i współpracy między państwami bałkańskimi, z naszym sąsiadem z północy — Socjalistyczną Republiką Rumunii — wznowiliśmy niedawno układ o przyjaźni, współpracy i pomocy wzajemnej, uzgodniliśmy nasze plany na nowe pięciolecie, przewidzieliśmy nowe znaczne zwiększenie wymiany towarowej. W stosunkach z Socjalistyczną Federacyjną Republiką Jugosławii kraj nasz kieruje się tym, że współpraca dwóch państw socjalistycznych odpowiada interesom naszych narodów, interesom po koju i socjalizmu. Bułgarska Partia Komunistyczna i rząd LRB dokładają i w przyszłości dokładać będą starań w celu dalszego umocnienia bułgarsko-jugosłowiańskich stosunków dobrego sąsiedztwa Stan naszych stosunków z Albanią nie odpowiada interesom obu krajów. Przywódcy albańscy ugrzęźli w bagnie oportunizmu i antyradzieckości i nieustannie przeciwstawiają Albanię Jej naturalnym sojusznikom. Mimo to podejmujemy i nadal podejmować będziemy szczere wysiłki w celu unormowania i poprawienia sto sunków między naszymi dwoma socjalistycznymi krajami bałkańskimi. Żiwkow zaznaczył, że w ciągu ostatnich lat osiągnięto znaczny postęp w stosunkach z Turcją. Bułgaria będzie nadał działać w celu dalszego rozwoju tego pozytywnego procesu w stosunkach bulgarsko-tureckich. W wyniku podpisania w 1964 "roku szeregu dwustronnych porozumień — powiedział następnie Todor Żiwkow — unormowane zostały stosunki Bułgarii z Grecją. Przyjazne stosunki łączą również Bułgarię z Cyprem. W całej pełni — powiedział on — popieramy uzasadnione dążenia narodu cypryjskiego do utrzymania integralności terytorialnej, niezależności i suwerenności swego kraju. Na równi z rozwojem dwustronnych stosunków z sąsiednimi krajami Bułgaria również w przyszłości będzie popierała i aktywnie czyła we wszystkich uczestniwielostronnych przesięwzięciach m Bałkanach, zmierzających do rozszerzenia kontaktów gospodarczych, politycznych i kulturalnych między krajami bałkańskimi, do przekształcenia Półwyspu Bałkańskiego strefę trwałego pokoju i staw bilizacji, zrozumienia wzajemnego i współpracy. T. Żiwkow podkreślił, że niezłomną podstawą, na której opiera się cała polityka zagra (Dok. na str. 4) D yskusja na X Zjeździe BPIC (Dok. ze str. 1) Na samą dyskusję nie zostało więc dziś wiele czasu. Zabierali w niej głos: górnik jednego z najstarszych zagłębi węgla w basenie rzeki Maricy (okręg Haskovo), Brando Gaokow, przewodnicząca kompleksu rolno-przemysłowego w dolnym Dabniku, Gena Czatałska, zastępca członka Biura Politycznego i I sekretarz komitetu okręgowego partii w Błagojewgradzie, Kristiu Kriczkow, rektor uniwersytetu sofij- Łkiego, Zarew oraz dyrektor zjednoczenia maszyn i urządzeń automatyzacyjnych, Cząrdanow. Był to więc jakby przegląd ważniejszych dziedzin ekonomiki i nauki bułgarskiej. Górnik mówił jak dzięki nowoczesnym maszynom wydobywa się dziś więcej węgla przy znacznie zmniejszonej załodze, przedstawicielka wsi o 3—5-krotnym wzroście produkcji w nadchodząc ej 5-lat. ce, dyrektor zjednoczenia, któremu podlega przemysł elektroniczny, zapowiedział budowę nowoczesnej maszyny matematycznej. Rektor zaś podkreślił rolę nauki i konieczność znalezienia właściwych metod docierania do umysłów ludzkich oraz analizowania skomplikowanych problemów sto sunków między jednostką a społeczeństwem. To połączenie owych różnorakich probiemów w jednym dniu ukazało Bułgarię jako kra: wytężonej pracy, dirmnej ze swych osiągnięć ale me ustającej w dążeniu do zbudowania kraju jeszcze zamożniejszego i bardziej rozwiniętego gospodarczo. O problemach polityki zagranicznej Bułgarii mówił minister Spraw Zagranicznych tow. Ivan Baszew. ZBIGNIEW KLEJN SOFIA (PAP). W drugim dniu obrad X Zjazdu Bułgarskiej Partii Komunistycznej w prezydium obok członków kierownictwa BPK zajęli miejsca również gorąco witani przez delegatów przewodniczący delegacji Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, I Sekretarz KC PZPR — Edward Gierek i przewodniczący delegacji Węgierskiej Socjalistycznej Pairtii Robotniczej, I Sekretarz KC.— Janos Kadar, który przybył do Sofii w środę rano. Pozdrowienie KC Efe SOFIA (PAP). KC KPZE przekazał delegatom na Zjazd Bułgarskiej Partii KoX munistycznej,- wszystkim komunistom i ludziom pracj Bułgarii gorące braterskie pozdrowienia. Pod kierownictwem BPK klasa robotnicza, chłopstwo kołchozowe oraz ludowa inteligencja' Bułgarii w krótkim historycznym okresie przekształciły swój kraj w rozwinięte państwo socjalistyczne — stwierdza się w pozdrowieniu przekazanym zjazdowi prze; Sekretarza Generalnego KC KPZR Leonida Breżniewa. Wybitne osiągnięcia w dziedzinie życia politycznego, gospodarczego, naukowego i kulturalnego, z jakimi Bułgaria przyszła na X Zjazd są potwierdzeniem wyższości socjalizmu. Rękojmią pomyślnego wcielenia w życie szerokiego programu budownictwa socjalistycznego wytyczonego przez BPK jest córa? większa i rozwijająca się współpraca ludowej Bułgarii z krajami wspólnoty socjalistycznej, jej aktywny i owocny udział w Itadzic Wzajemnej Pomocy Gospodarczej i organizacji Układu Warszawskie-W pozdrowieniu stwierdza się: Bułgarska Partia Komunistyczna wysoko dzierży sztandar marksiz mu-leninizmu, wnosi godny wklat: w umocnienie jedności międzyna. i rodowego ruchu komunistycznego robotniczego, znajduje się w pierwszych szeregach bojowników występujących w ścisłym sojuszu i ze wszystkimi siłami postępowymi demokratycznymi przeciwko knowaniom imperializmu, o pokój i bezpieczeństwo narodów. Przykładem prawdziwego braterstwa, pełnego zaufania, wzajemnego zrozumienia i jedności w podejściu do wszystkich najważniejszych zagadnień współczesności stały się stosunki między KPZR i BPK. Życiodajna przyjaźń, radziecltosbułgarska inspiruje nasze narody do nowych 'czynów w imię zwycięstwa wielkich ideałów komunistycznych. Komuniści radziec. cy nadal będą robić wszystko d:a nieustannego rozszerzania i pogłębiania wszechstronnej współpracy między naszymi partiami i państwami.