Trybuna Ludu, październik 1972 (XXIV/274-304)

1972-10-07 / nr. 280

ß Proletariusze wszystkich krajów, łączcie się! "* Trybuna Tudu s ORGAN KOMITETU CENTRALNEGO POLSKIEJ ZJEDNOCZONEJ PARTII ROBOTNICZEJ M , Nr 2S0 (8560) Warszawa, sobota 7 października 1972 r. Wydanie A Cena 1 zł Normy ładu Pi po rządku ROGRAM VI Zjazdu PZPR uwypukla rolę czynnika ludzkiego, podkreśla kluczowe znaczenie świadomych i aktywnych, prawdziwie obywatelskich postaw społecznych. Jest on adresowany do wszystkich i do każdego. To wezwanie do wzmożonego działania trafiło na podatny grunt. Wymierne rezultaty świadczą o poparciu polityki pąrtii przez miliony Polaków, pozwalają rosnący dziś szybko dorobek kraju nazwać prawdziwie wspólną zasługą. Trzeba podkreślić znaczenie pomyślnej realizacji zadań dodatkowych, których wartość przekroczy 20 miliardów. Obserwujemy wydatne przyspieszenie procesów inwestycyjnych. Na miano nowoczesnych zasługuje coraz więcej wyrobów przeznaczonych na potrzeby produkcji, rynek wewnętrzny i eksport. Dokonuje się dalsza poprawa ekonomicznych relacji produkcji. W niełatwych tegorocznych warunkach kształtuje się pomyślny bilans rolnictwa. Na uwagę zasługują postępy w akcji porządkowania miast i wsi, w której szczególnie cenne są wysokie współczynniki inicjatyw i czynów społecznych. Nie trzeba długich wywodów, aby ukazać bezpośrednie związki między efektami działania a układem stosunków w kolektywach pracowniczych, dyscypliną w pracy, zmysłem ładu i porządku na co dzień. Poczucie obywatelskiej odpowiedzialności i wynikające z niego przestrzeganie reguł pracy i życia jest motoryczną siłą rozwoju współrządzenia i współgospodarzenia — rosnącym kapitałem socjalistycznej demokracji. Naczelną zasadą naszego ustroju i głównym warunkiem zdrowia społecznego jest bowiem ścisłe przestrzeganie jedności praw i obowiązków obywatela i państwa. Pamiętać zaś zawsze należy, iż są to normy obowiązujące bez wyjątków i wyłączeń, rozciągające się na cały kraj i wszystkie dziedziny życia, obowiązujące w każdej sytuacji, miejscu i czasie. Oto dlaczego czerwcowa narada centralnego aktywu partyjnego położyła tak mocny akcent na zadania dalszego umacniania tych reguł pracy, życia i postępowania. Te same motywacje legły u podstaw decyzji VI Plenum KC, znalazły zwłaszcza wyraz w słowie końcowym tow. Edwarda Gierka. Chodzi bowiem o jeden z głównych kierunków wychowania człowieka, o jeden z niezbędnych warunków powodzenia całego naszego programu. N A całą sferę postaw ludzi, ich współpracy i współżycia w socjalistycznej zbiorowości rozciąga się podkreślana dziś przez naszą partię potrzeba twórczego niepokoju, „konstruktywnego niezadowolenia“. Jest bowiem niemało zjawisk, które obciążają wspólne konto społeczne dokuczliwym i szkodliwym balastem. Margines ten systematycznie ograniczamy. Do pełnego uporania się z nim droga jest jednak daleka — i trzeba uczynić wszystko, aby ją skrócić. Uzyskane postępy traktujemy jako dowód, że i w tej dziedzinie stać nas na więcej, że przy odpowiedniej mobilizacji sił i środków, przy wzmożeniu działań organizatorskich i wychowawczych powinniśmy uczynić dalszy poważny krok w umacnianiu reguł socjalistycznego ładu i porządku. Szczególne znaczenie ma wysoka dyscyplina pracy, dyscyplina świadoma, której wzory wykuwają codziennie miliony ludzi dobrze, rzetelnie wykonujących swe obowiązki. Wszystko świadczy, że można liczyć na ich poparcie w zwalczaniu negatywnych zjawisk, do których należą przypadki nie usprawiedliwionej absencji, spóźniania się czy znikania z pracy oraz naruszania rytmu produkcji, często wskutek pijaństwa w trakcie wypełniania obowiązków zawodowych. Reakcja na takie przypadki powinna być szybka i konsekwentna. Nic nie wyrządza większej szkody niż tolerowanie przejawów nieróbstwa i lekceważenia obowiązków, uznawania ich za stan normalny. Chodzi o równoczesne stosowanie profilaktycznych środków oddziaływania wychowawczego i przewidzianych kar porządkowych. Tolerancja wyrządza złą przysługę załogom* i zespołom, najbardziej zaś szkodzi tym. którzy w poczuciu bezkarności coraz dalej brną po złej drodze. Dyscyplina pracy — to złożony kompleks uwarunkowań., w którym wielką rolę odgrywa postawa dyrekcji i nadzoru, przemyślana organizacja produkcji, sprawiedliwa ocena pracownika, aktywne posługiwanie się systemem wyróżnień, przestrzeganie zasad sprawiedliwości w polityce płac i premii. Wiele mamy do zrobienia, aby zapewnić bezwarunkowe przestrzeganie przepisów, które chronią nasze zdrowie, życie i mienie. Współczesna produkcja w przemyśle. rolnictwie i usługach, badania naukowe i życie wielkich skupisk miejskich przebiegają przy nieustannym narastaniu różnego rodzaju zagrożeń. Nie jesteśmy jednak wobec nich bezradni. Wraz z rozwojem nauki i techniki kształtuje się coraz więcej sposobów efektywnego przeciwdziałania ubocznym skutkom postępu. Ich wykorzystanie jest obowiązkiem Swszystkich, którzy odpowiadają za produkcję, wymaga zarazem wzmożonej uwagi i troski każdego pracującego. Powinni posługiwać się nimi coraz lepiej gospodarze terenu, korzystając z powszechnego poparcia i aktywnego oddziaływania wychowawczego. Nie ma argumentów uzasadniających narażanie zdrowia i życia ludzi. Żelazne przestrzeganie reguł bhp, zapobiegliwość w ochronie człowieka jest zasadą, od której nie ma odwołania. Stoimy zwłaszcza przed palącą potrzebą ograniczenia liczby wypadków na drogach i kolejach. Jest to konieczne tym bardziej, że perspektywa szybkiej motoryzacji wymaga już dziś zdecydowanego umocnienia dyscypliny na szosach i jezdniach. Zaplanowany został zespół przedsięwzięć inwestycyjnych i innych posunięć, które zmierzają w tym kierunku. Nie wolno jednak zapominać, że główną przyczyną wypadków jest nieprzestrzeganie przepisów, niedostateczne kwalifikacje kierowców, nietrzeźwość i niefrasobliwość. W IELE potrzeba starań, aby zapewnić pełne bezpieczeństwo i porządek na terenie całego kraju, osiedlach i wsiach, zwłaszcza w miastach, na terenie wielkich aglomeracji, gdzie utrzymuje się wysoki odsetek różnego rodzaju przestępstw. O ich tle mówi fakt, że mniej więcej połowa dokonywana jest po pijanemu, a jednej trzeciej dopuszczają się ludzie, którzy nigdzie nie pracują. Otaczamy szacunkiem trud milicjanta 1 funkcjonariusza bezpieczeństwa. Pamiętamy, że nie śpią, abyśmy my mogli spać spokojnie, wiemy, jak często narażają zdrowie i życie w walce z rozwydrzonymi przestępcami, doceniamy ich żarliwość w obronie społecznego dobra. Z uznaniem obserwujemy wzrost wyszkolenia i sprawności kadr tych odpowiedzialnych służb, poprawę ich wyposażenia, unowocześnianie metod ich trudnej pracy. W planie działań partii 1 rządu znajduje się wiele założeń, które zapewnią dalsze doskonalenie warunków działania strażników bezpieczeństwa publicznego. Konieczne jest także lepsze wykorzystanie rezerw, które tkwią jeszcze w działalności MO, w organizacji jej służby, w postawie funkcjonariuszy wobec złożonych problemów powszedniego dnia walki o ład i porządek w kraju. Podkreślenia wymaga również zależność, która występuje między efektywnością wysiłków organów ścigania a szybkością, trafnością i dolegliwością represji. Jest zaś prawdą, o której przekonujemy się nieustannie, że siła ludowej praworządności zależy w wielkiej mierze od poparcia przez obywateli, od aktywności opinii społecznej, od solidarnego współdziałania wszystkich ogniw, które tworzą jednolity front przeciwdziałania tak przestępczości, jak zjawiskom, które do niej prowadzą. Dotyczy to tym bardziej specyficznego rodzaju przestępczości, która polega na zagarnianiu mienia społecznego. Fakty te mają tendencję malejącą, trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że statystyka przestępstw wykrytych nie pokrywa się jeszcze z sumą przestępstw popełnionych. Tworzą one margines wielce szkodliwy w skutkach ekonomicznych oraz społecznych i psychologicznych. Walka z przestępczością tego typu wymaga doskonalonej stale profilaktyki, m. in. pełnych i aktualnych systemów ewidencji i kontroli materiałowej i finansowej, skrupulatności w organizowaniu przepływu dóbr wewnątrz zakładu i w całym układzie gospodarczym, doskonalenia księgowości i służb magazynowych, podnoszenia sprawności systemów kontrolnych. Konieczne jest wyczulenie na przejawy przekraczania granicy między własnością społeczną a prywatną korzyścią czy przywilejem. Sygnały o przestępstwach gospodarczych powinny być przedmiotem analiz, pozwalających na celne i operatywne środki zaradcze. N A wspólnym posiedzeniu Biura Politycznego i Prezydium Rządu przyjęty został długofalowy, kompleksowy program wałki o umocnienie porządku, ładu i bezpieczeństwa publicznego. W realizacji objętych nim zadań wiele mają do zrobienia organy ścigania i wymiaru sprawiedliwości, wszystkie resorty i ogniwa władzy, aparat kontroli. Są to zarazem doniosłe zadania społeczne, które wchodzą w zakres najważniejszych obowiązków instancji i organizacji PZPR, wszystkich członków partii. Ocena dotychczasowego stanu, uczulenie członków partii na negatywne zjawiska, zaostrzenie stawianych im, a wynikających wprost ze Statutu wymagań pod względem dyscypliny pracy, ładu i porządku, godnego zachowania w życiu codziennym oraz ustalenie efektywnych sposobów oddziaływania na współtowarzyszy pracy i całe środowisko w duchu zadań, które dziś sobie w sferze ładu i porządku stawiamy — to ważny temat zebrań i składowa część programu działania każdei organizacji partyjnej. Szczególne znaczenie ma wzór i przykład członka partii, jego konstruktywny wpływ na otoczenie — wysokie poczucie partyjnej odpowiedzialności. Potwierdzenie zasad pokojowego współistnienia E. Gierek i G. Pompidou podpisali Deklarację o Przyjaźni i Współpracy Delegacja polska powróciła do Warszawy PARYŻ (PAP). Piętek był ostatnim dniem oficjalnej wizyty we Francji I Sekretarza KC PZPR, Edwarda Gierka. W dniu tym w Pałacu Elizejskim nastąpiło uroczyste podpisanie doniosłego dokumentu — Deklaracji o Przyjaźni i Współpracy między Polską Rzecząpospoiitą 'Ludową a Republiką Francuską. Deklarację podpisali — Edward Gierek i Prezydent Republiki Francuskiej Georges Pompidou. Przed podpisaniem deklaraćji I Sekretarz KC PZPR oraz osoby towarzyszące mu podczas wizyty we Francji złożyli na cmentarzu Pere- Lachaise wieńce na grobach Fryderyka Chopina. Walerego Wróblewskiego. Maurice Thoreza oraz pod Ścianą Komunardów i pod pornnT kłem upamiętniającym ofiary oświęcimskie. W godzinach wieczornych, po 5-dniowym pobycie we Francji — Edward Gierek wraz z towarzyszącymi mu osobami powrócił do kraju. Godzina 15.15. Do ustawionego pośrodku stołu podchodzą I Sekretarz KC PZPR Edward Gierek i Prezydent Republiki Francuskiej Georges Pompidou. Wokół osobistości towarzyszące Edwardowi Gierkowi w czasie jego wizyty we Francji: wicepremier, przewodniczący Komisji Planowania (DOKOŃCZENIE NA STR. 2) Pierwszy Sekretarz Komitetu Centralnego PZPR Edward Gierek 1 Prezydent Republiki Francuskiej Georges Pompidou podpisują tekst Deklaracji o Przyjaźni i Współpracy między Polską a Francją Fot. CAB Święto narodowe NRD Depesza z Polski fiamty Sekretor* Komitatu Centralnego Niemieckiej Socjolittyciaej Partii JednoM toworzrii ERICH HONECKER PtnwocMczqar Rad» Pańrtwa Niemieckiej Republiki Demokratyczni towarzysz WALTER ULBRICHT Przewodniczący Rady MlnleWńw Niemieckiej Republiki Demokratien^ towarzysz WILLI STOPH BERLIK Drodzy Towarzysze! Ż okazji święta narodowego — 28 rocznicy powstania Niemieckiej Republiki Demokratycznej, w imieniu Centralnego Polskiej Komitetu Zjednoczonej Partii Robotniczej, Rady Państiwa i Rządu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej oraz narodu polskiego i naszym własnym, przesyłamy Wam i za Waszym pośrednictwem Komitatowi Centralnemu Niemieckiej Socjalistycznej Partii Jedności. Radzie Państwa, Rządowi oraz narodowi Niemieckiej Republiki Demokratycznej braterskie pozdrowienia i najlepsze życzenia. Wasze socjalistyczne państwo, »budowane na trwałym fundamencie pokojowej pracy i postępu społecznego, zdobyło »obie szacunek i przyjaźń innych narodów. Szczerze cieszymy się z osiągnięć ludzi pracy Waszego kraju we wszystkich dziedzinach życia społecznego, gospodarczego i politycznego, które wraz z konsekwentnie pokojową polityką zagraniczną przynoszą stały wzrost międzynarodowego autorytetu Niemieckiej Republiki Demokratycznej, której konstruktywny wkład do sprawy normalizacji stosunków, bezpieczeństwa i współpracy w Europie jest niezmiernie ważnym czynnikiem utrwalenia pokoju na naszym kontynencie. Polska Rzeczpospolita Ludowa, tak jak dotychczas, będzie nadal współdziałać blisko z NRD w umacnianiu międzynarodowej pozycji socjalistycznego państwa niemieckiego. Stosunki przyjaźni i wszechstronnej współpracy między naszymi państwami i narodami, oparte na zasadach internacjonalizmu socjalistycznego, weszły w nowy wyższy etap szczególnie dynamicznego rozwoju. Pogłębia się i rozszerza współpraca między naszymi krajami we wszystkich dziedzinach społecznego życia • politycznego, i gospodarczego, umacnia się przyjaźń między naszymi narodami. Znajduje to także swoje odbicie w masowej wymianie osobowej między PRL i NRD, posiadającej wielkie znaczenie dla wzajemnego zbliżenia naszych narodów i umocnienia jedności wspólnoty socjalistycznej. Jedność i zwartość wspólnoty państw socjalistycznych, a zwłaszcza przyjaźń i sojusz obu naszych krajów ze Związkiem Radzieckim, umacnianie obronnego Układu Warszawskiego oraz wszechstronny rozwój socjalistycznej integracji gospodarczej w ramach Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej są gwarancją dalszych sukcesów w walce o socjalizm, wolność narodów i pokój na całym świecie. W dniu święta narodowego gorąco życzymy Wam, drodzy towarzysze, oraz całemu narodowi Niemieckiej Republiki Demokratycznej pomyślności i nowych wielkich osiągnięć w budowie socjalizmu i umacnianiu międzynarodowego autorytetu NRD. .Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej HENRYK JABŁOŃSKI Prxewodniczqćy Rod^-PańilPia Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej PIOTR—JAROSZEWICZ Prezes Rady Ministrów Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej Posiedzenie Prezydium Rzędu Jak informuje rzecznik pra- Isowy rządu — 6 bm. odhvto sie posiedzenie Prezydium Rządu, na którym “rozpatrzono szereg Sprawjotyężąi^h.gospodarki terenowej oraz dalszego rozwoju turystyki ną terenie, .woj krakowskiego ~ Omówiono również niektóre bieżące problemy handlu zagramcznego, a także zagadnie fila"'związane. z.gospodarką finansową przedsiębiorstw. (PAP Współczesne treści stosunków polsko-francuskich Wypowiedź I Sekretarza KC PZPR Po podpisaniu polsko-francuskiej Deklaracji o Przyjaźni i Współpracy I Sekretarz KC PZPR Ędward Gierek udzielił następującej wypowiedzi" dla Polskiej Agencji Prasowej: Jestem zadowolony z przebiegu wizyty we Francji, z« wszystkich jej rezultatów, Można z pełnym przekonaniem stwierdzić, że to spotkanie Polski i Francji stanowiło doniosły wkład w rozwój naszych wzajemnych stosunków. Odznaczało się ono wielką rzeczowością i wielką serdecznością i obie te jego oechy cenimy sobie bardzo wysoko. W toku wizyty odbyliśmy z prezydentem Republiki, panem Georgesem Pompidou przyjacielską, szczerą i bezpośrednią wymianę zdań. Uważam ją za bardzo pożyteczną. Pozytywne rezultaty mojej wizyty są w wielkim stopniu osobistą zasługą prezydenta. jej Dla pomyślnego, owocnego przebiegu uczynił wiele rząd francuski, kierowany przez premiera Pierre Messmera, członkowie rządu, a wśród nich minister Gospodarki i Finansów Valery Giscard d'Estaing, który wespół z wicepremierem Mieczysławem Jagielskim przygotowywał ważne uzgodnienia w sprawie współpracy gospodarczej obu naszych krajów. Wszystkie rozmowy i spotkania, jakie ja osobiście i towarzyszące mi osoby odbyliśmy w czasie wizyty we Francji uważam za konstruktywne i pożyteczne. W ich rezultacie podpisaliśmy dwa dokumenty o doniosłym znaczeniu dla dalszego rozwoju i pogłębienia stosunków polsko-francuskich. Pierwszy z nich to Deklaracja o Przyjaźni i Współpracy. Posiada ona dużą wagę polityczną. Potwierdzamy w niej przyjacielski charakter stosunków polsko-francuskich. Dajemy współczesny wyraz żywotności przyjacielskich związków, które nasze narody zadzierzgnęły w dalekiej przeszłości i które dzisiaj umacniamy pokojową współpracą. Kładziemy w tej deklaracji główny nacisk na współczesne treści stosunków polsko-francuskich i perspektywę ich dalszego rozwoju. W toku naszych rozmów, a w istocie rzeczy jeszcze przed nimi, uznaliśmy zgodnie, że dla dalszego rozwoju całokształtu stosunków polsko-francuskich znaczenie szczególne, kluczowe ma pogłębienie współpracy gospodarczej. Rad jestem szczególnie z tego, że nasze rozmowy i ustalenia otwierają realną perspektywę poważnego postępu w tej dziedzinie. Przynosząc obopólne korzyści naszym dynamicznie rozwijającym się krajom, pogłębiona współpraca ekonomiczna i naukowo-techniczna rozszerzy równocześnie material(DOKONCZEN1E NA STR. 2} Skuteczna walka z naruszaniem dyscypliny społecznej Obrady plenarne KW PZPR w Krakowie Kraków był 6 bm. miejscem 2 spotkań wojewódzkiego ak tywu partyjnego. Tego dnia obradowało plenum KW PZPR poświęcone problemom -dyscypliny społecznej ładu t hmtpl«czeństwa publicznego. Odbyła się również uroczystość inauguracji roku szkolenia partyjnego w województwie. W posiedzeniu plenarnym KW PZPR wzięli udział: zastępca członka Biura Politycznego, sekretarz KC PZPR - Stanisław Kania i minister Spraw “Wewnętrznych — Wiesław Ociepka. Obradom prze. Ulvodhlczy} I sekreFarz KW Józef Klasa. Zdecydowana większość przestępstw — stwierdzili uczestnicy obrad — bierze swój początek w tzw. drobnych wykroczeniach przeciwko prawu: w chuligaństwie, naruszaniu porządku publicznego, (DOKOŃCZENIE NA STR. 8J Spotkanie z członkami Biura Politycznego KC FPK W piątek w Ambasadzie PRL w Paryżu odbyło się spot-kanie I Sekretarza KC PZPR Edwarda Gierka z zastępcą- sekretarza generalnego Francuskiej Partii Ko» ■ munistycznej Georges Mar- Ichais, członkami “ Biura Politycznego partii, a wśród nich Jacques Duclos i Gąston Plis» Aonnieżem. \j Ze strony polskiej w spotkaiifniu uczestniczyli: .Mieczysław JJagielski, Stefan Olszowski 1 ^Ryszard Frelek. Spotkanie upłynęło w bardzo serdecznej, przyjacielskiej atmosferze. (PAP) I Pozdrowienia z pokładu samolotu Opuszczając terytorium i Francji, I Sekretarz KĆ PZPR. .Edward Gierek przesiał z pokładu samolotu depeszę z pozdrowieniami dla Prezydenta Republiki Francuskiej Georgesa Pompidou. Przelatując nad obszarem NRF, Edward Gierek przesłał ^ępes^ z pozdrowieniami dla )kanclerza federalnego, Willy Brandta, a podczas przelotu ^nad obszarem CSRS, depeszę ź pozdrowieniami dla sekretarza generalnego KC Komunistycznej Partii Czechosłowacji, Gustava Husaka. Ambasador Libanu złożył listy uwierzytelniające I Przewodniczący Rady Parts'twa Henryk Jabłoński jjrzyją! 6 bm. na' audiencji w Belwederze ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Republiki /Libańskiej Jeana Riachi, który złożył listy“ uwierzytelniające. W czasie audiencji obecny był m.in. sekretarz Rady Państwa Ludomir Stasiak. Po wręczeniu listów uwierzytelniających, amb. J. Riachi został przyjęty przez Przewodniczącego Rady Państwa na audiencji prywatnej. Na obu audiencjach był obecny wiceminister Spraw Zagranicznych Jan Czapla, Na dziedzińcu belwederskim kompania reprezentacyjna Wojska Polskiego cd dała ambasadorowi honory wojskowe Odegrano hymny narodowe, (PAP)