Trybuna Ludu, marzec 1983 (XXXVI/50-76)

1983-03-01 / nr. 50

Proletariusze wszystkich krajów, łączcie się! #Trybuna Luciu ~ ORGAN KOMITETU CENTRALNEGO POLSKIEJ ZJEDNOCZONEJ PARTII ROBOTNICZEJ Nr 50 (11983) Rok wyd. XXXVI WARSZAWA, wtorek, 1 marca 1983 r. Wydanie 3 Cena 5 d Po przemówieniu Wojciecha Jaruzelskiego l\lie ma akceptacji dla społecznych wynaturzeń Wystąpienie gen. armii Wojciecha Jaruzelskiego na warszawskiej konferencji sprawozdawcze] PZPR jest żywo komentowane w szerokich kręgach społeczeństwa — podobnie jak treści jego przemówienia wygłoszonego w ostatnich dniach w Katowicach. Oto kilka wypowiedzi obywateli nawiązujących do przemówień I sekretarza KC zanotowanych przez dziennikarzy PAP — Ocena stanu inteligenci! polskiej, szczególnie zaś twórców kultury i sztuki, zawarta w Drzemówieniu oremiera iest. moim zdaniem rzeczowa i trafna — Dowiedział doc Rufin Kominek, rektor Państwowe' Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu — sadze, że większość inteligencji twórczei czuje sie ideowo zwiazana z socjalizmem nie tylko z orzekonania tworzy ale też wobec faktu, że w warunkach socjalistycznego kraju Twórcy musza zachowywać trzeźwy, obiektywny osad. nie kierować sie partykularyzmem ale raciami społecznymi. Przecież mv. ludzie kultury i sztuki, nie możemy żyć w oderwaniu od otaczającej nas rzeczywistości. Sadze, te mól pogląd popiera wielu trzeźwo myślących przedstawicieli inteligenci! twórczei Powinniśmy swoje talenty wykorzystać dla wyprowadzenia Polski z obecnego kryzysu Czesław Jarusz, technolog z Jelczańskich Zakładów Samochodowych: My w „Jelczu”, cala załoga, staramy sie iak najlepiej wykonywać codzienne zadania produkcyjne. Powiem wprost: ciężko pracujemy, ale żyjemy gorzej niż spekulanci, różne obiboki i „niebieskie ptaki”. Zgadzam się w pełni ze stanowiskiem premiera o konieczności skuteczniejszej walki pasożytami, którzy nie pracują, z a żyją sobie dostatnio. Powinni oni zostać skierowani do pracy społecznie użytecznej — także na front działań przeciwoowodziowvch na Żuławach. W ub roku skierowaliśmy do zakładów w województwie ok 12 tvs. osób uchyla iacvch sie od Drący, zaś w kolegiach osoby takie ukarano łącznie na kwotę ponad 25 min zł — Dowiedział Henryk Strączek, wicedyrektor Wydziału Zatrudnienia Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach — obecnie w myśl (DOKOŃCZENIE NA STR. 21 OBSADY KOMISJI KC PZPR Upowszechnianie dobrych doświadczeń (INFORMACJA WŁASNA! 28.11. w Gdańsku na wyjazdowym posiedzeniu obradowała pod przewodnictwem sekretarza KC Mariana Orze rhowskiego Komisja Ideologiczna KC PZPR, Wzićtr w nim także udzilł przewodniczący komisji ideologicznych komitetów wojewódzkich PZPR oraz aktyw propagandowy Wybrzeża Gdańskiego. Tematem posiedzenia było zapoznanie sie z doświadczeniami pracy ideowej i propagandowej w województwie gdańskim. Dorobek gdańskiei organizacii ma istotne znaczenie dla działań przygotowawczych, związanych ze zbliżającym się XII posiedzeniem Dlenarnym KC PZPR Aktualna sytuacje społeczno-politvczna na Wybrzeżu Gdańskim przedstawił uczestnikom posiedzenia zastępca Biura Politycznego KC, członka I sekretarz KW PZPR w Gdańsku. Stanisław Bejger. W swoim wystąpieniu podkreślił on znaczenie pracy ideologiczno-wvchowawczej w procesie odbudowy przewodnie! roli partii w trudnym i złożonym okresie orzezwve:ężania kryzysu Ze względu na specyfikę demograficzną i przemysłową regionu, działalność ideologiczna i propagandowa na Wybrzeżu powinna być bardziej ofensywna, otwarta Sekretarz KW PZPR w Gdańsku, Edward Kijek, przedstawił doświadczenia wszystkich ogniw (DOKOŃCZENIE NA STR 2) Plan 1983-85 i program antyinflacyjny (INFORMACJA WŁASNA) Założenia polityki społeczno-gospodarczej na lata 1983—85, zasady i instrumenty realizacji NPSG w najbliższym trzyleciu, rządowj program oszczędności i kierunki rządowego programu antyinflacyjnego — to tematy drugiego w ostatnich tygodniach, poświęconego tym sprawom, posiedzenia I^omis.iŁ.fiefflnpy Gospodarczej A Politvki Ekonomicznej KC PZPR. Obradom przewodniczył członek Biura Politycznego, Stanisław Opałko, uczestniczyli w obradach m.i.n. sekretarz KC PZPR, Manfred Gorywoda kierownik Wydziału Ekonomiczi nego KC, Stanisław Gębala. Charakteryzując założenia projektu NPSG. które wkrótce rozpatrzone zostaną przez rząd i skierowane., do Sejmu, zastępca przewodniczącego Komisji Planowania Jerzy Gwlaździński podkreślił, że o ile jasne i nie (DOKOŃCZENIE NA STR. 21 Reakcje za granice Środki masowego przekazu na świecie odnotowały z uwagą przemówienie generała Wojciecha Jaruzelskiego na Warszawskiej Konferencji PZPR. Podjęto także temat ogólnokrajowej konferencji pisarzy członków PZPR w Komitecie Centralnym. Szerokie omówienie wystąpienia I sekretarza KC PZPR przekazała w poniedziałek agencia TASS. Centralne dzienniki czechosłowackie relacjonując przemówienie Wojciecha Jaruzelskiego wybijają stwierdzenie, że siła PZPR tkwi w ■ jej więzi z klasą robotniczą, podkreślają, iż zaakcentował on potrzebę dalszego doskonalenia administracji państwowej oraz to, że jedynie silne, demokratyczne i socjalistyczne państwo może zapewnić niepodległe i pomyśle istnienie Polski. Prasa wystąpienie bułgarska omawiając W. Jaruzelskiego podkreśla, że jest to największa kampania polityczna po IX Zjeździe partii, która pozwoliła dokonać głębokiej analizy i oceny stanu PZPR. Partia pozbyła się osób ideowo i politycznie obcych, karierowiczów, wszystkich tych, którzy naruszyli jej statut. Nadal iednak pozostała partią masową. PZPR musi być obecnie zdecydowana w walce z wrogiem, ale jednocześnie głęboko wrażliwa na wszystko, co może ponownie prowadzić do naruszania leninowskich norm. Podkreśla się, że W. Jaruzelski omówił szeroko problemy polskiej inteligencji, która w przeważającej większości związana jest z socjalizmem i jest głęboko patriotyczna. Podnieśio(DOKONCZENIE NA STR 2) Konflikty społeczne w dziejach PRL W dniu 28 lutego pod przewodnictwem członka Biura Politycznego KC PZPR, prof Hieronima Kubiaka się kolejne posiedzenie odibyło komisji Komitetu Centralnego PZPR do spraw wyjaśnienia nych w dziejach PRL. Komisja oceniła wykonane Juiż opracowanie zbiorcze oraz ustaliła program działania na najbliższy okres. (PAP) Odwołanie alarmu przeciwpowodziowego Wiele pracy na Żuławach (Inf. wt.). Zakończył się jeden z najdłuższych w powojennej hisłori' Żuław, okres alarmu przeciwpowodziowego. Akcja obrony przymorskiego rejonu depresj- przed groźbg zalania trwała 34 doby Według szacunków straty wstępnych spowodowane powodzią przekraczają 2,2 mld złotych. Życie na terenach powodziowych powoli wraca do normy. Odbudowano uszkodzone wały ochronne, obecnie trwa umacnianie obwałowań. Nadal, chociaż nie grozi ponowny nawrót wysokiej wody. strażnicy przez całą dobę patroluje umocnienia Do swoich gospodarstw racają mieszkańcy wsi na powWy spie Nowakowskiej, która nai-bardziej ucierpiała Sprawnie działa system pomocy njrfbardziej poszkodowanym — w sklepach nie brakuje artykułów spożywczych. towarów ^łla wyposażenia gospodarstw domowych, odzieży. Przekazywane' sa także dary — odzież, sprzęt rolniczy, materiały budowlane, pasze i materiał siewni Wiosną, gdy tereny żuławskie nieco obesrhną maja sie tu rozpocząć zakrojone na szerszą skale orace trwale zabezpieczające rejon przed morskimi onwodziami. (zw) Duże zainteresowanie warszawiaków wzbudziły odbywające się późnym wieczorem 28 lutego ćwiczenia pożarnicze w wieżowcu „Universal” przy skrzyżowaniu ulicy Marszałkowskiej i Alej Jerozolimskich. (Informacja na str. 7). rot. p. dzięciołowskj Sytuacja demograficzna # System ekonomiczno-finansowy PGR # Likwidacja szkód leśnych # Usprawnienie przewozów węgla i prac Prezydium Rządu Biuro Prasowe Rządu informuje: na posiedzeniu 2 lutego Prezydium Rządu zaznajomiło się z opracowanym przez komisję rządową „raportem 1982 nt. sytuacji demograficznej Polski” oraz z uwagami do tego raportu Prezydium Komitetu Nauk Demograficznych PAN. Trudne warunki ekonomiczne nie zahamowały przebiegu procesów demograficznych. Ludność Polski w 1981 roku zwiększyła się o 327,4 tys. osób. W roku 1982 Polska wysunęła się na pierwsze miejsce w Europie pod względem przyrostu naturalnego, osiągając wskaźnik 10,2 promille. Wzrosła też liczba zawieranych małżeństw. Raport prezentuje również stan zdrowia populacji rozwojowej. Jednym z niewątpli(DOKOŃCZENIE NA STR. (§) wych sukcesów rozwoju opieki zdrowotnej nad dziećmi młodzieżą jest spadek umiei ralności niemowląt, małych dzieci i młodzieży w wieku do 19 lat. Bilans zdrowia ujaw-l nia również pozytywne cechy \ zdrowia badanych grup młodzieży; przykładowo wzrost i ciężar ciała badanych czternastolatków są zdecydowanie wyższe od wzrostu i wagi dzieci warszawskich z 1976 Inauguracja WsaM • Wiosny Muzyki * ■ (Inf. wt.). Od 28 lutego do marca trwać będzie w Krakowi« 5 przegląd osiągnięć młodych laureatów międzynarodowych konkursów muzycznych z ostatnich dwóch lat Dobrze iuż marne nazwiska młodych artystów, ■piękne wnętrza sal koncerto.wych w zabytkowych budynkach i niezwykle urozmaicony [repertuar czyn.ą z krakowskiej imprezy — jeden z ważniejszych (akcentów popularyzacji muzyki 'w kraju. Inauguracja „Wiosny” nastąpiła 28 lutego w „Domu Polonii”. gdzie wystąpiła Joanna Domańska (fortepian) zdobywczyni m.in. f nagrody w konkursie im. A. Casagrande w Temi oraz Waldemar Malicki, który uzyska! I nagrodę w konkursie Wiener Musik-Seminar. (ges) Kryzys gospodarczy nie ominął również naszego czołowego producenta samochodów osobowych, czyli żerańshie.^a£gQOTjW uh. roku podobnie, jak w większości zakładów, tak i tu spadła produkcja. Obecnie fabrvka zamierza ją zwiększyć o 11 procent. Zdolności wytwórcze są znacznie większe, na więcej nie pozwalają jednak braki materiałowe, które litnitąia wielkość produkcji Na zdjęciu: w hali montażu samochodów Polonez i Fial 125p. Fot. CAF — KWIATKOWSKI Po zimowej przerwie 'Pierwsze re|sy barek na Odrze O® poniedziałku 28 lutego pa ponad 2,5 miesięcznej przerwie zimowej otwarty został dla żeglugi szlak wodny na Odrze, Poziom wody w rejonie Brzegu Dolnego (woj. wrocławskie) utrzymuje się w granicach S metrów, co zapewnia dobre warunki dla nawigacji. W zespole portów wrocławskich dobiega końca załadunek flotylli pierwszych 20 barek, które z ładunkiem węgła wyruszą-w inauguracyjny rejs do Szczecina: (PAP) Posiedzenie Narodowej Rady Kultury Czas trudny jest czasem urodzaju dla twórczości Dyskusja nad najistotniejszymi problemami naszego życia kulturalnego, a także sprawy organizacyjne związane z działalnością rady wypełniły porządek dzienny zwołanego 28 lutego pierwszego roboczego posiedzenia .Narodowej 3ądy Kultury.Miejscem obrad była stała siedziba rady - Zamek Królewski w Warszawie. Funkcje i cele Narodowej Rady Kultury na tle ogólnego obrazu zadań i potrzeb polskiej kultury jej przewodniczący przedstawił prof, dr Bogdan SuchodotsKi. Rada — stwierdził — podejmuje pracę w trudnych warunkach, ale nie oznacza to, że działalność w dziedzinie kultury może czekać na osiągnięcie względnego dobrobytu i narodowego porozumienia. Są twórcy i działacze, którzy głoszą taki pogląd, lecz my go nie podzielamy. Jak uczą nasze doświadczenia dziejowe czas trudny jest czasem urodzaju dla kultury. Dlatego zachęcamy do współpracy tych niechętnych i czekają-cych na lepsze czasy, aby już teraz podjęli z nami wspólny trud, a do zrobienia jest wiele. Podejmując pracę w tym czasie trudnym, czynimy to w przekonaniu, że nie tylko warunki materialne i społeczne wyznaczają kierunki rozwoju kultury. Kulturze polskiej potrzeba nie tylko wielkich środków materialnych, ale także wielkich idei — nowej świadomości, akcentującej twórczości, ważność i wielkość jej upowszechniania. Potrzeba wielkiej wizji przeszłości i przyszłości kultury polskiej jako dobra narodu, jako źródła jego życia. Narodowa Rada Kultury będzie starała się służyć tej prawdzie przez kształtowanie nowej świadomości kulturalnej polskiego społeczeństwa, zapewnienie kulturze godnego miejsca w naszym zbiorowym życiu i indywidualnych doświadczeniach, przez sprzężenie jej tradycji i perspektyw rozwoju. Rada dążyć będzie do poprawiania warunków działalności kulturalnej — w zakresie wynikającym z jej obowiązków i stopnia odpowiedzialności. Przejawiać się to ma w krytycznej ocenie planów określających miejsce kultury i możliwości jej rozwoju, opiniowaniu gospodarowania zasobami funduszu rozwoju kultury, w dążeniu do usprawniania organizacji życia (DOKOŃCZENIE NA STR. 2) Rozmowy J. Czyrka we Włoszech / RZYM (PAP). Przebywający W stolicy „ Wioch członek Biura politycznego, sekretarz KC PZPR JtftZiSf Czyrek przeprowadził rozmowy polityczne. W poniedziałek spotkał się " ministrem Spraw Zagranicznych Włoch, Emilio Colombo. Tematem rozmowy były węzłowe problemy polityki międzynarodowej i stosunki dwustronne. Józef Czyrek spotkał się również z przewodniczącym Komisji Spraw Zagranicznych włoskiej Izby Deputowanych, przewodniczącym Włoskiei Grupy Unii Międzyparlamentarnej, Giulio Andreottim. Poruszona niektóre kwestie aktualnej sytuacji międzynarodowej, ze szczególnym uwzględnieniem spraw rozbrojenia. Omawiano także zagadnienia dalszych kontaktów między parlamentami Polski • Włoch. Dwa miesiące 1983 r. w górnictwie i energetyce Ponad 30,5 min ton węgla Dostawy energii - bez ograniczeń W br. dostarczyliśmy już na eksport 5 min ton węgła, czyli o 1,5 min ton więcej niż w pierwszych dwóch miesiącach ub. r„ w tym ponad 2,7 min wyeksportowano do strefy II obszaru płatniczego, Tak wysoki eksport możliwy dzięki rytmicznej był i wydajnej pracy górników, którzy w styczniu i lutym — podobnie zresztą jak w całym 1982 r. — utrzymują wydobycie na wysokim poziomie. W ciągu dwóch miesięcy 'dostarczyli oh,i ponad 30,5 min ton węgla, w tym w lutym 15 min ton W dni robocze, od poniedziałku do piątku, wydobycie kształtuje się średnio na poziomie około 632 tys. ton, natomiast w soi»ty wynosi ponad 599 , tys. ton. Jednocześnie wykonuje się odpowiednią ilość robót przygotowawczych, co jest warunkiem rozszerzenia frontu wydobywczego i utrzymania wydobycia na odpowiednio wysokim poziomie w (DOKOŃCZENIE NA STR. 21 Współpraca z sekretarzem generalnym - tak, uleganie nielegalnym rezolucjom — nie Wystąpienie delegata Polski w Komisji Praw Człowieka GENEWA (PAP). Korespondent PAP, Edward Dylawerskt, pisze: Obradująca w genewskim Pałacu Narodów Komisja Praw Człowieka, kontynuowała w poniedziałek debatę nad 12 punktem "porządku dziennego, przewidującym rozpatrzenie sprawy łamania praw człowieka i podstawowych swobód w różnych częściach świata. Komisji przedłożono raporty o brutalnym łamaniu praw człowieka w Salwadorze, Gwatemali, Boliwii, Iranie. Na poniedziałkowym posiedzeniu plenarnym komisji złożył również swój „Raport o sytuacji w Polsce” zastępca sekretarza generalnego ONZ, Hugo Gobbi. Po przedstawieniu raportu przez Gobbiego, iako pierwszy zabrał głos delegat Polski, .Henryk Sokalski. Na wstenie stwierdził on, że delegacja polska z przykrością zabiera głos na tym etapie prac kom.sii. ponieważ w istocie rzeczy zamiast zająć się prawdziwym: wypadkami masowego i jawnego łamania praw człowieka, szczególnie tymi, które zagrażają międzynarodowemu pokojowi i bezpieczeństwu. jesteśmy zmuszeni do zajmowania sie kwestia, która faktycznie oznacza odwracanie uwagi komisji od tematów i sytuacji. skromnie mówiąc, niewygodnych dla sprawców akcji wrogich Polsce, odpowiedzialnych za bezpośrednia ingerencję w wewnętrzne sprawy suwerennego państwa. Delegat Polski przypomniał, że przyjęła 10 marca 1982 r. rezolucja Komisji Praw Człowieka, na której podstawie opracowany został „raport” Gobbiego, nie uzyskala poparcia wiecej niż połowy członków komisji. Została ona przez rząd polski oficjalnie odrzucona jako nielegalna, nieważna, politycznie szkodliwa i moralnie dwulicowa. Polska oświadczyła również, ze nie weźmie udziału w żadnej formie w realizacji tej projekt został rezolucji, której przywieziony z Waszyngtonu i przekazany kilku nadgorliwym wsoółwnioskodawcom z Europy Celem tej akcji było Zachodniej, ukaranie Polski za jej zdecydowanie utrzymania się przy życiu w obliczu groźnego kryzysu wewnętrznego, użycie polskiej karty w rozgrywce i wzmożenie napięcia międzynarodowego. Wobec historycznych przyjaznych stosunków tradycji między Polską i Stanami Zjednoczonymi — stwierdził dale1 delegat Polski — w istocie rzeczy smutne jest. że obecna administracja amerykańska sie na rozpoczęcie zdecydowała ataków na Polskę nasila je i bierze aktywny1 udział w kierowaniu nimi. Nigdy przedtem polityka amerykańska nie była tak bezpośrednio wymierzona przeciwko Polsce, <DOKOŃCZENIE NA STR. 7) i AKOŃCZONA kompania sprawozdawczo_ -programowa bardzo wyraźnie ujawniła partyjny niepokój o warunki życia klasy robotniczej i szerokich kręgów ludzi pracy. Wielokrotnie formułowane w dyskusjach pytanie brzmi mniej więcej tak: jak to się dzieje, że rysującej się poprawy w produkcji nie widać wyraźniej na rynku? I dalej: co może i powinna uczynić partia, by stan taki zmienić? Na sobotniej konferencji organizacji warszawskiej Wojciech Jaruzelski zwrócił się w imieniu Komitetu Centralnego do instancji i organizacji partyjnych — nie tylko stołecznych przecież — do wszystkich członków partii z apelem o aktywny udział w obronie przed inflacją Wielkie ma w tym znaczenie walka z podziemiem gospodarczym, ze spekulacją i czarnym rynkiem — o czym również tak wiele i ostro mówiono na konferencjach partyjnych z uznaniem witając - zapowiedzi jej zaostrzenia, płaszczyźnie ale na tej tylko ciężaru inflacji z barków ludzi pracy się nie zdejmie. Tamę inflacji można w jeden tylko sposób położyć przez wzrost produkcji ujęte; w twardy reżim oszczędności I w tym sensie mają rację ci towarzysze, którzy powiadają że to klasa robotnicza niesie główny ciężar kryzysu. Nie mają zaś racji, gdy postulują by było inaczej Inaczej bowiem być nie może. Tylko producenci towarów mogą wyrwać kraj z trwających trudności gospodarczych Prawda ta smakuje gorzko, jak kara za grzechy, budzić niezawinione nawet może moralny sprzeciw. Nie jest to jednak prawda, która przynosi ujmę klasie odwrotnie — jest robotniczej; to jeszcze jedno potwierdzenie, że właśnie w rękach tej klasy jest narodowy los. IE dziwi mnie, że na konferencjach partyj- — nych więcej uwagi emocji skupiały na sobie wynaturzenia gospodarcze na marginesie przemysłu państwowego niż niewykorzysta nie możliwości tkwiących w tym przemyśle. Wobec spekulacji czarnego rynku, nielegalnego przechwytywania dochodu narodowego stanowisko partii może być jedno: potępienie i żądanie od aparatu państwa zdecydowanych działań Po to zaś, by dźwignąć choćby o jeden punkt wyniki produkcyjne własnego zakładu, trzeba iść do swoich, do najbliższych kolegów Właśnie, trzeba odwag’ przy i.. pominania gorzkiej filozofii wychodzenia z biedy, która każe ciężko pracującym trudno żyjącym brać na siebie • jeszcze większą odpowiedział ność Czy z takim programem mogą dziś wychodzić do załóg robotnicze organizacje partyjne bez groźby zerwania z takim trudem zadzierzgniętej więzi z tymi załogami, bez groźby tragicznego w skutkach rozminięcia się z nimi? Sądzę, że mimo wszystko mogą. Co więcej — powinny Pod kilkoma wszakże warunkami Ze ich ofensywnym w tej dziedzinie działaniom towarzyszyć będzie nie mniejsza ofensywność aparatu państwowego w ściganiu przestępczości gospodarczej, w egzekucji podatkowej. w tępieniu nadużyć Nie mniejsza ofensywność administracji gospodarczej we wdrażaniu sensu, nie tylko formalnych zapisów reformy gospodarczej Nie mmeisza ofensywność instancji partyjnych wszystkich szczebli w ujawnieniu fałszywych postaw kadry kierowniczej i wyciąganiu wobec nich statutowych konsekwencji,. Wtedy bowiem, i tylko wtedy. organizacje partyjne będą miały na poparcie swych racji niezbędne argumenty, bez których najgłębsze racje skazane są na oapierowy żywot frazesów. Jeśli takie warunki będą spełnione — a sądząc po zapewnieniach i posunięciach władz rządowych, można mieć nadzieję, że będą — i tak budzenie przez partię wyższej aktywności produkcyjnej załóg pozostanie frontem najtrudniejszym. Będziemy się potyi kać o opór ludzi zmęczonych uszarpanych codziennymi trudnościami. zdezorganizowanych długotrwałym rozprężeniem w zakładach, podatnych na olotke. C ZY jest jednak Inne wyjście? Na płaszczyźnie gospodarki, w zmaganiu z inflacją na zasadzie: kto kogo. na gruncie odbudowy wytwórczości rozgrywać się będzie jeden z zasadniczych etapów walki o socjalistyczną odnowę Polski, o programu IX Zjazdu. realność Partia która tyle swych sił skutecznie dotychczas w tę walkę umiała angażować, tutaj także ustąpić nie może. ANNA PAWŁOWSKA X Najtrudniejszy front Dziś w numerze: USTAWA O MŁODZIEŻY POTRZEBA POKOLENIOWA CZ\ OGÓLNOSPOŁECZNA? — to tytuł artykułu Bronisława Gołębiowskiego, cyklu „Poglądy i dyskusje",z poświęconego startowi życiowemu młodzieży i jej miejscu w społeczeństwie. (str. 3) Karol Marks nie napisał pracy poświęconej ściśle filozofii pozo dysertacją doktorską: „Różnice między demokrytejską o epikurejskq filozofią przyrody” A jednak jego dzieło jest idei filozoficznych pełne pisze Stanisław Rainko — w pierwszym artykule z cyklu „W setną rocznicę śmierci Karolo Marksa” FILOZOFIA: OCENY I KONTROWERSJE (str. 3) Do refleksji o uniwersalnym charakterze i nieprzedawnione! aktualności wniosków, płonących z tragedii węgierskiej skłamo lektura monografii Janosa Berecza „Kontrrewolucio piórem bronią 1956” — pisze Jei rzy Kraszewski w publikacji zatytułowane' WĘGRY 1956: SPOJRZENIE Z PERSPEKTYWY (str. 4) Na tej same) stronie w naszej akcji „Pomagamy szkole" wypowiadają się Czytelnicv nn łemnf RODZICE - NAJBLIŻSI