Turista Magazin, 2010. (117. évfolyam, 1-12. szám)

2010-10-01 / 10. szám

KITEKINTŐ Barangolás a Pireneusokban Alomút Egy ismeretlen s egyben izgalmas magashegyi túrára indultunk a Pireneusokba, arra a hegyvonulatra, mely oly hosszan képez természetes határt Franciaország és Spanyolország között. Úti célunk pedig a GR 11 túraútvonal egy szakaszának meghódítása volt. Ennek keretében az Aiguestortes és az Ordesa Nemzeti Park jelzett ösvényein jártunk. Túránk kezdőpontja Espot volt, egy szép spa­nyol település Nagy hátizsákjainkkal felszerel­kezve itt hagytuk magunk mögött a civilizációt hosszú napokra. Az első néhány kilométeren még nem érezhettük magunkat egyedül, folya­matosan sétálgató, túrázó emberekkel, ember­tömeggel találkoztunk, ami annak volt köszön­hető, hogy a nézelődni vágyókat taxival vitték fel, egészen a Maurici-tavakig 1900 méterre. Mi is lassan haladtunk felfelé, élveztük, ahogy a nap melegíti a bőrünket, a lepkék, pil­langók repkednek­ körülöttünk, s egyre gyak­rabban kattogtatjuk fényképezőgépeinket, megörökítve az elénk táruló tájat, a kékeszöl­den csillogó tavakat, tengerszemeket. Helyen­ként széles, szilás-köves, majd elkeskenyedő utak mellett fedeztük fel a számunkra oly ked­ves piros-fehér jelzést. Már 2200 méter fölött jártunk, amikor elénk tárult a Lac Obago, s szó szerint tátva maradt a szánk, nem tudtunk be­telni a varázslatos táj szépségével, a tó sötét­kék színével. Körülöttünk csend és nyugalom uralkodott. Közel húsz kilométer megtétele után első napunk a Refugi de Colomersnél ért véget. Ezen az estén a fáradtság miatt még a va­csoráról is lemondtunk, csak a sátor felállító- sziklás talajhoz ragaszkodó, illetve a természet csoráról is lemondtunk, csak a sátor felállítá­sára volt erőnk. Másnap reggel ismét gyö­nyörű napsütésre ébredtünk, s ami legfonto­sabb, hogy kipihenve vághattunk neki az az­napra tervezett etapnak. Meglehetősen jó tem­póban tudtunk haladni, a hegyi patakokból, ta­vakból, tengerszemekből folyamatosan feltölt­hettük vízkészleteinket, így nem kellett na­gyobb mennyiségű vizet magunkkal cipelni. A következő éjszakát - egy kellemesen fá­rasztó nap után - a Lac Riusnál töltöttük. Har­madik napunk első felében körülbelül 700 méter szintet ereszkedtünk a Hospital de Viel­­láig. Refugi Conanglest magunk mögött hagyva tőlünk jobbra füves park mellett lép­kedtünk, figyelve a gyülekező felhőket, s re­ménykedve, hogy elkerül bennünket a vihar. Behúzódtunk egy elhagyott kőépületbe, meg­vártuk a vihar elvonulását, majd búcsút vet­tünk Katalóniától, s átléptünk Aragónia terüle­tére Élénkzöld mohával borított sziklák, kövek, fák teszik változatossá a tájat. A páratartalom megnőtt, arcunkból szemünkbe folyik az iz­zadtság, s ismét felfelé haladunk. Örülünk, amikor ismét kitettebb helyhez érünk, csodál­juk a helyenként még fehér hóval borított hegy­sziklás talajhoz ragaszkodó, illetve a természet erejének ellenálló fák rengetegét. Elnehezült, fáradt lábakkal érkeztünk meg Refugio d’Anglioshoz, ahol a bivakházat már elfoglalták, így ismét sátrazni kényszerültünk. Reggel borús időre ébredtünk, mely egész napon át végigkísért, s este tetőzött. Egész éj­szaka szakadt az eső, s még másnap is kitar­tott, a kis hegyi patakok, folyók felduzzadtak, s félelmetes sodrású szörnyeteggé váltak, me­lyek akadályozták továbbjutásunkat. Lehetet­len és életveszélyes volt az átkelés. A felhők kémlelése közben megismerkedtünk egy helyi lakossal, akinek a segítségével sikerült az or­szágúton eljutnunk a folyó túloldalára, ahon­nan folytathattuk utunkat. Másnapra a felhők tényleg eltűntek, és a nap sugarai ismét győ­zedelmeskedtek. Estés felé tartottunk. Széles, murvás út vezetett felfelé, melyről helyenként keskeny ösvényre tértünk le. Most nem a ten­gerszemek, hanem a virágos rétek, a zöld hegyoldalak varázsoltak el - az Estos-völgy rabul ejtett bennünket. Az eltelt napok alapján megállapíthattuk, hogy a Pireneusok a legváltozatosabb hegy­ség az eddig általunk fel- csúcsokat, a ki- ■ száradt, de .Magazin Zinqueta völgy