Unirea, decembrie 1971 (Anul 4, nr. 1174-1200)

1971-12-04 / nr. 1177

ANUL IV, NR. 1177 SIMBATA, 4 DECEMBRIE 1971 PROLETARI DIN TOATE țARILE. MIJMIA, 4 PAGINI, 30 BANII In prezența tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU s-a sărbătorit ieri jubileul de 50 de ani de existență a Uzinei de autocamioane din Brașov Una din importantele întreprinderi constructoare de mașini, nu numai ale Brașovului, dar și ale tării. Uzina de autocamioane, a sărbătorit ieri, 3 decembrie, jubileul unei jumătăți de secol de existență. Cu prilejul prodigioasă festivității, miile de muncitori, ingineri și tehnicieni au avut bucuria de a-l avea din nou in mijlocul lor pe tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Moment fericit pentru harnicul colectiv de aici de a-și exprima sentimentele de dragoste și prețuire față de conducătorul partidului și statului, de a raporta succesele dobîndite in sarcinilor cincinalului înfăptuirea denumit pe bună dreptate cincinalul construcțiilor de mașini. . Aniversarea a prilejuit totodată un bilanț al etapei parcurse de la înființare și pînă astăzi al marilor înfăptuiri obținute sub conducerea partidului in anii socialismului. In vizita la Brașov, secretarul general al partidului a fost însoțit de tovarășii Ion Gheorghe Maurer, Maxim Berghianu și Dumitru Popescu. de La sărbătoarea constructorilor autocamioane iau parte numeroși foști muncitori, ingineri și tehnicieni ai uzinei, astăzi pensionari, sau cărora în decursul anilor le-au fost încredințate munci de răspundere in activul de partid și de stat, muncitori și tehnicieni de la uzinele de tractoare, de la Metrom, de la alte mari întreprinderi de renume din centrul industrial Brașov, aniversarea întreprinderii fiind o sărbătoare a tuturor brașovenilor, a întregii ramuri a construcțiilor de mașini, încă de la intrarea în județ, unde tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți oaspeți sunt salutați de tovarășul Constantin Drăgan, membru al Comitetului Executiv al C.C. al PC.R., prim-secretar al Comitetului județean Brașov al P.C.R., de alți reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat, au venit in intîmpinare un mare număr de oameni ai muncii. Toți cei prezenți fac oaspeților o primire deosebit de călduroasă. Se ovaționează îndelung pentru Partidul Comunist Român, pentru secretarul general, pentru prosperitatea patriei noastre scumpe — Republica Socialistă România. Pînă la porțile uzinei sărbătorite — la Predeal, la Timiș, la Dîrste —, mulțimea salută cu bucurie trecerea coloanei oficiale. La intrarea in întreprindere, tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat sînt întîmpinați de Ioan Avram, ministrul industriei construcțiilor de mașini, Constantin Cîstină, prim-secretar al Comitetului municipal Brașov al P.C.R., ing. Gheorghe Trică, directorul general al centralei industriale de autocamioane și tractoare, director general al uzinei, Pavel Ștefan, secretar al Consiliului Central al UGSR, de reprezentanți ai conducerii întreprinderii și un mare număr de muncitori, tehnicieni și ingineri. Populația muncitoare a uzinei ovaționează Îndelung, aplaudă, scandează „Ceaușescu- P.C.R.“. Tineri în salopete albastre înconjoară cu dragoste pe secretarul general al partidului, pe ceilalți oaspeți ; un grup de fete luminează buchete de flori. Buchete de flori oferă și pionierii, viitorii muncitori, tehnicieni, ingineri ai industriei brașovene. Creată în 1921 sub denumirea de Fabrica românească de locomotive și vagoane, actuala unitate industrială pentru producția de autocamioane s-a făcut cunoscută îndeosebi în ultimul sfert de veac, ciștigîndu-și un binemeritat renume nu numai în țară, dar și peste hotare, autocamioanele purtind marca uzinelor brașovene fiind cunoscute în numeroase țări ale lumii. Secretarul general al partidului, ceilalți conducători de partid și de stat sunt invitați să ia cunoștință de cîteva din înfăptuirile importante ale întreprinderii. In fața unei machete, a unor grafice, inginerul Gheorghe Trică dă ample explicații cu privire la stadiul actual al întreprinderii, perspectivele ei de dezvoltare. In actualul cincinal, prin extinderea capacităților de producție, prin asimilarea de produse noi, uzina de autocamioane Brașov, își va dubla aproape volumul producției. Se va (Cantionare io pag a lla) Dragi tovarăși, CUVINTAREA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU Este o deosebită plăcere pentru mine, pentru tovarășul Maurer și pentru ceilalți tovarăși de o parte la aniversarea împlinirii la 50 de ani de la înființarea uzinei un eveniment important din istoria întreprinderii dumneavoastră, a minunatului ei colectiv. Doresc să vă adresez cu acest prilej, dumneavoastră, tuturor muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor, un salut călduros din partea Comitetului Central al partidului, asiliului de Stat, a Consiliului Conde Miniștri, la care adaug salutul meu personal. (Aplauze puternice, prelungite). In cei 50 de ani de existență, uzina dumneavoastră a parcurs un drum lung, devenind astăzi una din cele mai puternice uzine constructoare de mașini din România, cu un colectiv de peste 15 000 de salariați. După cum cunoașteți, în această perioadă în uzină s-au produs multe mașini și utilaje, expoziție pe care am văzut-o Mica astăzi reamintește tot ceea ce întreprinderea a produs mai important în anii de cînd a fost creată ; se arată cum a crescut, cum s-a dezvoltat acest minunat colectiv de oameni ai muncii cu o înaltă calificare pînă la realizarea autocamionului românesc de astăzi, ce se bucură de o bună apreciere, atît în țară, cit și în străinătate, (Aplauze prelungite). Vizitînd unele sectoare noi ale uzinei mi-a făcut o deosebită plăcere să constat că se introduce cu fermitate tehnica avansată, mecanizarea, automatizarea proceselor de producție, ceea ce contribuie mult la ridicarea nivelului general al producției, la îmbunătățirea continuă a calității camionului românesc. Dacă am compara cum arăta uzina cu treipatru ani în urmă și cum arată astăzi, am putea spune că ea a suferit transformări radicale in această direcție. Desigur, nu s-ar putea afirma că nu mai este nimic de făcut — dar rezultatele obținute în ultimii doi-trei ani pe acest drum al modernizării uzinei dovedesc că avem aici un colectiv puternic in stare să rezolve orice problemă de ordin tehnic. De aceea, aș dori să exprim convingerea mea, a conducerii de partid, că în următorii doi-trei ani uzina de camioane va deveni una din cele mai moderne întreprinderi de construcții de mașini din România. Vă urez din toată inima să atingeți acest nivel în cel mai scurt timp. (Aplauze puternice , urale). Ați obținut an de an rezultate de seamă in îndeplinirea sarcinilor de plan. Cincinalul trecut l-ați realizat în bune condițiuni, iar planul pe anul acesta — primul an al actualului cincinal în care uzina dumneavoastră urmează să producă un nou camion modern — de asemenea, se realizează și chiar se depășește cu un anumit procent, înțeleg că uzina este în transformare, că are loc, o dată cu asigurarea producției, și dezvoltarea și dotarea ei, de aceea consider că rezultatele pe acest prim an al cincinalului sînt bune, cu toate că ele nu sunt încă pe măsura acestui puternic colectiv. Am convingerea că în următorii patru ani ai cincinalului veți obține asemenea rezultate încit, la sfîrșitul anului 1975, prevederea înscrisă în plan, de a ajunge la circa 38 000 de camioane, să o depășiți, cu cel puțin cîteva mii de camioane. Există toate posibilitățile pentru aceasta, iar construcțiile pe care le realizați acum vor permite să se producă mult mai mult decit este prevăzut in plan. De aceea, felicitindu-vă pentru rezultatele bune obținute pînă acum, pentru realizarea cu succes a sarcinilor din primul an al cincinalului, vă urez, totodată, să încheiați cincinalul actual cu realizări mult mai mari. (Aplauze puternice). Pe toți ne bucură faptul că acest colectiv închegat, de înaltă calificare, desfășoară o activitate cu rezultate bune, că în toate domeniile de activitate — al producției, productivității muncii, al calității — obține an de an realizări tot mai însemnate. Dar, — deși sintem la o sărbătoare și de obicei cu asemenea prilejuri se spun numai lucruri bune — nu am putea firma că nu mai există, totuși, oserie de deficiențe care trebuie înlăturate. Este necesar să se aibă în vedere ca în următorii ani să se aducă astfel de îmbunătățiri producției uzinei Incit autocamionul românesc să poată concura cu oricare camion modern similar existent pe piața internațională. Eu cred că sarcina nu este prea grea, ținînd seama de dotarea uzinei și mai cu seamă de valoarea colectivului ei de muncitori, tehnicieni și ingineri în stare să răspundă in mod corespunzător cerințelor progresului continuu al uzinei și, prin aceasta, și al economiei noastre naționale. De aceea, este necesar ca întreg colectivul de cercetători, tehnologi, muncitori să acționeze în strinsă colaborare pentru a lichida rapid deficiențele care mai există și pentru a ridica în continuare nivelul tehnic al producției din uzina dumneavoastră. In al doilea rînd, doresc să arăt că s-au obținut rezultate bune — mai cu seamă in ultimii doi ani — pe linia autodotării. Aveți, în această privință, un program bun pînă în 1975. Dar și în legătură cu aceasta ar trebui să spunem că sunteți, de fapt abia la început, cu atît mai mult cu cît uzina dumneavoastră a produs la un moment dat și mașini-unelte, deci are o experiență în această direcție , producerea utilajelor necesare uzinei nu se poate realiza de colectivul uzinei. Iată de decît ce este necesar să se acorde mai multă atenție dezvoltării sectorului de autodotare, creării de mașini-unelte, de mașini-agregat nu numai pentru nevoile uzinei, ci și pentru necesitățile altor întreprinderi din România. Cu timpul — și aș dori ca acest timp să nu fie prea îndepărtat — va trebui să participăm și la export cu această producție de înaltă tehnicitate, care este cea mai căutată, mai competitivă și mai rentabilă pe piața internațională. Consider că și în această direcție colectivul dumneavoastră este capabil să realizeze în scurt timp programul ce ii revine, chiar să-l depășească. Aș dori din toată inima să obțineți pe acest drum realizări mult mai mari decît prevederile stabilite în plan. (Aplauze prelungite). Nu aș dori să vorbesc pe larg de productivitatea muncii, de economii, de reducerea consumurilor de metal și de materiale j aceste probleme trebuie să ne preocupe zilnic. De aceasta depinde creșterea producției cu un preț de cost cit mai redus, cu cheltuieli cît mai mici, sporirea beneficiilor întreprinderii, sporirea contribuției la creșterea venitului național, la crearea resurselor necesare pentru dezvoltarea în continuare a economiei și pentru ridicarea nivelului de viață al întregului nostru popor. In această privință, în uzina dumneavoastră sunt încă rezerve însemnate și trebuie acționat pentru punerea lor cit mai deplină in valoare. Cunoașteți că actualul plan cincinal cuprinde sarcini mari de dezvoltare a economiei naționale , producția industrială urmează să crească într-un ritm anual de 11-12 la sută, iar cea a construcțiilor de mașini într-un ritm mai înalt. Noi am numit actualul cincinal „cincinalul construcțiilor de mașini“, pentru că intr-adevăr dorim ca in 1975 construcția de mașini din România să se ridice la un asemenea nivel, atit din punct de vedere cantitativ, cit mai cu seamă calitativ, nicit să poată fi competitivă cu orice producție similară din orice țară a lumii. Numai pe această cale industria noastră constructoare de mașini își va putea îndeplini marele său rol în înzestrarea și dotarea economiei naționale, in asigurarea dezvoltării ei în ritm susținut, corespunzător cerințelor revoluției tehnico-științifice mondiale. In cadrul acestui program se înscriu și sarcinile uzinei dumneavoastră. In întreaga economie avem rezultate bune. Anul acesta, sarcinile de plan pe economie sunt depășite cu aproape două procente ; realizările uzinei dumneavoastră sunt însă sub această cifră de depășire. Așa cum am spus, sper că In următorii patru ani veți reuși să vă ridicați cel puțin la nivelul depășirii pe țară, deși posibilitățile uzinei dumneavoastră sunt mai mari. Rezultatele economice generale dovedesc că am început noul plan în condițiuni (Continuare in pag a 11-a) PLENARA COMUNĂ A C. C. A. U.T.C. Și CONSILIULUI U. R. S. R. In cursul zilei de vineri au continuat lucrările plenarei comune a Comitetului Central al Uniunii Tineretului Comunist și Consiliului Uniunii Asociațiilor Studențești din România. Au luat cuvîntul : Ion Dragomirrescu, Virgil Cazacu, Eugen Flo- Constantin Horobeț, Gheorghe Stoica, Constantin Mîndreanu, Ion Traian Ștefănescu, Dezideriu Kovács, Ion Jinga, Maria Groza, Marianne Kronenberger, Patriciu Mateescu. Primit cu vii aplauze, in încheierea dezbaterilor a luat cuvîntul tovarășul Gheorghe Pană, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R. In continuare, plenara a adoptat planul de măsuri privind îmbunătățirea muncii de educație comunistă a tineretului și Hotarîrea cu privire la aniversarea semicentenarului creării Uniunii Tineretului Comunist. Intr-un puternic entuziasm tineresc, participanții la plenară au adoptat textul unei telegrame adresate Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului Nicolae Ceaușescu. UN NOU ATELIER DE PREFABRICATE In cadrul bazei de producție a I.J.C.M. Alba s-a dat în folosință un nou atelier pentru confecționatul prefabricatelor mici din beton. Pentru șantierele de construcții din județ, vor fi în curînd livrate in funcție de cerințe, tuburi din beton, borduri, buiandrugi, plăcuțe de canal, rampe de scări prefabricate etc. PREGĂTIRI PENTRU CULTURILE DE PRIMĂVARĂ In cooperativele agricole de producție se pun de pe acum bazele temeinice ale producțiilor anului 1972. Alături de executarea în cele mai bune condițiuni a arăturilor actinei de toamnă, fertilizarea ogoarelor va juca un rol de seamă în realizarea și depășirea producțiilor planificate. Pînă în prezent au fost administrate în unitățile agricole cooperatiste 536 tone îngrășăminte chimice pe 2 057 ha. De asemenea, au mai fost fertilizate 480 ha cu peste 13 000 tone îngrășăminte organice. Cu planul anual îndeplinit Atelierele centrale ALBA IULIA Dintr-o telegramă sosită la redacție aflăm că harnicul colectiv al Atelierelor centrale din Alba Iulia și-a îndeplinit ieri, 3 decembrie a.c., planul anual al producției globale. Acest succes, obținut sub conducerea comitetului de partid, se datorește desfășurării largi a muncii politice în rîndul comuniștilor, a întregului colectiv, pentru mai buna organizare a muncii, folosirea deplină a capacității utilajelor, întărirea ordinii și disciplinei. Menționînd că pînă la sfîrșitul anului se vor realiza peste plan 3 468 000 lei la producția globală, 1 707 000 lei la producția marfă și 1 045 000 lei la producția marfă vîndută și încasată, telegrama semnată de Ing. Gheorghe Marton, directorul unității, exprimă angajamentul întregului colectiv de munci cu și mai mult avînt, pentru îndeplinirea și depășirea tuturor sarcinilor revenite în actualul cincinal. I.C.R.A. ALBA IULIA Muncind cu abnegație și ziasm, colectivul de lucrători entuîntreprinderii comerțului cu ridiaicata pentru produse alimentare Alba Iulia, a obținut un important succes. După cum ne informează tovarășul Gheorghe Opreanu directorul întreprinderii, I.C.R.A. Alba Iulia și-a îndeplinit planul anual încă în 30 noiembrie. După calculele preliminarii, efectuate la nivel de întreprindere, se poate afirma că, pînă la sfîrșitul anului, această unitate va depăși sarcinile de plan cu 16 345 000 lei. Rezultatele înregistrate constituie un puternic stimulent pentru întreg colectivul I.C.R.A., care își propune ca în viitor să obțină, printr-o judicioasă valorificare a resurselor și rezervelor interne, realizări de mai mare amploare. Inginerul Vasile Moldovan și muncitorul Victor Aluman de la I.F.R. din Aiud lucrînd la determinarea, în laborator, a rezistenței betoanelor. Foto : V. GORONEA IA U.M.M.IV. ZLATIA Eficiența măsurilor luate se concretizează in depășirea planului Din primele zile ale actualului cincinal, în toată țara, s-a declanșat o pasionantă întrecere pentru realizarea în mod exemplar și cu eficiență maximă a sarcinilor pe anul 1971. Metalurgiștii din Zlatna au lansat atunci o chemare către toate colectivele de muncă din întreprinderile județului prin care s-au angrenat intr-o valoroasă competiție pentru creșterea productivității muncii, folosirea rațională a capacităților de producție și realizarea planului anual înainte de termen. In fiecare întreprindere s-au căutat cu insistență soluții pentru valorificarea, la scară superioară, a potențialului material și uman, pentru utilizarea rațională a rezervelor interne. O dovadă elocventă a acestor preocupări o constituie faptul că industria județului a îndeplinit planul producției globale pe 11 luni cu 9 zile mai devreme. Fără îndoială că există mai multe colective care și-au adus aportul la acest succes de prestigiu, dar o remarcă specială merită muncitorii, tehnicienii și inginerii, în frunte cu comuniștii, de la Uzina metalurgică de metale neferoase din Zlatna. Acest colectiv a realizat peste planul celor 11 luni aproape 400 tone acid sulfuric și peste 700 tone sodă calcinată. Luînd acest avans, față de calendarul obișnuit, metalurgiștii din Zlatna au șanse ca pînă la revelion să realizeze o producție cu circa 15 la sută mai mare decît prevedeau sarcinile de pian stabilite inițial. In fața acestor meritorii rezultate se ridică o întrebare i care-i secretul ? Adresînd mai multor oameni din uzină această întrebare ni s-a răspuns simplu și firesc : munca, hărnicia și priceperea colectivului. Am reținut că spre deosebire de alte perioade s-a acordat o atenție sporită problemelor cheie de care depinde conducerea și perfecționarea producției, iar în această importantă acțiune a fost antrenată, in permanență, toată forța vie a uzinei. Pe baza propunerilor făcute in cadrul adunărilor generale ale salariaților anul acesta s-a acordat o mare atenție reducerii timpului pentru reparațiile planificate și îmbunătățirea calității acestor reparații. Alături de alte măsuri eficiente, s-au concretizat tot mai evident roadele preocupărilor de a se produce cu forțe proprii diverse piese de schimb și utilaje care se procurau greu din țară și de peste hotare. In acest sens au acționat, sub conducerea comitetului de partid, colectivul de cercetare și proiectare, oamenii din sectorul mecanicului șef și alți salariați ai uzinei. Rezultatele sunt deosebit de rodnice. Cu forțele proprii ale uzinei s-au realizat piese de schimb, utilaje și mașini în valoare de peste un milion de tei. Se realizează, cu succes vagoneți pentru transportul zgurii de la cuptor în hală, rotoare, absorbante de gaze și altele. Cunoscînd greutățile pe care le-am întîmpinat în anii trecuți realizatorii noilor utilaje și piese de schimb au insistat, mai ales, asupra parametrilor lor calitativi și au reușit să se facă mult mai bine decit alte uzine. Un alt element pozitiv îl con D. NICULESCU (Continuare in pag. a vi-a)