Unirea, august 1972 (Anul 5, nr. 1380-1405)

1972-08-29 / nr. 1403

PAGINA A IV A PRIMIRI LA TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU fi inni limn mi mic in imihottit Luis Carlos Prestes, secretar general al P. C. Brazilian Luni după-amiază, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, s-a întîlnit cu tovarășul Luis Carlos Prestes, secretar general al Partidului Comunist Brazilian care și-a petrecut concediul de odihnă în țara noastră. A participat tovarășul Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R. In cursul întîlnirii, a fost exprimată satisfacția pentru raporturile de colaborare tovărășească și solidaritate internationalistă existente între Partidul Comunist Român și Partidul Comunist Brazilian și a fost subliniată dorința reciprocă de a întări și dezvolta aceste relații frățești în folosul prieteniei dintre cele două partide și popoare, al cauzei unității mișcării comuniste și muncitorești internaționale, a tuturor forțelor antiimperialiste. Cu acest prilej, au avut loc un schimb de informații asupra unor preocupări actuale ale celor două partide precum și un schimb de vederi în probleme ale situației internaționale din zilele noastre, ale luptei popoarelor împotriva imperialismului, pentru pace, democrație, independență națională, progres economic și social, pentru colaborare și securitate internațională. întîlnirea s-a desfășurat într-o atmosferă caldă, tovărășească. Delegația militară chineză Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a primit, luni după-amiază, delegația militară chineză, condusă de Sun Gi-sien, locțiitor al comandantului zonei militare Tzvian, care se află la odihnă în țara noastră. La primire au participat tovarășii general de armată Ion Ioniță, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., ministrul Forțelor Armate, Ion Dincă, secretar al C.C. al P.C.R., general-colonel Ion Gheorghe, prim-adjunct al ministrului Forțelor Armate și șef al Marelui Stat Major, general-colonel Ion Coman, adjunct al ministrului Forțelo Armate și secretar al Consiliului Politic Superior. Au fost prezenți, de asemenea, Van Ten Juan, însărcinat cu afaceri ad-interim al R. P. Chineze la București, și Li Iun-ci, atașatul militar adjunct al R.P. Chineze la București. Cu acest prilej, a avut loc o convorbire care s-a desfășurat într-o atmosferă caldă, tovărășească. Vizita delegației P.C.R., condusă de tovarășul EMIL BODtARAȘ, in Finlanda HELSINKI — Trimisul speteai Radu Bogdan transmite : Luni dimineață, delegația Partidului Comunist Român, condusă de tovarășul Emil Bodnaraș, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., a continuat convorbirile cu secretarul general al Partidului Social-Democrat Finlandez Kalevi Lorsa. A fost prezent Mircea Bălănescu, ambasadorul României la Helsinki. In timpul convorbirilor, desfășurate într-o atmosferă sinceră, cordială, a fost continuat schimbul de opinii în probleme ale relațiilor dintre cele două partide, precum și în legătură cu diferite aspecte ale situației internaționale. Tot în cursul dimineții delegația P.C.R. a avut o întîlnire cu conducători ai Confederației Sindicatelor din Finlanda (S.A.K.). Cu acest prilej, gazdele au informat pe membrii delegației române despre activitatea și preocupările organizației. Grupul socialdemocrat din cadrul Confederației Sindicatelor a oferit în onoarea delegației P.C.R. un dejun. In după-amiaza zilei de luni, tovarășul Emil Bodnaraș și tovarășul Cornel Burtică, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al PC.R., s-au întîlnit cu reprezentanți ai principalelor organe de presă din capitala finlandeză. Tot în cursul zilei de luni delegația P.C.R. a avut o întîlnire cu Mauno Koivisto, guvernatorul Băncii Naționale, fost nistru al Finlandei, și cu prim-mi Seppo Lindblom, ministrul industriei, directorul Institutului muncitoresc de cercetări. Seara. Veikko Helle, vicepreședinte al PSD, a oferit, la sediul Asociației Centrale a Cooperativelor din Finlanda, un dineu în cinstea delegației P.C.R. UNIREA @ DAMASC (Agerpres). — Mohamed Abdallah Merzaban, vicepremier și ministru al economiei al R. A. Egipt, a părăsit Damascul, îndreptîndu-se Beirut, în capitala Siriei, el spre avut convorbiri cu ministrul economiei, Mustafa Al Hallaj, asupra extinderii relațiilor economice dintre cele două țări și fost primit de președintele Hafez a Assadiig BELGRAD (Agerpres). In localitatea iugoslavă Primosten de pe malul Mării Adriatice s-a deschis, duminică, un congres internațional avînd ca terfsă influența mediului înconjurător asupra apariției cancerului. @ AMMAN (Agerpres). — Secretarul general al Ligii Arabe, Mahmud Riad, aflat într-o vizită de două zile la Amman, a fost primit de regele Hussein al Iordaniei și a avut o nouă rundă de convorbiri cu premierul Ahmed Al-Lawzi și cu ministrul de externe Salah Abou Zeid. @ MOSCOVA (Agerpres). La 28 august, la Moscova a avut loc o întrevedere între Nassriddinova, președintele Iadyar Sovietului Naționalităților al vietului Suprem al U.R.S.S., Sasi Fehmi Al Youssoufi, președintele Consiliului Poporului al Republicii Arabe Siria,care face o vizită în Uniunea Sovietică. @ CAIRO (Agerpres). — Republica Federală a Germaniei propus Egiptului elaborarea unui program comun complet de cooperare economică și a sugerat trimiterea, în octombrie a.c., . a unei delegații economice egiptene la Bonn, informează cotidianul .,Al Ahram“, citat de A.F.P. Convorbirile prilejuite de această vizită, precizează „Al Ahram“, ar urma să fie axate în special, asupra modalităților de soluționare a problemelor financiare în suspensie dintre cele două țări, precum și asupra studierii unor mari proiecte economice. Vor fi evocate și probleme referitoare la colaborarea în domeniile cultural și turistic. în preajma convorbirilor Nixon—Tanaka TOKIO (Agerpres). — Primul ministru al Japoniei, Kakuei Tanaka, și președintele S.U.A., Richard Nixon, vor avea două ședințe de convorbiri în cursul întîlnirii lor la nivel înalt, de la 31 august și 1 septembrie— informează guvernul japonez citat de agenția Kyodo. La sfîrșitul întrevederilor din Hawai, la 1 septembrie, va fi dat publicității un comunicat comun. Premierul Tanaka urmează să părăsească Tokio joi dimineață, cu un avion special. El va fi însoțit de ministrul afacerilor externe al Japoniei, Masayoshi Ohira. Din delegația americană fac parte secretarul de stat William Rogers și consilierul special al președintelui Nixon, Henry Kissinger. VINATOREASCA In Italia s-a deschis sezonul de vânătoare. Autobuzele, trenurile și alte mijloace de locomoție au fost luate duminică cu asalt. Un mare număr de vînători au căzut victime ale freneziei și confuziilor vînătorești. Recordul îl deține, în prima zi de vînătoare, localitatea Empoli de lingă Florența, unde 25 de vînători au ajuns la spital . UN TRIBUNAL PUȚIN OBIȘNUIT Todd Hollenbach, un judecător din Louisville, statul Kentucky, a avut ideea de a pune bazele primului tribunal ecologic din Statele Unite. Tribunalul luptă împotriva poluării și este sprijinit de majoritatea cetățenilor din oraș. Primul ver c, prima amendă , judecat „de urgență“, cetățeanul Marvin Fry a fost condamnat să plătească o amendă de 500 dolari, prins aruncind gunoi în fiind grădina vecinului ! DUPĂ DRAGOSTE, VIOLENȚA... All MacGraw, celebra actriță din nu mai puțin celebrul film „Love Story“ turnează actualmente în Texas, împreună cu Sam Peckinpah, un film cu totul diferit de primul. Ea joacă rolul soției unui spărgător de bănci. După cum relatează „L'Expres“, filmul va fi „presărat“ cu nu mai puțin de 20 de cadavre și mii de împușcături „FInLANDEZUL ZBURĂTOR“. La actualele întreceri olimpice a fost invitat și celebrul atlet Paavo Nurmi, „finlandezul zburător", denumit Din păcate el nu s-a putut deplasa la München, fiind bolnav. El este în vîrstă de 75 de ani. Intre 1920 și 1928 Numii a cucerit șase medalii olimpice individuale de aur și două in cadrul probelor pe echipe. El a deținut nu mai puțin de 20 recorduri ale lumii la diferite probe de alergare pe instanțe între 1 500 și 20 000 de metri! DUPĂ APROAPE 4000 DE ANI Pe valea Eufratului, în Irak, au început pregătirile pentru construirea primului observator astronomic ce va funcționa în această țară în vremurile moderne. Cu aproximativ 2 000 de ani înaintea erei noastre, pe aceleași meleaguri, în vestita cetate a Babilonului s-a aflat cel dinții observator astronomic din istoria omenirii.. FISCUL PĂCĂLIT A încetat de curînd din viață, în vîrstă de 89 de ani, Friederich Flick, cel mai bogat om din R. F. a Germaniei. Averea sa a fost evaluată la aproximativ 4 miliarde mărci. Fiscul a avut insă o neplăcută surpriză aflînd că nu va putea încasa nici măcar un pfening din drepturile de succesiune ce i s-ar fi cuvenit, întrucît Flick a fost găsit „sărac, tipit pămintului". Miliardarul avusese grijă, încă din viață, să treacă treptat imensa avere pe numele celor doi fii și patru nepoți ai săi! „New York Times“ despre bombardamentele americane în Vietnamul de sud NEW YORK. (Agerpres). — După cum informează ziarul ,„New York Times“, numărul victimelor bombardamentelor americane în rîndul populației civile din Vietnamul de sud a crescut, în ultimele luni, cu „peste 100 la sută“. Chiar potrivit datelor oficiale ale comandamentului S.U.A., în ultimele patru luni 24 788 de civili au fost grav răniți sau mutilați de bombardamentele efectuate de avioanele americane în zonele eliberate. Ziarul adaugă că aceste date au fost, evident, diminuate, deoarece ele au fost furnizate de autoritățile de la Saigon, care exclud statisticile cu privire la victimele în rîndul populației pașnice din provincia Quang Tri și din orașul An Loc, pe care aviația americană le supune unor extrem de puternice bombardamente. Informațiile oficiale, continuă „New York Times“ trec sub tăcere numărul locuitorilor civili care și-au pierdut viața în timpul noii escaladări a războiului , un an din Vietnamul de sud. R. D. VIEtNAM. Bombardamentele aviației americane în Vietnam provoacă în continuare pierderi de vieți omenești în rîndurile populației civile și mari pagube materiale. Recent, un grup de ziariști străini, printre care și americani, au vizitat locurile bombardate. In foto. Ziariștii străini vizitînd cartierul Minh L Khai din Hanoi. Craterul care se vede a fost făcut de o bombă care a distrus circa 100 de case din jur. 9899898999388988989988898988899188899998989 £ #9999899 >8988899998 (Prin telefon de la trimisul „Agerpres“ Ilie Goga). Inaugurată sîmbătă cu o emoționantă ceremonie, a XX-a ediție a Jocurilor Olimpice a început efectiv duminică. Cei 10 000 de sportivi gata de întreceri au luat calea arenelor, unde un mare număr de spectatori au ținut să fie martori la atribuirea primelor medalii. încă din primele ore ale dimineții la cantonamentul delegației țării noastre a parvenit de la poligonul Hochbruck o veste neașteptată, poate, dar cu atît mai îmbucurătoare: țintașul Dan Iuga s-a clasat pe locul doi în proba de pistol liber (precizie), cu un rezultat care egalează recordul olimpic (562 puncte). El cucerește astfel o prețioasă medalie de argint, prima pentru culorile sportive ale României la această ediție a Olimpiadei. In proba de talere aruncate din șanț, după prima manșă, conduce sportivul italian Angelo Scalzone cu 75 de talere doborîte. El urmează, cu 74 puncte, Burckhardt Hoppe (R.D. Germană), David Alkon (Mexic) și Aleksandr Androșkin (U.R.S.S). Sportivul român Gheorghe Florescu împarte locurile 11-18 împreună cu alți șapte concurenți, toți cu cîte 71 t.d. Ion Dumitrescu a realizat 70 t.d. In prima reuniune a competiției de lupte libere au evoluat cinci sportivi români, dintre care patru au obținut victorii aplaudate. La categoria 52 kg, Petre Cernău a dispus la puncte de Kim Gwong, iar în limitele categoriei 57 kg Nicolae Dumitru l-a învins prin tuș pe Shiong Shen. Celelalte două victorii românești au fost obținute de Petre Coman (cat. 62 kg), învingător prin tuș în fața lui Carlos Hurtado (Peru) și de Petre Poalelungi (cat. 68 kg), care a câștigat la puncte meciul cu cehoslovacul Josef Engel. La categoria 48 kg. Ion Arapu a cedat la puncte în fața japonezului Masahiko Umeda. In patru orașe au început întrecerile din cadrul grupelor preliminare ale turneului de fotbal. S-au disputat partide contînd pentru grupele I și III. Surpriza zilei a fost înregistrată la Passau, unde echipa Danemarcei a reușit să învingă cu scorul de 3-2 (1-0) selecționata Braziliei, cotată, aici, ca una dintre favoritele competiției. In unul din cele mai echilibrate meciuri ale turneului de polo pe apă, care se desfășoară în Palatul de natație, echipa României a pierdut la limită cu scorul de 3-4 (0-1, 1-2, 1-0, 1-1) în fața formației S.U.A. In mijlocul unui mare interes a început „maratonul“ pugilistic, la care participă 357 de boxeri reprezentînd 11 categorii de greutate , în cea de-a doua gală turneului Gabriel Pometcu, camapionul țării noastre la categoria pană, a dispus prin k.o. în prima repriză de norvegianul Strome. Cea de-a doua medalie de aur din prima zi a Jocurilor Olimpice de la München a fost cucerită de halterofilul polonez Zygmund Smalierz, învingător la categoria muscă (52 kg) cu un total de 337,500 kg. Pe locul secund s-a clasat Lajos Szucs (Ungaria) — 330 kg, iar locul trei a fost ocupat de compatriotul si Sándor Holtzreiter — 327,500 kg. Concurentul român Ion Hortopan s-a situat pe locul 8 cu 310 kg. Rezultate înregistrate în diverse competiții încheiate duminică noaptea: Gimnastică. După disputarea figurilor impuse, în concursul masculin conduce selecționata Japoniei cu un total de 285,05 puncte, urmată de U.R.S.S. — 282,20 puncte, R.D. Germană — 278,40 puncte și R.F. a Germaniei — 278,40 puncte. Formația României se află pe locul 9 cu 266,80 puncte. Sărituri în apă. Concursul feminin de sărituri de la trambulină a programat 7 sărituri preliminare. Cel mai bun punctaj: 292,59 puncte s-a realizat suedeza Ulrika Knape. Sportivele românce Sorana Prelipceanu și Melania Decuseară s-au situat pe locurile 21 (cu 242,61 puncte) și, respectiv, 27 (cu 232,02 puncte). Pentru finala competiției s-au calificat primele 12 clasate. După Dan Iuga, medaliat cu argint la pistol precizie un alt maestru al tirului românesc, Nicolae Rotaru, a urcat pe podiumul olimpic, fiind distins cu medalia de bronz pentru locul 3, ocupat la armă liberă calibru redus — poziția culcat. Dar ca și în prima zi a concursului de tir, primul clasat a fost un trăgător necunoscut reprezentantul R.P.D. Coreene, Li Ho Jun, un trăgător de o regularitate și siguranță extraordinare. Pentru celelalte două medalii lupta s-a dat între americanul Auer, creditat anul acesta cu performanțe deosebite (de două ori a tras 600 din tot atîtea posibile) și românul Nicolae Rotaru. Egalitatea între ei s-a menținut pînă la închiderea concursului, ambii totalizînd 598 puncte Medalia de argint a revenit lui Auer care în ultima serie a realizat 100 puncte. Proba de talere aruncate din șanț a programat întrecerile celei de a doua manșe. Continuă să conducă italianul Angelo zone cu 149 puncte, urmat dealde francezul Michel Carrega și italianul Silvano Basagni — ambii cu cîte 148 puncte. Concurentul român Gheorghe Florescu a realizat în manșa a doua 72 de puncte- El împarte acum locurile 6-14 împreună cu alți 8 sportivi, toți cu cîte 143 puncte-Competiția de lupte libere continuat cu disputarea întîlnirii lor din turul II. In limitele categoriei 82 kg, Vasile Iorga l-a învins prin tuș pe argentinianul Jesus Blanco.. Enache Panait (cate 100 kg) a dispus la puncte de canadianul Harry Gerris. Cea de-a treia victorie a culorilor românești a fost realizată de Ludovic Ambruș (categ. 74 kg) învingător la puncte în fața australianului Robert Akers. Ștefan Stîngu (cat plus 100 kg), care duminică nu a fost programat, l-a întîlnit pe polonezul Stanislaw Makowiecki cu care a terminat la egalitate, în primul meci susținut în cadul turneului masculin de volei, echipa României a avut ca adversară puternica formație a Japoniei, una dintre candidatele la titlul olimpic. Voleibaliștii niponi au terminat învingători în trei seturi cu 15-4 15-5, 15-7, la capătul unei partide în care s-au dovedit superiori. Tot în competiția masculină, selecționata R. D. Germane a dispus cu 3-0 (15-7, 15-13 15-7) de reprezentativa Cubei. Intr-un meci, contînd pentru turneul feminin, echipa R.P.D. Coreene a învins cu 3-0 (15-1 15-8, 15-3) selecționata Cubei. Prima zi a întrecerilor de natație a adus în tribunele piscinei olimpice un număr record de spectatori — 10 000 — care au fost martorii unor pasionante întreceri soldate cu trei noi recorduri ale lumii în proba masculină de 200 m fluture, americanul Mark Spitz, marele favorit al probei, a condus cursa din... cap în cap. El a obținut medalia olimpică de aur cu timpul de 2'00"70/100, performanță care constituie un nou record al lumii (v.r. era de 2'01"5/100). Clasamentul probei : 1. Spitz (S.U.A.) — 2'70/100 Mark — medalie de aur ; 2. Gary Hall (S.U.A.) — 2'02"86/100 — medalie de argint ; 3. Robin Backhaus (S.U.A.) — 2'03"23/100. Finala probei de 200 m mixt a fost cîștigată de celebra campioană australiană Shane Gould. Clasamentul probei . 1. Shane Gould (Australia) — 2'23"07/100 — medalie de aur ; 2. Kornelia Ender (R.D Germană) — 2'23"59/100 (nou record al Europei) — medalie de argint ; 3. Lynn Vidali (S.U.A.) — 2'24"06/100 — medalie de bronz. In ultima finală programată în prima zi s-a disputat ștafeta masculină de 4X100 m liber în care victoria a revenit selecționatei S.U.A. (Edgar, Murphy, Heidenreich, Spitz) cu timpul de 3'26"42/ 100 (nou record mondial și olimpic), (v.r. era de 3'28"8/10 și aparținea tot echipei S.U.A.) Medaliile de argint în această probă au fost atribuite membrilor echipei U.R.S.S., care au înregistrat timpul de 3'29"7/100 (nou record al Europei) iar cele de bronz au fost decernate echipei R. D. Ger-Meciurile disputate în cadrul turneului olimpic de fotbal s-au încheiat cu următoarele rezultate : La Nürnberg : Mexic — Sudan 1-0 (0-0) ; la Regensburg : U.R.S.S. — Birmania 1-0 (0-0) ; la Ingolstadt: Polonia — Columbia 5-1 (3-0) ; la München : R- D. Germană — Ghana 4-0 (2-0). JOCURILE OLIMPICE DE VARA XX - „MÜNCHEN 72“ MARTI, 29 AUGUST 1972 Școala profesională ZLATNA județul Alba, recrutează candidați pentru concursul de admitere sesiunea 1—10 septembrie 1972, în vederea calificării prin școala profesională curs de zi, in următoarele meserii : • MECANIZATOR-MINIER; • TOPITOR METALE NEFEROASE; • PREPARATOR DE MINEREURI; • LĂCĂTUȘ DE MINA. Se primesc candidați, absolvenți a 8 sau 10 clase, în vîrstă,de pîpăriri ,1,8 arin. iar pentru meseria de mecanizatorminier.pot ,avea L pînă la 20 ani."i*" "■"**"*•'ű "•« lJ Informații suplimentare, la secretariatul școlii, str. Tudor Vladimirescu nr. 14, telefon 121 Zlatna, zilnic, între orele 7—15. /W WWWV W WWW/WWWWW>^/WWWWA Uniunea județeană a cooperativelor meșteșugărești Alba cu sediul în Alba Iulia, str. Decebal nr. 2 Primește înscrieri prin cooperative pentru anul școlar 1972/1973, absolvenți ai școlii generale de 8 și 10 ani pentru calificare — ucenicie la locul de muncă — în urmatoarele meserii: 1. 'roitori imbracaminte Doreați — durata 3 anii 2. Croitori îmbrăcăminte femei — durata 3 ani 3. Cizmari tălpuitori — durata 2 ani 4. Blănari — durata 2 ani 5. Tinichigii — durata 2 ani 6. Lăcătuș mecanic în industria construcțiilor de mașini — durata 3 ani 7. Lăcătuș mecanic auto-moto — durata 3 ani 8. Tinichigii auto — durata 2 ani 9. Sudori — durata 2 ani 10. Tîmplari mobilă și articole tehnice — durata 3 ani 11. Instalatori tehnico-sanitari și gaze — durata 2 ani 12. Zidar roșar tencuitor — durata 2 ani 13. Zugravi — durata 2 ani înscrierile se fac pînă la data de 3 septembrie 1972 la sediul cooperativelor meșteșugărești din orașele județului Alba, unde se dau și informații suplimentare prin serviciul personal învățămînt al cooperativelor. linia.it, s’adm.nislial.a~ia.ului . Alba "lulia, Ilia)« 23 August or 1, etaj II, telefon 11120 ;i 11419. Tiparul: întreprinderea poligrafică Sibiu - Tipografia Alba lulia.