Universul, iunie 1886 (Anul 3, nr. 529-552)

1886-06-01 / nr. 529

ANUL III.—No. 529. 5 IB surul în Osupusutsu—IO Baai în Provincie Duminecă, 1 (13)Iunie 1886. ABONAMENTE PENTRU CAPITALA : Pe 1 an - - - Lei 18 Pe trese luni ... „ 9 Pe trei luni .... „ 4.50 Pe 1 lună .... „ 1.50 Apare în tote dilele de lucru la 7 ore dimineța. REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA : STRADA BREZOIANU. No. 19. BUCURESCI. ABONAMENTE PENTRU JUDEȚE: Pe un an - - - - Lei 18 Pe șese lunî- ... „ 9 Pe trei lunî- ... B 4.50 Pe 1 lună - - - - „ 150 c Bucuresci. 2> .Raiu- 1886 Perceptorii și percepuții Intr’un ziar din Ploești citim următoarele: „Perceptorul fiscal de la Văleni a inventatun sistem forte ingenios de a urmări pe debitorii statului. Un orecare locuitor din comuna Cerașu, plaiul Telejen, anume Eftimie Diamandescu, presupus dator foncieră pentru o proprietate ce nu o posedă de 7 ani și de la care necontenit a cerut a fi scăzut și să se adauge adevărații proprietari, mai zilele trecute găsindu-’l numitul perceptor trecând călare prin Văleni, l’a dat jos după cal, ’l a trântit ș0ua, iar calul Pa sechestrat luându-i’l din posesiune. Sărmanul bătrân de 70 de ani, alărgă acum pe jos în tote părțile, cerând o constatare la fața locului. Și la casierie i se închide ușa, fără să fie ascultat. Faptul Pa reclamat în fine d-lul ministru de finanțe.“ N’am fi dat pute crezământ absolut acestei știri, dacă ea n’ar fi fost dată de Curierul Prahovei, ziarul guvernamental din localitate, care are informații oficiase. Importanță mare n’am fi dat de asemenea acestui fapt, l’am fi considerat mai mult ca un act de nebunie, dacă el ar fi un fapt izolat, întâmplător. Ziarele din provincie și plângerile care direct ne vin aci în București din deosebite părți ale țărei ne arată însă că impozitele se percep mai îndeobște cu acesta... delicatezza. Dacă faptul relatat de „Curierul Prahovei“ ar fi reprodus astfel, chiar fără nici un comentariu, de vre-un ziar din apusul Europei, ar fi de ajuns ca să ne compromită reputația de popor civilizat, pe care cu atâte sacrifici’’ ș’atâta greutate am câștigat-o. Nu s’ar putea lua măsuri destul de aspre pentru pedepsirea agenților fiscali cari ’și înțeleg astfel împlinirea datoriilor. După ce țăranul la noi e destul de lovit de forte și așa, e sărac lipit pământului , după ce cu prețul atâtor privații pate el să-și deplinescă datoriile de contribuabil; după ce, când pate, nu refuză nici o dată a plăti dările cât de grele pe care statul, comuna și județul i le cer, să mai fie și tratat astfel! Un slab bătrân de 80 de ani — care acestuia i se percepe o dare pe nedrept, căci n’are pentru ce să o plătască — să fie aruncat jos de pe cal, să fie lăsat în mijlocul câmpiilor, pe jos, și să i se vânză calul! Nu sunt vrednice de România aceste fapte. Justiția trebue să urmărască cu cea mai mare asprime pe acești criminali, căci pote veni vremea în care, din acesta cauză, țăranul, talpa casei, să se revolte în inima lui și să refuze de a plăti dările ce i se cer cu atâta brutalitate... Uraganul care s’a deslănțuit miercuri asupra capitalei a făcut pagube întinse și a cauzat mai multe mari nenorociri. In numărul de ieri am făcut „istoria“ acestei furtunase zile. Cel mai nenorociți însă și cel mai păgubiți au fost negustorii cari au alcătuit Târgul Moșilor. Aceștia au fost prăpădiți cu totul, li s’a nimicit averea. Primăria capitalei, anul acesta, a pus dări esorbitant de mari asupra acelora cari vindeau în tradiționalul bâlciu de la capul podului Târgului d’afară. Pe cât timp lucrurile au mers bine, acastă nedreptate mai era întru câtva tolerabilă ; dar acum, când negustorii de la Moși au fost atât de crud loviți, n’ar fi drept, n’ar fi umanitar ca comuna București să le restitue sumele percepute sau cel puțin o parte dintr’însele ? ’ Facem acestă simplă întrebare. In fața nenorocirii, vorbele lungi n’au nici un rost: constată că tote se fac de un număr mai mare de inșiși într’un chip forte îndrăsneț, aprope mai în aceleași circumstanțe, de unde se pote presupune că o bandă cu mai multe ramficațiuni trebue se fi având ființă. Va trebui ca administrațiunea să se gândască serios la acesta înființând o poliție secretă și permanentă care, prin investigațiuni de tot felul, se caute a da de firul urzirei acestor bande. m Mai Câini turbați.—Mai mulți țărani spun că satul Radi din județul Roman ar fi bântuit de câni turbați. Până acuma nu s’a întâmplat nici un caz nenorocit, fiind omenii forte atenți și ucizând mai mulți din acești câni, cari se adună necontenit de prin alte locuri. Ar fi bine să se afle, întru cât este adevărat acesta, după care să se ia cuvenitele măsuri. m 96 de oi trăsnite.—In comuna Siliștenca, jud. Buzău, au fost trăsnite de o dată nouăzeci și șase oi, ale d-lui Dimitrie Nicolescu, primarul acelei comune. m Răpirea unei fete.—Locuitorul Dincă Călin din comuna Mărșani, județul Dolj, stabilit de mai mult timp în comuna Zănoga, județul Romanați, în noptea de 18 spre 19 mai, curent, a fugit de acasă răpind pe o fată de națiune gracă, fiică a lui Marin Broilean. Osebit de acesta numitul a furat un cal și 86 lei. © Emigrarea Evreilor.— Aflăm, scrie ziarul „Roman“, că mai mulți israeliți din localitatea nostră sunt pregătiți a emigra în America. Primul început ’1 vor face 10 persone care vor pleca duminica viitóre. Acest îndemn la emigrațiune, se zice că vine de la bunele știri care se trimit de cei emigrați deja. Este de lucru; munca e bine plătită și mai cu suma meseriașii sunt forte căutați. © Atentat la viață. — In comuna Ogretin, județul Prahova, d. Nae Țuguiu mergând cu primarul comunei și șeful de garnizona la o parte de loc cu pădurea sea, ca să oprască tăierea ce -l făcea Duțu Comișel, locuitor de acolo, până să va termina judecata ce an, un fiu al acestuia, care a fost în armata de călărași, a venit fără veste și l’a lovit cu un lemn în cap; cei prezinți l-au împiedicat d’al mai lovi încă după ce căzuse jos cu capul spart și scăldat în sânge. D. Țuguisi a fost ridicat și dus cu căruța și se află în căutarea medicală, iar agresor’ul este încă nearestat. 9 Contele de Chambord.—(Vezi pag. 3. Spice din țara O bandă de hoți. — Județul Roman continuă a fi cutreerat de hoți. Un caz recent s’a întâmplat la Negușeni d lui Necolai Tifescu. Este de observat,"scrie ziarul „Roman“, că după urmele ce lasă aceste hoții, se Comora.Prefectul de Mehedinți fiind informat că locuitorii Ștefan Ionescu din comuna Almajelu săpând la un șanț de móre în teritoriul comunei Oprișoru, ar fi găsit o 0lă cu mai multe monede vechi, a dat imediat ordin d-lui sub-prefect acelei despărțiri să merga de urgență în localitate și să constate într’un mod precis, identitatea și felul găsirea lor, trimițând câteva dintr’ânsele prefecture, spre a se înainta muzeului din capitală. DIN PARIS (Corespondența particulară a „ Universului”) 26 Main. Chestia prinților agită forte mult pe cameră și pe guvern. Freycinet cum se știe era împotriva expulzarei imediate printr’un act legislativ. El avea mare dreptate, deorece nimic nu e mai injust decât facerea de legi escepționale. Insă, neavând încotro, el a renunțat la întâia sa idee și acum e pentru expulzare, dar totuși nu așa cum o pricepe majoritatea comisiunea alesă de cameră pentru a face raportul pentru expulzare, adică nu e pentru expulzarea tuturor membrilor familiilor ce au domnit în Francia, ci numai a capilor acestor familii și a moștenitorilor lor direcți. Și de aceea el a făcut totul spre a trage din majoritatea menționatei comisiuni pe Brousse și s-a învoit cu el acceptând amendamentul obligatoriu numai pentru expulzările capilor familiilor ex-domnitore și a moștenitorilor lor direcți.