Universul, iulie 1886 (Anul 3, nr. 553-578)

1886-07-02 / nr. 553

ANUL III.—No. 553. ABONAMENTE PENTRU CAPITALA : Pe n an - - - - Le: 18 Pe șese Iun ... „ 9 Pe trei luni - - - - „ 4.50 Pe 1 lună .... 1.50 S Bani in Capitală—1O Bani în Provincie Ărate în tote dilele de lucru la 7 ore dimineta. A * t REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA : STRADA BREZOIANU. NO. IS. BUCURESCI. ABONAMENTE PENTRU JUDEȚE: Pe un an - - - Leî 18 Pe șase luni- ... „9 Pe trei luni- ... n 4.50 Pe 1 lună - - - 150 g Bucut cotl. 1 Iune 1886 Sănătatea publică Mens sana in corpore sano. Intr’un articol precedent, am studiat sub o fază, cauzele scăderea popolației nostre, mai ales la sate. Interpelarea d-lui senator Gherghel a pus în lumină multe fapte, cunoscute celor direct loviți, și necunoscute sau nerecunoscute la București, în Parlament și la minister. Astăzi urmăm cu observațiile nóstre. Chestia merită cea mai deosebită atenție; ea nu se póte rezolva decât după multă muncă și cu forte multă bunăvoință.* * * Una din relele pe care d. Gherghel le-a arătat, räü care se póte îndrepta, e indolența serviciului care se numește sanitar. „Capii acestui serviciu nu’șî fac datoria“, a zis d. Gherghel, și în loc să facă bine de multe ori fac roa, protegtând la concursuri vreo nulitate. Onorabilul senator a arătat de asemenea că evreii sunt siguri de a căpăta posturi de medici de plase și de orașe, oricât de puțină știință ar avea. Apoi, control asupra medicilor nu există.—Sunt în adiver strălucite excepții; sunt și cunoștem medici primari, medici de plasă sau de spitaluri exemplari, cari lucrezá mult și merită stima și recunoștința tuturor, dar câți sunt de aceștia ? * * * Cea mai mare parte din medici nu ’și fac datoria. Medicul de plasă stă liniștit acasă și-și caută de alte treburi particulare ale sale, și sate mari și multe sunt care nici n’au văzut vre-o dată mutră de doctor. Pentru ce nu se obligă acești funcționari ca să ’și împlinască datoria ? Pentru că controlul lipsește, împreună cu bunăvoința, împreună cu cea mai elementară onestitate. Când se va pune capăt aceste stări de lucruri ? D. ministru de interne, șeful suprem al serviciului sanitar, răspunzând d-lui Gherghel, a zis că cei puși în fruntea instituției au tota stima d-sale. Dar numai cu stimă, ori cât de mare ar fi, dacă noi înșine am avea mult respect pentru dânșii, nu se îndrepta nimic. * * * Facultățile nóstre de medicină dau un frumos contingent de specialiști. Facultățile streine de asemeni ne împodobesc țara cu mulți omeni capabili. Dar acești omeni, în loc să se ocupe de specialitatea lor, în lată ce pot să ’și creeze altă ocupație mai agară și mai lucrativă, se lepadă de medicină. Nu e tipică la noi figura medicului deputat, a medicului consilier județian și a medicului consilier comunal ? Și corpul politic are nevoie de doctori buni — pentru că bolnav forte e — dar nu se lecuiește cu chinină, nici cu purgativi ! Lipsesc medici prin plase. Sumele care ar trebui să se întrebuințeze pentru sănătatea publică se întrebuințază pentru altceva. Trebuie să se ia măsuri urgente pentru compleetarea serviciului sănătății publice, numindu-se doctori și licențiați în tote posturile vacante și creându-se cât mai multe posturi. * * * Omenii noștri sunt buni și harnici, dar le trebuie bold pentru ca să lucreze, și bold nu pot fi în nici un caz platonice circulare. Inspectoratul sanitar să fie mărit, medicii se fie încuragiați prin bună plată și o considerație seriosa, și suntem siguri că bine vor lucra și că activitatea obiceiu va deveni. Altfel procentul morților va crește mereu și rara populație a acestei țări va deveni și mai rară. * * * General Alexandru Anghelescu.—(Vezi pag. 3) Ne rezumăm : Să se dea satelor și orașelor medici. Medicii aceștia încuragiați, controlați, și îmboldiți pentru lucru să fie. ------------------------------------------------------ Mercur 1, 2 (14) Iulie 1886. ^pice din țară Bătaie și jaf.—In naptea de 12—13 Iunie curent, o cota compusă din opt tâlhări înarmați cu cuțite și puști al bătut și jefuit pe cârciumarul Dumitru Zarcuzone din cătunul Nemțu, pendinte de comuna Marsilieni, județul Ialomița. Faptul s’a petrecut astfel: Pe când cârciumarul Dumitru Zarcuzone dormea în odaia cârciumei, s’a pomenit târziu noptea cu o lumină în casă și deodată a fost apucat de gât. Apoi intrară în casă cinci inși, dintre cari trei cu luminări de ceva aprinse. Unul dintr’inșii avea în mână un cuțit mare cu care amenința pe cârciumar, cerându’i bani. La rugăciunea acestuia de a nu ’l omorî, tâlharii l’au lăsat de gât și, punându-se unul cu pușca de o parte și altul cu un cuțit de alta, au început a ’i cere bani sau viața. In acest timp au mai intrat în casă alți trei tâlhari. Cârciumarul, spunându-le că nu are bani, căci banii ce ’l-a avut ’l-a dat fratelui seu Nicolae ca să cumpere vinuri, unul din tâlhari ’l-a dat două lovituri cu patul de pușcă, pe când altul propunea să ’i frigă cu luminarea pe piept. Suferindul repetând rugăciunea sa de a nu ’i omorî pe el și pe femeia fratelui său care se afla cu copil în aceiași odae, unul din tâlhari, îmbrăcat mocănește, tâner, cu mustața gălbue, subțire și întorsă pe buze, l’a asigurat că nu ’i va omorî. Apoi acesta a întrebat pe pacient că unde este cârciumarul Necula care ținuse cârciuma mai înainte, și spunându-i se că s’a mutat în Călărași a zis că ’l va găsi și acolo. In acest timp ceilalți tâlhari căutând prin odăi au luat 67 lei, 2 rânduri de haine bărbătești, și mai multe alte obiecte. După aceea s’au făcut nevăzuți în întunerecul nopței, apucând spre linia ferată. Doi dintre tâlhari, după spusa pacientului, sunt îmbrăcați mocănește. S’au luat măsurile cele mai rigurose pentru prinderea acestei bande. O crimă revoltătore.—In ziua de 17 Iunie curent, o copilă anume Iona, în etate numai de 5 ani și jumătate, a fost deflorată prin violență de către indivizii Ion Oprea, Dogaru și Ion Manea Raicu, unul român și cel’alt țigan din comuna Sfințești, județul Teleorman, ambii în etate ca de 16 ani. Cazul i’a comunicat parchetului și D. substitut, în unire cu medicul spitalului Roșiorii, au constatat acesta crimă revoltatore la fața locului. Ambii culpabili au mărturisit faptul ce li se impută. Monstru.—In ziua de 19 Iunie curent, femeia Maria, soția locuitorului Dumitru Călugărescu, din comuna Colibași, județul Dâmbovița, a născut o fată căreia îi lipsește partea jumătate a nasului și gurei. Copila se nutrește cu lingurița, neputând fi alăptată la piept din cauza diformității. După observațiunile făcute se crede că fata va trăi. I Fecunditate.In noptea de 19—20 Iunie curent, femeia Smaranda, soția locuitorului Ion Ștefan Lapte, din comuna Cătina, județul Buzău, a născut trei copii, dintre cari două băeți și o fată, și toți trei sunt în viață. De asemenea mama lor este sănătosă. Sinucidere.—În ziua de 23 Iunie curent, locuitorul Nicolai Chirazi, din comuna Berezeni, județul Falciu, a găsit pe Gh. Mocanu spânzurat în casa sa. Numitul suferea de mai bine de 3 ani de bula numită Pellagra ceea ce pute 1 a adus la desperarea de și-a curmat astfel firul vieței. ‡ ¹