Universul, decembrie 1888 (Anul 5, nr. 299-321)

1888-12-01 / nr. 299

Universul No. 299. IMKB II TOATE ZILELE LA 7 OES LIMIHEAȚA REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA: BUCUREȘTI STRADA 8REZOUIU 1 © BUCURESTI Calendar Zilnic 1888 Mercul î 30 Noemvrie. Apostolul Andrei, antenul chemat. Sőréié resare la 7 ore 28 m. apune la 4 ore 22 m. Efemeride 30 Noembre 1877. Marele consilii de resboiu turcesc hotărăște să nu se curme resboiul chiar de a fi să cadă Constantinopole. Universul politic, ziar cotidian, deschide un abonament de 3 și 6 luni cu începere de la 1 Decembre curent cu următoarele premiuri. Abonații pe 3 luni vor primi ca premiu gratis și france : 1. «Universul Literar» pe trei luni. 2. Calendarul «Universului». 3. Calendarul umoristic. 4. Calendarul de buzunar. 5. Calendarul de perete. Abonații pe 6 luni vor primi ca premiu : 1. «Universul Literar» pe 6 luni. 2. Calendarul «Universului» 3. Calendarul umoristic. 4. Calendarul american cu foi zilni . 5. Calendarul de buzunar. 6. Calendarul de perete. 7. Unul din următorele romane după alegere : Iubire, Onórea Dianei, Crima din calea Moșilor, Testamentul lui Bismarck, îngropată de vie, sau Perul de aur. Costul Abonamentului Pe 3 luni în capitală lei 5, și în județe lei 6. Pe 6 luni în capitală lei 10, și în județe lei 12. Abonații pentru 3 luni din județe vor trimite 45 bani mai mult și abonații pe 6 luni vor trimite 80 bani mai mult pentru francarea și recomandarea premiurile. ____________ 5 Bani în Capitală. 10 Bani în județe. XJS CAPITALĂ a« JUDEȚE " Pe an an . . . 20 Lei Pe 1 an . . 24 Lei Pe 6 luni ... 10 „ Pe 6 luni ... 12 „ , Pe 3 luni. . . 5 „ Pe 3 luni. . 6 „ ADMINISTRAȚIA ZIARULUI ȘI RECLAMELE ANUNȚURILE, INSERȚIILE retragă cuvintele ! Smith. Trebue să mai poftesc încă o dată pe prea cinstitul membru să-și retragă o așa expresie necuviinciasa și neparlamentară. Graham. Sir, refuz d’a o retrage. Smith. In acest caz nu’mi rămâne altceva de făcut decât să rog pe prea cinstitul domn să se retragă din acesta casă. Graham . Desigur, sir. Graham se scula încet de pe fotoliul seu și se duce în mijlocul incintei. Aci face o adâncă închinăciune lui Smith și apoi plecă spre ușă d’a îndăratele. Când eși din incintă, se auziră strigăte de bravo Graham! In același timp Smith și membrii majorităței uflați in spartul pepturilor, la ordine! la ordine! Impărateasa Eugenia, împărăteasa Frederic a făcut alaltă ori o vizită împărătesei Eugenia, văduva lui Napoleon III, care stă închisă în castelul ei de la Marlborough. Amândouă împărătesele au stat împreună aprópe o zi. Am avut ocasie să văd și eu pe Eugenia acum două săptămâni. S’a sbărcit de tot, ochii îi sunt stinși și s’a cocoșat cu o babă de 80 de ani. Dacă ar vedea-o cineva și-ar pune capul că densa n’a fost acum 20 de ani regina frumusețe, n’ar mai recunoște nimeni pe acea femee ambițiosă și mândră înaintea căreia se plecau cu umilință regii și împărații pământului. Se svonise că ea are să mergă în Franța să stea câtva timp la Paris. Zgomotul era fals. Dânsa nu vrea să se depărteze nici un moment de scumpul mormânt care conține rămășițele fiului ei. De trei ori pe zi se rugă pe mormânt. De două ori pe an vine de o visiteză regina Angliei și dânsa îi întorce vizita iarăși de două ori pe an fie în Londra fie la Balmoral. Tóte silințele reginei Victoria d’a mai distrage prin petreceri pe buna ei prietenă, au rămas zadarnice. Eugenia nu vrea să petrecă. West. 8E PRIMESC rUMAI LA BUCUREȘTI STRADA BRIZOIANU-19, BUCUREȘTI BUCUREȘTI, 30 NOEMRE 1888 Avem să facem astăzi o mică socotală, forte instructivă. Nu e țară în lume care, proporțional cu numărul locuitorilor ei, să aibă mai mulți omeni însărcinați cu facerea legilor, decât România. Intr’atât e de adevărat acest lucru încât Franța, spre pildă—o țară care numai economie de deputați nu face — dacă ar voi să stea pe picior egal cu România, ar trebui, față cu poporațiunea ei, să aibă în parlament 2400 de membri, în loc de 900 și ceva, câți are acum. In bugetul de cheltueli ale Statului, diurnele cari se plătesc deputaților și senatorilor reprezintă o sumă însemnătare : pe fiecare zi mai multe mii de lei se plătesc pentru lucrările acestor adunări. — Ce ar fi firesc, dar ? Ca deputații și senatorii noștri să arate rîvna cea mai mare ca să nu piardă în zadar vremea, să nu pape de géba miile de lei șterse zilnic din munca românilor... Dar, se știe vorba, că ceea ce nu e cu putință nici la D-zeu, se pate și certat în țara romanesca. După ce atăta risipă se face cu numărul prea mare de deputați și de senatori . După ce ei sunt mult și chiar prea gras plătiți. Se face risipă și cu zilele de un loc de a legiui,—în loc de a lucra pentru satisfacerea multelor nevoi pe care le are poporul,— adunările nostre legislative își perd vremea făcând chestii personale, procese de intenții — tote luxurile pe care numai omul bogat și le-ar permite, iar pe noi Românii, săracii ne duc la ruină. De o lună de zile parlamentul e adunat și n’a făcut absolut nimic. După vechia sistemă, s’au făcut la începutul sesiunii mari făgăduințe. Era să se reguleze chestia agrară și sărăcia era să dispară ca prin minune ; era să se puie capăt esploatării capitaliste în industriile de oraș; era să se reformeze impozitele , agiul era să trecă în domeniul istoriei antice... Și altele. Din tote aceste, deși camerele au fost chemate înainte de termenul normal de 15 Noiemvre, a trecut o lună și nimic nu s’a făcut. Ei, nu trebuie să fii pesimist tocmai ca Schopenhauer ca să înțelegi că „ziua bună de dimineță să cunoștem ă o legislatură începută cu atăt de neactivitate n’o se facă mare Mai ales că, ca în fabulă, crapul trage într’o parte, racul într’alta și cea mai completă inerție le bate pe tate. Se dea D-zeu se ne înșelăm. Dar, zău ne temem că și din acestă legislatură ne vom alege cu o serie de discursuri forte... frumose. DIN ANGLIA (Coresp. particulară a „ Universului“) Londra 26 Noembre O scenă din camera comunelor La începutul unei ședințe din zilele trecute, deputatul Graham a făcut întrebare anteiului lord al tesaurului, d. Smith, dacă înainte de sfârșitul sesiunii o să hotărască o zi pentru desbaterea unei propuneri precare făcută de deputatul Robinson de la Budley. Smith răspunse: Am pus deja în cunoștință pe prea cinstitul deputat de Lancashire că obiectul de care vorbește preocupă în mod serios pe guvern. Insă din causa urgenței afacerilor publice, nu pot să iau altă dispoziție în privința timpului decât aceea pe care am spun’o deja. Graham, Prea cinstitul domn n’a răspuns la întrebarea mea. Eu l’am întrebat dacă o să aibă bunătate să pricinuescă o ocazie pentru discutarea unei propuneri de cea mai mare importanță. Dacă nu va face asta, nu pot să zic altceva decât că umblă cu „șiretlicuri neonorabile.“ (dishonorable trick) ca să evite discuția.“ Strigăte : La ordine! La ordine ! Aprobări din partea opoziției. Smith. Prea cinstitul membru se purta într’un chip cu totul neparlamentar, întrebuințând așa vorbe. Sunt dator să’l rog să’și retragă expresiunea. Strigăte : să și-o retragă! să și-o retragă! Graham . Nu retrag nimic. Am spus pur și simplu ceea ce gândesc. Smith . Rog pe prea cinstitul membru să’și retragă expresiunea de „șiretlicuri neonorabile“ care nu este de loc parlamentară. Graham. Doresc, sir, să mă abțin de la orice nepoliteță către d-ta, dacă sunt capabil de nepoliteță. Insă trebue să spun că lăsarea la o parte a acestei propuneri este un șiretlic neonorabil. Strigăte, la ordine ! la ordine Joul, 1 (13) Decembre întâmplări din țară , pc In sera de 16 Noembre curent, a ars cu desăvârșire mora de abur a d-lui W. H. Opler, proprietar în com. Broșteni, județul Dâmbovița, causându-i o pagubă de Ie* 17.000 și a fost despăgubit de societatea de asigurare Dacia. Focul a provenit din neglijența servitorilor. m Omor In naptea de 20 Noembre curent, Ion Neculai Cârțu, din com. Budești-Ghicăi, județul Nemțu, în complicitate cu alții, a omorît prin bătae pe soția sa legitimă Smaranda, născută Gheorghe Nemei. Cașul i’a comunicat parchetului. Viață lungă Femeea Bălașa Văduva, din comuna Țintești, județul Buzău, care atinsese etatea de aprope 127 de ani, a încetat din viață la 19 curent.