Universul, aprilie 1889 (Anul 6, nr. 73-93)

1889-04-22 / nr. 87

Anul VI.—No. 87 CAMiEUniAll] PE 1989 Ortodox Vineri, 21 Aprilie.—Dua. Teodor Trihun. Catolic Vineri, 3 Mai. — Aflarea Crucei. Sórele resare la ora 4,42 și apune la ora 7,8. Efemeride 21 Aprilie, 1205.—Românii bat pe cruciați la Tesalonic. BUCUREȘTI, 21 APRILIE Am vorbit zilele trecute de situațiunea politică și ne-am rostit în sensul că ea, privită dintr’un punct de vedere în afară de interesele de partid, e satisfăcătoare. Guvernul actual nu posedă o majoritate mare, așa ca să fie ispitit a înăbuși pe celelalte grupuri și partide; opoziția iarăși nu e destul de mare ca să pericliteze zilele guvernului. Cu chipul acesta, există un soio de echilibru foarte avantagios pentru interesele publice—bineînțeles în cas când toți oamenii noștri politici ar pune interesul public mai presus de interesele de partid. * * * . Se pare însă că acest element lipsește. Dușmănia de principii se întinde în țara nostra la persane; în loc ca adversarii politici se se stimeze între ei și se-și facă unul altuia creditul ce-și datoresc între ei omenii cinstiți, la noi omenii de principii diferite se uresc până la estrem. Nenorocită tot d’auna, sistema aceasta putea totuși șe fie întrebuințată în vremile de demult, când totă politica se reducea la favorea suveranul și când, ca se ajungi la putere, trebuia să izbutești a pune în ștrang pe guvernanții în ființă. Dușmănia orbă, capabilă se mârgă până la exterminare, avea rațiunea iei atunci, era în firea lucrurilor. Dar astăzi, în regim constituțional-parlamentar, când puterea se dă nu de un om ci de popor, când nu lingușirea și intriga sunt căile pentru a ajunge la cârmă, ci oportunitatea principiilor profesate, asemeni apucături nu numai că nu se justifică, dar sunt forte primejdiose și produc cel mai mare rău. Cu asemeni aplecări, cazul statului nu pote merge decât forte încet și anevoie. Din potrivă, dacă lupta politică ar fi francă și reală, dacă partidele și-ar face credit una alteia, pentru ca fiecare se potă pe rând încerca dezlegarea grelelor probleme de la ordinea zilei ; dacă puterea ar fi dorită ca mijloc iar nu ca scop — atunci interesele publice n’ar fi așa de ne-J,glijate cum sunt și cestiuni vitale n’ar vegeta cu anii la ordinea zilei. * * f * Dar nceasta ne lipsește. Forma de guvernământ s’a schimbat; de la despotism am trecut la constituționalism , dar moravurile politice au rămas tot cele vechi. Persistența acestor moravuri rele face că și azi situațiunea politică la noi e încurcată și că póte guvernul nu va putea lucra cu actualele Camere și va fi silit se prescrie nouă alegeri. Afară numai dacă diferitele grupuri conservatoare nu și vor face unul altuia concesii pentru a alcătui o majoritate puternică. 5 Bani în Capitală.—1O Bani în Jucido Amiralul von der Golt ®.—(Venii pag. 3) DIN BULGARIA Corespondența part. a „Universului„ Sofia, 19 Aprilie. Intrig! peste intrig! Cu toate că la suprafață situația pare bună și liniștită, în fund ea e foarte tulburată. Elementele numite antinaționale, adecă ä acele cari vor ca Bulgaria să meargă mână în mână cu Rusia oricari ar fi împrejurările, se agită cu turbare și dau asalturi disperate guvernului d-lui Stambulov. Din nenorocire, agitațiunea nu se produce numai înnăuntrul fruntarielor; dacă Bulgarii și-ar spăla rufele în familie, réul n’ar fi tocmai mare. Dar mișcarea se întinde departe peste graniță și aci stă pericolul. Partida zancovistă, susținută cu energie de panslaviștii ruși, min era necontenit situațiunea actuală și face pe guvern se-și pardă în luptă stearpă cea mai bună parte din forțele sale. Vorbeam mai zilele trecute cu unul din umenii noștri politici și mi-a mărturisit că guvernul are mai pe fiecare zi de dejucat câte o intrigă. Fiindcă nu pot se agite pe față și se reduce masele, tancoviștii sunt siliți se se mulțumescă cu scuterea de broșuri și cu intrigi. O parte din aceste manopere au căzut în baltă; oposițiunea reușise să atragă clerul în partea iei. Cunoașteți resultatul : sinodul se puse în grevă și unui episcopi începuse să ațîțe poporul. Mulțumită energiei guvernului, pericolul a fost înlăturat și înaltul cler bulgar a reintrat în calea regală. In jurul palatului asemene se țese intrigi , dar principele știe de care parte îi sunt prietenii, de care dușmanii. Așa că intriganții își pierd vremea. Cu toate astea, lupta această ascunsă e foarte păgubitoare pentru țară. O răpire de fată Un fapt din cele mai dramatice s’a întâmplat dăunări într’un sat de lângă Kiustendil. Iată în ce împrejurări: Pe când, într’amurg, fata unui chiabur din sat se afla în pragul porței, uitânduse la drum, deodată trece o trupă de vre-o cinci tineri călări și înarmați. In dreptul casei, tinerii, se opresc și unul din ei descalecă și se apropie de fată, prefacânduse a o întreba ceva. Și, fără de veste, deop, fata se pomenește înhățată și aruncată pe oblăncul gélei lângă tîner care încălecă repede. Și apoi, la galop. o fugă nebună începe, sub excorta celorlațî 4 tineri. Dar în curtea case, în momentul când se făcu răpirea, se aflau tatăl și fratele fetei care, pe dată ce vezură întâmplarea, alergară să-și ia caii și arme și porniră după răpitori. Aceștia o luaseră pe drumul din spre graniță. Urmărirea începe și e furtuna sa. Cu vîrtejul alega cei cinci, urmăriți de cei doi la cari se mai asociaseră încă vre-o câțiva omeni din sat. Fugeau cei cinci, dar la un loc fură aprope, aprope ajunși de urmăritori. Atunci, lăsând pe tînerul cu fata să se tot ducă, cei patru stau în drum să aștepte pe tatăl și fratele fetei și pe însoțitorii lor. Și se încinge o strașnică luptă, în care tatăl fetei fu grav rănit. Apoi cei patru tineri, văzéndu-se aproape de a fi biruiți, după ce răniseră pe tatăl fetei, se grăbiră a scăpa cu fuga pe urma răpitorului ei, desigur peste graniță. Lumea din Kiustendil e forte emoționată de această îndrăzneață răpire, întâmplări din țară Ciocnire de vapore. Vaporul Radeschy al companiei austriaca de navigațiune pe Dunăre, miercuri la 6 ore p. m. pe când pleca de la Brăila pentru Galați puțin a lipsit să nu fie izbit de vaporul rusesc Bulgaria, care venea de la deal încărcat și cu o viteză Sâmbătă, 22 Aprile (4 Mait) 1889, extraordinară. Grație căpitanului vaporului Radeschy isbitura și nenorocirea a fost înlăturată.  Trăsnet Căzând o ploae cu grindină în comuna Târnăuca, județul Dorohoiti, s’a aprins din trăsnet casa locuitorului Neculai Covaliu, omorând și un vițel ce era în casă. Venind un nor cu ploae a trăsnit în casa locuitorului Gheorghe Ioan Tolescu din cătuna Antoceni, comuna Uidești, județul Suceava. In acest minut soția sa, fiind în tinda casei, a fost contestată astfel că pe dată a căzut moartă. La cercetarea făcută nu s’a găsit nici o lesiune decât numai perul capului pârlit, iar casa a fost ferită de incendiu. Silnici și Locuitorul Ion Pintilie în etate de 80 ani din comuna Voinegi, județul Tutova, sătul de viață din causa suferinței ce suporta de mai mulți ani de o incurabilă bolă numită Pellagră, s’a împușcat, chiar în casa sa când nu se afla în ea nimeni din membrii familiei sale. — In ziua de 12 Aprilie curent, Pavel Camerea din cătunul Volintărești, comuna Heleguieni, județul Roman, s’a găsit spânzurat în o șură a casei sale. Din cercetările făcute, s’a constatat că numitul s’a spânzurat singur din causa unei bule grele ce suferea de mai mult timp. Cașul s’a comunicat parchetului respectiv, o farsă In ziua de 12 Aprilie curent, copila Florica, de 4 ani, fiica lui Simion Ion Vârf, din comuna Stoenești, județul Romanați, fiind singură în casă la un foc mare de paie, i s’a aprins hainele ei, arzendu-i corpul, a încetat din viață după 3 ore de durere.  Viață lungă In ziua de 12 Aprilie curent, a încetat din viață femeia Dumitru Ion Bechir, văduvă, din comuna Gostin, județul Vlașca, în etate de 112 ani aproape.  Omorît de cal Vasile Guțoiu, din comuna Nehoiașu, județul Buzău, în etate de 80 ani, la 29 Martie trecut, pe când curăția niște fânâță la uscătura Tihărăului, s’a apropiat un cal de locul unde el se afla, și a luat în gură căciula ce o pusese pe un butuc. Moșul a alergat dupe cal spre a’i scote căciula din gură , dar calul, întorcându se, ’l-a mușcat atât de greu la mâna drepta încât’i-a rupt carnea ei, până să fie transportat în cura spitalului, a încetat din viață în crude suferințe.  Asasinat Individul Mihalache, servitor în comuna Căzănești, județul Ialomița, mergând la o cârciumă din acea comună, a beat vin până ce s’a îmbătat. Ne mai având bani, a cerut sâ’i dea vin pe datorie; cârciumarul însă nu ’l-a dat și a voit a’l da afară. Pe când se ’napoia în prăvălie, cârciumarul a fost lovit în spate cu un cuțit de sus numitul individ, care ’i a causat o rană gravă. Un român pe turnul Eiffel Amețesc ș’acum când mă gândesc la înălțimea pe care m’am urcat. Mă aflu la poalele turnului, îl privesc și nu ’mi vina se cred că m’am urcat pe el, încă nu sunt ascensorii. Pe dina fără turnul e gata, pe dinăuntru încă nu. Turnul lui Eiffel, contrar credinței generale, e forte grațios. El se înalță svelt, pe patru mari piciore, în mijlocul Expoziției.