Universul, octombrie 1889 (Anul 6, nr. 223-248)

1889-10-24 / nr. 242

Anul VL—NO. 242 JLTIXUL II TOTE ZILELE SI 7 CHE 2IMIEATI REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA BUCUREȘTI, STRADA BRECIANU, I © BUCUREȘTI CAPITALA : __ i» jțjdeȚB : Fe sBas . . . 2 © Lei Pe 1 an. . . . 24 Le Pe 6 luni . . 10 Pe 6 luni ... 12 „ , Pe 3 luni . , Pe 3 luni ... 6 „ ANUNȚURILE, INSERȚIILE ȘI RECLAMELE SE PRIMESC NUMAI LA ADMINISTRAȚIA ZIARULUI BUCUREȘTI STRADA BREZOIANU 19, BUCUREȘTI CALENDAR PR 1889 Ortodox Luni, 23 Octombre. Ap. Iacob, fratele Domnului. Carollc Luni, 23 Octombre. —Carol S Hani în Canftalsi.—.fj# Kami im Județe Marți, 24 Octombre (6 Noembre) 1889 București, 23 Octomb. Amorțeala care a domnit în lumea nostră politică până zilele acestea a făcut loc unei agitațiuni febrile. Se apropie vremea deschiderii parlamentului și ea e pricina agitațiunii ce se observă. Guvernul simte trebuința să se prezinte complect în fața cernerilor și să pare chiar că ține să se înfățișeze cu altă ’fizionomie. O mulțime de combinațiuni sunt în curs. Unii vorbesc despre o apropiere a guvernului de așa numiții laterali, adică liberaliidisidenți cari s’au despărțit de d. Dumitru Brătianu pentru a sprijini guvernul d-lui Catargi ; se spune că unul din cei trei oameni marcanți al lateralilor—Mârzescu, Cozadini și Ceaur-Adan —vor intra în cabinet. Alții dau ca probabilă o alianță a guvernamentalilor cu grupul domnului Dumitru Brătianu, constituinduse astfel un guvern al fostei opozițiuni unite. In sfîrșit, după o a treia versiune, vechii conservatori s’ar uni cu junimiștii pentru a forma o majoritate compactă. Fiecare din aceste trei combinațiuse rând pe rând susținută și combătută cu ardere. In afară de asta, în timpul din urmă s’a vorbit mult despre o disolvare a corpurilor legiuitore, deorece, cu actualele camere, nici un grup politic nu e în stare să dea un guvern puternic și durabil. Care din tote aceste ipoteze se va realiza ? Iată ce nu pate nimeni să spue, afară de d. Lascar Catargi, și încă sunt mulți cari pretind că însuși președintele guvernului nu e încă fresat asupra soluțiunei definitive a crizei, din causa curentelor contrarii cari îi dau asalt. Și la drept vorbind, pe moini pe masa cea mare a publicului nici nu trebua să ne interese care din combinațiile enumerate mai sus va izbuti. In adevăr, nici una din rele nu poate să satisfacă așteptările publicului, ale oamenilor care nu vor să știe de interese de partid și nu au în vedere decât interesele țării. Pentru acești oameni, figurile de echilibristică parlamentară nu însemnează nimic. Ceia ce vrea țara, ceia ce e în drept să ceară, de limpezirea desăvârșită a situațimnei partidelor. Nu combinații și alianța între elemente eterogene, care, apropiate d’un interes momentan, se vor despărți la cea d’iită ocazie și care sunt condamnate la sterilitate chiar cât ar trăi, nu asta cere națiunea. Reconstituirea celor două partide istorice liberală și conservatoare—pe temeiul unor programe clare, iată ce vrem cu toții. Și vrem aceasta, pentru că numai așa nevoile țării pot să găsească satisfacerea ce dă atâta timp, o reclamă în zadar numai cu partide compacte, bine definite și cu steagul desfășurat, se poate păși lasăver gicas marilor reforme de care România are nevoie. Cu combinații ca cele de mai sus, s’a făcut îndelungată experiență și în alte țări și la noi, și s’a văzut că ele nici o dată nu pot duce la un rezultat mulțumitor. Un guvern eterogen, un parlament cu partide fracționate extrem, pot să trăiască de azi pe mâine, dar nu pot niciodată să aibă una din acele acțiuni mari, puternice, salutare, care dau viață unui popor gi-l avântă pe calea propășirii. Numai forțele concentrate sunt capabile de o asemenea acțiune binefăcătoare și de aceea numai concentrarea partidelor noastre politice si soluțiunea pe care masa poporului poate s’o dorească. Iată pentru ce avem tot dreptul să ne dezinteresăm de chipul cum se va rezolva criza. Evoluțiunile pe cari le sevârsesc acum diferitele grupuri ne lasă indeferenț, numai o sigură evoluțiune ar avea dreptul la simpatia noastră, anume aceea care ar avea de rezultat concentrarea partidelor. Și, mai curând sau mai târziu, tot aci vor trebui să ajungă, căci numai aci ie scăparea. Un teatru în Germania. — (Veil pag. III a) PT tunostinta limbilor streine este o avuție ce nu se póte pierde nici o dată ! Pentru a înlesni dar tuturor însușirea acestei prețiose comori, subsemnata administrație a publicat un 03“ MANUAL IM CONVERSAȚIUNI MODERNE în șase limbi și anume : românește, franțuzește, italienește, nemțește, englezește și spaniolește. Cu ajutorul acestui manual de conversațiuni, compus din două mari volume ce se vând împreună cu prețul de 4 lei, oricine pote învăța, fără profesor și în cel mai scurt timp, limbile de mai sus. De vânzare la subsemnata tipografie editare și la tote librăriile și depozitele de ziare. Pentru provincie, franco și recomandat. Manualul complect (ambele volume) costă 4 lei și 25 bani. Tipografia Universal 44 St. Brezianu 19, Bucure sei. de DIN PORTUGALIA (Corespondența part. a „ Universului“). Lisabona, 23 Octombre. Regii... Ce e gi cu viața omului! Fie cel darmă dintre muritori, fie geniul cuiva mare, —toți se duc în negura uitărei, puțin de pe ce din om nu mai rămâne decât un hoit fără de viață. Mai ieri a murit regele dom Luiz. A fost om harnic, — a fâcut isprăvi mari. Foarte potrivit, a condus trebile acestei țări rât a fost cap de stat. A știut nu numai să asigure existența statului, ci chiar sâ-l mărească, se’i facă glorios și... acum, după ce țărânul a acoperit, nimeni nu mai vrea să știe de dom Luiz. Ca rege, e mort ca toți morții. Ce supraviețuește Cu toată această lesnicioasă uitare, a faptelor capului de stat dom Luiz, tot remâne ceva însă din monarhul răposat. Remâne literatul.. In momentele slobode, răposatul rege se ocupa cu scrieri literare. Și a fost original scriitor, cu adevărat simț artistic. A îmbogățit literatura portugheză cu bucăți care vor rămâne clasice. Din mândrul suveran, posteritatea va ține samă numai de ceea ce ar fi putut face și cel mai sărac om cu talent. Rege. Luiz e mort; literat, trăiește și va trăi. Regele otrăvit Cu privire la mortea regelui nostru, tóta lumea e convinsă că ea e rezultatul unei crime. Acum vr’o treizecii de ani, dom Luiz și cu unul dintre frații săi făcură o călătorie la Londra, însoțiți de un profesor. Intr’una din zile, la ieșirea din teatru, el fură întînspins ți de un portughez care legă vorba cu tinerii. Aceștia, despărțindu-se de necunoscut, primiră de la dânsul două țigări, pe care le aprinseră, ur cânda se in trăsura care-l duse acasă. A doua zi, amândoi se simțiră cuprinși de mare slăbăciune și căzură într-un fel de somnolență ciudată. Doctorii, consultați în grabă, sfătuiră pe cei doi prinți se plece imediat din Londra, atribuind boala lor climei capitalei engleze. Prinți desperați Dar, la Lisabona, tinerii suferiră de aceiași boală; ei erau deseori prinți de slăbiciune și manifestau o indiferență deplină pentru toate cele ce-î înconjurau și chiar pentru viață, zicând câteodată că ar vrea să moară. Starea lor necesită o consultație medicală, la care luă parte unul dintre cei mai mari medici francezi. Concluzia lor fa că cei doi principi aveau sângele otrăvit și sa recure.j*ia"... i special, întemeiat pe principiile sistemei lui Broussais. Se făcură tăieturi pe brațele și picioarele celor două bolnavi, și rănile fu de nevoie să fie ținute deschise întotdeauna, ca să poată ieși otrava ce se afla în sânge. Mort Mai întăi merseră bine lucrurile, dar deo dată rănile fratelui răposatului rege se închiseră și mult puțin după aceea. Această moarte produse asupra regelui o impresie forte vie; el zicea adese că va muri și el tot așa. Poporul zice că portughezul care oferise lui dom Luiz și fratelui Bea țigări otrăvite era unul din partizanii lui dom Miguel, care luptase odiniora în contra mamei sale dona Maria, și pretendent la tronul Portugaliei, în caz de moarte a lui dom Luiz și a fratelui său fără de moștenitori direcți. Occid iSilii Sfi CALENDARE pe 1890 In editura Tipografiei „Universul“ vor apare în curând urmatorele calendare, cu materii literare originale din cele mai plăcute și mai variați, precum și cu ilustrații din cele mai interesante și mai bine executate. L Calendaml american (cu foi zilnice) 2. Calendarul „Universului“. 3. Calendarul Armatei (mare noutate) 4. Calendarul de părere. 5. Calendarul portativ. Prețurile vor fi cele mai moderate posibile.