Universul, noiembrie 1889 (Anul 6, nr. 249-274)

1889-11-25 / nr. 270

Universal No 270 Am venit ca să ne arestați; iată revolverul cu care am ucis-o“. întrebat din nou, el spuse că se numește Giuseppe Borasi de 34 de ani. Crima o făcuse din gelozie. La domiciliul Anmeiatei găsiră o fată de vre-o 25 de ani, zăcând într’o baltă de sânge, moartă. Această fată trăia de mulți ani cu Borasi, care însuși era însurat, dar își trăda femeia. Amanta fusese chelnăriță la berăria Garibaldi. Femeia lui Borasi făcea o mulțime de scandaluri amantei și de aceia Anunciata se lepădase de densul și trăia cu altul. Borasi, ca să-și răzbune, o ucise. HAZ — îmi împrumuți cartea asta ? — Eu nu împrumut cărți niciodată, căci nu mi se dau îndărăt. Vezi biblioteca asta ? In ea sunt numai cărți care mi s’au împrumutat. Lucruri din toată lumea Moravuri ziaristice în America. — X. Huldfast, ziarist cunoscut din Filadeiba a fost vizitat de curând de un prieten vechiu al seu, d. Reading, care locuește într’un oraș de la apus. După obicinuitele îmbrățișări, Huldfast întrebă : — Ei, cu ce afacere te mai ocupi ? — Sunt șase luni de când m’am lasat de negustoria cu petroliu și m’am apucat de ziaristică. De nu’mi va merge bine cu ziaristica, am să mă apuc de tăbăcărie , am găsit o fabrică ieftină... — Așa, vrea să zică pentru moment suntem confrați. Și la ce ziar lucrezi ? — Am cumpărat un ziar de curând : sunt proprietar și director de ziar... — Ei bravo! Și de ce nu mi-ai scris și mie despre așa eveniment ? — Sunt foarte ocupat; abia am putut scăpa pentru ca să vin acum la Fidelfia pentru o afacere de familie. — Ți-ai aranjat bine redacția? — Foarte bine, am scriitori buni și material îndestulător. — Ții multe arme în redacție ? — 12 puști cu repetiție, vr’o 30 de săbii și două tunuri așezate chiar la ușa de intrare. -- Ce, se vede că sunt turbulenți concetățenii ? — O!ru așa ca pe când era predecesorul meu în fruntea ziarului, el avea de două ori mai multe arme și ținea trei tunuri la ușa de intrare. Obiceiuri din Iliria.—Obiceiurile populare dispar puțin câte puțin. Civilizația au numai înecă fără înduplecare orice poesie prin orașe, dar se introduce și prin sate, făcând pe țărani să-și uite tradițiunile. Există însă regiuni, și în aceste regiuni localități, care fac excepțiune de la regulele civilizației. Una din aceste regiuni este Iliria și una din localitățile care și-au păstrat mai mult obiceiurile acolo este Castua, pe ascrape de Fiume. Obiceiul cel mai original din acea parte de loc este următorul : In cursul anului nu se face nici o căsătorie. Pentru tate se hotărește o singură zi. Toți acei care și-au făgăduit să se ia se duc în acea zi înaintea altarului. Duminecă 12 Noembre trecut a fost ziua cea mare anul acesta. Și fiind-că zeul amorului nu s’a arătat așa leneș ca în alți ani, ci a străpuns cu săgețile lui înveninate inimele flăcăilor și fetelor din Castua, treizeci de perechi și-au strîns în același timp nodul conjugal. Un așa mare număr de ampresați cari să-și jure iubire și credință vecînică în același moment, înaintea aceluiași altar, nu s’a mai văzut în Cașiun. Neapărat, ziua de 12 Noembrie a fost o zi de mare veselie pentru toți locuitorii satului, mari și mici, și chiar pentru unii locuitori din satele învecinate. Treizeci de nunți s’au făcut în unul în acelaș loc, afară sub cerul liber. Vinul a curs din bielșug, încălzind inimile celor bătrâni ca și pe ale celor tineri. X STORI Vineri La direcțiunea căilor ferate române se vor face următorele numiri de la 1 Decembre : D-nul Constantin Costaki, inginer asistent la serviciul întreținerei, în locul d-lui Costescu demisionat, și d. Gh. Niculescu, inginer al șcdiei de poduri și șosele din București, inginer asistent la serviciul întreținerei în locul d-lui Z. Moga care va f înaintat. îț _ x Următorele vapore au sosit în portul orașului Galați: Vaporul elin „L. M. Chrisoveloni“ din Anvers cu mărfuri. — Vaporul englez „Caedmon“ din Cardiff deșert — Vaporul englez „Anne Thomas“ din Cardiff cu cărbuni.—Bricul otoman „Olga“ din Constantinopol deșert.—Bricul otoman „Meshout“ din Smirna deșert.—10 șlepuri din Prut cu cereale. A Demisia d-lui C. Pariano din funcția de prefect al județului Vlașca a fost primită.X A căzut zăpadă în următorele localități : Adjud, Berind, Botoșani, Buzeu, Caracal, Peatra, Predeal, Sinaia, Tulcea, etc. Imediat după votarea celor trei promote principale și anume : Reorganisarea Băncii Naționale, tocmelile agricole și introducerea etalonului de aur, se vor aduce în discuție bugetele pe exercițiul anului viitor. , Este vorba de a se face următoarele numiri în magistratură: D. Deșliu se va numi președinte la tribunalul din Buzău, d. Livescu actual președinte la Dâmbovița să permită în aceeași calitate la Tulcea, în locul dlui Alevra, care trece la Dâmbovița. Comisiunea, numita de minister pentru studiarea proectului de lege pornit din Inițiativa Camerei pentru înlocuirea licențelor cu o taxă asupra decalitrului, se va întruni din nou zilele acestea spre a decide definitiv asupra acestui proiect. Mercur, la orele 10 dimineață, Regele a primit în audiență o delegațiune a consiliului general al jud. Constanța, care i-a înmânat un raport despre dorințele și trebuințele acestui județ. 4* Citim în „Naționalul“ : Ca prefect al județului Vlașca nu va fi numit nici unul dintre cei trei aspiranți, adică : d-nul Rădulescu, Ghermani și Racotă. Primul-ministru a hotărît ca, în situațiunea în care se găsește astăzi județul, să numească o persoană străină de localitate. „Românul“ află că, contrar știrea dată de un confrate, consiliul comunal al orașului Galați nu se va disolva, în urma trecerei la guvern al d-lor Ressu și Pacu. De asemenea nici prefectul nu va fi înlocuit. ” Consiliul comunal al orașului Botoșani va fi disolvat în curând. D. Gr. Ghica-Deleanu, prefectul județului, e așteptat în capitală în acest scop. Mișcarea ce pregătește d. Rosetti în magistratură nu va apare înainte de săptămâna viitoare. Se desvoltă, zice „Timpul“, prin diferite ministere o mare activitate în privința proiectelor de legi, ce trebuesc aduse înaintea camerelor. Aceste proiecte vor fi în puține zile depuse la biuron. D. Ștefan Velescu, profesor la conservator în clasa de declamație, este bolnav de vr’o 10 zile. D-sa și a luat un concediu de 15 zile, în care interval îi va ține locul d. Ion Armășescu absolvent al conservatorului. Se zice că d. I. Rădoi a retușat categoric să primescă postul de președinte al tribunalului de comerciu din capitală, post ce i-a fost oferit de actualul ministru de justiție. „Timpul“ află că comisia de informațiuni a camerei, pentru verificarea actelor guvernului dlui I. C. Brătianu, va depune cel mult până la 1 Decembre raportul sau. Camera va avea apoi a decide dacă trebue sau nu să instituiască comitetul de instrucțiune. ¥ D. Bobescu, inspector financiar, care a fos numit inspector general al creditelor agricole din țară, a intrat ieri în funcțiune. E cestiune de o mișcare în personalul acestor credite. * D. M. Ghermani, ministru de finance, va face tocmai la finele acestei luni o mișcare în personalul controlorilor financiari. Asemenea va face mai multe numiri și permutări în celelalte ramuri ale acestui minister.Xafe . D. Popescu, prefectul județului Muscel, a sosit în capitală în afaceri de serviciu. 3. D. I. C. Brătianu va lua direcția grupului liberal-național din Senat. Se zice că d-ni. N. Fleva și P. Grădișteanu se vor alia cu d. Brătianu, spre a face guvernului o opoziție în comun. Procesul medicului Florescu, care trebuia să fie judecat miercuri de consiliul de rezbel, a fost amânat după cererea inculpatului, pentru motivul că a sesizat pe Curtea de casație asupra cestiunei de competință a tribunalelor militare. 4* i Sâmbătă, 25 Noembre (7 Decembre) 1389 D. Victor Fotea se va narai sub-prefect în jud. Iași, în locul dlui Balș care a demisionat. 4 General G. Angelescu, comandantul corpului 1 de armată, a sosit în capitală. 4 Ieri s’a făcut, cu mare pompă, înmormântarea regretatului colonel Sergiu Voinescu. Toate armele din garnizona Capitalei erau reprezentate. Cortegiul era din cele mai imposante. D’ colonel Poenaru a pronunțat câteva cuvinte elociate la ridicarea corpului cum s’a făcut de ofițeri. Șcala militară cu drapel, dedea garda de onore. Trupe din cele trei arme sub comanda d lui colonei Paladi au însoțit cortegiul până la cimitir. Acolo întreaga școală militară a făcut onorurile înmormântărei, și a tras cele trei salve. Elevii, la ultima salvă, plângeau. Ca semn de doliu s’au suspendat cursurile școlii militare. ” Recursul colonelului Polizu se va judeca de consiliul de revizie al armatei la 7 Decembrie. „ Aflăm că o mulțime de schimbări se va face zilele acestea în personalul ofițerilor și medicilor recrutori numiți de ministrul de rezbel. In cursul acestei săptămâni, probabil Sâmbătă, se va da o nouă serată literară la Palat, în care vor fi invitate mai multe persone din societatea bucureșteană. Consiliul de miniștrii a aprobat cu mici modificațiuni regulamentul votat de consiliul comunal al Iașilor pentru vânzarea în loturi a moșiilor acestui oraș. Lofurile se vând la meseriași sau plugari români, tot însă sub condițiune de inalienabilitate. m D. George Duca, directorul general al căilor ferate, n’a apucat bine să se întorcă de la cimitir, unde condusese pe soacra d sale, d-na Cleopatra Cantacuzin, și o depeșă urgentă P a chemat la Iași lângă tatăl d-sale, generalul Duca, a cărui stare de sănătate e foarte neliniștitore. 4 Se zice că d. Beldiman, fost prefect al județului Ilfov, va fi numit într’o funcție dependințe de ministerul finanțelor. Serviciurile industriei și comercialui vor forma o divizie separată la ministerul domeniilor, prin noua organizarea ce se va da acestui minister. Bugetul căilor ferate va fi presentat luni Camerei, spre a fi trimis comisiei bugetare. Generalul Vlădescu ministrul de rezbel, a prezidat ori de dimineață consiliul sanitar al armatei. Din cause neprevăzute, concertul d-sorel Nikita se amână pentru altă dată, când se va face cunoscut prin afiș special. K A seara s’au întrunit liberalii independenți și democrații la d. Dumitru Brătianu. D. maior Alexandrescu, sub-directorul școalei de aplicație, e transferat la regim. 1 de geniu. » . Se zice că d. Guși, licențiat în drept, va fi numit procuror pe lângă tribunalul din Argeș. Consiliul comunal al Capitalei va fi convocat din nou în cursul acestei săptămâni. D. procuror general Burada a plecat acum două zile la penitenciarul Mărgineni împreună cu d. director general al penitenciarelor. De la Mărgineni d-lor vor pleca pe la celelalte penitenciare, pentru a face tabloul condamnaților cari vor fi grațiați sau căror li se va reduce pedeapsa cu ocazia sărbătorilor Crăciunului. Citim în „Constituționalul“: Se răspândise azi zgomotul că d. general Florescu are de gând să și dea demisia din președința Senatului. Credem a ști că acest zgomot e cu totul neîntemeiat. „ Următorele transferări s’au făcut în armată. D. locotenent colonel Gramaticescu, e numit director al școalei de aplicație. D. locot.-colonel Crătunescu e numit comandant al regimentului 2 de artilerie. D. maior Pavlol e numit sub-director la școala de aplicație. 4. M. S. Regina a făcut ori o lungă visită damei sale de onoare, d-na Voinescu. M. Sa a stat la d-na Voinescu de la ora 1 până în momentul când s’au întors rudele de la înmormântarea regretatului colonel. Ședințele sfântului Sinod au fost prelungite încă pentru 3 zile din cauză că nu s’a putut termina discutarea și votarea legei facultății de teologie. + A sosit renumita menagerie Montenegro. Ea se va instala pe chsiul Dâmboviței. Deschiderea va avea loc Duminecă 26 curent. Suntem informați că farmaciștii militari, locotenenții și sublocotenenții, au reclamat inspectorului general dr. Theodori, a se revoca ordinul prin care li se interzice de a purta lampas la pantaloni. * D. Nicu Albu, fost prefect, condamnat dn Curtea de Apel din Iași, a făcut recurs la Casație. & Ca procuror general al curții de apel din Iași, în locul d-lui Vrânceanu, e cestiune să se numească procurorul de secție Sutzu.X Contigentul anului 1990 va fi de 14000 tineri pentru armata permanentă, 2500 pentru călărași cu schimbul, iar restul se va înscrie între dorobanții cu schimbul. In procesul prințului Gr. M. Sturza cu Creditul funciar, tribunalul declinându-și competința, afacerea să va hotărî de arbitrii. X Prefectul poliției Capitalei, d. colonel I. Algîu, a fost primit ieri în audiență la palat. X D. C. Christescu, fost președinte la tribunalul din Ploești, a fost numit grefier de secție la Curtea de casație, în locul dlui Davidescu, care și-a dat demisia. + Comercianții Sason și Repan au fost declarați în stare de faliment, de către tribunalul comercial din capitală. Eri, joi, Senatul n’a putut ține ședință, deoarece nu a fost față nici un ministru. A Se zics că Generalul Vlădescu, ministrul de rezbel, refuză categoric de a face orice mutări între ofițerii superiori. Lucrarea șoselei dintre Berheciu-Bârlad a fost adjudecată asupra d-lui inginer Zamfirescu. Ministrul de finance a dat o circulară tuturor taxatorilor vamali, ca în termen de 16 zile să achite diferențele vamale ce figureza asupra fiecăruia din aplicarea greșită a tarifelor vamale. D. Menelas Ghermani, ministru de finance, a depus azi pe biuroul Camerei un proiect de lege prin cara cere acordarea unui credit de 1,369 000 lei pentru a veni în ajutorul Creditului funciar urban din Iași. «#■ D. judecător de instrucție Tăușanu, dând peste noi procesari î l fac să creză și mai mult că fostul funcționar al comptabilității de la căile ferate, Gornescu, are și un complice, a hotărît să mai prelungescă instrucția. Este sigur că procesul lui Gornescu nu va veni înaintea cursei cu jurați decât în sesiunea din Martie. In noaptea de 17 Noembre, pa la orela 11, s’a găsit pe linia ferată din portul Brăila, un individ cu ambele gambe sdrobite de vr’una din mașinale ca au circulat pe acea linie. Pacientul se numește Dumitru Filoti, de 30 ani, necăsătorit, muncitor de fel din corn. Dobroveni jud. Botoșani. Până acum nu s’a putut dovedi cum s’a întâmplat acest caz, deoarece el era într’o stare de amorțeală și după două ore a sucombat în spital. + D. Theodor Rosetti are de gând să consulte un mare număr de arhitecți pentru a le cere avizul asupra construcțiunei palatului justiției. . X La tragerea loturilor turcești de 400 franci, făcută în Consantinopole la 1 Decembre stil nou, jremiul principal de 600,000 franci l’a câștigat lotul cu No. 10,853; 60,000 a câștigat No. 1865959; câte 20,000 franci au câștigat No. 476,225 și 1273213. _/se știe că câștigurile losurilor turcești se plătesc numai cu 58 ° 0. K. 41 X X ILUSTRAȚIA NOASTRA Am dat amănunte despre revoluția care a substituit în Brazilia republica imperiului. Dăm astăzi portretele 1) noului ministru de finanțe, d. Ruy Barboza, și 2) Quintino Bacayuva, ministru de externe. D. Bacaguva e un ziarist distins; ministrul de finanțe, d. Barboza, e unul dintre cei mai aprigi luptători contra clericalismului. DEPS ȘI Manifestații contra Braziliei Paris, 22 Noembre. Ministrul marinei, de acord cu colegul său de la afacerile streine, a decis să trimeată un vas de resboia în Brazilia. Debate blamează această decisie care ar putea blameze pe noua Republică. O societate englezească a presintat ministrului de lucrări publice o cerere de concesiune pentru construirea unui pod pe canalul Mânecei. Sănătatea Țarului Petersburg, 22 Noembre. Știrile de indisposiție privitoare la Imperatul sunt lipsite de orice temeiu. Majestatea Sa e foarte bine și a asistat ieri seară la reprezintația Operei lui Rubinstein Goronșa. Besmlnitre Petersburg, 22 Noembre. „Journal de St. Petersburg“, desminte în chipul cel mai categoric știrea dată de „Daily News“ în privința negocierilor între Rusia și Turcia pentru renunțarea din partea Rusiei la despăgubirea resboiului celui din urmă. Interpelare Bruxela, 22 Noembre. D. Bara a desvoltat la Cameră interpelarea sa în privința revocării șefului Poliției, D. Gautier Delasse; el a acuzat pe guvernul că a ascuns dosarele afacerei și a atribuit revocarea unei dorințe de resbunare. Ministrul Justiției a citit o scrisoare a procurorului general care -și ia toata respungerea afacere!. Ședința a fost amânată pe mâine. O mulțime numeroasă se grămădia în fața intrărilor Camerei dar ordinea nu s-a turburat, deoarece gardiștii ocupă străzile alăturate. Din Elveția Berna, 23 Noembre. Consilierul Dioz a răspuns unei întrebări ce i se pusese în consiliul federal în privința ultimelor declarațiuni ale comitelui de Bismarck în Reichstag, că nota elvețiană de la 11 iulie e cel din urmă cuvînt ce s’a zis în afacerea socialiștilor. Nici o comunicare nu s’a schimbat de atunci între cele două state și mai cu seamă nu s’a făcut Elveției nici o propunere de reînoire a tratatului de residență. El a adăugat că relațiunile între cele două țări au devenit ceea ce erau înaintea ultimului incident. Consilierul Müller a zis, din partea sa, că Elveția a fost totdeauna gata să-și îndeplinească datoriile sale internaționale și că a fost și hotărîtă a nu sacrifica nimănuia ideile și aspirațiunile sale politice. Contra socialiștilor Berlin, 23 Noembre. Comisiunea pentru legea în contra socialiștilor a adoptat legea în întregul seu, afară de articolul 24, care acordă dreptul de expulsare, care fusese respins și în a doua citire. Horurilor de la sf. Gheorghe 1890 dimimdl pe termen de 5 ani; Moșia Lămotești-Călăși sau Frumușani- Custureni, plasa Negoești, județul Ilfov la jumătate drumul între București și Oltenița — 2 ore de București, pe șoseaua Oltenița. După o nouă măsurătoare făcută acum pe fața pământului, întinderea moșiei este de 4.500 pogone tote arabile, pământ de întâia calitate, moară de zid pe Dâmboviță cu 4 roate, reparat din nou, 2 heleștee de pescuit, cu două perechi case de locuit pentru arendaș cu dependințe, Han, mai multe magazii Incapatare de bucate. Doritorii se pot adresa la d 1n Lenș, piața Amzi No. 2, între orele 8 —10 dimineața. VREȚI să Setați franțuzește repede și eftin ? (Vezi pag. IV). 452 BOALELE SIFILITICE nSTep-a-tlzița, ‘bárbatéscá Vindecă după cele maî nonî metode, radical, fixi durere și împiedicare, după experiență de 18 «oi Specialist dr. THOR rstr. Emigrat No. 3, intrarea din calea Victori prin str. 8f. Voivozi (Tramway). Consultațiuni da la 8 dimineța până la 6 sura. Loc de așteptare separat pentru Secare. CORPURILE LEGIUITOARE Ședința de la 23 Noembre CAMERA D. A. Alexandrescu interpelează guvernul asupra afacerei creditului funciar urban din Iași. D-sa mai întrebă și asupra măsurilor ce a luat ministrul în contra casierului din Constanța, d. Basarabescu. D. Alexandrescu cere guvernului să numescă o anchetă care să cerceteze abuzurile comise de casier. D. Alexandrescu mal întrebă pe ministru lucrărilor publice dacă are de gând a micșora tariful pe căile nóstre ferate. D. M. Ghermani zice că imediat ce a venit în capul departamentului finanțelor,.