Universul, octombrie 1890 (Anul 7, nr. 227-252)

1890-10-24 / nr. 246

Universul No. 246, murit fără nici o îndoială, dacă băiatul din prăvălie n’ar fi sărit în ajutorul stăpânului său. Apucând o oală plină de vopsea, băiatul o răsturnă peste capul femeei care în fața acestui atac neașteptat, bătu în retragere. Ea fu urmărită o bună bucată de drum de curagiosul băiat care a hărțui mult timp cu o ploaie de petre. romănîa"și AUSTRIA (Prin fir telegrafic) Budapesta 21 Octombre. „Neue Freie Presse“ a publicat o pretinsă comunicare ce ar fi făcut-o dl Barros comisiunea Camerei în privința legărei drumurilor de fier ungurești cu liniile române. După această comunicare, guvernul român ar fi respins legarea pe la Ghimeș și ar fi aprobat-o pe la Elgyes. In ceea ce privește joncțiunile pe la Turnu Roș Vulcan, guvernul din București ar fi declarat că preferă direcțiunea pe la Turnu Roș, ministerul unguresc ar fi consimțit la această alegere, cu condițiune ca până în 5 Mai să se execute și joncțiunea pe la Vulcan, se așteptă răspunsul guvernului român și, îndată ce se va primi, o comisiune mixtă va merge la fața locului pentru ca să se determine punctele. Cercurile competente afirmă că aceste știri, publicate de „Neue Freie Presse“, sunt cu desăvârșire false. Clubul opoziției moderate primește budgetul pe 1891 ca bază a unei discuțiuni amănunțite. •Comisarul regal Baron Nicolici a plecat la Carlovitz pentru a asista la deschiderea Sinodului episcopilor șerbi. Ultimul raport asupra deschiderei tarifului pe zone pe liniile ungurești arată un spor de un milion, față cu venitul din anul 1889.________________________________ STIR! Procesul Creditului funciar urban din Iași, care se judecă acum de 9 zile înaintea Tribunalului de acolo, s’a amânat Sâmbătă 30 Octombre, pentru ziua de 2 Ianuarie 1891, pe motivul lipsei a 22 de martori principali și a necesităței chemării de noi martori. Tribunalul a respins incidentul primului procuror, care a cerut a se numi ca expert ajutător d. Constantinescu, inspector financiar, și a numit ca expert pe d. G. Pădure, funcționar la Banca Națională. „ Aflăm că d. prim-procuror din Iași va cere din nou dlui ministru de justiție să intervină pe lângă Senat ca să încuviințeze judecarea dlui senator Climescu în cursul sesiunei viitoare. * " Membrii partidului conservator din Iași de ambele nuanțe, întrunindu-se Vineri sera, au stabilit în mod definitiv următoarea listă de candidați conservatori și constituționali pentru alegerile comunale : Vasile Pogor, Gr. Kogălniceanu, Ioan A. Darzeu, Nic. Culianu, Emil Mavrocordat, Anton Naum, Gheorghe Șerban, Colonel A. Cristea, Dim. Buzinki, E Ghica Bu<dești, Dr. Ilie Stroici, Dim. Greceanu, D. Boldur Epureanu, Ioan Ianov, Th. Tăutu, P. loan com., Vasiliu Ioan preot, Căpitan I Mavrodi, Alex. Nanu, C. Leonardescu, Gh. Ropală agr., Toma Savescu, Xenofont Gheorghiu, A. Mihailescu A. C. Cuza, P. Șoltuz, loan Gh. Ghica, I. Corban Sa Gh. V. Grigoriu, Nicolai Sutzu și Const. Sacară, meseriaș. O Renumita trupă a profesorului Ricci, de ■operă italiană și operette franceze, compusă de copii în etate de 6—14 ani, care a avut succesele cele mai mari în toate orașele principale ale Europei, va sosi în curând în capitală și va da o serie de 7 representațiuni în sala teatrului Ephcoriei. Prima reprezentațiune va avea loc Sumătă 27 Octombre (8 Noembre 1890). Programul și detaliile le vom da mâine. O Duminică seară s’a ținut la Bacăui o întrunire publică a liberalilor, în sala palatului administrativ. Au vorbit D-niu G. Esarhu și Leon Sachelarie, criticând actuala administrația comunală. Peste câteva zile, va fi o a doua întrunire. O Duminecă seara, la Teatrul Dacia, s’a reprezintat pentru prima oară „Moartea maiorului Panița,“ dramă în 3 acte și un tablou de Emil Nicolau. Lume multă, succes îndestulător. Tinerul autor a fost de mai multe ori chemat la rampă. La alegerea de Duminică pentru delegații la colegiul al Il-lea comuna s’a prezintat o singură listă: aceea a amicilor actualului consiliu Comunal, care a reușit, întrunind 2828 voturi. La întrunirea de Duminică a liberalilor, Are s’a ținut în sala Orfeu, au luat cu vhtul d-niî I. G. Bibicescu, Nacu, I. C. Brătianu și Barbu Ștefănescu-Delavrancea. Liberalii vor ține o nouă întrunire Duminica viitoare când vor proclama și lista pe care o vor susține la alegerile comitnle. Marți. — 3 — Din titlurile provizorii de rentă 4 la sută liberate de Banca Națională persoanelor cari au depus obligații de Stat 6 la sută spre convertire, n’a mai rămas decât o sumă de 520 mii lei diferință până la 3 milioane trei sute patruzeci de mii lei distribuiți în titluri difinitive. Comitetul provizoriu al studenților Universitari ales în întrunirea de Marți seara, convoacă pe toți studenți la întrunirea ce va avea loc Miercuri 24 c. seara la 7 ore și jum. în una din sălile Palatului Universității. Se va discuta asupra mijloacelor ce trebuesc luate spre a veni în ajutorul Românilor de peste munți. Studenții sunt rugați cu insistență a veni în număr cât se poate de considerabil. Șef al serviciului lucrărilor portului Constanța, serviciu care se va crea pe lângă ministerul lucrărilor publice, se va numi d. I. B. Cantacuzino. Trenul accelerat din Moldova a sosit și ieri cu întârziere. O Societatea funcționarilor publici a decis a se ține o Adunare generală Joi 25 Octombre 1890, la orele 9 seara, în sala No. 18 a Palatului Universității, când se va urma cu discuția asupra modificărei statutelor. Produsul vînzării chibriturilor în primul semestru al anului acestuia a fost de 1,198,772 lei, bani 59 , al epocei corespondente din anul trecut de 1.164,224 lei, b. 60, un spor dar în folosul anului curent de lei 34,547, bani 99. O Duminică a avut loc, într’una din salele Universităței, întrunirea studenților în farmacie. S’a discutat asupra mijloacelor de a forma o societate a tinerilor farmaciști. Președinte ad hoc a fost aclamat D. Iordan Bogdan, asistat de d-niu Curelescu și Itianu. Au vorbit mai mulți studenți și la sfârșit s-a admis în principiu instituirea unei societăți, alegânduse o comisiune pentru redactarea unui proect de statut. Comisiunea își începe lucrările în seara de 24 coment. Examenul pentru obținerea gradului de medic de regiment cl. II în rezervă, ce s’a ținut zilele aceste la spitalul militar din Capitală, s’a terminat. Au reușit d-nii doctori în medicină : Halanga, Antoniu, Dimitriade, Zaremba, Aronovici, Hristodorescu, Cristian, Andronescu și Chiruzoiu.  Sucursalele Băncei Naționale înființate în orașele: Ploești, Focșani, Bârlad și Botoșani vor începe a funcționa între 1—15 Noembre viitor. „ Am anunțat că d. sub-locotenent de marină, Tudor Dimitrescu, a inventat un nou sistem de încălțăminte pentru armată. Cel mai de căpetenie avantagiu ce oferă acest nou sistem de încălțăminte este că soldatul însuși va putea într’un moment dat, și numai în câteva minute, schimba talpa sau tocul, când aceste s’ar rupe s’au s’ar scâlcia. In acest chip soldatul va călca necontenit cu picioarele orizontal, ceea ce îi va ușura foarte mult mersul și îl va apăra de bătături. Nu numai atât, dar, cu acest sistem, cișmele de reservă din raniță vor fi înlocuite cu două tălpi și câteva plicuri de foc și prin urmare soldatul ușurat cu aproape 2 khilograme. Sub-locot. Dimitrescu și-a asigurat brevetul în Germania, Franța și Englitera. Ministrul nostru de rezbel aprobându-le în principii a și ordonat confecționarea a 30 perechi pentru a fi introduse în armată și experimentate.  r. Al. D. Xenopol, profesor universitar din Iași, a trimis un răspuns la „Revue de Geographie“ din Paris, care acuma câtva timp a publicat un articol injurios la adresa Românilor, sub pseudonimul „Un Helene“. O Focșanii vor avea în curând un birt pentru săraci. S’a fi strâns până acuma, prin o subscripție suma de 5000 lei. O La cimitirul catolic din capitală s’a desvălit și sfințit Duminică, ziua amintirei tuturor morților, un monument ridicat în anul 1857 de către corpul ofițeresc ale trupelor austriace în memoria camarazilor decedați în capitala României de la 1854-1857. Acest monument așezat altă dată la cimitirul Colintina, astăzi proprietatea diferiților particulari, fu transportat și reînoit la cimitirul catolic cu spesele coloniei austro ungare din capitală. La această solemnitate, altmintresc de un caracter cu totul pietos, asistă personalul legațiunei și al consulatului austro-ungar precum și mai mulți notabili ai coloniei. La sfârșitul ceremoniei, d. căpitan Comte Marinyi atașatul militar al legațiunei austro ungare a depus o coroană de lauri la piciorul monumentului în numele armatei. „ Am dat eri știrea despre prinderea autorilor crimei din str. Carol Davila. D . locot. Pârâianu, însoțit de comisarul Puiu de la siguranță, a mers în strada Carol Davila No. 42 împreună cu un oltean, care a recunoscut casa în care s-a comis crima în ziua de 28 August, când a fost asasinată femeea Zamfira Prescureasa, declarând că el, în unire cu alți doi indivizi, care sunt arestați la Poliție, sunt autorii acestei crime. Ei lucrai la torturi și profitând de o absență de câteva ore, a fi comis acest asasinat. O D. C. Tărtășescu a fost ales președinte al consiliului general al județului Olt, D. Scarlat Angheleanu la Muscel și d. Al. Negruzzi la Fălcii. O D. Colonel Algiu pleacă azi de dimineață la Sinaia. » O Comitetul de apărare al țărei se întrunește deseară la Sinaia, sub președinți M. S. regelui. O D. P. Carp este așteptat în capitală joi, când se va instala definitiv în București. O Iată resultatul care se cunoaște până acum în privința alegerilor de delegați din județe. La Dolj a reușit lista conservatoare cu unanimitate de voturi.—La Botoșani a reușit lista delegaților de culoare conservatoare. — La Beriad delegații aleși sunt liberali naționali. Partidul conservator nu a depus listă.—La Ploești aleșii sunt liberali-naționali. La C.Lung delegații aparțin partidului conservator . La Galați s’a ales lista conservatorilor și la Iași a reușit lista conservatorilor și constituționalilor cu 547 voturi. M. S. Regele nu se întoarce în Capitală decât pe la 10 Noembre. Intre piesele depuse la Teatrul Național pentru concurs, se găsește o dramă al cărei titlu nu’l spunem. Autorul acestei lucrări după ce arată că drama începând la 8 se va termina la 12, face socoteala timpului cât ține fiecare act și termină însemnând pe manuscris „10 minute pentru aplause !“ . Consiliul sanitar al Capitalei este convocat pentru altă seară. Inspectorul Teatrului Național anunță că în aceste din urmă zile s’a găsit în sala Teatrului, un port monest, care conține : Un bon în valore de 524 lei la societatea coperativă , mai multe chitanțe ale zisei societăți și un brevet de mason. Tote aceste acte sunt pe numele d-lui Ghiță Dumitrescu din Ploești. De asemeni în sală s-au mai găsit și două brățări de argint. Aceste obiecte se pot lua de la inspectorul Teatrului. La întrunirea ce se va ține vineri de către amicii actualului consiliu comunal vor vorbi d. G. Vernescu, d. general Florescu, d. Receanu și d. Pake Protopopescu. La concursul pentru cele patru locuri de medici comunali, au reușit d-niî doctori Laviniu, Varnali, Petru Hagi-Stoica și Turbure. O Mâine poliția Capitalei se va muta în localul cel nou, din calea Victoriei, reparat după planurile d-lui architect Maimarol. La întrunirea liberalilor, care s’a ținut duminecă la Craiova, a luat parte și d. D. Brătianu, împreună cu d. N. Fleva, Gheorghe Palade și alți representanți ai comitetului clubului liberal din București, cum și d-nii N. Crătunescu și Pană Buescu. întrunirea s’a ținut la orele 2 și jumătate și a fost prezidată de d. Saita. Au vorbit d nii N. Nicolaide, D. Brătianu, N. Fleva și, în urmă, d. Gheorghe Pallade. Oferi Curtea de apel din București secția II a achitat pe d. I. Popescu, fost polițaist la C. Lung, de acusațiunea de abus de putere, ca neîntemeiată. „ S’au prezentat la congresul ce se ține la Iași pentru catedra de limba germană din Slatina di. S. Paul, pentru catedra din Ploești, Virgiliu Popescu și pentru cea din Craiova preotul protestant Hessghimer. Juriul e compus din d-nii Găvănescu, Dimitrescu și Meisner. Pînă acuma s’au dat două teze scrise. Domnul general Manu, ministru de interne, pleacă azi la Sinaia. Marele scandal din Toulon (arestarea primarului) Cei d’ântei am dat știre despre un scandal ne mai pomenit petrecut la Toulon, în Franța. D. de Jonquieres, locotenent de marină și unul din ci mai distinși oficieri, pleacă în voiagiu mare și lasă pe soția sa la Toulon. D-na de Jonquieres e creolă din Martinion, în etate de 38 de ani și ea d-șoară se numea de Chiourt. Dânsa după plecarea soțului ei făcându-se amanta d lui Fouroux rămase însărcinată. In Iunie trecut, în complicitate cu d. Fouroux și cu o moașă din oraș numită Josephina Laure, foarte rar notată în Toulon, d-na de Jonquieres avortă. Tocmai d. de Jonquieres era să sosească în Toulon. Soția lui era însărcinată de cinci luni. Operațiunea avortului a fost făcută de moașa Josephina Laure care se zice că a făcut mărturisiri. Joi seara, cum am anunțat deja, la 10 ore, primarul Toulonului, d. Fouroux, a fost arestat la theatru și a fost condus numai decât la arest. Comisarul central a profitat de un antract pentru a intra în loja municipală, unde a făcut cunoscut primarului ordinul ce’l poseda d’al aresta. Ambii au plecat din teatru fără să se bage de seamă și tocmai a doua zi pe la amează lucrul a fost cunoscut. D. Fouroux e un om tânăr și a fost ofițer de marină. Avortul a fost practicat la d-na Audibert, în Mourillon. După ce s’a terminat operația, s’au luat toate măsurile pentru a. nu rămâne nici o urmă din această crimă. Denunțarea s’a făcut, se zice de o persoană care ura pe d. Fauroux. D. de Jonquieres a intentat proces de divorț soției sale. La primăria de Toulon toți sunt îngrijați, căci se vorbește și de alte arestări noul. Actualmente d. Fouroux, d-na de Jonquieres, Josephiua Laure și d na Audibert sunt ținuți la secret. §Pip“ A apărut Fascicula 4-a din celebra operă de călătorii In Mijlocul Ghețurilor Splendida descriere a călătoriilor anevoiase și cele mai multe nenorocite, făcute la Nord, cea mai frumosă carte de călătorii din câte s’a fi scris vre-o dată, care întrece cu mult chiar celebra carte a lui Stanley, întunecimile Africei, și care ne face cunoscută viața Eschimoșilor și a Samoiezilor, cele mai de miază-noapte poporații de pe pământ. Fascicula de 16 pagini, hârtie satinată, splendid ilustrată, 10 bară în totă țara. DEPEȘI Alegeri Berna, 21 Octombre. Radicalii au izbutit la balotagele pentru Consiliul Național în Bâle-Ville și Berna. Din Spania Madrid, 21 Octombre. Deosebiri de vederi s’au iscat între guvern și comisiune pentru controlul și revizuirea listelor electorale. Comisiunea a deliberat în ședința sa de ieri asupra propunereii lui Sagasta de a supune aceste neînțelegeri Cortesilor; nu s’a luat încă nici o decisiune și discuțiunea se va continua și mâine. Alegeri In Anglia Londra, 21 Octombre. Ieri s-a fi făcut alegerile municipale în toată Anglia; la Sheffield, Bristol, Cardiff, Liverpool au reușit liberalii, la Manchester, Leeds, și Salford au reușit conservatorii. Candidații urrieni au căzut la New Castle. Contele de Paris New York, 21 Octombre. Contele de Paris a plecat în Anglia. Declarații Munich, 21 Octombre. „Allgemeine Zeitung“ anunță că Grecia ar fi făcut declarațiunele cele mai asigurătoare în privința atitudinei sale viitoare în politica externă. Tarbarare la Constantinopole Constantinopol, 21 Octombre. Ieri, fiind sărbătoarea sf. Gerasim, patronul Cefaloniei. Cefalonienii care stau in Constantinopol au voit să meargă la biserica din Galata; ei afi găsit-o închisă. După ce au înjurat pe Patriarh ei au stricat ușa bisericei și au făcut rugăciuni fără preot. Poliția a mers la fața locului fără însă să supere pe credincioși în rugăciunile lor. Chrambey Dadian, ginerele lui Széchenyi Pașa și nepotul lui Artim Pașa subsecretar la Afacerile streine, a fost arestat pentru a doua oară în această săptămână că ar fi participat la tulburările armenilor. Se crede că această arestare e datorită unei false denunțări. Vizită Viena, 21 Octombre. Marea Ducesă de Saxa Weimar a sosit ; împăratul i a făcut o vizită. Ducele Nicolae de Leuchtenbeíg a sosit la Viena venind de la Berlin. Ministerul greceso Âtena, 22 Oetombre. E probabil că ministerul va fi astfel compus : D. Delyannis, interne și război și ; d. Deligiorgis, afaceri streine; Kumunduros, Miercuri 24 Octombre (6 Noembre) 1890 marină; Karapanos, finanțe ; d. Zainis sau Gerokostopulos, justiție și Valsamakis, instrucție publică. Țarevici în Serbia Belgrad, 22 Octombre. Circulă zgomotul că Țarevici va face o vizită tânărului, rege Alexandru cu ocaziunea călătoriei sale în Orient; cercurile oficiale n’au încă nici o cunoștință de acest proect. Banca Spaniei Madrid, 22 Octombre. Raportul pe ultima săptămână a Bancei Spaniei arată 746 milioane de pesetas de bilete în circulație, 122 milioane în aur, 56 milioane în argint. Manevre Bilbao. 22 Octombre Manevrele armatei de Nord vor începe mercur lângă Vittoria. Ilustrația noastră Lunile de vară, când afacerile nu rețin la Berlin, contele Moltke se duce la Cressau, în Silezia, unde posedă o vilă a căreia vedere o dă gravura noastră de azi. La Cressau, feldmareșalul petrece în cea mai perfectă retragere. Citește, scrie și se plimbă singur prin frumoasa sa grădină. Jiicstații La ministerul lucrărilor publice și la prefectura Dolj se va ține la 20 Noembre licitație pentru reparațiunea pavagiului cheului de jos din portul Beckett și complectarea ancoramentelor în fața întregului cheu. Valorea lucrărilor de executat se urcă dupe devis la suma de 27.486 lei, 90 bani. In ziua de 31 Octombre se va ține licitațiune la direcțiunea generală a căilor ferate române, pentru aprovisionare de rămășiță de petroleu, adică substanțele care rămân din păcura brută (țiței fi), dupe distilațiunile uleiului de luminat. Doritorii de a concura la acestă licitație vor trimite prin poști ofertele d-lor, timbrate și sigilate sub adresa : „Direcțiunei generale a căilor ferate române, secția P. Un juriu de onoare. După invitațiunea d-lui Z. Arbore, publicist, constituindu-se un juriu de onoare compus din d-nii B. P. Hasdeu, G. Panu și Andrei Popovici, cari să cerceteze și să se rostească asupra gravelor acuzațiuni ce s’au adus d-lui Arbore prin publicitate, acest jurist face apel către toți acei ce cunosc ceva necorect în sarcina d-sale să binevoiască, în interval de zece zile de la publicarea avisului de țară, a depune comunicațiunile lor, însoțite de probe la redacțiunea „Revistei noue“, sau la acea a ziarului „Lupta“. Toate ziarele sunt rugate a reproduce acest Apel. București, 21 Octombre 1890. STAREA CIVILA pe ziua de 21 Octombre Născuți 10 i Căsătorii nici una . Morți 18 adică: Ion Costache Christescu de 11 ani, Ghiță Alecsandru Radu de 36 ani, Carol Seci de 26 ani, Roza Treji Lajoși Sas de 1 an și o lună, Tinea Păucescu de 35 ani, Efrosina M. Giani de 88 ani, Neaga Negrescu de 28 ani, Radu Andrei de 23 ani, Tereza Iosef Roth de 30 ani Alecsandru Mihai Vladescu de 1 an și 4 luni, Joița Ion de 60 ani. pgr De vanzare im mare joc (fațada, SIS m.) situat in u nu din cele maii«aimose positii au centrul Bucureștilor. —’Sporitorii se vor adresa la Admnistrația ziarului „ Universul strada Brezoianu No. 19, București. Un câștig de 100 mii lein de 3% al Statului din 1881 TRAGEREA LA 2 NOEMBRE 1390 -------------Obligațiunile acestui împrumut sunt rambursabile cu 100 lei, plus o dobândă de 3 la sută pe an, cu 5, 4, 3, trageri pe an, cu câștiguri principale de lei ÎOO.COO, 90.000, 80.000, 65.000 50.000, 10.000 și multe altele. — La 2 Noembre viitor tragerea cu un premiu principal de 100 mii lei și multe altele O obligație originală costă lei 87 sau în 11 rate lunare a 10 lei rata Cererile se vor face numai la administrația ziarului „Universul“, strada Brezoianu No. 19 (casa proprie), București.