Universul, iunie 1891 (Anul 8, nr. 140-168)

1891-06-25 / nr. 163

! ANUL vn. No. 13% ABONAMENT CU PREMII I EXTRAORDINARE ! Cu începere de la 1 Iulie 1891 Ziarul UNIVERSUL politic și UNIVERSUL literar ceschid un abonament cu următoarele premii extraordinare: » „ județe „ 8.50 W* PREMII 1 Roman de 1 volum. 1 Notes elegant broșat, aurit, cu oglindă. 1 Necesar de piele pentru doamne conținând 1 foarfecă, 1 degetar, 1 portace, 1 igliță, 2 obiecte pentru brodat și o oglindă; sau pentru domni o frumoasă toaletă de piele fină, brodată, conținând 1 notiță cu creion, 1 oglindă, 1 pieptene, 1 scobitoare de os și 1 tir buton sau o lanternă portativă cu luminare de ceară, nouă invenție, cu port chibrituri, sau în locul articolelor 1 , mare tablou în culori, Theodora sau ~Almée, care se vinde cel puțin cu 20 lei. » „ județe „ 15.50 PRESUR 1 Roman de 3 volume. 1 Frumos album pentru fotografii, aurit și elegant broșat, 1 frumos portofolii pentru bancnote, 1 notes cu oglindă. In locul albumului putem da necesarul pentru doamne iar unul din tablourile colorate Theodora sau Aimée. Pentru un an în capitală let 23.județe 30.MNT PREMII 7 volume din romanele noastre. 1 mare și frumos album pentru fotografii (de 2 ori mai mare decât acela ce dăm la abonații pentru 6 luni). 1 Notes cu oglindă. 1 Toaletă de buzunar. 1 Lanternă portativă nichelată, cu port chibrituri. 1 Portofoliu pentru bancnote. In locul albumului oferim două tablouri colorate, Theodora și Aimée. ---------->*c--------gCT* Toți nouii abonați cari vor plăti poate costul abonamentului, lei 6,50 în capitală, și lei 8 în provincie, vor primi franco, afară de premiile de mai sus și un framos „ceasornic“ pentru m«să ou deșteptător, minu- 1 opritor .Acest céaorvinde cel puțin lei 13. 15 Bani " Mc' " m -1 © Ban! Marți, Tüttle (7 JuíiéyilS)í CALENDAR PE 1891 Ortodox Luni, 24 Iunie. — Nașterea Sf. loan Botezătorul. Catolic Luni, 6 Iunie. — Isaia. Bés. soarelui la 423 ; apusul la 7.46. . București, 24 Iunie, 1891. 'Dreptatea în armata întreaga presă română și a arătat indignarea întru ce privește chipul în care se face dreptate în armată. Cauză recentă au fost done cazuri, cari, comparate, arată ori și cui cât de nedrepte sunt sentințele cari îndeobște se dau în armată. Un d. căpitan Gheb, din Focșani, a fost osândit la 5 luni de închisoare din cauză că a ucis — străpungându-l cu sabia — pe un soldat. Pedeapsa în adever e mică de tot, avându-se în vedere faptul, constatat de instrucție, că ofițerul n’avea vre un motiv serios ca se pare, atât de răpede, sfîrșit zilelor unui om. Al doilea fapt relevat de mai mulți confrați, e următorul: S’a judecat înaintea consiliului de resboiu din Galați, procesul în care un soldat, anume Cojocaru, ordonanța d-lui locotenent farmacist Nicoleanu din Focșani, era tradus, pentru faptul că ar fi bătut pe d. locotenent de artilerie Iacob Zadic. Iată în scurt istoricul procesului. Soldatul prinde la femeea sa pe d. locotenent Iacob Zadic, și pentru că i-a făcut observație că nu e de demnitatea sa de a desonora casa unui inferior, a fost lovit peste obraz de mai multe ori cu o vână de bou. Bietul om, pierzându-și atunci răbdarea, ar fi apucat un băț și ar fi lovit pe ofițer. Acuzatul a fost condamnat la 6 ani de muncă silnică. D. comisar regesc însă nu s’a mulțămit și a făcut recurs, așa zice „Galații“. Confrații noștri, indignați de acest fapt protestează în contra tribunalelor militare. „Adevărul“, chiar, ajunge la următoarele indignate concluzii: „Un ofițer omoară pe un soldat și capătă cinci luni de arest; un soldat ultragiat în cel mai sfînt sentimânt omenesc, bate pe autorul acestui ultragiu, care este un ofițer și capătă șase ani de ocnă. Și comisarul regal încă nu e mulțumit. „Mișelia militară e fără margini. Cuțitul a ajuns la el și, dacă nu se vor lua măsuri, nu știm ce se poate întâmpla.“ Faptul e în adevăr grav, dar grave și în mare parte nedrepte ni se par aceste concluzii ale Adevărului. In adevăr, defectuoase sunt datinele urmate în oștire, întru ce privește relațiile dintre superiori și inferiori; dar în aceasta e de vină în cel întâi a rând codul, iar nu atâta aceia cari esecută prescripțiile lui. De aceea, cuvintele de „mișelie militară“ sunt prea tari. De asemenea amenințările confratelui supărat pe drept cuvânt ar trebui în primul rând să se adreseze legiuitorilor, cari cu nici un preț nu vor se modifice în chip liberal codul de justiție militară, și apoi tribunalelor, cari vrând-nevrând trebuie să aplice legea. Am mai semnalat acest lucru. In legile militare sunt prescripții cu adeverat neumane. Ele trebuie să fie schimbate, căci, pe câtă vreme vor fi în vigoare, vom vedea anomalii, ca aceasta semnalată de ziare. Să se ușureze, în legislația militară, absolutismul cu care apasă unul cu grad superior pe cel inferior. Să se suprime reaua sistema de a face pe inferior să reclame prin acela chiar care Va nedreptățit, și în nici un chip să ’și spue păsul direct celor în drept de a’l judeca. frica impusă cu orice preț, în timp de pace, în oștire, va face cu încetul ca sublimul de curajos soldat român, să creadă că și în vreme de războiu e pace și să î fie frică, iar nu să aibă curaj. E urgentă o reformă a legislației militare, și confrații noștri cari se grăbesc a acuza pe ofițerii judecători se stăruie mai bine, împreună cu noi, pentru realizarea unei asemene reforme. Judecătorii militari — și între aceștia mulți sunt oameni drepți și demni,—sunt ținuți de multe ori, în contra voei lor, de a aplica un cod barbar. DIN GERMANIA Corespondență parte a ziarului „Universulu Berlin, 92 luai Tripla alianță Evenimentul politic care predomină azi toate discuțiile, este reînoirea triplei alianțe. Toate ziarele și toate cercurile politice sunt bucuroase de această mnoire, care s’a făcut pe timp de șase ani și pe vechile baze. Cu toate că nici azi nu știe lumea cari sunt aceste baze adică cari sunt condițiile tratatului de alianță, totuși acest tratat, prin efectele ce le-a avut în prima perioda a existenței sale, și-a câștigat încrederea generală. Așa că nu e tocmai ezaberat când se