Universul, ianuarie 1893 (Anul 11, nr. 1-25)

1893-01-14 / nr. 10

Anul XI. No. 10. A Hon Abonament ----------------------4 „UNIVERSUL” POLITIC , deschide un nou abonament cu cu începere de la 16 ianuare 1893 gpgf* 1 2 3 * * * Pentru 3 luni In Capitala, lei 6.60.—In județe, lei 8.60 PREMII 1 frumoasă brățară aurită sau argintată, ultima noutate, sau un lanț de ceasornic aurit sau argintat. 1 pereche de nasturi auriu pentru manșete. Calendarul „Universului“ pe 3893, un frumos volum de 100 pagini cu 17 iluștr. Calendarul portativ pe anul 1893. Calendarul de perete pe 1893. 1 roman de 1 volum. w Pentru © luni “Ign. In capitală,lei 12,60.—In județe lei 16/10 PREMII 1 brățară aurită sau argintată; 1 lanț, de ceasornic aurit sau argintat; 1 inimos ac de cravată ; 1 pereche nasturi aurite pentru manșete; 1 calendar al ziarului „Universul“ ; 1 calendar portativ ; 1 calendar de perete; 3 volume din romanele noastre. a* J* © sumplă cu crocodilul. — (Vezi pag. 3). IPIF“ Pentru 1 an T§8§f In capitală, lei 27.10—In județe, lei 35.10. PREMII I/ 1 Cutie frumoasă de satin, cu un săpun, 0 pudră și un parfum amar; 1 1 inimos briceag; I 1 brățară aurită sau argintată; 1 lanț de ceasornic aurit sau argintat; 1 1 frumos ac de cravată; ; 1 pereche nasturi auriu pentru manșete; 13 frumos notes aurit; 1 calendar al ziarului „Universul“ ; 1 calendar portativ ; 1 1 calendar de perete; 5 volume din romanele noastre. . NB. Toți abonații ziarului „Universul“ politic, primesc gratis „Universul literar“ ilustrat colorat, săptămânal. Costul abonamentului fără premii . In capitală. Pentru un an.............................Lei 20.10 Pentru 6 luni............................... 10.60 pentru 3 luni..................... „ 5.60 ! In provincie. Pentru un an ...... Lei 28.10 Pentru 6 luni........................... „ 14.60 Pentru 3 luni...... „ 7.60 Toți nouii abonați,cari vor plăti, posta costul abonamentului, lei 6 In capitală, și lei 7.50 In provincie, vor primi franco, afară de premiile de mai sus și un frumos „ceasornic“ pentru masă cu deșteptător, minutar și opritor. IS Banii se vor trimite direct prin skandal poștal la administra starului UNISVERSUîi, str. Brezoianu îl (casa proprie), București. , Cine nu va lua premiul până într’o lună de la data de când începe abonamentul, perde dreptul la acel prelată. 5 Bani în Capitală—10 Bani în Județe Calendar pe  RrIT © W © X Miercuri, 13 ianuare.— Mart. Ermiliu. CAT+fiI € Miercuri, 25 ianuare.— Conv. Șt. Ravel. Soarele resare 7.28; Apune 4.58. București, 13 Ianuarie. 1DYbfământul secundar in Terrinăm cu alte câteva observații în ceea ce privește proiectul de reorganizare al învățămentului secundar. 1 După cum am spus, credem că ideile , de reformă externe, curat realiste sau cu desevîrșire clasice, nu sunt folositoare. ■MMKM irv uțio*»*~Jour 14 (26) Ianuarie 1893, de la cî. III până la a VII un singur profesor de latinește. Cum e bine de văzut, reforma ar produce și o economie pentru atât. * * * In ce privește studiile științifice, de asemenea se pot face ușurări pentru școlari. la matematici, spre pildă, trigonometria sferică nu e de nevoe în cadrul cunoștințelor generale ale elevilor, — nici amănunțimi de clasificări geologice, botanice și zoologice. Orele de clasă, pe zi, ca în Anglia, s’ar putea reduce la patru, ora a cincea să fie clasamată desenului, muzicei și gimnasticei. * * * fu asemenea reforma moderate, s’ar putea face mare bine în instrucția secundară, fără de esperiențe hazardate. Spus-am de asemenea că nu trebue să facem esperiențe prea hazardate, în ce privește o reformă, esperiențe care ar putea avea de rezultat străgânirea de la învățătură a școlarilor. Pentru licee, am propus: 1) Suprimarea studiului limbei elene; 2) Reducerea studiului limbei latine de la clasa III în sus; 3) Introducerea obligatorie, chiar din clasa I-a gimnazială, a învățării limbii germane.* Mulțime de obiecții se pot face. Iată câteva dintre aceste, cu observațiile pe cari le facem asupră-le. Mai întâia, una care privește pe profesori : — Ce se vor face actualii profesori de grecește ? Profesorii de limba elină au studii universitare, în deob-te , cum știu grecește, cu atât mai mult vor ști latinește și mai ales românește. Se înființează sumă de școale secundare, — rămân locuri vacante; profesorii de limba elină vor putea să ocupe alte catedre din ramura literelor.— Cei bătrâni, după o lege deja în ființă, vor putea fi trecuți la pensie. Corpul didactic nu va pierde, prin urmare, nimic în urma unei asemene reforme.* * * Altă obiecție: Sunt gimnazii de patru clase , avea vom profesori plătiți deosebit numai pentru doi ani de curs? Dar, ceea ce se face azi cu limba română, să se facă cu cea latină. Profesorul de limba română, în clasa a IV-a predă și latineasca. — In viitoarea organizație, profesorul de limba română, „în gimnazii“, va preda și limba latină în clasa a III-a și a IV-a gimnazială, „ Cum e pentru limba greacă acum, la licee, va fi pentru tot cursul de latinește. Din Danemarca (Corespondența part. a ziar a Universului“) Copenhaga, 4 Ianuarie. Frigul în Danemarca la ținuturile acestea, anul nou a început, cât, se poate de trist. Frigul a fost și e deja așa de mare încât nu se mai pomenește din moși-strămoși să fi fost așa. Afară de aceia furtunile violente pe teremuirii Danemarcei și pe ai Scandinaviei, au produs pagube enorme. Toate firile telegrafice au fost rupte, toate drumurile de fier au ajuns impracticabile și în toate porturile a încetat orice transacțiune comercială. La Cristiania termometrul s-a scoborît până la 29 °, la Stockholm până la 30 °, la Petera până la 40 °, la Roeraas (Norvegia) până la 47 ° și la Copenhaga de și e mai la sud nițel, până la 50 ° Celsius sub zero. Prin urmare frigul vestit din Siberia a rămas de rușin8. Două biserici distruse.—40 de răniți Frigul excepțional a cauzat doue sinistre în aceiași zi. Pe aici, se face foc mare în biserici. Alt cum nu se poate ținea nici o slujbă religioasă. La 1 ianuarie însă focul a distrus două biserici: pe cea din Skogerhult și pe cea din Kaerna. Ele au ars cu deseverșire. Focul a fost hrănit de un vânt violent Biserica din Skogerhult era un edificiu superb. Focul a isbucnit în timpul serviciului divin. Biserica era plină de lume, își poate oricine închipui panica grozavă când a isbucnit incendiul. Oamenii au dat năvală la uși și în îmbulzeala groznică. 40 de inși, mai mulți băeți și fetițe, au fost striviți în picioare. 8 dintre aceștia au murit a doua zi la spital. Toate reliqiile sfinte, hainele preoților și altarul întreg au fost prefăcute în cenușă. Biserica din Kaerna de asemenea a ars cu deseverșire. Ea s’a aprins pe când încă nu se începuse serviciul religios, dar focul s’a comunicat la o cazarmă din apropiere, care a ars cu deseverșire. Pompierii numai cu mare greutate au putut localiza incendiul. Cu toate acestea biserica și cazarma au fost distruse total. Din fericire nu a pețit nici o persoană. Un manuscris prețios Guvernul danez va trimite la expoziția din Chicago un manuscris foarte prețios. E vorba de o carte de la 1370, scrisă pe piele de câine. In ea se află o mulțime de tradițiuni populare daneze și normandeze. Intre altele, se află și descrierea descoperirei Labradorului de către Viking Leif, la 986. Adică , în urma acestui manuscris, nemuritorul Columb a descoperit America a treia zi după scripturi, vrea să zică după 506 ani. Guvernul american ține foarte mult ca manuscrisul acesta să fie depus la Chicago. Din cauza aceasta au avut loc schimbări îndelungate de note între Washington și Copenhaga. Pentru transportarea acestui manuscris prețios va veni în capitala Da* * *