Universul, septembrie 1893 (Anul 11, nr. 206-231)

1893-09-15 / nr. 218

Universul No. 218 nunțând formarea la Roma a unui comitet pentru împăciuirea între Franța și Italia. ■ Austro-Ungaria.— Tribunalul corecțional din Breslau a condamnat, luna trecută, la șase luni de închisoare pe fostul deputat socialist Kuehnert, care fura mărfuri din prăvălii de mărunțișuri. * In consiliul de miniștri ungar, ținut de ună zi a fost, între altele vorba și de o eventuală decretare a stării excepționale pentru Transilvania din cauza pretinselor agitații române (adică proclamarea stării de asediu) în toate orașele și comunele. Nu se știe ce hotărîre va lua. Anglia.—Se zice că sir Henri Norman a refuzat postul de vicerege al Indiilor, ce i se oferise. Aceasta ar fi făcut-o din cauza deosebirilor de credințe politice între sir Norman și guvern. Frumoasa baletistă Montagne, stricase relațiile amoroase ce le avusese cu electricianul Leo Percy și a făcut cunoștință cu bogatul proprietar Garcia. Intr’una din serile trecute Percy i-a omorît pe amândoui pe când se întorceai de la teatru spre un restaurant. Teribila crimă s’a petrecut pe str. Regent-Square. Rusia.— Departamentul afacerilor streine din Rusia desminte în chip oficial știrea despre atentatul ce s’ar fi comis contra țarului. * Sfîntul Sinod studiază o propunere pentru ca să nu se mai poată permite evreilor din imperiu de a cumpăra, nu numai proprietăți rurale, ci și urbane. m Turcia. — Se scrie din Contantinopol. Guvernatorul din Galfa a restituit, cu scuze, consulului francez, drapelul luat de pe biserica catolică din Nazaret. O CUGETARE PE ZI Nevoia și nenorocirea descopertarea amicilor falși. rou INCENDIUL DIN IAȘI Intr’una din nopțile trecute, pe la orele 2, un început de incendiu s’a ivit în strada Universităței din Iași, la casele croitorului Zusman. Sergentul din punct dând alarma, focul care luase naștere din podul caselor, a putut fi localizat, cu ajutorul vecinilor, care alergaseră în grabă. Se crede, zice «Evenimentul», că focul ar fi fost pus cu intenție, de către însuși proprietarul caselor. Cazul se află în cercetarea parchetului. MERSUL HOLEREI (la țară) ES Mersul holeRi de Duminecă 11 ore până ieri 11 ore. Brăila, 3 vechi, 2 noui 1 a murit. Salina, 6 vechi, 1 nou, 2 au murit. Galați, 1 nou-EPS In comuna Islaz, jud. Brăila a murit un bolnav cu simptome holeriforme. KSI In comuna Tichileți, s’a ivit un nou caz. Im La Ostrov de asemeni s’a ivit un caz de holeră. ggg Farmacistul de la Măcin, care s’a îmbolnăvit Vineri de holeră, a murit. (Din străinătate) Constaristinopol, 12 Septembre. Nici un caz de holeră nu s’a produs de 2 zile la Peru și la Galata. In orașul Scutari, în ultimele 14 ore, 5 cazuri și 1 deces. In casa de nebuni nici un caz nou, însă 3 decese asupra cazurilor precedente și câteva vindecări. Hamburg, 12 Septembre. De seri de dimineață au fost 7 cazuri de holeră și 2 decese. 7 decese au fost înregistrate asupra cazurilor interioare. Roma, 12 Septembre. Au fost în ultimele 24 ore la Palermo 8 cazuri holerice și 3 decese. La Livorno 9 cazuri și 4 decese. CRIMA DIN CALEA PLEVNEI In noaptea de Duminecă spre Luni pe la orele 10, s’a întâmplat în cârciuma lui Soare, din str. Plevnei, o crimă în împrejurările următoare. Dulgherul Mitică Georgescu sta în cârciuma lui Soare, bend cu un italian anume Miorino, Antonio. Dulgherul fiind beat cere italianului să’i plătească un pahar cu vin. Italianul tot în stare de ebrietate, respunde prin înjurături, în urma cărora dulgherul Georgescu îi propune să iasă pe stradă pentru a se lupta și a se vedea cine e mai tare. Eșiră astfel amândoi din cârciumă și se apucară la luptă dreaptă, când deodată italianul scoate un stilet și îl înfige în pieptul adversarului sett care căzu scăldat în sânge. Dându-se alarma, sergenții din apropiere au dus pe nenorocitul dulgher la spitalul Colțea, unde i se deferă primele ajutoare. Starea pacientului este foarte gravă, br Medicii cari o îngrijesc zic că rănitul n’are mult de trăit. D. procuror Litovici, avizat, făcu cuvenita anchetă și, grație dibăciei sale, asasinul a putut fi prins chiar ieri noapte la Obor, unde se refugiase după crimă. Asasinul nu vrea să’și mărturisească crima, zicând că nu’și aduce aminte, fiind beat în noaptea aceea. Ieri dimineață d. procuror Litovici a luat interogatoriul pacientului. La fiecare cuvânt aproape, rănitul leșina, atâta sânge pierduse în urma loviturii ce a primit. Stiletul italianului n’a putut fi găsit până acum. Teri după amiază s’a făcut confruntarea italianului Antonio cu victima sa Mitică Georgescu. Rănitul a recunoscut pe acela care l’a lovit și al cărui nume nu’l cunoștea când i s’a pus în față italianul Antonio. D. procuror Lilovici era față la această confruntare. PRESA ROMÂNĂ Adevărul zice cu ziarele guvernamentale n’au dreptate apărând pe d. căpitan Hepites, care a bătut pe un soldat bacalaureat, anume Tomida, sub cuvîntul că «n’a știut» că e bacalaureat. Dacă ești fiu de sătean sau de orășean, după confratele, nu trebue să fii brutali. Constituționalul răspunde acuzărilor că conservatorii ar voi să-și facă o meserie din politică. Confratele zice că orice cetățean are datoria de a servi statul, când e chemat și dreptul de a se retrage, când ,crede că nu mai pote face bine terți. Starea. Ciurul, Mișcarea populației per ziua de 13 Septembre Născuți 25. Morți 27 adică : Lina Kraft 72 ani, Ioana Gheorghe Ștefan 62 ani, Elena Iorgu Anghelescu 3 ani și jum., Dumitru Sofia Ionescu 21 zile, Ioana Pandele Ionescu 3 zile, Elena Anica Micloșan și 6 luni, Auralia Teissan și jum., Farbis Herman Nadler 4 ani, Gheorghe Constantin 2 ani și jum., Ioniță Vasile 23 ani, Stoica Lazăr 22 ani, Catinca Rusca 56 ani, Nicolae Manoliuz 50 ani, Lița Paraschiv 53 ani, Gheorghe Apostol Arsene 2 ani, Natalia Angelescu 2 ani, Rossa Mittler, 55 ani, Natalia Gheorghe Christescu 7 luni, Anica Preda Robescu 2 ani, Nicolae Dumitru Ion 3 ani, Marin Radu Dumitru 5 ani, Lupu Moritz Abramovici 1a zile, Ștefan Stan Mihai 14 ani, Elena Ștefan Călinan și 2 luni, Marița Radu Hie 1an și jum., Sofia găsită lepădată 2 luni, Gabriel Sari Balint născut mort. LICITATIUN II (Urmare) (Vezi «Universul» de ieri) La 1 Octombre viitor st. v., la orele 4 p. m. la ministerul lucrărilor publice și la prefectura jud. Vlașca pentru corectarea rîului Argeș la Crov, valoarea lucrărilor lui 16O.0OO. — La 2 Octombre st. n., la direcțiunea C. F. R. pentru esecutarea zidăriilor podurilor și podețelor de pe linia Dorohonti-Iași. Valoarea lucrărilor lei 1.500.000. Condițiunile se pot vedea la secretariatul serviciului lucrărilor noui Calea Victoriei nr. 65, de la orele S/î la lVa a. m. — La 10 Octombre viitor st. n., la direcțiunea C. F. R. pentru construcția podețelor sub pasagrere de nivel de pe secția V a liniei Dorohoțti-Iași, valoarea lucrărilor loi 12.810 b. 49. (Va urma în «Universul» de mâine) ȘTIRI Din cauza unei erori produse la steriotiparea paginei a IlI-a din numărul nostru de ieri, suntem siliți a reproduce din nou în ziarul de azi pe pag. IV-a Lista tragerii loturilor CANALULUI PANAMA, a 31-a tragere de la 16 August 1893 în Paris, rar La San-Francisco, în California, va fi o expoziția internațională începând de la 1 Ianuarie 1894. Românii, rezidând în San-Francisco, au decis clădirea unui palat românesc, conținând mostre de produsele agricole și miniere române. Edificiul va reprezintă o casă țărănească din țară. Doritorii de a lua informații mai amănunțite despre această expoziție se pot adresa la administrația ziarului nostru. BS5S Studierea proectului de programă pentru școlile primare este aproape sfîrșită de consiliul general. Acest proect n’a suferit nici o schimbare de luat în seamă. EL Mitropolitul Primat a plecat în inspecție la Târgoviște. De aci se va duce la Câmpu Lung.S8 Studenții universitari români au trimis două telegrame, una «Tribunei», căreia după cum se știe i s’a intentat un nou proces și alta a valorosului luptător Aurel Popovici, condamnat de tribunalele inchizitoriale din Ungaria, ca autor al Replicei. Aceste telegrame, au fost înapoiate. Kî3 S’a început examenele pentru obținerea diplomei de la școala comercială din Capitală. em La Curtea-de-Argeș au început lucrările pentru construcția noului seminar. S’au expropriat mai multe locuri rurale unde se va clădi acest local. e. Ministerul Cultelor și Instrucțiunei Publice aduce la cunoștința petiționarilor pentru admiterea orfanelor de amândoi părinții în asilul «Elena Doamna» ca să prezinte ministerului, în timpul cel mai scurt actele de înmormântare ale părinților, actul de etate al orfanei și actul de studiile făcute; afară de actul de paupertate care va trebui să fie liberat de percepție și legalisat de primăria comunei, arătând în același timp și domiciliul unde să se trimită ordinul de admitere ca bursieră în Asii. CSSS D. Deșliu, secretar general al ministerului de interne, a plecat la Roșiori-de-Vede și Alexandria. ESS D procuror general Popoceanu s-a întors de la Turnu-Măgurele, unde a fost în inspecție. 3S5 DD. Mavius și Const. G. Lahovary, judecători la tribunalul Ilfov, au fost desemnați să îndeplinească funcțiunile de judecători accesori pe lângă curtea cu jurați de Ilfov în prima sesiune . dd. Naumescu și Bădescu vor funcționa în aceași calitate, în sesiunea a doua. E83 Mârie Mercury va începe concursul pentru admiterea în școala națională de poduri și șosele. Cu începere de la 1 Octombre viitor va apare în Termișoara un organ românesc «Sentinela». Banchetul dat de Ligă studenților ardeleni și moldoveni, a fost foarte animat. S’a terminat la orele 11 noaptea în mijlocul unui adevărat entusiasm, de patrioticile cuvinte ce s’au rostit. Oaspeții au i eșit în sunetele muzicei care intona pe «Deșteaptă-te române. Apoi mai mulți studenți transilvăneni s’au dus la operete franceză. Duminecă studenții s’au adunat în grădina sf. Gheorghe, de unde au plecat în corpore cu drapelele spre statuia lui Mihai Viteazu unde studenții transilvăneni au depus o coroană. Au vorbit la statue din partea studenților bucureșteni d. Mircea Petrescu și Mihăilescu, din partea studenților transilvăneni d. Vaida și din partea celor basarabeni d. Dragomir. De aci au pornit cu toții spre gară cântând imnul național «Deșteaptă-te române» însoțind astfel pe studenții transilvăneni cari au părăsit capitala cu trenul de 4.40 m. ELS Ni se scrie din Bârlad : In comuna Costești, plasa Simila din județul nostru, o bandă fioroasă de refăcători, a prădat săptămâna trecută, locuința mai multor locuitori de acolo. ^ Școala primară de fete cu no. 2 din Roman va purta pe viitor numele de «Princesa Maria». TO S’a comis un furt în prejudiciul d-lui I. Brătescu, ajutor de primar. Niște necunoscuți i-au luat un portofoliu, care conținea 1800 lei. era Sa inaugurat cu mare pompă noua școală primară din comuna Balș. El Granița de la Chilia-Veche, a fost deschisă pentru călătorii din Basarabia, deoarece în acea parte nu mai există holeră. S’a înființat însă un serviciu de dezinfectare. RB M. S. Regele, AA. LL. I. și R., ducesa de Saxe-Coburg-Gotha, principesele fiice ale acesteia cu suitele și persoanele invitate a lua parte la excursiunea ce fac la salinele de la Slănic au părăsit Sinaia de ieri la amiază, îndată după eșirea trenului din gară dejunul a fost servit în vagonul-sală demâncare astfel ca imediat după sosirea la Slănic a și început vizita salinelor. ES3 Sâmbătă noaptea, pe la orele 11, pe când d. N. Iatropolu se ducea apa - a fost atacat de patru ungureni pe strada Poșta Veche. Grație sângelui rece a d-lui Iatropolu, ungurenii s’au depărtat fără a’i face nici un reügau In Severin este mare lipsă de monede de arama și din această pricină lumea suferă. Ministerul de finanțe a decis să trimeată o cantitate suficientă de monede de aramă. BH D. St. Hepites, directorul institutului meteologic, va inspecta mai multe bitumuri meteorologice și de măsuri și greutăți din țară. ES3 Arhimandritul Silvestru Petrescu, a fost întărit stariț al monastirei Cernica. S3 Alaltă nopte a ars moara d-nei Maria Weiselberg, care este la o distanță de 5 kilometre de orașul Fălticeni. Focul a consumat moara și toate dependințele unde se aflau cereale. ga o fată in etate ca de 17 ani servitoare la d. Ștrul Bacal din Fălticeni s’a aruncat intr'un puț din curtea caselor. Sărind lumea a scos-o moartă. §La D. V. Pogor primarul Iașilor, a plecat la Paris. SSr. Ministerul cultelor avizează persoanele cari au membrii d’ai familiei îngropați In curtea bisericei Sărindaru, să ridice în termen cel mult de șase zile osemintele, grilagiurile și crucile de la morminte, deoarece se va începe de îndată dărîmarea numitei biserici. IBS Exercițiile de stat major la cari M. S. Regele va asista la Tecuciu, nu vor avea loc, zice un confrate, decât la 27 sau 29 Septembre. Ias Licitațiile pentru cumpărarea loturilor mari de pe moșiile statului (Jarna, Arsura și Ghermănești, au fost aprobate de consiliul de miniștri. BR înainte de sfârșitul acestei săptămâni va începe a funcționa tipografia înființată de direcția generală a C. F. R. Această tipografie e instalată în subsolul clădirei celei mari din gara de Nord, unde se află instalat biuroul administrațiunei, raideri s’au desconcentrat ofițerii de rezervă din arma artileriei chemat să ia parte la exercițile de Tir. SSB La Gara Titu a fost un foc care a distrus mai multe magazii și grajduri. Cu ajutorul sătenilor focul a fost localizat. ESâ In afacerea aruncării cu pietre și dustrugerilor din strada Țăranilor la locuințele d-lor Duca Dinescu și Constantinescu, d. jude de instrucție Sărățeanu, a depus ieri pe femeia Cușurănu, servitoare a profesorului. In această afacere, care a pus în mișcare toată mahalaua, se crede că și alte persoane vor fi implicate, și că se vor opera mai multe arestări. la Mâine se va face la Tulcea alegerea a doui membri în consiliul județian. D. Tudorănescu a fost ales ajutor de primar al orașului R. Sărat. ms D. Al. Lahovari și d. Al. Ginea Brigadiru se întorc astă-seară de la Sinaia. w2s D. P. Carp, ministrul domeniilor și ad interim la interne, s’a întors ori de la Țibănești. a. Lucrătorii căruțași din Galați s’au pus ieri în provă. Ei cer ca să se prelungească la 9 ore, termenul pentru descărcarea vagonului, ca vagoanele avizate spre descărcare la orele 12 să se considere ca avizate la orele 2, deoarece casieria este închisă între orele 12—2 d. p. și să se desființeze a treia linie pe care manevrează vagoanele.Când vor reflecta asupra acestor lucruri, vor înțelege ce e solidaritatea între partide și cât e de folositoare țării. L’Independance romauine facă o paralelă între gestiunea financiară sub liberali și sub conservatori. Zice că de la venirea acestora la putere, deficitul terei și agiul a dispărut, veniturile s’au mărit, rentele cea perpetuă și cea amortizabilă stat bine. Lupta zice că liberalii ati căzut de la putere fiind est n’att voit să înmulțească numărul colegilor cinstiți, ci s’att îngrijit să înmulțească numărul guvernamentalilor ! Tinerii străluciți de aceia, cari puteau să înlocuiască pe bătrânii liberali, s’at instalat între conservatori pentru budget. La Patrie vorbește despre oprirea apariției unei foi umoristice din Capitală (Sufletul Maichii). Zice, că procurorul s’a purtat ilegal când a amenințat pe proprietarul ziarului cu expulzarea. Românul vorbind despre sufragiul universal, spunef că"cel de la «Constituționalul» vreai să dea lecții de seriozitate în polemica de presă și când colo ei nu discută serios. Ei doresc să fie toți locuitorii așa de bogați ca să voteze în colegiul I. Ride de teoria asta. Timpul, vorbind de ziarele liberale, zice că e o îndrăzneală din partea lor să susție că trecutul guvern a fost cinstit și să nu aibă îndrăzneala de a scormoni un băligar în care sunt cufundați până la gât. Guvernul actual, zice confratele, are meritul de a se lupta din răsputeri pentru stîrpirea abuzurilor. Țara, vorbind de mișcarea socialistă, zice că un număr de lucrători tipografi fac grosul acestei armate, dar că mulțimea populației, lucrătorii agricoli, nu iau parte la mișcare , până când țăranii nu vor participa la acțiunea pomenită, după confratele, ea nu va fi serioasă. Voința Națională publică al 4-lea articol privitor la expropierile de pe linia ferată Pitești —Curtea-de-Argeș. Afirmă din nou că cu ocazia asta regimul a patronat gheșefturi și hoții: primăvară 8 fl. 5 cr. Secară de tomnă 6 fl. 41 cr. Secară de primăvară 6 fl. 94 cr. Ovăz de toamnă 7 fl. 33 cr. Ovăz de primăvară 7 fl. 31 cr. Porumb (Maiülunie) 5 fl. 77 cr. (Aug.Sept.) 5 fl. 60 cr. Rapița (August-Sept.) 16 fl. 30 cr. hect. DEPEȘI 12 Septembre Wasington—Desmințirea. Carlisle desminte știrea cu negocierile guvernului Statelor Unite pentru împrumutul de 50 milioane aur au căzut la Paris și că altele au început la Londra. Niciodată nu s-au început negocieri de acest fel. Chicago. Un mare uragan . O mulțime de răniți Un uragan urmat de o ploaie torențiala a surpat ieri seară acoperișul în sticlă a secțiunei artelor din expoziție. Tablourile au suferit mari stricăciuni, mai cu seamă în secțiunea rusă și olandeză. O mulțime de persoane au fost rănite, căci în acel moment se găsiau 100 de mii de persoane în expoziție. Uraganul a pricinuit o mare panică. Helsingfors. O corabie disparată, 150 victime Două corăbii de resboin ruse, monitorul «Russaika» și canoniera «Turske» au plecat Marți din Reval la Helsingfors. Numai «Turske» a sosit. Niște resturi din «Russalka» și un cadavru aruncat pe coastă au dat siguranță că corabia a pierit în timpul vijejiei de Marți. Rusalka era montată de 140 de mateloți și 10 ofițeri. Știrea despre dispariția acestei corăbii e confirmată la St. Petersburg. Lens. — Greva minerilor Noaptea din urmă a fost foarte liniștită în basmnul minei de cărbuni de pământ. Nici o patrulă de greviști. Judecătorii de pace a lipit niște anunțuri prin care invită pe mineri să supuie propunerile lor în vederea unei conciliațiuni sat a unui arbitragiu, Barcelona. Atentat cu dinamită, 4 răniți In timpul revistei de ieri, două bombe au fost aruncate între picioarele calului mareșalului Martínez Campos. Calul a fost ucis ; mareșalul a fost rănit la capsa piciorului drept și la umăr. Doi adjutanți și un geandarm au fost de asemenea răniți. Doi oameni au fost omorîți. Sunt mulți răniți. Autorul atentatului un lucrător, a fost arestat. Mareșalul, Martinez Campos a asistat la <• ««.»breleven congresului artistic și lite'•* w—... ----- - | rar, după ce a fost pansat. Paris.—Scandal la o întrunire, 12 răniți și 10 arestați. O învălmășală s’a produs ieri după amiazi în suburbia Temple, la întrunirea pentru organizarea serbărilor ruse. Manifestanții au strigat «trăiască Tripla alianță». Au fost vr’o 12 răniți și s’au operat vr’o 10 arestări. BURSA CEREALELOR Marsilia, 11 Septembre Grau (luna curentă) 21 fr. (Nov.Dec.) 21 fr. 65 b. Ultimele 4 luni 22 fr. 25 b. Secară (luna curentă) 14 fr. (Nov.Dec.) 14 fr. 65 b. Ultimele 4 luni 15 fr. 25 b. Ovăz 19 fr. 50 — 23 fr. 100 kgr. Viena 11 Septembre Grâu de toamnă 7 fr. 65 cr. Grafi de Mercur, 15 (27) Septembre 1893 SPECTACOLE Sala Băilor Eforiei. — In toate serile reprezentații date de trupa franceză de operete. ifif Grădina Hugo.—Astă seară reprezentația de adio dată în beneficiul cunoscutului șansonetist român I. D. Ionescu. In caz de ploaie se va juca în sala Hugo. * * x Teatrul Dacia. — Diseară Marți opereta din Craiova va da o reprezentație extraordinară în beneficiul d-lor N. Popescu, P. Nicolau și N. Poenaru, cu piesa «Lumpatius Vagabundus» , comedie cu cântece. Important Marele neagrism de Luvru din București aduce la cunoștința bogatei sale clientele că în fiecare zi primește iseialați pentru sepanatl de toamnă și iarssă, a. c. și că catalogul său general ilustrat pentru acest sezon va apare în curând și se va trimite gratis și franco imediat după cerere. 92_ _________________________(__ Institut <ic elevisti. Romulus și Popa-Soare pe axa str. Călărașilor (^E^CrTO^ZL^'X’) înscrierile au început pentru elevii primari și secundari. Informațiuni și vizite, toata ziua. Prospecte se trimet la cerere. Director : MIH. BERAR. Profesor la liceul Matei Basarab și la școala Superioară de Resboiit Dr. I. Stefanescu Medic primar al jud. Ilfov Consultațiuni de la 8 —10 dim. 2—4 seara, strada Carol No. 11. 974 (3) Țva un cal de lux cu vfilizare «»«*■ ' per aurm mne dresat la trăsură și călărie. — A se adresa Str. Romană 104, București. (5) mmmmmmmammmammmmmmkm n— —— irrt **-xmrmmazr?j:wa 971 \ß în verstă cu- P! ânosciind hin o !r fi limbile franț ’ceză, română și germană, dorește a intra într’o familie ca institutrice, informațiuni intrarea Vămei Nr. 6 la d. Stetin. 973___________________________(2) . Comunitatea evangelică am Bucoresci-Proprietatea acestei comunități, situată în strada Popa Petre No. 16 (No. vechiü 11) suburbia Silivestru este a se vinde prin licitațiune. Doritorii de a cumpăra, sunt Invitați a se prezenta în ziua de 20 Septembre a. c., la 10 ore dim., în localul scoalei, str. Luterană No. 10, spre concurare. p. comitetul: WITTI1VG. 13oalele ^cei^ete Neputințaeasca Se vindecă după cele mai nouă metode radical fără durere și împedicare, după experiența de 23 ani de specialitate în boli lumești: Dr. THO — No. 1, STRADA EMIGRATU, No. 1. — Intrarea numai prin Strada Sfinții Voevozi. Consultații de la 10—1 dimineața și de la 5—8 seara. Loc separat de așteptare pentru fiecara 0 lias