Universul, iulie 1894 (Anul 12, nr. 152-178)

1894-07-22 / nr. 170

ANUL XII.—N*- 170-A Vineri, 22 Iulie (3 August) 1894 Comandele de la 15 leî în sus ses trimet franco în ori-ce parte a țerei. Pomade. Italiană e un produs serios studiat, un regenerator foarte puternic al perului, ale căreia proprietăți balsamice întroducendu-se prin porii pieței, întăresc rădăcina părului, împiedică atrofiarea bulbilor și fece să crească în câteva săptămâni părul și barba dacă vitalitatea tubului capilar nu e de tot stinsă. „Pomada Italiană“, afară de aceea că oprește căderea părului și ’l curăță de toate murdăriile ca mătreața și altele, ținendu-l totdauna sănătos, moale și lucios, mai are și incontestabila proprietate de a preveni albirea perului. Lei 4.50 flaconul mare.—De vânzare la adm. ziarului „Universul“, Str. Brezoianu No. 11, București și la Repozitele de ziare din Craiova, Iași, Galați și Brăila. Spa de Genova la expozițiile naționale și internaționale. Două sau trei picături din această minunată apă, turnate pe o batista, dau un miros foarte plăcut și foarte suav. Cu osii sau zece picături intr’o jumătate pahar de apă, spalându-se gura, risipește mirosul unt, curăță dinții și întărește gingiile. Cu două lingurițe ia două pahare de apă, spălându-se cineva de două ori pe zi, întărește vederea, conservă, întărește și reinflorește esențial cărnurile și curăță pielea, face să dispară bubele accidentale și orice pete precum și încrețiturile feței. Pentru băi, o sticluță din această apă întărește corpul, face să dispară ardoarea și ariditatea pielei, mâncărimea, distruge orice urât miros al nădușelei și produce o stare de bine neexplicabilă. Flaconul mic lei 1.60, mijlocul lei 2.65 și mare lei 5.—De vânzare la adm. ziarului „Universul“, Str. Brezoianu No. 11, Bucuresci și la depozitele de ziare din Craiova, Iași Brăila și la Galați._________________________ Praf de dinți coralii și igienic preparat cu magnesie și chinină. Acest praf de dinți nu numai că preservă dinții, darȚî face albi întărind în acelaș timp gingiile și curățind suflarea, împiedică să se formeze piatra și dacă s’a format deja, o face să piară. Calitățile antidistrugutoare ale acestui praf sunt în stare să întârzie căderea dinților și să neutraliseze mirosul neplăcut al gurei; apoi mai dă gureî o frăgezime particulară și fără a strica smalțul, face dinții albi ca fildeșul. Prețul unei cutii Lei 1.60.—De vânzare la adm. ziarului „Universul“, str. Brezoianu No. 11, Bucuresci și la depozitele de ziare din Craiova, Iași, Brăila și Galați. Premiate tinerei pentru a văpsi perul și barba. DUpă celui care va arăta că există tincturi superioare celor următoare. APA MEXICANĂ redă în câteva zile barbei și părului alb și sur culoarea castanie sau blondă perfectă Curăță capul de mătreață, oprește căderea părului și-l face să crească. Lei 3 sticla. APA ENGLESA. — Cu această apă oricine î și poate vopsi singur părul și barba negru sau castaniu închis, întrebuințând numai zece minute. Cutia cu 2 sticle lei 7. APA AUREA -r- Această apă vopsește la moment în blond părul și barba. Lei 6 cutia. •APA AFRICANA.—Cu această apa se vopsește la minut părul și barba în negru și castaniu. Este de preferat fiind o singură sticlă. Lei 6. CERONE AMERICAN. — Această tinctura nu este lichidă ci un cosmetic solid, care dă la moment părului și barbei colorile blondă, castanie sau negru după dorință. Lei 6. De vânzare la adm. ziarului „Universul , Str. Brezoianu No. 11, Bucuresci și la depozitele de ziare din Craiova, Iași, Galați și Brăila. Regina pudrelor trebuințată zilnic de regina Italiei, căreia îi este chiar dedicată, nu conține nici o materie vătămătoare. Ea e aderența și de o albeață neînchipuită și are un miros din cele mai delicate și plăcute, întrebuințată zilnic, face pielea moale, albă, catifelată și de o frăgezime admirabilă. Impedică în gradu cel mai mare formarea sbârciturilor. Orice pieliță, oricât de aspră, se face moale și fragedă, dacă se întrebuințează în toate zilele „Regina pudrelor“. O cutie (albă sau roșă) lei 3.50.—De vânzare la adm. ziarului „Universul“, Strada Brezoianu No._ 11, Bucuresci și la depozitele de ziare din Craiova, Iași, Brăila și Galați. ______ Bouquet de Nace frumusețarea pielei. Această preparație aleasă, dă imediat, chiar la prima întrebuințare, o moliciune delicată, o albeață de marmoră, înfățișarea și parfumul crinului și al rozei, figurei, brațelor, gâtului și mâinilor; înlătură petele de roșeață și de soare și redă feței brune arse de soare, culoarea primitivă. Minune de frumusețe, peliță încântătoare, isvor de funețe. Flaconul lei 5.50. — De vânzare la adm. ziarului „Universul“, Str. Brezoianu No. 11, Bucuresci și la depozitele de ziare din Iași, Galați, Brăila și Craiova. ț„..un Săpun de toaletă economic și igienic cu MarJul bază de catramină. Nou și minunat produs al celebrului chimist doctor Bertelli din Milan. SAPOL este un săpun cu parfumul cel mai plăcut, foarte fin și emolient de catramină și de untdelemn dulce și curat, a cărui întrebuințare face pielea fragedă, catifelată, foarte albă la persoanele limfatice și roză la persoanele sângeroase Cine întrebuințează mereu acest săpun, nu mai are trebuință de nici un fel de cosmetic, pudra parfumată, suliman, etc., făcând astfel însemnate economii și păstrăndu'șî sănătatea. Cel mult se mai poate servi de pudră de orez foarte fină. Lei 1.80 bucata.— De vânzare la adm. ziarului „Universul“, Str. Brezoianu No. 11, București și la depozitele de ziare din Craiova, Iași, Galați și Brăila._____ ___ în lira Remediu infailibil pentru a OdițiUți iítSiIa stîrpi orîce bătături la picioare. Efect garantat. Lei 1.60. flea Ilii În finalS* Numai în 4 minute cu acest praf Ve ílalul nevătămător se poate ridica fără nici o durere toți acei peri ce se cred netrebuincioși pe orice parte a corpului. Lei 4.50. De vânzare la adm. ziarului „Universul“, Str Brezoianu No. 11, București și la depozitele de ziare din Craiova, Iași, Galați și Brăila. «_ mm UN FRUMOS CAL ROIE ns» de 5 ani, înălțime 1 m. 80, rasa jumătate engleză, care este învâțat la trăsură, este de vânzare cu un preț foarte moderat. A se adresa la Administrația ziarului «Universul», din noul și frumosul roman de mnre sensație CRIMELE DUCESEI Apare o ligatrate ale 8 piașini «»ari ia fiecare m si se vinde la toate ciiioț* !«3 sg»le s8 vé«®:é1 ›rl5 «ie «iare «Sia țară cu 5 Staul fraseseMia. CALENDAR PE ANUL 1894 Ortodox Joul, 21 Iulie. — Păr. Simion și Ion. Catolic Joul, 2 August. — Portiuncula. Rés. soarelui 4.49. Ap. soarelui 7.22. Drama din Iași—Căpitanul Ștefănescu și soția sa.—(Vezi explicația) București, 21 Iulie. Determinarea tarei mărfurilor Intre cei d’întâii, Universul a arătat câtă nedreptate se face comercianților cu vămuirea mărfurilor importate, din cauză că nu e o normă uniformă și constantă pentru a se taxa conținutul baloturilor, lăzilor, pachetelor și a materialului de ambalat deosebit. Taxarea scândurilor, a hârtiei, a paielor necesare la ambalagia deopotrivă cu marfa e, în adevăr, o nedreptate patentă. Se pare bine că această chestie a fost luată în cercetare și de către camera de comerț și industrie, circumscripția VII (Focșani), care, printr’o aresă pe care o publicăm mai la vale, trimeasă d-lui ministru de finanțe, se pronunță asupra acestei chestii, ajungând la aceleași concluzii ca și ale noastre. Iată aceste dorințe exprimate de Camera de comerț din Focșani : a.— Taxarea pe brutto. Să se înțeleagă, prin greutatea brută, greutatea tuturor mărfurilor cuprinse în articolele la carie nu se prevede nici o țară. b.— Taxarea pe neto legal. Se va aplica tuturor mărfurilor a cărora categorie nu ar permite să se constate greutatea lor decât prin o scădere a tarei, specificată la articolele respective din tariful general vamal, luânduse de bază—în cele mai multe cazuri, —facturile comerciale în care obicinuit se specifică greutatea marfei și aceea a ambalagiului, căci nu toate țările au acelaș sistem de ambalagiu : așa bunăoară, ambalagiele mărfurilor din Austro- Ungaria sunt ușoare, pe când, din potrivă, acele din Franța și Anglia, foarte grele, după esența lemnului din care sunt construite. c.— Taxarea pe neto real. Este preferabilă din toate punctele de vedere pentru că înlătură orice asupriri sau contestațiuni. Pentru a edifica guvernul asupra neajunsurilor la cari s’ar da loc părăsind sistemul practicat până acum la taxarea pe neto real, se duci următoarele exemple: Un pachet poștal conținând tuluri și pasmanterii de mătase, învelit în hârtie groasă cătrănită, carton, etc., va cântări 1500 gr. iar marfa abia 600 gr., resultând un ambalagiu de 900 gr. pentru care se va plăti un drept vamal de lei 1080/O6 plus taxa vamală a măriei de leî 7 și 2%0. O ladă cu flori de 40 kgr. brutto nu conține decât 8 kgr. marfă. Prin urmare scăzând tara legala de 20 % se va pune la taxa de importațiune 32 kgr. flori. Pălării, așa zise semi-fine, 100 duzini cântăresc 120 kgr. și pentru ca această marfă să sosească în bune condițiuni trebue ca fiecare duzină să fie ambalată într’o cutie de carton și în urmă, cutiile așezate într’o ladă foarte solidă a căreia greutate împreună cu cutiile se ridică peste 70 kg. Precum se vede scăzând țara legală ar fi să se încarce marfa cu aproape vama îndoită. Parfumeriile și alte mărfuri de galanterii mai întotdeauna vin în coiete a cărora greutate întrece cu mult pe acea a mărfurilor. Sunt de asemenea multe articole prea fragile încât pentru a fi asigurate se cer o mulțime de precauțiuni spre a le feri de stricăciuni. Cea mai justă și mai rațională vămuire nu poate să fie, așadar, decât acea pe neto real căci mai cu osebire, precum am arătat, la articolele de galanterie și la mărfurile supuse stricăciunii se cer prea multe precauțiuni spre a sosi în bună stare așa încât uneori pentru un kgr. marfă se întrebuințează 3 kgr. ambalaj. Noi am dori ca ministrul de finance să ia seamă de această reclamație. Astfel, vor fi mai puține neînțelegeri la vămuire între vameși și negustori și, în definitiv, nici administrația vămilor nu va pierde, iar comerțul va folosi mult. 5 bani în capitală—10 bani în județe Redacția și Administrația: . STRADA BREZOIAtHI 11 BÜC 13E5 C IHM ITALIA (Corespondență particulară a «Universului») Roma, 16 Iulie. Monedele italiene După nouăle știri sosite la oficiul tesaurului public, suma monedelor divizionare italiene adunate în statele ligei latine e cam de 60 milioane de lire și tesaurul a retras și plătit deja 47 milioane 675.000; înainte de asta a mai plătit alte 4 milioane; prin urmare tesaurul Italiei a retras 51 milioane 675 de mii în loc de 45 milioane pe care trebuia să le retragă din circulație în ultimele 4 luni, conform legii monetare. Până la 8 iulie tesaurul statului a plătit interesele rentei italiene 5 la sută adică în regat 60 milioane; la Paris 14 milioane 500.000 ; la Berlin 12 milioane 500.000 și la Londra 3 milioane. Adunarea generală a băncii romane a hotărît să ajute lichidarea; ea și-a exprimat încrederea în consiliul de administrațiune, însărcinându-l să studieze proectul reconstituirea institutului și a decis o nouă adunare generală care va avea loc peste 4 luni. Din acestea se vede, așadar, că finanțele Italiei sunt în bună stare, iar știrile răspândite de unele ziare străine au fost reuvoitoare și cu intenție făcute. Congresul medical Comandorul Luigi Paglialli, directorul general al serviciului sanitar, va reprezenta guvernul italian la congresul internațional de medicină și higienă ce se va ține în Septembre la Bruxel. La acest congres va fi anexată o expoziție higienică. Ministrul de interne al Italiei va trimite hărțile topografice a tuturor stațiunilor sanitare italiene. De la Vatican—Dinarul Sf. Petru După raportul prezentat de comitetul executiv al serbărilor jubilare ale papei, în cassera unde se adună «dinarul Sfântului Petru» s’au versat de către credincioși 746.629 de fr. și 25 b. — Papa nu va mai primi timp de 2 luni nici un pelerin. El vrea să se odihnească câtva timp și în acest interval va lucra la enciclica sa privitoare la desarmarea generală. Se zice că această enciclică va avea un mare interes politic și social. Aniversarea morții lui Carol Albert . Comemorarea la Roma Carol Albert, regele Sardiniei, s-a suit pe tronul acestei țâri la 27 Martie 1831. La 1848 a dat țârii sale o constituțiune liberală ; la 23 Martie acelaș an a declarat resboiu Austriei; resboiul l’a continuat și la 1849. A murit la 28 Iulie st. nou 1849 în Oporto. Constituția dată de el e actualminte a Italiei întregi. Marea sală a colegiului roman a fost în ziua de 6 Iulie înțesată de o lume aleasă. S’au ținut discursuri frumoase în amintirea lui Carol Albert și s-a hotărît ridicarea unui mare monument în memoria lui. A fost de față ministrul instrucțiunei publice, prefectul Romei și o mulțime de persoane din aristocrație etc. etc. Cultul pentru Carol Albert, precursorul independenței Italiei, devine din an în an mai viu și mai sincer. Asociațiunile liberale din Roma au mers la capitoliu și au pus cununi de flori pe tabla de marmoră ridicată în amintirea marelui rege. Unchiul anarhistului Caserio au anunțat deja că din Neapol a sosit la Palermo unchiul lui Caserio, asasinul președintelui Carnot. El a fost condus la închisoarea centrală unde va trebui să aștepte hotărîirea magistraților. Se crede că i se va da un domiciliu forțat în insula Pantelleria. Unchiul lui Caserio făcuse deja 20 de ani la pușcăria din Brindisi și fusese supus la supraveghierea poliției din Milan. Nesupunându-se acestei supravegheri el a fost arestat și trimis în Sicilia unde i se va da o pedeapsă grea. O ducesă pedepsită de regele Acum câteva zile, un maior trecea cu trupa lui de soldați prin o alee din Turin, aproape de castelul Stupinigi, când de odată trece pe lângă el văjduva ducesă Letiția de Aosta, însoțită de dama ei de curte și 2 cavaleri. Toți erau pe velocipede. Maiorul n’a salutat o. Ducesa n’a plâns comandantului pieții din Turin, generalul D’Oncian de la Bazin, care a chemat numaidecât la raport pe maior. Acesta s’a scuzat zicând că nu crezuse că ducesa e acela, care umblă cu velocipedul. Comandantul a arestat pe maior și a trimis ministrului de războiu un raport asupra celor petrecute. Ministrul a supus cazul regelui. Regele a dat imediat ordin telegrafic ca maiorul să fie liberat și a poruncit tot odată ca ducesa să poarte timp de 2 luni costumul rosiit al curții—ceea ce echivalează cu un arest de 2 luni. In acelaș timp, marchizul de Moncrivello, unul din cavalerii de onoare al ducesei, a fost dat afară din funcția aceasta—la porunca regelui. Antigon 3D13ST Secetă mare Citim în «Galații» . Seceta e mare în județul Covurlui. Rîurile sunt secate și locuitorii de pe la sate suferă de lipsă de apă. Apele Dunărei au scăzut cu mai bine de 4 metri sub nivelul lor ordinar. Sătenii sunt nevoiți să plece cu vitele lor la distanțe mari pentru a putea găsi puțină apă. Bucatele pe câmp sunt pârlite de soare. Căldurile tropicale continuă și cerul presărat cu norișorii albi tot nu se îndură să ploue. Seceta aceasta extraordinară aduce vătămare porumbului care începuse a se desvolta frumos în județul nostru și promitea o recoltă bunicică. Dacă nu vom avea în curând ploae, e temere că recolta popușoiului va fi compromisă. Incendiu Luni noaptea pe la orele 12 jum., a isbucnit un incendiu în strada Serei No. 24, proprietatea d -lui Gheorghe Nistor, birjar. A fi ars casele, un grajd, o șură, 1> sanie și un cal. Se zice că focul a fost pus. Pagubele se ridică la vre-o 2.000 lei. Grație sosirei pompierilor la timp pe locul sinistrului, focul a fost localizat înainte de a lua proporțiuni mai întinse Un accident tragic O trăsură a d-lui Costache Teodor, trecând pe strada Traian și lovindu-se de un car, i s-a rupt oiștea, iar car făcându-și vânt pe strada Cojocarilor și Israelită, au stâlcit câțiva oameni și copii, până să fie prinși. O doamna